• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overganger vinteren 2015

Started by Lasaron, August 14, 2014, 08:14:52 AM

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Go Down

Corran

De er ikke blitt etablerte topp TL spillere enda men de er vel fremdeles litt unge. Det at de er på diverse landslag i sine aldersklasser tilsier jo at de holder et høyt godt (norsk) nivå i sine aldersklasser.
Da er jo talentsatsningen vellykket
Det er det som skjer etterpå som er uvisst, men det er for tidlig å gi en dom på det enda.
   
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Northside

Quote from: Corran on September 25, 2014, 10:32:30 AM
De er ikke blitt etablerte topp TL spillere enda men de er vel fremdeles litt unge. Det at de er på diverse landslag i sine aldersklasser tilsier jo at de holder et høyt godt (norsk) nivå i sine aldersklasser.
Da er jo talentsatsningen vellykket
Det er det som skjer etterpå som er uvisst, men det er for tidlig å gi en dom på det enda.


Riktig at en del av de unge fortsatt kan bli riktig så gode, det gjenstår å se.
Men per dags dato, etter 7år (?) med millioner spyttet inn i talentsatsingen, så har ikke vi fått noe igjen for det, ergo ikke godkjent.

Gulløl

September 25, 2014, 11:10:40 AM #252 Last Edit: September 25, 2014, 11:30:18 AM by Gulløl
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

dudo

Å si at spillerne har gått gratis er vel ikke helt riktig, vi får jo utdanningskompensasjon for dem, som ligger i underkant av et par mill for etablerte landslagsspillere. At Finne gikk for dette legger jeg uansett på sportsklubben.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Huff

Quote from: Nixon on September 25, 2014, 10:02:28 AM
Det er helt klart betimelig å sette spørsmålstegn på Brann sin talentarbeid, og spørre om vi får nok igjen for alle pengene som vi bruker.

Jeg syns det har vært vellykket minus. Brann har fått frem en håndfull fra middels gode til gode TL-spillere. Men ikke de enerne som først kan gi oss et stort sportslig løft og så penger i kassen.

dudo

Finne er jo sammen med Lorentzen på denne listen over landets fem største spisstalent som NFF har utarbeidet, så det er ingen tvil om at det ville vært bedre å ha han i stallen enn ikke. Jeg tror også at det var riktig valg å forlate klubben den gang da, men at han burde blitt når det ble klart at skarsfjord forsvant.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Ricky

Det var nå veldig forenklede regnestykker som var satt opp her..
For det første er det jo kun merkostnadene som er relevante. Brann hadde 3,8 mill i kostnader på talentsatsingen (Brann 2, juniorlaget etc.) i 2007, altså sesongen før vi begynte å ta jobben seriøst.

Talentsatsingen kostet i starten 7 mill, men ble kuttet ned til 5,5 mill etter kjempeunderskuddet vårt i 2009. Antageligvis ligger vi vel i det området ennå, type 5,5 - 6 mill. Det betyr at det store talentprosjektet antageligvis har kostet oss sånn rundtom 2,5 - 3 mill ekstra i året i forhold til den gamle modellen som ikke gav oss stort annet enn gleden av å drifte et 2.divisjonslag og delta i Jet Cup.

Disse ekstrakostnadene må naturligvis settes opp mot ekstrainntektene og eventuelle besparelser. Klubbene pleier å dele en "utviklingspott" fra TV-avtalen som baserer seg på utviklingsarbeidet og bruken av egenproduserte spillere. Vi fikk visstnok inn oppunder 1,4 mill herfra i 2013 (under Skarsfjord..), og Brann må vel komme enda bedre ut av det nå. Ellers er det også snakk om penger for de talentene som har forsvunnet til andre klubber.
Vi får også inn penger som går til talentarbeid som det er vanskelig å kvantifisere; type grasrotandel, salg av Brann-brød, ekstern støtte fra Trond Mohn og bedriftspartnere etc. Talentarbeidet spiller antageligvis inn her, men umulig å tallfeste i kroner og øre.

