• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Sesongen 2011

Started by krakra, September 11, 2010, 20:15:20 PM

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Go Down

krakra

Forøvrig kan jeg bare legge til at ting snur lynraskt i norsk fotball uten så veldig mange endringer. Hvilke store grep var det VIF gjorde som forandret dem fra et bunnlag i 2008 og starten av 2009 til et topplag nå og den aller største kandidaten til å utfordre RBK i nærmeste fremtid? Var det store spillerkjøp? Nei. Det var snakk om 3-4 talenter som fikk tillitt og virkelig tok steget, en trener som lærte av sine feil og utviklet seg og nøkkelspillere som har tatt ansvar. De fleste endringer som har skjedd har skjedd internt og ikke ved hjelp av en titalls millioner i spillerkjøp.

Eller TIL, som endte under oss i fjor og mistet nøkkelspillere som Moldskred og Reginiussen. Hvor mye har de kjøpt spillere for? En million? Likevell konkurrerer de om medalje, Godset er et annet eksempel på en klubb som har tatt store steg i år til tross for lite pengebruk.

abe78

Hehe, få klubber har handlet som VIF de siste 3 årene. Nå det skal det likevel sies at de er gode på å utvikle talenter.
.og husk!

krakra

Quote from: abe78 on September 14, 2010, 23:20:54 PM
Hehe, få klubber har handlet som VIF de siste 3 årene. Nå det skal det likevel sies at de er gode på å utvikle talenter.
Vel, du har jo Brann;)
VIF handlet endel da Andresen tok over, men det gikk jo ikke så bra. Det var ikke spillerkjøp som snudde ting for dem i fjor.

ostraume

Selvsagt har forrige års store spillerkjøp effekt på dagens VIF-utgave. Av Shelton og Hæstad er jo sentrale brikker, så får det være at Martin hadde noen bomkjøp i tillegg  (LIS).

Når det er sagt så er det liten tvil om at VIF har vært god/heldig med spillere som Singh/Fellah, men VIF har jo også et helt annet nedslagsfelt i forhold til å fatt i gode unge spillere.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Quote from: ostraume on September 15, 2010, 10:19:27 AM
Selvsagt har forrige års store spillerkjøp effekt på dagens VIF-utgave. Av Shelton og Hæstad er jo sentrale brikker, så får det være at Martin hadde noen bomkjøp i tillegg  (LIS).

Når det er sagt så er det liten tvil om at VIF har vært god/heldig med spillere som Singh/Fellah, men VIF har jo også et helt annet nedslagsfelt i forhold til å fatt i gode unge spillere.
VIF har da konkurrende klubber i det andre østlandsklubbene og hadde også konkurranse fra Lyn. Det blir for dumt å borforklare deres talentarbeid med at de har et større nedslagsfelt enn oss. Vi har et større nedslagsfelt enn TIL, Godset, RBK, Viking, men de har fortsatt flere unge spillere som bidrar enn oss.

Ja, kjøpene som Martin gjorde i 2008 har sikkert bidratt, men de var også der da VIF gjorde det dårlige. Det var ingen tunge spillerinvesteringer som gjorde at de snudde det. Vi har da også endel spillerkjøp som burde ha mer potensiale enn de har vist hittill i Mjelde, Guastavino og også Austin og det er fult mulig at tar det samme ansvaret neste år som Hæstad og Shelton har gjort i år.
Hovedpoenget er at det trenger ikke være at vi gjør det dårlig fordi var har så elendige spillere og at store, dyre grep er nødvendig for at vi skal overleve eller til og med gjøre det bra neste år. VIF viste at de hadde stort potensiale i laget selv om de gjorde det dårlig, et potensiale som ved mindre grep ble utløst i slutten av fjorårssesongen og i år. ¨

Det trenger ikke være at vi må gjøre storinnkjøp for å havne på øvre halvdel neste sesong. Hvis vi bruker noen miller(ikke flere titalls) på å få inn en spiss og kanskje et par backer, Opdal finner toppformen, Austin storspiller på midten på samme måte som han har gjort i forsvaret, Mjelde leverer som han gjorde i fjor, Huseklepp leverer som i fjor, Guastavino får ut potensialet, PVM og/eller Solli blir, Haugen tar steget som Singh og Fellah gjorde og Jaiteh får ut sitt potensiale så er vi ganske nærme et topplag.

Ja, det er mange forbehold, men det er bare for å understreke at potensialet er der allerede nå. Noe vi så mot TIL og som vi egentlig har sett under hele Skarsfjord-perioden.

