• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Sesongen 2011

Started by krakra, September 11, 2010, 20:15:20 PM

0 Members and 12 Guests are viewing this topic.

Go Down

eivhelle

Quote from: krakra on November 25, 2010, 19:19:06 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 19:14:14 PM
Jeg forstår at mange ønsker RBH dit pepperen gror. Men ville dere virkelig overlatt jobben som daglig
leder til hvilken som helst annen fjott som måtte søke? Hvis ingen andre gode kandidater er interessert,
er det da så problematisk å la RBH fungere i stillingen?

Brann sliter økonomisk og har ikke rom for store visjoner inntil videre. Under disse rammebetingelsene
tror jeg det er få storkanoner som synest en stilling som daglig leder i Brann er spesiellt fristende.
Ikke en hvilken som helst annen fjott nei. Jeg forventer at man gir rollen som leder for hele bedriften til noen som har relevant erfaring og har bevist at de vet hva de driver med.

Hadde de gitt jobben til f.eks. Davy Wathne hadde det vært like ille som at RBH fikk den. Selv om heller ikke Wathne har bevist at han _ikke_ kan jobben.

RBH har revet ned Brann. Et vakkert, rikt gullag. I ruiner. Mye på grunn av RBHs udugelighet. Nå skal det bygges igjen. Jeg ønsker at starten av dette byggeprosjektet ledes av noen med kompetanse. Jeg mener at når vi nå skal bygge opp spillerstallen igjen fra grunnen så må vi ha folk i klubben med litt sportslig kompetanse, utover hovedtreneren.

Hvis ikke kan oppbyggingen av "nye Brann" fort ende i den samme fiaskoen som RBHs forsøk på å gjøre Brann til et stabilt topplag, som jevnlig spill i CL.


Hvis de som vet hva de driver med ikke er interessert i jobben? Hva da?

Jeg synest dessuten at du er temmelig unyansert når du gir RBH alene skylden for nedturen.

eivhelle

Quote from: krakra on November 25, 2010, 19:21:43 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 19:19:34 PM
Quote from: Spelaren on November 25, 2010, 19:17:07 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 19:14:14 PM
Jeg forstår at mange ønsker RBH dit pepperen gror. Men ville dere virkelig overlatt jobben som daglig
leder til hvilken som helst annen fjott som måtte søke?


Problemet var vel at Brann valgte Adecco Select som agent her, noko som var første tegn på at det ikkje var så nøye med prosessen så lenge den sportslige lederfiaskoen kunne sparkes oppover.


Selv om Adecco var agent her var det ingenting som ville hindret meg i å søke stillingen hvis jeg
var interessert. Hvem som helt som var interessert i jobben kunne ha søkt.
Når man jakter toppledere av en viss kvalitet så ber man dem ikke sende inn en søknad. Man tilbyr dem jobben.


Skal du headhunte folk til en stilling må du ha enten ha en fristende stilling å tilby eller rikelig med
penger. Jeg kan ikke se at Brann pr. i dag er i en slik posisjon.

krakra

Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 19:22:27 PM
Quote from: krakra on November 25, 2010, 19:19:06 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 19:14:14 PM
Jeg forstår at mange ønsker RBH dit pepperen gror. Men ville dere virkelig overlatt jobben som daglig
leder til hvilken som helst annen fjott som måtte søke? Hvis ingen andre gode kandidater er interessert,
er det da så problematisk å la RBH fungere i stillingen?

Brann sliter økonomisk og har ikke rom for store visjoner inntil videre. Under disse rammebetingelsene
tror jeg det er få storkanoner som synest en stilling som daglig leder i Brann er spesiellt fristende.
Ikke en hvilken som helst annen fjott nei. Jeg forventer at man gir rollen som leder for hele bedriften til noen som har relevant erfaring og har bevist at de vet hva de driver med.

Hadde de gitt jobben til f.eks. Davy Wathne hadde det vært like ille som at RBH fikk den. Selv om heller ikke Wathne har bevist at han _ikke_ kan jobben.

RBH har revet ned Brann. Et vakkert, rikt gullag. I ruiner. Mye på grunn av RBHs udugelighet. Nå skal det bygges igjen. Jeg ønsker at starten av dette byggeprosjektet ledes av noen med kompetanse. Jeg mener at når vi nå skal bygge opp spillerstallen igjen fra grunnen så må vi ha folk i klubben med litt sportslig kompetanse, utover hovedtreneren.

Hvis ikke kan oppbyggingen av "nye Brann" fort ende i den samme fiaskoen som RBHs forsøk på å gjøre Brann til et stabilt topplag, som jevnlig spill i CL.


Hvis de som vet hva de driver med ikke er interessert i jobben? Hva da?

Jeg synest dessuten at du er temmelig unyansert når du gir RBH alene skylden for nedturen.
Jeg tror du undervurder hvor attraktiv Brann er. At ingen bedre enn RBH skulle være interessert i jobben har jeg null tro på.

Jeg har aldri gitt RBH skylden alene, men han hadde sitt ansvarsområdet og dette området har gått til helvette under hans periode. Om dette skyldes dårlige trenere og dårlige speidere driter jeg i. Det var han som signerte disse. Om det skyldes etterhvert manglende ressurser så er det også lite relevant. Det er han som har svidd av flere titalls millioner på middelmådigheter.

krakra

Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 19:25:26 PM
Quote from: krakra on November 25, 2010, 19:21:43 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 19:19:34 PM
Quote from: Spelaren on November 25, 2010, 19:17:07 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 19:14:14 PM
Jeg forstår at mange ønsker RBH dit pepperen gror. Men ville dere virkelig overlatt jobben som daglig
leder til hvilken som helst annen fjott som måtte søke?


Problemet var vel at Brann valgte Adecco Select som agent her, noko som var første tegn på at det ikkje var så nøye med prosessen så lenge den sportslige lederfiaskoen kunne sparkes oppover.


Selv om Adecco var agent her var det ingenting som ville hindret meg i å søke stillingen hvis jeg
var interessert. Hvem som helt som var interessert i jobben kunne ha søkt.
Når man jakter toppledere av en viss kvalitet så ber man dem ikke sende inn en søknad. Man tilbyr dem jobben.


Skal du headhunte folk til en stilling må du ha enten ha en fristende stilling å tilby eller rikelig med
penger. Jeg kan ikke se at Brann pr. i dag er i en slik posisjon.
Ledere er da ikke trenere som kun tenker på kortsiktige resultater for å pynte på CVen. De tenker gjerne litt mer langsiktig når de velger arbeide og Brann er en av Norges største klubber med et enormt potensiale. Med en sterk ledelse kunne vi godt blitt en dominerende klubb(sammen med RBK og VIF) i norsk fotball innen 3-4 år. Her er ikke daglig leder alfa omega. Vi trenger jælva dyktige ledere i andre stillinger også, men det er en veldig dårlig start å ansette klovnen Roald Bruun Hanssen iallefall. Da svekkes liksom potensialet med 99% automatisk.

eivhelle

Quote from: krakra on November 25, 2010, 19:25:31 PM

RBH har revet ned Brann. Et vakkert, rikt gullag. I ruiner.



