• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overganger 2012

Started by Lasaron, September 03, 2011, 17:13:55 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

krakra

Mener du at Grorud har vært bedre ennn Grønner denne oppkjøringen? At han var bedre mot Sarpsborg eller at han var god nok i fjor? Tror du virkelig at en 28 åring vil utvikle  seg på benken til Brann?

psv-hasund

Jeg mener at Grorud var bedre enn Grønner i fjor, og at de har vært omtrent like gode i år.

Som jeg sa tror jeg at Grorud kan utvikle seg videre.

krakra

Ingen vet hvor vet hvor god Grønner var i fjor. Han fikk ikke sjansen. Grønner var 2-3 hakk bedre enn Grorud mot Sarpsborg og bunnsolid i VM-kampen, mens Grorud har vært rotete og usikker og ikke minst ødelagt mye av spillet vårt med polingen og panikklareringene sine.

En 28 åring som spiller fast kan nok utvikle seg. En 28 åring som sliter benken vil nok bare bli dårligere. Jeg har svært liten tro på at Grorud noen sinne vil bli god nok til å spille fast for et medaljelag i TL.

psv-hasund

Det er isåfall din personlige mening at Grønner var 2-3 hakk bedre enn Grorud.

Jeg synes Grønner var bra i VM og imponerte mer enn Glesnes, men at han var betydelig bedre enn Grorud er jeg uenig i. Svakheten til Grorud er at han var skyld i noen av baklengsmålene i fjor, og han må bedre konsentrasjonen / luke vekk disse feilene. Totalt sett er han likevel en bedre spiller enn Grønner.

Jeg mener at Brann ikke kan godta for mange kritiske feil i løpet av en sesong. Dette kan han bli bedre på selvom han sitter på benken, og hvis ikke feilene blir færre, så er jeg enig i å selge han. Spillemessig holder Grorud et greit nivå.

krakra

Det er en meening de aller fleste deler. Grønner fikk vel 2-3 bedre poengscore ennn Grorud i Saprsborgkampen.. Også under VM var han bedre enn Grorud.
Grorud har flere svakheter. I tillegg til de du nevner så har han noen alldeles håpløse klareringer og er en svært lite spillende stopper som ofte bare poler. Med ballen i beina er Grønner betydelig mye bedre enn Grorud som er Branns klart dårligste på området.

Du må gjerne tro at stoppere skal heve konsentrasjonen og fjerne markeringsfeil fra benken. Det meste av erfaring tilsier vel det motsatte. At disse områdene svekkes mest av manglende kamptrening

hjortland

For å si som mamma alltid sa når jeg var yngre.

Hvem er alle sammen? Eller i dette tilfellet. Hvem er de aller fleste?

Markmus

Slik Grønner spilte mot Sarpsborg fremstod han som #3 på stopperplass foran Grorud og Kalvenes.
Ka du ve?

Nixon

Ja, Grorud kunne godt gått på utleie til Sogndal når vi har Grønner. Og Haugen til Sandefjord. Og så kunne vi brukt penger spart til en god spiss for å supplere Ojo.
Rød makt på Hansa

krakra

Vi skal selvfølgelig ikke sende vårt største talent ned til et nivå han allerede har dominert i, men hadde en TL-klubb bedt om å få låne Haugen for å forsterke førsteelveren burde vi selvfølgelig slått til. For et lokalt talent er vel så og si alle andre TL-klubber et bedre sted for utvikling enn Brann.

Hadde risikert å ende opp som VIF med Mos da. Han hadde storspilt og ikke ønsket seg tilbake til klubben som ikke ville satse på ham.

Xminator

Quote from: Nixon on March 14, 2012, 15:11:18 PM
Ja, Grorud kunne godt gått på utleie til Sogndal når vi har Grønner. Og Haugen til Sandefjord. Og så kunne vi brukt penger spart til en god spiss for å supplere Ojo.


Eller fått inn PVM...