Nixon

VIF har drevet et systematisk talentarbeid mye lenger enn oss. Husker at det stod at de hadde holdt på i 4-5 år da den første bølgen med Glenn Roberts i spissen kom for noen år siden. De slo ikke til og ble etablerte TL-spillere for VIF, da gikk det bedre med neste kull. Så dette tar tid!
Rød makt på Hansa

krakra

Jeg tror dette talentarbeidet startet i 2004 eller 2005 under Rekdal. Roberts og co. var vel det første som kom ut av det, og de var egentlig spillere som allerede var der da de satte i gang. Kan vel sammenlignes med Haugsdal og Møvik hos oss. Endelig noen som har vært innom et par landslagssamlinger og som er over middels talentfulle også tar man av. Branns guttelagsårgang tror jeg vil tilsvare fjorårets VIF-bølge.

Joggi Bogga

Quote from: Nixon on September 15, 2010, 10:41:05 AM
VIF har drevet et systematisk talentarbeid mye lenger enn oss. Husker at det stod at de hadde holdt på i 4-5 år da den første bølgen med Glenn Roberts i spissen kom for noen år siden.


Jeg glemmer aldri hvordan evig udugelige Morten Pedersen i Dagbladet agiterte for at Roberts sporenstreks burde få muligheten på landslaget. Ja, han mente faktisk A landslaget.
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

nero

Quote from: Joggi Bogga on September 15, 2010, 11:29:02 AM
Quote from: Nixon on September 15, 2010, 10:41:05 AM
VIF har drevet et systematisk talentarbeid mye lenger enn oss. Husker at det stod at de hadde holdt på i 4-5 år da den første bølgen med Glenn Roberts i spissen kom for noen år siden.


Jeg glemmer aldri hvordan evig udugelige Morten Pedersen i Dagbladet agiterte for at Roberts sporenstreks burde få muligheten på landslaget. Ja, han mente faktisk A landslaget.


Sportsjournalistene i VG og Dagbladet er bare helt usannsynlig talentløse, og Pedersen er et stjerneeksempel. De lever av dette, men har likevel mindre peiling på fotball enn en gjennomsnittlig norsk supporter. Trist.
Lions led by donkeys.

Spelaren

Quote from: nero on September 15, 2010, 11:38:54 AM
Quote from: Joggi Bogga on September 15, 2010, 11:29:02 AM
Quote from: Nixon on September 15, 2010, 10:41:05 AM
VIF har drevet et systematisk talentarbeid mye lenger enn oss. Husker at det stod at de hadde holdt på i 4-5 år da den første bølgen med Glenn Roberts i spissen kom for noen år siden.


Jeg glemmer aldri hvordan evig udugelige Morten Pedersen i Dagbladet agiterte for at Roberts sporenstreks burde få muligheten på landslaget. Ja, han mente faktisk A landslaget.


Sportsjournalistene i VG og Dagbladet er bare helt usannsynlig talentløse, og Pedersen er et stjerneeksempel. De lever av dette, men har likevel mindre peiling på fotball enn en gjennomsnittlig norsk supporter. Trist.


Hvilket er nøyaktig det som genererer debatt, ørten hissige kommentarer og masse klikk. Journalismen er død.
Gå av.

Xminator

Quote from: Nixon on September 15, 2010, 10:41:05 AM
VIF har drevet et systematisk talentarbeid mye lenger enn oss. Husker at det stod at de hadde holdt på i 4-5 år da den første bølgen med Glenn Roberts i spissen kom for noen år siden. De slo ikke til og ble etablerte TL-spillere for VIF, da gikk det bedre med neste kull. Så dette tar tid!


VIFs talenter kommer fra breddefotball fra de snører på seg sine første fotballsko. Det er i sterk kontrast med den spissingen Brann legger opp til. De har ett nedslagsfelt som rimer bra med grobunn for talenter som slår til (lav status, innvandrerungdom etc).

Torvanger

Quote from: Xminator on September 15, 2010, 12:00:10 PM
Quote from: Nixon on September 15, 2010, 10:41:05 AM
VIF har drevet et systematisk talentarbeid mye lenger enn oss. Husker at det stod at de hadde holdt på i 4-5 år da den første bølgen med Glenn Roberts i spissen kom for noen år siden. De slo ikke til og ble etablerte TL-spillere for VIF, da gikk det bedre med neste kull. Så dette tar tid!


VIF har nytt godt av arbeidet til spesielt Skeid opp gjennom tidene.
VIFs talenter kommer fra breddefotball fra de snører på seg sine første fotballsko. Det er i sterk kontrast med den spissingen Brann legger opp til. De har ett nedslagsfelt som rimer bra med grobunn for talenter som slår til (lav status, innvandrerungdom etc).

krakra

September 15, 2010, 12:06:31 PM #62 Last Edit: September 15, 2010, 12:09:36 PM by krakra
Quote from: Xminator on September 15, 2010, 12:00:10 PM
Quote from: Nixon on September 15, 2010, 10:41:05 AM
VIF har drevet et systematisk talentarbeid mye lenger enn oss. Husker at det stod at de hadde holdt på i 4-5 år da den første bølgen med Glenn Roberts i spissen kom for noen år siden. De slo ikke til og ble etablerte TL-spillere for VIF, da gikk det bedre med neste kull. Så dette tar tid!


