• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

VM

Started by Super Hasund, June 11, 2010, 14:26:38 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

krakra

June 29, 2010, 10:18:10 AM #200 Last Edit: June 29, 2010, 10:22:45 AM by krakra
Quote from: krøvel vellevold on June 29, 2010, 09:03:54 AM
Quote from: krakra on June 29, 2010, 07:32:40 AMSelvfølgelig er det ikke vanskeligere å se offside/ikke offside enn om ballen er inne eller ikke. Du sa det jo selv i går, det er umulig å stå 25 meter unna og se om en ball som er en meter innenfor faktisk er innenfor eller ikke og linjedommer står strengt tatt veldig sjeldent ved dødlinjen. Nettopp fordi de følger offsidelinjen.

Vi kan ikke fjerne alle dommerfeil, iallefall ikke nå, men vi kan iallefall fjerne situasjoner hvor det er helt umulig for dommeren å være sikker. Et målkamera vil ha null, nada negative konsekvenser og man slipper at lag blir snytt for mål. Videodømming ved offside vil stykke opp spillet i så stor grad at det bare blir ødeleggende, dessuten har dommeren større forutsetninger for å se offiside enn om en ball som spretter like innenfor/på streken er inne eller ikke.




Det gjøres jo feil i offside-situasjoner i hver kamp! Hvor ofte skjer det at det er spørsmål om ballen var inne eller ikke? Kan du huske sist gang Brann ble snytt for et mål fordi dommeren trodde ballen ikke var inne? Antallet ganger det kan ha skjedd i løpet av de 25 årene jeg har fulgt Brann, kan lett telles på èn hånd. At vi har fått mål feilaktig anullert (eller avblåst før avslutning) pga offside, skjer jo mange ganger hver sesong. Med andre ord: Dommere/linjedommere har overhodet ikke kontroll på offside, men de har god kontroll på om ballen har gått i mål.

krøvel vellevold

June 29, 2010, 10:54:19 AM #201 Last Edit: June 29, 2010, 10:56:18 AM by krøvel vellevold
Quote from: krakra on June 29, 2010, 10:18:10 AM
Quote from: krøvel vellevold on June 29, 2010, 09:03:54 AM
Quote from: krakra on June 29, 2010, 07:32:40 AMSelvfølgelig er det ikke vanskeligere å se offside/ikke offside enn om ballen er inne eller ikke. Du sa det jo selv i går, det er umulig å stå 25 meter unna og se om en ball som er en meter innenfor faktisk er innenfor eller ikke og linjedommer står strengt tatt veldig sjeldent ved dødlinjen. Nettopp fordi de følger offsidelinjen.

Vi kan ikke fjerne alle dommerfeil, iallefall ikke nå, men vi kan iallefall fjerne situasjoner hvor det er helt umulig for dommeren å være sikker. Et målkamera vil ha null, nada negative konsekvenser og man slipper at lag blir snytt for mål. Videodømming ved offside vil stykke opp spillet i så stor grad at det bare blir ødeleggende, dessuten har dommeren større forutsetninger for å se offiside enn om en ball som spretter like innenfor/på streken er inne eller ikke.




Det gjøres jo feil i offside-situasjoner i hver kamp! Hvor ofte skjer det at det er spørsmål om ballen var inne eller ikke? Kan du huske sist gang Brann ble snytt for et mål fordi dommeren trodde ballen ikke var inne? Antallet ganger det kan ha skjedd i løpet av de 25 årene jeg har fulgt Brann, kan lett telles på èn hånd. At vi har fått mål feilaktig anullert (eller avblåst før avslutning) pga offside, skjer jo mange ganger hver sesong. Med andre ord: Dommere/linjedommere har overhodet ikke kontroll på offside, men de har god kontroll på om ballen har gått i mål.


Den negative konsekvensen er at det neste da vil være at det forlanges at man skal bruke det samme videokameraet til å avgjøre om det er riktig å anullere scoring pga angrep på keeper, hands, offside (i hvert fall innenfor 5-meteren, hvor videokameraet vil dekke bra), osv. Og da må man selvsagt ha videdømming på mindre ting også, og så har man det gående.

Visst skjer det feilaktige offsideavgjørelser i så og si hver kamp. Men det er selvsagt ikke alltid det blir mål av det, så da er det ikke alltid så synlig.