Quote

Jeg har aldri gitt RBH skylden alene


I rest my case.

krakra

Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 19:29:35 PM
Quote from: krakra on November 25, 2010, 19:25:31 PM

RBH har revet ned Brann. Et vakkert, rikt gullag. I ruiner.



Quote

Jeg har aldri gitt RBH skylden alene


I rest my case.
Oh. Ok.

RBH har vært en av hovedaktørene i nedrivingen av Brann. Bedre? Ble mitt poeng plutselig et helt annet?

eivhelle

Quote from: krakra on November 25, 2010, 19:27:58 PM
Ledere er da ikke trenere som kun tenker på kortsiktige resultater for å pynte på CVen. De tenker gjerne litt mer langsiktig når de velger arbeide og Brann er en av Norges største klubber med et enormt potensiale. Med en sterk ledelse kunne vi godt blitt en dominerende klubb(sammen med RBK og VIF) i norsk fotball innen 3-4 år. Her er ikke daglig leder alfa omega. Vi trenger jælva dyktige ledere i andre stillinger også, men det er en veldig dårlig start å ansette klovnen Roald Bruun Hanssen iallefall. Da svekkes liksom potensialet med 99% automatisk.


Fotballinteressen i Norge er nedadgående og pengestrømmen er i ferd med å forsvinne. Norsk
forball må gjennom en hestekur og der slipper ingen klubber unna.

Så jeg tror du i sterk grad overvurderer potensialet her. Brann har større potensiale enn de fleste
andre klubber basert på tilskuerantall osv. , men de har samtidig en klamp om foten i form av stor
gjeld på stadion som spiser opp de ekstra inntektene.

Nixon

Rent objektivt sett har RBH en bra nok CV til å være daglig leder i Brann etter min mening. En annen person med hans fotballrelaterte ledererfaring fra mange nivåer i norsk fotball hadde stilt meget sterkt i søkerkøen.

Men nå snakker vi ikke om en annen person, men om RBH. Og det hadde i så måte vært interessant å fått vite litt om hvordan han klarte de andre jobbene han hadde før han kom til Brann.
Rød makt på Hansa

Spelaren

Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 19:19:34 PM
Quote from: Spelaren on November 25, 2010, 19:17:07 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 19:14:14 PM
Jeg forstår at mange ønsker RBH dit pepperen gror. Men ville dere virkelig overlatt jobben som daglig
leder til hvilken som helst annen fjott som måtte søke?


Problemet var vel at Brann valgte Adecco Select som agent her, noko som var første tegn på at det ikkje var så nøye med prosessen så lenge den sportslige lederfiaskoen kunne sparkes oppover.


Selv om Adecco var agent her var det ingenting som ville hindret meg i å søke stillingen hvis jeg
var interessert. Hvem som helt som var interessert i jobben kunne ha søkt.


Ingen henter inn toppledere på denne måten.
Gå av.

SK

Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 19:47:31 PM
Fotballinteressen i Norge er nedadgående og pengestrømmen er i ferd med å forsvinne. Norsk
forball må gjennom en hestekur og der slipper ingen klubber unna.

Så jeg tror du i sterk grad overvurderer potensialet her. Brann har større potensiale enn de fleste
andre klubber basert på tilskuerantall osv. , men de har samtidig en klamp om foten i form av stor
gjeld på stadion som spiser opp de ekstra inntektene.


Det du trekker inn her har mer relevans angående trener. En god trener ville nok tenkt slik, og kanskje derfor ha takket nei. Rett og slett fordi forutsetningene gjør det vanskelig å oppnå gode nok resultater. En leder har ikke nødvendigvis samme innfallsvinkel. Der kan det like godt være en spennende utfordring å komme inn et sted med store problemer, men med stort potensiale, og prøve å gjøre noe med situasjonen. Det er ikke uvanlig at bedrifter som sliter tungt får inn erfarne og dyktige ledere, som kommer inn for å gjøre vesentlige endringer og få bedriften opp igjen. Perspektivet er som krakra sier mer langsiktig.
Trekker man inn den prestisjen og interessen man har rundt Brann, er ikke det annet enn et stort pluss.

At man ikke klarte å komme opp med noen bedre kandidater enn Bruun, og å skylde dette på en klubb i krise, er en dårlig unnskyldning. Dette er tvert imot et bevis på at jobben som ble gjort av Brann/Adecco i ansettelsesprosessen var elendig.

krakra

Quote from: Nixon on November 25, 2010, 19:48:42 PM
Rent objektivt sett har RBH en bra nok CV til å være daglig leder i Brann etter min mening. En annen person med hans fotballrelaterte ledererfaring fra mange nivåer i norsk fotball hadde stilt meget sterkt i søkerkøen.


Mener du det? Da han ble ansatt som sportssjef ble jo den avgjørelsen kritisert av enkelte fordi han hadde null relevant erfaring. Dette er også en unnskyldning RBH selv har brukt for sin elendige jobb som sportssjef. Nå går han inn i en ny og enda viktigere jobb, som han har like lite erfaring med som sportssjefsrollen. Det er en ganske annen sak å ha et lederverv i et forbund eller krets og det å være daglig leder i næringslivet. Man er ikke like resultatorinert i NFF som i Brann. Man måles ikke etter konkrete resultater og økonomien er ikke like avhengig av disse resultatene.
En fotballklubb liggger også på yttersiden i næringslivet. Vi er ekstremt resultatorienerte.

Hvis Brann hadde gått for en annen daglig leder og RBH hadde trukket seg så tviler jeg sterkt på at han hadde blitt spesielt attraktiv på "daglig leder"-markedet i norsk fotball. Han hadde kanskje landet en jobb i Løv-Ham, hvis han absolutt skulle tatt en lederjobb. Eller gått tilbake til kresten eller NFF.

Jeg syns forøvrig vi undervurderer oss selv hvis vi tror at Brann ikke er en attraktiv klubb for ledere med erfaring i næringslivet og resultater å vise til. De neste årene blir røffe, men på lengre sikt skal Brann være en toppklubb og en av Norges to største. Jeg tror flere ville blitt fristet til å bli med på oppbyggingen av Brann. Vi er en sterk merkevare.

eivhelle

Quote from: Spelaren on November 25, 2010, 19:54:09 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 19:19:34 PM
Quote from: Spelaren on November 25, 2010, 19:17:07 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 19:14:14 PM
Jeg forstår at mange ønsker RBH dit pepperen gror. Men ville dere virkelig overlatt jobben som daglig
leder til hvilken som helst annen fjott som måtte søke?


Problemet var vel at Brann valgte Adecco Select som agent her, noko som var første tegn på at det ikkje var så nøye med prosessen så lenge den sportslige lederfiaskoen kunne sparkes oppover.


Selv om Adecco var agent her var det ingenting som ville hindret meg i å søke stillingen hvis jeg
var interessert. Hvem som helt som var interessert i jobben kunne ha søkt.


Ingen henter inn toppledere på denne måten.


Kanskje ikke til Statoil, Hydro og Telenor. Men daglig leder i Brann er ikke akkurat i samme divisjon.

