• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann sine kamp-, trenings- og anleggsfasiliteter

Started by Gulløl, April 26, 2010, 20:31:50 PM

Lasaron, Superjack, Christian, Finfin respons and 5 Guests are viewing this topic.

Go Down

osoerli

Med det tørre varme været som er no, kjem matta på Stadion til å vera fantastisk til 16. mai.  Berre å gjødsla, vatna og klyppa.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Ricky

I dette tørre, varme været kan Stadion-matten også brukes til å bygge sandslott

Lasaron

Quote from: Ricky on May 09, 2016, 19:45:50 PM
I dette tørre, varme været kan Stadion-matten også brukes til å bygge sandslott


Eh, hvor mye satt du i sandkassen da du var liten? Neppe mye.
Tren på langskudd

Herman1

Quote from: osoerli on May 09, 2016, 10:12:42 AM
Med det tørre varme været som er no, kjem matta på Stadion til å vera fantastisk til 16. mai.  Berre å gjødsla, vatna og klyppa.


Ja, og russen har det jo med å gjøre fra seg i hagen til klubbens naboer.

Om vi geleider de rødkledde (sic) inn på stadionmatten vil den nok få all gjødselen den trenger.

;D

Gulløl

Har hørt at russen interesser seg for "gress" men da tenker jeg ikke på raigress.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Finfin respons

Jeg har hørt at russen bruker syntetisk og kunstige varianter når de kjører seg opp på denne interessen. Så med tanke på temaet i denne tråden så tror jeg gjødsling av kunstgress heller er tingen.
Kanskje.

aleksanderhjelleseth

Quote from: Herman1 on May 09, 2016, 22:58:25 PM
Quote from: osoerli on May 09, 2016, 10:12:42 AM
Med det tørre varme været som er no, kjem matta på Stadion til å vera fantastisk til 16. mai.  Berre å gjødsla, vatna og klyppa.


Ja, og russen har det jo med å gjøre fra seg i hagen til klubbens naboer.

Om vi geleider de rødkledde (sic) inn på stadionmatten vil den nok få all gjødselen den trenger.

;D


Gjøre fra seg? Mener du at russen bæsjer i hagen til naboene rundt stadion? Har evolusjonen snudd?

Henki

Quote from: aleksanderhjelleseth on May 10, 2016, 17:32:15 PM
Quote from: Herman1 on May 09, 2016, 22:58:25 PM
Quote from: osoerli on May 09, 2016, 10:12:42 AM
Med det tørre varme været som er no, kjem matta på Stadion til å vera fantastisk til 16. mai.  Berre å gjødsla, vatna og klyppa.


Ja, og russen har det jo med å gjøre fra seg i hagen til klubbens naboer.

Om vi geleider de rødkledde (sic) inn på stadionmatten vil den nok få all gjødselen den trenger.

;D


Gjøre fra seg? Mener du at russen bæsjer i hagen til naboene rundt stadion? Har evolusjonen snudd?


Da gratishaugen fortsatt var gratishaugen, skjedde det vel både mangt og mye der og i tilliggende hager på 16.mai. Det var vel en grunn til at gratishaugen etterhvert ble stengt.
Ballen skal fremover!

Spelaren

16.mai på Gratishaugen,  då var littakvart gratis. Har eg hørt.
Gå av.

aleksanderhjelleseth

Ser at Brann kommer med jevnlige drypp av misnøye over treningsforholdene til media. Sist i rekken er at Acosta går glipp av to kamper pga en strekk han pådro seg på treningsfeltet, visstnok hadde underlaget skylden.
Tror alle kan være enig om at noe må gjøres. Det er også slik at hvert eneste år kommer diskusjonen om Gress vs. KG opp pga dårlig banekvalitet tidlig i sesongen. At sesongen begynner tidligere og tidligere er tydeligvis en hjertesak for NFF(de står jo ikke på tribunen, men sitter i en VIPboks så et fett lizm). Kanskje vi til og med skal begynne å spille midt på vinteren visst landslagstreneren får det som han vill.
Poenget mitt er at vi bør i samråd med Bergen Kommune og Mohn komme frem til en god løsning som innebærer en flunkende ny kunstgress bane inne og minimum en ny utenfor stadion. En NG bane kan holdes slik at en kan trene på NG før en evt bortekamp på NG. Det er dags for å bytte underlag og all romantisk tilnærming til emnet bør legges vekk, frem med kynismebrillene i LAN sin ånd.

