• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann sine kamp-, trenings- og anleggsfasiliteter

Started by Gulløl, April 26, 2010, 20:31:50 PM

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Go Down

RepublikkenBergen

Quote from: fortune on April 05, 2023, 17:24:29 PMVannbåren varme er vel heller ikke anbefalt ute, høy risiko for frostsprengning om man ikke fyrer kontinuerlig.

Skal jaggu være kaldt over tid før blir skader. Kan og ha varmekabler i rørgaten for å unngå at det fryser..

Corran

Litt artig når en ser på de fine bildene som er lagt ut (takk for det btw) at natur gressmatten ser finere ut enn kunstgresset på sidelinjen
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Gulløl

April 07, 2023, 10:29:09 AM #2952 Last Edit: April 07, 2023, 10:31:07 AM by Gulløl
Nå er det et par dager det ikke har vært bilder av vår vakre gressbane på SoME. Daglige bilder fra forskjellige vinkler gjør at folket og potensielle billettkjøpere "kjenner lukten av sagmugg" og kjenner at det begynner å krible før comebacket i eliteserien : )
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Gulløl

Horneland er fornøyd :)

Klipp  fra BA:
De har ennå ikke fått kjenne gresset under skoene på Stadion-matten, men Horneland har hatt seg en smugtitt. - Det så veldig bra ut, smiler Brann-sjefen.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

SKBCPH

April 12, 2023, 17:11:15 PM #2954 Last Edit: April 12, 2023, 17:20:02 PM by SKBCPH
Feilpost.
- Vi har den treneren vi har.

Gulløl

FKH sliter med sin nye hyridgressbane. Et klipp fra Haugesund Avis:

Han forklarer at naturgresset, som skal utgjøre 90 prosent, vokste godt i både januar og februar.
Så kom mars og ødela alt.
- Det er ingen hemmelighet at vi hadde null vekst i mars, sier Fauskanger.
- Hvilke følger får det?
- Det skal være en god bane å spille på, men det er mer kunstgress enn naturgress. Og det er ikke ideelt. Vi kommer til å skade banen, så den må bli sådd på nytt etter kampen, sier han.


https://www.h-avis.no/stadion-gresset-ser-kanskje-gront-og-fint-ut/s/5-62-1513648
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

SKBCPH

Quote from: Gulløl on April 12, 2023, 23:33:41 PMFKH sliter med sin nye hyridgressbane. Et klipp fra Haugesund Avis:

Han forklarer at naturgresset, som skal utgjøre 90 prosent, vokste godt i både januar og februar.
Så kom mars og ødela alt.
- Det er ingen hemmelighet at vi hadde null vekst i mars, sier Fauskanger.
- Hvilke følger får det?
- Det skal være en god bane å spille på, men det er mer kunstgress enn naturgress. Og det er ikke ideelt. Vi kommer til å skade banen, så den må bli sådd på nytt etter kampen, sier han.


https://www.h-avis.no/stadion-gresset-ser-kanskje-gront-og-fint-ut/s/5-62-1513648

Har vel ikke vært mye kaldere på Haugalandet enn i Bergensdalen i mars? Kan man si at Brann for en gangs skyld har truffet blink med sesongforberedelsene av banen?
- Vi har den treneren vi har.

esp123

Brann har gjort en relativt bra jobb, men syns det er ganske klart at den hemmer Branns spill. Feilprosenten var høyere og det var vanskeligere å kombinere raskt mot FKH. Sammenlignet med kunstgresslag gjør det vanskeligere å bryte ned lavtliggende motstandere. Før straffen gikk spillet ganske trått mot Haugesund.

Gulløl

April 19, 2023, 10:43:54 AM #2958 Last Edit: April 19, 2023, 10:46:42 AM by Gulløl
Har underlaget og gressteppet på Stadion forbedres seg siden FKH kampen til lørdagens kamp ? Ingen beskrivelser og bilder noen plass siste dager. Selv om underlaget såg fint ut under FKH kampen slett tydelig Brann spillerne med underlaget, spesielt første halvtimen. FKH med sin type fotball hadde bedre fordel av slik underlaget var. Håper på et mer optimalt underlag til kampen mot Engen, jevn bane og kort og vått gress som innbyr til at ballen kan gå fort.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Lasaron

Jeg ser det som selvsagt at det er betydelig bedre. Grunnet mye varme og sol. Vanning tar de seg jo av.
Tren på langskudd

SKBCPH

Hadde vært fint med et oppdatert bilde av en matte som har badet i sol og varme i et par dager ja..
- Vi har den treneren vi har.

