• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Treneren etter Skarsfjord

Started by bernu, May 07, 2012, 22:04:26 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

Gepard

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/32585

Vær så snill å si at det er bare bittelitt hold i disse ryktene..

dudo

Vel verdt et forsøk! Men tror dere Roald liker han nå da?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Gepard


Gepard

http://www.expressen.se/kvp/sport/nanne-bergstrand-pa-letar-nyforvarv-i-norge/

Hvilken agent kan det være snakk om, Lillejord ? Er vel gjerne en Brannspiller som Bergstrand så på, tviler på noen agent prøver å pushe en Rbkspiller ut av klubben. Er vel snakk om spillere på utgående kontrakter. Bård Finne ?

Ansett Bergstrand og Finne blir ? Liker tanken hvertfall !

Gepard

Og for å gjøre drømmescenarioet komplett : Svante Samuelsson kommer med på lasset og blir vår nye sportssjef.

Herregud så fullt det hadde blitt på tribunen

nero

La det være sant!! Man kan jo drømme..
Lions led by donkeys.

Falkman

Bergstrand er en interessant trener, men en nesten en enda mer interessant person. en ganske atypisk fotball-mann på mange måter. og de resultatene han oppnådde med Kalmar var veldig imponerende.  men det begynner å bli en del år siden. etter at de tok gull i 2008, har de vært et middels lag i allsvensk sammenheng. det skyldes delvis spillersalg, men de har heller ikke vært like flink til gjøre kupp på overgangsmarkedet de siste årene, da de lå stabilt i toppen  ( 2004-08), hentet de jo knall-spillere fra Brasil flere sesonger på rad. Det  er det  nok også flere årsaker til, blant annet at de mindre brasilianske klubbene har fått mer penger, og dermed har kunnet prise spillerne sine langt høyere enn for noen år tilbake. men det kan  virke som  Bergstrand har "mistet" det litt. men kanskje han bare trenger et miljø-skifte etter 11 år i Kalmar for å få spiriten tilbake?

kabelmann

På samme måte som jeg ikke tror folk kommer til stadion fordi de ikke vil risikere å se trynet til RBH, tror jeg heller ikke folk ville valfartet til stadion for å se trynet til Svante :)

Men Nanne Bergstrand? Kjør på. Jeg er på nippet til å ta til takke med hva som helst.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Nixon

Quote from: dudo on July 29, 2013, 21:45:08 PM
Vel verdt et forsøk! Men tror dere Roald liker han nå da?


Var det ikke Troels Bech som RBH etter ryktene ikke likte? Bergstrand var vel blant førstevalgene til Brann i 2008, men Kalmar sa blankt nei.

Ellers veldig bra at det kommer slike rykter. For det første er det ofte noe i det. Og for det andre kan det kanskje få noen ringvirkninger. Kanskje Skarsfjord sier noe dumt igjen?:)
Rød makt på Hansa

dudo

Quote from: Gepard on July 29, 2013, 21:52:53 PM
Likte han ikke sist ?


Likte ikke oppsynet hans, eller noe. Fikk en dårlig følelse. En eller annen utrolig jalla uttalelse ihvertfall.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Falkman

July 29, 2013, 22:19:37 PM #910 Last Edit: July 29, 2013, 22:21:10 PM by Falkman
jeg tror heller ikke Bergstrand vekker den helt store entusiasmen, utover den harde kjernen av supportere. altså de som går på kampene nå, en 6-8000 stykker. ikke fordi han ikke er god nok. men fordi han ikke er kjent nok.

dudo

Quote from: Nixon on July 29, 2013, 22:17:51 PM
Quote from: dudo on July 29, 2013, 21:45:08 PM
Vel verdt et forsøk! Men tror dere Roald liker han nå da?


Var det ikke Troels Bech som RBH etter ryktene ikke likte? Bergstrand var vel blant førstevalgene til Brann i 2008, men Kalmar sa blankt nei.

