• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Sesongen 2014

Started by Tom C, November 12, 2013, 07:57:22 AM

0 Members and 13 Guests are viewing this topic.

Go Down

Klaus_Brann

Nei, det må han ikke og det er plass til mange fler enn to.
Men som sesongen går merker jeg i enda større grad at vi ikke trenger enda en unggutt uten bevist nivå.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Siden Haugen er vår beste sentrale midt og Birkelund er en helt annen spillertype som strengt tatt gjør det Haugen ikke burde gjøre så regner jeg med at Birkelund eventuelt konkurrerer om en plass ved siden av Haugen. Og der er ikke konkurransen særlig hard. Jeg tipper han tar plassen greit.


krakra

Quote from: Klaus_Brann on May 23, 2014, 11:20:40 AM
Nei, det må han ikke og det er plass til mange fler enn to.
Men som sesongen går merker jeg i enda større grad at vi ikke trenger enda en unggutt uten bevist nivå.
Unggutter uten bevist nivå har jo vært det eneste gledelige denne sesongen. Så skal du basere deg på den bør vi hente mange av de og unngå tidligere stjerner med mye erfaring og et par tøffe år bak seg.

Jose Arrogantio

Quote from: dudo on May 23, 2014, 07:13:24 AM
Lederen må ikke spille sentralt. Det er fint plass til to nye spillere på laget.


Vi trenger venstrekant også. Hent tilbake Kvisvik :)

Gulløl

Quote from: Jose Arrogantio on May 23, 2014, 13:53:20 PM
Vi trenger venstrekant også. Hent tilbake Kvisvik :)


Ja han er yngre en Frode Johnsen så det burde gå fint ;)
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Klaus_Brann

Quote from: krakra on May 23, 2014, 11:48:47 AM
Quote from: Klaus_Brann on May 23, 2014, 11:20:40 AM
Nei, det må han ikke og det er plass til mange fler enn to.
Men som sesongen går merker jeg i enda større grad at vi ikke trenger enda en unggutt uten bevist nivå.
Unggutter uten bevist nivå har jo vært det eneste gledelige denne sesongen. Så skal du basere deg på den bør vi hente mange av de og unngå tidligere stjerner med mye erfaring og et par tøffe år bak seg.


Skaanes er vel den eneste unggutten som har prestert over mer enn et par kamper.
Orlov har selvsagt heller ikke gjort seg bort med 5 mål og Hassan har vært en av våre beste, men han er ingen supermann.
Så var det dette med nyanser da... Det finnes selvsagt en mellomting mellom unggutter som Birkelund og tidligere stjerner.

At man i det hele tatt greier å være uenig i at dette laget roper etter rutinerte ledere er totalt uforståelig.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Grønner har endel gode kamper han og. Vindheim har jevnt over vært positiv.

Jeg ser bare ikke logikken bak at årets sesong viser at vi ikke trenger enda en unggutt uten bevist nivå. Det har jo ikke vært ungguttene som har vært problemet. De aller fleste fea 21 år og ned har gjort jobben sin.
Presterer Birkelund som de andre ungguttene uten bevist nivå blir han en god tilvekst.

dudo

Selv om ungdommene har gjort sakene sine bra er det ikke dermed sagt at vi trenger mer av det samme. Birkelund kan helt sikkert gå inn og gjøre en god jobb, men vi trenger en som også hever resten! Det holder faktisk ikke med en som leverer varene, det må være en som får resten til å levere også. Det er et for stort ansvar å legge på f eks Birkelunds skuldre, akkurat som det er et for stort ansvar å gi Haugen, Vindheim, Skaanes eller Grønner. Det er bare dårlig gjort.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Det kan noen andre gjøre. Det kan ikke være et krav til alle vi henter fremover at de skal være ledere. En burde jo kunne forvente at de som skal være ledere i stallen snart tar litt ansvar også.

dudo

Hva kan noen andre gjøre?

Man burde nok kunne forvente det, men ser det ut til å skje? Vi må forholde oss til virkeligheten. Og jeg synes det er direkte dårlig talentutvikling å sende en haug med ungdommer på banen uten de beste forutsetninger for å prestere. Vi TRENGER erfaring også, ellers kan presset bli alt for høyt. Se på Larsen. Humørspiller som aldri kommer til å ha godt av et kapteinsbind.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Noen andre kan ta lederansvaret. Vi trenger ikke hente kun en spiller.

krakra

Og ja. Jeg har troen på at iallefall Demidov kommer til å ta lederrollen etterhvert.