Til sist er det besparelser på at vi slipper å kontinuerlig hente unge spillere utenfra. En del egenutviklede spillere vi jo ha i stallen til enhver tid; det er det jo krav om. Vi kan kjøpe ferdige U19 og U21-landslagsspillere, men de koster flesk (vi er tross alt Brann..). 2,5 mill for Cato Hansen, noen? :p
All tidligere erfaring viser også at vi ikke kommer noen som helst vei med de 18-åringene som hentes fra fjerne himmelstrøk. Det eneste vi sitter igjen med er kostnader til bosted, språkopplæring og sosiale tiltak.

Alt i alt - hvis noen gidder gå i dybden - så tipper jeg talentsatsingen i Brann går omtrent i null slik det står seg nå. Og det er vel ikke feil å si at den potensielle oppsiden er stor nå som et par av talentene har "brutt isen" og kommet seg inn i førsteelleveren, samt at vi dominerer alle U-landslagsuttakene. Brann bør vokte seg vel for å svinge sparekniven her.

Klaus_Brann

Quote from: Northside on September 25, 2014, 09:31:13 AM
Brann sin talentsatsing er ikke fruktbar før vi får profiler på banen eller selger unna med fortjeneste. Per dags dato så har ikke vi det, til tross for at vi har satset veldig mange millioner av kroner de siste årene.

Pengene vi har brukt på talentsatsing kunne uten problemer lønnet helt vanlige spillere. Kanskje vi til og med kunne hentet noen talenter fra utlandet og solgt de videre.


Tja, jeg vil jo påstå at Skaanes og Vindheim har vært blant våre beste i år og det er den første sesongen de har fått ordentlig med spilletid.

Dessuten må du ikke glemme kravet om egentuviklede spillere. Jeg tror talentarbeidet vil fortsette å lønne seg. Kanskje ikke Skaanes og Vindheim hadde fått så mange sjanser om vi hadde ligget i toppen de siste årene, men da hadde de spilt med enda bedre spillere og gjerne prestert enda bedre selv og det ville igjen gjort dem mer attraktive på markedet.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Corran

Nå er det jo ikke slik at når en starter en talentsatsing så kan en forvente resultater fra år 1 Talentene må jo utvikles. Vi ser nå med Grønner Barmen, Vindheim, Skaanes og Finne den første gjengen som er resultat av at de startet talentsatsingen i 2008. Det er først nå en kan begynne å se resultatene.

Dette er spillere som i fjor og i år etablerer seg på A-laget og  da kan en ikke mase om at det er feilslått satsing pga at vi ligger langt nede på tabellen. Blir jo bare latterlig argumentasjon. Det er ikke talentene sin feil at Brann ligger der de ligger. De ha vel heller bidratt til at det ikke er verre
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

Quote from: Northside on September 25, 2014, 09:05:18 AM
Quote from: krakra on September 24, 2014, 20:48:06 PM
At du syns denne modellen var bra og vil legge ned talentarbeidet som omsider begynner å bære frukter for å kopiere en satsing som knakk klubben gjør at jeg ser at vi kunne hatt verre folk i ledelsen enn RBH.


Før gull-shoppingen (mange eldre spillere) og RBH som sportssjef så solgte vi bra med spillere uten noe talentsatsing.

Jeg ser ikke helt hvordan talentsatsingen bærer frukter enda. Det er per dags dato ingen suverene salgsobjekter på banen fra talentsatsingen vår.

- Husklepp kom vel opp først (uten å ha gått stegene i Brann). Han truet med å gå gratis til Stabæk med en gang han ble populær på banen. Det førte til at Brann strakk seg alt for langt og gav pinnedyret flere millioner i årslønn. Vi fikk litt cash når han stakk til utlandet (beste salget RBH har hatt?), men det var pokker til mye rot. Var tydeligvis ikke så god som folk skulle ha det til, for plutselig returnerte han til Bergen og fikk en alt for høy årslønn kun fordi han har vært utenlandsproff uten noe vise til i utlandet.

- Eirik Birkelund gikk gratis til Saint-Etienne. Returnert nå fordi han ikke var god nok, og lønnes av Brann fordi han tross alt har vært her før og fordi han er lokal.

- Andreas Vindheim var ganske nært en tur til Saint-Etienne han også. Bestemte seg for Brann til slutt, men kunne altså forsvunnet gratis han også.

- Bård Finne, vårt største talent siste årene? Gikk gratis til Tyskland.

- Larsen, en spiller jeg hadde litt sansen for. Utleid til Hønefoss.

