• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Hvordan skal Brann spille?

Started by olebrann3, November 07, 2011, 22:47:05 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

olebrann3

November 07, 2011, 22:47:05 PM Last Edit: November 07, 2011, 23:26:56 PM by olebrann3
Eg synst at de største kvalitetene i laget ligger framover, kan derfor ikke forså hvorfor vi skal spille en stil som ikke passer våre beste spillere?

Piotr: Vanskelig å si med en keeper, men han er veldig god f.eks 1 mot 1. Synst mange av målene kommer når lag får skyte før de har passert forsvaret. Etter min mening hadde han vært enda bedre i en angripene stil.

Birkir: En elendig back med tanke på de forsvarende egenskaper. Men kanskje tippeligaens beste høyreback framover på banen?
Grorud: Klumser det ofte til når han blir presset tilbake i egen 16.meter. Ingen formening om han hadde vært bedre i en angripene stil
Zsolt: Synst han har vært god når han har lagt litt høyere på banen. Men klarer heller ikke å si hvilken stil som passer han best.
Fakri: Er kanskje best i en forsvarende stil.

Austin: Klart best når laget er i angripene stil. Mer rydig bakover, kan slå elegante pasninger til flere framover.
Bajter: Har ikke sett han nok til å kunne si noe om han i denne posisjonen.
Mjelde: Er elendig i dagens system. Om han blir bedre i en angripene stil er vanskelig å si. Men han blir iallefall ikke dårligere. Tror faktisk han blir bedre til tross for at farten hannes passer dagens system bra.
Guastavino: Hannes styrker er kun framover. Passer egentlig ikke inn i dagens system
Bentley: Er det en grunn for at han ikke lykkes? Tror det vil gå bedre med han i en angripene stil

Ojo: Vil få det mye enklere om han ikke er helt alene. Kan få ballen videre til andre, istedenfor å måtte komme seg forbi hele forsvaret til andre lag.

Opdal: Like god/dårlig på begge stiler. Men spilte sine beste sesonger menst brann spilte angripene fotball.
Yaw: Ingen formening
Kalven: Vanskelig å si, men bør ikke være der neste år uansett
Larsen: ingen tvil hvilken stil som passer han best. Angripene
Haugen: Ubrukelig bakover så angripene stil passer også han best
Holmvik: Tror han hadde fått ut mer i en angripene stil, da som back! Ser for meg birkir og holmvik som angripene backer.
Barmen: Ikke sett han nok for å si noe her. Hva mener dere som har sett han spille?
Haugsdal: Kom vell til Brann som spiss, så vil tro at han har sine kvaliteter framover.
Tadas: Boss uansett!

Så igjen hvorfor ligger vi bak i 90 minutter? Skal man fortsette i 4-2-3-1 formasjon må de 3 bak spissene være veldig offensiv.
Ser heller for meg en 4-4-2 der man ligger som en diamant(sentral midtbane blir en offensiv og en deffensiv.) Laget i denne(med dagens mannskap):
------------------Piotr-------------------
Birkir---Zsolt----Grorud----Holmvik
-----------------Austin-----------------
Mjelde-----------------------Bentley
----------------Haugen--------------
-----------Guastavino---Ojo-------

Om man kunne kjøpe inn et par ville eg ha hatt ny venstre back, midtstopper og ny høyrekant

Ka syns dere andre? Eg er møkk lei av denne "ligg deg bak og håp på det beste" fotballen

Klaus_Brann

Nja, selv om han ikke er en voldsom kreativ kraft, ser du ofte han være med opp og trille ball med Diego, og du ser ofte Diego venter på han, for å ha en å spille vegg med der.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Onside !!!

veldig, veldig enig i nesten alt i analysen din! Vi har spillere som kler beste å spille på motstanderens banehalvdel. Det laget du sitter opp kan du jo bytte Mjelde med Nordkvelle? Nordkvelle kan fint passe inn på høyre om de skal spille diamant..?

olebrann3

Quote from: Onside !!! on November 07, 2011, 23:37:00 PM
veldig, veldig enig i nesten alt i analysen din! Vi har spillere som kler beste å spille på motstanderens banehalvdel. Det laget du sitter opp kan du jo bytte Mjelde med Nordkvelle? Nordkvelle kan fint passe inn på høyre om de skal spille diamant..?

Fult mulig nordkvelle kunne vært på høyre. Har ikke sett han spille selv, bare hørt andre si han kun duger i haugen sin rolle i dette laget.

