• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Sesongen 2014

Started by Tom C, November 12, 2013, 07:57:22 AM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

Ricky

October 03, 2014, 09:19:01 AM #2250 Last Edit: October 03, 2014, 11:36:02 AM by Ricky
Quote from: osoerli on October 03, 2014, 07:43:52 AM
Quote from: krøvel vellevold on October 03, 2014, 07:10:05 AM
For øvrig har Brann - på papiret - hatt det vanskeligste programmet av alle bunnlagene til nå. Brann har denne sesongen spilt 16 kamper mot lagene på øvre halvdel, Sogndal har spilt 13, FKH har spilt 13, Glimt har spilt 12 og AaFK har spilt 13.


Problemet er at Brann like gjerne taper mot botnlaga som mot laga på øvre halvdel.  Det bekymrar meg ikkje så reint lite akkurat no.


I fjor hadde vi et superenkelt avslutningsprogram, men tapte stort sett alle kampene.. Selv det fortapte jumbolaget Hønefoss fremstod som det reneste Juventus på Stadion. Var ikke stort bedre året før heller; vi avsluttet med fire strake tap, inkludert Sogndal i siste runde som dermed kom seg opp på trygg grunn.

Tror kombinasjonen surt høst-/vintervær passer veldig dårlig for den spillerstallen Brann har snekret sammen, hvor det går mye i nærteknikk og "Steinerskolen-fotball".

krøvel vellevold

Quote from: monzilla on October 03, 2014, 09:18:54 AM
Quote from: krøvel vellevold on October 03, 2014, 08:43:22 AM
At ting jevner seg helt ut over tid, er bare tull. Da skulle jo Lotto-tallene over nesten 30 år med Lotto ha blitt trukket ut omtrent like mange ganger. Det har de ikke i det hele tatt. Og da jevner ikke tilfeldigheter seg ut over 25 fotballkamper i hvert fall.


Tja, et intervall på 30 år er 1560 trekninger forutsatt en trekning i uken. Med 40 tall sier det seg selv at intervallet er for kort, dermed er argumentet ditt er ugyldig.

Quote
Hva er poenget ditt her? At vi burde skape færre sjanser og heller forsøke å flakse inn 1-0 på en tilfeldig kontring etter å ha lagt bakpå hele kampen?

I din verden er alt svart/hvitt. Alt er enten eller. Det går an å spille glimrende fin offensiv fotball, samtidig som man har kontroll bakover. Det er stort sett det alle topplagene gjør. Brann derimot, spiller fin fotball, lager ikke mål, og slipper inn alt for mye mål.  


I min verden ar alt svart/hvitt.... OK, det får jeg altså høre fra han som mener at man får som fortjent i fotball, tilfeldigheter er helt ubetydelig, og treneren har skylden for de dårlige resultatene uansett.

Når det gjelder det som du svarer "i din verden er alt svart/hvitt" på, så skinner det vel igjennom at jeg ikke helt skjønte hva du mente... Derfor ble kanskje svaret litt god-dag-mann-økseskaft.

ja, vi slipper inn altfor mye mål. Men; det handler en del om vanvittige hjerneblødninger som man kunne fått uansett formasjon og taktikk, det handler om en del om at vi har spilt med et par veldig urutinerte spillere der bak og det handler en del om at vi (og det er kanskje litt samme greien som det forrige punktet) at vi har hatt veldig mange skader i forsvar. Ta f.eks. straffene vi har fått imot oss: Hadde de kommet i situasjoner der det har vært en nødvendighet å lage straffe, kunne man skyldt på at spillestilen gjør at vi kommer i slike situasjoner. Men de aller fleste straffene våre har jo vært totalt unødvendige å lage! F.eks. helt nede ved dødlinjen og med ryggen mot mål.

Ved å la Norling få fortsette å prente inn spillestil, ved å la ham bli mer kjent med norsk fotball, ved å la ham få sette mer preg på stallen, osv., så tror jeg dette kan bli bra på sikt. Han har den offensive filosofien vi ønsker, han har de menneskelige egenskapene som trengs for å holde på harmonien i gruppen, og han merittene som viser at han har kompetansen. Litt mer tålmodighet enn å gi opp etter 10 mnd, syns jeg vi kan ha til en slik kapasitet.
Legg ned hele klubben!

monzilla

Quote from: krøvel vellevold on October 03, 2014, 09:36:24 AM
I min verden ar alt svart/hvitt.... OK, det får jeg altså høre fra han som mener at man får som fortjent i fotball, tilfeldigheter er helt ubetydelig, og treneren har skylden for de dårlige resultatene uansett.

Når det gjelder det som du svarer "i din verden er alt svart/hvitt" på, så skinner det vel igjennom at jeg ikke helt skjønte hva du mente... Derfor ble kanskje svaret litt god-dag-mann-økseskaft.

Ok, vi legger den til side. Unødvendig kommentar fra meg. Men jeg sier ikke at tilfeldigheter er ubetydelig. Jeg sier bare at det ikke er tilfeldig at vi ligger der vi ligger i dag. Og det er ikke det samme.

Quote
ja, vi slipper inn altfor mye mål. Men; det handler en del om vanvittige hjerneblødninger som man kunne fått uansett formasjon og taktikk, det handler om en del om at vi har spilt med et par veldig urutinerte spillere der bak og det handler en del om at vi (og det er kanskje litt samme greien som det forrige punktet) at vi har hatt veldig mange skader i forsvar. Ta f.eks. straffene vi har fått imot oss: Hadde de kommet i situasjoner der det har vært en nødvendighet å lage straffe, kunne man skyldt på at spillestilen gjør at vi kommer i slike situasjoner. Men de aller fleste straffene våre har jo vært totalt unødvendige å lage! F.eks. helt nede ved dødlinjen og med ryggen mot mål.