VIFs talenter kommer fra breddefotball fra de snører på seg sine første fotballsko. Det er i sterk kontrast med den spissingen Brann legger opp til. De har ett nedslagsfelt som rimer bra med grobunn for talenter som slår til (lav status, innvandrerungdom etc).
Singh kom vel til VIF som 13-åring, Fellah som 15-åring, Nouri som 13-åring osv. Det VIF gjør er ikke så ulikt det Brann gjør. De samler de fleste største talentene i ung alder, men hvis det er noen som har like godt av å være i sin moderklubb og matches på et høyere nivå som de kan tilby så blir de der til de er klare til å ta steget. De største talentene i VIF i dag har vært der siden guttelaget, forutenom Strandberg.

Singh debuterte forøvrig i TL for VIF som 18-åring(like gammel som haugen) i 2008. Da spilte han fem kamper fra start og hadde fire innhopp i TL. Fellah debuterte allerede som 16-åring(året han fylte 17 dog) i 2006, men ble satt tilbake av et stygt beinbrudd og hadde ikke sitt skikkelige gjennomrbudd før i fjor

krakra

Da var Lars Grorud lagt til stallen. Virker også rimelig sikker at Grønner tar steget opp neste sesong. Skarsfjord la vel ikke skjul på det i saken om nysignerte Grorud. Satser på at Grorud, som var kaptein på Sogndal, kan ta en slags lederrolle i stallen. Så får vi håpe at kvalitetene også er der. Jeg er litt skeptisk dog.

vebo

Mon tro om dette betyr at Zsolt er ute..
Tiocfaidh ár lá

krakra

Det er jo tydelig at Austin vurderes som midtbanespiller nå. Da har vi bare Grorud og Yaw i midtforsvaret. Opplagt at vi trenger en tredje spiller som holder TL-nivå og jeg går utifra at denne spillerne blir Zsolt.

Så har vi Grønner som 4. valg.

Hatleking

Grønner kan vera 2-3. val på høgreback. Kalvenes og Zsolt bør begge få kontrakt for neste år. Kalvenes bør satse på venstreback, så kanskje Grorud kan vera høgreback? I så fall kan Sævarsson vera backup både på høgre back og flanke.

krakra

Ser heller at Zsolt, Yaw og Grorud pusher hverandre om stopperplassene(sett at vi faktisk henter Zsolt og Grorud tar nivået), mens Grønner vi Grønner bak dem. Skal endel til for at vi trenger å bruke 4. stopperen uansett og vi dør neppe av å måtte gi Grønner 1-2 kamper fra start.

Med Grorud inn er jeg usikker på om jeg ønsker Kalvenes med videre. Jeg vil heller ha Addo på venstrebacken og fire stoppere(5 med Grønner) blir litt overkill. Mulig han blir overflødig.

Hatleking

Hadde det ikkje vore betre om Grønner hadde blitt leigd ut til ein middels Adecco-klubb? Han er trass alt ikkje gamle karen.

krakra

Quote from: Hatleking on September 15, 2010, 20:02:04 PM
Hadde det ikkje vore betre om Grønner hadde blitt leigd ut til ein middels Adecco-klubb? Han er trass alt ikkje gamle karen.
Hvorofr skal vi på død og liv leie ut alle talentene våre fremfor å utvikle dem her? Grønner vil neppe spille fast i en middels adeccoligaklubb uansett. Da er det bedre at han får være her, som en del av a-stallen til en TL-klubb og gitt matching når mulighetene tillatter det.

Hatleking

Korleis i alle dagar skal han kunne få speletid i Brann dersom han ikkje vil få det i ein middels adeccoligaklubb? Stopparar er ikkje noko ein byter så mykje på under kamp, heller. Vil du faktisk vrake ein up-and-coming Kalvenes for at Grønner skal få sitte på tribunen under heimekampane?

krakra

September 15, 2010, 20:34:59 PM #71 Last Edit: September 15, 2010, 20:42:52 PM by krakra
Quote from: Hatleking on September 15, 2010, 20:33:24 PM
Korleis i alle dagar skal han kunne få speletid i Brann dersom han ikkje vil få det i ein middels adeccoligaklubb? Stopparar er ikkje noko ein byter så mykje på under kamp, heller. Vil du faktisk vrake ein up-and-coming Kalvenes for at Grønner skal få sitte på tribunen under heimekampane?
Up and coming Kalvenes? Er du seriøs? Fyren er 33 år og helt middels. Grønner er et stort stoppertalent. Han vil neppe være gpd nok til å danke ut noen av våre etablerte, men han kan likevel gis innhopp for å matche ham på toppnivå.

