• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann sine kamp-, trenings- og anleggsfasiliteter

Started by Gulløl, April 26, 2010, 20:31:50 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

osoerli

Quote from: Torvanger on September 24, 2015, 10:34:40 AM
Sandefjords omlegging til kunstgress har heller ikke bært frukter.


Spelar Sandefjord på kunstgras?
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Henki

Quote from: Torvanger on September 24, 2015, 10:34:40 AM
Hovedargumentet for kunstgress er at man kan ta mer poeng, nå når dette argumentet er gjennomtorpedert en gang for alle, via det faktum at de øverste lagene i årets TL alle spiller på naturgress, så har ikke kunsgress-Vibeke et hovedargument lenger. Ergo, Brann kommer til å ha naturgress flere år fremover. Bare se på et av de andre favorittlagen


Vel, nå skal det jo ikke mere til enn at flesteparten av de øverste lagene i TL til neste år spiller på kunstgress så vil din argumentasjon om gjennomtorpedering være gjennomtorpedert selv.
Det er en usedvanlig dårlig måte å argumentere på å bare ta utgangspunkt i situasjonen pr. nå. Det kan godt være at det finnes gode argumenter mot kunstgress, men argumentet du kommer med her er ikke et av dem.
Ballen skal fremover!

osoerli

September 24, 2015, 12:34:01 PM #1452 Last Edit: September 24, 2015, 12:35:46 PM by osoerli
Quote from: Spelaren on September 24, 2015, 12:01:50 PM
Quote from: Torvanger on September 24, 2015, 10:34:40 AM
Hovedargumentet for kunstgress er at man kan ta mer poeng, nå når dette argumentet er gjennomtorpedert en gang for alle, via det faktum at de øverste lagene i årets TL alle spiller på naturgress, så har ikke kunsgress-Vibeke et hovedargument lenger. Ergo, Brann kommer til å ha naturgress flere år fremover. Bare se på et av de andre favorittlagene til Mohn, TIL, de rykker etter all sannsynlighet ned. Sandefjords omlegging til kunstgress har heller ikke bært frukter.


Hovedargument?

"Klubbens begrunnelse er, blant annet, at det trolig vil øke sjansene for sportslig suksess, at det vil gi mer stabile treningsforhold og at det vil gi flere muligheter til også å ha andre aktiviteter på arenaen."
I tillegg er det ikkje listet opp som noe hovedargument i klubbens egen redegjørelse. En av mange grunner.


I tillegg dumper du rett ned i en annen logisk tankefeil ved å fokusere kun på årets sesong. Tenk om noen skulle spør deg hvem som ble topp 3 i fjor for eksempel? Eller hvilket underlag de to siste seriemesterne har spilt på? Av de "antatte" topplagene har allerede engen bestemt seg for KG, mens Viking har det til vurdering pga ønske om økt aktivitet.


Ja eller tenk om nokon skulle sjå på alle kampane dei siste 8 sesongane.
Frå 2008 og fram til i dag (årets 12 første kampar) tok
Kunstgraslag på sin heimebane i snitt 1,74 poeng mot naturgraslag
og
Naturgraslag på sin heimebane i snitt 1,84 poeng mot kunstgraslag.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Henki

Quote from: osoerli on September 24, 2015, 12:15:40 PM
Quote from: Torvanger on September 24, 2015, 10:34:40 AM
Sandefjords omlegging til kunstgress har heller ikke bært frukter.


Spelar Sandefjord på kunstgras?


Og er det ikke sannsynlig at Sandefjord ville ha slitt denne sesongen uavhengig av hvilket underlag de spiller hjemmekampene sine på?
Ballen skal fremover!

ostraume

Slik jeg ser det så er det den som ønsker å endre noe som har bevisbyrden på sin side. Administrasjonen argumenterer (blant annet) for at kunstgress gir større sjanse for sportslig suksess og jeg har ikke sett noe som underbygger dette.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Lasaron

Da går vi, mest sannsynligvis, nok en gang til en ny sesong uten en skikkelig treningsbane på samme underlag som på Brann Stadion. Den som brukes mest i dag er for liten, og den nærmest Haukelandshallen er ekstremt ujevn.
Tren på langskudd

Spelaren

Quote from: osoerli on September 24, 2015, 12:34:01 PM
Ja eller tenk om nokon skulle sjå på alle kampane dei siste 8 sesongane.
Frå 2008 og fram til i dag (årets 12 første kampar) tok
Kunstgraslag på sin heimebane i snitt 1,74 poeng mot naturgraslag
og
Naturgraslag på sin heimebane i snitt 1,84 poeng mot kunstgraslag.