Det er her vi er uenig. Alle spillere har sine styrker og sine svakheter. Det at våre spillere - både spisser og forsvarere - ikke holder mål forteller meg at vi har en spillestil som ikke får utnyttet deres styrker, og ikke får redusert implikasjonene av deres svakheter. Dette må en trener ta inn over seg, og gjøre noe med. Ikke eliminere problemet, men forsøke å få det redusert.

Quote
Ved å la Norling få fortsette å prente inn spillestil, ved å la ham bli mer kjent med norsk fotball, ved å la ham få sette mer preg på stallen, osv., så tror jeg dette kan bli bra på sikt. Han har den offensive filosofien vi ønsker, han har de menneskelige egenskapene som trengs for å holde på harmonien i gruppen, og han merittene som viser at han har kompetansen. Litt mer tålmodighet enn å gi opp etter 10 mnd, syns jeg vi kan ha til en slik kapasitet.


Jeg tror Norling har mye bra med seg, men det virker som han prøver å endre for mye for fort. Blir konsekvensen nedrykk så er min konklusjon at det ikke er verdt det.

krakra

Quote from: dr_cyanid on October 03, 2014, 09:04:21 AM
Quote from: Huff on October 03, 2014, 08:20:12 AM
Quote from: dr_cyanid on October 03, 2014, 07:57:25 AM
Quote from: Nixon on October 02, 2014, 13:39:44 PM
Jeg vil si at ham har mer enn begrenset skyld i dette. Det er ikke urimelig å tro at vi hadde hatt flere poeng dersom vi hadde tilpasset spillet spillerstallen vår, og ikke omvendt. Så valgene Norling har tatt har i mer enn begrenset grad vært avgjørende for hvor vi ligger nå.

Men jeg er helt enig at det er veldig mye positivt med Norling. Og at det er for tidlig å gi han opp. Jeg tviler ikke på at Norling kan få oss opp på øvre halvdel av tabellen med et spill som ikke bare gir oss poeng, men som også underholder oss. Og det er viktig!


Brann har jo hentet Norling fordi han skulle tilføre noe annet enn Skarsfjord, både i form av spillestil og som en annen ledertype. Hvis han skulle tilpasset sin egen spillestil etter stallen han arvet etter Skars/Nilsen ville det jo gått på bekostning av hans egen integritet. Synes det viser klasse og storhet at Norling faktisk tør prøve å endre på dette. De siste sesongene har jo vist at det er nødvendig med endringer. Han kunne valgt en mer kynisk stil for å tekkes Tore Strand og de som mener det samme som deg. Glem ikke at spillet til tider har vært bra, selv om vi har begrensede ferdigheter i spillerstallen.  Tore Stand snakker om en naivitet, men virker ikke som han helt har forstått dette. Ingen må fortelle meg at Rikard Norling som har vunnet ligaen i Sverige med et langsiktig prosjekt i Malmö har en naiv tilnærming til fotball. Mannen har en plan, la han få følge den.


Dersom en ser bort fra Tore Strand er det vel i størst grad formasjonen, og ikke direkte spillestilen som har blitt kritisert. Det som har blitt påstått er vel at Norlings måte å komponere midtbanen på ikke funker i Norge samt at flere spillere, jfr Huseklepp, ikke passer inn i formasjonen hans offensivt? Flere enn T.Strand har vært kritiske til Branns måte å spille seg ut bakfra på -spesielt tidligere i sesongen- men utover dette har vel de aller, aller fleste vært positive til Norlings angrepsvilje.
Når problemet er aksjonsradiusen og løpskraften til de sentrale spillerne er det jo bare argument for en ekstra midtbanespiller. Da er det flere spillere som kan dekke de samme rommene.

krøvel vellevold

Quote from: monzilla on October 03, 2014, 09:49:23 AM
Quote from: krøvel vellevold on October 03, 2014, 09:36:24 AM
I min verden ar alt svart/hvitt.... OK, det får jeg altså høre fra han som mener at man får som fortjent i fotball, tilfeldigheter er helt ubetydelig, og treneren har skylden for de dårlige resultatene uansett.

Når det gjelder det som du svarer "i din verden er alt svart/hvitt" på, så skinner det vel igjennom at jeg ikke helt skjønte hva du mente... Derfor ble kanskje svaret litt god-dag-mann-økseskaft.

Ok, vi legger den til side. Unødvendig kommentar fra meg. Men jeg sier ikke at tilfeldigheter er ubetydelig. Jeg sier bare at det ikke er tilfeldig at vi ligger der vi ligger i dag. Og det er ikke det samme.

Quote
ja, vi slipper inn altfor mye mål. Men; det handler en del om vanvittige hjerneblødninger som man kunne fått uansett formasjon og taktikk, det handler om en del om at vi har spilt med et par veldig urutinerte spillere der bak og det handler en del om at vi (og det er kanskje litt samme greien som det forrige punktet) at vi har hatt veldig mange skader i forsvar. Ta f.eks. straffene vi har fått imot oss: Hadde de kommet i situasjoner der det har vært en nødvendighet å lage straffe, kunne man skyldt på at spillestilen gjør at vi kommer i slike situasjoner. Men de aller fleste straffene våre har jo vært totalt unødvendige å lage! F.eks. helt nede ved dødlinjen og med ryggen mot mål.

Det er her vi er uenig. Alle spillere har sine styrker og sine svakheter. Det at våre spillere - både spisser og forsvarere - ikke holder mål forteller meg at vi har en spillestil som ikke får utnyttet deres styrker, og ikke får redusert implikasjonene av deres svakheter. Dette må en trener ta inn over seg, og gjøre noe med. Ikke eliminere problemet, men forsøke å få det redusert.