Ellers veldig bra at det kommer slike rykter. For det første er det ofte noe i det. Og for det andre kan det kanskje få noen ringvirkninger. Kanskje Skarsfjord sier noe dumt igjen?:)


Var ikke Bechs store styrke at han var så ufattelig hyggelig?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Nixon

Quote from: dudo on July 29, 2013, 22:20:11 PM
Quote from: Nixon on July 29, 2013, 22:17:51 PM
Quote from: dudo on July 29, 2013, 21:45:08 PM
Vel verdt et forsøk! Men tror dere Roald liker han nå da?


Var det ikke Troels Bech som RBH etter ryktene ikke likte? Bergstrand var vel blant førstevalgene til Brann i 2008, men Kalmar sa blankt nei.

Ellers veldig bra at det kommer slike rykter. For det første er det ofte noe i det. Og for det andre kan det kanskje få noen ringvirkninger. Kanskje Skarsfjord sier noe dumt igjen?:)


Var ikke Bechs store styrke at han var så ufattelig hyggelig?


Og RBH skrøt vel også av den "imponerende" CV-en hans. Så du har nok rett. Jeg kunne bare ikke huske at Brann og RBH kom så langt at de snakket med svensken. Jeg trodde det stoppet hos ledelsen som sa nei.
Rød makt på Hansa

Klaus_Brann

Quote from: Gepard on July 29, 2013, 21:28:22 PM
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/32585

Vær så snill å si at det er bare bittelitt hold i disse ryktene..


Det er vel ikke tilfeldig at han var i Bergen, så noe hold må det da være i dette.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: nero on July 29, 2013, 22:10:13 PM
La det være sant!! Man kan jo drømme..


Hva er det han står for siden du er begeistret?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Gepard

Men er jo noe ganske annet om han kun var her for å se på en spiller, som jo han hevder. Ryktene skal jo ha det til at Brann kan være interessert i Bergstrand. Om det er hold i det vet man jo ikke, selv om det dog ikke er noe som tyder på det.

Skal man anta noe må man vel heller tro at Roald heller skriver på en ny 3 års kontrakt til Rune..

krøvel vellevold

Han var i hvert fall min favoritt da vi byttet trener sist. Han fikk mye ut av lite i Kalmar, og mener og å huske at han stod for offensiv fotball.

Men jeg ser ikke for meg at det er noe greier på gang. For det første er nok veien lang til mistillit, selv om jeg har hørt at personligheten ikke er toppratet på Kniksens Plass. For det andre; hvis de er ute etter å fiske etter ham; hvorfor i himmelens navn skulle de gjøre det så åpenlyst at de inviterer ham til byen med konen og greier? Det går jo an å gjøre ting mer diskrét!
Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

Quote from: Klaus_Brann on July 29, 2013, 23:12:46 PM
Hva er problemet med det?


At vi har en trener som kanskje ikke bør vite at Brann ser etter en erstatter?
Legg ned hele klubben!

kabelmann

Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Klaus_Brann

Quote from: krøvel vellevold on July 29, 2013, 23:21:00 PM
Quote from: Klaus_Brann on July 29, 2013, 23:12:46 PM
Hva er problemet med det?


At vi har en trener som kanskje ikke bør vite at Brann ser etter en erstatter?


Kanskje det er en fin taktikk for å få Skars til å slutte selv;)
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

actanon

Bergstrand hadde vært bra. Solbakken er fortsatt min favoritt av realistiske alternativer. Helst ønsker jeg at vi henter en SKIKKELIG stjernetrener. En med erfaring fra store ligaer, en som har gjort det bra der.
Rikard Norling er vår mann!

Klaus_Brann

Ja, det er nok mange av de som nok vil til Brann.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

tsrqpo

Ser kun for meg at det kan være Lillejord, ser ikke hvem andre i Brann, iallefall blandt de som spillte kampen, som leter etter en klubb? Men visst dette er måten di leter på, så virker det litt desperat..
Og det er vel ingen i storklubben RBK som søker seg vekk, iallefall ikke på denne måten, til en trener uten klubb.
Høres rart uansett..