Kan det kanskje ha noe med at historisk sett mindre ressurssterke og dårligere lag velger kunstgress lettere enn de større og rikere klubbene?
GÃ¥ av.

osoerli

Quote from: Spelaren on September 24, 2015, 18:09:35 PM
Quote from: osoerli on September 24, 2015, 12:34:01 PM
Ja eller tenk om nokon skulle sjå på alle kampane dei siste 8 sesongane.
Frå 2008 og fram til i dag (årets 12 første kampar) tok
Kunstgraslag på sin heimebane i snitt 1,74 poeng mot naturgraslag
og
Naturgraslag på sin heimebane i snitt 1,84 poeng mot kunstgraslag.


Kan det kanskje ha noe med at historisk sett mindre ressurssterke og dårligere lag velger kunstgress lettere enn de større og rikere klubbene?


Ja det går jo alltid an å vri ørlite på fakta for å tilpasse det til sitt syn.  Men du har eit poeng med mindre ressurssterke og dårlegare lag.  Lat no desse drittklubbane få ha plastikken sin i fred!
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!


Giles

Glimrende, da er det bare å håpe at kunstgresspsykosen går over innen saken skal sluttbehandles. Jeg har god tro på det. Gress er framtiden.

Jose Arrogantio

Quote from: Spelaren on September 24, 2015, 18:09:35 PM
Quote from: osoerli on September 24, 2015, 12:34:01 PM
Ja eller tenk om nokon skulle sjå på alle kampane dei siste 8 sesongane.
Frå 2008 og fram til i dag (årets 12 første kampar) tok
Kunstgraslag på sin heimebane i snitt 1,74 poeng mot naturgraslag
og
Naturgraslag på sin heimebane i snitt 1,84 poeng mot kunstgraslag.


Kan det kanskje ha noe med at historisk sett mindre ressurssterke og dårligere lag velger kunstgress lettere enn de større og rikere klubbene?


Hvis man må begynne å dra inn andre faktorer enn baneunderlag for å forklare suksess eller mangel på suksess (og det må man), så er kanskje ikke argumentet om økt sportslig suksess grunnet kunstgress så sterkt lenger.


Spelaren

Quote from: Jose Arrogantio on September 26, 2015, 15:42:14 PM
Hvis man må begynne å dra inn andre faktorer enn baneunderlag for å forklare suksess eller mangel på suksess (og det må man), så er kanskje ikke argumentet om økt sportslig suksess grunnet kunstgress så sterkt lenger.


Eg har aldri brydd meg om underlaget for poengfangstens skyld, ei heller har Brann listet det opp som en hovedgrunn. Eg håper vi har et godt underlag fra sesongstart til sesongslutt, og at situasjonen med treningsfasilitetene ordner seg.
GÃ¥ av.

Torvanger

Da er det bare å hive seg på og se hvor mange såkalte "likes" man ender opp med, ettervhert. Bare promotèr hist og pist:


https://www.facebook.com/naturgressbrann

aleksanderhjelleseth

"Trusselen om å legge dørmatte på Brann Stadion er mer overhengende enn noensinne, lik denne siden og bekreft dermed ditt ja til kunstgress!"

Det skal vell være ja til naturgress? Hehe

Torvanger

Quote from: aleksanderhjelleseth on October 14, 2015, 13:10:53 PM
"Trusselen om å legge dørmatte på Brann Stadion er mer overhengende enn noensinne, lik denne siden og bekreft dermed ditt ja til kunstgress!"

Det skal vell være ja til naturgress? Hehe



Hehe, her har det gått fort i svingene, ja, godt at du tok korrekturen med en gang, det er herved ordnet!

Spelaren

Ja, nå skjelver nok Vibeke i skjørtet. Skal du lage en hashtag på twitter også?
GÃ¥ av.