Quote
Ved å la Norling få fortsette å prente inn spillestil, ved å la ham bli mer kjent med norsk fotball, ved å la ham få sette mer preg på stallen, osv., så tror jeg dette kan bli bra på sikt. Han har den offensive filosofien vi ønsker, han har de menneskelige egenskapene som trengs for å holde på harmonien i gruppen, og han merittene som viser at han har kompetansen. Litt mer tålmodighet enn å gi opp etter 10 mnd, syns jeg vi kan ha til en slik kapasitet.


Jeg tror Norling har mye bra med seg, men det virker som han prøver å endre for mye for fort. Blir konsekvensen nedrykk så er min konklusjon at det ikke er verdt det.



Ja jeg kan være litt enig i at han kanskje har vært for opptatt av å tilpasse spillerne han har til spillestilen - og ikke spillestilen til spillerne han har. Jeg ser den. Og jeg ser også at han kanskje har vært for opptatt av å forandre på for mye på en gang. Begge deler har jeg selv tenkt på. Men tanken er gjerne at spillerne skal ha samme spillestil å forholde seg til helt fra starten av - uten ytterligere forandringer underveis - og at han på sikt ønsker å tilpasse stallen til spillestilen, uten at dette skal gi spillestilforandringer for de som har vært der hele tiden. Jeg vet ikke. Som sagt; jeg ser jo helt klart at Norling ikke kan frikjennes for alt. Men alt i alt ser jeg mer positivt enn negativt med ham, og det som gjerne er drawbackene hans nå (lite kjennskap til norsk fotball, for mye spillestilforandringer på en gang, at spillerstallen ikke passer spillestilen, osv) er slikt som vil bli leget av tiden. For etterhvert vil han kjenne norsk fotball bedre, etterhvert vil spillestilen sitte bedre, og etterhvert vil han få satt større preg på stallen. Derfor vil jeg ha Norling med videre - uansett divisjon.
Legg ned hele klubben!

Tom C

Tror uansett ikke at man har noe å tjene på å begynne fra scratch igjen med en annen trener, som kan møte andre utfordringer igjen. Nå har vi en trener som har kvaliteter og mange gode egenskaper. Da blir det i mine øyne dumt å avslutte Prosjekt Norling etter en sesong, fordi det har vært en vanskelig start. Brann er dessuten ikke i en posisjon der de kan velge og vrake i glimrende trenere.
Aldri mer Obos....

Nixon

Nå er jeg litt usikker på hva Monzilla mener med setningen "Blir konsekvensen nedrykk så er min konklusjon at det ikke er verdt det" i forhold til om Norling skal få fortsette eller ikke ved et nedrykk. Men ellers er vel de fleste skjønt enige om at Norling skal få sjansen neste år også. Og denne positive holdningen mangler vel sitt motstykke, historisk sett, i denne byen i alle fall.

Så denne diskusjonen om hvor mye eller lite Norling har av skylden blir nærmest en diskusjon om nyanser så lenge man mener at Norling tross alt kan være rett mann for Brann i årene fremover.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

monzilla

Blir det nedrykk går Norling fra å være en flopp til å bli en fadese. Skarsfjord hadde holdt oss i tippeligaen i år, det er jeg overbevist om. Men byen trengte et nytt friskt pust, det er jeg enig i.

Det rasjonelle er at Norling fortsetter ved et eventuelt nedrykk. Hvis ikke har vi på mange måter rykket ned til ingen nytte. Rykker han ikke opp på første sesong må han kjeppjages ut av byen.


krøvel vellevold

Quote from: monzilla on October 03, 2014, 11:52:49 AM
Blir det nedrykk går Norling fra å være en flopp til å bli en fadese. Skarsfjord hadde holdt oss i tippeligaen i år, det er jeg overbevist om. Men byen trengte et nytt friskt pust, det er jeg enig i.

Det rasjonelle er at Norling fortsetter ved et eventuelt nedrykk. Hvis ikke har vi på mange måter rykket ned til ingen nytte. Rykker han ikke opp på første sesong må han kjeppjages ut av byen.




Jeg kan ikke helt se hva det var med Skarsfjords siste halve sesong som tydet på at han ville prestert bedre enn vi har gjort denne sesongen. Når deler av spillerstallen ville ha ham vekk, så øker ikke det sjansen for at ting hadde bedret seg. Men uansett om Skars hadde tatt flere poeng eller ikke; han var rett og slett ikke fremtiden for klubben. Det er det mye større sjans for at Norling er - fremdeles.

Får han ikke til resultater neste år heller, skal jeg heller se på saken... :-D
Legg ned hele klubben!

monzilla

Jeg kan være enig ang Skarsfjord. Forutsatt at Brann holder seg i tippeligaen kan jeg også være enig i at Norling kan være en framtidens mann. Blir mye hvis her nå, men hvis Brann rykker ned tror jeg historien vil vise at stort sett alle andre alternativer ville vært bedre.

Vi må kunne stikke en finger i jorden og si at første sesongen til Norling vil være en flopp. Kanskje viser historien at det var nødvendig med en slik sesong for å få et fundament å bygge videre på, kanskje viser historien at det var bare starten på det virkelige marerittet...

krøvel vellevold

Quote from: monzilla on October 03, 2014, 12:20:56 PM
Jeg kan være enig ang Skarsfjord. Forutsatt at Brann holder seg i tippeligaen kan jeg også være enig i at Norling kan være en framtidens mann. Blir mye hvis her nå, men hvis Brann rykker ned tror jeg historien vil vise at stort sett alle andre alternativer ville vært bedre.

Vi må kunne stikke en finger i jorden og si at første sesongen til Norling vil være en flopp. Kanskje viser historien at det var nødvendig med en slik sesong for å få et fundament å bygge videre på, kanskje viser historien at det var bare starten på det virkelige marerittet...