Jeg er ikke imot målkamera i utgangspunktet - det vil jo være en bitteliten forbedring, men forstår ikke helt hvorfor folk skriker opp om at dette med situasjoner à la England-kampen er et så voldsomt stort problem og at det nærmest er blitt et folkekrav å få gjort noe med det. Slike situasjoner står kanskje for 1 % av alle bortdømte mål / feilaktig godkjente mål. Klarer vi å leve med de 99 % andre feile avgjørelsene, klarer vi også å leve med den ene gangen hvert skuddår slike situasjoner dømmes feil. Vi har også klart å leve uten målkamera i alle år (gjerne fordi det så og si aldri ville blitt bruk for det), så da klarer vi nok også det i fremtiden. Dette er ikke et viktig problem.
Legg ned hele klubben!

kabelmann

Spørsmålet er om det skjer så sjelden som man vil ha det til. Denne Englands-greien var jo veldig opplagt, men det finnes jo en del langt mindre synlige situasjoner, som f.eks. redning på streken (kan ballen ha vært over?), situasjoner hvor keeper fanger en ball like før (eller etter?) den ruller over streken og drar den til seg. Sistnevnte eksempel er utrolig dårlig forklart, så jeg skjønner godt om dere ikke forstår driten av hva jeg mener. Akkurat nå klarer jeg ikke forklare meg bedre.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

osoerli

Blatter er på linje med meg.  Han har nok smuglese postane mine her i natt.
http://www.ba.no/sport/article5175848.ece
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

krøvel vellevold

June 29, 2010, 11:44:00 AM #204 Last Edit: June 29, 2010, 11:46:58 AM by krøvel vellevold
Quote from: kabelmann on June 29, 2010, 11:28:32 AM
Spørsmålet er om det skjer så sjelden som man vil ha det til. Denne Englands-greien var jo veldig opplagt, men det finnes jo en del langt mindre synlige situasjoner, som f.eks. redning på streken (kan ballen ha vært over?), situasjoner hvor keeper fanger en ball like før (eller etter?) den ruller over streken og drar den til seg. Sistnevnte eksempel er utrolig dårlig forklart, så jeg skjønner godt om dere ikke forstår driten av hva jeg mener. Akkurat nå klarer jeg ikke forklare meg bedre.


Kan du huske at Brann har blitt snytt for en scoring pga noe slikt? I nyere tid er det jo kameradekning i alle mulige vinkler, så det burde jo være godt kjent om noe slikt har skjedd. Når det gjelder det med at keeper ligger oppå ballen, så er det langt fra sikkert at et målkamera kan avsløre noe som helst. Dette problemet med dommere som ikke ser om ballen er over streken, er uansett marginalt. Dommerstanden står overfor langt mer betydelige utfordringer enn det.
Legg ned hele klubben!

kabelmann

June 29, 2010, 12:20:31 PM #205 Last Edit: June 29, 2010, 12:22:18 PM by kabelmann
Quote from: krøvel vellevold on June 29, 2010, 11:44:00 AM
Quote from: kabelmann on June 29, 2010, 11:28:32 AM
Spørsmålet er om det skjer så sjelden som man vil ha det til. Denne Englands-greien var jo veldig opplagt, men det finnes jo en del langt mindre synlige situasjoner, som f.eks. redning på streken (kan ballen ha vært over?), situasjoner hvor keeper fanger en ball like før (eller etter?) den ruller over streken og drar den til seg. Sistnevnte eksempel er utrolig dårlig forklart, så jeg skjønner godt om dere ikke forstår driten av hva jeg mener. Akkurat nå klarer jeg ikke forklare meg bedre.


Kan du huske at Brann har blitt snytt for en scoring pga noe slikt? I nyere tid er det jo kameradekning i alle mulige vinkler, så det burde jo være godt kjent om noe slikt har skjedd. Når det gjelder det med at keeper ligger oppå ballen, så er det langt fra sikkert at et målkamera kan avsløre noe som helst. Dette problemet med dommere som ikke ser om ballen er over streken, er uansett marginalt. Dommerstanden står overfor langt mer betydelige utfordringer enn det.


Nei, jeg er slett ikke sikker på at et målkamera vil fange opp alt, derfor vil jeg heller ikke ha et målkamera, men en chip.