Giles

Har troen på Birkelund. Derfor Birkelund inn Hassan ut og en midtbanemann til inn.

kabelmann

Jeg tror ikke en midtbane bestående av Skaanes, Haugen/Barmen, Birkelund/Fakiri og Larsen/Askar skremmer vannet av noen - spesielt ikke defensivt. I mine øyne ser det ut som en ganske middelmådig midtbanekvartett, uansett hvordan du komponerer den, som skriker etter minst en, helst to, forsterkninger av klasse. Det ser det dog ut til at vi ikke har råd til. Sånn sett er det greit å hente Birkelund, men det gir meg ikke akkurat høyere forventninger til sesongen av den grunn.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krakra

Bedre å ha en midtbane som motstanderne undervurderer enn en de undervurderer. Det er lenge siden Brann var gode på å hente inn klassespillere uansett. De koster som regel mye penger og er rimelig dårlige.

kabelmann

Jeg synes ikke Olofinjana, Scharner, Andresen, Kvisvik, Vaagan Moen, Miller, Bakke, Solli, Austin var så veldig dårlige.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krakra

May 23, 2014, 17:43:45 PM #966 Last Edit: May 23, 2014, 17:45:26 PM by krakra

dudo

Men det er kvaliteter utover de fysiske som teller også. Det er jo bare å se på hva Scholes betydde for United da han gjorde comeback. Det er ikke FARLIG å hente erfaring, og er man litt klok så gagner det talentutviklingen, selv om det kan bety mindre spilletid.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Farlig hvis de ender opp som dyre flopper.

kabelmann

Quote from: krakra on May 23, 2014, 17:43:45 PM


Tilfeldig er det ikke. Klubben har ikke akkurat badet i penger de siste årene.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

dudo

Men ubeskrivelig positivt om de fungerer som Andersen, Kvisvik, Svante, Austin, Sæternes, Sola osv. Den tanken om at vi ikke klarer hente gode spillere uansett er ufattelig tafatt.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Klaus_Brann

Farligere å sitte å tro at en gjeng unggutter skal få oss ut av det uføret vi er i og opp på medaljeplass.
Jeg trodde Demidov og Huse (kanskje Hanstveit) skulle være de rutinerte i år, med Demidov som lederen vår. Hittil har dessverre ingen av dem fremstått spesielt gode eller som noen ledere.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

May 23, 2014, 18:23:58 PM #972 Last Edit: May 23, 2014, 18:25:46 PM by krakra
Men det er veldig lenge siden det skjedde og de låser store lønnskostnader som gjør oss rimelig handlingslammet i dagens situasjon. Brann har ganske enkelt vært elendige på å treffe med disse antatte klassespillerne de siste fem-seks årene.

Det vi har vært gode på er å hente spillere på vei frem i karrieren, som ser på Brann som et steg opp. Som er typeriktige i forhold til stilen. De trenger ikke være guttunger. Verken Piotr, Askar eller Torp var unggutter. Torp var i tillegg en personlighet vi hadde nytt godt av i dag. Der har vi truffet bra og av de "voksne" signeringene var der også i vinter en slik signering som traff klart best. De to erfarne lederne har skuffet ganske solid. Også er vi etterhvert gode på å få opp unge egenproduserte spillere.

Hvorfor ikle dyrke de områdene vi er gode på fremfor å kaste vekk store penger på noe vi åpenbart ikke behersker i dag?

Nixon

Quote from: dudo on May 23, 2014, 18:18:25 PMDen tanken om at vi ikke klarer hente gode spillere uansett er ufattelig tafatt.


Det er jo en slik defensiv holdning som vi har kritisert klubben for å ha de siste par årene.
Rød makt på Hansa

Nixon

Quote from: krakra on May 23, 2014, 18:23:58 PMHvorfor ikle dyrke de områdene vi er gode på fremfor å kaste vekk store penger på noe vi åpenbart ikke behersker i dag?


Gode og gode. Det har jo på ingen måte gjort oss til den toppklubben vi ønsker å være.
Rød makt på Hansa

krakra

Quote from: Nixon on May 23, 2014, 18:24:29 PM
Quote from: dudo on May 23, 2014, 18:18:25 PMDen tanken om at vi ikke klarer hente gode spillere uansett er ufattelig tafatt.