Det mest sannsynlige er vel faktisk at han blir vurdert som ny trener. Det sier sg selv at han og Brann ikke kan si noe om det i dagens situasjon

Belfort

July 30, 2013, 08:31:21 AM #924 Last Edit: July 30, 2013, 09:06:51 AM by Belfort
Høres for godt ut til å være sant. Geniet har jo tidligere uttalt sin smått patetiske kommentar om at han ikke liker mimikken/uttrykket til Nanne. Blir uansett spennende å se når bergenspressen kommer på banen.

Miller

Kjekt å høre! Har nevnt Nanne ganske mange ganger her på forumet. Har vært mitt førstevalg siden Nilsen ble ansatt. Håper fortsatt på han som trener. Burde være ganske realistisk å få til bytte i vinter...


ostraume

Noen som påtar seg oppgaven å oppsummere hva Nanne står for som trener?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

osoerli

Quote from: Nixon on July 29, 2013, 22:44:53 PM
Quote from: dudo on July 29, 2013, 22:20:11 PM
Quote from: Nixon on July 29, 2013, 22:17:51 PM
Quote from: dudo on July 29, 2013, 21:45:08 PM
Vel verdt et forsøk! Men tror dere Roald liker han nå da?


Var det ikke Troels Bech som RBH etter ryktene ikke likte? Bergstrand var vel blant førstevalgene til Brann i 2008, men Kalmar sa blankt nei.

Ellers veldig bra at det kommer slike rykter. For det første er det ofte noe i det. Og for det andre kan det kanskje få noen ringvirkninger. Kanskje Skarsfjord sier noe dumt igjen?:)


Var ikke Bechs store styrke at han var så ufattelig hyggelig?


Og RBH skrøt vel også av den "imponerende" CV-en hans. Så du har nok rett. Jeg kunne bare ikke huske at Brann og RBH kom så langt at de snakket med svensken. Jeg trodde det stoppet hos ledelsen som sa nei.


Mogleg eg hugsar feil, men i mi erindring sto Brann igjen med 2 kandidatar som vart kalla inn til intervju.  Troels Bech og Steinar Nilsen, etter at Solskjær, Hareide, Bergstrand, Semb, Bache, Haglund, m.fl. hadde takka nei.  RBH ville ha Bech mens dei 2 andre i komiteen, Fossum og Risa, ville ha Nilsen.  Mykje kunne nok vore annaleis i dag om RBH hadde fått viljen sin.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Gepard

Interessant poeng dette med Patrick Hansson skal tilbake til byen, og at han har vært assen til Bergstrand i Kalmar. Det var jeg ikke klar over.

MYE brannlinker gjennom Hansson og Svante. Håper for guds skyld at krefter i Hardball etc kjemper for å få en endring på trenersiden i Brann. At det kanskje er flere en oss utskjellte forumister som håper på en ny vår Brann.

Xminator

Det kan jo like gjerne være en annen norsk klubb og han er er på utkikk etter spillere for "fremtiden" som trener.

Det er uansett en "rett" trener så lenge Brann ser seg selv som en klubb med få ressurser. En av styrkene hans var å hente de riktige.

Angående Svante, så trenger vi en erstatter for Roald Bruun-Hansen. Svante er perfekt.

nero

July 30, 2013, 10:09:16 AM #931 Last Edit: July 30, 2013, 10:17:42 AM by nero
Quote from: ostraume on July 30, 2013, 09:55:11 AM
Noen som påtar seg oppgaven å oppsummere hva Nanne står for som trener?