Onside !!!

han har vel spilt høyre indreløper i godset og det virke som det er der han trives best etter det eg har sett. Mitt inntrykk av en diamant midtbane er med indreløper enn kant spillere som passer på sidene der. Men dette avhenger av hvordan en praktisere diamanten.

blobby winters

Jeg er 110% enig. Jeg er så lei av å ligge lavt og spille kjedelige lange høye baller opp til Ojo som er helt alene. Din 4-4-2 er nøyaktig som jeg ville ha det med dagens mannskap. Det som var et problem for Brann tidligere når vi presset høyt var å bli kontret. Jeg husker Haugesund kampen på bortebanen i år. Jeg er litt redd for farten til Grorud og Zsolt når vi presser høygt, men som du sa, med en ny hurtig senterbeck, en ny venstre beck og høyere kant har du et kjempe spennende lag å se på. For å si det sånn. Jeg vil heller tape 4-5 og skape massevis av målsjanser enn å tape 1-2 (1mål fra en dødball situasjon og en halv målsjanse i statistiken).

Lister

Nordkvelle er en klassisk indreløper, plasserer du han på kant vil han garantert trekke innover. Det gjør uansett mjelde så akkurat der er det ikke noe tap og har vi han på "kanten" til birkir med bajter eller austin oppmerksom på å dekke ekstra rom på den kanten er ikke det nødvendigvis negativt.

Men han er ikke en kant som drar av rundt og legger innlegg.

Slik jeg ser det er Nordkvelle den (nesten) perfekte erstatteren til mjelde, han gjør alt mjelde gjør bare mye bedre. Han dekker større rom, er bedre i press, er bedre på avslutninger (både skudd og boks) og han har ikke alle faktene til mjelde. Det eneste som kunne gjort det mer perfekt er at han kunne vært et år eller to yngre og fra Bergen.

Jeg har aldri sett hverken kvelle eller mjelde som potensielle konkurrenter til haugen, mjelde er hengende spiss og kvelle er indreløper, haugen er kreativ oppbyggende OM (slik som gustav) ja de spiller på samme sted på banen, men i forskjellige roller.

Gustav kan brukes både som kreativ OM og kant som trekker inn.
Haugen er stort sett bare kreativ OM.
Nordkvelle er kant som trekker inn og indreløper.
Mjelde kan spille hvis en eller flere er skadet.

Slik jeg ser det trenger vi en erstatter til Fakiri, en makker til Korken og en backup til Ojo.

Da kan vi spille med X Korcsmar Y Birkir i backleddet.
Austin og Bajter på DM (gitt at Bajter holder lårmusklene i sjakk) med Barmen som erstatning for Bajter.

Da har vi satt de lagdelene du helst ikke ønsker å rotere på.

Så kan vi variere med følgende på midten
A: Larsen eller Bentley på en av kantene, Kvelle som trekker inn på andre, Gustav sentralt og Ojo på topp
B: Larsen eller Bentely på en av kantene, Gustav som trekker innover, Haugen sentralt og Ojo på topp
C: Larsen eller Bentley på en av kantene, Kvelle som trekker innover, Haugen sentralt og Ojo på topp
D: Larsen og Bentley på hver sin kant Gustav sentralt og Ojo på topp
E: Larsen og Bentley på hver sin kant Haugen sentralt og Ojo på topp
F: Bajter høyere i banen, Larsen og Bentley på hver sin kant og Gustav + Ojo på topp

Det finnes sikkert også mange andre fungerende kombinasjoner av den kabalen, poenget er at vi har spillere som kan komme til sin rett hvis de blir brukt rett og i rette kombinasjoner.
Guinness - Makes you drunk