- Matias Møvik kan jo også nevnes. Dette var jo (RBH sine ord) et av Norges største talenter rundt 08/09-sesongene. Havnet i Løv Ham hvor han ble feit. Ikke hørt noe siden den gang.


dudo

SPV sponser vel også talentarbeidet med øremerkede midler?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Xminator

Quote from: Corran on September 25, 2014, 22:24:21 PM
Nå er det jo ikke slik at når en starter en talentsatsing så kan en forvente resultater fra år 1 Talentene må jo utvikles. Vi ser nå med Grønner Barmen, Vindheim, Skaanes og Finne den første gjengen som er resultat av at de startet talentsatsingen i 2008. Det er først nå en kan begynne å se resultatene.

Dette er spillere som i fjor og i år etablerer seg på A-laget og  da kan en ikke mase om at det er feilslått satsing pga at vi ligger langt nede på tabellen. Blir jo bare latterlig argumentasjon. Det er ikke talentene sin feil at Brann ligger der de ligger. De ha vel heller bidratt til at det ikke er verre



Samtidig holder både Brann og Brann 2 på å rykke ned, det er jo meningsløst med talenter om de ikke er gode nok. Om denne såkalte talentsatsingen hadde vert i nærheten av suksess, så hadde Brann 2 holdt plassen uten problemer. Det er talentsløsing.

Fotball utenfor Branns A-stall skal finansieres med vaffelsalg og dugnad.

Kagain

Quote from: krakra on September 25, 2014, 22:34:50 PM
Dette var en periode hvor pengene satt løst og man kunne selge vrakgods for flere millioner. På den tiden kunne vi sikkert fått et tosifret antall millioner for pakken Sævarsson, Demir og Mojsov. Vi betalte jo selv tre millioner for Walde og 3-4 millioner for Hansen.



Jeg tror ikke du skal legge til grunn hva Brann betaler for spillerne for hvor mye vi kunne fått for dem i en salgssituasjon. Som du selv påpeker, Brann betalte 4 millioner for Orlov, en knapp million mindre enn for Kottila. Generelt sett har Brann vel en historie med at de betaler blodig overpris for spillere og så forsvinner de ut for, i beste fall, en slikk og ingenting. Se bare på PVM, Andresen, Sæternes med flere. Den eneste grunnen til at Brann ikke gikk på en stjernesmell er at vi hadde noen støttespillere med mer penger enn vett (med all respekt for det de har gjort) slik at når spillerne forsvant igjen så var det ikke VI, Sportsklubben og laget Brann som tapte på det. Det var investorene...

Klaus_Brann

Quote from: Xminator on September 26, 2014, 05:08:14 AM
Quote from: Corran on September 25, 2014, 22:24:21 PM
Nå er det jo ikke slik at når en starter en talentsatsing så kan en forvente resultater fra år 1 Talentene må jo utvikles. Vi ser nå med Grønner Barmen, Vindheim, Skaanes og Finne den første gjengen som er resultat av at de startet talentsatsingen i 2008. Det er først nå en kan begynne å se resultatene.

Dette er spillere som i fjor og i år etablerer seg på A-laget og  da kan en ikke mase om at det er feilslått satsing pga at vi ligger langt nede på tabellen. Blir jo bare latterlig argumentasjon. Det er ikke talentene sin feil at Brann ligger der de ligger. De ha vel heller bidratt til at det ikke er verre



Samtidig holder både Brann og Brann 2 på å rykke ned, det er jo meningsløst med talenter om de ikke er gode nok.


Mener du at Skaanes og Vindheim ikke er gode nok?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Corran

Quote from: Xminator on September 26, 2014, 05:08:14 AM
Quote from: Corran on September 25, 2014, 22:24:21 PM
Nå er det jo ikke slik at når en starter en talentsatsing så kan en forvente resultater fra år 1 Talentene må jo utvikles. Vi ser nå med Grønner Barmen, Vindheim, Skaanes og Finne den første gjengen som er resultat av at de startet talentsatsingen i 2008. Det er først nå en kan begynne å se resultatene.

