• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Ekstraordinært supportermøte 14.august

Started by crm, August 10, 2013, 21:00:13 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

krakra

Quote from: Churchill on August 16, 2013, 11:50:07 AM
At Brann for tiden er Norges nest største klubb, er en illusjon. Det er det bare totalbudsjettet som antyder. På sikt kan vi imidlertid bli det igjen.
Det er mer enn totalbudsjettet som tilsier det, men dårlig ledelse både i administrasjon og sport har gjort at de sportslige forutsetningene ikke er som størrelsen tilsier. Løsningen er da ikke å satse videre på en svak daglig leder og en middelmådig trener/sportssjef. Man trenger ikke doktorgrad i fotball og klubbutvikling for å skjønne at å satse på kontinuitet med dårlige ledelse ikke er særlig lurt.

ostraume

Er det virkelig så vrient å finne klubbenes sine lønnsbudsjett? En slik sammenligning burde gi en grei pekepinn på hvor mye vi har å rutte med.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krøvel vellevold

Quote from: Churchill on August 16, 2013, 11:50:07 AM
At Brann for tiden er Norges nest største klubb, er en illusjon. Det er det bare totalbudsjettet som antyder. På sikt kan vi imidlertid bli det igjen.


Tja. Er det fradraget for gjeldsnedbetaling du snakker om? Vi har fått økonomisk hjelp som de fleste andre kan drømme om. Vi har hentet spillere som de fleste andre bare kan drømme om.

Faktum er at vi presterer på nivå med eller dårligere enn klubber som har MYE mindre økonomiske ressurser enn oss.

Hva slags ressurser har Godset, Haugesund og Odd? Eller AaFK for den del.

Så kan man bortforklare det med "kontinuitet på trenersiden", men faktum er jo at både Deila, Grindhaug og Fagermo hadde bedre resultater i sin tredje/fjerde sesong som trener, enn det Brann har.

AaFK har ingen kontinuitet på trenersiden, men presterer likevel. Ungt lag har de også - yngre enn oss, så det viser at det går an å prestere selv med det som grunnlag.

Og se på Grindhaug! Han dro Haugesund umiddelbart fra Skars sitt midt-på-treet-nivå i Adecco til opprykk (1.plass) og har siden holdt Haugesund på et jevnt og veldig høyt nivå til å være en sånn klubb (6., 6. 7. og i år foreløbig 5.plass). Dette viser at man overhodet ikke er avhengig av kontinuitet for å "bygge sakte opp så man kan prestere godt over tid". Jeg tør vedde på at hvis Skars fremdeles hadde vært trener i FKH, så hadde de fremdeles spilt i Adecco. Grindhaug fikk kraftig fremgang fra dag 1, og har siden holdt Haugesund der oppe.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: ostraume on August 16, 2013, 12:09:08 PM
Er det virkelig så vrient å finne klubbenes sine lønnsbudsjett? En slik sammenligning burde gi en grei pekepinn på hvor mye vi har å rutte med.


Vi har et lønnsbudsjett på nivå med totalbudsjettet til en del klubber som presterer på nivå med.

Men uansett så har vi fått masse hjelp fra investorer. Disse tallene kommer ikke med i budsjettene.
Legg ned hele klubben!

paf

Quote from: Churchill on August 16, 2013, 11:19:05 AM
Branns nest største problem er at de har en del dedikerte fans som tror de vet noen ting om hvordan en fotballklubb skal drives. Det største problemet er at den samme gruppen krever at klubben styres etter deres egne, helt ukvalifiserte, oppfatninger om hva som bringer Brann fremover.

Jeg er veldig enig i dette. Vi har jo hatt det slik i mange år. Veldig mange av disse jobber også innen shipping eller olje, har bakgrunn fra Fana gymnas og er omgangsvenner i kjegleklubben, alt for mange av dem er opp gjennom årene valgt til både styremedlemmer og styreledere i sk Brann. Men hei, sånn er demokratiet. Når andre ikke gjør det som skal til blir det "the old boys network" som styrer.

Yngve

Quote from: ostraume on August 16, 2013, 12:09:08 PM
Er det virkelig så vrient å finne klubbenes sine lønnsbudsjett? En slik sammenligning burde gi en grei pekepinn på hvor mye vi har å rutte med.


Det krever litt arbeid. Men i 2012 brukte Brann rundt 44 millionar på løn til sportsleg avdeling. Det er  meir enn totalbudsjetta til Sogndal, Sarpsborg 08 og Sandnes Ulf og berre ein million bak totalbudsjettet til Hønefoss.

Yngve

Quote from: Yngve on August 16, 2013, 12:55:05 PM
Quote from: ostraume on August 16, 2013, 12:09:08 PM
Er det virkelig så vrient å finne klubbenes sine lønnsbudsjett? En slik sammenligning burde gi en grei pekepinn på hvor mye vi har å rutte med.


Det krever litt arbeid. Men i 2012 brukte Brann rundt 44 millionar på løn til sportsleg avdeling. Det er  meir enn totalbudsjetta til Sogndal, Sarpsborg 08 og Sandnes Ulf og berre ein million bak totalbudsjettet til Hønefoss.



I tillegg er dei ulike klubbane ofte delt opp i toppfotballavdeling og anna avdeling. Så det er vanskeleg å vita alle detaljane utan å bruka masse tid på detaljar.

MEN:

I 2012 BRUKTE enkelte klubbar desse tala (skyt ikkje meg om eg bommar her, då enkelte garantert innbefattar meir enn sportsleg avdeling) (Nokre tal gjeld berre 2011 og, då dei nyaste ikkje er offentlege enno).

Dette er altså ikkje budsjett, men kva dei FAKTISK har brukt i lønskostnader.

* Sportsklubben Brann 56 millionar (men altså rundt 44 mill. av dette er sportsleg avdeling)
* LSK 50,1 mill (inkluderer truleg meir enn berre det sportslege)
* Viking fotball brukte 47,1 millionar kroner (Tippar eg gjeld heile klubben basert på totaltala)
* Vålerengen fotball brukte 46 millionar kroner (Litt usikker kva dette omhandlar, då det er noko som heiter Vålerengen invest fotball, men dei brukte knapt pengar på løn)
* Aalesunds FK 30,6 millionar
* FKH 26,6 mill
* Hønefoss 21,2 mill
* Strømsgodset toppfotball brukte 19,8 millionar i lønskostnader (tippar eg berre gjeld a-lag o.l.)


Klaus_Brann

Quote from: krakra on August 15, 2013, 11:54:40 AM
Mohn skjønner vel at det vil koste mer enn 10 mill i året å gjøre Skars god. Gang det med tre, så kanskje.
Men da henger ungdomssatsingen, som Mohn er langt mer opptatt av enn noen her inne, i en tynn tråd


Akkurat det siste stemmer vel ikke;)
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Go Up