• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Sesongen 2012

Started by krøvel vellevold, November 04, 2011, 16:58:40 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

Sindre32

Quote from: Hatleking on February 20, 2012, 15:37:15 PM
Elles synst eg det er viktig at me kan krevje litt resultat òg no. Medalje er absolutt ikkje urealistisk, og det bør vera mogleg å gjere ein god sesong denne gongen òg.

Huff

February 20, 2012, 17:00:00 PM #151 Last Edit: February 20, 2012, 17:02:07 PM by Huff
Quote from: Kjell249 on February 20, 2012, 12:10:51 PM


Nå skrev jeg ikke at Soko ikke var en bra pasningsspiller, heller tvert om, hvis du faktisk leser det jeg skrev. Dessuten skrev jeg og om de tre bak Ojo, og da er det totalt irrelevant om Jonsson eller Soko har pasningsferdigheter. Jeg skrev om treeren bak Ojo. Hvorvidt Demir og Jonsson har gode pasningsferdsigheter eller ikke aner jeg ikke, men Zsolt er slett ikke verst her for en TL stopper. Når det kommer til Kvelle var det ikke som pasningsspiller han utmerket seg på godset, han spilte med bla en innlånt afrikaner og flere andre som var mer pasningssikre, han var god på å sette fart fremover med ballen i beina i de kampene jeg så. For Brann sålangt har han vist fint lite -uten at det bekymrer meg stort da han har vist mye i TL- men ikke pasningsferdigheter og sålangt har han -i Brann- vist dårlige pasningsferdigheter, her kan han minne litt om Solli. Ikke noe stort problem om en har pasningssikre spillere rundt seg, men jeg kan ikke se at dette er tilfellet. Dessuten innehar han en rolle der pasningsferdigheter såvidt jeg ser det er alfa omega. Bentley har sålangt i Brann knapt gitt fra seg ballen til medspillere (noe og Oddsupporterne kristiserte han for - tross at de skrev at det var jævlig mye opp og ned på dette med ego vs lagspiller i Odd), og Askar beskrives av FFK-supporterne som en rask og fin fyr som desverre har en dårlig pasnings, skudd og innleggsfot.

Jeg har aldri skrevet at det ikke finnes gode pasningsspillere i Brann, men jeg har skrevet at det i treeren bak Ojo ikke er det per nå. Tydeligvis vanskelig for deg å fatte, men slik er det altså. Jeg mener -basert på det jeg har sett og det jeg har lest om de tre spillerene bak Ojo- at ingen av disse er spesielt gode pasningsspillere, dette bekymrer meg. Ferdig arbeid.

Og forresten, gode/bra pasningsspillere i 07: Klepp, Hanstveit, PVM, Andresen, Bakke, Winters, Fakiri. Solli, Sigurdsson og Jaiteh var svake på dette. Resten midt i mellom.


Sindre32

Quote from: Huff on February 20, 2012, 17:00:00 PM

Ikke noe stort problem om en har pasningssikre spillere rundt seg, men jeg kan ikke se at dette er tilfellet. Dessuten innehar han en rolle der pasningsferdigheter såvidt jeg ser det er alfa omega.


Vi får se. Jeg tror nok han kan spille fra seg ballen også, om ikke slå de helt briljante pasningene. Uansett en forbedring fra fjoråret, da vi hadde en OM som ikke visste at han hadde 10 medspillere.

Huff

Quote from: Sindre32 on February 20, 2012, 17:11:59 PM
Quote from: Huff on February 20, 2012, 17:00:00 PM

Ikke noe stort problem om en har pasningssikre spillere rundt seg, men jeg kan ikke se at dette er tilfellet. Dessuten innehar han en rolle der pasningsferdigheter såvidt jeg ser det er alfa omega.


Vi får se. Jeg tror nok han kan spille fra seg ballen også, om ikke slå de helt briljante pasningene. Uansett en forbedring fra fjoråret, da vi hadde en OM som ikke visste at han hadde 10 medspillere.


Håper du får rett, for det var bom på bom på enkle pasninger mot Bucuresti.

Klaus_Brann

Quote from: Sindre32 on February 20, 2012, 16:46:37 PM
Om det blir 3. eller 6. plass er ikke fullt så viktig akkurat denne sesongen, det viktigste er at det er kontuinitet og at utviklingen går riktig vei.