Edit: Jeg følger ikke med på ishockey, men de få gangene jeg har sett litt på en kamp mener jeg det hyler i alarmer og lys og det ene med det andre hver gang det scores et mål. Hvordan er dette gjort? Er det en måldommer eller er det noen form for sensor? Eller husker jeg bare helt feil?
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krøvel vellevold

Quote from: kabelmann on June 29, 2010, 12:20:31 PM
Quote from: krøvel vellevold on June 29, 2010, 11:44:00 AM
Quote from: kabelmann on June 29, 2010, 11:28:32 AM
Spørsmålet er om det skjer så sjelden som man vil ha det til. Denne Englands-greien var jo veldig opplagt, men det finnes jo en del langt mindre synlige situasjoner, som f.eks. redning på streken (kan ballen ha vært over?), situasjoner hvor keeper fanger en ball like før (eller etter?) den ruller over streken og drar den til seg. Sistnevnte eksempel er utrolig dårlig forklart, så jeg skjønner godt om dere ikke forstår driten av hva jeg mener. Akkurat nå klarer jeg ikke forklare meg bedre.


Kan du huske at Brann har blitt snytt for en scoring pga noe slikt? I nyere tid er det jo kameradekning i alle mulige vinkler, så det burde jo være godt kjent om noe slikt har skjedd. Når det gjelder det med at keeper ligger oppå ballen, så er det langt fra sikkert at et målkamera kan avsløre noe som helst. Dette problemet med dommere som ikke ser om ballen er over streken, er uansett marginalt. Dommerstanden står overfor langt mer betydelige utfordringer enn det.


Nei, jeg er slett ikke sikker på at et målkamera vil fange opp alt, derfor vil jeg heller ikke ha et målkamera, men en chip.

Edit: Jeg følger ikke med på ishockey, men de få gangene jeg har sett litt på en kamp mener jeg det hyler i alarmer og lys og det ene med det andre hver gang det scores et mål. Hvordan er dette gjort? Er det en måldommer eller er det noen form for sensor? Eller husker jeg bare helt feil?

Det er vel en måldommer.
Legg ned hele klubben!

dudo

Jeg er for videohjelp til dommerne, men da med en soleklar timelimit, f eks 10 sek. Inntil den tid så kan man fortsette opplegget med måldommere. Si hva dere vil, men jeg er ikke i nærheten av å synes at dommerfeil er sjarmerende, og synes overhodet ikke det burde være en del av spillet.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krøvel vellevold

Quote from: dudo on June 29, 2010, 14:22:34 PM
Jeg er for videohjelp til dommerne, men da med en soleklar timelimit, f eks 10 sek. Inntil den tid så kan man fortsette opplegget med måldommere. Si hva dere vil, men jeg er ikke i nærheten av å synes at dommerfeil er sjarmerende, og synes overhodet ikke det burde være en del av spillet.


Men det vil det jo alltid være. En kamp uten en eneste feil dommeravgjørelse - stor eller liten - finnes ikke.
Legg ned hele klubben!

nero

Dagens latterkick: I England spekuleres det i fullt alvor på at David Beckham er neste landslagssjef! Ja, disse engelskmennene er jo herlig eksentriske og snurrige. Gleder meg allerede til EM, der vi skal få kose oss med nye engelske klovnestreker på banen. Hvis de da greier å kvalifisere seg, vel og merke... ;D.
Lions led by donkeys.

Brann_ruler


vebo

Quote from: krøvel vellevold on June 29, 2010, 15:13:14 PM
Quote from: dudo on June 29, 2010, 14:22:34 PM
Jeg er for videohjelp til dommerne, men da med en soleklar timelimit, f eks 10 sek. Inntil den tid så kan man fortsette opplegget med måldommere. Si hva dere vil, men jeg er ikke i nærheten av å synes at dommerfeil er sjarmerende, og synes overhodet ikke det burde være en del av spillet.


Men det vil det jo alltid være. En kamp uten en eneste feil dommeravgjørelse - stor eller liten - finnes ikke.


Liten er tilgivelig, stor er ikke..
Tiocfaidh ár lá

dudo

Quote from: krøvel vellevold on June 29, 2010, 15:13:14 PM
Quote from: dudo on June 29, 2010, 14:22:34 PM
Jeg er for videohjelp til dommerne, men da med en soleklar timelimit, f eks 10 sek. Inntil den tid så kan man fortsette opplegget med måldommere. Si hva dere vil, men jeg er ikke i nærheten av å synes at dommerfeil er sjarmerende, og synes overhodet ikke det burde være en del av spillet.