Klaus_Brann

Quote from: psv-hasund on March 14, 2012, 10:47:08 AM
Quote from: Huff on March 14, 2012, 10:05:40 AM
http://fotball.bt.no/eliteserien/article228099.ece

Vi har fire stoppere i tillegg til et stort stoppertalent. Fatter ikke hvorfor vi ikke ville leie ut Grorud som ikke er god nok for ellveren, har null potensiale og som rett og slett ikke er spesielt god. Direkte talentfiendtlig, dette kunne åpnet for Grønner, som er en fremtidsløsning.


Jeg tror du har en litt annen oppfatning av Grorud enn Brann har, så det er nok forklaringen på at de ikke ville leie han ut.

Grorud er 28 år og kan fortsatt utvikle seg. Zsolt ønsker seg til en større liga, og det er vel antydet her inne at han vil bli solgt i sommer. Kalvenes er ferdig etter sesongen (og trolig også før). Jeg mener det er plass til Grorud, så får Grønner vise at han kommer før i køen. Jeg er ganske sikker på at Grorud er brann sin tredje beste stopper, og også ett tredje valg hos Skarsfjord.


Når verken Ojo eller Austin ble solgt spørs det med Zsolt, han har vært bra, men ikke like outstanding som de to. Tipper han i alle fall blir ut sesongen. På den andre siden får han jo en bedre makker, og det vil hjelpe han litt.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

aleksanderhjelleseth

zsolts er en meget bra TL stopper, men man skal ikke mange hakk opp før han ikke er god nok. Som med mange andre i dagens brannstall, så mangler zsolts en viss råskap, tempoet er også dårlig. Men for all del, håper han blir lenge i brann, og det tror eg han blir. "Alle" er vell enig om at Austin har vært Branns klart beste spiller i 2? sesonger nå, med Ojo på en finfin 2plass, zsolts er ikke der, litt for ustabil.

krakra

March 14, 2012, 18:30:18 PM #3262 Last Edit: March 14, 2012, 18:31:53 PM by krakra
Nja. Syns ikke Austin var vår klart beste i 2010. Han tok enorme steg i fjor. I 2010 var han topp3 sammen med Huse og PVM. Vanskelig å skille de tre. Ellers er jeg enig i at Korcsmar må bli en god del tøffere før han er aktuell for de helt store ligaene. Han kan ikke nøle et millisekund som stopper i PL iallefall. Han mangler fortsatt en god del en mot en og i duellspillet, men jeg tror det er ting han kommer til å bli bedre på. Så ekstremt treig er han heller ikke. Finnes tregere i PL.

aleksanderhjelleseth

nei det finnes jo nok av eksempler på temposvake stoppere som har hatt store karrierer. potensialet er der, skarsfjor må gi tillit over tid, samt rett trening, da blir det bra. :)
Av en eller annen grunn, ser eg på Grønner som fremtidens brannkaptein, eg har klokketro på gutten. Den som lever får se....innen 2år.

krakra

Uansett. Hadde vi gitt faen i å forlenge med Kalvenes og lånt vekk Grorud hadde vi hatt plass til både Glesnes og Grønner i stallen. To av 94-genrasjonens aller beste stoppere(begge tatt ut på landslaget, hvor Grønner er kaptein). Nå har vi ikke plass til noen av dem, fordi Grorud kanskje vil utvikle seg til å bli en helt middels TL-stopper gjennom å være backup, mens Kalvenes. Nei, jeg aner faktisk ikke hvorfor Kalvenes er i stallen. En 35-åring som 4. valg på stopperplass med to av Norges største stoppertalenter i egen by? Hvorav den ene har vært bedre enn både Grorud og Kalvenes denne oppkjøringen? Makes no sense.

ostraume

Må si det er mye stoppertalent i Bergen om dagen. Dure, Solli, Grønner og Glesnes. Og alle er gode nok, bare de får sjansen. Jeg er imponert.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Hvorfor du til stadighet drar inn Solli vet jeg ikke jeg, men du har vel dine grunner.
Ellers er jeg enig i at det gror svært godt blant stopperne i Bergen. Dure som etablerte seg i TL som 18-åring(uten at laget rykket ned!!!) og er en av de viktigste på G19-landslaget, Grønner som er kaptein for G18-landslaget og Glesnes med flere kamper for G17-landslaget i fjor og også tatt ut i den ferske G18-troppen. Ikke mange byer med større tilgang på stoppertalenter enn Bergen.
Men en 28 åring som var for dårlig for TL i fjor og som skal utvikle markeringsarbeidet på benken vår og en 35 åring som var middelmådig første halvdel av sesongen i fjor før han ble skadet i et halvt år gir oss jo et luksusproblem. Hvem trenger talenter når man har Grorud og Kalvenes i backhånd. De kunne tatt gull alene