Kontinuitet er selvsagt viktig, men jeg er glad du ikke jobber i Brann. Det må da gå an å kreve noe mer snart, etter så mange år som middelhavsfarer. Men litt merkelig hvis folk er fornøyd med 2 sesonger med suksess for så å vente 6 sesonger før neste suksess.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Huff

Quote from: Klaus_Brann on February 20, 2012, 18:04:44 PM
Quote from: Sindre32 on February 20, 2012, 16:46:37 PM
Om det blir 3. eller 6. plass er ikke fullt så viktig akkurat denne sesongen, det viktigste er at det er kontuinitet og at utviklingen går riktig vei.


Kontinuitet er selvsagt viktig, men jeg er glad du ikke jobber i Brann. Det må da gå an å kreve noe mer snart, etter så mange år som middelhavsfarer. Men litt merkelig hvis folk er fornøyd med 2 sesonger med suksess for så å vente 6 sesonger før neste suksess.


Enig og uenig. Det er skandaløst at en klubb med våre ressurser ikke har tatt medalje i serien siden 07, helt hårreisende. Men, en må og se på hvor jævlig dårlig det gikk, både sportslig og økonomisk, før en vurderer dagens Brannstall og stiller krav. Vi er fremdeles i en gjennoppbyggingsfase etter at kombinasjonen inkompetent sportssjef og null økonomisk kontroll kombinert med et ikke-eksisterende talentarbeid endte med at vi stod på bar bakke uten stall eller økonomi i fjor. Tross en resultatmessig meget bra sesong i fjor er jeg enig med Sindre i at vi ikke kan forvente for mye. Spille og spillermessig utvikling er for meg viktigere enn sluttplassering, selv om vi selvsagt skal være topp 5-6. I en del kamper i fjor var marginene og på vår side, og poengfangsten var heller ikke allverden tross 4.plass. Når alle lag har en dårlig sesong kan selv høyst middelmådige lag ta gull, i fjor tok vi 4.plass fordi en god del lag sviktet totalt.

Sindre32

QuoteMen litt merkelig hvis folk er fornøyd med 2 sesonger med suksess for så å vente 6 sesonger før neste suksess.
kreve medalje? Det blir for dumt. Men 3-6. plass i år som et minimum bør være ambisjonsnivået, og at vi innen få år skal ligge stabilt på medaljeplass.

Historien viser at hodeløs satsing og krav som ikke henger på greip med virkeligheten resulterer i en jojo-tilværelse på tabellen. Og det er ikke slik fremtiden til Brann bør være.

Lister

What he said :P

Btw; heller ojo-tilværelse enn jojo-tilværelse.
Guinness - Makes you drunk

Sindre32

Noen mulighet for at vi klarer å få noen flere innlegg inn til Ojo i år, mon tro? Helt håpløst å ha det som trolig er seriens beste offensive hodespiller stående der inne uten å få særlig mye å jobbe med. Irriterte meg kraftig i fjor, han scoret omtrent på alle innlegg som kom, likevel kunne antall innlegg i beste fall telles på én finger de få kampene det i det hele tatt kom noen.

dudo

Med ny venstreback og høyrekant øker oddsene for det, for å si det forsiktig. Nå får vi venstrebeint back og høyrebeint ving. Bør gi en tidobling av antall innlegg fra de posisjonene.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Sindre32

Håper virkelig du har rett i det, sjansene er i hvert fall større for det enn i fjor. Får vi økt antall innlegg kraftig, så føler jeg meg sikker på at jeg vet hvem toppscorer i TL 2012 blir :)

dudo

Ja, men det er klart. Hassan har vel knapt slått et innlegg inn i boksen i hele sin karriere som venstreback i Brann, der vil vi se en massiv forbedring. Mjelde slo en del innlegg, men han måtte jo stoppe opp og vende over på venstrefoten før han fikk slått, og da forsvinner dyrebar tid. Når det er sagt er jeg ikke sikker på om Askar kommer til å TREFFE så mye på innleggene sine, men antallet forsøk tror jeg går kraftig opp.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Klaus_Brann

Quote from: Sindre32 on February 20, 2012, 18:24:08 PM
QuoteMen litt merkelig hvis folk er fornøyd med 2 sesonger med suksess for så å vente 6 sesonger før neste suksess.
kreve medalje? Det blir for dumt. Men 3-6. plass i år som et minimum bør være ambisjonsnivået, og at vi innen få år skal ligge stabilt på medaljeplass.

