• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Bergen Casuals

Started by Pulekenn, November 04, 2003, 08:30:43 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Pulekenn

Noen som har lest innlegget på VgNett der det står om noen penkledde fjortisser som stod og provoserte foran bussen til Vif-supporterne?

Herregud hvor lamt!!

Jeg ble rett og slett pinlig berørt...

Greit at vi sang "rykker ned, rykker ned" da vi fikk høre at Tromsø hadde slått RBK, men et sted går grensen.

Sier vel litt om at kaaaaanskje Klanen fortsatt er mer modne.
Sad but true.

Og hvor faen var politiet??? Minner meg litt om noe som skjedde i Sogndal. (en av banemannskapet hadde slengt drit til en eller annen trener)

Slike folk (polti' og banemannskap) skal vel ikke være partisk?

Til Store Stå vil jeg si at jeg tviler sterkt på at dere var innblandet i dette.


Her er forresten linken: http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=118&Group=Fotball+%2D+Norsk&ThreadID=519742&Thread=Bergen%20Casuals
Den som har begge beina i bakken, står stille

discofred

For å ha en ting klart; jeg har ingenting med voldelige personer å gjøre, og ser ikke noe som er tøft med det.

Men rett skal være rett, og man kan like gjerne oppgi riktige opplysninger; Disse folkene er ikke fjortisser. Dessverre. De yngste er i 20-årene og de eldste er i 40-årene. Det er heller ikke bare doddegutter i fancy klær som er voldsromantikere av disse gutta. En annen ting som er viktig å få med er at ikke alle som bruker Dubliner pub før og etter kamp er folk som er ute etter bråk og vold. Generalisering må ikke forekomme ovenfor pubens Brann-interesserte gjester. På lørdag var det ca 70+++ stykker der før kampen, og langtfra alle disse gikk bort på Torgallmenningen.

Det var også casuals fra Oslo som hadde tatt turen, men de ville ikke møte de fra Bergen på Torgallmenningen likevel, selv om de hadde avtalt dette på forhånd.

Jeg tar ingen i forsvar, for all del, men jeg ligger fakta på bordet.

KennethS

Quote from: "Pulekenn"Sier vel litt om at kaaaaanskje Klanen fortsatt er mer modne.
Sad but true.



Ka har dette med kor modne klanen e? modne i forhold til casuals folkenen? barnehage unger e mer modne enn casuals folket.
tå på Brann

Pulekenn

Du har rett Kenneth. Jeg trekker akkurat det tilbake

Grunnen til at jeg skrev det, var at de ikke lot seg provosere.

Men sant nok, casuals er casuals
Den som har begge beina i bakken, står stille

JhonnyBeGood

Det skal være hat mellom to så store klubber, det er bare sundt. Det betyr allikevel ikke at folk skal gå i trynene på hverandre.
En ting når det gjelder casuals, det er ikke det samme som hooligans. Det er bare en egen supporter kultur, hvor folk går i vanlige klær synger sanger og støtter byen/laget sitt. Ikke alle casuals er voldsromantikere, eller prøver og fremprovosere til vold.
Så til alle dere som ikke vet bedre, ikke kjør alle under samme kam. :)
ow do you spell Pele three letters G.U.D!
Hvordan staver man Geirmund Brendesæter, fem bokstaver, G.E.D.D.I

Bergen Sin Gutt

Quote from: "JhonnyBeGood"Det skal være hat mellom to så store klubber, det er bare sundt. Det betyr allikevel ikke at folk skal gå i trynene på hverandre.
En ting når det gjelder casuals, det er ikke det samme som hooligans. Det er bare en egen supporter kultur, hvor folk går i vanlige klær synger sanger og støtter byen/laget sitt. Ikke alle casuals er voldsromantikere, eller prøver og fremprovosere til vold.
Så til alle dere som ikke vet bedre, ikke kjør alle under samme kam. :)

Professoren


Bergen Sin Gutt

Quote from: "Professoren"Vold er vel en del av casual-kulturen?


Ikke alle som dyrker Casual-kulturen er voldelige.