Vi snakker om en jobb som lønnes med rundt 800000 og ikke 4-5 mill. Hvis Brann hadde lagt seg
på samme lønnsnivå som andre topplederstillinger ville kanskje sammenligningen vert relevant.

krakra

Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 19:59:09 PM
Quote from: Spelaren on November 25, 2010, 19:54:09 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 19:19:34 PM
Quote from: Spelaren on November 25, 2010, 19:17:07 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 19:14:14 PM
Jeg forstår at mange ønsker RBH dit pepperen gror. Men ville dere virkelig overlatt jobben som daglig
leder til hvilken som helst annen fjott som måtte søke?


Problemet var vel at Brann valgte Adecco Select som agent her, noko som var første tegn på at det ikkje var så nøye med prosessen så lenge den sportslige lederfiaskoen kunne sparkes oppover.


Selv om Adecco var agent her var det ingenting som ville hindret meg i å søke stillingen hvis jeg
var interessert. Hvem som helt som var interessert i jobben kunne ha søkt.


Ingen henter inn toppledere på denne måten.


Kanskje ikke til Statoil, Hydro og Telenor. Men daglig leder i Brann er ikke akkurat i samme divisjon.

Vi snakker om en jobb som lønnes med rundt 800000 og ikke 4-5 mill. Hvis Brann hadde lagt seg
på samme lønnsnivå som andre topplederstillinger ville kanskje sammenligningen vert relevant.

krakra

Hva gjør Nils Skutle i RBK forresten? Hvorfor er han ikke i Brann?

Nixon

Quote from: krakra on November 25, 2010, 19:57:38 PMMener du det? Da han ble ansatt som sportssjef ble jo den avgjørelsen kritisert av enkelte fordi han hadde null relevant erfaring.


Ja, men mange som sa det mente også at han hadde passet bedre i en administrativ stilling. Slik den han har nå.
Rød makt på Hansa

SK

Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 19:59:09 PM

Kanskje ikke til Statoil, Hydro og Telenor. Men daglig leder i Brann er ikke akkurat i samme divisjon.

Vi snakker om en jobbe som lønnes med rundt 800000 og ikke 4-5 mill. Hvis Brann hadde lagt seg
på samme lønnsnivå som andre topplederstillinger ville kanskje sammenligningen vert relevant.


Har jo ikke noe med lønnen å gjøre. Lønnen tilpasses og avtales individuelt med personen man ansetter. Et tak hadde man sikkert, men en annen, dyktigere og mer merittert person enn Bruun kunne sikkert fått en høyere lønn. Brann er ikke i samme sjiktet som de selskapene du nevner når det gjelder størrelse. Men interessen rundt Brann er minst like stor. Det er for øvrig ikke bare Norges aller største selskaper som henter ledere på en slik måte, dette gjelder alle bedrifter av en viss størrelse. Brann er godt innenfor det sjiktet.

eivhelle

Quote from: krakra on November 25, 2010, 20:01:23 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 19:59:09 PM
Quote from: Spelaren on November 25, 2010, 19:54:09 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 19:19:34 PM
Quote from: Spelaren on November 25, 2010, 19:17:07 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 19:14:14 PM
Jeg forstår at mange ønsker RBH dit pepperen gror. Men ville dere virkelig overlatt jobben som daglig
leder til hvilken som helst annen fjott som måtte søke?


Problemet var vel at Brann valgte Adecco Select som agent her, noko som var første tegn på at det ikkje var så nøye med prosessen så lenge den sportslige lederfiaskoen kunne sparkes oppover.


Selv om Adecco var agent her var det ingenting som ville hindret meg i å søke stillingen hvis jeg
var interessert. Hvem som helt som var interessert i jobben kunne ha søkt.


Ingen henter inn toppledere på denne måten.


Kanskje ikke til Statoil, Hydro og Telenor. Men daglig leder i Brann er ikke akkurat i samme divisjon.

Vi snakker om en jobb som lønnes med rundt 800000 og ikke 4-5 mill. Hvis Brann hadde lagt seg
på samme lønnsnivå som andre topplederstillinger ville kanskje sammenligningen vert relevant.


Og hvis han mislykkes ville han blitt den nye folkefienden som erstattet RBH uten at ting ble bedre.

Dyktige ledere forventer dessuten å bli betalt det de er verdt. Hvis ikke vedkommende var Brann og
Bergens patriot betyr heltestatus fint lite.

krakra

Quote from: Nixon on November 25, 2010, 20:04:05 PM
Quote from: krakra on November 25, 2010, 19:57:38 PMMener du det? Da han ble ansatt som sportssjef ble jo den avgjørelsen kritisert av enkelte fordi han hadde null relevant erfaring.


Ja, men mange som sa det mente også at han hadde passet bedre i en administrativ stilling. Slik den han har nå.
En administrativ stilling er en ting. Sjefen for hele administrasjonen er noe annet(vel, egentlig ikke, men litt større). Jeg syns ikke man skal ansette folk utifra hvor erfaringen tilsier at de passer best. For å få en lederstilling i en klubb som Brann så må man gjøre seg fortjent til det gjennom resultater. Erfaringen til RBH er også svært tynn i forhold til å være sjef for hele skuten.

Spelaren

Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 19:59:09 PM

Kanskje ikke til Statoil, Hydro og Telenor. Men daglig leder i Brann er ikke akkurat i samme divisjon.

Vi snakker om en jobb som lønnes med rundt 800000 og ikke 4-5 mill. Hvis Brann hadde lagt seg
på samme lønnsnivå som andre topplederstillinger ville kanskje sammenligningen vert relevant.


Du kommer trekkende med de største aktørene i norsk næringsliv?? Himmel og hav så langt ute på viddene du er i forsvar for Branns "jakt" på daglig leder.

Adecco driver vanligvis ikke med såkalt «search», altså å målrettet kontakte kandidater for å spørre dem om de ønsker seg stillingen. Alikevel valgte Brann - tilfeldigvis siden eit av styremedlemmene har interesser der - å bruke dei. Sikkert heilt kosher i di bok, nokså pussig i alle andres bøker.

Bjørn Dahl hadde for øvrig 1,2 mill som daglig leder i 2009. Roald Eric Bruun-Hanssen hadde 800 000 som sportslig leder, denne lønnen har definitivt gått opp når han har blitt sparket oppover.
Gå av.

Nixon

Quote from: krakra on November 25, 2010, 20:07:27 PMFor å få en lederstilling i en klubb som Brann så må man gjøre seg fortjent til det gjennom resultater.


Der er vi selvsagt enige. Og der feiler RBH med glans.
Rød makt på Hansa

krakra

Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 20:05:59 PM
Quote from: krakra on November 25, 2010, 20:01:23 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 19:59:09 PM
Quote from: Spelaren on November 25, 2010, 19:54:09 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 19:19:34 PM
Quote from: Spelaren on November 25, 2010, 19:17:07 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 19:14:14 PM
Jeg forstår at mange ønsker RBH dit pepperen gror. Men ville dere virkelig overlatt jobben som daglig
leder til hvilken som helst annen fjott som måtte søke?


Problemet var vel at Brann valgte Adecco Select som agent her, noko som var første tegn på at det ikkje var så nøye med prosessen så lenge den sportslige lederfiaskoen kunne sparkes oppover.


Selv om Adecco var agent her var det ingenting som ville hindret meg i å søke stillingen hvis jeg
var interessert. Hvem som helt som var interessert i jobben kunne ha søkt.


Ingen henter inn toppledere på denne måten.