En annen ting er at vi i teorien kan rykke ned selv med 13 poeng til. Da vil vi i så fall ha tatt 24 poeng på sesongens siste 12 kamper. Til sammenligning er det bare MFK og Odd som har tatt mer enn 24 poeng på de siste 12 pr nå. Da vil jeg i så fall mene at Norling har ført oss på vinnersporet - selv om vi likevel rykket ned. Hadde det da vært åpenbart å sparke ham?
Legg ned hele klubben!

Norlings hund

Quote from: Huff on October 03, 2014, 08:20:12 AM
Quote from: dr_cyanid on October 03, 2014, 07:57:25 AM
Quote from: Nixon on October 02, 2014, 13:39:44 PM
Jeg vil si at ham har mer enn begrenset skyld i dette. Det er ikke urimelig å tro at vi hadde hatt flere poeng dersom vi hadde tilpasset spillet spillerstallen vår, og ikke omvendt. Så valgene Norling har tatt har i mer enn begrenset grad vært avgjørende for hvor vi ligger nå.

Men jeg er helt enig at det er veldig mye positivt med Norling. Og at det er for tidlig å gi han opp. Jeg tviler ikke på at Norling kan få oss opp på øvre halvdel av tabellen med et spill som ikke bare gir oss poeng, men som også underholder oss. Og det er viktig!


Brann har jo hentet Norling fordi han skulle tilføre noe annet enn Skarsfjord, både i form av spillestil og som en annen ledertype. Hvis han skulle tilpasset sin egen spillestil etter stallen han arvet etter Skars/Nilsen ville det jo gått på bekostning av hans egen integritet. Synes det viser klasse og storhet at Norling faktisk tør prøve å endre på dette. De siste sesongene har jo vist at det er nødvendig med endringer. Han kunne valgt en mer kynisk stil for å tekkes Tore Strand og de som mener det samme som deg. Glem ikke at spillet til tider har vært bra, selv om vi har begrensede ferdigheter i spillerstallen.  Tore Stand snakker om en naivitet, men virker ikke som han helt har forstått dette. Ingen må fortelle meg at Rikard Norling som har vunnet ligaen i Sverige med et langsiktig prosjekt i Malmö har en naiv tilnærming til fotball. Mannen har en plan, la han få følge den.


Dersom en ser bort fra Tore Strand er det vel i størst grad formasjonen, og ikke direkte spillestilen som har blitt kritisert. Det som har blitt påstått er vel at Norlings måte å komponere midtbanen på ikke funker i Norge samt at flere spillere, jfr Huseklepp, ikke passer inn i formasjonen hans offensivt? Flere enn T.Strand har vært kritiske til Branns måte å spille seg ut bakfra på -spesielt tidligere i sesongen- men utover dette har vel de aller, aller fleste vært positive til Norlings angrepsvilje.


Det må nevnes at Brann ikke trenger mer enn to på midten når Badji virkelig er i slag. Man må ha riktige typer til formasjonen man spiller, og vi ser jo hvordan vi sliter uten Badji i form.

Norlings hund

Quote from: ostraume on October 03, 2014, 08:41:47 AM
Ja, jeg ville heller ikke sett for mye på sjansestatistikken. Det er ikke uflaks/tilfeldig at spillere som Barmen og Huseklepp ikke setter sjansene sine.


Huseklepp har hatt 3 sjanser på 3 kamper der han har hatt komplett hjerneblødning. Feilene han har gjort på fantastiske sjanser, ved å være egoistisk, er på samme nivå som hjerneblødningene våre i forsvar i begynnelsen av sesongen.

krøvel vellevold

October 03, 2014, 14:31:29 PM #2263 Last Edit: October 03, 2014, 14:34:16 PM by krøvel vellevold
Quote from: Norlings hund on October 03, 2014, 14:08:28 PM
Quote from: ostraume on October 03, 2014, 08:41:47 AM
Ja, jeg ville heller ikke sett for mye på sjansestatistikken. Det er ikke uflaks/tilfeldig at spillere som Barmen og Huseklepp ikke setter sjansene sine.


Huseklepp har hatt 3 sjanser på 3 kamper der han har hatt komplett hjerneblødning. Feilene han har gjort på fantastiske sjanser, ved å være egoistisk, er på samme nivå som hjerneblødningene våre i forsvar i begynnelsen av sesongen.


Nå husker jeg ikke hva den første av disse tre kan ha vært - det var jo i så fall 4-1-seieren mot Godset, så det er kanskje derfor den ikke huskes. Men ja; både mot Ulf og Odd gjorde han det samme: Kom seg til dødlinjen og valgte i skyte fra nesten død vinkel i stedet for å gi 45 grader ut til spillere som stod helt umarkerte og med fri bane til mål. Mot Odd hadde han vel tre med seg i bedre posisjon (hvorav to umarkerte) og mot Ulf hadde han fire med seg (og også her var vel to umarkerte). Dette er av det som kan regnes som udugelighet - ikke uflaks. Men denne typen udugelighet kan heller ikke Norling få skylden for. Huseklepp kom til innleggsposisjon, medspillerne var med både udekket og med fri bane til bortimot tomt mål, og altså var bevegelsene (les: det som treneren kan gjøre mest med) riktige, men Huseklepp gjorde et elendig valg. Tror neppe Norling har sagt til Huseklepp at han skal skyte fra død vinkel i stedet for å gi til langt bedre plasserte spillere med fri bane til mål.
Legg ned hele klubben!

Huff

Quote from: Norlings hund on October 03, 2014, 14:06:05 PM
Quote from: Huff on October 03, 2014, 08:20:12 AM
Quote from: dr_cyanid on October 03, 2014, 07:57:25 AM
Quote from: Nixon on October 02, 2014, 13:39:44 PM
Jeg vil si at ham har mer enn begrenset skyld i dette. Det er ikke urimelig å tro at vi hadde hatt flere poeng dersom vi hadde tilpasset spillet spillerstallen vår, og ikke omvendt. Så valgene Norling har tatt har i mer enn begrenset grad vært avgjørende for hvor vi ligger nå.

