• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann sine kamp-, trenings- og anleggsfasiliteter

Started by Gulløl, April 26, 2010, 20:31:50 PM

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

På den tiden det var grusbaner (spilte på det selv), var underholdningstilbudet til folk flest langt magrere enn i dag. Vi kan prøve å se for oss hvor mange som slutter når de får beskjed om at neste år og fremover blir det grus.
Tren på langskudd

Corran

Quote from: Lasaron on April 29, 2023, 06:32:58 AMJeg vet vi spiser fisk. Men jeg tror forbud mot gummigranulat totalt blir verre for folkehelsen.

Det er bare ikke alltid jeg gidder å skrive alt.

Det finnes ikke noe som helst grunnlag for påstanden om at folkehelsen blir verre
Jeg er sikker på at folkehelsen blir mye bedre om forbudet kommer og færre spiller fotball på kunstgress
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

esp123

Hvordan kan du slå fast det? Jeg tror det ville være mange som slutter, og ikke minst færre som begynner, hvis fotball spilles på grus.

Når det er sagt, så har jeg såpass tro på kapitalismen at jeg tror at et godt alternativ vil komme på banen (no pun intended) innen overgangsperioden er over.

Corran

Quote from: esp123 on April 29, 2023, 10:42:03 AMHvordan kan du slå fast det? Jeg tror det ville være mange som slutter, og ikke minst færre som begynner, hvis fotball spilles på grus.

Når det er sagt, så har jeg såpass tro på kapitalismen at jeg tror at et godt alternativ vil komme på banen (no pun intended) innen overgangsperioden er over.
Om det var meg du mente så slo jeg det fast på samme måte som det motsatte ble slått fast helt uten grunn.
Det er nedgang i antall barn som spiller og det er meninger blant forståsegpåere om at det er flere spillere i dag enn klubbene kan ta vare på.
Om kunstgress forsvinner så kommer det alternativer for breddeidretten.

Og om barn ikke lenger spiller fotball så gjør de andre ting.

Det som KAN bli skadelidende er topp fotballen da det kan komme mindre gode talentfulle spillere fram om det blir en stor nedgang i antall spillere
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

osoerli

KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Erlend

Det er faktisk HELT krise for norsk breddeidrett

Lasaron

Men om "hele" Norge er enige om at dette er dumt for Norge, er det bare å bruke reservasjonsretten. Vi er ikke nødt til å følge dette.
Tren på langskudd

Pete05

Quote from: Lasaron on August 15, 2023, 20:59:56 PMMen om "hele" Norge er enige om at dette er dumt for Norge, er det bare å bruke reservasjonsretten. Vi er ikke nødt til å følge dette.

Dette er politikk. Da ryker all internasjonalt gehør og alle internasjonale ambisjoner (både personlige og som land) på mange områder. Finnes ikke en snøballs sjanse ett visst sted for at Norge ikke følger opp.

Christian

Dette er vel en typisk 'om vi bare hadde visst da'-sak, kombinert med skylapper. Gummigranulat har jo leeeeenge vært mislikt og identifisert som et problem, men vi har forsøkt å håndtere det i stedet for å bytte det ut. Når alt kommer til alt så er det jo i prinsippet en ganske enkel prioritering: spille fotball på dagens beste kunstdekke vs. miljø og natur.

Eg tror òg at no som dette kommer vil innsatsen med å finne alternativer økes og at det vil utvikles løsninger som tar over. Kanskje det aldri blir like bra, men helt sikkert bra nok og om noen år havner gummigranulat i samme kategori som røyking inne på utesteder.

Giles

Quote from: Pyton on August 15, 2023, 21:35:18 PM
Quote from: Lasaron on August 15, 2023, 20:59:56 PMMen om "hele" Norge er enige om at dette er dumt for Norge, er det bare å bruke reservasjonsretten. Vi er ikke nødt til å følge dette.