Kanskje ikke til Statoil, Hydro og Telenor. Men daglig leder i Brann er ikke akkurat i samme divisjon.

Vi snakker om en jobb som lønnes med rundt 800000 og ikke 4-5 mill. Hvis Brann hadde lagt seg
på samme lønnsnivå som andre topplederstillinger ville kanskje sammenligningen vert relevant.


Og hvis han mislykkes ville han blitt den nye folkefienden som erstattet RBH uten at ting ble bedre.

Dyktige ledere forventer dessuten å bli betalt det de er verdt. Hvis ikke vedkommende var Brann og
Bergens patriot betyr heltestatus fint lite.
Jeg vil ikke ha mennesker som drives av frykt for å feile uansett, så det hadde vært et bra filter.

Jada, folk vil ha betalt, men folk skjønner nok at norsk fotball ikke er stinn av gryn og at det kan være andre ting som gjør en lederstilling i en norsk storklubb attraktiv. Det er vel forøvrig ingen som snakker om å hente Statoilsjefen eller lignende til klubben. Vi kunne sikkert klart å finne mennesker som har skapt resultater i bedrifter på størrelse med Brann.

SK

Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 20:05:59 PM

Og hvis han mislykkes ville han blitt den nye folkefienden som erstattet RBH uten at ting ble bedre.


Det er nærmest umulig å havne i RBH-klassen, da skal man gjøre utrolig mye galt først.
Men joda. Hvis man går til jobben med en stor redsel for at man overhodet ikke vil få det til, vil et slikt scenario være noe som trekker ned. Men en leder av det kaliberet man burde forvente av en sjef for SK Brann har ikke en slik innstilling.

eivhelle


krakra

Det må jo også nevnes at en ny daglig leder hadde hatt endel bedre arbeidsvilkår enn RBH. Dagens ledelse har null tillitt blant folket og man kjøper ikke fortellinger om at RBH egentlig er flink, men ikke har fått vist det. Det har vi hørt helt siden høsten 2008 og han har aldri vist seg som annet enn en byrde.

En ny daglig leder ville ikke hatt den samme mistillitten mot seg. Hadde han vært like uerfaren som RBH så hadde nok folk vært skeptiske, men tillitten ville ikke vært like fraværende som den er nå. Ledelsen har et enormt tillitsproblem, og det gjør det vanskelig å skape entusiasme. Denne tillitten kan de ikke skape ved å snakke seg til den. Den fås gjennom handling og prestasjoner.

eivhelle

Quote from: SK on November 25, 2010, 20:11:54 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 20:05:59 PM

Og hvis han mislykkes ville han blitt den nye folkefienden som erstattet RBH uten at ting ble bedre.


Det er nærmest umulig å havne i RBH-klassen, da skal man gjøre utrolig mye galt først.
Men joda. Hvis man går til jobben med en stor redsel for at man overhodet ikke vil få det til, vil et slikt scenario være noe som trekker ned. Men en leder av det kaliberet man burde forvente av en sjef for SK Brann har ikke en slik innstilling.


Det hjelper ikke å komme inn med ambisjoner om å lykkes hvis ikke treneren lykkes med sine valg
og spillerene ikke lykkes på banen og styremedlemmer kanskje har en annen oppfattning enn deg
om viktige valg som skal gjøres.

krakra

Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 20:20:34 PM
Quote from: SK on November 25, 2010, 20:11:54 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 20:05:59 PM

Og hvis han mislykkes ville han blitt den nye folkefienden som erstattet RBH uten at ting ble bedre.


Det er nærmest umulig å havne i RBH-klassen, da skal man gjøre utrolig mye galt først.
Men joda. Hvis man går til jobben med en stor redsel for at man overhodet ikke vil få det til, vil et slikt scenario være noe som trekker ned. Men en leder av det kaliberet man burde forvente av en sjef for SK Brann har ikke en slik innstilling.


Det hjelper ikke å komme inn med ambisjoner om å lykkes hvis ikke treneren lykkes med sine valg
og spillerene ikke lykkes på banen og styremedlemmer kanskje har en annen oppfattning enn deg
om viktige valg som skal gjøres.
Da må man ansette en trener som er god nok. Du kan ikke avskrive RBH ansvaret for at trenerne og spillerne ikke har vært gode nok. Det er jo han som har hentet dem.

eivhelle

November 25, 2010, 20:28:56 PM #726 Last Edit: November 25, 2010, 20:30:59 PM by eivhelle
Quote from: krakra on November 25, 2010, 20:17:23 PM
Det må jo også nevnes at en ny daglig leder hadde hatt endel bedre arbeidsvilkår enn RBH. Dagens ledelse har null tillitt blant folket og man kjøper ikke fortellinger om at RBH egentlig er flink, men ikke har fått vist det. Det har vi hørt helt siden høsten 2008 og han har aldri vist seg som annet enn en byrde.

En ny daglig leder ville ikke hatt den samme mistillitten mot seg. Hadde han vært like uerfaren som RBH så hadde nok folk vært skeptiske, men tillitten ville ikke vært like fraværende som den er nå. Ledelsen har et enormt tillitsproblem, og det gjør det vanskelig å skape entusiasme. Denne tillitten kan de ikke skape ved å snakke seg til den. Den fås gjennom handling og prestasjoner.


Du har selv påpekt at man må gjøre seg fortjent til tilliten og med mindre man fikk inn en person
med et kjent navn og god CV ville han nok blitt møtt med skepsis til det motsatte var bevist.

Det må jo også legges til at RBH tydeligvis har tillit bland de menneskene han jobber sammen med.
Sånn sett har han slett ikke så dårlige rammevilkår. At han blir kritisert utenfra er ikke noe som
møter ham på jobben hver dag. En ny person derimot må vinne tillit i organisasjonen han
skal lede i tillegg til den eksterne openionen.

SK

November 25, 2010, 20:29:06 PM #727 Last Edit: November 25, 2010, 20:31:56 PM by SK
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 20:16:06 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 20:16:06 PM
Det hjelper ikke å komme inn med ambisjoner om å lykkes hvis ikke treneren lykkes med sine valg
og spillerene ikke lykkes på banen og styremedlemmer kanskje har en annen oppfattning enn deg
om viktige valg som skal gjøres.


Hvis det sportslige apparatet gjør en for dårlig jobb, vil det være der ansvaret legges.Daglig leder får ikke skylden for det. Bjørn Dahl fikk aldri skylden for alt tullet Bruun gjorde, det var Bruun og styrets ansvar.
Slik er det uansett i alle bedrifter, lederen er avhengig av andre enn han selv presterer. På samme måte vil det at styret er uenig med deg være noe som også gjelder i alle bedrifter, og for alle lederstillinger. Så lenge man ikke eier bedriften selv.

krakra

November 25, 2010, 20:32:08 PM #728 Last Edit: November 25, 2010, 20:33:46 PM by krakra
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 20:28:56 PM
Quote from: krakra on November 25, 2010, 20:17:23 PM
Det må jo også nevnes at en ny daglig leder hadde hatt endel bedre arbeidsvilkår enn RBH. Dagens ledelse har null tillitt blant folket og man kjøper ikke fortellinger om at RBH egentlig er flink, men ikke har fått vist det. Det har vi hørt helt siden høsten 2008 og han har aldri vist seg som annet enn en byrde.