Torvanger

Quote from: Spelaren on October 14, 2015, 14:03:14 PM
Ja, nå skjelver nok Vibeke i skjørtet. Skal du lage en hashtag på twitter også?


Twitter skiter vi i. Jeg registrerer at FFK-fansen har hatt en FB-kampanje mot kunstgress tidligere, som fungerte, det er vel ikke mer enn rett og rimelig at noen tar initiativet her i gården. Eller skal du ironisere over dette initiativet også?

Spelaren

Quote from: Torvanger on October 14, 2015, 14:33:11 PM
Twitter skiter vi i. Jeg registrerer at FFK-fansen har hatt en FB-kampanje mot kunstgress tidligere, som fungerte, det er vel ikke mer enn rett og rimelig at noen tar initiativet her i gården. Eller skal du ironisere over dette initiativet også?


Ja. For det er formålsløst, akkurat som facebook-kampanjen mot kunstgress på Fredrikstad Stadion der det i dag ligger... kunstgress.

Vil du virkelig endre Branns avgjørelse må det kraftigere lut til. Hvis motstanden mot kunstgress er så stor og reell burde det ikkje være et problem å få nok personer meldt inn i klubben, deretter tatt emnet opp på årsmøtet og få nok flertall til at det er årsmøtet og ikkje administrasjonen/styret som avgjør spørsmålet.
GÃ¥ av.

Norlings hund

Quote from: aleksanderhjelleseth on October 14, 2015, 13:10:53 PM
"og bekreft dermed ditt ja til kunstgress!"


Feil osv. er en ting, men det er samtidig forferdelig å se hva bruk av eiendomspronomen på engelsk er i ferd med å gjøre med det norske språk.

aleksanderhjelleseth

Quote from: Norlings hund on October 14, 2015, 14:56:06 PM
Quote from: aleksanderhjelleseth on October 14, 2015, 13:10:53 PM
"og bekreft dermed ditt ja til kunstgress!"


Feil osv. er en ting, men det er samtidig forferdelig å se hva bruk av eiendomspronomen på engelsk er i ferd med å gjøre med det norske språk.

Ja det er helt forferdelig....

Torvanger

Quote from: Spelaren on October 14, 2015, 14:51:08 PM
Quote from: Torvanger on October 14, 2015, 14:33:11 PM
Twitter skiter vi i. Jeg registrerer at FFK-fansen har hatt en FB-kampanje mot kunstgress tidligere, som fungerte, det er vel ikke mer enn rett og rimelig at noen tar initiativet her i gården. Eller skal du ironisere over dette initiativet også?


Ja. For det er formålsløst, akkurat som facebook-kampanjen mot kunstgress på Fredrikstad Stadion der det i dag ligger... kunstgress.

Vil du virkelig endre Branns avgjørelse må det kraftigere lut til. Hvis motstanden mot kunstgress er så stor og reell burde det ikkje være et problem å få nok personer meldt inn i klubben, deretter tatt emnet opp på årsmøtet og få nok flertall til at det er årsmøtet og ikkje administrasjonen/styret som avgjør spørsmålet.



Upsda, så de har dørmatte i Fredrikstad? Velvel, den får tikke og gå, så får vi en pekepinn.

Torvanger

Quote from: Norlings hund on October 14, 2015, 14:56:06 PM
Quote from: aleksanderhjelleseth on October 14, 2015, 13:10:53 PM
"og bekreft dermed ditt ja til kunstgress!"


Feil osv. er en ting, men det er samtidig forferdelig å se hva bruk av eiendomspronomen på engelsk er i ferd med å gjøre med det norske språk.



Hva er dette for noe flisespikkeri? Hvem f bryr seg om eiendomspronomen pÃ¥ engelsk?  Budskapet kommer frem, det er det viktigste. Orddeling kan man steile pÃ¥, teksten er helt fin.

Spelaren

Nei, her i gården er sidesporsdebatter viktigst!
GÃ¥ av.

osoerli

-Det er fantastisk morsomt. Vi kommer til en strålende gressmatte
Hvis denne grasmatta blir spadd opp er det heilt tragisk.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Torvanger

Quote from: osoerli on September 24, 2015, 12:15:40 PM
Quote from: Torvanger on September 24, 2015, 10:34:40 AM
Sandefjords omlegging til kunstgress har heller ikke bært frukter.