Men det vil det jo alltid være. En kamp uten en eneste feil dommeravgjørelse - stor eller liten - finnes ikke.


Uansett: Jo færre feil, jo bedre.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Innlandsmax

Måldommer er bra. Videodømming er ikke bra. Eventuell videodømming ville måtte medføre at man spilte etter en annen kamporganisering/dømmingsmåte i øvre nivåer enn i de nedre nivåer. Det er en god ting at kamporganiseringen/dømmingsmåten er kliss lik gjennom alle sportens nivåer. En måldommer kan også ha andre oppgaver, f.eks. å påpeke feil, forseelser og ufinheter i feltet. Så kunne det blitt mindre av det også.

krøvel vellevold

Quote from: Innlandsmax on June 29, 2010, 18:21:10 PM
Måldommer er bra. Videodømming er ikke bra. Eventuell videodømming ville måtte medføre at man spilte etter en annen kamporganisering/dømmingsmåte i øvre nivåer enn i de nedre nivåer. Det er en god ting at kamporganiseringen/dømmingsmåten er kliss lik gjennom alle sportens nivåer. En måldommer kan også ha andre oppgaver, f.eks. å påpeke feil, forseelser og ufinheter i feltet. Så kunne det blitt mindre av det også.


Flere dommere gjør jo også at det vil være enda flere som mener å ha sett noe ulovlig - uten at det nødvendigvis er det. Hva om dommeren er usikker i en straffesituasjon (der spilleren faktisk filmer) - men lar spillet fortsette fordi han heller til at det ikke var straffe, mens måldommeren går fem på og vinker for harde livet? Da vil jo dommeren dømme en uriktig straffe han ellers ikke ville dømt. Flere kokker = mer søl.

At problemet med dommere som ikke ser om ballen er over streken er så utbredt at det skal være nødvendig med to egne dommere bare for å se etter dette, er i hvert fall tøys.

Hvor står forresten disse måldommerne? Står de bak målet? I så fall vil de jo kunne ha problemer med å se om en ball som reddes i luften - er over linjen. Eller står han ved cornerflagget? I så fall vil han jo ha problemer med å se hvis det står masse folk på streken. Han står jo tross alt da over 30 meter fra nærmeste stolpe, og over 37 meter fra stolpen lengst unna.

Legg ned hele klubben!

bernu

June 29, 2010, 19:13:12 PM #215 Last Edit: June 29, 2010, 19:15:01 PM by bernu
Jeg så endel kamper i Europaligaen i vinter. Der hadde de en egen måldommer/målfeltdommer i hver kamp.
Det funket utmerket der. De sto på linja rett ved siden av målet... der 5-meterstreken treffer dødlinja.
De brøt også inn når de så ulovlige ting i feltet, som f.eks holding osv. De var også flinke til å pushe på keeperne som drøyet tiden.
Hvis det var nødvendig tok dommeren en liten prat med måldommeren og tok en avgjørelse basert på samtalen.
Jeg syns personlig det funket vedlig bra i de kampene jeg så.
HANSA - Z

dudo

Jeg er høyst uenig i at flere kokker er mer søl når det gjelder dommere.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krøvel vellevold

Quote from: dudo on June 29, 2010, 19:22:06 PM
Jeg er høyst uenig i at flere kokker er mer søl når det gjelder dommere.


Så 100 dommere hadde vært perfekt?
Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Quote from: vebo on June 29, 2010, 07:28:46 AM
Quote from: Klaus_Brann on June 28, 2010, 22:12:48 PM
Da blir det Brasil-Argentina i finalen forhåpentligvis!



Pøh, maskinen kjører over Argentina.


Det håper eller tror jeg ikke. Hørt rykter om at Messi skal begynne å putte.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

dudo

Quote from: krøvel vellevold on June 29, 2010, 20:02:50 PM
Quote from: dudo on June 29, 2010, 19:22:06 PM
Jeg er høyst uenig i at flere kokker er mer søl når det gjelder dommere.


Så 100 dommere hadde vært perfekt?


Nei, 1000.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Klaus_Brann

Quote from: krakra on June 29, 2010, 07:34:13 AM
Quote from: vebo on June 29, 2010, 07:28:46 AM
Quote from: Klaus_Brann on June 28, 2010, 22:12:48 PM
Da blir det Brasil-Argentina i finalen forhåpentligvis!



