• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Fra gull til gråstein - hva skjedde?

Started by monzilla, March 09, 2010, 14:55:26 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

gitarbroiler

Hele denne artikkelserien konkluderer med 2 ting:

- Gullet til Brann kom som følge av kjøpsvillige investorer
- Administrasjonen i Brann har hatt skylapper på seg og ikke innsett realitetene

Jeg hadde også håpet at serien skulle være litt "tøffere" og få opp en del ting som ikke har tålt dagens lys tidligere.

Et punkt jeg føler BT bommer på her er innkjøpet av effekter. For de som har litt peiling på regnskap så vil ikke et slikt innkjøp ha noe å si på selve driften av selskapet, men det vil slå direkte på likviditeten. All varekjøp vil bli kostnadsført den dagen det blir solgt, og således så vil ikke høye varekjøp ødelegge et resultatregnskap til et selskap. Det virker som om mange tror at det dårlige resultatet til Brann henger direkte sammen med høyt varekjøp, noe som er feil. Det vil derimot få innvirkning på dekningsbidrag/avansen den dagen det selges på tilbud, evt med tap for å få likviditet i selskapet.

Nå har jo Brann solgt mye av disse varene med en marginal fortjeneste, og noe ligger fremdeles igjen på lager. Så de dårlige resultatene Brann har vist til har dermed fryktelig lite med varekjøp å gjøre, men er mye mer med driften av selskapet å gjøre. Det er med andre ord for mange mennesker på lønningslisten. At Brann ikke klarte å tilpasse seg realitetene før 2009 sesongen kan ikke sees på noe annet som en skandale og burde ført til at både ledelsen og styret tok sin hatt og gikk. Ikke minst når man budsjetterer med økning i inntekter når nesten alle andre bedrifter kutter i kostnader i et stramt marked. Jeg vet om flere bedrifter som har kuttet kundebesøk i restaurantene på Brann stadion som følge av finanskrisen.

QuoteDet er liten vits i å diskutere med broileren. Han har blitt rævkjørt verbalt her inne i årevis og med jevne mellomrom svinger han innom for å slenge litt mer dritt mot Mjelde. Han vet lite om klubben og skjønner enda mindre. Om folk synes jeg er litt slem nå så anbefaler jeg å lese seg opp i de gamle Mjelde trådene. Der er hans kunnskapsløshet dokumentert skriftlig.


Rævkjørt? Hvilke briller har du på deg? Ja, jeg har hatt andre meninger enn en del andre her og kanskje vært tøffere i min kritikk enn andre har turd, men mer enn en gang har jeg fått rett vedrørende Mjelde og andre ting i klubben. Om noen f.eks. gidder å bla tilbake til sesongen 2008 så spådde jeg at Mjelde kom til å forsvinne i løpet av denne sesongen og at klubben kom til å få litt problemer økonomisk. Jeg håpet selvsagt at jeg tok feil, men det viste det seg at jeg dog ikke gjorde.

Xminator

Problemet med varelageret var at det i det øyeblikk man skulle føre det opp i regnskapet, dvs 1.1.2009, så var det i praksis verdiløst. Varelageret var ferskvare, datostemplet og måtte i stor grad tapsføres. Det er klart det underskuddet som dette representerer har hatt innvirkning på likviditeten i Brann og er penger som faktisk er brukt og kunne vert brukt anderledes i 2008.

Spelaren

Skandale, no skal me bruke rundt 9 millioner for å lønne ein oppskrytt lokal spelar som har ein enkelt god sesong bak seg i tre nye år. Gåmann!

;D
Gå av.

gitarbroiler

Quote from: Xminator on March 11, 2010, 13:46:45 PM
Problemet med varelageret var at det i det øyeblikk man skulle føre det opp i regnskapet, dvs 1.1.2009, så var det i praksis verdiløst. Varelageret var ferskvare, datostemplet og måtte i stor grad tapsføres. Det er klart det underskuddet som dette representerer har hatt innvirkning på likviditeten i Brann og er penger som faktisk er brukt og kunne vert brukt anderledes i 2008.