Det er jo en slik defensiv holdning som vi har kritisert klubben for å ha de siste par årene.
Vell. Det har ikke jeg. Jeg har iallefall ikke kritisert dem for å hente for få dyre, rutinerte "klassespillere". Jeg har vært kritisk til tanken om at man må bruke så mye penger på overgangsmarkedet og manglende fantasi til tross for suksessen vi har hatt når vi har vært tvunget til å være fantasifulle.

kabelmann

May 23, 2014, 18:28:44 PM #976 Last Edit: May 23, 2014, 18:30:24 PM by kabelmann
Quote from: krakra on May 23, 2014, 18:12:06 PM
Farlig hvis de ender opp som dyre flopper.


Da er vi litt tilbake til den spare seg til fant-tankegangen. Man må våge å ta noen risikoer,  men det hadde selvsagt vært greit med skikkelig kvalifisert personell til å gjøre utvelgelsen av spillerne for å gjøre risikoen så liten som mulig.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krakra

Quote from: Nixon on May 23, 2014, 18:26:06 PM
Quote from: krakra on May 23, 2014, 18:23:58 PMHvorfor ikle dyrke de områdene vi er gode på fremfor å kaste vekk store penger på noe vi åpenbart ikke behersker i dag?


Gode og gode. Det har jo på ingen måte gjort oss til den toppklubben vi ønsker å være.
Det skyldes i mine øyne ikke først og fremst stallen.

krakra

Quote from: kabelmann on May 23, 2014, 18:28:44 PM
Quote from: krakra on May 23, 2014, 18:12:06 PM
Farlig hvis de ender opp som dyre flopper.


Da er vi litt tilbake til den spare seg til fant-tankegangen. Man må kunne å ta noen risikoer,  men det hadde selvsagt vært greit med skikkelig kvalifisert personell til å gjøre utvelgelsen av spillerne for å gjøre risikoen så liten som mulig.
Hvorfor er vi nødt til å gå for de store navnene? Hvorfor ikke legge mer innsats i å finne en ny Ojo, en ny Torp, en ny Piotr, en ny Askar, en ny Orlov?

Og jada. Orlov var dyr, men det blir de fleste med RBH bak forhandlingsbordet.

Nixon

Quote from: krakra on May 23, 2014, 18:29:26 PM
Quote from: Nixon on May 23, 2014, 18:26:06 PM
Quote from: krakra on May 23, 2014, 18:23:58 PMHvorfor ikle dyrke de områdene vi er gode på fremfor å kaste vekk store penger på noe vi åpenbart ikke behersker i dag?


Gode og gode. Det har jo på ingen måte gjort oss til den toppklubben vi ønsker å være.
Det skyldes i mine øyne ikke først og fremst stallen.


Skarsfjord eller ikke Skarsfjord. Vi hadde eller har på ingen måte en gullstall.

Det virker som at du er fornøyd så lenge vi har mange lokale unggutter og så håper eller regner du med at det skal gi resultater etterhvert. Det kan det godt være at det gjør til en viss grad. Men sjansen for å vinne gull uten å bruke penger er ikke veldig stor.
Rød makt på Hansa

dudo

Og det trenger selvsagt ikke være store navn. Er det noen som har sagt det?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

kabelmann

Quote from: krakra on May 23, 2014, 18:31:40 PM
Quote from: kabelmann on May 23, 2014, 18:28:44 PM
Quote from: krakra on May 23, 2014, 18:12:06 PM
Farlig hvis de ender opp som dyre flopper.


Da er vi litt tilbake til den spare seg til fant-tankegangen. Man må kunne å ta noen risikoer,  men det hadde selvsagt vært greit med skikkelig kvalifisert personell til å gjøre utvelgelsen av spillerne for å gjøre risikoen så liten som mulig.
Hvorfor er vi nødt til å gå for de store navnene? Hvorfor ikke legge mer innsats i å finne en ny Ojo, en ny Torp, en ny Piotr, en ny Askar, en ny Orlov?

Og jada. Orlov var dyr, men det blir de fleste med RBH bak forhandlingsbordet.


Fordi det handler litt om synergier. Et stort navn a la Andresen skaper entusiasme i by'n, det gjør ikke en ny Torp, en ny Piotr, en ny Askar eller en ny Orlov.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krakra

Quote from: Nixon on May 23, 2014, 18:33:56 PM
Quote from: krakra on May 23, 2014, 18:29:26 PM
Quote from: Nixon on May 23, 2014, 18:26:06 PM
Quote from: krakra on May 23, 2014, 18:23:58 PMHvorfor ikle dyrke de områdene vi er gode på fremfor å kaste vekk store penger på noe vi åpenbart ikke behersker i dag?