Uten på noen måte å være ekspert så står Nanne for angrepsfotball, og tok gull for noen år siden med en liten klubb med minimale ressurser, altså en mann som ser ut til å få mye ut av lite. I det siste har det vel ikke vært de store resultatene å vise til, men han trener som sagt en miniklubb. Fint om noen som følger svensk fotball litt mer nøye kan bidra med mer info her.

Uten at det er noe superargument i seg selv, så taler det i hvert fall i min bok til hans fordel at han er svensk. Mange av de aller beste trenerne vi har/har hatt her i landet er jo svensker, Hamren, Jonevret, Jønsson, han Sognadalfyren etc. Så får det være at han LSK-treneren ikke ser ut til å være av samme kaliber, men det er jo bra på en annen måte...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalmar_FF
Lions led by donkeys.

ostraume

Tom Prahl var vel hel heller ikke en braksuksess akkurat. Men hva med spillestil, formasjon, spillertyper?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

nero

July 30, 2013, 10:33:25 AM #933 Last Edit: July 30, 2013, 10:45:37 AM by nero
Sitat fra Isberget(!) fra noen år tilbake, men, men:

Utanför Norge har vi Kalmar och Halmstad som i många år varit i toppen av Svensk Fotboll utan att ha några märkvärdiga resurser. Medan storklubbarna sliter. Vad är orsaken? Jo, dessa klubbar inser att det krävs en helt annan tränartyp för att nå framgång i en mindre klubb med små resurser. Vi snackar om tränare som Nanne Bergstrand och Tom Prahl. Men det finns många fler.

Nanne har i Kalmar skapat en helt ny spelstil anpassad efter förutsättningarna i en resurssvag klubb. I grund och botten baseras det hela på strikt disciplin och definsiv organisering. Men han har också fått lite mer fart på anfallsspelet. Nannes försvarsspel består i grunden av två stycken fyrbackslinjer som ligger lågt. Det är nästan omöjligt att komma igenom dessa. Vilket är ett väldigt bra försvar mot den Skandinaviska stilen med snabba omställningar. Se bara hur de flesta bortalag möter oss här uppe. När man så får tag i bollen går man blixtsnabbt till anfall enligt ett antal inövade mönster.

En annan Nanne-specialitet är att man vanligen börjar med "grovjobbarna" inne på banan och håller sin spetskompetens på bänken. Så sätter man in dem med friska ben lite senare när motståndarna har stångat sig trötta mot det kompakta försvaret. Man har helt enkelt ett bättre lag på banan i slutet av matchen än i början. Medan motståndarna vanligen har tvärtom.

Självfallet räcker inte Kalmar-stilen mot bättre motstånd från utlandet. Därför att de lagen kan hålla bollen längre och slå mer precisa passningar. Mot Kalmar måste man ju slå snabba och precisa passningar till sina egna yttermittfältare för att dra isär deras försvar. Och sedan åter förpassa bollen till de ytor som då skapas inåt. Samt ha de spelare som med framgång kan utmana försvarsmurarna. Detta klarar normalt sett inte Skandinaviska lag av. I vart fall inte i anfall efter anfall.

Lions led by donkeys.

Falkman

Quote from: nero on July 30, 2013, 10:33:25 AM
Sitat fra Isberget(!) fra noen år tilbake, men, men:

Utanför Norge har vi Kalmar och Halmstad som i många år varit i toppen av Svensk Fotboll utan att ha några märkvärdiga resurser. Medan storklubbarna sliter. Vad är orsaken? Jo, dessa klubbar inser att det krävs en helt annan tränartyp för att nå framgång i en mindre klubb med små resurser. Vi snackar om tränare som Nanne Bergstrand och Tom Prahl. Men det finns många fler.

