• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Tribunekultur

Started by Lasaron, March 21, 2015, 10:21:39 AM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

Eivind

Quote from: Optimist on April 08, 2024, 19:19:41 PM
Quote from: Eivind on April 08, 2024, 19:05:47 PMHvilke "gøye" sanger har vi da?


Det er jo subjektivt :-) Men føler det er en generell enighet om at klassikerne «Byen e Bergen», «Gullet ska hem», «Vi e berømte Brann fra Bergen», «gi meg en B» og vekselropet er gøy (vet at de to siste er rop og ikke sanger). I tillegg virker det som at mange synes noen spillersanger som dukker opp er gøy. Der har vi blant annet «Ruben e skallet» og «Auge Heggebø», selv om de begge kanskje har hatt sin storhetstid.

Personlig enig i disse. Samtidig virker det for meg som det går lengre og lengre mellom hver gang det kommer en sang med potensiale for trøkk nå for tiden. De fleste sangene virker å være en "intern" greie som aldri vil skape kok utenfor midt i sangfeltet på SS. Knapt nok. Den nye Løvstakkensangen som eksempel. En dyster greie som minnet meg mer om en salme.

Men hei, dette er betraktninger utenfra fra en som ikke synger høyest eller lager sanger selv.

Kristoffer M

Savner OBOS-sangen om Ranheim, Grorud og Skeid, jeg.

Optimist

Quote from: Kristoffer M on April 08, 2024, 20:41:35 PMSavner OBOS-sangen om Ranheim, Grorud og Skeid, jeg.

Den var veldig fin. Men funket ikke å bytte tekst i fjor, ble bare ikke det samme. Ville heller ikke vært det samme å benytte samme tekst. Så den melodien trenger sikkert pause noen år før den kan bli en slager igjen. Mange gode sanger og rop i 2022, med blant annet nevnte sang, «Biggen hadde rett», «Vi e fler enn dokkar» (alle bortekamper) og Heggebø-sangen i full blomst..
Kokende idiot

Dickens

Jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å få laget nye sanger (som fenger). Vi har et hav av visesangere i Bergen som har fengene melodier. Da får man samtidig et særpreg og ikke bare en billig kopi av en melodi som brukes av alle klubber i Europa. Når man klarte å få kjørt inn en så "avansert" sang som "Her kommer Bergen igjen" av legendene i BM, må det være mulig å gjøre tilsvarende ting med andre fengende melodier fra Bergen og legge til ny tekst.

Det er helt håpløst at flere av de største profilene på laget ikke en gang har en egen sang. Men Heggebø, som knapt spiller, får høre sangen sin når han sitter på benken.

Skjer med landslagskeeperen vår? Sery Larsen? Palle? Horn Myhre? Kniklas? ("Kniksen er tilbake" er for billig) Finne? Sønnen? De to sistnevnte blir jo til tider pepet på av "supportere".

Corran

Finne fikk vel en i fjor men den var fryktelig dårlig
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Leffen

Quote from: Corran on April 09, 2024, 10:56:11 AMFinne fikk vel en i fjor men den var fryktelig dårlig


Synes den var god jeg. Du vil kanskje bytte den ut med en av 2500 variantene fra Ballspark-gruppen?

Corran

Quote from: Leffen on April 09, 2024, 11:45:33 AM
Quote from: Corran on April 09, 2024, 10:56:11 AMFinne fikk vel en i fjor men den var fryktelig dårlig


Synes den var god jeg. Du vil kanskje bytte den ut med en av 2500 variantene fra Ballspark-gruppen?
Nei synes den ble for "mumlete" og vanskelig å få tak på. Den er også litt intetsigende og kjedelig
Om andre enn de som lager sangen skal bli dradd med må det være tydelig hva som synges og sangen må være litt fengende/munter.
"Her kommer Bergen igjen" er et meget godt eksempel på en sang som kanskje er litt komplisert og lang til å være supportersang, men det er tydelig hva som synges (bortsett fra det lille partiet som går litt raskt) og sangen er veldig fengende og munter.