bulldog

det er smått merkelig at forfatningen på treningsbanen skal ha noe å si for kamparenaen. det vi trenger er ordentlige forhold utenfor stadion, både kunstgress og naturgress. slik stadionmatten er nå er det strålende. dersom nff kunne satt opp 2 bortekamper for lagene med naturgress i de første rundene i sesongen ville mye vært gjort. og så er jeg enig i at 99,3% sand er latterlig mye og noe må gjøres inne på stadion. det finnes mye fint i hybrid som kanskje kunne gjøre alle til lags?
bulldog

Lasaron

Haugesund sitt hybridgress er dårlig. Humpete og full av sår.
Tren på langskudd

aleksanderhjelleseth

Det er som om en dame spør om hun skal ha på seg den kjolen eller den kjolen. Eg sier "Gi faen i jåleriet å hiv på deg en joggedrakt!"
En skikkelig god kunstgress matte blir digg for alle

Giles

Særdeles svak argumentasjon.Det tas for gitt at det ikke er mulig å ha en god naturgressbane i Bergen noe som bare er tull. Problemet med dagens bane er den skandaløse omleggingen til sandkasse. Rett opp den feilen og flytt tribunene nærmere banen så er saken løst.
Gjør noe med treningsfeltet. Det har ingenting med NG eller KG å gjøre.

aleksanderhjelleseth

Og hva visst det ikke er så enkelt da Giles? Hvorfor har de ikke tenkt på det før lizm? Det er jo bare til å erstatte sanden men jord, da blir det saker? Kanskje det blir en ny fiasko og 10 mill i dass...

Falkman

Quote from: aleksanderhjelleseth on May 20, 2016, 13:25:28 PM
Og hva visst det ikke er så enkelt da Giles? Hvorfor har de ikke tenkt på det før lizm? Det er jo bare til å erstatte sanden men jord, da blir det saker? Kanskje det blir en ny fiasko og 10 mill i dass...


tenker litt i samme bane. man får jo inntrykk at det er en enorm kompetanse på dyrking av gress  blant dem som ytrer seg her inne. og  gudene vet, det er det kanskje også!! jeg vet dog at jeg ikke er blant dem. det jeg derimot er sikker på,  er at jeg velger naturgress for plast aller dager i uken, såfremt klimtatiske, og ellers andre relevante forhold legger til rette for det.

Yngve


Spelaren

Vi hentet jo inn spisskompetanse på gress når vi la det, og husker eg riktig så var engelsk klima en inspirasjon for vår del.
Gå av.

fineste drakten er 1995

July 10, 2016, 10:33:31 AM #1768 Last Edit: July 10, 2016, 10:49:28 AM by fineste drakten er 1995
5% jord er 7,1 ganger mer jord enn vi har (0,7%)

Lasaron

Altså, hvis man stikker fingeren i jorden ute på stadionmatten, får man ikke mold på fingeren da? Bare sand?
Tren på langskudd

Finfin respons

Hvis man stikker hodet i sanden så vil man kanskje se at det hele er ganske smart. På lang-lang sikt, altså. Men bruk vernebriller.
Kanskje.

osoerli

KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!



Spelaren

Eg tror ingen er overrasket over at matten vår er fin midt på sommeren.
Gå av.

Corran

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Treningsforhold, treningsforhold, treningsforhold.
Tren på langskudd


dudo

http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/Lei-av-diskusjonen-om-kunstgress-eller-gress-pa-Stadion-Na-kan-det-bli-begge-deler-812135_1.snd

Administrasjonen hatt funnet ut at det finnes hybridgress i Polen de kan dra og se på. Noen burde kanskje hviske dem i øret at vi spilte en kamp på hybridgress lørdag, og at det gjerne er lurt å snakke med dem først før vi reiser på utredningstur til Polen.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Spelaren

Sånn rent bortsett fra at Haugesund selv sliter med hybridet sitt. Kanskje det i Polen er noe nytt?
Gå av.

dudo

Jeg syntes det så bra ut lørdag, men sliter de også om våren?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Spelaren

Quote from: dudo on August 29, 2016, 20:51:39 PM
Jeg syntes det så bra ut lørdag, men sliter de også om våren?


Ja, både Haugesund Nytt og lokalradioen beskrev banen som humpete i mars og april. Lerkendal kjørte også hybrid for veldig mange år siden, så det er ingen ny sak som løser alle våre problem. Vekstsesongen, sol, varme og lys, samt unngå for mye nedbør og tidlig slitasje er viktigst.
Gå av.