Gulløl

April 19, 2023, 13:58:11 PM #2961 Last Edit: April 19, 2023, 14:07:58 PM by Gulløl
Siden Brann ikke gidder å vise oss banen får vi inntil videre se på hvordan Lillestrøm presenterer gressmatten sin (link). Dette er Lillestrøm flinke til. Har inntrykk av at Brann i stor grad har sluttet med det "moderne mediet video" bortsett fra formelle og seriøse intervjuer. Det var en gang den forrige billettsjefen Dag Frode Algerøy sprang rundt på tribune og bane og viste frem til oss i stor begeistring. I Bergen by med omegn som koker mer rundt Brann enn på 15 år trenger vi krydre med litt entusiasme og en smule galskap. Er de fast ansatte på Stadion for beskjedne kan de leie inn Christoffer Schjelderup og kjøre litt på (som de vel gjorde en gang tidloigere).
https://twitter.com/i/status/1648329042171420672
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

SKBCPH

Quote from: Gulløl on April 19, 2023, 13:58:11 PMSiden Brann ikke gidder å vise oss banen får vi inntil videre se på hvordan Lillestrøm presenterer gressmatten sin (link). Dette er Lillestrøm flinke til. Har inntrykk av at Brann i stor grad har sluttet med det "moderne mediet video" bortsett fra formelle og seriøse intervjuer. Det var en gang den forrige billettsjefen Dag Frode Algerøy sprang rundt på tribune og bane og viste frem til oss i stor begeistring. I Bergen by med omegn som koker mer rundt Brann enn på 15 år trenger vi krydre med litt entusiasme og en smule galskap. Er de fast ansatte på Stadion for beskjedne kan de leie inn Christoffer Schjelderup som de vel gjorde en gang før.
https://twitter.com/i/status/1648329042171420672

Aldri kjekt å skryte av LSK, men wow, det kan man vel kalle en "helt ok" matte :)
- Vi har den treneren vi har.

Lasaron

Kuriositet: Bayern München sin hjemmebane sliter med dårlig naturgress.
Tren på langskudd

RepublikkenBergen

Quote from: Lasaron on April 20, 2023, 06:41:22 AMKuriositet: Bayern München sin hjemmebane sliter med dårlig naturgress.

Været hadde vel sin rolle i går...

Gulløl

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

RepublikkenBergen


Gulløl

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

esp123

Jeg vil ikke si at vi har hjemmebane-fordel når det gjelder underlag ihvertfall. Virker tung og relativt humpete.

Lasaron

Men vi får duer på matten under kamp. Det er artig.
Tren på langskudd


esp123

Dette er jo rimelig krise for norsk fotball. Spesielt talentutvikling og breddefotball.

Lasaron

Men dette kan Norge ta rennefart og drite i, hvis politikerne gidder. Vi er ikke med i EU. Vi har i EØS-avtalen anledning til å legge ned veto for ting som angår oss selv.
Tren på langskudd

Corran

Quote from: Nixon on April 27, 2023, 12:02:37 PMhttps://www.vg.no/sport/fotball/i/4oXlGa/eu-kommisjonen-har-stemt-forbyr-gummigranulat-paa-kunstgressbaner

Enda godt at vi ikke har eller skal få kunstgress.

Men i følge noen her inne ville ikke dette skje på mange år?

Oppfølgingen her er at nå kan de "store" klubbene som er redd for å spille på kunstgress få Uefa til å si at europa cup ikke skal spilles på baner med gummigranulat
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

David

Det er en overgangsperiode på åtte år, men det er forsåvidt ikke så veldig mye.

Uansett så bør behovene til fotballen og breddeidretten være underordnet den enorme forsøplingen som akkumuleres på veldig kort tid her, så alt i alt er det helt riktig at man prøver å gjøre noe med det.

Superjack

Enig med siste taler.

Hva er viktigst, å spille fotballen på slett underlag eller miljøet?