Men jeg er helt enig at det er veldig mye positivt med Norling. Og at det er for tidlig å gi han opp. Jeg tviler ikke på at Norling kan få oss opp på øvre halvdel av tabellen med et spill som ikke bare gir oss poeng, men som også underholder oss. Og det er viktig!


Brann har jo hentet Norling fordi han skulle tilføre noe annet enn Skarsfjord, både i form av spillestil og som en annen ledertype. Hvis han skulle tilpasset sin egen spillestil etter stallen han arvet etter Skars/Nilsen ville det jo gått på bekostning av hans egen integritet. Synes det viser klasse og storhet at Norling faktisk tør prøve å endre på dette. De siste sesongene har jo vist at det er nødvendig med endringer. Han kunne valgt en mer kynisk stil for å tekkes Tore Strand og de som mener det samme som deg. Glem ikke at spillet til tider har vært bra, selv om vi har begrensede ferdigheter i spillerstallen.  Tore Stand snakker om en naivitet, men virker ikke som han helt har forstått dette. Ingen må fortelle meg at Rikard Norling som har vunnet ligaen i Sverige med et langsiktig prosjekt i Malmö har en naiv tilnærming til fotball. Mannen har en plan, la han få følge den.


Dersom en ser bort fra Tore Strand er det vel i størst grad formasjonen, og ikke direkte spillestilen som har blitt kritisert. Det som har blitt påstått er vel at Norlings måte å komponere midtbanen på ikke funker i Norge samt at flere spillere, jfr Huseklepp, ikke passer inn i formasjonen hans offensivt? Flere enn T.Strand har vært kritiske til Branns måte å spille seg ut bakfra på -spesielt tidligere i sesongen- men utover dette har vel de aller, aller fleste vært positive til Norlings angrepsvilje.


Det må nevnes at Brann ikke trenger mer enn to på midten når Badji virkelig er i slag. Man må ha riktige typer til formasjonen man spiller, og vi ser jo hvordan vi sliter uten Badji i form.


Dette er vel forsåvidt riktig, men samtidig kan en hevde at dette er fordi Badji i toppform er pur klasse, vi kan ikke basere en spillestil på at vi er avhengig av uhorvelig mye bedre enkeltspillere enn motstander på sentral midtbane for at den skal fungere. Ellers er jeg helt enig i kritikken mot min post fra Cyanid som gikk på at formasjoner kun er tallkombinsasjoner, poenget var ikke at det var 4-4-2, men at måten vi spiller 4-4-2 på ikke har fungert da to spillere i for stor grad havner alene med tre motspillere sentralt.


Norlings hund

Quote from: krøvel vellevold on October 03, 2014, 14:31:29 PM
Quote from: Norlings hund on October 03, 2014, 14:08:28 PM
Quote from: ostraume on October 03, 2014, 08:41:47 AM
Ja, jeg ville heller ikke sett for mye på sjansestatistikken. Det er ikke uflaks/tilfeldig at spillere som Barmen og Huseklepp ikke setter sjansene sine.


Huseklepp har hatt 3 sjanser på 3 kamper der han har hatt komplett hjerneblødning. Feilene han har gjort på fantastiske sjanser, ved å være egoistisk, er på samme nivå som hjerneblødningene våre i forsvar i begynnelsen av sesongen.


Nå husker jeg ikke hva den første av disse tre kan ha vært - det var jo i så fall 4-1-seieren mot Godset, så det er kanskje derfor den ikke huskes. Men ja; både mot Ulf og Odd gjorde han det samme: Kom seg til dødlinjen og valgte i skyte fra nesten død vinkel i stedet for å gi 45 grader ut til spillere som stod helt umarkerte og med fri bane til mål. Mot Odd hadde han vel tre med seg i bedre posisjon (hvorav to umarkerte) og mot Ulf hadde han fire med seg (og også her var vel to umarkerte). Dette er av det som kan regnes som udugelighet - ikke uflaks. Men denne typen udugelighet kan heller ikke Norling få skylden for. Huseklepp kom til innleggsposisjon, medspillerne var med både udekket og med fri bane til bortimot tomt mål, og altså var bevegelsene (les: det som treneren kan gjøre mest med) riktige, men Huseklepp gjorde et elendig valg. Tror neppe Norling har sagt til Huseklepp at han skal skyte fra død vinkel i stedet for å gi til langt bedre plasserte spillere med fri bane til mål.


Nei, jeg er helt enig med deg. Hjerneblødningene våre i forsvar tidligere i sesongen og feilvalg fra enkeltspillere nå kan ikke Norling gjøre mye med. Men hvis ikke Huseklepp skjerper seg med slike ting, bør han benkes - form eller ei. Og det er Norlings ansvar. At det skjer gang på gang er også noe Norling kan gjøre noe med. Han kan gå gjennom situasjonene med Huseklepp og vise ham omtrent hvor idiotiske valgene hans var, forklare hva han burde ha gjort osv.

Norlings hund

Quote from: Huff on October 03, 2014, 14:45:04 PM
Quote from: Norlings hund on October 03, 2014, 14:06:05 PM
Quote from: Huff on October 03, 2014, 08:20:12 AM
Quote from: dr_cyanid on October 03, 2014, 07:57:25 AM
Quote from: Nixon on October 02, 2014, 13:39:44 PM
Jeg vil si at ham har mer enn begrenset skyld i dette. Det er ikke urimelig å tro at vi hadde hatt flere poeng dersom vi hadde tilpasset spillet spillerstallen vår, og ikke omvendt. Så valgene Norling har tatt har i mer enn begrenset grad vært avgjørende for hvor vi ligger nå.