Historien viser at hodeløs satsing og krav som ikke henger på greip med virkeligheten resulterer i en jojo-tilværelse på tabellen. Og det er ikke slik fremtiden til Brann bør være.



Først skriver du at jeg har bommet totalt og så skriver du igjen at 3-6 plass bør være ambisjonsnivået...
Innen få år skal ligge på medaljeplass? Jaja, det bekrefter ambisjonsnivået ditt for Brann igjen. Jeg synes vi har hatt en fin tilnærming til hvordan vi skal bygge oss opp igjen, men etter en god sesong poengmessig i fjor, i tillegg til at vi har forsterket veldig bra, mener jeg vi må tørre å gå for medalje, og det tror jeg også Skarsfjord og spillerne sikter på.

Det er ikke snakk om hodeløs satsing, langt i fra.
Henger det ikke på greip å snakke om medaljer i år?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Sindre32

Det kan godt snakkes om, jeg begynner å få tro selv. Men jeg tror ikke vi skal forlange det på noen som helst måte, eller kreve at hoder ruller hvis det ikke skjer. Det er ingen skandale om vi ikke havner på medaljeplass i år, så lenge kontinuiteten er der og fremtiden ser lovende ut.

Slik situasjonen er nå, så har vi vel en stall som absolutt bør kjempe om edle metaller, jeg er helt enig der. Ut fra forutsetningene for ett år siden, så er det bortimot et mirakel.

Klaus_Brann

Jeg krever ikke hoderulling, men det er på tide med resultater.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

psv-hasund

Dette er en sesong der vi bør være i medalje kampen hele veien. Om vi får en tredje, fjerde eller femte til slutt kan være tilfeldig. Jeg vil derimot ikke være fornøyd hvis vi ligger på nedre halvdel hele sesongen, men en god avslutning gjør at vi hopper til femte.

Håper vi får en god sesong gjerne med medalje, men tror vi trenger en eller to klasse spillere til før vi snakker reell gull utfordrer.

Sindre32

Quote from: Klaus_Brann on February 20, 2012, 22:41:31 PM
Jeg krever ikke hoderulling, men det er på tide med resultater.


Ser det. Selv synes jeg det er litt tidlig å forvente resultater allerede ett år etter at vi lå nede med knuste kneskåler og brukket rygg, men det er sikkert fordi jeg ikke er oppvokst i Bergen :)

Derabilo

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/article3338949.ece

Håper eggkasteren dukker opp igjen. Og at vi er kreative med sangene!
Bergen ut av Norge -

Nixon

http://fotball.bt.no/eliteserien/article225124.ece

Magnus Johansson, spillerutvikler i Hordaland Fotballkrets, er bekymret over få lokale spillere i Brann. Noe jeg er enig i. Vel er det flust av talenter, men det er litt for få etablerte lokale spillere etter min smak.
Rød makt på Hansa

Xminator

Spillere som Larsen og Grønner bør vurdere utleie til 1. divisjon om noen klubber ser nytten i det. Noen annen bergensklubb er jo uaktuelt nå etter nedrykket, og Brann 2 i 2. divisjon.

Wingfoot

Quote from: Derabilo on February 21, 2012, 09:42:17 AM
http://www.nettavisen.no/sport/fotball/article3338949.ece

Håper eggkasteren dukker opp igjen. Og at vi er kreative med sangene!


Vi trenger da virkelig bare en "sang"(et rop):

Kovacs é et svin......
Står på Frydenbø og synger av full hals!

Huff

Quote from: Xminator on February 21, 2012, 10:05:59 AM
Spillere som Larsen og Grønner bør vurdere utleie til 1. divisjon om noen klubber ser nytten i det. Noen annen bergensklubb er jo uaktuelt nå etter nedrykket, og Brann 2 i 2. divisjon.


Skars har sagt at Larsen er god nok for TL, da er det vel der listen ligger, og da skal han og ha spilletid i TL. Han kan vel spille i alle tre offensive posisjoner, så da regner jeg med han får sjansen. Ser ikke poenget med utlån for hans del.