Dette er politikk. Da ryker all internasjonalt gehør og alle internasjonale ambisjoner (både personlige og som land) på mange områder. Finnes ikke en snøballs sjanse ett visst sted for at Norge ikke følger opp.
Nei, vi lever tross alt i et EU diktatur. Ryggrad har vi ikke hatt siden vikingetiden.

ostraume


For meg virker det ganske intuitivt at det er en dårlig idè å høgge opp brukte bildekk og spre de utover banene der barna våre spiller, men ok.

Når det er sagt: Kunstgressbanene er absolutt digg å gå på og spille på, og dette blir helt klart en stor utfordring for breddeklubbene der ute.

Når det gjelder det sporstlige så var tiden vi virkelig hadde et godt landslag på det glade 90-tall da grus var tingen, så den store kunstgressrevolusjonen kom liksom aldri helt.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Lasaron

At Norges landslag fikk dårligere resultater tror jeg nok skjedde mer på tross av en på grunn av at grus ble byttet ut med kunst.
Tren på langskudd

SeLyren

Personlig synes eg det var bra å spille på grus, kanskje det blir mindre leddbåndsskader av det også?

Belfort

Tromsø og Bodø må nok gå over til grus, mens resten av Eliteserien må klare og ha gressbaner

Superjack

Norsk fotball (og leverandører) har valgt den enklest og rimeligste veien for å få gode kunstgressbaner.
Og ikke tatt hensyn til forsøpling.

Jeg er også kritisk til en del EU regler og direktiver som Norge ukritisk innfører. Men dette er helt greit.

Breddefotballen klarer seg garantert helt fint med alternativer som vil bli utviklet. For alternativer vil komme.
De første kunstgressene var uten granulater, men fortsatt vesentlig bedre å spille på enn grus.

Om alternativene blir tilstrekkelig for eliten er kanskje mer usikkert. Og om toppfotballen må spille på gress så er det helt akseptabelt.

Dette er virkelig et I-lands problem.

Tonnevis med plast i natur og havet er ikke det.

Og hvor mye granulat dras ikke hjem etter trening og kamp fra en kunstgressbane i dag?



Brannsupporter.

ACHTUNG

Brann kommer til å velge hybrid uavhengig av hva, men det vil helt klart få store konsekvenser for breddeidretten og dermed treningsvilkårene for fremtidens toppspillere. Man får håpe at det miljøvennlige alternativet blir såpass bra at det lar seg gjøre å trene året gjennom for bredden.

Finfin respons

Quote from: Pyton on August 15, 2023, 21:35:18 PM
Quote from: Lasaron on August 15, 2023, 20:59:56 PMMen om "hele" Norge er enige om at dette er dumt for Norge, er det bare å bruke reservasjonsretten. Vi er ikke nødt til å følge dette.

Dette er politikk. Da ryker all internasjonalt gehør og alle internasjonale ambisjoner (både personlige og som land) på mange områder. Finnes ikke en snøballs sjanse ett visst sted for at Norge ikke følger opp.

De samme politikerne kjører rundt med biler som spytter ut gummi forurensning i hver eneste sving, sammen med resten av verden.

Jeg synes man burde la miljøvernet begynne med de voksne før man lar politikken gå ut over barna. Men det har vel ikke EU baller til?
Kanskje.

Christian

Quote from: Finfin respons on August 17, 2023, 01:42:37 AMJeg synes man burde la miljøvernet begynne med de voksne før man lar politikken gå ut over barna. Men det har vel ikke EU baller til?
Egentlig helt enig i at vi voksne burde starte med oss selv, men samtidig tror eg barn (og egentlig de aller fleste voksne) vil leve helt greit med både kork og olivensteiner eller hva de nå kommer fram til av alternativer.

Lasaron

Spør Skeid hva de syns om kork. De har prøvd.
Tren på langskudd

Optimist

Kork og kokos hadde aaaaaldri fungert i Bergen. Hver gang det regner en del så flyter det opp og vekk fra banen.
Kokende idiot

Nixon

Nød lærer naken kvinne å spinne, heter det. Tipper at det vil bli et helt annet fokus på alternativer nå, og at det vil komme noe som kan brukes innen fristen.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Hickok

Quote from: Nixon on August 17, 2023, 10:40:52 AMNød lærer naken kvinne å spinne, heter det. Tipper at det vil bli et helt annet fokus på alternativer nå, og at det vil komme noe som kan brukes innen fristen.