Men jeg er helt enig at det er veldig mye positivt med Norling. Og at det er for tidlig å gi han opp. Jeg tviler ikke på at Norling kan få oss opp på øvre halvdel av tabellen med et spill som ikke bare gir oss poeng, men som også underholder oss. Og det er viktig!


Brann har jo hentet Norling fordi han skulle tilføre noe annet enn Skarsfjord, både i form av spillestil og som en annen ledertype. Hvis han skulle tilpasset sin egen spillestil etter stallen han arvet etter Skars/Nilsen ville det jo gått på bekostning av hans egen integritet. Synes det viser klasse og storhet at Norling faktisk tør prøve å endre på dette. De siste sesongene har jo vist at det er nødvendig med endringer. Han kunne valgt en mer kynisk stil for å tekkes Tore Strand og de som mener det samme som deg. Glem ikke at spillet til tider har vært bra, selv om vi har begrensede ferdigheter i spillerstallen.  Tore Stand snakker om en naivitet, men virker ikke som han helt har forstått dette. Ingen må fortelle meg at Rikard Norling som har vunnet ligaen i Sverige med et langsiktig prosjekt i Malmö har en naiv tilnærming til fotball. Mannen har en plan, la han få følge den.


Dersom en ser bort fra Tore Strand er det vel i størst grad formasjonen, og ikke direkte spillestilen som har blitt kritisert. Det som har blitt påstått er vel at Norlings måte å komponere midtbanen på ikke funker i Norge samt at flere spillere, jfr Huseklepp, ikke passer inn i formasjonen hans offensivt? Flere enn T.Strand har vært kritiske til Branns måte å spille seg ut bakfra på -spesielt tidligere i sesongen- men utover dette har vel de aller, aller fleste vært positive til Norlings angrepsvilje.


Det må nevnes at Brann ikke trenger mer enn to på midten når Badji virkelig er i slag. Man må ha riktige typer til formasjonen man spiller, og vi ser jo hvordan vi sliter uten Badji i form.


Dette er vel forsåvidt riktig, men samtidig kan en hevde at dette er fordi Badji i toppform er pur klasse, vi kan ikke basere en spillestil på at vi er avhengig av uhorvelig mye bedre enkeltspillere enn motstander på sentral midtbane for at den skal fungere. Ellers er jeg helt enig i kritikken mot min post fra Cyanid som gikk på at formasjoner kun er tallkombinsasjoner, poenget var ikke at det var 4-4-2, men at måten vi spiller 4-4-2 på ikke har fungert da to spillere i for stor grad havner alene med tre motspillere sentralt.




Badji i toppform står ikke mye tilbake for noen som helst når det gjelder å stabilisere midtbanen vår. Det er bare synd at skuddfoten hans er ubrukelig og at han ikke er spesielt kreativ. Men som monster på midten vil jeg påstå at han er råere enn Austin.

Rex

Surt at Aalesund fikk rasket med seg et poeng mot Odd i sluttminuttene i dag. Hvis Molde slår Viking i kveld er de seriemestre og kan stille med reserver mot Haugesund neste helg. Best for oss om Viking klarer å slå Molde. Men det er nok mer flaks enn vi kan håpe på.

TCAC

Tipper Molde vinner dette, og at de drar på seriemesterfylla helt til Haugesund-kampen. Vi må nok ta maaange poeng selv fremover ...

1908

Molde har bare tapt 1 kamp i år.. Jeg tror ikke de ligger seg å latsiden å begynner å tape kamper resten av sesongen. Tror de vil avslutte med stil..

dudo

Quote from: 1908 on October 04, 2014, 17:38:00 PM
Molde har bare tapt 1 kamp i år.. Jeg tror ikke de ligger seg å latsiden å begynner å tape kamper resten av sesongen. Tror de vil avslutte med stil..


De é tross alt ikkje Brann.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Spelaren

Quote from: dudo on October 04, 2014, 17:57:48 PM
Quote from: 1908 on October 04, 2014, 17:38:00 PM
Molde har bare tapt 1 kamp i år.. Jeg tror ikke de ligger seg å latsiden å begynner å tape kamper resten av sesongen. Tror de vil avslutte med stil..


De é tross alt ikkje Brann.


Nei, den saken er nokså grei. De brukte fire sesonger på å få like mange gull me tok på 45 sesonger. De er absolutt ikkje Brann :):-[
Gå av.

Xminator



Xminator

Hvordan og når spilles kvalifiseringen denne sesongen?

Ellers forandret en del seg med dagens tap. Vi må ha hjelp av Haugesund OG slå dem i siste serierunde for å gå forbi. Det er også det mest sannsynlige utfallet nå at selv om vi slår Sogndal, så kan vi risikere å måtte vinne i Haugesund for å være sikre på at Sogndal holder seg bak.

17. oktober må Brann vinne. Ett nytt tap der og vi kan fort være 4 poeng bak kvalikkplassen også.

chamill

Hipp hipp hurra for Norling.

Jaggu godt vi ble kvitt Skarsfjord og rykker ned.
Kjempe greie!
963 lett som bare det!

Koffert1

Vi kan ikke gjøre annet enn å håpe at denne kampen får spillerne og norling til å forså hvor rævva vi er. Forhåpentligvis fører det oss frem til en kriseplan som gir oss 3 heldige poeng hjemme mot Sarpsborg.

Også må vi klare å få noen heldige poeng i videre kamper..

Det handler ikke om at vi har uflaks. Men det handler om at vi må ha griseflaks for å holde oss..

Joggi Bogga

Det kan ikke lenger finnes den trener i Norge som ikke vet nøyaktig hvordan han skal sette opp laget sitt for å optimalisere sitt eget lags sjanser mot Brann. Vi er ligaens mest forutsigbare lag i godt selskap med Tom Nordlies ULF.
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

krøvel vellevold

Quote from: chamill on October 05, 2014, 20:56:35 PM
Hipp hipp hurra for Norling.