En ny daglig leder ville ikke hatt den samme mistillitten mot seg. Hadde han vært like uerfaren som RBH så hadde nok folk vært skeptiske, men tillitten ville ikke vært like fraværende som den er nå. Ledelsen har et enormt tillitsproblem, og det gjør det vanskelig å skape entusiasme. Denne tillitten kan de ikke skape ved å snakke seg til den. Den fås gjennom handling og prestasjoner.


Du har selv påpekt at man må gjøre seg fortjent til tilliten og med mindre man fikk inn en person
med et kjent navn og god CV ville han nok blitt møtt med skepsis til det motsatte var bevist.

Det må jo også legges til at RBH tydeligvis har tillit bland de menneskene han jobber sammen med.
Sånn sett har han slett ikke så dårlige rammevilkår. At han blir kritisert utenfra er ikke noe som
møter ham på jobben hver dag. En ny person derimot må i tillegg vinne tillit i organisasjonen han
skal lede i tillegg til den eksterne openionen.
Ja, så en ny daglig leder vil ikke komme inn med enorm tillitt og jubel. Med mindre det er snakk om en storfisk, men han vil heller ikke ha den store mistillitten som RBH har.

Denne mistillitten er noe RBH har gjort seg fortjent til over mange år med elendige prestasjoner. Dette viskes ikke vekk bare fordi han har byttet kontor.

Brann er selvfølgelig i stor grad avhengig av tillitt for å komme seg opp igjen. De skal slite med å gjøre Brann til en storklubb med et snitt på 10.000 og under 100 millioner i omsetninger. Når folk ikke har tro på at de er annet enn ubrukelige nytter det ikke at de sier at de har kontroll. Det er ingen som tror dem og det er ingen som tror på at de vil gjøre en god jobb.

eivhelle

Quote from: SK on November 25, 2010, 20:29:06 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 20:16:06 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 20:16:06 PM
Det hjelper ikke å komme inn med ambisjoner om å lykkes hvis ikke treneren lykkes med sine valg
og spillerene ikke lykkes på banen og styremedlemmer kanskje har en annen oppfattning enn deg
om viktige valg som skal gjøres.


Hvis det sportslige apparatet gjør en for dårlig jobb, vil det være der ansvaret legges.Daglig leder får ikke skylden for det. Bjørn Dahl fikk aldri skylden for alt tullet Bruun gjorde, det var Bruun og styrets ansvar.
Slik er det uansett i alle bedrifter, lederen er avhengig av andre enn han selv presterer. På samme måte vil det at styret er uenig med deg være noe som også gjelder i alle bedrifter, og for alle lederstillinger. Så lenge man ikke eier bedriften selv.


Du sier med andre ord at daglig leder ikke er så viktig så lenge de andre gjør jobben sin. Så lenge
daglig leder klarer å holde budsjettene i balanse har han gjort det han skal.

krakra

La meg bare spørre deg eivhelle: Hva er det som får deg til å tro at RBH vil gjøre en god jobb neste sesong? Sånn helt konkret.

eivhelle

Quote from: krakra on November 25, 2010, 20:37:35 PM
La meg bare spørre deg eivhelle: Hva er det som får deg til å tro at RBH vil gjøre en god jobb neste sesong? Sånn helt konkret.

Ansvaret til daglig leder er å få orden på økonomien slik situasjonen for Brann er i dag. Der synes
jeg RBH har gjort en helt grei jobb så langt. Jeg ser ingen grunn til at han ikke skal lykkes like bra
med det til neste år.

SK

Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 20:28:56 PM
Det må jo også legges til at RBH tydeligvis har tillit bland de menneskene han jobber sammen med.
Sånn sett har han slett ikke så dårlige rammevilkår. At han blir kritisert utenfra er ikke noe som
møter ham på jobben hver dag. En ny person derimot må vinne tillit i organisasjonen han
skal lede i tillegg til den eksterne openionen.


At han har tillitt blant de ansatte i klubben er uinteressant. Bedrifter lever av kundene sine. Det er hva disse mener som er alfa og omega. Vi ser jo hva som skjer nå, "kundene" mister helt tilliten, og klubben sliter tydeligvis med å selge partoutkort.

Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 20:34:06 PM
Du sier med andre ord at daglig leder ikke er så viktig så lenge de andre gjør jobben sin. Så lenge
daglig leder klarer å holde budsjettene i balanse har han gjort det han skal.


Hvordan du klarer å tolke det dithen er for meg en gåte. Daglig leder er til syvende og sist ansvarlig for alt, men han har ikke detaljansansvar for alt det sportslige som skjer. Ser du mye til mediapress mot en daglig leder når laget spiller dårlig? Det er treneren og spillerne, og eventuelt sportslig leder, som får det meste av trykket. Det meste av det som skjer i sportslig avdeling har ikke daglig leder noe med å gjøre. Det han er ansvarlig for her, er ting som viktige ansettelser (av bl.a. sportslig leder).
Og mener du at økonomien ikke er viktig? Den er jo livsviktig. Med dårlig økonomi kan man som oftest bare glemme det sportslige, det ser vi jo nå. Dette er noe av det daglig leder står fullt og helt til ansvar for, og som han må svare for hver dag. Det var jo dette som fikk Dahl til å trekke seg, og det var også dette han fikk berømmelse for i sin tid.
Uansett er hele denne tankerekken unødvendig, for det å lete etter mulige ting som kan gå galt og at man kan bli stilt til ansvar når ting ikke går bra, er en veldig defensiv måte å tenke på som en som tar jobben som daglig leder i Brann uansett ikke skal ha.

krakra

November 25, 2010, 20:46:46 PM #733 Last Edit: November 25, 2010, 20:54:08 PM by krakra
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 20:45:14 PM
Quote from: krakra on November 25, 2010, 20:37:35 PM
La meg bare spørre deg eivhelle: Hva er det som får deg til å tro at RBH vil gjøre en god jobb neste sesong? Sånn helt konkret.

Ansvaret til daglig leder er å få orden på økonomien slik situasjonen for Brann er i dag. Der synes
jeg RBH har gjort en helt grei jobb så langt. Jeg ser ingen grunn til at han ikke skal lykkes like bra
med det til neste år.
Hva er det RBH har gjort? Hadde du gitt ham ansvaret hvis Brann hadde sprukket kraftig i år? Det er vel Moldestad som har stått for det meste av kuttingen.

Jeg syns dette fokuset om at vi bare skal kutte og at alt skal handle om å kutte er direkte skremmende. Desverre deler tydeligvis ledelsen ditt inntrykk. Det kan fort ende med nedrykk.

Daglig leders ansvar er blant annet å ha kontroll over økonomien. Den er også å sørge for at vi har en sterk organisasjon som presterer. Han kan og skal selvfølgelig delegere ansvar, men da er det hans ansvar at de han gir ansvaret til er gode nok til å gjøre jobben sin. Han står øverst ansvarlig for hvordan Brann leverer på alle områder. Nøkkelområdet er sport. Hvis Brann ikke leverer sportslig er det også daglig leders ansvar. En daglig leder må ikke nødvendigvis ha så stor sportslig kompetanse, men da må han ha evnen til å skaffe mennesker med kompetnase som kan gjøre jobben.