Nixon

Om ikke annet slipper Skarsfjord det evige maset om å slippe til reservene.
Og i dette tilfelle enda verre; talentene...
Rød makt på Hansa

krakra

Ja. Det er sikkert lurt å ha så dårlige og "talentløse" backupspillere som mulig. Så slipper man pes for å bruke de samme eleve hver kamp.
Hva skjedde egentlig med "talentene må gripe sjansen"? Grønner grep sjansen mot Sarpsborg, men det ser ikke ut til å gi noen uttelling. Grorud var dårlig og grep ikke akkurat sjansen i fjor heller. Men det ser ikke ut som det betyr allverdens heller

Giles

I denne saken er jeg stort sett enig med siste taler. Men av de nevnte talentene er utvilsomt Dure det største og der er den virkelige skandalen. Dure i tillegg til dagens førstevalg hadde vært tilstrekkelig. Stallen er alt for stoppertung og det går på bekostning av blant annet et skikkelig alternativ til Ojo.

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on March 14, 2012, 19:55:36 PM
Ja. Det er sikkert lurt å ha så dårlige og "talentløse" backupspillere som mulig. Så slipper man pes for å bruke de samme eleve hver kamp.
Hva skjedde egentlig med "talentene må gripe sjansen"? Grønner grep sjansen mot Sarpsborg, men det ser ikke ut til å gi noen uttelling. Grorud var dårlig og grep ikke akkurat sjansen i fjor heller. Men det ser ikke ut som det betyr allverdens heller


Kanskje litt tidlig å si at Grønners innsats mot Sarpsborg ikke har fått noen uttelling?

Lister

Quote from: krakra on March 14, 2012, 18:53:04 PM
Nei, jeg aner faktisk ikke hvorfor Kalvenes er i stallen.


Fordi Chess betaler hele lønnen hans.
Guinness - Makes you drunk

psv-hasund

Hvis Grorud er så dårlig som kråken sier bør det vel ikke være noe problem for Grønner å ta plassen hans heller.

krakra

Nei. Det burde ikke det, men likevel er det tydeligvis det. Han får jo ikke proffkontrakt engang oc kan spille max tre kamper før august

Joggi Bogga

Quote from: Lister on March 14, 2012, 20:54:42 PM
Quote from: krakra on March 14, 2012, 18:53:04 PM
Nei, jeg aner faktisk ikke hvorfor Kalvenes er i stallen.


Fordi Chess betaler hele lønnen hans.


Fordi Skarsfjord har ikke har fått streng nok beskjed om å tenke langsiktig. Han blir målt på å fremskaffe passe gode resultater, ikke på å legge til rette for at vi kan være landets beste klubb innen 2-3 år.

Risikoen ved å bruke yngre spillere som kan bli meget gode, men også gjøre feil, er større enn å bruke gamlinger som presterer stabilt. Selv om det her dreier seg om stabilt svakt.

Vi er en trenerstyrt klubb og det hindrer oss i å ta steget fra passe gode til best.
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

Lasaron

Min ukvalifiserte analyse:

Jeg tror Kalvenes er i klubben fordi Skarsfjord ser på ham som en ressurs i stallen. Selv om Kalvenes selv ikke vil at det skal være grunnen, tror jeg det er nettopp slik det er. Særlig når Chess i tillegg betaler (en del av?) lønnen hans.

Og når det gjelder bruken av talentene føler jeg meg temmelig "trygg" på at Skarsfjord lar tvilen komme den eldste til gode. Prestisje betyr også noe her. Jeg kan ikke se noen annen grunn til at Bentley, Mjelde (ok, han var kaptein, men dog) og Labukas fikk såpass mye spilletid i forhold til prestasjonene, på bekostning av Haugen, Larsen og Barmen.