Jaggu godt vi ble kvitt Skarsfjord og rykker ned.
Kjempe greie!


Hva argumenterer for at Skars var riktig mann for fremtiden, og at resultatene hadde vært bedre med ham?
Legg ned hele klubben!

dragn

Quote from: krøvel vellevold on October 05, 2014, 21:26:08 PM
Quote from: chamill on October 05, 2014, 20:56:35 PM
Hipp hipp hurra for Norling.

Jaggu godt vi ble kvitt Skarsfjord og rykker ned.
Kjempe greie!


Hva argumenterer for at Skars var riktig mann for fremtiden, og at resultatene hadde vært bedre med ham?


Han vant hjemmekamper

Kjell249

Drit i Skarsfjord. Det er ikke han eller Norling, men Norling og en annen trener. Norling er krise taktisk og muligens den dårligste noen sinne i TL. Norling er egenhendig skyld i nedrykk hvis han ikke endrer formasjoner til de siste 4 kampene.
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

krøvel vellevold

Quote from: dragn on October 05, 2014, 21:26:58 PM
Quote from: krøvel vellevold on October 05, 2014, 21:26:08 PM
Quote from: chamill on October 05, 2014, 20:56:35 PM
Hipp hipp hurra for Norling.

Jaggu godt vi ble kvitt Skarsfjord og rykker ned.
Kjempe greie!


Hva argumenterer for at Skars var riktig mann for fremtiden, og at resultatene hadde vært bedre med ham?


Han vant hjemmekamper


Ja i fjor vår. Høsten 2013 var Brann minst like dårlige som de er høsten 2014. Uansett stod han for en kjip fotballfilosofi, skapte splid i spillerguppen og tålte ikke kritikk. Da er du ikke riktig mann for SK Brann. At erstatteren eventuelt flopper, gjør ikke Skars til en mer riktig trener for Brann.
Legg ned hele klubben!

dragn

Quote from: krøvel vellevold on October 05, 2014, 21:39:27 PM
Quote from: dragn on October 05, 2014, 21:26:58 PM
Quote from: krøvel vellevold on October 05, 2014, 21:26:08 PM
Quote from: chamill on October 05, 2014, 20:56:35 PM
Hipp hipp hurra for Norling.

Jaggu godt vi ble kvitt Skarsfjord og rykker ned.
Kjempe greie!


Hva argumenterer for at Skars var riktig mann for fremtiden, og at resultatene hadde vært bedre med ham?


Han vant hjemmekamper


Ja i fjor vår. Høsten 2013 var Brann minst like dårlige som de er høsten 2014. Uansett stod han for en kjip fotballfilosofi, skapte splid i spillerguppen og tålte ikke kritikk. Da er du ikke riktig mann for SK Brann. At erstatteren eventuelt flopper, gjør ikke Skars til en mer riktig trener for Brann.


Ok, jeg har ikke sagt at verken Skars er en mer egnet trener, men du spør om argumenter for hva som tilsier at han var rett mann. Jeg ga et, og kan gi flere, men det betyr likevel ikke at jeg synes han var rett trener. At du tillegger meninger jeg ikke står for, kan du bare drite i.

krøvel vellevold

Quote from: dragn on October 05, 2014, 21:46:44 PM
Quote from: krøvel vellevold on October 05, 2014, 21:39:27 PM
Quote from: dragn on October 05, 2014, 21:26:58 PM
Quote from: krøvel vellevold on October 05, 2014, 21:26:08 PM
Quote from: chamill on October 05, 2014, 20:56:35 PM
Hipp hipp hurra for Norling.

Jaggu godt vi ble kvitt Skarsfjord og rykker ned.
Kjempe greie!


Hva argumenterer for at Skars var riktig mann for fremtiden, og at resultatene hadde vært bedre med ham?


Han vant hjemmekamper


Ja i fjor vår. Høsten 2013 var Brann minst like dårlige som de er høsten 2014. Uansett stod han for en kjip fotballfilosofi, skapte splid i spillerguppen og tålte ikke kritikk. Da er du ikke riktig mann for SK Brann. At erstatteren eventuelt flopper, gjør ikke Skars til en mer riktig trener for Brann.


Ok, jeg har ikke sagt at verken Skars er en mer egnet trener, men du spør om argumenter for hva som tilsier at han var rett mann. Jeg ga et, og kan gi flere, men det betyr likevel ikke at jeg synes han var rett trener. At du tillegger meninger jeg ikke står for, kan du bare drite i.


Men nå tillegger jo du meg å tillegge deg meninger. For hvor står det at jeg beskylder deg for å være Skars-fan?
Legg ned hele klubben!

dragn

Min feil, beklager. Jeg oppfatter det som svarer direkte til meg at Skars ikke er rett kar, akkurat som at jeg har sagt det. Det er uansett tafatt å begynne å argumentere negative sider til Skarsfjord et år etter han gikk av, det som er relevant er å sammenlikne han mot Norling. Og der har akkurat nå Norling mange minuser i min bok

krøvel vellevold

Quote from: dragn on October 05, 2014, 21:54:21 PM
Min feil, beklager. Jeg oppfatter det som svarer direkte til meg at Skars ikke er rett kar, akkurat som at jeg har sagt det. Det er uansett tafatt å begynne å argumentere negative sider til Skarsfjord et år etter han gikk av, det som er relevant er å sammenlikne han mot Norling. Og der har akkurat nå Norling mange minuser i min bok


Jeg bare svarte til Chamill som tydeligvis ville hatt Skars. Men for å si det sånn: Uansett om Norling forsvinner eller ikke, så vil jeg i hvert fall ha en trener som har noe å vise til av resultater, står for offsensiv fotball og som er god på det mellommenneskelige.
Legg ned hele klubben!

Brannfan23

Da foreslår jeg at vi henter Brian Deane. Passer ganske godt til de kravene du utlyser. Hvis Norling går selvsagt.