Og det er helt greit at du synes den er god, men du trenger jo ikke ta det personlig å bli snurt. For ser ikke ellers hvorfor du skriver den andre setningen der ;-)
Btw eg leser ikkje Ballsparkgruppen men om det var 2500 varianter der så er vel oddsen bra på at en av de er bedre enn den som ble sunget.

Om en supportersang er bra eller ikke bedømmes vel egentlig ikke av kvaliteten, men hvor mange utenom den harde kjernen som kaster seg med på sangen.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Leffen

April 09, 2024, 12:28:38 PM #757 Last Edit: April 09, 2024, 12:33:52 PM by Leffen
Hehe, på ingen måte snurt. Men det er en kjapp sang, enkel tekst, melodi i dur. Som jeg får inntrykk av at mange her etterspør, meg selv inkludert. Elsker Her kommer Bergen, men den er jo veeldig teksttung. Mitt inntrykk er at den dabber veldig av fra "dagen skal bli en suksess", målt i hvor mange som synger.

Har stor tro på "eg våkner tidlig/no skal vi koke igjen" men inntil videre er det for få som kan teksten. Stort når den synges på diverse italienske tribuner.

kabelmann

Etter at styrelederens leserinnlegg har gått sin seiersgang i europeiske aviser burde vi så absolutt hatt en sang om en styreleder med baller.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

opplett

Tror det er lite som kan slå de få gangene det VIRKELIG dras til på Her kommer Bergen igjen. Da er den virkelig rå.

Men ja, er bare virkelig skuffer over at flere ikke synger på store stå. Det skal jo være flaut å IKKE synge, ikke motsatt.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Optimist

Quote from: opplett on April 09, 2024, 17:39:21 PMTror det er lite som kan slå de få gangene det VIRKELIG dras til på Her kommer Bergen igjen. Da er den virkelig rå.

Men ja, er bare virkelig skuffer over at flere ikke synger på store stå. Det skal jo være flaut å IKKE synge, ikke motsatt.

Enig i det du skriver her. Begge poengene altså.
Kokende idiot

Nixon

Quote from: Eivind on April 08, 2024, 19:56:55 PMDe fleste sangene virker å være en "intern" greie som aldri vil skape kok utenfor midt i sangfeltet på SS. Knapt nok. Den nye Løvstakkensangen som eksempel. En dyster greie som minnet meg mer om en salme.

Jeg liker Løvstakken-sangen godt, men du har rett i at den ikke fungerer veldig bra i store forsamlinger. Eksempelvis har det vært bra trøkk i den på CL-damekampene i Åsane og også i Praha der det var et veldig kompakt bortefelt. Men det er neppe en sang som kommer til å spre seg på hele Hansa. Så disse sangfolkene bør absolutt bli flinkere til å lage bedre allsanger.
Rød makt på Hansa

huleste

Knallsterk stemning på bortefeltet i dag, selv om klapping fortsatt dreper en del sanger. Er det flere som synger på bortekamper, eller høres det bare sånn ut?

Optimist

Quote from: huleste on April 14, 2024, 19:45:06 PMKnallsterk stemning på bortefeltet i dag, selv om klapping fortsatt dreper en del sanger. Er det flere som synger på bortekamper, eller høres det bare sånn ut?

Hinter du til tromme som løsning på rytmeproblemet her?? 😯
Men ja, pleier å være større andel syngende på bortebane. Færre stemningsturister enn hjemme. Bortekampene på Østlandet kan også fort ha mye familier/stemningsturister.
Kokende idiot

Eivind

På bortebane har vi også syngende supportere tett på banen, i motsetning til på stadion.

Corran

Quote from: Eivind on April 14, 2024, 22:06:35 PMPå bortebane har vi også syngende supportere tett på banen, i motsetning til på stadion.
Men de flyttet jo opp for da skulle alt bli så mye bedre?????
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Optimist

Quote from: Corran on April 14, 2024, 22:08:02 PM
Quote from: Eivind on April 14, 2024, 22:06:35 PMPå bortebane har vi også syngende supportere tett på banen, i motsetning til på stadion.
Men de flyttet jo opp for da skulle alt bli så mye bedre?????