Skal Grønner lånes ut må han ialle fall ha proff/ semiproffkontrakt først, nå kan vel klubben som låner han hente han om han er god nok.

Så sier jo Skars at det like gjerne kan være de lokale talentene som starter som Niasse, det har jeg ingen tro på, men Skars vil få et forklaringsproblem dersom ikke talentene får spille i år- med mindre samtlige importerte, og gamlinger er strålende og skadefrie. Våre unggutter har bevist at de er fullt på høyde med de RBK og Viking har gjennom sitt spill på juniornivå. Trolig vil de bli kraftig akterutseilt dersom de fortsatt ikke får spille, mens RBKs og Vikings unggutter får tillit, men jeg vil i alle fall ikke akseptere argumentasjon som at de ikke var gode nok dersom de ikke slår til og ei heller får tillit. Betyr ikke at de absoultt skal starte haugevis med kamper, men de må få nok spilletyid til å bli kjent med nivået. Er de etablerte gode skal en selvsagt ikke starte med fem langt svakere juniorer, men samtidig er det uholdbart med å gi dem to innhopp med tilsammen 10 min på banen.

Uten å ha sjekket dette opp, vil jeg anta at Brann er den eneste klubben i TL der en ikke har en eneste lokal spiller i føsteellveren (antar verken Kalven eller Haugen får plass). Dette er pinlig mtp at vi er den klubben med befolkningsmessig desidert størest rekrutteringsgrunnlag uten særlig konkurranse (masse klubber i Oschlogryten)

Gulløl

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

nummer9

http://fotball.bt.no/eliteserien/article226062.ece

Nevnes hvordan klubber håndterer spillere på utgående kontrakter. Brann vil ikke si noe offentlig, mens Andresen går langt på vei å love Singh en sesong på benken.

Samtidig mener Andresen det er stor forskjell på å forlate klubben sin som bosman når en er "ung" enn det er å forlate klubben sin som bosman når en er "eldre". Fantastisk hva den mannen lirer av seg.

Gepard

Synes Andresen og Deila har 100 % rett i denne saken.

nummer9

Quote from: Gepard on February 27, 2012, 10:33:33 AM
Synes Andresen og Deila har 100 % rett i denne saken.

Jeg synes de omtaler sine talenter som varer, og ikke personer. Hvor går dette magiske skillet mellom ok å gå som bosman, og for tidlig? Tilfeldigvis rett før alderen de begge gjorde det selv? Et ordtak som inneholder stein og glasshus føles meget nærliggende for meg...

Nixon

Hadde de vært skikkelig prinsippfaste hadde de heller ikke henter Bosmanspillere til klubbene sine...
Rød makt på Hansa

Lister

Med tanke på vidersalgspotensiale har han jo et poeng, men disse sakene er ikke svart/hvitt. En må kunne se nyanser og behandle dette som enkeltsaker uten å se seg blind på prinsipper.

En bør se hele bildet, men ikke bare når det er snakk om en fornyelse. Før kontrakten tegnes bør det være vurdert hva en ønsker med denne spilleren når kontrakten går ut.

Jeg mener at hvis en klubb investerer i eldre spillere så bør de allerede ha beregnet at denne spilleren ikke har samme videresalgspotensiale som et ungt talent og at en derfor kun kan forvente avkastning i form av sportslige resultater og at en bør forvente å avskrive verdien på spilleren etter endt kontrakt.

En kan ikke se på et sportslig regnskap på samme måte som en gjør i andre bransjer da avkastningen for en sportsklubb i hovedsak bør være sportslige, ikke økonomiske.

Selvfølgelig må en ta økonomiske vurderinger også, men alltid regnet opp mot det sportslige.
Guinness - Makes you drunk

olebrann3

Det er jo gjerne like mye klubbene sin feil at det er bosman spillere. Hadde de turd å gi talentene en god kontrakt før man allerede er i siste år og tror man kan få et bedre tilbud fra noen andre, så hadde sikkert de fleste signert. Problemmet er at man skal vente til siste frist med å forlenge kontrakter. Lov å gi nytt kontraktstilbud når man fremdeles har 2 år igjen av den gamle f.eks.

ostraume

Quote from: Nixon on February 27, 2012, 10:44:44 AM
Hadde de vært skikkelig prinsippfaste hadde de heller ikke henter Bosmanspillere til klubbene sine...