Spilletid hadde han kanskje fått i en middels Adeccoligaklubb, men da hovedsaklig gjennom innhopp og som backup. Han hadde neppe etablert seg, iallefall ikke med en gang.

Det er snart på tide at Brann prøver å utvikle noen talenter selv også istedenfor å leie ut hver eneste en av dem.

Alle talentene må ikke absolutt ta steget via adeccoligaen. Da kan ta stegene her. Vi kan utvikle dem her. Det er greit nok å la de som allerede er i en Adeccoligaklubb blir der, etablere seg der og utvikle seg der, men vi sender jo alle talentene våre til Løv-Ham, og de færreste kommer tilbake som bedre spillere.

Hatleking

Kva er betre enn å la talent utvikle seg på best mogleg nivå? Sitte på tribunen og beundre Brann-laget? Hadde Brann 2 vore i 2. divisjon, hadde det vore greit å spele der, men 3. divisjon er for dårleg. Poenget mitt er at han iallefall ikkje blir betre av å ikkje spele.

krakra

Quote from: Hatleking on September 15, 2010, 20:46:16 PM
Kva er betre enn å la talent utvikle seg på best mogleg nivå? Sitte på tribunen og beundre Brann-laget? Hadde Brann 2 vore i 2. divisjon, hadde det vore greit å spele der, men 3. divisjon er for dårleg. Poenget mitt er at han iallefall ikkje blir betre av å ikkje spele.
Jeg har ikke skrevet at han skal sitte på tribunen nå har jeg? Han skal få innhopp der det er mulig og kanskje få starte et par kamper, alt avhengig av den sportslige situasjonen.

Se på Fellah, Singh, Henriksen, RYJ, Pedersen osv osv. Hvor mange av disse har vært utleid til Adeccoligaen? Ikke mange. Det ble da brukbare fotballspillere av dem og.
Jeg sier ikke at vi ikke skal leie ut noen spillere overhodet til Adecco, men enkelte ser ut til å tenke med en gang de ser at vi har et godt talent at "han må vi leie ut til Løv-Ham".

Grønner er det største talentet vi har i klubben. Han bør satses på her. Han bør få spilletid her. Brann får bare lære seg å kombinere matching av unge talenter som ikke helt har TL-nivået inne ennå sammen med søken på resultater. Det er en kombinasjon som er fult mulig. Når vi kan sette innpå David Nielsen på slutten av kamper kan vi også sette innpå Jonas Grønner. Den eneste forskjellen på de to er at Grønner faktisk kan bli en god TL-spiller om noen år.

Hatleking

Viss alt utbyttet er slik at han kan 'bli ein god' TL-spelar om nokre år, er det noko som skurrar. Når eit større og eldre talent, Dure, ikkje har klart å spele seg inn i Løv-Ham, kan det ikkje tyde på anna enn at det tid å bli ein god stoppar. Guten treng kamptrening, heilt klart, og sporadiske innhopp i kampar som Brann kanskje leier 4-0 får han ikkje mykje utbytte av.

Når det gjeld andre, er det viktig å nemne at dei anten har spelt i 2. divisjon på 2. laget til klubbane, eller at dei har komme frå ein annan Adecco-klubb. Dette er tilfellet for spelarar som Fredheim Holm, Braaten, Moa og Mos.

krakra

September 15, 2010, 21:07:27 PM #75 Last Edit: September 15, 2010, 21:09:01 PM by krakra
Quote from: Hatleking on September 15, 2010, 21:00:55 PM
Viss alt utbyttet er slik at han kan 'bli ein god' TL-spelar om nokre år, er det noko som skurrar. Når eit større og eldre talent, Dure, ikkje har klart å spele seg inn i Løv-Ham, kan det ikkje tyde på anna enn at det tid å bli ein god stoppar. Guten treng kamptrening, heilt klart, og sporadiske innhopp i kampar som Brann kanskje leier 4-0 får han ikkje mykje utbytte av.

Når det gjeld andre, er det viktig å nemne at dei anten har spelt i 2. divisjon på 2. laget til klubbane, eller at dei har komme frå ein annan Adecco-klubb. Dette er tilfellet for spelarar som Fredheim Holm, Braaten, Moa og Mos.

Derabilo

Quote from: krakra on September 15, 2010, 20:51:11 PM
Quote from: Hatleking on September 15, 2010, 20:46:16 PM
Kva er betre enn å la talent utvikle seg på best mogleg nivå? Sitte på tribunen og beundre Brann-laget? Hadde Brann 2 vore i 2. divisjon, hadde det vore greit å spele der, men 3. divisjon er for dårleg. Poenget mitt er at han iallefall ikkje blir betre av å ikkje spele.
Jeg har ikke skrevet at han skal sitte på tribunen nå har jeg? Han skal få innhopp der det er mulig og kanskje få starte et par kamper, alt avhengig av den sportslige situasjonen.