Dette har vi jo fått svar på fra en akustikk-ekspert i en eller annen podkast (husker ikke hvilken). Han sa at man fikk et inntrykk at av lyden er bedre på øvre del siden lyden spretter i taket og tilbake på feltet. Men det høres best ut for resten av stadion på nedre, siden der går lyden rett utover. Og sett bort fra fysikken ser det visuelle mye bedre ut med de mest aktive nærmest banen.
Da har i alle fall jeg lagt den død, også kan folk diskutere det videre hvis dem har behov for det.
Kokende idiot

opplett

Slik jeg forsto det på Erlend Vågane i en podkast så jobbes det for å utvide ståfeltet nedover på Frydenbø, men det var ikke nok tid til å få gjort det før seriestart. Så kanskje neste år.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

opplett

Ikke halshugg meg for å tukle med tradisjoner. Men kanskje man skulle endret navnet på Store Stå til noe annet for å reflektere at det er et syngefelt?
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Optimist

Stemmer det. Kommer nok til å jobbes med å f. eks. gjøre hele nedre B og C til ståplasser neste vinterpause. Det var så mye greier som skjedde denne vinteren at det ble vanskelig å gjøre noe med.

Nå er ikke jeg den mannen som er best til å holde på tradisjoner, men er ikke det ganske opplagt at Store Stå er sangfelt? Synes ikke at «Østblokka» eller «Øvre Øst» tilsier at det er sangfelt i større grad. Men sånn sett hadde Store Stå passet bedre om det faktisk var stort og gikk over hele tribunen.
Kokende idiot

Lasaron

Hva med Ã¥ kalle sangfeltet for: Sangfeltet    ?
Tren på langskudd

Kagain

Quote from: Lasaron on April 15, 2024, 08:09:54 AMHva med Ã¥ kalle sangfeltet for: Sangfeltet    ?

I alle fall bedre enn å kalle det Brann blandakor :)

Giles

Det er veldig enkelt, kom med et samlende og erkebergensk merkenavn på tribunen, og bygg kultur. Østblokka har faktisk fått det til, selv om klubben har har gjort alt annet feil.

opplett

Du er veldig inne på det Giles. Hater å innrømme det, men de har noe på gang slik de har bygget opp østblokka-greien.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Optimist

Der er jeg og enig. Det er å banne i kirken, men Østblokken har blitt ganske imponerende siste året. Eneste tribunen i Norge som kan minne litt om Dortmund sin «gule vegg».
Kokende idiot

Dickens

Jeg var på Intility i fjor i jobbsammenheng mot Glimt i cupen og den tribunen deres er milevis foran Frydenbø når det kommer til samkjøring.

Årsaken er nok litt sammensatt av at tribunen der ikke er delt opp på midten som Fydenbø er, samtidig som de ikke har tre fraksjoner som starter hver sin sang og er veldig ødeleggende.

Folk kan si mye om den gjengen borte på andre siden av fjellet, men organisering kan de.

Hadde de ulike fraksjonene på Frydenbø svelge noen kameler og snakket sammen, så hadde det garantert blitt den tribunen i Norge med mest trøkk. Men det blir dessverre med drømmen kan det virke som.

Optimist

Dette er jo også å banne i kirken, men en sentral årsak til at de klarer å være så samstemte (i tillegg til det du nevner) er jo den trommen, irriterende nok... Vet ikke hva jeg synes om det, men har observert på Twitter at det er flere og flere (titalls) som blir fristet av tanken på dette hjelpemiddelet. Kom til og med en Engen supporter som sa at argumentene som blir brukt fra begge sider er identiske med de som ble brukt før Engen innførte det. Så er vel bare et spørsmål om tid før det virkelig blir tatt opp.
Jeg finner frem popcornet, hjelp.
Kokende idiot

Corran

Når jeg hørte på måten reklameskilter eller hva det var ble brukt mot ffk så sa jeg til sidemannen at det forundrer meg ikke om første trommen dukker opp i løpet av sesongen eller tidlig neste år.

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Optimist

April 16, 2024, 22:44:26 PM #778 Last Edit: April 16, 2024, 22:46:20 PM by Optimist
Tviler på at det dukker opp før et eventuelt tribunemøte i alle fall.
Men ja, som du sier, går nok i den retningen.
Kokende idiot

Dickens

Tromme er like useriøst som kunstgress på Stadion. Det skal være fullt mulig å få samkjørt tribunen uten bruk av tromme. Dette klarer de på enkelttribuner i England som har større kapasitet enn hele Stadion.