Huff

Jeg finner ikke noen passende formasjon for neste års Brannlag. Nordkvelle er et problem, han er selvsagt god nok for elleveren rent ferdighetsmessig, men jeg vil ha plass til både han og Haugen. Klippekortet fra Arna skal sikkert og spille, og Gustav har jo vært nøkkelen til alt som kan kalles angrepsspill i år så han er bankers. Så har vi kun en wingback samtidig som alle de offensive spillerne foruten Bentley trekker innover. Haugen, Nordkvelle, Mjelde, Gustav og muligens også Barmen og Larsen er best som sentrale OMer. De fire førstnevnte trekker vel alle innover i banen. Det som er åpenbart er i alle fall at han og Sævarsson må spille på motsatt side- ellers vil vi bare han en kant uten forsterkninger. Vi er på vei tilbake til der vi var i 2008-2010, en jævlig ubalansert stall. På stopperplass mangler vi fart, ellers synes jeg stopperne har det meste foruten at en rett og slett ikke holder nivået. Keeperplassen er dog en drøm (en meget god førstekeeper, et stortalent bak), på backene er en gammel, teknisk og lur, men ikke noen bauta bakover og altfor treig til å kunne bidra offensivt på kantenmed mindre Brann blir ekstremt mye mer ballbesittende. På DM har vi en Austin som er en ekstremt god spiller, men ingen pasningspiller, og ved siden av han er heller ikke Bajter noen pasningspiller så de funker ikke sammen.

Må jeg velge tror jeg jeg går for noe ala en assymetrisk diamant og 4-4-1-1. Sæv som en skikkelig wingback for å gi bredde på høyre flanke, Austin desverre liggende noe dypt, Nordkvelle som en høyre indreløper og bindeledd mellom Haugen og midtbanen, Bentley som venstre wing. Gustav i en rimelig fri rolle bak Ojo, relasjonen de har sammen kan en godt fortsette med, en del av ballfordeleransvaret overlates til Haugen.

----------------------Piotr-------------------
-----------------Zsolt----Yaw---Fakiri
Sæv

---------------------Austin-----------------

----------Nordkvelle
--------------------Haugen--------------Bentley

--------------------Gustav
----------------------Ojo

Ser sløkket ut, men et forsøk på å gjøre tankene mine halvveis forståelige. Fakiri og Yaw er forsåvidt ''placeholdere''. Vi må ha ny venstreback og Holmvik er etter min mening ikke god nok. Yaw er og ferdig i klubben, men jeg vurderer han som bedre enn Grorud, ikke nødvendigvis god nok, men bedre enn Grorud. En såpass offensiv formasjon fordrer og kjøp av en ny stopper av en viss kvalitet, helst og med fart. Mange usikkerhetsmomenter her, og Yaw vil garantert ikke spille. Dersom Brann får anstendige tilbud på Austin og Gustav og ingen planlegger å forlenge (noe jeg antar er tilfellet) ser jeg og at de selges. Stor tilhenger av begge to, men bedre å ha noe igjen for dem enn at de forlater oss gratis om et år.

dudo

Jeg vil ha Austin liggende dypt i en defensiv rolle sammen med en partner som utelukkende har som ansvar å være destruktiv i motstanderens oppbyggende spill, type Annan i RBK. Dette vil frigjøre Austin til å gå på løp fremover, men fokuset er altså med to DMer som skjold foran stopperne, to offensive vingbacker, og en løst sammensatt kvartett på topp.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Xminator

Brann skal spille 4-4-2, offensive backer. Punktum.

Skarsfjord er etter min mening litt ute og sykler hva angår Brannstil, men så lenge han har suksess med dette så er det vanskelig å si imot.

Piotr
Sævarsson - Zsolt - Ny spiller - Ny spiller
Ny spiller - Austin - Ny spiller - Ny spiller
Guastavino - Ojo

Slik vurderer jeg hva vi trenger for å spille 4-4-2 i 2012.

roaldinho

Quote from: Xminator on November 08, 2011, 06:36:09 AM
Brann skal spille 4-4-2, offensive backer. Punktum.

Skarsfjord er etter min mening litt ute og sykler hva angår Brannstil, men så lenge han har suksess med dette så er det vanskelig å si imot.

Piotr
Sævarsson - Zsolt - Ny spiller - Ny spiller
Ny spiller - Austin - Ny spiller - Ny spiller
Guastavino - Ojo

Slik vurderer jeg hva vi trenger for å spille 4-4-2 i 2012.



Hva med å putte Sævarsson på høyre midtbane og skaffe ny høyreback?
Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

storB

Quote from: Xminator on November 08, 2011, 06:36:09 AM
Brann skal spille 4-4-2, offensive backer. Punktum.

Skarsfjord er etter min mening litt ute og sykler hva angår Brannstil, men så lenge han har suksess med dette så er det vanskelig å si imot.

Piotr
Sævarsson - Zsolt - Ny spiller - Ny spiller
Ny spiller - Austin - Ny spiller - Ny spiller
Guastavino - Ojo

Slik vurderer jeg hva vi trenger for å spille 4-4-2 i 2012.