Dette er spillere som i fjor og i år etablerer seg på A-laget og  da kan en ikke mase om at det er feilslått satsing pga at vi ligger langt nede på tabellen. Blir jo bare latterlig argumentasjon. Det er ikke talentene sin feil at Brann ligger der de ligger. De ha vel heller bidratt til at det ikke er verre



Samtidig holder både Brann og Brann 2 på å rykke ned, det er jo meningsløst med talenter om de ikke er gode nok. Om denne såkalte talentsatsingen hadde vert i nærheten av suksess, så hadde Brann 2 holdt plassen uten problemer. Det er talentsløsing.

Fotball utenfor Branns A-stall skal finansieres med vaffelsalg og dugnad.

Er du dum eller bare later du som????
At Brann og Brann 2 holder på å rykke ned og at talenter gjør det bra er da to separate diskusjoner.
Du kan jo ikke legge Brann sine lag sine prestasjoner på 19 årringers skuldre? (på Brann 2 yngre)
JA Brann og Brann2 har gjort det for dårlig. VI er helt enig om det
MEN Branns satsing på talenter som, fra et utvikling synspunkt, er ganske ferskt og nystartet er IKKE misslykket pga at A og B laget gjør det dårlig.
Kvaliteten kan måles ut fra om spillerne gjør det bra kontra spillere på sitt alderstrinn. Og i og med at Brann har 4 spillere (ok 3 spiller og en som er utviklet i Brann) på U 21 lager samt spillere på alle aldersbestemte landslag utenom U15 (mulig eg tar feil på hvilket trinn Brann ikke har noen) og det skyldes litt at han som kunne vært på U15 spiller på U16.
Dette viser at Brann sitt arbeid med talenter er vellykket.
Om de slår til eller ikke har ikke noe med det å få fram talenter. Det har med å videre foredle dem og det er A-Laget og trenerne der samt de som skal skrive kontakter og selge dem å gjøre.
Men den jobben kan da ikke evalueres før om et år eller to hvor talentene vi har skal ha tatt et skritt eller to videre.
Blir så latterlig tåpelig å mene at talent satsing er meningsløst pga at a-lag ikke gjør det bra. Verden fungerer ikke slik at unge talenter kommer inn og alene redder alt. Det er etablerte sin jobb det og så skal det spes på med talenter som kommer opp og bidrar. I Brann i år er det jo for f** talentene som har dradd lasset i motgang og det er jo elt feil
Så min bønn til deg Xminator og dine meningsfeller er at dere må kunne diskutere talenter uten å måtte dra inn prestasjonene til A-laget. Må være mulig å holde to tanker i hodet samtidig

PS Og jeg mener ikke Brann skal satse kun på talenter Jeg mener de må handle gode spillere som kan lede de unge og gå foran med et godt eksempel
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Joggi Bogga

Mye rart i denne tråden. Bra Ricky rettet opp i galskapen.

Det er alt for tidlig å felle noen dom over talentsatsningen. Det handler om å bygge klubb og identitet. Vi ser allerede positive tendenser og en del talenter er i ferd med å markere seg som viktige på laget i svært ung alder.

Den effekten dagens 5-15 åringer vil ha av å se at det ikke lenger kun er snakk, men faktisk en realitet at unge bergensere spiller seg inn på Brann, vil mest sannsynlig være svært motiverende for alle som driver innenfor barn og ungdomsfotball. Spillere som for trenere, foreldre, lokale klubber, frivillige mm.

Brann er i ferd med å endre noe som er svært viktig for klubbens ry. Belønningen vil komme i form at en helt annen tilgang på unge talenter enn tidligere og vil på sikt gi oss muligheten til å stabilisere oss som topplag.
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

Kagain

Er ikke helt sikker på dette. I mitt daglige arbeid treffer jeg tidvis på ungdommer, da også ofte av den veldig fotballinteresserte varianten. Jeg pleier å vitse om at "Jeg ser dere vel på a-laget til Brann om noen år da". Dette er det sjelden noen som stiller seg positiv til. "Nei, jeg skal spille for RBK jeg" er den mest vanlige. Dette fra gutter som er oppvokst i Bergen og omegn. De ser for seg at de skal spille for et godt lag (selv om RBK har snublet litt), og ikke Brann liksom.

aleksanderhjelleseth

De du har snakket med har sikkert vært sarkastisk. Nekter å tro at ungdom i Bergen har lyst å spille for RBK forran Brann.