Branns varelager er i stor grad en ferskvare, det er det liten tvil om. Men det finnes allikevel en del produkter som kan selges uavhengig av årstall. Unntaket er selvsagt drakter og alt som hadde med "gull" å gjøre.

Det er forøvrig ikke slik at et varelager blir ført i resultatregnskapet på noe gitt tidspunkt. Det føres kun inn når varen faktisk selges ut fra lager (i 95% av regnskapsmodellene som benyttes er det slik), og således er det fremdeles varer i Brann sitt varelager som kan gi inntekt.

Men at det er feilaktig bruk av likviditet er det overhodet ingen tvil om.

Utmedsnolken

"og der snubler Sæternes igjen"

nero

Nei. BT presterer altså å skrive en artikkelserie om nedturen uten å nevne RBHs bruk av 40-50 mill der de fleste av kronene (ikke alle) har gått til flopper. Greit nok at ikke RBH skal ha hele skylden for nedturen, men han skal jaggu ikke frikjennes totalt heller. I BT fikk han litt mild pes for Helstad og treneraffæren, men ikke for den etterhvert nokså lange listen av bomkjøp, eller (feil-)komponering av stallen.
Lions led by donkeys.

dudo

Snakk om en tråd som døde. I likhet med artikkelserien.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

gitarbroiler

Quote from: nero on March 12, 2010, 12:27:29 PM
Nei. BT presterer altså å skrive en artikkelserie om nedturen uten å nevne RBHs bruk av 40-50 mill der de fleste av kronene (ikke alle) har gått til flopper. Greit nok at ikke RBH skal ha hele skylden for nedturen, men han skal jaggu ikke frikjennes totalt heller. I BT fikk han litt mild pes for Helstad og treneraffæren, men ikke for den etterhvert nokså lange listen av bomkjøp, eller (feil-)komponering av stallen.


Tja... Feilkomponering av stallen skal vel strengt tatt Mjelde ha skylden for? Regner med at treneren har det avgjørende ordet når spillere kjøper inn, om ikke det så er treneren ihvertfall en nikkedukke som har gitt opp eller er overstyrt.

Uten at jeg skal fraskrive RBH ansvar på dette punktet altså...

Huff

Quote from: gitarbroiler on March 12, 2010, 13:36:43 PM

Tja... Feilkomponering av stallen skal vel strengt tatt Mjelde ha skylden for? Regner med at treneren har det avgjørende ordet når spillere kjøper inn, om ikke det så er treneren ihvertfall en nikkedukke som har gitt opp eller er overstyrt.

Uten at jeg skal fraskrive RBH ansvar på dette punktet altså...

Markmus

Quote from: gitarbroiler on March 12, 2010, 13:36:43 PM
Tja... Feilkomponering av stallen skal vel strengt tatt Mjelde ha skylden for?


haha, hva faen? Stallen ble ikke feilkomponert, den ble AVkomponert.
Ka du ve?

Joggi Bogga

Omsider har jeg fått lest gjennom de tre artiklene. Mest overrasket ble jeg over slutten. Den kom brått på.
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

Super Hasund

Fikk aldri lest del 3. Ka var det som kom brått på og at du ble overrasket av?
La Folket Synge

*Feltz*

gitarbroiler

Var vel at den rett og slett sluttet brått uten noen "konklusjoner" eller kritisk journalistikk ovenfor administrasjonen i Brann. Ingen oppfølger spørsmål vedrørende de tema som artikkelen berørte...

monzilla


Joggi Bogga

Quote from: Super Hasund on March 18, 2010, 15:04:45 PM
Fikk aldri lest del 3. Ka var det som kom brått på og at du ble overrasket av?


Jepp, riktig som broiler sier.
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

Big fat Sam

Er det noen som har fått skjerfet de lovet oss?

Klaus_Brann

Ja. Jeg og de fleste jeg kjenner har fått det, og flere her inne.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

monzilla

Utsendingen av skjerf var det som gjorde at vi gikk fra gull til gråstein...

osoerli

Quote from: Big fat Sam on March 18, 2010, 18:48:30 PM
Er det noen som har fått skjerfet de lovet oss?

Hvis du kikkar i partout-kort tråden finn du mykje om skjerfa, (som er kommt ja.)
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Go Up