Derfor skal både styret og Dahl også kritiseres for at de ansatte en ubrukelig sportssjef da vi jaget gull. Derfor skal også RBH kritiseres hvis ikke Skarsfjord leverer neste sesong, hvis utviklingsavdelingen gjør en dårlig jobb osv osv.

eivhelle

Quote from: krakra on November 25, 2010, 20:46:46 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 20:45:14 PM
Quote from: krakra on November 25, 2010, 20:37:35 PM
La meg bare spørre deg eivhelle: Hva er det som får deg til å tro at RBH vil gjøre en god jobb neste sesong? Sånn helt konkret.

Ansvaret til daglig leder er å få orden på økonomien slik situasjonen for Brann er i dag. Der synes
jeg RBH har gjort en helt grei jobb så langt. Jeg ser ingen grunn til at han ikke skal lykkes like bra
med det til neste år.
Hva er det RBH har gjort? Hadde du gitt ham ansvaret hvis Brann hadde sprukket kraftig i år? Det er vel Moldestad som har stått for det meste av kuttingen.

Jeg syns dette fokuset om at vi bare skal kutte og at alt skal handle om å kutte er direkte skremmende. Desverre deler tydeligvis ledelsen ditt inntrykk. Det kan fort ende med nedrykk.


Brann skal overleve på inntektene sine og må satse forsvarlig. Noe annet vil være uansvarlig.

Hvem tror du skal ta regningen hvis en satser mer penger enn en har og ikke får resultater?
Tror du det hjelper å spørre supporterene? De snur jo ryggen til hvis resultatene går feil vei.

krakra

Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 20:54:54 PM
Quote from: krakra on November 25, 2010, 20:46:46 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 20:45:14 PM
Quote from: krakra on November 25, 2010, 20:37:35 PM
La meg bare spørre deg eivhelle: Hva er det som får deg til å tro at RBH vil gjøre en god jobb neste sesong? Sånn helt konkret.

Ansvaret til daglig leder er å få orden på økonomien slik situasjonen for Brann er i dag. Der synes
jeg RBH har gjort en helt grei jobb så langt. Jeg ser ingen grunn til at han ikke skal lykkes like bra
med det til neste år.
Hva er det RBH har gjort? Hadde du gitt ham ansvaret hvis Brann hadde sprukket kraftig i år? Det er vel Moldestad som har stått for det meste av kuttingen.

Jeg syns dette fokuset om at vi bare skal kutte og at alt skal handle om å kutte er direkte skremmende. Desverre deler tydeligvis ledelsen ditt inntrykk. Det kan fort ende med nedrykk.


Brann skal overleve på inntektene sine og må satse forsvarlig. Noe annet vil være uansvarlig.

Hvem tror du skal ta regningen hvis en satser mer penger enn en har og ikke får resultater?
Tror du det hjelper å spørre supporterene? De snur jo ryggen til hvis resultatene går feil vei.
Jeg har ikke sagt at vi ikke skal drive ansvarlig økonomisk.

eivhelle

Quote from: krakra on November 25, 2010, 20:55:55 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 20:54:54 PM
Quote from: krakra on November 25, 2010, 20:46:46 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 20:45:14 PM
Quote from: krakra on November 25, 2010, 20:37:35 PM
La meg bare spørre deg eivhelle: Hva er det som får deg til å tro at RBH vil gjøre en god jobb neste sesong? Sånn helt konkret.

Ansvaret til daglig leder er å få orden på økonomien slik situasjonen for Brann er i dag. Der synes
jeg RBH har gjort en helt grei jobb så langt. Jeg ser ingen grunn til at han ikke skal lykkes like bra
med det til neste år.
Hva er det RBH har gjort? Hadde du gitt ham ansvaret hvis Brann hadde sprukket kraftig i år? Det er vel Moldestad som har stått for det meste av kuttingen.

Jeg syns dette fokuset om at vi bare skal kutte og at alt skal handle om å kutte er direkte skremmende. Desverre deler tydeligvis ledelsen ditt inntrykk. Det kan fort ende med nedrykk.


Brann skal overleve på inntektene sine og må satse forsvarlig. Noe annet vil være uansvarlig.

Hvem tror du skal ta regningen hvis en satser mer penger enn en har og ikke får resultater?
Tror du det hjelper å spørre supporterene? De snur jo ryggen til hvis resultatene går feil vei.
Jeg har ikke sagt at vi ikke skal drive ansvarlig økonomisk.

I så fall er det vel heller ikke galt å kutte utgiftene til de matcher inntektene.

krakra

Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 21:12:38 PM
Quote from: krakra on November 25, 2010, 20:55:55 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 20:54:54 PM
Quote from: krakra on November 25, 2010, 20:46:46 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 20:45:14 PM
Quote from: krakra on November 25, 2010, 20:37:35 PM
La meg bare spørre deg eivhelle: Hva er det som får deg til å tro at RBH vil gjøre en god jobb neste sesong? Sånn helt konkret.

Ansvaret til daglig leder er å få orden på økonomien slik situasjonen for Brann er i dag. Der synes
jeg RBH har gjort en helt grei jobb så langt. Jeg ser ingen grunn til at han ikke skal lykkes like bra
med det til neste år.
Hva er det RBH har gjort? Hadde du gitt ham ansvaret hvis Brann hadde sprukket kraftig i år? Det er vel Moldestad som har stått for det meste av kuttingen.

Jeg syns dette fokuset om at vi bare skal kutte og at alt skal handle om å kutte er direkte skremmende. Desverre deler tydeligvis ledelsen ditt inntrykk. Det kan fort ende med nedrykk.


Brann skal overleve på inntektene sine og må satse forsvarlig. Noe annet vil være uansvarlig.

Hvem tror du skal ta regningen hvis en satser mer penger enn en har og ikke får resultater?
Tror du det hjelper å spørre supporterene? De snur jo ryggen til hvis resultatene går feil vei.
Jeg har ikke sagt at vi ikke skal drive ansvarlig økonomisk.

I så fall er det vel heller ikke galt å kutte utgiftene til de matcher inntektene.
Nei, det har jeg heller ikke sagt. Jeg er derimot sterkt uenig i at dette er det ENESTE ansvaret til daglige leder og at dette er den eneste jobben som må gjøres neste sesong.

RBH har også et ansvar for å sørge for at klubben holder et akseptabelt nivå på viktigere områder. Da spesielt sportslig. Hvis Brann rykker ned neste sesong og alle talentene kludrer bort, andrelaget rykker ned og hele utviklingsavdelingen sier opp så har ikke RBH gjort en god jobb bare fordi de har klart å kutte så mye at de går med overskudd.

eivhelle

Quote from: krakra on November 25, 2010, 21:13:47 PM
Nei, det har jeg heller ikke sagt. Jeg er derimot sterkt uenig i at dette er det ENESTE ansvaret til daglige leder og at dette er den eneste jobben som må gjøres neste sesong.

RBH har også et ansvar med å sørge for at klubben holder et akseptabelt nivå på viktigere områder. Da spesielt sportslig.