Selvsagt ikke. Martin kan ikke styre holdningen til Bosmanexiter i andre klubber, men han kan prøve å gjøre noe med holdningen til dette i Engen.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Markmus

Hadde forbundene som sørget for Bosman-regelen fått fingeren ut og ordnet den, så hadde ikke dette vært et problem.

Bosman-regelen ble til for å gjøre det lettere for spillere som slet med spilletid og gikk en usikker fremtiden i møte. Disse fikk da lov til å diskutere signaturen sin med andre klubber seks måneder før kontrakten gikk ut. Dette har nå ALLE lov til.

Spillere som Singh, Austin, etc. som alle spiller fast eller relativt fast burde selvfølgelig ikke ha denne muligheten. Slike spillere står tross alt ikke i fare for å stå uten arbeidsgiver når kontrakten går ut.
Ka du ve?

monzilla

Deila og Andresen framstår for meg som hyklere, begge har gått som bosman-spillere.
Argumentet deres med at de gjorde det mye senere i karrieren er forsvinnende tynt.

Klubbene må forholde seg Bosman-dommen. En spiller som kan forlate klubben har for klubben en lavere verdi - noe som bør gjenspeiles i lønnen til spilleren. Det er konsekvensen spillerne bør ta. Problemet er gjerne at det er ingen klubber som tør å være først ute.

Brann burde ha hatt en kontrakt med spilleren som sier at lønnen halveres siste året dersom spilleren ikke ønsker å tegne ny kontrakt.

nummer9

Quote from: Markmus on February 27, 2012, 14:14:45 PM
Hadde forbundene som sørget for Bosman-regelen fått fingeren ut og ordnet den, så hadde ikke dette vært et problem.

Bosman-regelen ble til for å gjøre det lettere for spillere som slet med spilletid og gikk en usikker fremtiden i møte. Disse fikk da lov til å diskutere signaturen sin med andre klubber seks måneder før kontrakten gikk ut. Dette har nå ALLE lov til.

Spillere som Singh, Austin, etc. som alle spiller fast eller relativt fast burde selvfølgelig ikke ha denne muligheten. Slike spillere står tross alt ikke i fare for å stå uten arbeidsgiver når kontrakten går ut.

Hvorfor skal en klubb eie rettighetene på en spiller, når kontrakten hans med klubben går ut? Skal han slutte å få lønn av klubben når kontrakten hans er gått ut, men klubben skal fortsatt kunne nekte han å få jobb et nytt sted? Dette er i alle fall hårreisende om en sammenligner med ellers i arbeidslivet...

krakra

Det er vel ikke det bosmandommen gjelder? Det gir spillere lov å forhandle med andre klubber seks månder før kontrakten går ut. Det er vel det Markmus mener at spillere som Austin ikke burde få lov til.
Når kontrakten er ute har selvsagt ikke klubbene noen rettigheter, men hvis viktige spillere ikke hadde hatt muligheten til å fiske etter bedre tilbud, mens de fortsatt var lønnet av klubben, for så å komme tilbake til klubben og forlenge ved kontraktslutt hvis de ikke fant noe, tror jeg flere spillere ville vært mer skeptisk til å gå som bosman.

Jose Arrogantio

Quote from: monzilla on February 27, 2012, 15:58:02 PM


Brann burde ha hatt en kontrakt med spilleren som sier at lønnen halveres siste året dersom spilleren ikke ønsker å tegne ny kontrakt.


Høres ikke ut som beste løsningen for å tiltrekke spillere til klubben det der... Velg oss som halverer lønnen din eller den andre klubben som vil betale deg full lønn kontrakten ut, ditt valg.

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on February 27, 2012, 16:06:09 PM
Det er vel ikke det bosmandommen gjelder? Det gir spillere lov å forhandle med andre klubber seks månder før kontrakten går ut. Det er vel det Markmus mener at spillere som Austin ikke burde få lov til.
Når kontrakten er ute har selvsagt ikke klubbene noen rettigheter, men hvis viktige spillere ikke hadde hatt muligheten til å fiske etter bedre tilbud, mens de fortsatt var lønnet av klubben, for så å komme tilbake til klubben og forlenge ved kontraktslutt hvis de ikke fant noe, tror jeg flere spillere ville vært mer skeptisk til å gå som bosman.