Professoren

Ok, takker for oppklaringen, men hva skal man kalle guttene i BC da?Kaller man dem casuals inkluderer man ikke-voldsbrukere også er det ikke det du mener?

JhonnyBeGood

ow do you spell Pele three letters G.U.D!
Hvordan staver man Geirmund Brendesæter, fem bokstaver, G.E.D.D.I

Yngve

Ein ting er kva ordet "casual" betyr, ein annan ting er kva samanheng det er satt inn i. Ordet "Trailer" betyr jo ikkje vogntog, eller lastebil som me bruker det i her i noreg, men tilhengar, altså den delen som heng etter på lastebilen.

Så at vanlege folk bruker ordet casual i forbindelse med voildsromantikk horene i bergen og enga casuals er heilt greit. Alle andre diskusjonar er fordreining av fakta og forsøk på å dra saken vekk frå det som saken faktisk handlar om.

Eg drit i om det betyr å gå vanlig, eller ledig kledd "casual wear". I norsk og engelsk smanaheng så betyr det ikkje anna enn "suporterar" som kler seg i vanlege, dyrare klede, held med ein fotballklubb og avtalar slåsskampar seg i mellom. Slike ting som er vanlege i Nederlanbd, der blant anna RBK suporterane valgte å halde seg heime etter at dei fekk ein mail frå Feyenoord "suporterane" trur eg det var lydande noko slik som dette :" hei, me er feyenoord suporterar, og gler os til å møte dykk. Sei i frå kor mange som kjem ned, så skal vi stille med like mange og så kan vi sloss" <-- riktignok ikkje så bra nynorsk, men de skjønar poenget mitt. Splitter pine galne!

Men dess mindre oppmerksomheit dei fer i media, dess mindre rekrutering får dei. Ignorer dei!

Er det nokon som kan bekrefte at det var 5 arresterte før kampen på laurdag?

KennethS

Bergen Casuals e bare pakk, og hvis folk e enig at vi ikkje skal kunne ta en øl eller to før kamp med andre lags supportere så e det noe som fullstendig har klikket i topplokket.
tå på Brann

Stoffi

Quote from: "KennethS"Bergen Casuals e bare pakk, og hvis folk e enig at vi ikkje skal kunne ta en øl eller to før kamp med andre lags supportere så e det noe som fullstendig har klikket i topplokket.


Noen kan man ta en øl med, mens andre, de hater man. Sånn er det bare. Hvis det ikke hadde vært sånn, hadde alt vært helt make og uten spenning. Nå er det sånn at vi gleder oss til enkelte kamper i året, for vi HATER den klubben og supporterene. Men vi begynner ikke å slåss for det. Det holder med litt onde blikk og å synge

Er det ingen som merker spenningen på tribunene når vi spiller mot VIF? Det er noe spesielt , alle gir litt ekstra for å knuse Klanen, for vi hater de. De er vår erkefiende.
Tenk hvis det ikke var sånn med noen lag. Da hadde det vært helt likt, HVER kamp.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Toa

Jeg hater ikke klanen....
ribl! Utfordr! Takl! Slutt å putl! Sentr! Kontr! Samhandl! Utlign!!

Stoffi

Quote from: "Toa"Jeg hater ikke klanen....


Hate er et litt dumt begrep i denne sammenhengen.
Det er jo forsåvidt bare når det kommer til fotball vi misliker de, det er sikkert mange knakende, gode karer i Klanen og, men når det er kamp, så skal vi "ta" de.  :wink:  
Men det er ikke sånn at jeg skuler stygt på alle og enhver når jeg er i Oslo, kjenner folk som er i Klanen jeg, det gjør sikkert mange andre og og selvfølgelig kan vi være venner, utenom på fotballbanen(tribunen).  :)
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Bekkalokket

Quote from: "KennethS"
Quote from: "Pulekenn"Sier vel litt om at kaaaaanskje Klanen fortsatt er mer modne.
Sad but true.



Ka har dette med kor modne klanen e? modne i forhold til casuals folkenen? barnehage unger e mer modne enn casuals folket.