Løsningen her er at de ulike fraksjonene må gå i dialog. Finne en løsning som er levelig for alle parter.

Slik det fremstår nå er helt på tryne.

Hadde besøk av en kompis fra England i fjor og han visste ikke om han skulle le eller grine når det ble sunget 2-3 sanger samtidig opptil flere ganger.

Corran

Quote from: Dickens on April 17, 2024, 01:50:47 AMTromme er like useriøst som kunstgress på Stadion. Det skal være fullt mulig å få samkjørt tribunen uten bruk av tromme. Dette klarer de på enkelttribuner i England som har større kapasitet enn hele Stadion.

Løsningen her er at de ulike fraksjonene må gå i dialog. Finne en løsning som er levelig for alle parter.

Slik det fremstår nå er helt på tryne.

Hadde besøk av en kompis fra England i fjor og han visste ikke om han skulle le eller grine når det ble sunget 2-3 sanger samtidig opptil flere ganger.
Er da ikke noe uvanlig i England det da. Har vært på flere stadioner der det er et par sanger som startes samtidig fra forskjellige steder
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

opplett

April 17, 2024, 13:44:12 PM #781 Last Edit: April 17, 2024, 14:53:15 PM by opplett
Navnet Store Stå er forøvrig misvisende all den tid feltet er så lite som det er i dag. Passet bedre på gamle Umbro-tribunen. Som forøvrig var et fint skue når Store Stå var stappet: Brann-RBK 2006
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Optimist

Quote from: opplett on April 17, 2024, 13:44:12 PMNavnet Store Stå er forøvrig misvisende all den tid feltet er så lite som det er i dag. Passet bedre på gamle Umbo-tribunen. Som forøvrig var et fint skue når Store Stå var stappet: Brann-RBK 2006

Hehe ja, enig der. Hadde Store Stå vært hele Frydenbø, DA ville det levd opp til navnet.
Kokende idiot

Eivind

Quote from: Dickens on April 17, 2024, 01:50:47 AMTromme er like useriøst som kunstgress på Stadion. Det skal være fullt mulig å få samkjørt tribunen uten bruk av tromme. Dette klarer de på enkelttribuner i England som har større kapasitet enn hele Stadion.

Løsningen her er at de ulike fraksjonene må gå i dialog. Finne en løsning som er levelig for alle parter.

Slik det fremstår nå er helt på tryne.

Hadde besøk av en kompis fra England i fjor og han visste ikke om han skulle le eller grine når det ble sunget 2-3 sanger samtidig opptil flere ganger.

Nå er vel ikke England "go to" plassen for å se hvordan man skaper stemning lenger.

Ekstremt fascinerende å se hvordan man kan samstemme hele enorme tribuner i Tyskland for eksempel. Men ja, de bruker trommer og megafoner.

opplett

Det er bare å se den enorme forskjellen på stemningen i de to semifinalene
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Optimist

Det er ikke til å skyve under et teppe at disse hjelpemidlene bidrar til mer samstemte tribuner både på godt og vondt, noe vi ser i England vs Tyskland (her har nok også turismen noe å si). Så blir jo spørsmålet om de på Frydenbø likevel vil innføre det. Regner med at de som er medlem i Bataljonen diskuterer dette i et møte. Mistenker svært splittede meninger.
Kokende idiot

Corran

Trommer tror jeg kommer til å være veldig splittende i supportermiljøet og ødelegge mye
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

For meg, som publikum på stadion, vil det være en kilde til konstant irritasjon og flauhet. Helt til jeg lander på et av to alternativ:

1. Jeg venner meg til det, men bare at det vante vil være på et kjipere nivå enn i dag.

2. Etter en totalvurdering slutter jeg å gå på Stadion.
Tren på langskudd

Erlend

Innen 2030 stÃ¥r vi der med en tromme eller to og varierer mellom noen gode gamle klassikere og kjipe generiske sanger som er til forveksling lik sangene alle andre synger.  Det skjedde med Klanen og snart skjer det med oss.