Det er allerede forskning på gang på alternativer. Bjørk er det neste under utprøving.

Spelaren

En fin løsning er jo at alle heller bare flytter til Saudi-Arabia og speler der. Fint og varmt, trenger bare vanne litt.
GÃ¥ av.

Erlend

BA med artikkel (bak betalingsmur) om at Brann planlegger Ã¥ skifte til hybridgress i vinter.  Kalvenes bekrefter planene.

Blir vel bra hvis det fører til et fastere dekke enn vi har hatt fra sommeren og utover

Kagain

Quote from: Erlend on September 11, 2023, 14:28:49 PMBA med artikkel (bak betalingsmur) om at Brann planlegger Ã¥ skifte til hybridgress i vinter.  Kalvenes bekrefter planene.

Blir vel bra hvis det fører til et fastere dekke enn vi har hatt fra sommeren og utover

Ja, de har ikke helt bestemt seg for hvilket hybridgress de vil ha, men de vil ha hybridgress. De henviser også til hvor bra kvalitet det er på matten til FK Haugesund som visstnok skiftet i fjor. Så de har troen på at dette blir bra.

Gulløl

October 18, 2023, 08:14:42 AM #3025 Last Edit: October 18, 2023, 08:22:39 AM by Gulløl
Vi nærmer oss november. Nå har vel Brann bestemt hvilke type hybridgress de skal ha vel ?? Om ikke hvor lang tid skal de egentlig bruke på sondering rundt dette valget ? Anleggsstart skal planlegges og mye ordnes før maskinene ruller inn på Stadion. Tipper det blir det samme hybridgresset som FK Haugesund har. Dette siden det har vært såpass vellykket i nær geografisk nærhet, da er det vel ikke så lurt av Brann å eksperimentere med en helt annen type.
I Haugesund var de godt i gang å legge banen tidlig i desember i fjor. Håper på en tidlig anleggsstart for Brann også slik at banen har "satt seg" best mulig til sesongstart 2024 som er 01 april.
https://www.tv2.no/sport/fotball/eliteserien/eliteserien-leder-reagerer-det-er-en-skam/15333556/

Blir det tilsvarende hybridgress som i Haugesund hadde det vært interessant om media kunne gitt oss info om brukstiden de har hatt på banen det første året, hvor mange kamper og treningstimer banen har tålt, osv osv.

Siste hjemmekampen for Brann er 26 november. Da bør det ikke være så langt unna at de setter i gang.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

andreas1989

Er det realistisk at gresset er spilleklart til serieåpningen eller kan vi risikere å starte med to bortekamper feks?

Hickok

Quote from: andreas1989 on October 18, 2023, 10:38:36 AMEr det realistisk at gresset er spilleklart til serieåpningen eller kan vi risikere å starte med to bortekamper feks?

Det handler vel om nok varme til at røttene gror. Undervarme hjelper, men om det blir en stram vinter, så tviler jeg Brann ønsker å risikere å herpe det med en gang. Da blir det vel fortrinnsvis å snu noen kamper ja, om NFF er med på det. De har aldri vært spesielt fleksibel på sånt.

Gulløl

October 19, 2023, 15:57:15 PM #3028 Last Edit: October 19, 2023, 15:59:25 PM by Gulløl
FKH som mener de har Norges fineste bane (i tillegg i toppen av kåring) har fått en bane der brukstiden har gått opp med én tredjedel, dvs. to treninger i uken og to lag som spiller kamper på banen. Sier en del om hvor mye Brann får bruke banen på Stadion om de velger samme type hybridgress.