Videre tror jeg Krakra sin analyse av Grorud kontra Grønner er helt rett, dessverre.

Riktignok syns jeg det er greit at Kalvenes og Grorud fremdeles er i stallen, på sett og vis. Jeg er redd for for store utskiftninger på en vinter. Men det er nok feil det Skarsfjord sier om at er de gode nok så får de spille. Haugen, Larsen og Barmen må nok bevise betydelig mer enn Bentley, Nordkvelle, Mjelde og Soko for å få like mye spilletid. Dessverre.
Tren på langskudd

Lister

Litt uenig ang. Bentley i fjor. Til tross for at han nok i år vil være høyere på sharsfjord sin liste enn en del yngre talenter så var spilletiden han fikk i fjor et resultat av en bevisst taktikk for å prøve å spille han i form.
Guinness - Makes you drunk

Huff

March 15, 2012, 20:59:23 PM #3277 Last Edit: March 15, 2012, 21:05:14 PM by Huff
Quote from: Lister on March 15, 2012, 15:27:16 PM
Litt uenig ang. Bentley i fjor. Til tross for at han nok i år vil være høyere på sharsfjord sin liste enn en del yngre talenter så var spilletiden han fikk i fjor et resultat av en bevisst taktikk for å prøve å spille han i form.


Helt enig, men mens Bentley fikk spille seg i form fikk ikke Haugen spille seg inn på OM-plassen, og venne seg til tempoet i TL. Det var ikke som om det ville vært noen ekstrem omstilling heller, han herjet med et FFK som gjorde det helt ok i TL rett før de rykket opp i en ekstremt viktig kamp der han kanskje var banens beste etter Borges.

Verken Barmen eller Larsen fikk tiden som trengs for å både ta nivået eller venne seg til lagkamerater og spillestil. Labuskas viste ingen tegn på å være god nok, likevel fikk han en masse sjanser. En ser ofte at utenlandske spillere får haugevis med sjanser fordi de skal få venne seg til spillemåten i TL, i Brann har en ikke sett det samme med et talent siden...... eh, siden Guntveit var ung for c.20 år siden?

I andre klubber er situasjonen en annen, Berisha og De Lanlay fikk vel en del skikkelige innhopp i 2010 for å være klare til å bidra i 2011, samme med Nielsen i VIF. Henriksen og Bakenga tok nivået umiddenbart i RBK, samtidig som flere av de andre har fått prøve seg. Fellesnevneren for de tre overnevnte klubbene er bra med ressurser og relativt brede staller, de har likevel prioritert spillere med klassespillerpotensiale foran eldre middelmådige spillere uten noe særlig potensiale. Brann skiller seg selvsagt ut negativt -som vanlig.

''Talentene må ta sjansen når den byr seg'', sier de. Ift Grønner versus Grorud brukte Grorud sin første sjanse som Brannspiller fra start denne til å koste oss 2.poeng hjemme mot Aafk i sin første kamp for klubben med en håpløs klarering. Grorud er riktignok ikke elendig eller noe, han er mye bedre enn Bjarnasson anno 2010. Likevel er han i TL-sammenheng en middelmådighet -i beste fall.

Kjell249

Hahaha, skal lese mye... At Haugen ikke fikk spille seg i form på OM hadde en enkel grunn. Det var en spiller der som var mye, mye, mye bedre enn han i den posisjonen. På kantene skjønner jeg at Skars ville prøve å få Bentley i form for han tilfører laget en spillertype som vi trenger når han er på hugget. Haugen på kan har noen begrensninger som kant spesielt når vi har en smal kant på andre siden også. Når Haugen spilte bra fikk han starte, men tok dessverre ikke vare på mulighetene. Han vil få flere muligheter i år, og det blir spennende om han klarer å imponere. Får håpe at vi i år får spillere som imponerer for å få spilletid, heller enn at de får spilletid pga at andre spiller dårlig.
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

krakra

Bentley tok da aldri vare på mulighetene han heller. Vi kommmer alfri, aldri, aldri til å se en ung lokal spiller få så mye tillitt med de samme prestasjonene som Bentley under Skarsfjord. Aldri. Vi har en ung stopper som har vært lagets 3. beste stopper denne oppkjøringen og han får ikke engang plass i stallen.
Halve sesongen var det Mjelde som spilte OM. Han var ikke mye, mye, mye bedre enn noen. Guastavino var en matchvinner på sine gode dager og med en gang han ble flyttet inn som OM var han enorm. Men han hadde sine dårlige dager også. De sisite 5-6 kampene var han høyst middelmådig.