Pøh, maskinen kjører over Argentina.
Litt synd at Tyskland og Argentina ikke kan møtes i finalen. Tyskland har spilt god fotball dette mesterskapet i mine øyne og har flere unge og spennende spillere. Det kan ikke være stort mer enn fordommer som eventuelt får folk til å mene at Brasil har vært mer underholdende enn Tyskland dette mesterskapet iallefall.


Tyskland har spilt bra de, men Brasil har spilt enda bedre etter min mening. Og når de i tillegg putter sånne mål som de gjør, sier i alle fall jeg ja takk. Uten at jeg har fordommer eller noe i mot Tyskland.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: bernu on June 29, 2010, 19:13:12 PM
Jeg så endel kamper i Europaligaen i vinter. Der hadde de en egen måldommer/målfeltdommer i hver kamp.
Det funket utmerket der. De sto på linja rett ved siden av målet... der 5-meterstreken treffer dødlinja.
De brøt også inn når de så ulovlige ting i feltet, som f.eks holding osv. De var også flinke til å pushe på keeperne som drøyet tiden.
Hvis det var nødvendig tok dommeren en liten prat med måldommeren og tok en avgjørelse basert på samtalen.
Jeg syns personlig det funket vedlig bra i de kampene jeg så.


Helt enig. Utfra de kampene jeg så i EL i vinter fungerte det veldig greit, og det ble ikke så mye ekstra søl.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Innlandsmax

Quote from: dudo on June 29, 2010, 20:11:51 PM
Quote from: krøvel vellevold on June 29, 2010, 20:02:50 PM
Quote from: dudo on June 29, 2010, 19:22:06 PM
Jeg er høyst uenig i at flere kokker er mer søl når det gjelder dommere.


Så 100 dommere hadde vært perfekt?


Nei, 1000.
Tror mer på 1800. 1875 er vel det optimale.

krøvel vellevold

June 29, 2010, 21:34:59 PM #223 Last Edit: June 29, 2010, 21:37:01 PM by krøvel vellevold
Quote from: Klaus_Brann on June 29, 2010, 20:20:21 PM
Quote from: bernu on June 29, 2010, 19:13:12 PM
Jeg så endel kamper i Europaligaen i vinter. Der hadde de en egen måldommer/målfeltdommer i hver kamp.
Det funket utmerket der. De sto på linja rett ved siden av målet... der 5-meterstreken treffer dødlinja.
De brøt også inn når de så ulovlige ting i feltet, som f.eks holding osv. De var også flinke til å pushe på keeperne som drøyet tiden.
Hvis det var nødvendig tok dommeren en liten prat med måldommeren og tok en avgjørelse basert på samtalen.
Jeg syns personlig det funket vedlig bra i de kampene jeg så.


Helt enig. Utfra de kampene jeg så i EL i vinter fungerte det veldig greit, og det ble ikke så mye ekstra søl.

Men var det noe vits i? Altså; pushe på keepere som drøyer, burde jo dommeren selv kunne klare. Men samtidig;  å ha to måldommere som kun skal avgjøre om ballen er inne eller ikke, er i hvert fall bare tull.
Legg ned hele klubben!

kabelmann

Quote from: Innlandsmax on June 29, 2010, 21:32:35 PM
Quote from: dudo on June 29, 2010, 20:11:51 PM
Quote from: krøvel vellevold on June 29, 2010, 20:02:50 PM
Quote from: dudo on June 29, 2010, 19:22:06 PM
Jeg er høyst uenig i at flere kokker er mer søl når det gjelder dommere.


Så 100 dommere hadde vært perfekt?


Nei, 1000.
Tror mer på 1800. 1875 er vel det optimale.


Det der er bare synsing, ukvalifisert gjetning og på grensen til useriøst. At det skal være noe særlig behov for mer enn 1300 kan jeg vanskelig se for meg.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krøvel vellevold

Quote from: kabelmann on June 29, 2010, 21:36:26 PM
Quote from: Innlandsmax on June 29, 2010, 21:32:35 PM
Quote from: dudo on June 29, 2010, 20:11:51 PM
Quote from: krøvel vellevold on June 29, 2010, 20:02:50 PM
Quote from: dudo on June 29, 2010, 19:22:06 PM
Jeg er høyst uenig i at flere kokker er mer søl når det gjelder dommere.