Er mitt pessimistiske tips.  Jeg kommer til Ã¥ finne meg en sitteplass

Hickok

Quote from: Erlend on April 18, 2024, 07:28:32 AMInnen 2030 stÃ¥r vi der med en tromme eller to og varierer mellom noen gode gamle klassikere og kjipe generiske sanger som er til forveksling lik sangene alle andre synger.  Det skjedde med Klanen og snart skjer det med oss.

Er mitt pessimistiske tips.  Jeg kommer til Ã¥ finne meg en sitteplass
Tromme på Stadion er det ultimate tapet. Da blir vi også Lillestrøm. Alle høres jo ut som de snart med den samme sha-la-la rallingen!

fortune

Quote from: Hickok on April 18, 2024, 07:56:05 AM
Quote from: Erlend on April 18, 2024, 07:28:32 AMInnen 2030 stÃ¥r vi der med en tromme eller to og varierer mellom noen gode gamle klassikere og kjipe generiske sanger som er til forveksling lik sangene alle andre synger.  Det skjedde med Klanen og snart skjer det med oss.

Er mitt pessimistiske tips.  Jeg kommer til Ã¥ finne meg en sitteplass
Tromme på Stadion er det ultimate tapet. Da blir vi også Lillestrøm. Alle høres jo ut som de snart med den samme sha-la-la rallingen!

Bataljonsfeltet er vel allerede på 50 % shalala, så det nærmer seg.
First is first, second is nothing

Nixon

2030? Hadde det bare vært så vel.
Rød makt på Hansa

Lasaron

På X nå, florerer det med en video av supporterne til Bayern, av type så bra kan det være med trommer.

Høy shalala-faktor.
Tren på langskudd

opplett

I et hypotetisk tilfelle hvor vi bruker trommer, så er det jo ikke slik at vi må synge shalala-sanger om vi bare vi bestemmer oss for det.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Hickok

Quote from: opplett on April 18, 2024, 09:57:27 AMI et hypotetisk tilfelle hvor vi bruker trommer, så er det jo ikke slik at vi må synge shalala-sanger om vi bare vi bestemmer oss for det.
Tror du vi hadde blitt det eneste trommelaget som ikke hadde havnet på Shalala kjøret? Til og med Engen er jo der.

Optimist

Quote from: opplett on April 18, 2024, 09:57:27 AMI et hypotetisk tilfelle hvor vi bruker trommer, så er det jo ikke slik at vi må synge shalala-sanger om vi bare vi bestemmer oss for det.

Tror ikke vi skal være redd for å miste identiteten våres helt nei. Blir sikkert mer «suksess» med shalala-sanger enn nå, men kommer nok fortsatt til å synge klassikerne, pluss spontane artige sanger. Håper jeg i hvert fall...
Kokende idiot

Nixon

Noen klassikere hadde det blitt, men det hadde nok blitt en stor endring til det verre med tanke på variasjon. Uansett hvor mye pro-tromme-folkene sier at de skal gjøre det helt annerledes enn andre norske lag.
Rød makt på Hansa

Corran

Synes allerede nÃ¥ det er  begynt Ã¥ komme noen kjedelige i grense til shalalala sanger
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Hickok

Quote from: Corran on April 18, 2024, 10:24:17 AMSynes allerede nÃ¥ det er  begynt Ã¥ komme noen kjedelige i grense til shalalala sanger
Enig med det, og færre og færre sitasjonsbestemte sanger. Veldig mye er ferdig scriptet på forhånd, eller fremstår i hvert fall sånn.

Nixon

Quote from: Hickok on April 18, 2024, 10:26:46 AMVeldig mye er ferdig scriptet på forhånd, eller fremstår i hvert fall sånn.

Forsangerne har ofte et problem med timing og evne til å snu seg rundt. Dersom de har startet på en sang som skal gå et visst antall ganger, så skal det mye til før de endrer på det selv om sangen ikke får veldig stor oppslutning. Det er jo da f.eks. Z bryter inn og starter noe annet dersom Brann får corner eller noe annet skjer der man kan få med hele Stadion.
Rød makt på Hansa

Go Up