Se på Fellah, Singh, Henriksen, RYJ, Pedersen osv osv. Hvor mange av disse har vært utleid til Adeccoligaen? Ikke mange. Det ble da brukbare fotballspillere av dem og.
Jeg sier ikke at vi ikke skal leie ut noen spillere overhodet til Adecco, men enkelte ser ut til å tenke med en gang de ser at vi har et godt talent at "han må vi leie ut til Løv-Ham".

Grønner er det største talentet vi har i klubben. Han bør satses på her. Han bør få spilletid her. Brann får bare lære seg å kombinere matching av unge talenter som ikke helt har TL-nivået inne ennå sammen med søken på resultater. Det er en kombinasjon som er fult mulig. Når vi kan sette innpå David Nielsen på slutten av kamper kan vi også sette innpå Jonas Grønner. Den eneste forskjellen på de to er at Grønner faktisk kan bli en god TL-spiller om noen år.
Bergen ut av Norge -

Hatleking

Eg meiner at talenta bør få mykje speletid mot best mogleg motstand. Kalvenes hadde til dømes trent med Brann i lang tid før debuten. Likevel var han rusten, og no etter nokre kampar vaknar han til liv. Det hadde sjølvsagt hjulpe mykje dersom Brann 2 hadde rykka opp i 2. divisjon.

krakra

Quote from: Derabilo on September 15, 2010, 21:11:09 PM
Quote from: krakra on September 15, 2010, 20:51:11 PM
Quote from: Hatleking on September 15, 2010, 20:46:16 PM
Kva er betre enn å la talent utvikle seg på best mogleg nivå? Sitte på tribunen og beundre Brann-laget? Hadde Brann 2 vore i 2. divisjon, hadde det vore greit å spele der, men 3. divisjon er for dårleg. Poenget mitt er at han iallefall ikkje blir betre av å ikkje spele.
Jeg har ikke skrevet at han skal sitte på tribunen nå har jeg? Han skal få innhopp der det er mulig og kanskje få starte et par kamper, alt avhengig av den sportslige situasjonen.

Se på Fellah, Singh, Henriksen, RYJ, Pedersen osv osv. Hvor mange av disse har vært utleid til Adeccoligaen? Ikke mange. Det ble da brukbare fotballspillere av dem og.
Jeg sier ikke at vi ikke skal leie ut noen spillere overhodet til Adecco, men enkelte ser ut til å tenke med en gang de ser at vi har et godt talent at "han må vi leie ut til Løv-Ham".

Grønner er det største talentet vi har i klubben. Han bør satses på her. Han bør få spilletid her. Brann får bare lære seg å kombinere matching av unge talenter som ikke helt har TL-nivået inne ennå sammen med søken på resultater. Det er en kombinasjon som er fult mulig. Når vi kan sette innpå David Nielsen på slutten av kamper kan vi også sette innpå Jonas Grønner. Den eneste forskjellen på de to er at Grønner faktisk kan bli en god TL-spiller om noen år.
Ja.
Grønner er den beste på den listen. Hansson kan jeg selvfølgelig ikke vurdere. Jeg har satt ham èn gang og han er vel 11-12 år.

krakra

Quote from: Hatleking on September 15, 2010, 21:12:47 PM
Eg meiner at talenta bør få mykje speletid mot best mogleg motstand. Kalvenes hadde til dømes trent med Brann i lang tid før debuten. Likevel var han rusten, og no etter nokre kampar vaknar han til liv. Det hadde sjølvsagt hjulpe mykje dersom Brann 2 hadde rykka opp i 2. divisjon.
Jeg mener at treningshverdagen er vel så viktig som hvor spillerne spiller. 3. divisjon er en grei nok matchinsarena for en 17 år gammel stopper, hvis han samtidig får sjansen til å prøve seg på toppnivå og trene med de beste hver dag. Det samme gjelder Kalve, Finne, Birkelund og alle andre guttespillerne. Med mindre Møvik har sjans til regelmessig spilletid bør man kanskje vurdere å leie ham ut dog. Det samme gjelder Mohus.

Derabilo

Quote from: krakra on September 15, 2010, 21:13:04 PMJa.
Grønner er den beste på den listen. Hansson kan jeg selvfølgelig ikke vurdere. Jeg har satt ham èn gang og han er vel 11-12 år.


Hansson tok jeg med mest for gøyt. Men interessant å høre. Dersom vi sier at vi trenger et talent til stallfyll i hver lagdel - hvem synes du Brann burde velge?
Bergen ut av Norge -

krakra

Quote from: Derabilo on September 15, 2010, 21:18:06 PM
Quote from: krakra on September 15, 2010, 21:13:04 PMJa.
Grønner er den beste på den listen. Hansson kan jeg selvfølgelig ikke vurdere. Jeg har satt ham èn gang og han er vel 11-12 år.