Så 100 dommere hadde vært perfekt?


Nei, 1000.
Tror mer på 1800. 1875 er vel det optimale.


Det der er bare synsing, ukvalifisert gjetning og på grensen til useriøst. At det skal være noe særlig behov for mer enn 1300 kan jeg vanskelig se for meg.


Latterlige overdrivelser her. Kan dere slutte å være så barnslige? 100 dommere hadde vært perfekt.
Legg ned hele klubben!

dudo

Quote from: krøvel vellevold on June 29, 2010, 21:34:59 PM
Quote from: Klaus_Brann on June 29, 2010, 20:20:21 PM
Quote from: bernu on June 29, 2010, 19:13:12 PM
Jeg så endel kamper i Europaligaen i vinter. Der hadde de en egen måldommer/målfeltdommer i hver kamp.
Det funket utmerket der. De sto på linja rett ved siden av målet... der 5-meterstreken treffer dødlinja.
De brøt også inn når de så ulovlige ting i feltet, som f.eks holding osv. De var også flinke til å pushe på keeperne som drøyet tiden.
Hvis det var nødvendig tok dommeren en liten prat med måldommeren og tok en avgjørelse basert på samtalen.
Jeg syns personlig det funket vedlig bra i de kampene jeg så.


Helt enig. Utfra de kampene jeg så i EL i vinter fungerte det veldig greit, og det ble ikke så mye ekstra søl.

Men var det noe vits i? Altså; pushe på keepere som drøyer, burde jo dommeren selv kunne klare. Men samtidig;  å ha to måldommere som kun skal avgjøre om ballen er inne eller ikke, er i hvert fall bare tull.


Ja, i den ene kampen mellom Liverpool og Benfica avgjorde måldommeren korrekt om det var mål eller ikke, i en situasjon hvor hoveddommeren først dømte feil.

Og det er selvsagt ikke snakk om måldommere som utelukkende skal se om ballen er inne eller ikke.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Klaus_Brann

Quote from: krøvel vellevold on June 29, 2010, 21:34:59 PM
Quote from: Klaus_Brann on June 29, 2010, 20:20:21 PM
Quote from: bernu on June 29, 2010, 19:13:12 PM
Jeg så endel kamper i Europaligaen i vinter. Der hadde de en egen måldommer/målfeltdommer i hver kamp.
Det funket utmerket der. De sto på linja rett ved siden av målet... der 5-meterstreken treffer dødlinja.
De brøt også inn når de så ulovlige ting i feltet, som f.eks holding osv. De var også flinke til å pushe på keeperne som drøyet tiden.
Hvis det var nødvendig tok dommeren en liten prat med måldommeren og tok en avgjørelse basert på samtalen.
Jeg syns personlig det funket vedlig bra i de kampene jeg så.


Helt enig. Utfra de kampene jeg så i EL i vinter fungerte det veldig greit, og det ble ikke så mye ekstra søl.

Men var det noe vits i? Altså; pushe på keepere som drøyer, burde jo dommeren selv kunne klare. Men samtidig;  å ha to måldommere som kun skal avgjøre om ballen er inne eller ikke, er i hvert fall bare tull.


Jeg syntes det. Slik jeg ser det, kan det være positivt med tanke på at det blir mindre holding i feltet, når spillerne vet at de har to dommere å forholde seg til, og at det er lettere å se situasjoner, f.eks. hands.

Dommeren som gjerne står på skrå utafor 16-meteren ved dødballer, og da kan det være vanskelig å se handssituasjoner med en del spillere mellom seg, mens en måldommer da fort kan ha en bedre synsvinkel og ingen eller færre spillere mellom seg.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

Antall lag fra de respektive verdensdeler i VM-kvartfinalene:

30: Ingen kvartfinaler
34: Eur 8, S.Am 0, N/M.Am 0, Asia 0, Afr 0
38: Eur 6, S.Am 1, N/M.Am 1, Asia 0, Afr 0
50: Ingen kvartfinaler
54: Eur 6, S.Am 2, N/M.Am 0, Asia 0, Afr 0
58: Eur 7, S.Am 1, N/M.Am 0, Asia 0, Afr 0
62: Eur 6, S.Am 2, N/M.Am 0, Asia 0, Afr 0
66: Eur 5, S.Am 2, N/M.Am 0, Asia 1, Afr 0
70: Eur 4, S.Am 3, N/M.Am 1, Asia 0, Afr 0
74: Eur 6, S.Am 2, N/M.Am 0, Asia 0, Afr 0 (mellomgruppespill)
78: Eur 5, S.Am 3, N/M.Am 0, Asia 0, Afr 0 (mellomgruppespill)
82: Ingen kvartfinaler
86: Eur 5, S.Am 2, N/M.Am 1, Asia 0, Afr 0
90: Eur 6, S.Am 1, N/M.Am 0, Asia 0, Afr 1
94: Eur 7, S.Am 1, N/M.Am 0, Asia 0, Afr 0
98: Eur 6, S.Am 2, N/M.Am 0, Asia 0, Afr 0
02: Eur 4, S.Am 1, N/M.Am 1, Asia 1, Afr 1
06: Eur 6, S.Am 2, N/M.Am 0, Asia 0, Afr 0
10: Eur 3, S.Am 4, N/M.Am 0, Asia 0, Afr 1

Europa har altså aldri vært så dårlig representert i kvartfinalene, Sør-Amerika har aldri vært så sterkt representert i kvartfinalene. Sør-Amerika har aldri tidligere hatt like mange lag med i kvarten som Europa - i år har de ett mer enn Europa. Så sent som i forrige VM hadde Europa dobbelt så mange kvartfinalelag, mens Sør-Amerika hadde halvparten så mange.

Mest oppsiktsvekkende kvartfinalister:

Nord-Korea 1966
Nord-Irland 1958
Wales 1958
Cuba 1938
Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Quote from: krøvel vellevold on June 29, 2010, 22:16:24 PM
Mest oppsiktsvekkende kvartfinalister:

Nord-Korea 1966
Nord-Irland 1958
Wales 1958
Cuba 1938


Hvor henter du dette fra? At de var oppsiktsvekkende altså?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Det skal for øvrig være måldommere i Champions League neste sesong og, så det går vel ikke lenge før vi har det over alt, hvis det funker bra der.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

Quote from: Klaus_Brann on June 29, 2010, 22:25:20 PM
Quote from: krøvel vellevold on June 29, 2010, 22:16:24 PM
Mest oppsiktsvekkende kvartfinalister:

Nord-Korea 1966
Nord-Irland 1958
Wales 1958
Cuba 1938


Hvor henter du dette fra? At de var oppsiktsvekkende altså?


Nord-Korea og Cuba var vel så definitivt oppsiktsvekkende. Nord-Irland og Wales stod nok sterkere i verdensfotballen tidligere, men i dag ville det vært utenkelig med slike land i en VM-kvart,
Legg ned hele klubben!

Speedy

Styret er defekt, kan jeg få et nytt ett?

Nei til jenter på Hansa!

Landås til eg dør!

Markmus

Det er noe som skurrer med denne Löw-fyren. Virker som en utrolig snål kar.
Ka du ve?

Læreren

Snål kar eller ikke, medieoppslaget med denne Löw og buser er det mest latterligste medieoppslaget på lenge!

Tett fulgt av Ronaldos såkalte spytteklyse mot kameramannen i går. Media blåser det opp (VG har det blant annet på sin førsteside i dag). Fyren er en klyse, men den klysen han sendte fra seg gikk overhode ikke i retning kameramannen, Ronaldo spyttet ned i bakken, for så å se stygt i kamera!

Media på sitt beste!

Klaus_Brann

Quote from: krøvel vellevold on June 29, 2010, 23:08:04 PM
Quote from: Klaus_Brann on June 29, 2010, 22:25:20 PM
Quote from: krøvel vellevold on June 29, 2010, 22:16:24 PM
Mest oppsiktsvekkende kvartfinalister:

Nord-Korea 1966
Nord-Irland 1958
Wales 1958
Cuba 1938


Hvor henter du dette fra? At de var oppsiktsvekkende altså?


Nord-Korea og Cuba var vel så definitivt oppsiktsvekkende. Nord-Irland og Wales stod nok sterkere i verdensfotballen tidligere, men i dag ville det vært utenkelig med slike land i en VM-kvart,


Jo da, men jeg lurte på om det var synsing, eller om du hadde sett på en slags form for ranking fra den tiden. Om det fantes da.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Kai-Olai

En hel dag uten fotball... Er livet verdt å leve? Og som om det ikke er nok så er det jaggu en dag imorgen også.

