• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Sesongen 2011

Started by krakra, September 11, 2010, 20:15:20 PM

0 Members and 9 Guests are viewing this topic.

Go Down

Christian

De aller fleste er vel enige i at å avskrive Rosenborg helt er vanskelig. Til det har vi vært med på alfor mange traurige høstsesonger. At det likevel krever en solid høst fra bartepakket og minst en liten nedtur for et par av topplagene, er heller ikke særlig kontroversielt.

krakra

VIF tar iallefall ikke gull. RBK har i det minste vist noen gode perioder her og der, VIF har vært overraskende tamme i hele sesongen og tar neppe medalje engang.

RBK kan plutselig komme, bare fordi de er RBK, men ser man på laget deres i forhold til oss, Godset, TIL og Molde er det ingen grunn til å tro at de skal ta igjen forspranget. Blir ikke overrasket hvis de også ender utenfor pallen.

Jose Arrogantio

Eneste som tilsier at de er favoritter til å ta gull er vel navnet Rosenborg, ellers er det vel lite som tyder på at Tromsø eller Molde holder på å miste formen eller at Rosenborg nå kommer i storform. Selvfølgelig mulig de vinner, men synes ikke de er storfavoritter lenger.

krøvel vellevold

At ingen ting tyder på at RBK skal komme susende - eller at lagene på toppen skal få en nedtur, er jo også en feilvurdering som har vært gjort flere ganger tidligere. F.eks. i 2006. Også den gang sa man ting som at "årets RBK-lag er ikke godt nok til at de kan ta igjen 10 poeng på Brann. De klarte det i 2002, men da hadde de et myyyye bedre lag".

RBK er selvsagt ikke storfavoritter, men de er absolutt med i gullstriden.
Legg ned hele klubben!

krakra

Da er Brann også med i gullstriden.

Spelaren

Det tullete tapet heime mot Fredrikstad irriterer meg masse, kjenner eg. Molde-kampen også, sjølv om det var mot ein motstander som er frå ei høgare hylle. Uavgjort heime mot Rekdals middelmådige Aafk, eitt poeng tapt nesten på overtid mot Strømsgodset også. Grrr. Skulle hatt 3-4 poeng meir...
Gå av.

krøvel vellevold

Quote from: krakra on July 18, 2011, 12:48:19 PM
Da er Brann også med i gullstriden.


Selvfølgelig. Men vårt potensiale for 2011 er nok neppe på RBK-nivå. Er rimelig sikker på at RBK ender foran oss til slutt.
Legg ned hele klubben!

krakra

Vel, nå prøver de jo å kjøpe seg til suksess igjen, så det er ikke umulig, men vi har vært bedre enn RBK så langt i år og de har ikke hatt noe høyere toppnivå enn oss. De flyter litt på navnet sitt og jeg tror andre lag gir dem mer respekt enn de fortjener. Det er ikke mange store klassespillere på det laget. Iallefall ikke klassespillere som fremstår motiverte og sultne.

KEO

Quote from: krøvel vellevold on July 18, 2011, 13:19:09 PM
Quote from: krakra on July 18, 2011, 12:48:19 PM
Da er Brann også med i gullstriden.


Selvfølgelig. Men vårt potensiale for 2011 er nok neppe på RBK-nivå. Er rimelig sikker på at RBK ender foran oss til slutt.

Godt mulig at RBK ender foran oss på tabellen ved sesongslutt, men det er ingen ting i spillet til RBK som tyder på det.
Nye spillere inn som hever RBK kan jo forandre på dette,men pr dags dato så er ikke RBK en medalje kandidat engang.
Jeg vet at de bor mye kultur i veggene på Lerkendal men med de spillerene de har nå så fungerer ikke RBK laget.
Nu kør vi!

ostraume

Quote from: Spelaren on July 18, 2011, 13:14:09 PM
Det tullete tapet heime mot Fredrikstad irriterer meg masse, kjenner eg. Molde-kampen også, sjølv om det var mot ein motstander som er frå ei høgare hylle. Uavgjort heime mot Rekdals middelmådige Aafk, eitt poeng tapt nesten på overtid mot Strømsgodset også. Grrr. Skulle hatt 3-4 poeng meir...