Hansson tok jeg med mest for gøyt. Men interessant å høre. Dersom vi sier at vi trenger et talent til stallfyll i hver lagdel - hvem synes du Brann burde velge?

Hatleking

Eg synst det er greit at dei som er i klubben presterer på eit godt nivå, a lá Kalvenes, samstundes som at talenta utviklar seg.

krakra

Quote from: Hatleking on September 15, 2010, 21:22:10 PM
Eg synst det er greit at dei som er i klubben presterer på eit godt nivå, a lá Kalvenes, samstundes som at talenta utviklar seg.
Jeg og, men jeg mener at talentene utvikler seg bedre i klubben og at det er ganske tafatt å leie ut samtlige talenter til Adeccoen. Det er vel strengt tatt det stikk motsatte av hva de klubbene som faktisk har et fungerende talentarbeid gjør. Der er utlån av spillere som de faktisk har tenkt å satse på et unntak, her er det regelen.

Hatleking

Ein ser korleis det gjekk med Amankwah. Altaopphaldet var alt anna enn mislukka.

krakra

Quote from: Hatleking on September 15, 2010, 21:26:35 PM
Ein ser korleis det gjekk med Amankwah. Altaopphaldet var alt anna enn mislukka.
Amankwah er unntaket. Spillere vi ikke kan gi spilletid i TL som keepere og stoppere bør leies ut. Resten bør matches her.
Grønner er riktignok stopper, men kan gis spilletid på høyrebacken. Uansett, Amankwah hadde et år hvor han trente sammen med Brann med det fikk trening på topp nivå før han ble leid ut. Dette ble sagt var veldig verdifult for hans utvikling.

krakra


Huff


krakra

Quote from: Huff on September 15, 2010, 22:00:03 PM
Driter i at jeg sa at jeg ikke skulle skrive mer, må bare svare her:)
Talentarbeid tar desverre litt tid og det værste vi kan gjøre er å bli utålmodige og gjøre ting for fort. For en midtstopper er det kanskje greit å få et år i adecco hvor han får spilt regelmessig på det høyeste nivået du kommer under TL før han slår igjennom i TL. Hvis Grønner tar en sesong hvor han trener med Brann og utvikler seg litt mer fysisk og taktisk, før han i 2012 spiller fast i Adecco en sesong og i 2013 etablerer seg for Brann vil han ha etablert seg i midtforsvaret vårt som 19-åring. Det er relativt ungt for en stopper. Tre år yngre enn det Amankwah er nå.

Når det gjelder Kalve er det mindre skummelt å kaste en høyreving til ulvene enn en stopper. Jeg tror ikke han trenger å ta veien via Adecco for å slå igjennom i TL. Han kan starte kamper i TL og spiller han dårig så betyr ikke det all verdens. Spiller Grønner dårlig i midtforsvaret kan han tape kampen. Keeper og stopperrollene går så mye på taktikk og konsentrasjon og jeg tror det er greit å få en "buffersesong" mellom 3. divisjon og TL før man "slår igjennom". Så ikke tempoforskjellen blir for overveldende.

Men Grønner vil ikke være klar for å spille fast for Brann i 2012. Iallefall ikke i midtforsvaret. Da må han ta store steg, eller Brann rykke ned. Så en sesong for oss, hvor han får noen innhopp her og der og får en sesong med toppnivåtrening er nok bra for utviklingen. Kalve kan ta steget direkte.

Det er iallefall min teori.

Huff

Quote from: krakra on September 15, 2010, 22:06:49 PM
Quote from: Huff on September 15, 2010, 22:00:03 PM
Driter i at jeg sa at jeg ikke skulle skrive mer, må bare svare her:)
Talentarbeid tar desverre litt tid og det værste vi kan gjøre er å bli utålmodige og gjøre ting for fort. For en midtstopper er det kanskje greit å få et år i adecco hvor han får spilt regelmessig på det høyeste nivået du kommer under TL før han slår igjennom i TL. Hvis Grønner tar en sesong hvor han trener med Brann og utvikler seg litt mer fysisk og taktisk, før han i 2012 spiller fast i Adecco en sesong og i 2013 etablerer seg for Brann vil han ha etablert seg i midtforsvaret vårt som 19-åring. Det er relativt ungt for en stopper. Tre år yngre enn det Amankwah er nå.

Når det gjelder Kalve er det mindre skummelt å kaste en høyreving til ulvene enn en stopper. Jeg tror ikke han trenger å ta veien via Adecco for å slå igjennom i TL. Han kan starte kamper i TL og spiller han dårig så betyr ikke det all verdens. Spiller Grønner dårlig i midtforsvaret kan han tape kampen. Keeper og stopperrollene går så mye på taktikk og konsentrasjon og jeg tror det er greit å få en "buffersesong" mellom 3. divisjon og TL før man "slår igjennom". Så ikke tempoforskjellen blir for overveldende.