Tror det kan bli et antiklimaks med KIL - Brann på søndagen!

Klaus_Brann

Quote from: Kai-Olai on June 30, 2010, 16:44:21 PM
En hel dag uten fotball... Er livet verdt å leve? Og som om det ikke er nok så er det jaggu en dag imorgen også.

Tror det kan bli et antiklimaks med KIL - Brann på søndagen!


Hehe, du sier noe. Fra samba, til slitekamp på tidenes tristeste stadion, med 3-4000 halvmotiverte tilskuere.

Så lenge Brann vinner skal nok kampen bli fin den. Som en annen her inne sa; det er godt at de har lagt VM i denne perioden hvor Brann har hatt ferie, så har vi hatt litt artig fotball i ventetiden.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Markmus

England ble i det minste verdensmestre i noe ;)

http://www.youtube.com/watch?v=nX8ZhUCF_ZQ
Ka du ve?

Markmus

Hunder vet å vise avsky til vuvuzelaene ;D

http://www.youtube.com/watch?v=Gqv4Vviod0c
Ka du ve?

Spelaren

Nederland videre, artig!! Og for en andreomgang, ikkje minst alle sjansene ålesund sløste bort når dei var enten aleine med keeper eller i massivt overtall.
Gå av.

Markmus

Brasil burde strengt tatt hatt en trygg seier i lommen med 3-0 allerede til pause. Fantastiske redninger av Stechelenburg (eller noe i den dur) ville det annerledes. Snytt for minst en straffe ble de også, men dommeren var halvveis dårlig (fikk i det minste med seg Melo).

Synes Kuyt fortjente en scoring - virker ikke som om det finnes primadonnanykker på fyren i det hele tatt; arbeider konstant mens de andre bare lunter etter ballen.

Robben kunne lett vært en av mine favorittspillere, men det er synd at han skal ødelegge dette ved å hele tiden nominere seg selv til Oscars.
Ka du ve?

krakra

Håper Uruguay slår Ghana i kveld og taper mot Nederland som går til finalen hvor de møter Tyskland.

dudo

Jeg hadde Brasil-Argentina som drømmefinale, nå blir det vel Nederland-Argentina i stedet.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Markmus

Jepp, drømmefinalen var definitivt Brasil - Argentina. Nederland - Tyskland ville bare vært nitrist.
Ka du ve?

krakra

July 02, 2010, 19:08:33 PM #245 Last Edit: July 02, 2010, 19:11:42 PM by krakra
Quote from: Markmus on July 02, 2010, 19:06:18 PM
Jepp, drømmefinalen var definitivt Brasil - Argentina. Nederland - Tyskland ville bare vært nitrist.
Hva er nitrist med det? Nederland har kanskje ikke vært all verdens i år, men Tyskland har vitterlig spilt offensiv og underholdende fotball, mer underholdende enn Brasil. Dessuten har de flere spennende unggutter som spiller nydelig fotball.

Helst skulle jeg sett både Tyskland, Spania og Argentina i finalen foran noen av de tre på andre siden, men det er jo umulig.

Markmus

Joda, Tyskland har overrasket med stilen, men både Argentina og Spania kommer foran dem i køen. Nederland - Tyskland ville for øvrig blitt et digert rivaloppgjør, så det er for så vidt artig.
Ka du ve?

krakra

Syns også Spania har vært litt oppskrytt underholdningsmessig. Kampen mot Portugal var jo veldig kjedelig og de har ikke vært i nærheten av det underholdningsnivået de hadde i EM.

krøvel vellevold

Quote from: krakra on July 02, 2010, 19:31:10 PM
Syns også Spania har vært litt oppskrytt underholdningsmessig. Kampen mot Portugal var jo veldig kjedelig og de har ikke vært i nærheten av det underholdningsnivået de hadde i EM.

Spania var jo til tider drittkjedelig mot Portugal. Stod bare og spilte ball til hverandre i evigheter.
Legg ned hele klubben!

TCAC

Quote from: krakra on July 02, 2010, 18:32:21 PM
Håper Uruguay slår Ghana i kveld og taper mot Nederland som går til finalen hvor de møter Tyskland.


Her er vi på linje, Krakra. Det verste som kan skje er vel uansett at Annan utmerker seg spesielt mye.

Go Up