Det er Skarsfjord som har det sportslige ansvaret. RBH sitt ansvar er å sørge for at det er penger
nok i kassen til sportslig satsning. Det er Skarsfjord som må velge hvilke spillere som skal hentes
med de beskjedne midlene som er tilgjengelig. RBH sin jobb er å godsnakke med sponsorer og
investorer slik at vi kan få inn nødvendige midler.

krakra

November 25, 2010, 21:21:51 PM #739 Last Edit: November 25, 2010, 21:23:51 PM by krakra
...
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 21:18:29 PM
Quote from: krakra on November 25, 2010, 21:13:47 PM
Nei, det har jeg heller ikke sagt. Jeg er derimot sterkt uenig i at dette er det ENESTE ansvaret til daglige leder og at dette er den eneste jobben som må gjøres neste sesong.

RBH har også et ansvar med å sørge for at klubben holder et akseptabelt nivå på viktigere områder. Da spesielt sportslig.


Det er Skarsfjord som har det sportslige ansvaret. RBH sitt ansvar er å sørge for at det er penger
nok i kassen til sportslig satsning. Det er Skarsfjord som må velge hvilke spillere som skal hentes
med de beskjedne midlene som er tilgjengelig. RBH sin jobb er å godsnakke med sponsorer og
investorer slik at vi kan få inn nødvendige midler.
Dette er både feil og korrekt.  Det er forskjell på oppgaver og ansvar. Som daglig leder har RBH ansvaret for absolutt alt som skjer i Brann. Han er sjef som hele skuten, han er ikke økonomisjef. Men han kan selvfølgelig ikke gjøre alt selv, derfor må han delegere oppgaver. Han oppgave blir da å sørge for at de riktige menneskene blir satt til å gjøre de forskjellige oppgavene. Hvis Skarsfjord ikke gjør jobben sin skal han sparkes, men RBH må da ta ansvar for å ha gitt det sportslige ansvaret til en trener som ikke var god nok.

På samme måte som at Skarsfjord ikke bare kan si "Det er spillerne som ikke har levert" hvis vi rykker ned. Det er hans oppgave å hente inn gode nok spillere og sørge for at de presterer og hvis spillerne han henter inn er for dårlige eller ikke presterer så er det hans ansvar.

RBH kan selvfølgelig velge å gi ansvaret for å ansette trenere og andre mennesker i det sportslige apperatet til noen andre. Da er det hans jobb å sørge for at denne personen er god nok og det er hans ansvar hvis han ikke er det. Bjørn Dahl skal f.eks. ha kritikk for at han ansatte en ubrukelig sportssjef.

roaldinho

Bruun tar saken i egne hender og henter Angan fra  Hønefoss, samtidig som Borges ønsket seg til Brann. Fredrikstad stadion scorer Borges 1-0 og Angan bommer først alene med keeper i det 89nde minutt, for så å bomme på straffe i det 93. Så kommer det fra Bruun: " Vi vet hva vi gjorde da vi signerte Angan, og har full kontroll. Vi ønsker ikke noe ukultur blant supporterne bare fordi Borges hadde en god dag og Angan det motsatte."
Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

eivhelle

Quote from: krakra on November 25, 2010, 21:21:51 PM
...
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 21:18:29 PM
Quote from: krakra on November 25, 2010, 21:13:47 PM
Nei, det har jeg heller ikke sagt. Jeg er derimot sterkt uenig i at dette er det ENESTE ansvaret til daglige leder og at dette er den eneste jobben som må gjøres neste sesong.

RBH har også et ansvar med å sørge for at klubben holder et akseptabelt nivå på viktigere områder. Da spesielt sportslig.


Det er Skarsfjord som har det sportslige ansvaret. RBH sitt ansvar er å sørge for at det er penger
nok i kassen til sportslig satsning. Det er Skarsfjord som må velge hvilke spillere som skal hentes
med de beskjedne midlene som er tilgjengelig. RBH sin jobb er å godsnakke med sponsorer og
investorer slik at vi kan få inn nødvendige midler.
Dette er både feil og korrekt.  Det er forskjell på oppgaver og ansvar. Som daglig leder har RBH ansvaret for absolutt alt som skjer i Brann. Han er sjef som hele skuten, han er ikke økonomisjef. Men han kan selvfølgelig ikke gjøre alt selv, derfor må han delegere oppgaver. Han oppgave blir da å sørge for at de riktige menneskene blir satt til å gjøre de forskjellige oppgavene. Hvis Skarsfjord ikke gjør jobben sin skal han sparkes, men RBH må da ta ansvar for å ha gitt det sportslige ansvaret til en trener som ikke var god nok.

På samme måte som at Skarsfjord ikke bare kan si "Det er spillerne som ikke har levert" hvis vi rykker ned. Det er hans oppgave å hente inn gode nok spillere og sørge for at de presterer og hvis spillerne han henter inn er for dårlige eller ikke presterer så er det hans ansvar.

RBH kan selvfølgelig velge å gi ansvaret for å ansette trenere og andre mennesker i det sportslige apperatet til noen andre. Da er det hans jobb å sørge for at denne personen er god nok og det er hans ansvar hvis han ikke er det. Bjørn Dahl skal f.eks. ha kritikk for at han ansatte en ubrukelig sportssjef.

Mitt inntrykk er at det hverken signeres eller selges en eneste spiller uten at dette er behandlet
av styret. Sånn sett sitter daglig leder igjen med relativt liten utøvende makt utover den daglige
driften av klubben.

krakra

Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 21:55:23 PM
Quote from: krakra on November 25, 2010, 21:21:51 PM
...
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 21:18:29 PM
Quote from: krakra on November 25, 2010, 21:13:47 PM
Nei, det har jeg heller ikke sagt. Jeg er derimot sterkt uenig i at dette er det ENESTE ansvaret til daglige leder og at dette er den eneste jobben som må gjøres neste sesong.

RBH har også et ansvar med å sørge for at klubben holder et akseptabelt nivå på viktigere områder. Da spesielt sportslig.


Det er Skarsfjord som har det sportslige ansvaret. RBH sitt ansvar er å sørge for at det er penger
nok i kassen til sportslig satsning. Det er Skarsfjord som må velge hvilke spillere som skal hentes
med de beskjedne midlene som er tilgjengelig. RBH sin jobb er å godsnakke med sponsorer og
investorer slik at vi kan få inn nødvendige midler.
Dette er både feil og korrekt.  Det er forskjell på oppgaver og ansvar. Som daglig leder har RBH ansvaret for absolutt alt som skjer i Brann. Han er sjef som hele skuten, han er ikke økonomisjef. Men han kan selvfølgelig ikke gjøre alt selv, derfor må han delegere oppgaver. Han oppgave blir da å sørge for at de riktige menneskene blir satt til å gjøre de forskjellige oppgavene. Hvis Skarsfjord ikke gjør jobben sin skal han sparkes, men RBH må da ta ansvar for å ha gitt det sportslige ansvaret til en trener som ikke var god nok.

På samme måte som at Skarsfjord ikke bare kan si "Det er spillerne som ikke har levert" hvis vi rykker ned. Det er hans oppgave å hente inn gode nok spillere og sørge for at de presterer og hvis spillerne han henter inn er for dårlige eller ikke presterer så er det hans ansvar.

RBH kan selvfølgelig velge å gi ansvaret for å ansette trenere og andre mennesker i det sportslige apperatet til noen andre. Da er det hans jobb å sørge for at denne personen er god nok og det er hans ansvar hvis han ikke er det. Bjørn Dahl skal f.eks. ha kritikk for at han ansatte en ubrukelig sportssjef.