Nanne har i Kalmar skapat en helt ny spelstil anpassad efter förutsättningarna i en resurssvag klubb. I grund och botten baseras det hela på strikt disciplin och definsiv organisering. Men han har också fått lite mer fart på anfallsspelet. Nannes försvarsspel består i grunden av två stycken fyrbackslinjer som ligger lågt. Det är nästan omöjligt att komma igenom dessa. Vilket är ett väldigt bra försvar mot den Skandinaviska stilen med snabba omställningar. Se bara hur de flesta bortalag möter oss här uppe. När man så får tag i bollen går man blixtsnabbt till anfall enligt ett antal inövade mönster.

En annan Nanne-specialitet är att man vanligen börjar med "grovjobbarna" inne på banan och håller sin spetskompetens på bänken. Så sätter man in dem med friska ben lite senare när motståndarna har stångat sig trötta mot det kompakta försvaret. Man har helt enkelt ett bättre lag på banan i slutet av matchen än i början. Medan motståndarna vanligen har tvärtom.

Självfallet räcker inte Kalmar-stilen mot bättre motstånd från utlandet. Därför att de lagen kan hålla bollen längre och slå mer precisa passningar. Mot Kalmar måste man ju slå snabba och precisa passningar till sina egna yttermittfältare för att dra isär deras försvar. Och sedan åter förpassa bollen till de ytor som då skapas inåt. Samt ha de spelare som med framgång kan utmana försvarsmurarna. Detta klarar normalt sett inte Skandinaviska lag av. I vart fall inte i anfall efter anfall.


Det stemmer ganske bra med kallenavnet hadde i Sverige i årene forut for gull-sesongen, tråkiga Kalmar. eller kjedelige Kalmar.. ser man målforskjellen de har disse sesongene, tegner det seg også et bilde av et lag som er godt organisert defensivt. så "ekslpoderte" de offensivt i gull-sesongen, og scoret 70 mål på 30 kamper, anført av Patrick Ingelsten, som ble toppscorer i Allsvenskan den sesongen. etter gull-sesongen har både innslupne og scorede mål vært mer på det jevne, i tråd med at tabell-plasseringene har blitt dårligere. hva  angår størrelse på klubben, tror jeg det, i relativ forstand, er naturlig å sammenligne  Kalmar med Haugesund, Tromsø, Godset, ol. jeg tror Bergstrand er  en 4-3-3/ 4-5-1-mann, men det er jeg ikke helt sikker på.

Nightfox

Dersom Skarsfjord hadde fått fyken idag, er det da Sokolowski som hadde ledet laget neste kamp dersom ingen erstatter er klar? Tjaaa... Like greit vi drøyer en smule da...

ostraume

Basert på omtalen så snakker vi altså en Hodgson-type i en tight og lavliggende 4-4-2. Kanskje ikke noen drøm for oss?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

tsrqpo

For min del så har eg ikkje peiling, men det hørtes jo litt kjedelig ut det der.. Alle de som "mener å huske at han står for angrepsfotball, er det drømming eller har dere sett noen kamper? Spillte de attraktivt i sølv og gullsesongen? Eg har forståelse for at en må ligge seg kompakt om matriellet en har er ubrukelig, men en må ha litt flere register å spille på.. Bra grunnspill er jo i vinden i disse dager ;)

Straffe!!!

Er det ikke slik at Brann ikke har anledning til å forhandle med en ny trener mens Skarsfjord tross alt er ansatt?

Mener det har vært et par saker på dette de seneste årene.

Isåfall har vel neppe Brann vært i dialog med potensielle nye trenere, om ikke planen er å sparke Skarsfjord oppover i systemet og han er åpent innforstått med dette da.


Forøvrig er det jo herlig at de fleste her inne skal sparke Skarsfjord fordi han står for defensiv, kjedelig fotball og ikke klarer å engasjere - og erstatteren mange vil ha står for defensiv, kjedelig fotball som neppe vil klare å engasjere massene.

Greit nok at man vil bli kvitt Skarsfjord for enhver pris, men her skal man altså hente inn en erstatter som kun har lykkes i én liten filleklubb - og fikk sparken i en svensk stor-klubb? Hvor han hadde en viss suksess til å begynne med, men deretter falt igjennom?