Gode og gode. Det har jo på ingen måte gjort oss til den toppklubben vi ønsker å være.
Det skyldes i mine øyne ikke først og fremst stallen.


Skarsfjord eller ikke Skarsfjord. Vi hadde eller har på ingen måte en gullstall.

Det virker som at du er fornøyd så lenge vi har mange lokale unggutter og så håper eller regner du med at det skal gi resultater etterhvert. Det kan det godt være at det gjør til en viss grad. Men sjansen for å vinne gull uten å bruke penger er ikke veldig stor.
Det er ikke snakk om å ikke bruke penger, men å ikke bruke dem på "klassespillere". For som Kabelmann er inne på. Det er ikke spillere som Torp og Ojo folk sikter til når det ropes etter klassespillere. Det er stjerner. Som skal ha høy lønn. Skal Brann bruke penger ser jeg heller at de brukes på noen store talenter og at man forsøker å finne rutinen i spillere som fortsatt er sulten på mer enn fete lønninger. Jeg mener at det jeg sier ikke er så ulikt det de tre siste årenes seriemestere har drevet med. De har satset på de unge. Også har de fylt på med rutine fra spillere som ikke er stjerner og som enten er sultne på å vinne noe for første gang eller har tilknytning til klubben. Ikke svidd av store penger på tidligere TL-stjerner eller "klassespillere" nær 30.

krakra

Quote from: kabelmann on May 23, 2014, 18:37:40 PM
Quote from: krakra on May 23, 2014, 18:31:40 PM
Quote from: kabelmann on May 23, 2014, 18:28:44 PM
Quote from: krakra on May 23, 2014, 18:12:06 PM
Farlig hvis de ender opp som dyre flopper.


Da er vi litt tilbake til den spare seg til fant-tankegangen. Man må kunne å ta noen risikoer,  men det hadde selvsagt vært greit med skikkelig kvalifisert personell til å gjøre utvelgelsen av spillerne for å gjøre risikoen så liten som mulig.
Hvorfor er vi nødt til å gå for de store navnene? Hvorfor ikke legge mer innsats i å finne en ny Ojo, en ny Torp, en ny Piotr, en ny Askar, en ny Orlov?

Og jada. Orlov var dyr, men det blir de fleste med RBH bak forhandlingsbordet.


Fordi det handler litt om synergier. Et stort navn a la Andresen skaper entusiasme i by'n, det gjør ikke en ny Torp, en ny Piotr, en ny Askar eller en ny Orlov.
Det er jo en kortvarig entusiasme hvis de flopper. På samme måte vil en ukjent hit raskt skape entusiasme hvis han slår til. Brann bør tenke lengre enn den umiddelbare reaksjonen etter en signering.

Jeg var glad da Demidov kom og tror fortsatt han blir bra. Men jeg tror Brann er tjent med å lære av klubber som Godset og Molde. Hvor mange kroner har de brukt på spillere over 26 år? Hvor mange spillere nær 30 er i lønnstoppen deres? Hvor mange voksne klassespillere har de hentet?

Kruxleiven

Quote from: Jose Arrogantio on May 23, 2014, 13:53:20 PM
Vi trenger venstrekant også. Hent tilbake Kvisvik :)


Burde tatt dette i overgangstråden, men siden du nevner venstrekant. Søren Rieks, NEC Nijmegen, har landskamper for DK. Nylig rykket ned og har sagt seg villig til å flytte på seg. Problemet er selvsagt pris og lønn. Savner utlendinger på laget vårt etterhvert.

http://en.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8ren_Rieks

Om ikke annet et bedre forslag enn Kvisvik.

dudo

Koren er frigitt av Hull.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

kabelmann

Quote from: krakra on May 23, 2014, 18:47:51 PM
Jeg mener at det jeg sier ikke er så ulikt det de tre siste årenes seriemestere har drevet med. De har satset på de unge. Også har de fylt på med rutine fra spillere som ikke er stjerner og som enten er sultne på å vinne noe for første gang eller har tilknytning til klubben. Ikke svidd av store penger på tidligere TL-stjerner eller "klassespillere" nær 30.


Litt interressant det med de siste årenes seriemestre. Godt mulig Molde ikke har brukt mest penger på de aller største navnene (selv om jeg ser en del navn på den listen som neppe var gratis), men penger har de brukt. I fjor (riktignok ikke seriemestre da) hadde de en stall på hele 42 spillere, hvorav 33 fikk spilletid.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krakra

Quote from: kabelmann on May 23, 2014, 19:16:56 PM
Quote from: krakra on May 23, 2014, 18:47:51 PM
Jeg mener at det jeg sier ikke er så ulikt det de tre siste årenes seriemestere har drevet med. De har satset på de unge. Også har de fylt på med rutine fra spillere som ikke er stjerner og som enten er sultne på å vinne noe for første gang eller har tilknytning til klubben. Ikke svidd av store penger på tidligere TL-stjerner eller "klassespillere" nær 30.