Lasaron

Jeg tror ikke Kagain sitt inntrykk er riktig.
Tren på langskudd

Kagain

Hehe, det kan godt hende at det er bare de kidza jeg snakker med som mener dette, men de var klare på at de ville på et godt lag da "Brann ikke vinner noe som helst".

Klaus_Brann

Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Kagain

Man kan si mye om Viging, mye av det stygt, men de har forstått en ting: speiding må til.

http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/Her-har-Viking-speidet-etter-spillere-i-ar-465782_1.snd

De har kanskje ikke kommet helt opp til toppen, men de har fått mye mer spillere for pengene...

Huff

Quote from: Kagain on October 03, 2014, 05:54:50 AM
Man kan si mye om Viging, mye av det stygt, men de har forstått en ting: speiding må til.

http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/Her-har-Viking-speidet-etter-spillere-i-ar-465782_1.snd

De har kanskje ikke kommet helt opp til toppen, men de har fått mye mer spillere for pengene...


Forsåvidt enig, og speiding må til. Samtidig virker Vikings speiding relativt amatørmessig på meg når de sprer speidingen over såpass store lang og til såpass store fotballland. Jeg tror ikke en finner den uslepne diamanten i Tyskland eller Storbritannia og jeg tror videre at en med fordel spesialiserer seg i noen markeder snarere enn å jakte i en rekke land.

Kagain


Joggi Bogga

Holder med Huff her. Håper ikke vi kaster oss på noe lignende.
Et fotballland som er i fremgang, men fortsatt relativt billig og uoppdaget, kan sikkert være noe for en klubb som ikke er i nærheten til å matche glansen til en mer berømt klubb eller en mer populær språkkultur.

Tror også det kan være en fordel å hente fra en kultur som er noenlunde like vår evt gjøre det ytterste for å finne ut hvilken personlighet og tilnærming til nye impulser spilleren har. Vanskeligere -ja, men det blir så uendelig mye bedre når det klaffer.

En eller to av Island, Sverige, Georgia, Slovenia, Algerie, Venezuela, Uzbekistan tror jeg kunne vært interessant.
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

Kagain

Island er vel gjennomspeidet allerede, Sverige burde jo vi ha et snev av kontroll på med Norling og Hollyhead. Georgia og Slovenia er spennende. Det bør vel helst være et land der fotball er en ganske stor sport? Jeg er usikker på hvilke land det kunne være...

pidre

Quote from: Joggi Bogga on October 03, 2014, 21:45:44 PM
Holder med Huff her. Håper ikke vi kaster oss på noe lignende.
Et fotballland som er i fremgang, men fortsatt relativt billig og uoppdaget, kan sikkert være noe for en klubb som ikke er i nærheten til å matche glansen til en mer berømt klubb eller en mer populær språkkultur.

Tror også det kan være en fordel å hente fra en kultur som er noenlunde like vår evt gjøre det ytterste for å finne ut hvilken personlighet og tilnærming til nye impulser spilleren har. Vanskeligere -ja, men det blir så uendelig mye bedre når det klaffer.

En eller to av Island, Sverige, Georgia, Slovenia, Algerie, Venezuela, Uzbekistan tror jeg kunne vært interessant.


Korleis har du komme fram til akkurat dei landa? Uzbekistan altså, og Georgia, men ikkje Ukraina eller Moldova...

Ein må også vurdere kultur og haldningar. Ikkje mange frå aust-europa som har lukkast i Noreg. Virkar som spelarar frå sør og kanskje spesielt mellom-amerika er seriøse og finner seg ok tilrette. Det samme kan vel seiast om vest/sør-afrikanerar. I skb har vi dessutan god røynse med folk frå bl.a. Island og Skottland.
Saludar a los monos!

Kagain


Joggi Bogga

Quote from: pidre on October 04, 2014, 11:51:08 AM
Korleis har du komme fram til akkurat dei landa? Uzbekistan altså, og Georgia, men ikkje Ukraina eller Moldova...



Litt tilfeldig at jeg plukket ut akkurat de, men det er nok ikke så mange som leter der som det er feks på Island og Slovenia som ahr vist seg å være storeksportører av gode spillere med ypperlige holdninger.