Men Grønner vil ikke være klar for å spille fast for Brann i 2012. Iallefall ikke i midtforsvaret. Da må han ta store steg, eller Brann rykke ned. Så en sesong for oss, hvor han får noen innhopp her og der og får en sesong med toppnivåtrening er nok bra for utviklingen. Kalve kan ta steget direkte.

Det er iallefall min teori.


Du har selvsagt helt rett. skulle Haugen slå til, Yaw fortsette utviklingen samtidig som Næs og Haugsdal gjør seg fortjent til litt spuilletid nå og da ser det uansett pent ut neste sesong. Da vil nok tålmodigheten ift resten bedre seg.

Hatleking

Quote from: krakra on September 15, 2010, 21:36:09 PM


Nei, men Roseborg har leigd ut Sellin.

Det andre poenget mitt er at det er merkeleg å ta Grønner opp i A-stallen av alle. Eg synst han er for ung til det, og slik Brann har arbeidd, får han ikkje noko speletid.

Huff

Quote from: Hatleking on September 16, 2010, 06:06:49 AM
Nei, men Roseborg har leigd ut Sellin.

Det andre poenget mitt er at det er merkeleg å ta Grønner opp i A-stallen av alle. Eg synst han er for ung til det, og slik Brann har arbeidd, får han ikkje noko speletid.


Sellin er vel passert 20 år, mesn Grønner stiller til sesongstart 2011 som 17-åring. Grønner blir med al sannstynlighet en læregutt neste år. Han blir tatt opp i a-stallen, trener med spillerne der og får noen få innhopp i ny og ne om det passer, kanskje fulgt opp av en kamp eller to fra start om det skulle bli krise ift skader og suspensjoner, eller vi ikke har mer å spille for -helt på slutten av sesongen. Det er ikke slik at det forventes at Grønner forventes å prestere i TL, han får et år på seg til å venne seg til treningsmengde og nivå, trolig for så å bli utleid til Løvene for å få kamptrening på høyt nivå. Deretter tror jeg han vil være klar til å kjempe om en plass blant de ellve, og som Krakra skriver ovenfor snakker vi da 2013-sesongen, mens Grønner enda er 19-år.

Forøvrig håper jeg og at Kalve går samme veien, altså a-stallen vår neste år, som læregutt, etterfulgt av Løv-Ham 2012. Dette avhenger selvsagt også endel av vår situasjon angående kantspillere i 2012, og Løvhams, men dog.

pidre

Håper du har rett HUff, mht Grønners muligheter for å prøve seg i kamp på a-laget. Så langt har det jo vært mer typisk å sette inn David Nielsen eller Gylfi Einarsson på tampen av kampene, selv der vi leder 4-0 eller ligger under 0-4.

Her må det ligge en klubbstrategi, en filosofi, i bunn, som trenerne som kommer og går må forholde seg til. Jeg vet ikke, men alt tyder på at vår klubbledelse ikke har vært villig til, eller evnet å ta tak i dette.   

Saludar a los monos!

Langhår

Med mindre Grønner er et talent av Kniksenske (nytt ord) proposjoner så foreslår jeg at han lånes ut til Løv Ham eventuelt andre adeccoligalag som ønsker ham. Dersom de ikke gjør det er det nok et indisium på at han har lite i A-stallen å gjøre til neste år.

Det må da være bedre for ham og spille Adeccoligafotball i forhold til å spille 3.divisjon for Brann2.

De som spiller i A-stallen må kunne bidra skikkelig. Spesielt slik som situasjonen er nå når man knapt har råd til å stable på beina en A-stall.

Men som sagt: Om Grønner er god nok for a-laget så skal han få spille hele tiden, men vi har ikke mulighet til og ha noen med på "kjøtt og flesk", for å bruke et gammelt bergensuttrykk.

"The socialism I believe in is everyone working for each-other, everyone having a share of the rewards. It's the way I see football, it's the way I see life"
-Bill Shankly-

krakra

September 16, 2010, 11:58:11 AM #94 Last Edit: September 16, 2010, 12:03:27 PM by krakra
Vi får bare ta oss råd til å utvikle spillerne selv og. Sånn er det bare. Meningstløst å bruke fem millioner på talentutvikling i året hvis planen er å leie alle ut til Adeccoligaen. Skal vi bare ha spillere som kan spille hele tiden i stallen så kan vi ikke ha mer enn 13 stykker. Grønner kan være backup og spille når muligheten er der. En langt mer proffesjonell treningshverdag med langt bedre spillere betyr vel så mye som å spille noen kamper her og der i Adeccoligaen.