Hørte jeg Steinar Nilsen?

Klaus_Brann

Quote from: nero on July 30, 2013, 10:09:16 AM
Quote from: ostraume on July 30, 2013, 09:55:11 AM
Noen som påtar seg oppgaven å oppsummere hva Nanne står for som trener?

Uten på noen måte å være ekspert så står Nanne for angrepsfotball, og tok gull for noen år siden med en liten klubb med minimale ressurser, altså en mann som ser ut til å få mye ut av lite. I det siste har det vel ikke vært de store resultatene å vise til, men han trener som sagt en miniklubb. Fint om noen som følger svensk fotball litt mer nøye kan bidra med mer info her.

Uten at det er noe superargument i seg selv, så taler det i hvert fall i min bok til hans fordel at han er svensk. Mange av de aller beste trenerne vi har/har hatt her i landet er jo svensker, Hamren, Jonevret, Jønsson, han Sognadalfyren etc. Så får det være at han LSK-treneren ikke ser ut til å være av samme kaliber, men det er jo bra på en annen måte...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalmar_FF



Han står for angrepsfotball? Hvilken spillestil står han for?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: tsrqpo on July 30, 2013, 11:34:12 AM
For min del så har eg ikkje peiling, men det hørtes jo litt kjedelig ut det der.. Alle de som "mener å huske at han står for angrepsfotball, er det drømming eller har dere sett noen kamper? Spillte de attraktivt i sølv og gullsesongen? Eg har forståelse for at en må ligge seg kompakt om matriellet en har er ubrukelig, men en må ha litt flere register å spille på.. Bra grunnspill er jo i vinden i disse dager ;)


Jeg tipper 90% av de som uttaler seg aldri har sett en eneste kamp med han.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

Falkman

Quote from: Klaus_Brann on July 30, 2013, 11:45:35 AM
Quote from: tsrqpo on July 30, 2013, 11:34:12 AM
For min del så har eg ikkje peiling, men det hørtes jo litt kjedelig ut det der.. Alle de som "mener å huske at han står for angrepsfotball, er det drømming eller har dere sett noen kamper? Spillte de attraktivt i sølv og gullsesongen? Eg har forståelse for at en må ligge seg kompakt om matriellet en har er ubrukelig, men en må ha litt flere register å spille på.. Bra grunnspill er jo i vinden i disse dager ;)


Jeg tipper 90% av de som uttaler seg aldri har sett en eneste kamp med han.


tror du er inne på noe der. ser man på statistikkene fra og med 2004 og til og med årets sesong ( sålangt)  tegner det seg et tydelig bilde, i alle fall i den grad det er fruktbart å sammenligne Allsvenskan med Eliteserien. Kalmar har sluppet inn mindre mål, (til dels betydelig mindre), enn oss i samtlige av disse sesongene.

i tillegg har  vi scoret mer enn dem ( til dels betydelig mer) i 8 av 11 sesonger. i en sesong er antallet likt, i en sesong ligger de 2 mål over, og kun i gull-sesongen ( 2008) scoret de betydelig mer enn oss.

For å gjøre sammenligningen mer valid, burde jeg vel også sett på hvordan Branns/ Kalmars antall mål for og imot står i forhold til det generelle mål-snittet i  de ulike seriene, hver sesong. men det kan de som gidder, eller har interesse for sånt, få lov til å gjøre.

Uansett er det mye som tyder  på at  med Bergstrand  som trener vil at antall må vil gå ned, begge veier. med tanke på baklengsmål er det naturligvis gode nyheter, men vil  det offensive spillet tilfredsstille dem som mener at fotballen vi nå spiller er kjedelig og planløs? antall scorete mål er ikke nødvendigvis  synonymt  med at  fotballen som spilles er severdig, men kan i alle fall anses for å være en  tydelig indikasjon, i så henseende.