Men Uzbekistan har noe gående, veldig mange deltakelser i ulike alderbestemt VM og kontinentale mesterskap. Georgia er også litt i samme gate. Stadig bedre resultater, men i en av de to vanskeligste konføderasjoner som gjør kvalifikasjon vanskelig. Noe gjør de åpenbart riktig likevel.
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

Utmedsnolken

Quote from: pidre on October 04, 2014, 11:51:08 AM
Quote from: Joggi Bogga on October 03, 2014, 21:45:44 PM
Holder med Huff her. Håper ikke vi kaster oss på noe lignende.
Et fotballland som er i fremgang, men fortsatt relativt billig og uoppdaget, kan sikkert være noe for en klubb som ikke er i nærheten til å matche glansen til en mer berømt klubb eller en mer populær språkkultur.

Tror også det kan være en fordel å hente fra en kultur som er noenlunde like vår evt gjøre det ytterste for å finne ut hvilken personlighet og tilnærming til nye impulser spilleren har. Vanskeligere -ja, men det blir så uendelig mye bedre når det klaffer.

En eller to av Island, Sverige, Georgia, Slovenia, Algerie, Venezuela, Uzbekistan tror jeg kunne vært interessant.

som spelarar frå sør og kanskje spesielt mellom-amerika er seriøse og finner seg ok tilrette.


Jepp, har jo aldri vært noe problem i Norge med sør og mellom-amerikanere som ikke dukker opp igjen etter ferier
"og der snubler Sæternes igjen"

pidre

October 05, 2014, 13:26:09 PM #280 Last Edit: October 05, 2014, 13:30:19 PM by pidre
Quote from: Utmedsnolken on October 05, 2014, 11:30:24 AM
Quote from: pidre on October 04, 2014, 11:51:08 AM
Quote from: Joggi Bogga on October 03, 2014, 21:45:44 PM
Holder med Huff her. Håper ikke vi kaster oss på noe lignende.
Et fotballland som er i fremgang, men fortsatt relativt billig og uoppdaget, kan sikkert være noe for en klubb som ikke er i nærheten til å matche glansen til en mer berømt klubb eller en mer populær språkkultur.

Tror også det kan være en fordel å hente fra en kultur som er noenlunde like vår evt gjøre det ytterste for å finne ut hvilken personlighet og tilnærming til nye impulser spilleren har. Vanskeligere -ja, men det blir så uendelig mye bedre når det klaffer.

En eller to av Island, Sverige, Georgia, Slovenia, Algerie, Venezuela, Uzbekistan tror jeg kunne vært interessant.

som spelarar frå sør og kanskje spesielt mellom-amerika er seriøse og finner seg ok tilrette.


Jepp, har jo aldri vært noe problem i Norge med sør og mellom-amerikanere som ikke dukker opp igjen etter ferier


Dritlei slike imbesile kommentarer som berre bidrar til å nedgradere kvaliteten på bataljonsforumet. Kanskje ein tanke å innføre karantene? Selvfølgelig har det skjedd at nokon ikkje har komme attende frå ferie. Nhleko er vel kanskje det beste eksempelet for SKB sin del, men vi kan ikkje av den grunn stryke Afrika av kartet. Pusic er ein annan. Skal vi derfor aldri meir hente spelarar frå Austerrike? Når det gjeld mellom-amerikanerar er det fleire som har hevda seg godt i norsk fotball, eksempelvis Barrantes, Borges, Austin, Phillips, Gamboa. etc...Solis hadde vel heimlengsel - skal vi droppe mellom-amerika av den grunn?
Saludar a los monos!

Utmedsnolken

Mens det å generalisere hele kontinenter basert på noen få utvalgte erfaringer er seriøs diskusjon og ikke imbesilt?
"og der snubler Sæternes igjen"

pidre

Quote from: Utmedsnolken on October 05, 2014, 13:29:49 PM
Mens å generalisere hele kontinenter basert på noen få utvalgte erfaringer er seriøs diskusjon og ikke imbesilt?

Høøøh??? Det er jo nettopp det eg har påpeika!!
Saludar a los monos!

Tom C

Aldri mer Obos....

Spelaren

Quote from: Tom C on October 08, 2014, 10:09:33 AM
http://www.bt.no/100Sport/fotball/internasjonal/--Klubblos-Braaten-narmer-seg-ny-klubb-466947_1.snd

Ikke det at jeg tror det er realistisk, men hadde tatt Braathen foran Orlov anyday...