....og de skriver mer modent enn KennethS. Saklig og godt innlegg KS.

monzilla

Jeg er ikke noen voldelig person av meg, men er enig med han derre casual-fyren på noen punkter. Sitte å drikke øl med en supporter som heier på det andre laget på kampdagen er for meg utenkelig. Synge motstanderen sine sanger er hårreisende. Supporter-Norge kommer til å dø ut hvis alle skal være venner med alle hele tiden. En ting er å hetse motstanderen (og dens supporterklubb) på tribunen, noe som for meg er helt naturlig, en annen ting er å slå løs på supporterene til motstanderne.
Fotball er fotball. Det har mange følelser involvert, men fra mitt synspunkt er det bare et spill og det er ikke nødvendig å lage noe altfor big deal ut av det.

Hat er et veldig sterkt ord. Jeg ville ha sagt at enten liker man et lag(og dens supporterklubbb) eller så liker man det ikke. Vi her i Norge har ikke samme fotballkultur som i feks. Skottland, Italia, Brasil og Argentina bare for å trekke noen land som eksempler. I de landene har de ikke så veldig mye mer å glede seg over enn fotball (spesielt de to siste). Det et umulig for oss å skjønne hvorfor og hvordan man kan hate en person fordi den personen tilhører en annen klubb.

For min del må hooligansene slåss så mye de vil bare de sloss med likesinnede fra andre supporterklubbene og så lenge uskyldige mennesker ikke blir trukket inn. Etter det jeg har forstått så driver de foskjellige firmane bare med slossing mot hverandre, og ingen andre.
Noen liker å kle seg i branndrakt, noen liker å kle seg vanlig, andre liker å sloss. Thats football.

og en annen ting før jeg slutter av... dette er MINE meninger og hvis noen er uenig (det håper jeg inderlig at noen er) så håper jeg at de kommer med et saklig svar og ikke fortelle meg hva jeg skal mene.

Bergen Sin Gutt

Det går an å virkelig hate. Det finnes en fotballklubb her i verden jeg virkelig hater med hele mitt hjerte, med hele ordets betydning og alt det innebærer. Jeg hater også supporterne, de som sitter i styret, spillerne og klubbens historie. Det er forøvrig ikke en norsk klubb, selv om jeg har to norske klubber som kommer på en god andre og tredjeplass...

Så det går fint an å hate, men jeg går ikke noe nærmere inn på det her.

Sotraanda

ater, heter, hater NFF!

Realisten

Quote from: "Bergen Sin Gutt"Det går an å virkelig hate. Det finnes en fotballklubb her i verden jeg virkelig hater med hele mitt hjerte, med hele ordets betydning og alt det innebærer.



Liker ikke høns jeg heller...

Bergen Sin Gutt

Quote from: "Realisten"Liker ikke høns jeg heller...


Det er jo meget positivt!

monzilla


Bekkalokket

Misliker RBK sterkt for innkjøpspolitikken sin? Det er nå kun en av hundre grunner til å hate RBK. Du kan da umulig ha særlig sterke følelser for SKB hvis 11 Seriemesterskap på rad ikke er nok til å vekke hatet i deg. Og ikke begynn med piss som at dette er bare bitterhet etc... Mulig det, men det er helt uinterressant. Fotball=følelser. Hat er en følelse.
Hater VIF og RBK over alt. Og vær så snill å ikke kom trekkende med at det fins viktigere ting enn fotball i verden etc..... Her snakker vi om fotball. Punktum.

cloud

fotball er den ting, utenfor fotballbanen kan folk kysse og klemme på hverandre så mye man vil men etter min mening så er det innenfor stadionmurene det gjelder, selv ville jeg aldri ha kysset eller klemt en rbk-bart selv omdet brant i himmel og helvete

Formica

Har lest at det er flere som etterlyser mer galskap på Stadda.
Dette er vel noe BC er mer enn villig til å være med på. Men folka på Store Stå vil vel heller ha småjenter med ryggen til banen enn gutter i 20 og 30-årene ved sin side.