Nå er dette litt før min tid, men bosmanndommen kom som følge av en spiller som ikke fikk forlate en klubb han egentlig ikke hadde kontrakt med lenger slik jeg har lest saken i ettertid.

Uansett, å hindre enkelte spillere fra å gå i kontrakt-forhandlinger og tillate andre tror jeg ville skapt ganske mye rettsak og juridisk krangling. Litt usikker på hvor lovlig slikt regelverk ville vært.

krakra

Quote from: Jose Arrogantio on February 27, 2012, 16:07:28 PM
Quote from: monzilla on February 27, 2012, 15:58:02 PM


Brann burde ha hatt en kontrakt med spilleren som sier at lønnen halveres siste året dersom spilleren ikke ønsker å tegne ny kontrakt.


Høres ikke ut som beste løsningen for å tiltrekke spillere til klubben det der... Velg oss som halverer lønnen din eller den andre klubben som vil betale deg full lønn kontrakten ut, ditt valg.
Vil vi tiltrekke oss spillere som planlegger å ikke forlenge da? Kunne vært en fin sil.

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on February 27, 2012, 16:10:40 PM
Quote from: Jose Arrogantio on February 27, 2012, 16:07:28 PM
Quote from: monzilla on February 27, 2012, 15:58:02 PM


Brann burde ha hatt en kontrakt med spilleren som sier at lønnen halveres siste året dersom spilleren ikke ønsker å tegne ny kontrakt.


Høres ikke ut som beste løsningen for å tiltrekke spillere til klubben det der... Velg oss som halverer lønnen din eller den andre klubben som vil betale deg full lønn kontrakten ut, ditt valg.
Vil vi tiltrekke oss spillere som planlegger å ikke forlenge da? Kunne vært en fin sil.


Ja, fint for å sile vekk kvalitet. Klart unge spillere som  Demir og Zsolt ikke ser for seg å bli i Norge så altfor lenge, men pga hvordan markedet er, kan de ikke være sikre på å være solgt. Hvorfor skulle de da godtatt en slik kontrakt, hvis de hadde andre muligheter som ikke ville tvinge dem til å holde seg i klubben?

krakra

Quote from: Jose Arrogantio on February 27, 2012, 16:14:57 PM
Quote from: krakra on February 27, 2012, 16:10:40 PM
Quote from: Jose Arrogantio on February 27, 2012, 16:07:28 PM
Quote from: monzilla on February 27, 2012, 15:58:02 PM


Brann burde ha hatt en kontrakt med spilleren som sier at lønnen halveres siste året dersom spilleren ikke ønsker å tegne ny kontrakt.


Høres ikke ut som beste løsningen for å tiltrekke spillere til klubben det der... Velg oss som halverer lønnen din eller den andre klubben som vil betale deg full lønn kontrakten ut, ditt valg.
Vil vi tiltrekke oss spillere som planlegger å ikke forlenge da? Kunne vært en fin sil.


Ja, fint for å sile vekk kvalitet. Klart unge spillere som  Demir og Zsolt ikke ser for seg å bli i Norge så altfor lenge, men pga hvordan markedet er, kan de ikke være sikre på å være solgt. Hvorfor skulle de da godtatt en slik kontrakt, hvis de hadde andre muligheter som ikke ville tvinge dem til å holde seg i klubben?
Fint for å sile vekk kostbare spillere som forsvinner uten at vi sitter igjen med noe og svekker økonomien. Er de gode nok blir de solgt. Det er mer enn nok spillere som er klar over det, og hvis en bosman-spekulant sier nei slik at vi heller går for en sånn så er det flott.

Hvis det viktigste fokuset for ambisjonen til en spiller er hvorvidt han vil tape penger på å gå som bosman eller ikke bør han være uønsket, uansett. Brann skal være en klubb som klarer å videreutvikle ambasiøse spillere og selge dem ut. Får vi til det er det ikke nødvendig å gå som bosman.

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on February 27, 2012, 16:20:51 PM
Fint for å sile vekk kostbare spillere som forsvinner uten at vi sitter igjen med noe og svekker økonomien. Er de gode nok blir de solgt. Det er mer enn nok spillere som er klar over det, og hvis en bosman-spekulant sier nei slik at vi heller går for en sånn så er det flott.