Mitt inntrykk er at det hverken signeres eller selges en eneste spiller uten at dette er behandlet
av styret. Sånn sett sitter daglig leder igjen med relativt liten utøvende makt utover den daglige
driften av klubben.
Det stemmer sikkert, men styret har nok gitt daglig leder veldig mye av oppgaven med å rekruttere folk til klubben og tillegger nok hans meninger stor vekt. De har likevel ansvaret for det som skjer i klubben. Derfor kreves også deres avgang, sammen med alle andre som har gjort en dårlig jobb.

Nå har mange av de som er ansvarlig for å rasere klubben trukket seg. Av hovedsynderne er det bare noen i styret og RBH igjen.

krakra

Branns hiarki fra styret ned til sport:

                    Styret
                 Daglig leder
                (Sportssjef)
           Hovedtrener m/støtteapperat
                Spillere

Alle er ansvarlig for at de under seg presterer, samt selvfølgelig at man presterer selv.
 

krakra

Det er uansett ikke noe å diskutere. RBH har selv sagt at han jobber med organisasjonsstrukturen foran kommende sesong og at han håper å bli ferdig med dette i løpet av året(men som vanlig går det jævlig treigt). Jeg syns det er ganske opplagt at organisasjonens øverste leder har mye å si angående hvordan denne organisasjonen ser ut, og mye ansvar ovenfor hvordan de presterer. Han er jo sjefen deres. Hans jobb er å få dem til å gjøre en god jobb. Hans jobb er at SK Brann presterer som klubb. Så har han delegert endel delansvar. Skarsfjords ansvar er at den sportslige avdelingen presterer. GJør han ikke jobben sin må han gå av, men da må samtidig RBH ta ansvaret for at han ga Skarsfjord dette ansvaret.

eivhelle

Quote from: krakra on November 25, 2010, 22:03:12 PM
Branns hiarki fra styret ned til sport:

                   Styret
                Daglig leder
               (Sportssjef)
          Hovedtrener m/støtteapperat
               Spillere

Alle er ansvarlig for at de under seg presterer, samt selvfølgelig at man presterer selv.
 

Bortsett fra at regelen vanligvis er at styret sparker hovedtreneren hvis resultatene er dårlige.
Jeg har aldri opplevd at et styre har sparket daglig leder fordi laget presterer under pari.

eivhelle

Quote from: krakra on November 25, 2010, 22:16:59 PM
Det er uansett ikke noe å diskutere. RBH har selv sagt at han jobber med organisasjonsstrukturen foran kommende sesong og at han håper å bli ferdig med dette i løpet av året(men som vanlig går det jævlig treigt). Jeg syns det er ganske opplagt at organisasjonens øverste leder har mye å si angående hvordan denne organisasjonen ser ut, og mye ansvar ovenfor hvordan de presterer. Han er jo sjefen deres. Hans jobb er å få dem til å gjøre en god jobb. Hans jobb er at SK Brann presterer som klubb. Så har han delegert endel delansvar. Skarsfjords ansvar er at den sportslige avdelingen presterer. GJør han ikke jobben sin må han gå av, men da må samtidig RBH ta ansvaret for at han ga Skarsfjord dette ansvaret.

Det var strengt talt ikke RBH, men RBH med styret sin velsignelse som gav Skarsfjord det ansvaret.

krakra

Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 22:24:10 PM
Quote from: krakra on November 25, 2010, 22:16:59 PM
Det er uansett ikke noe å diskutere. RBH har selv sagt at han jobber med organisasjonsstrukturen foran kommende sesong og at han håper å bli ferdig med dette i løpet av året(men som vanlig går det jævlig treigt). Jeg syns det er ganske opplagt at organisasjonens øverste leder har mye å si angående hvordan denne organisasjonen ser ut, og mye ansvar ovenfor hvordan de presterer. Han er jo sjefen deres. Hans jobb er å få dem til å gjøre en god jobb. Hans jobb er at SK Brann presterer som klubb. Så har han delegert endel delansvar. Skarsfjords ansvar er at den sportslige avdelingen presterer. GJør han ikke jobben sin må han gå av, men da må samtidig RBH ta ansvaret for at han ga Skarsfjord dette ansvaret.

Det var strengt talt ikke RBH, men styret med RBH sin velsignelse som gav Skarsfjord det ansvaret.
Nei, det var styret på RBHs anbefaling. Hvis RBHs anbefalinger gjentatte ganger viser seg å være dårlige og føre til gale valg så er han ikke akkurat en ressurs, men en byrde som en må kvitte seg med.

Styret må vite at mannen de har gitt ansvaret med å styre den daglige driften(her innegår å bygge opp organisasjonen som skal gjøre de enkelte oppgavene) faktisk klarer å gjøre denne jobben, samt at de kan stole på at de anbefalingene han gjør er gode.

eivhelle

Quote from: krakra on November 25, 2010, 22:25:39 PM
Quote from: eivhelle on November 25, 2010, 22:24:10 PM
Quote from: krakra on November 25, 2010, 22:16:59 PM
Det er uansett ikke noe å diskutere. RBH har selv sagt at han jobber med organisasjonsstrukturen foran kommende sesong og at han håper å bli ferdig med dette i løpet av året(men som vanlig går det jævlig treigt). Jeg syns det er ganske opplagt at organisasjonens øverste leder har mye å si angående hvordan denne organisasjonen ser ut, og mye ansvar ovenfor hvordan de presterer. Han er jo sjefen deres. Hans jobb er å få dem til å gjøre en god jobb. Hans jobb er at SK Brann presterer som klubb. Så har han delegert endel delansvar. Skarsfjords ansvar er at den sportslige avdelingen presterer. GJør han ikke jobben sin må han gå av, men da må samtidig RBH ta ansvaret for at han ga Skarsfjord dette ansvaret.

Det var strengt talt ikke RBH, men styret med RBH sin velsignelse som gav Skarsfjord det ansvaret.
Nei, det var styret på RBHs anbefaling. Hvis RBHs anbefalinger gjentatte ganger viser seg å være dårlige og føre til gale valg så er han ikke akkurat en ressurs, men en byrde som en må kvitte seg med.

Styret må vite at mannen de har gitt ansvaret med å styre den daglige driften(her innegår å bygge opp organisasjonen som skal gjøre de enkelte oppgavene) faktisk klarer å gjøre denne jobben, samt at de kan stole på at de anbefalingene han gjør er gode.


Når formulerer du deg som om styret ikke har førstehånds kjennskap til Skarfjord og hans egenskaper
som trener. Hadde Skarsfjord kommet inn utenfra slik at styret kun hadde daglig leders anbefaling
å rette seg etter hadde det vært en annen sak.

Xminator

Gjelden - styret - RBH. I den rekkefølgen. Man må gjerne kvitte seg med styret og RBH uansett, men jeg tror ikke det vil utgjøre noen forskjell i hverken hva vi henter av spillere eller hvor mange poeng vi tar.

Jeg unner hverken styret eller RBH å få sole seg i glansen av de sportslige musklene ett Brann uten gjeld hadde hatt i norsk fotball.

Go Up