Det kommer selvfølgelig til å være spillere blant de faste som ikke presterer i år også. Da håper jeg Skars har baller til å sette dem ut av laget og gi de(n) bak i køen en reell mulighet.

En reell mulighet er ikke 2-3 kamper i forskjellige posisjoner. Piotr var dårlig i sine første kamper. Er glad vi ikke vraket ham.

krakra

Quote from: Lister on March 15, 2012, 15:27:16 PM
Litt uenig ang. Bentley i fjor. Til tross for at han nok i år vil være høyere på sharsfjord sin liste enn en del yngre talenter så var spilletiden han fikk i fjor et resultat av en bevisst taktikk for å prøve å spille han i form.
Og det er flott at man tørr å ta sjansen på en spiller med voldsomt potensiale selv om han sliter i starten og selv om man har et helt ok alternativ(Holmvik). Dette bør man også tørre med talentene. Men det må være grenser også. Man kan ikke spille ti elendige kamper for så å starte neste. Hadde Larsen spilt tre kamper på nivå med fjorårs-Bentley fra start og blitt vraket hadde det blitt forsvart med at han ikke grep muligheten. Bentley startet vel 16 kamper

psv-hasund

Bakenga fikk fem kamper i sin første sesong i RBK så de var mer forsiktig med han enn Brann med Haugen. Henriksen er vel Norges største talent og også han matcher de rolig i høsten 2009 riktignok var han kun 17 år. Begge disse er bedre enn våre talenter  Bentley og Haugen var vel knapt konkurrenter i fjor og Larsen viste mindre enn Bentley.

Jeg synes det er for tidlig å komme med en dom på Skarsfjord sin vilje til å bruke talenter. Jeg synes ikke de var god nok i fjor, men de har vist klar forbedring foran denne sesongen. Jeg håper og tror dere tar feil og at Rune viser dette i denne sesongen.

krakra

Kan jo også nevne Haugsdal som spilte en bra kamp mot Sogndal. Etter det gikk det vel 4-5 kamper hvor han ikke fikk spille i det hele tatt og på høsten ble ubrukelige Labukas prioritert foran.

Huff



Jepp. Haugen var et eksempel, Barmen og Larsen andre, Labuskas et eksempel på det motsatte. Forøvrig var det vel Mjelde som spilte OM i de første kampene i 2011, med Holmvik og Gustav på kantene.

''Haugsdal grep sjansen'' - som spiss, skorte ett mål og var svært uheldig da han ikke fikk enda en skoring. Etterpå spilte han bittelitt som kant.

krakra

Quote from: psv-hasund on March 15, 2012, 21:39:15 PM
Baklengs fikk fem kamper i sin første sesong i RBK så de var mer forsiktig med han enn Brann med Haugen. Henriksen er vel Norges største talent og også han matcher de rolig i høsten 2009 riktignok var han kun 17 år. Begge disse er bedre enn våre talenter  Bentley og Haugen var vel knapt konkurrenter i fjor og Larsen viste mindre enn Bentley.