Når noen snakker om Norge ikke være i EU og vetomulighet. Hadde noen vetoet på litt andre områder så kunne kanskje alle de norske gressbanene blitt varmet opp av rimelig grønn norsk strøm. ( Fleipete forsøk på dårlig referanse til politikk)

Brannsupporter.

fineste drakten er 1995

En gledens dag og en spiker til de som vil spille på plastikk fremfor gress.

Lasaron

Folkehelse og sosial tilhørighet kan være like viktig som enkelte miljøtiltak. Jeg står på mitt.
Tren på langskudd

ostraume

Og det er at gummigranulat er en god ting?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra


Spelaren

Det kommer til å knekke norsk breddefotball fullstendig. Og hvis det ikkje gis unntak for anlegg som kan fange opp granulat og forhindre spredning er det tydelig at dette er ideologisk framfor rasjonelt.
Gå av.

esp123

April 27, 2023, 20:35:15 PM #2981 Last Edit: April 27, 2023, 20:37:09 PM by esp123
Man kan ikke ha gress i breddefotballen. For gressbaner er brukstiden altfor lav. Alternativet her er grus. Som forsåvidt jeg er vokst opp med. Innbydde som regel ikke til veldig severdig fotball, og ble helt ubrukelig hvis det regnet mye.

krakra

Vi hadde kunstgressbaner med sand. Det var bedre enn grus, men ikke veldig bra for kroppen.

Spelaren

Men - siden det i utgangspunktet legges opp til en overgangsperiode på 8 år, som muligens vil utvides etter at siste høringsrunde er gjennomført, legges det et press på bransjen å utvikle et alternativ som er kommersielt gjennomførbart uten å gå for mye på akkord med kvaliteten på dekket.
Gå av.

Superjack

Quote from: Spelaren on April 27, 2023, 19:48:41 PMDet kommer til å knekke norsk breddefotball fullstendig. Og hvis det ikkje gis unntak for anlegg som kan fange opp granulat og forhindre spredning er det tydelig at dette er ideologisk framfor rasjonelt.

Tenke du økonomisk eller på annen måte?

Det var masse breddefotball uten kunstgress også.

Mikroplast er et stort miljøproblem. Granulater fra kunstgressbaner er en stor forrurenser. Dette er vel en av de mer rasjonelle beslutningene når det gjelder miljøet om du spør meg.

Så må det gjøres det beste for å finne alternativer.

Brannsupporter.

Spelaren

Quote from: Superjack on April 28, 2023, 11:18:52 AM
Quote from: Spelaren on April 27, 2023, 19:48:41 PMDet kommer til å knekke norsk breddefotball fullstendig. Og hvis det ikkje gis unntak for anlegg som kan fange opp granulat og forhindre spredning er det tydelig at dette er ideologisk framfor rasjonelt.

Tenke du økonomisk eller på annen måte?

Det var masse breddefotball uten kunstgress også.

Mikroplast er et stort miljøproblem. Granulater fra kunstgressbaner er en stor forrurenser. Dette er vel en av de mer rasjonelle beslutningene når det gjelder miljøet om du spør meg.

Så må det gjøres det beste for å finne alternativer.



Breddefotballen er avhengig av tilgang på anlegg for å ivareta interessen. Med dette forbudet er me tilbake til tiden med grusbaner for barn, unge og amatører. Hvis det ikkje gis unntak for baner som kan dokumentere fangst av granulater er dette ren ideologisk overstyring fra aktører me ikkje har valgt selv.
Gå av.

Lasaron

Hysterisk ideologi som får folk til å føle seg god, trumfer ofte sunn fornuft. Smak litt på den.
Tren på langskudd

ostraume

Quote from: Lasaron on April 28, 2023, 13:18:46 PMHysterisk ideologi som får folk til å føle seg god, trumfer ofte sunn fornuft. Smak litt på den.

Smakte på den. Pompøs og idiotisk påstand.

Når det gjelder gummigranulat spesifikt så har jeg ikke noen særlig kunnskap om det. Og selvsagt enig i at det gode alternativer må finnes og at gode baner er en god ting. Men det skurrer jo litt i den sunne fornuften å mose opp gamle bildekk og spre utover treningsbanene til ungene våre.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Superjack

Quote from: Spelaren on April 28, 2023, 11:27:12 AM
Quote from: Superjack on April 28, 2023, 11:18:52 AM
Quote from: Spelaren on April 27, 2023, 19:48:41 PMDet kommer til å knekke norsk breddefotball fullstendig. Og hvis det ikkje gis unntak for anlegg som kan fange opp granulat og forhindre spredning er det tydelig at dette er ideologisk framfor rasjonelt.