Eg forstår utmerket godt at han vurderer Hammarby. Toppen av Superettan, stadig vekk over 20 000 på kampene og et enormt liv. Stockholm er vel også ok.
Gå av.

Brannfan23

Robert Koren, den tidl.geniale midtbanespilleren for LSK. Kunne han være aktuelt for Brann eller er han for dyr eller gammel?

Gepard

http://www.rbkweb.no/vis/10619

Hadde vært den beste signeringen Brann kunne gjort, ut med Rbh i rollen som overgangsansvarlig, og inn med Karlsen. Hadde endevendt hvordan Brann driver sin spillerlogistikk.


Joggi Bogga

Jeg merker meg at Karlsen knapt blir varm i trøyen før han allerede er ut døren igjen. Hvorfor det? Noe av poenget med en slik stilling er vel perspektiv over minimum en del år.
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

Gepard

Vel, Fredrikstad er en klubb som på mange måter minner om Brann, altfor mye klovnevelde, ergo ble det vel han eller klovene, og klovene vant.

Ekstremt dyktig til å hente riktige spillere, og finner de uslipte diamantene som passer inn i klubbens filosofi. Den rake motsats til Rbh.

Gulløl

October 11, 2014, 20:50:34 PM #289 Last Edit: October 11, 2014, 20:53:00 PM by Gulløl

- Det er ikke å legge skjul på at jeg var god. Selv om jeg var blant de yngste, hadde jeg ferdigheter som gjorde meg til en av de beste. Jeg var hele tiden en av de beste. I alle miljøer jeg har vært, har jeg vært vant til å være av de beste.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

osoerli

http://www.oblad.no/sport/azemi-en-tippeligaklubb-hadde-vert-goy-1.8614234
Denne Fitim Azemi er 22 år og har scora 30 mål på 24 kampar for Follo i 2. div i år.
No pleier vel Roald og Co heller å føretrekka dyre spelarar 28-35 år som er på retur, så det er vel neppe interessant.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Ricky

Han har ikke scoret 30 ennå; han har som mål å score 30 :p

Uansett vrient å bedømme spisser i den klovneavdelingen som Follo spiller i, hvor både 7 og 8 baklengs er dagligdags. Den siste måneden har det vært resultater som 13-1, 15-0 og 10-0..

osoerli

Quote from: Ricky on October 11, 2014, 22:43:15 PM
Han har ikke scoret 30 ennå; han har som mål å score 30 :p


Du er ikkje heilt oppdatert.  Det var i går.  I dag (laurdag) scora han 3 til.  Målet på 30 mål er nådd, 2 kampar før slutt.
http://www.fotball.no/System-pages/Toppscorer/?tournamentId=138927
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Kagain

Quote from: osoerli on October 11, 2014, 21:48:01 PM
http://www.oblad.no/sport/azemi-en-tippeligaklubb-hadde-vert-goy-1.8614234
Denne Fitim Azemi er 22 år og har scora 30 mål på 24 kampar for Follo i 2. div i år.
No pleier vel Roald og Co heller å føretrekka dyre spelarar 28-35 år som er på retur, så det er vel neppe interessant.



Om han hadde scoret mot Brann 2 kunne det hende at han fikk komme på et prøvespill. Men ja, skal det først brukes penger på en spiller så virker det som RBH mener at da skal det brukes godt med penger. Ikke noen småsummer. Vi er da tross alt Brann.

Noen som vet hvilken spisstype denne Fitim er?

Kagain

Når det gjelder andre spillere som man kan hente fra nede i divisjonen så vil jeg bare påpeke at det er en del klubber som ikke har problemer med å hente spillere fra slike nivå. De regner vel med at de tar nivået, og om spillerne ikke gjør det så har de heller ikke vært den store investeringen.