Pluss back up til de to på topp, blir fort 6-7 nye inn som skal figurere så og si fast i elleveren. Sier seg selv at ikke det lar seg gjøre, hovedregelen som trener er å tilpasse formasjonen etter hvilken spillertyper en har i troppen, ikke omvendt. Da ber en om bråk.
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

dudo

Nja, det er jeg ikke uten videre enig i. Det vanlige er vel å komme med "sin" filosofi, hamre inn spillmønsteret og etterhvert hente spillere som passer inn. Men selvsagt, det er en sammenheng her, og man har gjerne en gradvis tilnærming.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

storB

Joda, kan forsåvidt være enig såfremt at å kjøpe inn nytt lag over vinteren for å passe 4-4-2 skrinlegges.

Det vi må ta vare på er styrkene med dagens formasjon, så får vi heller forsterke i de prekære svakhetsområdene våre som f.eks. høyreving, partner til Austin og gjerne en venstreback.
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

osoerli

November 08, 2011, 12:31:20 PM #14 Last Edit: November 08, 2011, 12:42:28 PM by osoerli
Eg har mast om 4-4-2 i heile år.  Parkamerat til Ojo må handles inn.  Hurtig og sterk bakromsspiss.  EGOastavino kan brukes som innbytter siste 20 min ved behov.  Me må få skikk på kantspelet.

                            Piotr
Sæv         Zsolt        Ny stopper       Ny v.back
                           Austin
Ny v.kant                               starte med Larsen,
eller Nordkvelle                       Bentley inn ved behov   
                       Haugen eller                   
                       Nordkvelle

            Ny spiss                 Ojo
            diEGO inn for ein av desse
            om me slit.

3-4 nye spelarar altså som minimum.  Mjelde, Yaw, Grorud kan brukes som byttemiddel.
Holdt på å gløyma: NY TRENER.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Torvanger

Dersom Brann kunne spilt noe a`la Godset hadde jeg vært fornøyd. Viking på sitt beste er også gildt.

Xminator

Hvorfor vil man ha Larsen til venstre?

Ellers er lille-riise avskiltet i en klubb til, hadde passet bra på høyrekanten til Brann.

Lister

Kan ikke se noen grunn hvorfor noen fotballklubb i verden vil ha den ubrukelige av riiiiiiise-brødrene.
Guinness - Makes you drunk

Nixon

Quote from: Lister on November 08, 2011, 13:41:37 PM
Kan ikke se noen grunn hvorfor noen fotballklubb i verden vil ha den ubrukelige av riiiiiiise-brødrene.


Husker at det var gjennomgangsmelodien her på forumet da han gikk til Lillestrøm fra Belgia i sin tid. Han viste vel ganske greit at han var mer enn god nok for norsk fotball. Og er sannsynligvis det fortsatt. Hadde ikke sagt nei takk. Men det skjer garantert ikke.
Rød makt på Hansa

osoerli

Quote from: Xminator on November 08, 2011, 13:40:37 PM
Hvorfor vil man ha Larsen til venstre?


Har av ein eller annan grunn innbilt meg at han er venstrefota.  Tar eg feil?
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Joggi Bogga

Soneforsvar, den er i allefall grei.

Deretter synes jeg vi skal følge internasjonale suksesstrender. Ingen vinner med 4-4-2 lenger, den saken er også grei. Noen prøvde å hoppe på tradisjonell måte også etter V-stilen, men de gav seg raskt. Vi må bare innse at fotballen har endret seg.

Jeg vil si at 4-2-3-1, 4-5-1 eller 4-3-3 fremstår som tidsriktige valg. Overganger blir om mulig enda viktigere i fremtiden. Passningsferdigheter har fått sin renesannse i akkurat den samme perioden som 4-4-2 har forsvunnet fra enhver suksessoppskrift. Det henger sammen og spillerne vi henter må ha gode ferdigheter for:

-passningsspill
-forståelse av samspill og bevegelser
-kjapp i oppfattelsen

Jeg har også et stort ønske om at vi begynner å se mer til land som skaper de nye internasjonale fotballtrendene og mindre til Nord-Norge.
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

Klaus_Brann

Quote from: osoerli on November 08, 2011, 14:51:21 PM
Quote from: Xminator on November 08, 2011, 13:40:37 PM
Hvorfor vil man ha Larsen til venstre?


Har av ein eller annan grunn innbilt meg at han er venstrefota.  Tar eg feil?