Tenke du økonomisk eller på annen måte?

Det var masse breddefotball uten kunstgress også.

Mikroplast er et stort miljøproblem. Granulater fra kunstgressbaner er en stor forrurenser. Dette er vel en av de mer rasjonelle beslutningene når det gjelder miljøet om du spør meg.

Så må det gjøres det beste for å finne alternativer.



Breddefotballen er avhengig av tilgang på anlegg for å ivareta interessen. Med dette forbudet er me tilbake til tiden med grusbaner for barn, unge og amatører. Hvis det ikkje gis unntak for baner som kan dokumentere fangst av granulater er dette ren ideologisk overstyring fra aktører me ikkje har valgt selv.

Hvorfor er alternativene bare grusbaner ala 1980 tallet og kunstgress med masse plast /gummi?

Husker at på 80 tallet gikk alle kjøleskap på kjølemedium som laget hull i osonlaget. Industrien hylte men forbud kom.

Vi har fortsatt kjøleskap som fungerer helt fint.

8 år på å utvikle nye løsninger.

Mange ting i miljø og grønne skiftet jeg ikke er enig med, men denne forstår jeg og tror det kommer til å finnes helt fine løsninger på.

Brannsupporter.

Superjack

Quote from: Lasaron on April 28, 2023, 13:18:46 PMHysterisk ideologi som får folk til å føle seg god, trumfer ofte sunn fornuft. Smak litt på den.

Faktisk delvis enig med deg om denne påstanden. Men ikke i denne konteksten.
Brannsupporter.

David

Absolutt alle er innforstått med at dette kan ha potensielt dramatiske konsekvenser for bredde- og barnefotballen, hvis ikke noe holdbart alternativ kommer på markedet i løpet av overgangsperioden. Vi har ingen garanti for at noe sånt vil komme, men en vedtatt utfasing er én måte å prøve å skyte fart i utviklingen på. Det fjerner dekkgjenvinningsbransjen som konkurrent, og gjør det potensielt mer lønnsomt å prøve å utvikle alternativer. NFF ønsket selv en overgangsperiode på tolv år, og mener det er å gamble med barns fremtid at det bare er åtte. Jeg vet ikke helt om jeg kjøper at disse fire årene skal utgjøre en så dramatisk forskjell, men hvis det er det som må til, så greit nok for min del. Jeg har ingen sterk formening om hvor lang denne perioden bør være, og har heller ikke sett detaljene i dette forslaget.

Antydninger om ideologisk "hysteri" og posørvirksomhet hadde kanskje truffet bedre hvis man samtidig hadde sagt åpent hvorvidt man i det hele tatt mener at granulatsvinn er et problem, og hvis ja, hvilke andre tiltak man heller foreslår. Hvis nei, så er vel det en ærlig sak, men jeg skulle like å se en begrunnelse.

Det er anslått at granulat tilsvarende 10 000 bildekk forsvinner fra norske baner og ut i naturen hvert eneste år. Jeg vet ikke med dere, men jeg synes det er verdt å ta tak i. Ikke bare er det forsøplende, men det kan også være giftig for fisk. Jeg har ikke helt tro på at oppsamlingsmekanismer rundt banene er effektivt nok, og det vil heller ikke fange opp den forholdsvis store andelen som går ut i avløpssystemene etter klesvask.

Av og til må man bare ta tak i et problem på overordnet nivå. Det var helt sikker noen som kalte det hysteri da klorfluorkarboner ble forbudt på 80-tallet også. Hårsprayene ble mye dårligere (i hvert fall i følge Donald Trump, som har klaget mye på dette) men det reddet nå likevel ozonlaget, så alt i alt var det verdt det.