Spelar Sandefjord på kunstgras?



Hehe, her MENER jeg at jeg er på trygg is, men jeg bommet på Fredrikstad, så jeg skal ikke være for hell bent. Uansett, hovedpoeneget er at jeg ikke kan forestille meg Brann Stadion med noe annet enn naturgress, jeg vet at jeg har veldig mange med meg på det og jeg håper at det mobiliseres på alle mulige fronter, både på initiativet på FB, på medlemsmøtet og på andre måter. Fansen har mye mer å si i denne saken enn man kan tro, dersom motstanden blir sterk nok, er det på ingen måte sikkert at Brann legger om.

Yngve


Torvanger

October 15, 2015, 08:20:47 AM #1476 Last Edit: October 15, 2015, 08:27:11 AM by Torvanger
Quote from: Yngve on October 15, 2015, 08:06:20 AMKomplett.no arena (Sandefjord) Naturgress



Bluss! Jeg har ikke sett en eneste TL-kamp i år, men at jeg ikke klarte å detektere at det var kunstgress i Fredrikstad, er skremmende, hehe! Velvel, jeg innrømmer mine feil, men holder fast ved hovedbudskapet: Ingen plastikk på Brann Stadion, bortsett fra på tribunene!


9 av 17 med kunstgress. Hvordan skal det bli med norsk fotball internasjonalt, dersom man kun utdanner spillere som har erfaring med kunstgress? Det er helt ok nå, så lenge man har en tlnærmet 50/50, men om den dagen kommer at det blir 100%, da vil norsk fotball komme ut og kjøre. Hadde jeg vært ansvarlig for en klubb i England, Spania, ville jeg vært veldig skeptisk til å hente en spiller fra en liga der de spiller på et helt annet underlag. Jeg er enig med herren over som kaller det kunstgresspsykose, for åpenbart er det noen lobbyister for kunstgress som har gjort en jævlig god jobb og klart å snurre hele fotball-Norge og i første rekke plastiske Yngve Hallèn rundt lillefingeren. De store klubbene i Norge skal være en motvekt til dette faenskapet.

Spelaren

Quote from: Torvanger on October 15, 2015, 08:20:47 AM
Det er helt ok nå, så lenge man har en tlnærmet 50/50, men om den dagen kommer at det blir 100%, da vil norsk fotball komme ut og kjøre. Hadde jeg vært ansvarlig for en klubb i England, Spania, ville jeg vært veldig skeptisk til å hente en spiller fra en liga der de spiller på et helt annet underlag. Jeg er enig med herren over som kaller det kunstgresspsykose, for åpenbart er det noen lobbyister for kunstgress som har gjort en jævlig god jobb og klart å snurre hele fotball-Norge og i første rekke plastiske Yngve Hallèn rundt lillefingeren. De store klubbene i Norge skal være en motvekt til dette faenskapet.
Psykose:
Psykose, den vanligste brukte betegnelsen for alvorlige psykiske lidelser hvor det foreligger realitetsbrist.

Tror eg vet hen realitetsbristen ligger.  :)
GÃ¥ av.

Torvanger

Quote from: Spelaren on October 15, 2015, 08:40:25 AM
Quote from: Torvanger on October 15, 2015, 08:20:47 AM
Det er helt ok nå, så lenge man har en tlnærmet 50/50, men om den dagen kommer at det blir 100%, da vil norsk fotball komme ut og kjøre. Hadde jeg vært ansvarlig for en klubb i England, Spania, ville jeg vært veldig skeptisk til å hente en spiller fra en liga der de spiller på et helt annet underlag. Jeg er enig med herren over som kaller det kunstgresspsykose, for åpenbart er det noen lobbyister for kunstgress som har gjort en jævlig god jobb og klart å snurre hele fotball-Norge og i første rekke plastiske Yngve Hallèn rundt lillefingeren. De store klubbene i Norge skal være en motvekt til dette faenskapet.
Psykose:
Psykose, den vanligste brukte betegnelsen for alvorlige psykiske lidelser hvor det foreligger realitetsbrist.