Ja.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

fortune

Er helt enig i at nordover neppe er riktig retning å se etter inspirasjon, vest og sør er vel mer riktig. Så siden alt tyder på at vi fortsetter med 4-2-3-1, hvilke (nokså kjente) klubber har brukt denne med hell de siste årene? Jeg tror en sammenligning (på type spillere, ikke kvalitet) med de som har lyktes kan være interessant..

Jeg kan starte med 3 og håper på hjelp til å liste flere:

Lag som har gjort det godt med 4-2-3-1:
Barca da de spilte med Giuly, Deco, Ronaldinho og Eto'o som de fire fremste
Liverpool i sin ene gode ligasesong, 08-09 med Mascherano/alonso sentralt og Gerrard/Torres lengre fremme i sentrallinjen
Dagens Real Madrid-lag.. Muligens bare nest best i Spania, men muligens også nest best i verden..

Forslag?
First is first, second is nothing

Joggi Bogga

Svært mange klubber spiller 4-2-3-1. Det begynte med klubblagene, gikk videre til landslagene og er i dag omtrent standard. Enten rendyrket eller med variasjoner som gjør at den ligner på 4-3-3 eller 4-5-1. Ellers er det interessant hvordan formasjonene stadig oftere tar asymetrisk form.

Trenerrollen er også i rivende utvikling. Jeg vil påstå at kampledelse er langt viktigere nå enn bare for 5 år siden. Skoleringen av nye unge trenere er inspirert av den yngre sør-europeiske fremadstormene trenereliten. Forskjellene mellom disse og det en del her hjemme driver med begynner å bli vanvittig stor.
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!


Lasaron

Quote from: osoerli on November 08, 2011, 14:51:21 PM
Quote from: Xminator on November 08, 2011, 13:40:37 PM
Hvorfor vil man ha Larsen til venstre?


Har av ein eller annan grunn innbilt meg at han er venstrefota.  Tar eg feil?


Han slår gode innlegg med begge bein.
Tren på langskudd

Lasaron

Hvordan Brann skal spille?

* 4 i bakre ledd.
* Det skal ikke oppstå perioder i en kamp der en spiller er alene (og hjelpeløs) på topp.
* Dobling på kant - innlegg - lave, høye, 45 grader.
* Bevegelige trekanter mellom back-sm-flanke.
* Dyktige til å vri spillet.
* Angrep starter med at forsvarsleddet sentrer til en i midtbaneleddet. I hovedsak.
* Minst en av stopperne skal kunne avansere med ball opp i midtbaneleddet og skape overtall og furore (tenk Scharner).
* Alle de 5-6 fremste må være skuddsterke. Dette må trenes på.
* Man sentrer til medspillere selv om de har mann i rygg. Det må trenes mer på mottak under press.
Tren på langskudd

storB

Quote from: blobby winters on November 08, 2011, 18:49:28 PM


4-2-3-1 er formasjonen i etablert forsvar, med Ojo i den moderne spissrollen som deffensiv spiss (jagende i midtbaneleddet). Uten direkte sammenligning så ligner rollen litt den som Tevez/Rooney har og hadde.

Mot etablert forsvar derimot så spiller vi i en skjev 3-1-5-1 formasjon, ihvertfall når vi hadde Torp. Kun Austin holdt igjen mens Sæv spiller høyreving. Dette illustrer at en formasjon på papiret har liten relevans i kampens ulike faser.

Dette fordi de ulike rollene ofte er flytende, f.eks back blir ving, DM blir OM osv.
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

fineste drakten er 1995

Har det ikke vært nedtegnet i Brann Supporter Team eller Brann hvordan en ønsker at laget skal spille?

Om noen har disse vedtektene hadde det vært kjekt om de ble lagt ut her på forumet.

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

roaldinho

Hvorfor vil folk ha Sævarsson på høyreback når han gang på gang viser gode takter fremover, men er mindre solid bakover? Jeg tror han ville vært til mer nytte på midtbanen enn back, der han får brukt ferdighetene bedre. Men nye spillere må til uansett og gjerne Mjelde og Labukas som byttehandel.

Vil ha ny venstreback, høyreback (Sæv på midtbane), partner til Austin, ny spiss og ny midtstopper. Om Sæv på høyreback kan man kjøre Larsen på høyre midtbane da han er høyrefot. Muligens Nordkvelle på midtbanen med Austin og Bentley på venstre. Gustav kan også spille høyre midtbane, og hvis Brann hadde spilt 4-1-2-1-2 så kunne man f.eks hatt dette laget:

Piotr - Sæv (ny høyreback), Zsolt, ny midtstopper, ny venstreback - Austin - Nordkvelle, Larsen (Gustav, Sæv) - Haugen - Gustav (ny spiss), Ojo.