Helt sant. Vi har faktisk ikke tatt et eneste ufortjent poeng i år. U mot Aafk var greit, men vi burde hatt minst U mot Fredrikstad og vunnet mot Molde.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Jose Arrogantio

Quote from: ostraume on July 18, 2011, 13:34:41 PM
Quote from: Spelaren on July 18, 2011, 13:14:09 PM
Det tullete tapet heime mot Fredrikstad irriterer meg masse, kjenner eg. Molde-kampen også, sjølv om det var mot ein motstander som er frå ei høgare hylle. Uavgjort heime mot Rekdals middelmådige Aafk, eitt poeng tapt nesten på overtid mot Strømsgodset også. Grrr. Skulle hatt 3-4 poeng meir...


Helt sant. Vi har faktisk ikke tatt et eneste ufortjent poeng i år. U mot Aafk var greit, men vi burde hatt minst U mot Fredrikstad og vunnet mot Molde.


Tja, synes ikke det ville vært helt ufortjent om Haugesund stakk av med 3 poeng mot oss.

krakra

Med Barmen inn i a-stallen er den imponerende godt balansert. Vi har to spillere i hver posisjon forutenom v.backen/v.kanten og er ikke overbefolket på en eneste posisjon. Vet ikke om det er tilfeldig at vi plutselig ble gode til å bygge en balansert stall både i forhold til kvalitet, kvantitet og alder etter at RBH ble fjernet som sportssjef, men positivt er det iallefall. Stallen vår ser relativt solid ut nå. Vi har en førsteelver med medaljepotensiale og ser ut som vi skal starte sommervinduet med bra dekning også.

Skarsfjords stallbyggingsevner er imponerende.

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on July 18, 2011, 16:01:57 PM
Med Barmen inn i a-stallen er den imponerende godt balansert. Vi har to spillere i hver posisjon forutenom v.backen/v.kanten og er ikke overbefolket på en eneste posisjon. Vet ikke om det er tilfeldig at vi plutselig ble gode til å bygge en balansert stall både i forhold til kvalitet, kvantitet og alder etter at RBH ble fjernet som sportssjef, men positivt er det iallefall. Stallen vår ser relativt solid ut nå. Vi har en førsteelver med medaljepotensiale og ser ut som vi skal starte sommervinduet med bra dekning også.

Skarsfjords stallbyggingsevner er imponerende.


Vil vente med å se hvor solide disse nye backupene er før jeg vil si stallen vår er solid, men i hvert fall positive tendenser så langt.

Spelaren

July 20, 2011, 11:03:21 AM #2063 Last Edit: July 20, 2011, 11:25:15 AM by Spelaren
Gå av.

krakra

Jeg syns Brann skal fortsette med det vi gjør. Bygge en stall og en kultur med en langsiktig tankegang og fokus på stadig utvikling. Klarer vi å komme oss til Europa allerede neste år er det en bonus, men tunge kjøp som kan bidra til å ødelegge den ydmyke, hardtarbeidende og utviklingsfokuserte kulturen i stallen og risikere den økonomiske kontrollen vi begynner å få håper jeg ikke vi får se. Vi må gjerne hente klassespillere, men det må være klassespillere som passer inn i kulturen i gruppen og den samme strategien som vi har fulgt i år. For å ta noen eksempler så vil jeg ikke ha inn Veigar Pall Gunnarsson, fordi han er en sutreunge når ting går imot ham og begynner å dra på årene. Denne Nordkvelle virker heller ikke som en veldig mentalt sterk type. Han har vært ræva i år etter overgangsryktene fra RBK og sutrer over manglende spilletid.

En spiller som Borges hadde vært knall fordi han både er en klassespiller og en spiller med holdninger som passer godt inn i Brann. Han er ambisiøs og har et sterkt ønske om å bli bedre, men ingen primadonna. Han ble med FFK ned i adeccoligaen uten å klage og selv om han nå stikker som bosman så er han ærlig og ryddig i prossessen.