Jeg synes det er for tidlig å komme med en dom på Skarsfjord sin vilje til å bruke talenter. Jeg synes ikke de var god nok i fjor, men de har vist klar forbedring foran denne sesongen. Jeg håper og tror dere tar feil og at Rune viser dette i denne sesongen.
Bakenga var i 2010 året yngre enn Haugen var i fjor. Like gammel som  Barmen. Foran ham i køen var TLs da kanskje beste spiss. Noe annet enn Mjelde og strengt tatt også Guastavino. Henriksen var i 2009 bare 16-17 år. Like gammel som Birkelund var i fjor. Blir spennende å se hvordan Berntsen matches i år. Like gammel som Haugen i fjor, lik spillertype og kommer også fra en  strålende sesong i AL.

krakra

Og selvfølgelig viste Larsen mindre enn Bentley. Han fikk jo 1/20  av spilletiden som Bentley fikk

psv-hasund

Haugsdal grep aldri sjansen i Brann. Han hadde en brukbar kamp mens på 2 laget ble han utdanket av Juninho som heller ikke viste seg god nok. Den eneste reelle utfordreren i fjor av talentene var Haugen. I år tror jeg vi får flere som kan gjøre en god jobb.

krakra

Han fikk da også miniiiiiimalt med sjanser. Startet en eneste kamp i fjor. Dette var altså den gode. Det fikk han ingenting igjen for. Skal noen gripe sjansen må de først få den. Haugsdal ble ikke danket ut av Juninho. De spilte flere kamper sammen.

psv-hasund

De har vel rundt 300 treningsdsger og noen og tyve 2 og 3 (2012) lags kamper. Så de har litt flere muligheter enn en a-kamp å vise seg frem i. Jeg forstår at det siste steget må taes på a-laget men du har mange stiger å klatre før du kommer så langt.

Huff

Men på a-laget grep Haugadal likevel sjansen. Han presterte fra start i TL. Den sjansen fikk og Labuskas, når han ikke grep den fikk han masse innhopp uten å prestere en dritt.

dex1974

Brann var desperate etter å hente Stokkelien i vinter men han sa nei da fryktet konkurransen med Ojo om den ene spissplassen :

http://fotball.bt.no/eliteserien/article228705.ece

Var dette før Niasse ble signert? Jakter vi fortsatt en ny spiss?
Ekte lidelse fra 1982 frem til no!

krøvel vellevold

Quote from: dex1974 on March 18, 2012, 21:26:53 PM
Brann var desperate etter å hente Stokkelien i vinter men han sa nei da fryktet konkurransen med Ojo om den ene spissplassen :

http://fotball.bt.no/eliteserien/article228705.ece

Var dette før Niasse ble signert? Jakter vi fortsatt en ny spiss?


Neineinei. En ny spiss er det bare de andre 10-12 virkelige store klubbene som har råd til å kjøpe. Ikke småklubber som oss.
Legg ned hele klubben!

dex1974

Lehne Olsen rett før vinduet stenger hadde vært noe :)
Ekte lidelse fra 1982 frem til no!

Markmus

Får bare håpe på at Niasse tar en Ojo når sesongen kommer igang ;)
Ka du ve?

Klaus_Brann

Lehne Olsen putta åtte mål i fjor i Adecco. Ser ikke helt at han skal være god nok back up.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Huff


dex1974

Quote from: Klaus_Brann on March 18, 2012, 23:04:03 PM
Lehne Olsen putta åtte mål i fjor i Adecco. Ser ikke helt at han skal være god nok back up.


Var det ikke ifjor han var skadet meste av sesongen?
Ekte lidelse fra 1982 frem til no!

roaldinho

Quote from: dex1974 on March 18, 2012, 23:17:24 PM
Quote from: Klaus_Brann on March 18, 2012, 23:04:03 PM
Lehne Olsen putta åtte mål i fjor i Adecco. Ser ikke helt at han skal være god nok back up.


Var det ikke ifjor han var skadet meste av sesongen?


Stemmer! Tror han kunne blitt en hit, jeg.
Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

Klaus_Brann

Quote from: dex1974 on March 18, 2012, 23:17:24 PM
Quote from: Klaus_Brann on March 18, 2012, 23:04:03 PM
Lehne Olsen putta åtte mål i fjor i Adecco. Ser ikke helt at han skal være god nok back up.


Var det ikke ifjor han var skadet meste av sesongen?


Han spilte 21 kamper i alle fall, så veldig mye skadet var han nok ikke.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

1/3 av sesongen er ikke så mye?
Kim Ojo scorte bare 9 spillemål i 2011. Er ok han

Go Up