Benken blir Bentley, Holmvik, Yaw, Groud, Barmen, osv.
Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

kabelmann

Quote from: dudo on November 09, 2011, 08:11:04 AM


Mener å huske det ble gjort noe slikt på nittitallet en gang. Ikke styrevedtekter, men et skriv eller bok e.l. for sportslige føringer.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

fineste drakten er 1995

November 09, 2011, 09:22:46 AM #32 Last Edit: November 09, 2011, 09:32:55 AM by fineste drakten er 1995
Quote from: kabelmann on November 09, 2011, 08:41:59 AM
Quote from: dudo on November 09, 2011, 08:11:04 AM


Mener å huske det ble gjort noe slikt på nittitallet en gang. Ikke styrevedtekter, men et skriv eller bok e.l. for sportslige føringer.




Nettopp! Jeg er hvertfall av den mening at det hadde vært svært interessant å lese dokumentet. Uansett om det som står der er bare svada, eller svært fornuftig og tenkt gjennom. I det minste er det absolutt av akademisk verdi å få dokumentet opp i lyset da dokumentet i seg selv sier noe om klubbens historie eller tidligere tilstand.

Til Dudo: Om du mener det er en ulempe med en fastsatt formasjon er det desto viktigere å se dokumentet og gjerne få vite hva som ledet frem til dets tilblivelse og gjennomslagskraft. Slik kan du kjenne igjen faresignalene om et nytt vedtak noen gang skulle være på trappene.

Vil si dette er et hyperaktuelt tema da vi høyst sannsynlig befinner oss på terskelen til en spillestilsdebatt i klubbens omverden som har potensiale til å få følger langt inn i klubben. Dokumentet ville uten tvil, og i alle tilfeller vært et viktig bidrag/ bakgrunn/ utgangspunkt for debatten. (På lik linje med årets sesong og cupfinalen.)

ostraume

Quote from: fortune on November 08, 2011, 17:25:01 PM
Er helt enig i at nordover neppe er riktig retning å se etter inspirasjon, vest og sør er vel mer riktig. Så siden alt tyder på at vi fortsetter med 4-2-3-1, hvilke (nokså kjente) klubber har brukt denne med hell de siste årene? Jeg tror en sammenligning (på type spillere, ikke kvalitet) med de som har lyktes kan være interessant..

Jeg kan starte med 3 og håper på hjelp til å liste flere:

Lag som har gjort det godt med 4-2-3-1:
Barca da de spilte med Giuly, Deco, Ronaldinho og Eto'o som de fire fremste
Liverpool i sin ene gode ligasesong, 08-09 med Mascherano/alonso sentralt og Gerrard/Torres lengre fremme i sentrallinjen
Dagens Real Madrid-lag.. Muligens bare nest best i Spania, men muligens også nest best i verden..

Forslag?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Kruxleiven

Først vil jeg si at det virker som om alle her mener at Brann skal ta kommandoen og ha ballen mest uansett hvem vi møter borte som hjemme. Det er nok å legge listen en del for høyt. Brann må nok innimellom fremdeles være et lag som ligger bakpå og satser på kontringer. Imidlertid kan man variere mer enn hva Skarsfjord gjør.

4-4-2 er en formasjon Brann har lange tradisjoner for. Imidlertid greide Nilsen å få meg til å miste troen på hele formasjonen. Brann har litt av det samme laget som når Nilsen var trener og vi har fremdeles ikke 2 spisser som er gode nok. Man kan gjøre prøve å sette Diego på topp, men det vil sannsynligvis aldri funke. Han er off midt/trequartista i hodet sitt. 4-2-3-1 eller 4-3-2-1 tror jeg er formasjoner som kunne passe bra for Brann. De 4 bak er vi jo enig om alle sammen. At vi skal ha 1 på topp har jeg allerede forklart. Vi har ikke god nok valitet til 2. Fordelen med 4-3-2-1 er at vi får to offensive midtbanespillere som gjør oss mer uforutsigbare. Dessuten har vi ikke utpregede vinger slik som i gamle dager. Tilveksten av Nordkvelle gjør også at en slik formasjon kan passe bra.

Go Up