Det er sikkert flere spillere i Borgesklassen som kan være aktuelle.

osoerli

Å bygge stall og kultur med langsiktig tankegang er nesten umogleg med dagens bosmanregelverk.  Spelarar har stort sett 3-års kontraktar, av og til 4-års kontraktar.  Så snart dei presterer på høgt nivå vil dei til ein betre liga.  Blir dei ikkje selt går dei som bosmenn.  Å vera i toppen stabilt over tid vil kreva jevnleg påfyll av klassespelarar.  Sjøl lokale eigenutvikla spelarar som blir gode vil ut i Europa.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Henki

Ballen skal fremover!

krakra

Det går da ann å tenke langsiktig selv med bosmansituasjonen. Det er bare å ta høyde for det i den langsiktige planen. Jeg sier ikke at vi ikke skal hente klassespillere. Jeg sier at jeg ikke vil ha primadonnaer som bare flyter på ferdighetene sine og forventer max spilletid utifra det for så å sutre hvis de ikke får det. Jeg vil ha lærevillige, ydmyke og hardtarbeiende klassespillere, som OJo og Austin.

blobby winters

Det er ikke alltid en god strategi for en spiller å satse på Bosman. Jeg tror ikke Siggy trives i Adecco hos Hønefoss. Han hadde sikkert større planner da han bestemte seg for å ikke forlenge med Brann. PVM har heller ikke vært så heldig så langt.

Er du god nok vil en toppklubb betale for en spiller i norsk fotball.

Hvis en toppklubb ikke har råd til 20M er ikke du god nok for den klubben og du kan regne med en del tid på benken.

Klaus_Brann

Moa er vel et godt eksempel på at akkurat det blir litt feil.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Spelaren

Ny borteseier, og merkeleg nok burde den ha vore atskillig større. Me er omtrent på 2007-nivå borte ifølge dagens nettaviser, men eit par tre irriterende arbeidsuhell heime er det som holder oss borte frå ein førsteplass.
At me skulle kunne skrive denslags i begynnelsen av august var det vanskeleg å tru tidlig i mars.

Våre to neste seriekamper er heime mot Viking og Strømsgodset, to lag på stigende form - begge med to trepoengere siste kamper par kamper. Med seks poeng i disse kampene passerer me ihvertfall sistnevnte (som riktignok har ein kamp til gode), og kanskje også Tromsø om Lillestrøm og/eller Viking gjer jobben sin godt?

Det ender vel med eitt poeng og ned på jorden igjen, ja.  :P
Gå av.

krøvel vellevold

Nå som 21. august har blitt "nasjonal sørgedag", hadde det jo vært typisk at alle kampene som skal gå den dagen blir flyttet. Brann spiller borte mot Stabæk.
Legg ned hele klubben!

roaldinho

Quote from: krøvel vellevold on August 01, 2011, 20:28:15 PM
Nå som 21. august har blitt "nasjonal sørgedag", hadde det jo vært typisk at alle kampene som skal gå den dagen blir flyttet. Brann spiller borte mot Stabæk.
Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

krøvel vellevold

Quote from: roaldinho on August 01, 2011, 20:30:43 PM
Quote from: krøvel vellevold on August 01, 2011, 20:28:15 PM
Nå som 21. august har blitt "nasjonal sørgedag", hadde det jo vært typisk at alle kampene som skal gå den dagen blir flyttet. Brann spiller borte mot Stabæk.


De finner vel ut av det onsdagen før.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

For øvrig er den offisielle ordlyden "nasjonal minnemarkering" - ikke "nasjonal sørgedag". http://www.regjeringen.no/nb/dep/smk/pressesenter/pressemeldinger/2011/nasjonal-minnemarkering-sondag-21-august.html?id=651975 Hadde det vært sørgedag, hadde gjerne alle arrangementer blitt avlyst. Men det kommer vel frem at dette er en minnemarkering som skal skje i Oslo Spektrum. Hele landet trenger vel ikke stoppe opp for det. Da hadde det sikkert kommet frem i pressemeldingen at det var ønskelig at det ikke ble arrangert andre ting den dagen.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Skulle i grunn ikke forundre meg om de flytter alle søndagskampene den helgen til lørdag. Med ett unntak: Hovedkampen Stabæk - Brann kl 20. For dette minnearrangementet i Spektrum går sikkert på kveldstid og direkteoverført i alle kanaler. Og da vil jo TV2 miste hovedkampen sin som de har betalt hundre milliarder for, så da må jo den flyttes til en onsdag kl 2130 i november en gang.
Legg ned hele klubben!

roaldinho

Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

krakra

Jeg syns egentlig årets sesong har vist hvilken katastrofe RBH var som sportssjef. Vi har fått en sportslig leder med stor faglig kompetanse, som er klok og nøktern og samtidig er veldig dyktig i forhold til stall- og kulturbygging. Det har gitt enorme resultater og det viser hvor avgjørende det er med skikkelig kompetanse i den sportslige ledelsen.