Nixon

http://www.fotball.no/Documents/PDF/2013/NFF/Hovedterminliste_menn_2014.pdf

Mye tyder på at vi i beste fall må spille kvalik i år. Leser jeg denne oversikten rett når siste kvalikkamp er lørdag 22. november?

Og hvilket lag vil folk møte? Det blir vel hipp som happ vil jeg tro. Alle de aktuelle lagene er sjeleglade for den ekstra sjansen og vil komme med glød, entusiasme og lave skuldre til kampene mot den fallerte storheten SK Brann fra Bergen. Og det kan umulig passe oss særlig bra...
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Kai-Olai

Står vel sannsynligvis mellom Kristiansund, Bærum, Ffk, Ranheim og Mjøndalen. Merker at jeg egentlig ikke vil møte noen av de!

dr_cyanid

Kan også klare jumboplass? Ulf ligger bare fem poeng bak.

krøvel vellevold

Kvaliken går helt fint. Bare så synd vi ikke skal spille i den.

Jeg tror vi vanskelig kan unngå nedrykk. Bare se:

27. runde:

Brann - S08    2-1   ----------------------------Ulf - SIL    0-1

= Brann 26 p (36-48/ -12)------------------ = SIL 27 p (31-43/ -12)


28. runde:

Glimt - Brann 1-1  -------------------------- SIL - MFK 0-1

= Brann 27 p (37-49/ -12)---------------- = SIL 27 p (31-44 / -13)

29. runde:

Brann - SIL   1-0

= Brann 30 p (38-49/ -11) ---------------- = SIL 27 p (31-45/ -14)

30. runde:

FKH - Brann   3-0 ----------------------------- SIL - Stabæk 1-0

= Brann 30 p (38-52/ -14) ------------------ = SIL 30 p (32-45/ -13)


Så selv med optimistiske resultater på slutten (2-1-1 til oss og SIL-tap både mot oss og MFK), så rykker vi sannsynligvis rett ned.
Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Ja, jeg tror også det går den veien nå og det er helt forbanna absurd.
Folk kan gi faen i å synge "vi rykker aldri ned" sangen fremover, det er bare jævlig provoserende når vi ligger dønn i dritten.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Nixon

Ingenting er som å våkne opp dagen derpå med en oppløftende statistikk fra Krøvel...
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Belfort

Er ganske sikkert at vi rykker ned for første gang siden 1985. Det som blir interessant blir hvordan og med hvem som skal bygge opp klubben på nytt.

Nixon

Ja, for første gang i år tror jeg mer på nedrykk enn ikke nedrykk. Og som Krøvel viser over her er sjansen stor for at det blir direkte nedrykk. Og det er jo helt strålende!!
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Xminator

Quote from: chamill on October 05, 2014, 20:56:35 PM
Hipp hipp hurra for Norling.

Jaggu godt vi ble kvitt Skarsfjord og rykker ned.
Kjempe greie!


Skarsfjord hadde rykket  ned om hans mannskap fikk en tilsvarende dårlig start. For det er det dette handler om. Vi har en stall som normalt havner midt på treet. De siste 3 sesongene har vert slik. Det som har reddet oss er at katastrofestarten har uteblitt. Nedturene har kommet på slutten av sesongene.

Om noen ble overrasket over at årets Brannmannskap kunne rykke ned, så sier det veldig mye om urealistiske forventninger. Det er ikke mange Brannspillere som hadde spilt fast i andre eliteserieklubber. De blir ikke bedre av at har Branndrakt (historien viser strengt tatt det motsatte...)

Nå vil jeg si at om vi hadde startet sesongen med Karadas (som vel kunne kommet gratis...) og Pedersen, så hadde ikke Brann ligget i bunnen av tippeligaen.

monzilla

Ville Skarsfjord ha fått en tilsvarende dårlig start? Vanskelig å si. Han ville nok ha hentet andre spillere i vinter for å opprettholde balansen mellom misnøye og lojale spillere. Forstå meg riktig; Skarsfjord sitt prosjekt hadde jeg ikke tro på. Men sannsynligheten for at Brann ville vært en middelhavsfarer med Skarsfjord er betydelig større.

Det som skjer med Brann i år er nok et eksempel på en trener med suksess i en klubb ender med fiasko i en annen klubb. Det at treneren ikke har oversikt over kritiske suksessfaktorer er i seg selv et skremmende varselstegn som i høyeste grad bør tas med i vurderingen etter sesongen.


Tom C

Tja, om alt håp er ute fordi vi ikke tar igjen Sogndal, det kommer litt an på hvilke resultater Haugesund får i de tre siste. Har ikke gitt helt opp å ta igjen de, ettersom de har tre relativt vanskelige kamper igjen, borte mot stabæk og molde og hjemme mot godset, så dersom de taper de tre, kommer de heller ikke opp i mer enn 30 poeng, selv med seier mot oss. Dersom det scenariet inntreffer, vil det altså kanskje stå om målforskjellen i siste kampen i Haugesund, der vi kan risikere at vi klarer kvalik med 0-2 tap, men ikke med 0-3...  Grøss...
Aldri mer Obos....

monzilla

October 06, 2014, 08:12:51 AM #2298 Last Edit: October 06, 2014, 08:16:15 AM by monzilla
Når vi ikke slår Start på hjemmebane med så mye på spill, så tror jeg folk skal se langt etter 30 poeng.

Tom C

Forresten helt absurd hvor mange straffer imot og selvmål vi har prestert denne sesongen. Og så har vi fått ett føkkings straffe rett vei, og den presterte huseklepp å bomme på. 41 straffer utdelt så langt denne sesongen, og vi har altså bommet på det ene vi har fått, og sluppet inn samtlige 8 vi har fått imot. Uvirkelig.
Aldri mer Obos....

Go Up