Tror eg vet hen realitetsbristen ligger.  :)



Den dagen det, måtte gud forby, er kun plast i toppfotballen i Norge, ikke som nå, da det er en 50/50-fordeling.

Jose Arrogantio

Sandefjord annonserte i April at de ville legge om til kunstgress i løpet av sommeren. Om de gjennomførte dette vet jeg ikke.

Torvanger

Det er bare å stikke inn og like, vi er igang!

Xminator


Giles

Quote from: Spelaren on October 15, 2015, 08:40:25 AM
Quote from: Torvanger on October 15, 2015, 08:20:47 AM
Det er helt ok nå, så lenge man har en tlnærmet 50/50, men om den dagen kommer at det blir 100%, da vil norsk fotball komme ut og kjøre. Hadde jeg vært ansvarlig for en klubb i England, Spania, ville jeg vært veldig skeptisk til å hente en spiller fra en liga der de spiller på et helt annet underlag. Jeg er enig med herren over som kaller det kunstgresspsykose, for åpenbart er det noen lobbyister for kunstgress som har gjort en jævlig god jobb og klart å snurre hele fotball-Norge og i første rekke plastiske Yngve Hallèn rundt lillefingeren. De store klubbene i Norge skal være en motvekt til dette faenskapet.
Psykose:
Psykose, den vanligste brukte betegnelsen for alvorlige psykiske lidelser hvor det foreligger realitetsbrist.

Tror eg vet hen realitetsbristen ligger.  :)

aleksanderhjelleseth

Quote from: Giles on October 16, 2015, 17:24:26 PM
Quote from: Spelaren on October 15, 2015, 08:40:25 AM
Quote from: Torvanger on October 15, 2015, 08:20:47 AM
Det er helt ok nå, så lenge man har en tlnærmet 50/50, men om den dagen kommer at det blir 100%, da vil norsk fotball komme ut og kjøre. Hadde jeg vært ansvarlig for en klubb i England, Spania, ville jeg vært veldig skeptisk til å hente en spiller fra en liga der de spiller på et helt annet underlag. Jeg er enig med herren over som kaller det kunstgresspsykose, for åpenbart er det noen lobbyister for kunstgress som har gjort en jævlig god jobb og klart å snurre hele fotball-Norge og i første rekke plastiske Yngve Hallèn rundt lillefingeren. De store klubbene i Norge skal være en motvekt til dette faenskapet.
Psykose:
Psykose, den vanligste brukte betegnelsen for alvorlige psykiske lidelser hvor det foreligger realitetsbrist.

Tror eg vet hen realitetsbristen ligger.  :)

God bedring? Davy er det deg? Forøvrig enig om at dette er Nff sitt verk.

Torvanger

NÃ¥ har det tatt bra av, snart 150, 130 nye idag. Det kan bli endel etterhvert.

Spelaren

Quote from: Giles on October 16, 2015, 17:24:26 PM


Det er ingen som tror vi må ha kunstgress, du kan gjerne avbryte konstruksjonen av den stråmannen.

Brann planlegger kunstgress av praktiske årsaker vi har diskutert opp og ned i mente.
Resten av innlegget ditt får meg til å tro at du kanskje har vært litt for mye nær ekte gress under formuleringen.
GÃ¥ av.

Giles

Quote from: Spelaren on October 16, 2015, 19:13:30 PM
Quote from: Giles on October 16, 2015, 17:24:26 PM


Det er ingen som tror vi må ha kunstgress, du kan gjerne avbryte konstruksjonen av den stråmannen.

Brann planlegger kunstgress av praktiske årsaker vi har diskutert opp og ned i mente.
Resten av innlegget ditt får meg til å tro at du kanskje har vært litt for mye nær ekte gress under formuleringen.

Det er enkle argumenter i lett forkledning men jeg skjønner at du verken kan eller vil forstå. Bra at du sier Brann( hvem er det?) vil ha kunstgress av praktiske grunner. Det låter tomt. Da er følelser bedre.

Spelaren

Quote from: Giles on October 16, 2015, 22:01:39 PM
Det er enkle argumenter i lett forkledning men jeg skjønner at du verken kan eller vil forstå. Bra at du sier Brann( hvem er det?) vil ha kunstgress av praktiske grunner. Det låter tomt. Da er følelser bedre.