RBH og Moldestad skal ha skryt for å gjøre tøffe kutt. Samtidig var det nok veldig flaks at Skarsfjord er så dyktig som han er. For uten en god og sterk sportslig leder hadde det gått rett til helvette. Selvsagt skal de ha litt skryt for å gi Skarsfjord fornyet tillitt, men samtidig tror jeg ikke de hadde så veldig mye valg.

Nightfox

Så kommer spørsmålet: Når vi en eller annen gang skal ha sportssjef igjen, skal Skarsfjord tre over i den rollen, skal vi beholde han som trener og ansette en ekstern, eller hva?

Skarsfjord har jo selv sagt at dagens løsning ikke holder i lengden...

krakra

Jeg håper Skarsfjord fortsetter som trener, selv om jeg tror han ville vært en god sportssjef også. Han har sine mangler som trener, men forhåpentligvis vil han også utvikle seg etterhvert. Han har også tydelige styrker, spesielt på treningsfeltet. Vi ser en klar utvikling hos samtlige spillere. Er det noen spillere som ikke har blitt bedre under Skarsfjord? Vi ser at han er en veldig god leder med stor autoritet og motivasjonsmessige ferdigheter. Hans svakheter er mest tydelige på sidelinjen under kamp. Han må bli bedre til å gjøre grep i løpet av kampen og sette opp et med planmessig og variert angrepsspill. Men på disse to punktene syns jeg vi har sett utvikling i løpet av sesongen.

Er mer interessert i hvordan rollefordelingen blir mellom Skarsfjord og en eventuell ny sportssjef. Jeg håper Skarsfjord får mye makt i spillerlogistikken, mens sportssjefen har en "veto-rett" som gjør at han kan sikre et langsiktig fokus på innkjøpene.

Xminator

Tror vi kan konkludere med at nedrykket er avlyst. Jeg håper likevel man får med seg hardball/etc og får bygget på den poengfangsten vi nå opplever. Det som så ut til å bli minst 5 år før Europaeventyr, kan nå med en smule flaks og dyktighet kortslutte hele nedturen og føre Brann tilbake der Mjelde plasserte oss i 2006/2007.

Alt handler om balanse, og for å balansere trengs en smule kortsiktig tankegang også.

Gulløl

Nå er det lov å drømme om gull i Bergen
http://www.dagbladet.no/2011/08/03/sport/fotball/tippeligaen/17546373/

Ja om forsvarsspillet forbedrer seg to tre hakk.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Gulløl

Ganske mye på siden. Kveldens morsomste, vår gamletrener Aabrekk får det til :D
http://www.ba.no/sport/fotball/article5690419.ece
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Torvanger


krakra


Torvanger


Hansakongen

Quote from: Torvanger on August 03, 2011, 22:17:32 PM
07.08 18:00    Brann – Strømsgodset         3 p   

   
21.08 20:00    Stabæk – Brann             3 p
   
   
28.08 18:00    Brann – Tromsø                     1 p
   
   
11.09 18:00    Molde – Brann                     1 p
      
   
18.09 18:00    Brann – Haugesund              3 p
      
   
25.09 18:00    Sogndal – Brann               1 p
      
   
02.10 18:00    Brann – Vålerengen               1 p
       
   
16.10 18:00    Start – Brann                       0 p (de hjelpeløses hjelper)
   
   
23.10 18:00    Brann – Sarpsborg 08       3 p
      
   
30.10 18:00    Rosenborg – Brann               0 p
      
   
20.11 18:00    Brann – Lillestrøm               3 p
      
   
27.11 18:00    Aalesund – Brann                  0 p

19 poeng og 51 totalt. Det må da gi en grei plassering?


Jeg er nå litt mer av den optimistiske personen slik vi så rosenborg i fjor de hadde faen ikke dagen men de gikk jo fra kamp til kamp og snappet et poeng her og der så for min del vil jeg si jeg går for 12 strake eller blir 14 strake med de siste 2 kampene vi har vunnet. Selv om det er en smule urealistisk og håpe at vi danser igjennom serien med 12 3 poengere til så er det fullt mulig ingen vet hvor ballen spretter i kampene vi kan ha stang inn i 12 kamper og vi kan ha stang ut i 12 kamper satser på det første treffer oss denne høsten:) 66 poeng nør vel holde til noe medaljer i årets bingoliga som den har blitt kaldt av mange:)

Hatleking

Medalje og Europacup-spel hadde vore ein stor bonus. Gull bør me ikkje tenkje på enno.