Når det gjelder Sellin, som HatleKing, nevnte så er han faktisk leid ut til Kongsvinger. Som spiller i TL. Spillerne RBK har leid ut til Ranheim er i hovedsak "talenter" de mer eller mindre har gitt opp og som får en siste sjanse til å vise seg verdig i Adecco. Litt som Møvik, som sannsyneligvis forblir Løv-Hamspiller også i fremtiden. Funker sikkert greit på de som sliter med motivasjonen og selvtilitten og trenger en moralboost, men ikke et 17-år gammelt stortalent.

ostraume

Talenter de har gitt opp? Slike som Jamtfall?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

September 16, 2010, 12:13:36 PM #96 Last Edit: September 16, 2010, 12:15:28 PM by krakra
Quote from: ostraume on September 16, 2010, 12:07:42 PM
Talenter de har gitt opp? Slike som Jamtfall?
Jamtfall var vel veldig skadeplaget da han ble leid ut til Ranheim og er 23 år. Så ja, jeg antar at de egentlig hadde gitt ham opp. Så ble han kvitt skadeproblemene og har storspilt for Ranheim i år, RBK fikk samtidig tydeligvis et akutt behov for offensive spillere, ombestemte seg og hentet ham tilbake selv om dette egentlig ikke var planen.
Men Jamtfall er uansett et spesielt tilfelle siden han var ekstremt skadeplaget og det så ut til å ødelegge hans muligheter til å bli en toppspiller. Nå har han tydeligvis vært frisk en periode og det har ført til en markant utvikling.

Det er fult mulig at spillere man i utgangspunktet har avskrevet tar store steg og for en til å ombestemme seg. De fleste blir derimot i klubbene de leies ut til.

Langhår

Quote from: krakra on September 16, 2010, 11:58:11 AM
Vi får bare ta oss råd til å utvikle spillerne selv og. Sånn er det bare. Meningstløst å bruke fem millioner på talentutvikling i året hvis planen er å leie alle ut til Adeccoligaen. Skal vi bare ha spillere som kan spille hele tiden i stallen så kan vi ikke ha mer enn 13 stykker. Grønner kan være backup og spille når muligheten er der. En langt mer proffesjonell treningshverdag med langt bedre spillere betyr vel så mye som å spille noen kamper her og der i Adeccoligaen.

Når det gjelder Sellin, som HatleKing, nevnte så er han faktisk leid ut til Kongsvinger. Som spiller i TL. Spillerne RBK har leid ut til Ranheim er i hovedsak "talenter" de mer eller mindre har gitt opp og som får en siste sjanse til å vise seg verdig i Adecco. Litt som Møvik, som sannsyneligvis forblir Løv-Hamspiller også i fremtiden. Funker sikkert greit på de som sliter med motivasjonen og selvtilitten og trenger en moralboost, men ikke et 17-år gammelt stortalent.


Ingen sier at vi skal bruke penger på talenter for å leie dem ut til Adeccoligaen. Ingen. Formålet er jo at de skal bli gode nok til å bidra i A-stallen.

Jeg tror veien dit er kortere dersom man spiller på et nivå som er tilpasset det man er på. Ikke det samme nivået selvsagt, men et nivå som er litt høyere. Dersom han leies ut lokalt vil det også være lett for Brann å følge ham i for eksempel Løv Ham. Jeg kan ikke med beste evne forstå at det skal være bedre for en spiller å spille 3.divisjonskamper og trene med A-laget enn å spille fast i Adeccoen og bli fulgt opp jevnlig av moderklubben.

Dersom utleie av Grønner til for eksempel Løv-Ham betyr "noen kamp her og der" i Adeccoligaen som du sier, så er det jo et annet spørsmål. Forutsetningen må jo være at Løv Ham finner ham god nok til å virkelig bidra. Og dersom ikke LøvHam er interessert i å la ham spille mer eller mindre fast hos dem på Adecconivå så lurer jeg på hva i Guds navn vi skal med ham i A-stallen i eliteserien?

Nå tar jeg selvfølgelig det forbeholdet at Grønner tar noen gigantsteg i løpet av vinteren og faktisk blir god nok for A-laget. Da er jo saken biff.
"The socialism I believe in is everyone working for each-other, everyone having a share of the rewards. It's the way I see football, it's the way I see life"
-Bill Shankly-

monzilla

Jeg er helg enig med Langhår her (!).

Nixon

Quote from: Langhår on September 16, 2010, 12:26:22 PMOg dersom ikke LøvHam er interessert i å la ham spille mer eller mindre fast hos dem på Adecconivå så lurer jeg på hva i Guds navn vi skal med ham i A-stallen i eliteserien?


Jeg ser ikke problemet med at Brann kan ha en slik spiller i A-stallen. Det må det være plass til med tanke på utviklingen hans. Men da til en lønn som ligger f.eks. langt under det Dure krevde.
Rød makt på Hansa

Go Up