Hvis det viktigste fokuset for ambisjonen til en spiller er hvorvidt han vil tape penger på å gå som bosman eller ikke bør han være uønsket, uansett. Brann skal være en klubb som klarer å videreutvikle ambasiøse spillere og selge dem ut. Får vi til det er det ikke nødvendig å gå som bosman.


Gode nok blir de solgt? Er ikke Austin god nok da altså? Eller var ikke PVM og Ojo? Handler dessuten om trygghet, hvis du sto mellom to relativt like klubber, men ene kunne finne på å halvere lønnen din siste året om du ikke trives i klubben, eller ting ikke gikk helt som du hadde planlagt/håpet, hvilken ville du valgt?

Dessuten, om vi hadde slike klausuler, hva om en spiller er villig til å gå i forhandlinger, men Brann og han blir ikke enige om lønn. Kan Brann da halvere lønnen til han går med på våre krav? Kan i så fall ikke se for meg det ende i noe annet enn en rettssak i så fall, hadde vel aldri vært lovlig på noen annen arbeidsplass, og Bosman-dommen viste at domstolene prioriterer jobbsikkerheten til spillerne over at klubbene får penger. Og hvis ikke kunne spillere som Austin bare gått inn i forhandlinger, krevet 5 millioner i årslønn, fått nei og fortsatt å spille med full lønn til kontrakten gikk ut. 

krakra

February 27, 2012, 16:44:17 PM #190 Last Edit: February 27, 2012, 16:50:51 PM by krakra
PVM var tydeligvis ikke god nok nei. Han floppet jo totalt og nå kommer han tilbake. Austin har en skikkelig god sesong i TL. Det samme har Ojo, klarer de en til kommer nok budene.
Og selvfølgelig kan ikke spilleren gå til rettsak hvis han skriver under på en kontrakt som sier at lønnen skal halveres siste halvår. Det har han gått med på, og da er jussenn på vår side selv om han skulle være villig til å forlenge.

dudo

Brann er da ikke i nærheten av å være i posisjon til å innsnevre spillermarkedet på den måten der.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Sindre32

Tja, hvis man har en klausul i kontrakten som sier at dette kun gjelder dersom spilleren sier nei til kontraktstilbud med f.eks. 10 % bedre rammebetingelser tilbudt f.eks. én måned før det er ett år igjen... da vil det ikke være noen økonomisk ulempe for spilleren, med mindre han takker nei til et slikt tilbud fordi han vil ut selv. Det kan, i et slikt tenkt tilfelle, også finnes klausuler som balanserer alt dette, til det beste for både spiller og klubb.

Kjell249

Dette er i hovedsak aktuelt nå fordi vi kommer fra et veldig bra marked med dyre spillere til et dårlig marked med billige og gratis spillere.

Vi har kjøpt endel spillere dyrt som vi ikke får igjen penger for. Men, vi får også kjøpt spillere veldig billig eller de kommer gratis. I dette overgangsvinduet har vi vel brukt ca 3 MNOK på spillere og fått inn 6 spennende spillere. Om 3-4 år kommer vi nok ikke til å forvente å få så mye for disse spillerene, med mindre markedet er blitt mye bedre og vi trenger penger for å forsterke.
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

Markmus

Quote from: nummer9 on February 27, 2012, 16:00:05 PM
Quote from: Markmus on February 27, 2012, 14:14:45 PM
Hadde forbundene som sørget for Bosman-regelen fått fingeren ut og ordnet den, så hadde ikke dette vært et problem.

Bosman-regelen ble til for å gjøre det lettere for spillere som slet med spilletid og gikk en usikker fremtiden i møte. Disse fikk da lov til å diskutere signaturen sin med andre klubber seks måneder før kontrakten gikk ut. Dette har nå ALLE lov til.

Spillere som Singh, Austin, etc. som alle spiller fast eller relativt fast burde selvfølgelig ikke ha denne muligheten. Slike spillere står tross alt ikke i fare for å stå uten arbeidsgiver når kontrakten går ut.

Hvorfor skal en klubb eie rettighetene på en spiller, når kontrakten hans med klubben går ut? Skal han slutte å få lønn av klubben når kontrakten hans er gått ut, men klubben skal fortsatt kunne nekte han å få jobb et nytt sted? Dette er i alle fall hårreisende om en sammenligner med ellers i arbeidslivet...