Klaus_Brann

De fire neste kampene blir veldig tøffe. Kommer vi ut med 6 poeng av de skal jeg være fornøyd.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

roaldinho

Quote from: Klaus_Brann on August 03, 2011, 23:51:05 PM
De fire neste kampene blir veldig tøffe. Kommer vi ut med 6 poeng av de skal jeg være fornøyd.


Må si meg enig her. To seire på hjemmebane hadde smakt veldig godt, de er tross alt rundt oss på tabellen. Stabæk i gymsalen blir tøft, men nå har deres viktigste spiller forlatt klubben. Molde er veldig sterke, og jeg blir overlykkelig om vi skulle få med 1 poeng derfra.
Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

krakra

Hvem er denne viktigste spilleren som Stabæk fortsatt har i klubben? Farnerud?
Veldig god spiller, men jeg rangerer Veigar som viktigere.

Yngve

Truleg sit me igjen med to poeng på dei neste fire kampane.

Den eine årsaka til det er at det er fleire lag me tradisjonelt er bås mot.

I tillegg er det trass alt Brann. Så fort me kjem i posisjon til å kjempa om noko, kollapasar me.

For tenk om me hadde vunne mot mfk,til og Godset..? Det vibrerar berre eg tenkjer på det...

Nixon

http://fotball.bt.no/eliteserien/article206626.ece

Journalisten har et godt poeng her: Brann-laget har klart kunststykket å få bergenserne til å tro på at de ikke kan oppnå stort denne sesongen, samtidig som de fortsetter å vinne. I går var bare drøyt 12.500 mennesker på Stadion for å se på dem.
De skapte liv, dristet seg til og med frempå med "Gullet ska hem", men utover det finnes det ikke gullfeber, medaljefeber eller noen annen form for kollektiv temperaturøkning i Bergen.


Spørsmålet må jo bli om sjansen for å få en god sluttplassering minker dersom byen tar av, og om Brann gjør rett i å dempe forventningene. Det ser etter alt å dømme ut til å legge begrensninger på publikumsoppmøtet, og det kan umulig være positivt. Det ble jo sagt etter Rosenborg-kampen at spillerne elsket å spille for fulle tribuner og at det gav en enorm inspirasjon.
Rød makt på Hansa

dudo

Quote from: krakra on August 04, 2011, 07:45:30 AM
Hvem er denne viktigste spilleren som Stabæk fortsatt har i klubben? Farnerud?
Veldig god spiller, men jeg rangerer Veigar som viktigere.


Forlatt, ikke fortsatt.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Lasaron

Selv om jeg tippet Brann på 10. plass før sesongen, fryktet jeg nedrykk helt til vi slo Stabæk på stadion. Nå hever jeg ambisjonene, og målet er øvre halvdel.
Tren på langskudd

stigh

hadde dette vært mulig å gjøre i gjenn for å piffe opp spillerene? http://www.youtube.com/watch?v=tLKBA4BP0iw&feature=related

evt: me en annen sagt

dudo

For statistikkfriker vil jeg anbefale denne tråden på vgd: http://vgd.no/sport/fotball-norsk/tema/1665047/tittel/hvordan-ender-tippeligaen-2011 som er skrevet av @FootballSim på twitter. Det er en Monte Carlo-simulering basert på resultater tilbake til 1993, og de resterende kampene denne sesongen er kjørt 10 000 ganger. Jeg aner ikke hva dette betyr, men tall er uansett kjekt.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

stigh

ser RBH vil ha 8 mil i løpet av slutten av august eller huse tilbake jaja er vel bare en drømm å få 8 mil av bari utav de blå... Huse tilbake hadde vi nok vært veldig mye nermere gulle

Xminator


krakra

Tabellen lyver på mange måter. Godset har mange bortekamper igjen, TIL har også endel. VIF ligger jo 11 poeng bak oss, så selv med full pott i hengekampene så ligger de fem poeng bak. Jeg frykter ikke VIF. Vi tar dem i Bergen.

Go Up