 Etterspør man sprudlende og offensiv fotball, er antagelig ikke Bergstrand mannen som gir oss det. at han på mange  måter en helt annen type, og betydelig mer "likandes" person enn Skarsfjord, er en annen sak. men vil det  være nok til at man ser igjennom fingrene med at fotballen han representerer ikke er spesielt underholdende? Det er jeg ganske usikker på.

Nixon

La oss nå konsentrere oss om det viktigste: Hvordan er han med talenter?:)
Rød makt på Hansa

krakra

July 30, 2013, 12:31:58 PM #944 Last Edit: July 30, 2013, 12:39:55 PM by krakra
Da han var aktuell sist ble det iallefall trukket frem at Kalmar hadde fått frem noen rimelig gode unggutter under ham. Elm-brødrene f.eks.
Når det gjelder spillestil kan ikke underholdningsverdien målet i bare antall mål. Vi vet ikke hvor gode angrepsspillerne deres er, hvordan resten av lagene spiller, har de hatt like mye marginer i angrepsspillet som oss?
I fjor scoret vi bare fem mål mindre enn Godset, selv om forskjellen i angrepsfotballen var temmelig ekstrem. Kanskje fordi vi hadde Ojo og de hadde Keita?

Det er mer interessant med hva de som har sett mye svensk fotball sier. Hvis kallenavnet er kjedelige Kalmar er det noe som bør få varsellampene til å lyse. At han sto for angrepsfotball er nok noe som henger igjen fra forrige gang vi skulle ansette trener og han var aktuell og Kalmar nettopp hadde tatt gull med ekstremt mange mål, men mange mål betyr som sagt ikke nødvendigvis god angrepsfotball. Det kan bety gode angrepsspillere, og litt flaks i angrep.

Klaus_Brann

Quote from: Falkman on July 30, 2013, 12:22:47 PM
Quote from: Klaus_Brann on July 30, 2013, 11:45:35 AM
Quote from: tsrqpo on July 30, 2013, 11:34:12 AM
For min del så har eg ikkje peiling, men det hørtes jo litt kjedelig ut det der.. Alle de som "mener å huske at han står for angrepsfotball, er det drømming eller har dere sett noen kamper? Spillte de attraktivt i sølv og gullsesongen? Eg har forståelse for at en må ligge seg kompakt om matriellet en har er ubrukelig, men en må ha litt flere register å spille på.. Bra grunnspill er jo i vinden i disse dager ;)


Jeg tipper 90% av de som uttaler seg aldri har sett en eneste kamp med han.


tror du er inne på noe der. ser man på statistikkene fra og med 2004 og til og med årets sesong ( sålangt)  tegner det seg et tydelig bilde, i alle fall i den grad det er fruktbart å sammenligne Allsvenskan med Eliteserien. Kalmar har sluppet inn mindre mål, (til dels betydelig mindre), enn oss i samtlige av disse sesongene.

i tillegg har  vi scoret mer enn dem ( til dels betydelig mer) i 8 av 11 sesonger. i en sesong er antallet likt, i en sesong ligger de 2 mål over, og kun i gull-sesongen ( 2008) scoret de betydelig mer enn oss.

For å gjøre sammenligningen mer valid, burde jeg vel også sett på hvordan Branns/ Kalmars antall mål for og imot står i forhold til det generelle mål-snittet i  de ulike seriene, hver sesong. men det kan de som gidder, eller har interesse for sånt, få lov til å gjøre.

Uansett er det mye som tyder  på at  med Bergstrand  som trener vil at antall må vil gå ned, begge veier. med tanke på baklengsmål er det naturligvis gode nyheter, men vil  det offensive spillet tilfredsstille dem som mener at fotballen vi nå spiller er kjedelig og planløs? antall scorete mål er ikke nødvendigvis  synonymt  med at  fotballen som spilles er severdig, men kan i alle fall anses for å være en  tydelig indikasjon, i så henseende.