BT forteller i dag at Strindheim har en spiss som har scoret 43 mål så langt i sesongen. Dette har fått Helsingborg m.fl. til å tenke på å ta han over på prøvespill. Og de er ikke alene. BT forteller at "I sommer var også Ranheim på banen, og i tillegg skal Alta, Tromsdalen og Haugesund være på banen, samt en fransk (!) klubb." Er dette god speiding eller lykketreff?

http://www.bt.no/100Sport/fotball/Svensk-storklubb-jakter-Sondre-22-fra-Stjordal-467756_1.snd

Koffert1

October 13, 2014, 14:55:12 PM #295 Last Edit: October 13, 2014, 15:01:54 PM by Koffert1
Quote from: Kagain on October 13, 2014, 05:39:50 AM
Når det gjelder andre spillere som man kan hente fra nede i divisjonen så vil jeg bare påpeke at det er en del klubber som ikke har problemer med å hente spillere fra slike nivå. De regner vel med at de tar nivået, og om spillerne ikke gjør det så har de heller ikke vært den store investeringen.

BT forteller i dag at Strindheim har en spiss som har scoret 43 mål så langt i sesongen. Dette har fått Helsingborg m.fl. til å tenke på å ta han over på prøvespill. Og de er ikke alene. BT forteller at "I sommer var også Ranheim på banen, og i tillegg skal Alta, Tromsdalen og Haugesund være på banen, samt en fransk (!) klubb." Er dette god speiding eller lykketreff?

http://www.bt.no/100Sport/fotball/Svensk-storklubb-jakter-Sondre-22-fra-Stjordal-467756_1.snd



Jeg er veldig skeptisk til slike spillere. Han er allerede 22 år og spiller kun i 3. divisjon. Det er selvølgelig bra å score 43 mål, men det er veldig vanskelig å si om han i det hele tatt er i stand til å score ett eneste mål i 1. div eller tippeligaen. 

Jeg har selv spilt i 3. div og vært vitne til flere spisser som bøtter inn mål, uten at de hadde hatt sjanse til å levere noe særlig dersom de ble flyttet 2-3 divisjoner opp. Det er veldig ofte ekstrem fart, og ikke så veldig mye annet på disse spillerne. Cato hansen var vel en slik type, som gjerne kunne scoret haugevis av mål i 3. div..

pidre

Merkelig at vi ikkje ser meir mot vest. Vi burde være konkurransedyktige ift league 1+2 og skotsk PL nedre halvdel. Det er store forskjeller mellom klubbane, men normal årslønn i League 1+2 ligg mellom 65-80 000 pund. Det er også eit stort marked for utleige.

Potensielt kan mange unge spillere hentast, men også meir erfarne som vil restarte - slik tilfellet var med Winters og Miller.

RBH har null oversikt, og er uten evne eller vilje til å ta grep.
Saludar a los monos!

krakra

RBH har full oversikt. Noe han beviste i sommer da han scoutet seg frem til Karadas og Pedersen unde alles radar.


osoerli

Quote from: Koffert1 on October 13, 2014, 14:55:12 PM
Quote from: Kagain on October 13, 2014, 05:39:50 AM
Når det gjelder andre spillere som man kan hente fra nede i divisjonen så vil jeg bare påpeke at det er en del klubber som ikke har problemer med å hente spillere fra slike nivå. De regner vel med at de tar nivået, og om spillerne ikke gjør det så har de heller ikke vært den store investeringen.

BT forteller i dag at Strindheim har en spiss som har scoret 43 mål så langt i sesongen. Dette har fått Helsingborg m.fl. til å tenke på å ta han over på prøvespill. Og de er ikke alene. BT forteller at "I sommer var også Ranheim på banen, og i tillegg skal Alta, Tromsdalen og Haugesund være på banen, samt en fransk (!) klubb." Er dette god speiding eller lykketreff?

http://www.bt.no/100Sport/fotball/Svensk-storklubb-jakter-Sondre-22-fra-Stjordal-467756_1.snd



Jeg er veldig skeptisk til slike spillere. Han er allerede 22 år og spiller kun i 3. divisjon. Det er selvølgelig bra å score 43 mål, men det er veldig vanskelig å si om han i det hele tatt er i stand til å score ett eneste mål i 1. div eller tippeligaen. 

Jeg har selv spilt i 3. div og vært vitne til flere spisser som bøtter inn mål, uten at de hadde hatt sjanse til å levere noe særlig dersom de ble flyttet 2-3 divisjoner opp. Det er veldig ofte ekstrem fart, og ikke så veldig mye annet på disse spillerne. Cato hansen var vel en slik type, som gjerne kunne scoret haugevis av mål i 3. div..


Sjølsagt må det drivast seriøs speiding for å unngå fleire catohansener.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Go Up