Les hva jeg skrev du :P Bosman-regelen handler ikke om de som står uten kontrakt, men de som har seks måneder IGJEN av kontrakt.
Ka du ve?

Jose Arrogantio

Quote from: Markmus on February 27, 2012, 17:32:02 PM
Quote from: nummer9 on February 27, 2012, 16:00:05 PM
Quote from: Markmus on February 27, 2012, 14:14:45 PM
Hadde forbundene som sørget for Bosman-regelen fått fingeren ut og ordnet den, så hadde ikke dette vært et problem.

Bosman-regelen ble til for å gjøre det lettere for spillere som slet med spilletid og gikk en usikker fremtiden i møte. Disse fikk da lov til å diskutere signaturen sin med andre klubber seks måneder før kontrakten gikk ut. Dette har nå ALLE lov til.

Spillere som Singh, Austin, etc. som alle spiller fast eller relativt fast burde selvfølgelig ikke ha denne muligheten. Slike spillere står tross alt ikke i fare for å stå uten arbeidsgiver når kontrakten går ut.

Hvorfor skal en klubb eie rettighetene på en spiller, når kontrakten hans med klubben går ut? Skal han slutte å få lønn av klubben når kontrakten hans er gått ut, men klubben skal fortsatt kunne nekte han å få jobb et nytt sted? Dette er i alle fall hårreisende om en sammenligner med ellers i arbeidslivet...


Les hva jeg skrev du :P Bosman-regelen handler ikke om de som står uten kontrakt, men de som har seks måneder IGJEN av kontrakt.


I følge wikipedia handler den da i all grad om spillere uten kontrakt også?
QuoteBosman was a player for RFC Liège in the Belgian First Division in Belgium whose contract had expired in 1990. He wanted to change teams and move to Dunkerque, a French team. However, Dunkerque refused to meet his Belgian club's transfer fee demand, so Liège refused to let him go.

Nixon

Ja, opprinnelsen var en spiller som var ferdig med kontrakten sin, men som likevel ikke fikk bytte klubb.
Rød makt på Hansa

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on February 27, 2012, 16:44:17 PM
PVM var tydeligvis ikke god nok nei. Han floppet jo totalt og nå kommer han tilbake. Austin har en skikkelig god sesong i TL. Det samme har Ojo, klarer de en til kommer nok budene.
Og selvfølgelig kan ikke spilleren gå til rettsak hvis han skriver under på en kontrakt som sier at lønnen skal halveres siste halvår. Det har han gått med på, og da er jussenn på vår side selv om han skulle være villig til å forlenge.


Ojo hadde kanskje ennå spilt i Adeccoen om han ikke hadde muligheten til å gå til oss gratis. Vi hadde i hvert fall ikke brukt særlig med penger, og ikke sikkert andre klubber ville heller, spesielt ikke om gamleklubben ble grådige og motvillige til å slippe ham. Han var ikke mer enn god i Adeccoen, langt fra garantert han ville gjøre så godt i Tippeligaen som han gjorde.

Jeg kan ikke nok juss til å si noe bastant om rettssaker og lovligheten til sånne klausuler, men fotballklubber er tross alt bedrifter og en arbeidsplass for spillere, og det hadde skurret for meg om jeg hørte om andre bedrifter med lignende klausuler. Men kan ikke nok jus til å diskutere akkurat dette noe videre.

Uansett, som dudo sier, Brann er ikke i noen posisjon til å velge og vrake i spillere, og da blir det bare dumt å snakke om å ekskludere talenter fordi de ikke er den rette typen ambisiøs.

krakra

Det blir feil å sammenligne med oss som var totalt blakk og ikke kunne kjøpe noen. Det gik på evnen, ikke viljen. Austin har neppe ambisjoner om å gå til en klubb som ikke har råd til å kjøpe spillere. Hvis ingen er villige til å betale for ham, er det nok en grunn til det.

Hvor mange suksesshistorier har vi fra spillere som har forlatt TL som bosman?

Markmus

hmm, merkelig. Har alltid trodd at Bosman-dommen gjorde slik at folk med seks måneder igjen av kontrakten kunne forhandle fritt.
Ka du ve?

Go Up