 Etterspør man sprudlende og offensiv fotball, er antagelig ikke Bergstrand mannen som gir oss det. at han på mange  måter en helt annen type, og betydelig mer "likandes" person enn Skarsfjord, er en annen sak. men vil det  være nok til at man ser igjennom fingrene med at fotballen han representerer ikke er spesielt underholdende? Det er jeg ganske usikker på.


For å gjøre det klart, jeg har ikke peiling på hva han står for, men det er må mer til enn å droppe nordlandshumoren til Skars. Krøvel lister fint opp hva neste trener i Brann bør stå inne for. Jeg vil mye heller vinne 4-3 enn 1-0. Det betyr selvsagt ikke at en god defensiv struktur er viktig, det må vi ha hvis vi skal være seriøse utfordrere til gullet igjen, men underholdningsbiten må tilbake i mye større grad enn nå.

Det er som krøvel og sier viktig at vi pusher på når vi leder 1-0. Det kan være morsommere å vinne 1-0 enn 3-0, så lenge vi har trøkket på med bra angrepsspill og store sjanser.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Henki

Jeg er positiv til Bergstrand. Han fikk til imponerende ting med en liten klubb, og han er mer erfaren enn vår nåværende trener.

Det jeg derimot ikke er positiv til er hvis, og her er det jo naturligvis et stort hvis, Brann forhandler eller snakker med andre aktuelle trenere bak Skarsfjords rygg. Det er ikke særlig bra, det er tvert i mot ganske dårlig. Den typen uryddighet ønsker jeg ikke at Brann skal bli forbundet med.
Ballen skal fremover!

Falkman

Quote from: krakra on July 30, 2013, 12:31:58 PM
Da han var aktuell sist ble det iallefall trukket frem at Kalmar hadde fått frem noen rimelig gode unggutter under ham. Elm-brødrene f.eks.
Når det gjelder spillestil kan ikke underholdningsverdien målet i bare antall mål. Vi vet ikke hvor gode angrepsspillerne deres er, hvordan resten av lagene spiller, har de hatt like mye marginer i angrepsspillet som oss?
I fjor scoret vi bare fem mål mindre enn Godset, selv om forskjellen i angrepsfotballen var temmelig ekstrem. Kanskje fordi vi hadde Ojo og de hadde Keita?

Det er mer interessant med hva de som har sett mye svensk fotball sier. Hvis kallenavnet er kjedelige Kalmar er det noe som bør få varsellampene til å lyse. At han sto for angrepsfotball er nok noe som henger igjen fra forrige gang vi skulle ansette trener og han var aktuell og Kalmar nettopp hadde tatt gull med ekstremt mange mål, men mange mål betyr som sagt ikke nødvendigvis god angrepsfotball. Det kan bety gode angrepsspillere, og litt flaks i angrep.


Av Elm-brødrene er det vel bare Rasmus, og til enn viss grad Viktor som kan sies å være egenproduserte. Kalmars suksess har  i stor grad basert seg på noen særdeles vellykkede importer, i første rekke fra Brasil ( Daniel Mendes, Ari Ferreira, Cesar Santin, etc), samt at de har fått spillere som ikke har gjort det særlig bra i andre svenske klubber til å blomstre. Patrick Ingelsten er vel det beste eksempelet på det.

krakra

Mattias Johansson er en annen de har eksportert. I tillegg gjør vel Måns Söderqvist og Melker Hallberg det bra der i dag.
Det er kanskje ikke noe voldsomt, men det er jo greit fra en såpass liten klubb. Vi har ikke eksportert noen av våre talenter til større ligaer ennå.

osoerli

Tråkiga Kalmar!?!  Får ikkje vatn i munnen av beskrivelsen hittil.
Kan venlegst dei som er superentusiastiske (Gepard, Nero, kabelmann, actanon, Miller) fortelja kva som er så bra med denne Nanne?
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Go Up