Klipp fra VG:
- Alle klubber sør for Trondheim bør ha naturgress. Situasjonen er trist for toppfotballen, sier Haugesund-leder Martin Fauskanger.
FK Haugesund ble før årets sesong første norske toppklubb med en ny variant av hybridgress.
- Jeg vil påstå at det er landets fineste bane, sier han.
Banen ligger helt i toppen i kåringen av årets beste bane i Eliteserien, etter det VG får opplyst.
- Med hybridgress er forbrukstiden gått opp med én tredjedel. Vi har to treninger i uken og to lag som spiller kamper på vår bane.
- Hvordan er økonomien i det?
- Den var 1,5 millioner dyrere enn vanlig gress, så det var en «no brainer» for oss.


https://www.vg.no/sport/fotball/i/wAjyyP/bekymret-for-eliteserien-er-det-snart-slutt-paa-gresset?fbclid=IwAR3GqPloNcUytBlQS5wjpMKJWcJSh9kl4s3Y5Yxd9CCP9MVEV1l0sn6RSSI
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

opplett

Så litt av FKH-AaFK i dag. Den matten til Haugesund er altså aldeles nydelig. Kanskje Norges fineste. Ser ut som en Premier League-matte. Og det når vi nærmer oss november.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Lasaron

Tertnes holder på å legge nytt dekke. De skal teste ut bjørkegranulat. Det er allerede en klubb på Sørlandet som har spilt med det et par år. De sier det har gått bra. Det eneste negative er at det er glattere på banen da. Jeg mistenker at det er enda glattere enn de fremstiller det som, men vet ikke.

Nå skal flere klubber prøve ut, pilotprosjekter ulike steder i landet. Tertnes er et av prosjektene. Bjørkegranulatet etc. produseres i Ryfylke.

Dette er jo nedbrytbart. Tåler det regn og kulde, ballen spretter fint, det er bra å løpe og falle på, og man løser det med glatt bane, så kan dette være løsningen.

Kanskje ikke inne på Brann stadion, men jeg vurderte det som akkurat innenfor å poste det på denne tråden likeveld.

Sak i BT.
Tren på langskudd

Spelaren

Kjedelig for bjørkepollenallergikere :P
Neidams... det er et interessant alternativ.
GÃ¥ av.

Hickok

Quote from: Spelaren on November 03, 2023, 12:44:18 PMKjedelig for bjørkepollenallergikere :P
Neidams... det er et interessant alternativ.

Får vel neppe mye pollen ut av denne bjørken.... :)

Billy Elliott

November 16, 2023, 10:29:35 AM #3033 Last Edit: November 16, 2023, 10:31:35 AM by Billy Elliott
Kommer kunstgresset nå?

Brann har kalt inn til pressekonferanse kl. 13 i dag, meldes det nÃ¥. Temaet for pressekonferansen er like muligheter og banesituasjonen til Brann. Merkelig om det kalles inn til pressekonferanse, hvis ikke det er noe kontroversielt som skal presenteres. 
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Nixon

Brann er ikke så hjernedøde at de kommer trekkende med et vedtak kunstgress nå. Den leksen har de lært for å si det sånn.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

andreas1989

November 16, 2023, 10:48:43 AM #3035 Last Edit: November 16, 2023, 10:55:22 AM by andreas1989
Etter helgens kamp så er det vel neppe noen tvil om hva løsningen blir, skal bli mer interessant å høre hva man har å si om Nymark planene.

krakra

De har jo jobbet med ganske omfattende planer for Nymark, så tipper de skal presentere planene der. Tror det blir meget bra. Damelaget og andrelaget får seg en skikkelig kamparena utenfor Stadion.

Nixon

Blir interessant å høre hva de tenker om damelaget. Med hybridgress blir det mulig å spille alle kampene på Stadion, men selv med et oppsving i tilskuertallet, vil det fort bli en god del kamper på et nesten folketomt anlegg. Så noe eget på Nymark hadde vært topp. Og så kan noen kamper gå på Stadion.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

andreas1989

BT melder nå at Trond Mohn er inne i bildet.

krakra

Quote from: Nixon on November 16, 2023, 10:54:31 AMBlir interessant å høre hva de tenker om damelaget. Med hybridgress blir det mulig å spille alle kampene på Stadion, men selv med et oppsving i tilskuertallet, vil det fort bli en god del kamper på et nesten folketomt anlegg. Så noe eget på Nymark hadde vært topp. Og så kan noen kamper gå på Stadion.
Planen har vel hele tiden vært å lage et "Nymark Arena" med tribuner og kampfasiliteter som andrelaget og damelaget kan bruke. Så kan damene spille på Stadion ved spesielle anledninger. Er Mohn med, så har de kanskje fått finansieringen på plass for dette.