Lasaron

I norsk målestokk har vi veldig lang vekstsesong, og veldig god gjennomsnittstemperatur. Men vi sliter med mye regn og dårlige treningsforhold.
Tren på langskudd

osoerli

Plenen sliter vel mest med at sesongstarten kjem litt for tidleg, i tillegg til eindel regn sjølsagt.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Xminator

Helt klart åpen for hybridløsningen, kanskje de kan prøve i midtsirkelen eller i 16-meter for å se hvordan det tåler slitasje?

Corran

Hva med å ha sjøgress? Det må jo være meget god grobunn for det i disse regntider
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Kagain

I så fall ville man ha fått noen legendarisk sklitaklinger så sleipt som sjøgress er...

Gulløl

Tror Brann administrasjonen og styret skal tenke seg veldig godt om før de eventuelt vedtar helt eller delvis kunstgress på Stadion.
Klipp:
Han tror kunstgresset har skylden for at dagens landslagsspillere ikke holder samme fysiske nivå i dueller i forhold til de norske stjernene på 90-tallet.
- Kunstgresset tar bort fysiske spillere. Det blir en helt annen type fotball. Det er nesten ikke dueller på kunstgress, man presser bare inntil i stedet for å gå inn i en situasjon og komme seg ut med ballen.
- Jeg mener at kunstgress er fint, men jeg mener at det skal være på utviklingsnivå, og ikke på toppnivå. Kunstgress gjør at vi får helårsfotball, men Tippeligaen bør spilles på gress fordi det er det vi skal ut å konkurrere på, forteller Rekdal.


http://www.nettavisen.no/sport/fotball/premierleague/rekdal-etter-ydmykelsen-mot-england---vi-ma-ta-grep-raskt/3423259473.html

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Finfin respons

Dersom antall lag reduseres kan seriestart forskyves. Da har vi et finfint gress, som er helt akseptabelt som det er.

Reka har nok rett og slett rett - faktisk, selv om jeg er usikker på om faderen og sønnen og hauge er enig.
Kanskje.

osoerli

September 07, 2016, 14:03:00 PM #1789 Last Edit: September 07, 2016, 14:05:08 PM by osoerli
Rekdal er jo grastilhenger.  Det har nok dei fleste skjønt.  Men han har jo eit poeng.  Sjøl om resultatet frå 2 kampar er litt smått statistisk materiale å trekkja så bastante konklusjonar utfrå.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!


Ordstyrar

Samtlige spillere som fikk deng av Tyskland spiller på gress i utenlandske ligaer.
Sverige er like mye et kunstgressland som Norge. Klarer å kvalifisere seg til mesterskap.
Malmø har vært i CL to av de siste tre årene.

U21-tapet for England brukes som argument. Tre av målene er dødballmål. Duellkraft på dødball har da ingenting med underlag å gjøre.
Defensiv organisering har heller ikke noe med underlag å gjøre

I fjor gjorde norske lag det bra i EL. 2 av 3 lag var kunstgresslag. Ingen underlagsdebatt.
I år har norske lag vært sørgelig dårlige i EL (og CL-kval). Underlagsdebatt...

Har ingen sterke meninger om kunstgress vs naturgress, men argumentene dom anføres i dag er tynne.

dudo

Noen på twitter (Tom Norlie? Eller Kjetil Rekdal i intervju?) hevdet at det er en annen type forsvar på kunstgress, hvor man går inn i press uten å takle. En svensk studie har vist at antallet sklitaklinger går drastisk ned på kunstgress. Det er klart at disse tingene virker inn på hvilke spillertyper sin blir dyrket frem - som igjen påvirket f eks duellstyrke på dødball.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

karkarkar

Quote from: haak on September 07, 2016, 14:05:13 PM
www.dagbladet.no/sport/solskjaer-slar-alarm-og-tar-et-oppgjor-med-nye-norge-og-kunstgress---norske-barn-ma-tilbake-til-naturgresset


Den lenken fungerer ikke, men ut i fra tittelen må jeg protestere. Hvor mange barn er det som hadde gressbane som alternativ før kunstgresset kom? Det var grusbaner som lå der de etterhvert fikk kunstgress, i det store flertallet av tilfellene. Gjennom hele min barnefotballkarriére var det en begivenhet hver gang vi ble tillatt å spille på gress. Den samme karriéren var over omtrent samtidig med at det var begynt å bli bevegelse i kunstgressutrulling og ballbingemekking. Jeg drømte om kunstgressbane, der man byttet offer av liv og helse ved en sklitakling på grus med usle brennmerker som sved i dagesvis. Gress var en uoppnåelig fantasi og er det aller, aller beste.