"Lyssky og tvilsomme krefter"
"Gjenta en påstand mange nok ganger og den blir en sannhet"
"Panikken tar folket"
"Keiseren er uten klær"

Argumenter? Det der over er tom og verdiløs sjargong.
GÃ¥ av.

Torvanger

Med det tempoet som er pr nå, nærmer vi oss fort 1000 før helgen er over. 500 snart.

Kagain

Quote from: Torvanger on October 17, 2015, 11:05:03 AM
Med det tempoet som er pr nå, nærmer vi oss fort 1000 før helgen er over. 500 snart.


Jeg er glad på dine vegne Torvanger.

Giles

Det er en kampanje drevet fram av NFF og støttet av offentlige myndigheter for omlegging til kunstgress. Se på Start og FFK. NFF ønsker å snu sesongen i retning internasjonal fotball til høst/vår og flere kamper når andre går på ski. Det ligger bak og lurer.
Brann stadion vil aldri bli det samme med kunstgress. Det er høytid å komme til Stadion nå, med kunstgress blir det bare hverdager.


Torvanger

Quote from: Kagain on October 17, 2015, 12:33:38 PM
Quote from: Torvanger on October 17, 2015, 11:05:03 AM
Med det tempoet som er pr nå, nærmer vi oss fort 1000 før helgen er over. 500 snart.


Jeg er glad på dine vegne Torvanger.



Mine? Det er åpenbart mange dette betyr mye for.

Gulløl

Støtter Torvanger sitt intiativ. Har trykt liker og sendt ut invitasjon til en god del av vennelisten.
Oppmoder dere andre til å gjøre det samme.
Linken ligger høyt opp, her er den igjen:
https://www.facebook.com/naturgressbrann

1000 stk. før midnatt i morgen er en fin målsetning. Kjør på ! :)
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Lasaron

Quote from: Giles on October 17, 2015, 13:36:58 PM
Det er en kampanje drevet fram av NFF og støttet av offentlige myndigheter for omlegging til kunstgress. Se på Start og FFK. NFF ønsker å snu sesongen i retning internasjonal fotball til høst/vår og flere kamper når andre går på ski. Det ligger bak og lurer.
Brann stadion vil aldri bli det samme med kunstgress. Det er høytid å komme til Stadion nå, med kunstgress blir det bare hverdager.




Sesong høst/vår vil være en total skandale. Total.
Tren på langskudd

Torvanger

Drit i at man ikke er begeistret for alt jeg lirer av meg, Ja til kunstgress er ikke til for å stryke mitt ego, det er bare tilfeldig at jeg har sparket ballen igang. Gjør som Gulløl og noen kjente og kjære tidligere Brannspillere som jeg ble overrasket over å se på listen, si ja til naturgress, slik at SK Brann får et utvetydig signal.

Corran

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Kagain

Quote from: Torvanger on October 17, 2015, 14:51:31 PM

Mine? Det er åpenbart mange dette betyr mye for.


Jeg kan forstå det om du trodde jeg var sarkastisk. Men jeg er faktisk genuint glad på dine vegne. Nettopp fordi det betyr mye for deg. Og jeg synes at mange av innleggene dine etter denne siden kom opp har vært svært gode. Godt for deg, godt for forumet. Alles gut!

Spelaren

Quote from: Jose Arrogantio on October 15, 2015, 14:29:26 PM
Sandefjord annonserte i April at de ville legge om til kunstgress i løpet av sommeren. Om de gjennomførte dette vet jeg ikke.


Sandefjord annonserte det 1. april.
GÃ¥ av.

Spelaren

Ett av ankepunktene som stadig trekkes fram mot kunstgress, er gummigranulatene, eller asfaltkulene hvis du har klovnehatten på. Disse uappetittelige små kulene som visstnok ødelegger hele sporten.

Vel, de gode nyhetene er at de nyeste kunstgressversjonene ikkje bruker disse kulene, og man slipper Ã¥ ta hensyn til dette ved snømÃ¥king og lignende. Fantastisk, eller hva?  ;)
GÃ¥ av.

Lasaron

Joda, all framgang på kunstgressfronten hilses velkommen.
Tren på langskudd

Go Up