Nixon

Både BT og BA skriver om dette nå, men bare om hybridgress på Stadion og på treningsbanene på Nymark. Ingenting om eventuelle tribuner.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

ACHTUNG

Rosenborg har Koteng Arena for damelaget, det hadde jo vært glimrende om man hadde fått på plass tribuner ved banen der det har vært planlagt at damelaget og Brann 2 skal spille sine kamper og gitt areanen navnet Mohn Stadion eller Mohn Arena.

Gulløl

November 16, 2023, 12:22:40 PM #3042 Last Edit: November 16, 2023, 12:27:46 PM by Gulløl
Blir ganske overrasket om Brann satser på noe annet enn FKH sin type hybridgress, så vellykket det har vært. At Mohn bidrar er ikke så veldig overraskende, en del år tilbake i tid når det var snakk om kunstgress på Stadion gav han en lovnad om å finansiere det. Mulig at det er fasilitetene på Nymark Mohn nå istedenfor er en av aktørene i finansieringspakken for eller begge deler.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

krakra

Brann innkaller neppe til pressekonferanse for å fortelle hvilket underlag de legger på Stadion og Nymark. Dette er nok for å presentere en helhetlig plan for Stadion-området om innebærer treningsbaner og kamparena på Nymark og Stadion. I samme underlag. Er alt dette på plass og finansiert, med samme underlag, så er det et solid stykke arbeid og vi kan være glade for at vi stemte ned det forhastede KG-forslaget i 2021.

andreas1989

Så for å oppsummere så blir det altså på begge treningsbanene, altså den nærmest Haukelandshallen og den nærmest stadion lagt hybrid dekke med ny drenering men om det er noe som var litt skuffende så var det kanskje at ingen av banene vil få undervarme?

Så vil det altså på grustomten bli bygget en kunstgress bane med tribune i kommunens regi.

Tråden bør kanskje omdøpes til Fasiliteter?

krakra

Mohn og SpV tar hele regningen for skifte av dekke på Stadion og oppgradering av treningsfasiliteter. Både stadionmatten og treningsbanene skal få hybridgress. Den ene banen får også tribunefasiliteter så andrelaget kan spille der. Prislappen er på 86 millioner. Damene skal spille på Stadion.

Dette er enorme nyheter.

Hickok

Quote from: krakra on November 16, 2023, 13:34:49 PMMohn og SpV tar hele regningen for skifte av dekke på Stadion og oppgradering av treningsfasiliteter. Både stadionmatten og treningsbanene skal få hybridgress. Den ene banen får også tribunefasiliteter så andrelaget kan spille der. Prislappen er på 86 millioner. Damene skal spille på Stadion.

Dette er enorme nyheter.

Dette er å ta neste steget, både for herrer og damer.

Erlend

Sikkert mange som skal ha skryt for dette, men jeg tror en stor hyllest til Kalvenes er på plass her

krakra

Quote from: Erlend on November 16, 2023, 13:43:54 PMSikkert mange som skal ha skryt for dette, men jeg tror en stor hyllest til Kalvenes er på plass her
Jeg tror Sverdrup og Kalvenes har vært rimelig sentrale i dette arbeidet, særlig på finansieringsbiten.

Og så er jeg ganske sikker på at vi aldri hadde fått denne finansieringen hvis det ikke hadde vært for damelaget. Det er en grunn til at Sverdrup vektla det så mye i sin åpning.

Churchill

Dette er et stort steg for Brann og et kjempesprang for menneskeheten. Kudos til Klubbens ledelse for Ã¥ fÃ¥ til dette. Dette viser at god forretningsdrift er en forutsetning for sportslig suksess. Jeg simpelthen elsker intervjuet  med Kalvenes i BA. Alt han sier er 100% riktig.

Og så har vi jo filantropen Trond Mohn da. For en mann!
...we shall never surrender.

Go Up