JhonnyBeGood

Eg mener vi skal invetere BC, barten og andre ville grupperinger tilbake til Store Stå.. Så kanskje de kan skremme vekk fjortiss-jentene og alle andre som er der for å verken se eller lage liv på kampen :evil:
ow do you spell Pele three letters G.U.D!
Hvordan staver man Geirmund Brendesæter, fem bokstaver, G.E.D.D.I

Erik

Det som må til for og få vekk drittungne er og få vekk barnebill pris og litt mer ELLEVILLE tilstander på SS... Som mot vif, da brann scorte... Hele SS flyttet jo på seg... da skremmer vi vekk unger osv... Men jeg blir skuffet om ikke BBB og Brann gjør noe med og få vekk alle ungene på SS...

Realisten

Quote from: "Erik"Det som må til for og få vekk drittungne er og få vekk barnebill pris og litt mer ELLEVILLE tilstander på SS... Som mot vif, da brann scorte... Hele SS flyttet jo på seg... da skremmer vi vekk unger osv... Men jeg blir skuffet om ikke BBB og Brann gjør noe med og få vekk alle ungene på SS...



Du vil skremme vekk egne supportere fordi de i dine øyne ikke er gamle nok? Smart move.

Hvor mener du grensen går da? Må man være myndig? Over 16? Over 14? Må man ha utovertiss? Når begynte du å dra på stadion for å se Brann? Har du vært 15 år og fotballinteressert før? Med mindre pappa har veldig mye penger, vet du at barnepriser er et must på fotballkamper.

Grunnlaget for de vi er i dag på tribunen, ble lagt da vi var yngre. Hvis vi hadde blitt nektet adgang, eller måtte betale full pris, ville mange av oss falt av. Det er ikke lett for en student å hoste opp en hundrelapp annenhver uke.

Det du ønsker er flere som er som deg selv på tribunen. Faktum er at du om noen få år vil stå igjen alene. De yngre, som du aktivt fikk ryddet vekk, vil ikke være interessert i å komme tilbake. De eldste har kanskje stiftet familie og kan ikke ta med barna sine på kamp uten å bli ribbet.

Er det virkelig det du vil?

JhonnyBeGood

No er du litt ute og kjører.. Det er ingen som er interisert i å skremme  ungene vekk fra stadion, bare begrense de litt på Store Stå. Det gikk veldig greit før, da de enten flokket seg sammen i klokkesvingen. Eller satt med med far på en av langsidene.
De fleste brann supportere har vel startet karrieren sin slik, husker ihvertfall at jeg og kompisene mine hadde noen år på baken i klokkesvingen før vi følte oss modne(tøffe) nok til og prøve ut Store Stå. Det er slik jeg mener det bør være, få barneprisen vekk på SS og behold den i klokkesvingen. Så er de hjertelig velkommen på SS når de føler seg modne nok, og har økonomi til det.
ow do you spell Pele three letters G.U.D!
Hvordan staver man Geirmund Brendesæter, fem bokstaver, G.E.D.D.I

Erik

Realisten ser du følger med. står du på SS i det hele tatt? Jeg vil ha vekk alle ungene som leker politi og røver på ss... løper rundtom og leker uten og ha noe interesse for kampen osv.. Som Jhonnyen sa, alle starter i svingen eller på sitte tribunene.. Aldersgrense bør vell ikke vere nødvendig, men få vekk mini prisen!!!

KennethS

få heller vekk de som ikkje synger, hater folk som står på SS og holder kjeft, dessverre e det blitt ganske mange.
tå på Brann

Erik

Ja, du sier noe der, de bare står der og gaper når andre prøver og få opp stemmningen... fjernt.. SS er en plass der det synges osv..

Sjøboden

BC på storestå er bare positivt. Da står de lengre fra motstanderene, og de er gutter som kan lage liv. Og me sivil politi så kan de ikke lage kvalme.
in skigard kan ikke vare evig veit du.

Stoffi

Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Formica

Hehe.. Virker som om det er en del folk som har gjort opp sin mening uten egentlig å vite hva det går i.

Go Up