Finfin respons

Dagbladet-linken oppdatert:
http://www.dagbladet.no/sport/solskjaer-slar-alarm-og-tar-et-oppgjor-med-nye-norge-og-kunstgress---norske-barn-ma-tilbake-til-naturgresset/60601920

Sitat 1:
- Ballen går så fort at man ikke rekker å komme tett opp i motspilleren. Duellspillerne forsvinner i Norge, forteller Solskjær til Dagbladet. (...)
- Det er mye enklere å slå en god pasning på kunstgress. En slurvepasning kan komme fram. Man blir på en måte mer bortskjemt. Slik er det ikke på gress. Da må man være mer konsentrert, analyserer Solskjær.

Sitat 2:
Arild Stavrum, som selv har utgitt en bok om tematikken, støtter Solskjær.
- Jeg er 100 prosent enig med Ole Gunnar. Jeg er ekstremt kritisk til kunstgress. Fotball er den eneste idretten hvor vi tror at vi blir gode av å trene på et annet underlag enn der hvor kampene spilles, sier Stavrum til Dagbladet.

Sitat 3:
- Kunstgress handler om flerbruk og bredde, ikke toppfotball i mitt hode. Fotball på elitenivå bør spilles på naturgress. Det er det vi møter på den internasjonale arenaen, og da må vi trene på det, sier Rekdal til Dagbladet.
- Det burde være sånn at lagene som har naturgress, burde få tilskudd. Ellers blir det for dyrt for mange å holde gressmatta ved like.
Kanskje.

Finfin respons

Det blåser en fin fønvind over landet nå.
Fra VG:
http://www.vg.no/sport/fotball/landslaget/fjoertoft-mener-kunstgresset-gjoer-at-vi-utvikler-en-egen-saernorsk-stil/a/23787224/

Stil og smak er jo greit, den er jo som baken til Roald, men her er påstanden hakket drøyere: Blir kunstgressfotbal en egen idrett? Jeg er enig med Fjørtoft, og svarer JA. Det blir rett og slett over tid en annen idrett. Det handler om fotballens vesen og essens.
Kanskje.

Nixon

Quote from: karkarkar on September 07, 2016, 15:21:38 PMDen lenken fungerer ikke, men ut i fra tittelen må jeg protestere. Hvor mange barn er det som hadde gressbane som alternativ før kunstgresset kom? Det var grusbaner som lå der de etterhvert fikk kunstgress, i det store flertallet av tilfellene. Gjennom hele min barnefotballkarriére var det en begivenhet hver gang vi ble tillatt å spille på gress. Den samme karriéren var over omtrent samtidig med at det var begynt å bli bevegelse i kunstgressutrulling og ballbingemekking. Jeg drømte om kunstgressbane, der man byttet offer av liv og helse ved en sklitakling på grus med usle brennmerker som sved i dagesvis. Gress var en uoppnåelig fantasi og er det aller, aller beste.


Nei, på langt nær alle hadde gress, selv om det mange steder i landet har vært mye større tetthet med gressbaner enn her i og rundt Bergen. Men de beste spillerne fra grusbane-lag kom seg gjerne videre til et lag med gress når de kom ut i tenårene og skulle ta det neste steget. Noe mange talenter ikke gjør i dag når de bare fortsetter på kunstgress. Så flere var nok eksponert for gress i utviklingsalder før enn nå.
Rød makt på Hansa

Jose Arrogantio

Laget mitt hadde tilgang til gress deler av året, resten av tiden var det grus.

Spelaren

Quote from: Finfin respons on September 07, 2016, 15:23:13 PM
- Det burde være sånn at lagene som har naturgress, burde få tilskudd. Ellers blir det for dyrt for mange å holde gressmatta ved like.


:D

Det er mye man skal lese.
Gå av.

karkarkar

Quote from: Jose Arrogantio on September 07, 2016, 18:41:31 PM
Laget mitt hadde tilgang til gress deler av året, resten av tiden var det grus.


Fiff!  ;D

Sjefsspeideren vår forsvarer kunstgresset, og det er lett å være enig. For barna er det storartet, for toppfotball bør det være et alternativ/verktøy for å utvikle tekniske spillere.

Jeg tror også han egentlig prøver å si at det er på tide at et skikkelig gresslag får orden på det norske forsvaret... Antakelig sikter han til et gresslag som har fokusert hardt på forsvarsspill... Ja, jeg tror Lars Tjærnås prøver å si at brannforsvaret burde på landslaget!

Go Up