Litt interressant det med de siste årenes seriemestre. Godt mulig Molde ikke har brukt mest penger på de aller største navnene (selv om jeg ser en del navn på den listen som neppe var gratis), men penger har de brukt. I fjor (riktignok ikke seriemestre da) hadde de en stall på hele 42 spillere, hvorav 33 fikk spilletid.
Brann bør bruke penger på samme måte. På unge, fremmadstormende talenter. Ikke på lønn til has beens.

dudo

Men det er ikke enten eller!
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Ikke hvis man har utømmelige mengder med cash nei

kabelmann

Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krakra

Og likevel kaster de ikke bort penger på godt voksne "klassespillere". Så hva er så lukrativt med det? RBK gjør jo det. Uten særlig suksess.

dudo

Quote from: krakra on May 23, 2014, 19:24:34 PM
Ikke hvis man har utømmelige mengder med cash nei


Ufattelige stråmenn som settes opp innimellom. Jeg snakker om en middelvei. Imellom ytterpunktene du setter opp mot hverandre. Det er ikke sånn at vi enten bygger opp et lag fra grunnen av med unge spillere, eller søler bort penger på en haug med Gylfier og går konk. Det er heller ikke gunstig for debatten å fremstille det slik.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

kabelmann

Quote from: krakra on May 23, 2014, 19:18:39 PM
Brann bør bruke penger på samme måte. På unge, fremmadstormende talenter. Ikke på lønn til has beens.


Hvem av de jeg nevnte lenger oppe var has-beens? Ser du var uenig i Bakke, men han var ikke mer enn 28 år og kom gratis.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krakra

Quote from: dudo on May 23, 2014, 19:33:56 PM
Quote from: krakra on May 23, 2014, 19:24:34 PM
Ikke hvis man har utømmelige mengder med cash nei


Ufattelige stråmenn som settes opp innimellom. Jeg snakker om en middelvei. Imellom ytterpunktene du setter opp mot hverandre. Det er ikke sånn at vi enten bygger opp et lag fra grunnen av med unge spillere, eller søler bort penger på en haug med Gylfier og går konk. Det er heller ikke gunstig for debatten å fremstille det slik.
Det er ingen stråmann. Det er dyrt å hente stjerner. Vi bruker trolig 6-7 millioner i året på å lønne Demidov og Huse. Det senker handlekraften betydelig. Det er en grunn til at Solskjær knapt hentet spillere over 26 år og at Godsets rutinerte spillere ikke er blant profilene.

Det er en kostbar middelvei du setter opp.

krakra

Quote from: kabelmann on May 23, 2014, 19:34:21 PM
Quote from: krakra on May 23, 2014, 19:18:39 PM
Brann bør bruke penger på samme måte. På unge, fremmadstormende talenter. Ikke på lønn til has beens.


Hvem av de jeg nevnte lenger oppe var has-beens? Ser du var uenig i Bakke, men han var ikke mer enn 28 år og kom gratis.
Flere av de var unge gutter som jeg mener er det Brann bør satse på i fremtiden. Spiller som er i Brann for å komme seg videre et annet sted. Men alle disse var jo ikke klassespillere da vi hentet de som ville skapt stor entusiasme med samme CV i dag?

dudo

Har jeg nevnt stjerner? Jeg snakker om rutine og erfaring. Og ja, det koster gjerne noen mill i året i lønn og avskriving, men man kan ikke forutsette at man skal hente spillere som presterer som Huseklepp og Demidov har gjort i år.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Som sagt. Lær av hvordan Molde og Godset setter opp sine staller i forhold til rutine også. De rutinerte er ikle blant profilene og laget ikke bygge rundt dem. Satsingen og laget er bygget rundt yngrge gutter og rutinen er hentet for å "krydre".

dudo

Berg Hestad og Hoset hadde litt å si I Molde, du ...
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Nixon

Og var ikke de unge på disse lagene noen år eldre og mer erfarne enn våre? Det er slike spillere jeg vil ha. Etablerte, men unge spillere fra TL. Spillere som de siste årene har spilt U21.
Rød makt på Hansa

Go Up