Lasaron

Vi vet at Skeid var ekstremt misfornøyd med sitt (Oslo kommune) miljøvennlige alternativ. Sotra har forkastet sitt. Her er en sak i VG fra Søgne i samme bane.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/jlpnRA/fotball-klubb-om-alternativet-til-gummigranulat-mener-olivenkjerner-i-kunstgress-er-farlig?fbclid=IwAR2YhJVFTzNZq_IWgo75xTyhZn_2-QnMyb6jRhu8BzIjnfp8DkNO2ZuQg98

Jeg syns rett og slett folkehelse og sosial tilhørighet for mennesker er viktigere enn at noen fisk får plast i seg. Forenklet, ja, men det får frem hvorfor jeg står der jeg står.

Men bevares, får vi frem miljøvennlige alternativ som er like bra å spille på, uansett vær, så er det supert. Jeg liker jo ikke at gummigranulat forsvinner ut i naturen etc.

Tren på langskudd

David

Nå finnes det ingen fullgode alternativer i dag. Så får vi håpe det kommer, og at forbudet kan trigge mer forskning og utvikling på området.

Skeid støtter forbudet med tidsvindu, men har kritisert Oslo kommune for et eget særforbud som har rammet dem spesielt. Og det er jo ganske  forståelig.

https://twitter.com/stranddh/status/1651641100518432777

Lasaron

Skeid er blitt hysterisk behandlet av Oslo kommunestyre. Hysterisk.
Tren på langskudd

David

Men det som ble diskutert her var jo et forbud som vil tre i kraft i Europa flere år frem i tid. Hvem bryr seg om Oslo.

Lasaron

Og det forbudet mener jeg er galt, og viser til hvilke konsekvenser det godt tenkes kan få, ved å peke på helt reelle realiteter. Reelle realiteter.
Tren på langskudd

Giles

Quote from: Lasaron on April 28, 2023, 17:15:52 PMVi vet at Skeid var ekstremt misfornøyd med sitt (Oslo kommune) miljøvennlige alternativ. Sotra har forkastet sitt. Her er en sak i VG fra Søgne i samme bane.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/jlpnRA/fotball-klubb-om-alternativet-til-gummigranulat-mener-olivenkjerner-i-kunstgress-er-farlig?fbclid=IwAR2YhJVFTzNZq_IWgo75xTyhZn_2-QnMyb6jRhu8BzIjnfp8DkNO2ZuQg98

Jeg syns rett og slett folkehelse og sosial tilhørighet for mennesker er viktigere enn at noen fisk får plast i seg. Forenklet, ja, men det får frem hvorfor jeg står der jeg står.

Men bevares, får vi frem miljøvennlige alternativ som er like bra å spille på, uansett vær, så er det supert. Jeg liker jo ikke at gummigranulat forsvinner ut i naturen etc.


Du har rett. Men ikke KG på Stadion.

Corran

Quote from: Lasaron on April 28, 2023, 17:15:52 PMJeg syns rett og slett folkehelse og sosial tilhørighet for mennesker er viktigere enn at noen fisk får plast i seg. Forenklet, ja, men det får frem hvorfor jeg står der jeg står.


Var det ikke nevnt ca 10K dekk i Norge forsvinner ut i naturen. Jeg har sett tall som 3000 tonn granulat hvorav 1500 tonn er gummi og plast.
Dette er et av de 3 største utslippene av mikroplast.
Når du sier at folkehelse er viktigere enn at noen fisk får plast i seg viser jo at du ikke forstår noe som helst. At fisken vi spiser blir full av mikroplast medfører jo at vi får i oss mer mikroplast og det går utover folkehelsen.
Folkehelse og sosial tilhørighet er ikke avhengig av at vi har kustgressbaner.
Antall barn som spiller fotball i norge går ned.
Noen mener at antall barn som spiller fotball i norge er for høyt for fotballene klarer ikke ta vare på alle.

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Jeg vet vi spiser fisk. Men jeg tror forbud mot gummigranulat totalt blir verre for folkehelsen.

Det er bare ikke alltid jeg gidder å skrive alt.
Tren på langskudd

ostraume

Quote from: Lasaron on April 29, 2023, 06:32:58 AMJeg vet vi spiser fisk. Men jeg tror forbud mot gummigranulat totalt blir verre for folkehelsen.
 

Det er mulig. Vrient å måle. I de "gode" gamle dager så var det jo grusbaner som var tingen, og da var folkehelsen bedre. Så kanskje bildekkbanene ikke er så avgjørende? 

Men det også gode grunner for å prøve å se etter alternativer.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Go Up