• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Sesongen 2024

Started by Lasaron, December 15, 2023, 21:57:43 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Pete05

Takk for svar. Men vi må vente til alle Europa turneringer er ferdig før endelig fasit foreligger. Og at eventuelle seire til Molde og B/G øker sjansene.

Hvor stor forskjell er det på å bli seedet inn i den runden? Jeg skjønner vi vil møte relativt sett svakere motstand men som sagt, alt er relativt eller er det betydelig svakere motstand? Virker ganske jevnt på meg utfra navn. Regner med at Arouca var seedet i år?

Hickok

Her er regnearket Fotcalc henter data fra. Som er ser, så er akkurat nå Brann inne på seedet plass i Q2.

https://onedrive.live.com/view.aspx?resid=FB41E3B5AA1A44FE%219930&authkey=!AFR7R6y2j05tDcg

Hickok


Eivind

Kan se ut som vi ikke skal legge SÅ mye vekt på kampen mot RBK. Nedsablet 4-1 av Engen (!) i går..

Lasaron

Mye hyllest av Glimt for tiden. Da er det verdt å trekke frem noen poeng som gjør at sesongen ser lys ut for vår del:

- Vi har bedre keeper
- Vi har bedre stoppere
- Vi har et mer samspilt lag (tror jeg)
- Vi har et psykologisk overtak på dem til internoppgjørene




Dog, i den grad jeg har rett på disse punktene så er det kanskje med knapp margin. Stopperne er kanskje den største forskjellen.
Tren på langskudd

Hickok

Problemet, i fjor i hvert fall, er ikke kampene mot B/G. Problemet er alle poengene vi surrer bort mot lag vi skal slå (som Sandefjord), og  som B/G slår. Klarer vi å rydde opp i det, så ser jeg også veldig lyst på sesongen.

mbs

Quote from: Hickok on February 23, 2024, 09:17:07 AMProblemet, i fjor i hvert fall, er ikke kampene mot B/G. Problemet er alle poengene vi surrer bort mot lag vi skal slå (som Sandefjord), og  som B/G slår. Klarer vi å rydde opp i det, så ser jeg også veldig lyst på sesongen.

Vi kjemper nok om 3 plassen i utgangspunktet, om ingen tabber seg u.

MFK er seriefavoritt om de nå får kontroll på mårskåleringen.
- I fjor brukte de 40 mill på 1 kar som skåret 2-4 mål og satt mest på benken.
Nå ser de ut fra Ecup til å fått kontroll på den delen. keeper og forsvar har de.

Glimt vil kjøpe det de trenger i sommer.
- De har mest egne penger av alle lagene. De har mulighet til å bruke 60 mill på ny spiss om det er problemet.
Ellers er det et dyktig lag. En skifte av trener og intern uro er eneste som svekker de.

Resten av gjengen sloss om 3 plassen.

andreas1989

February 23, 2024, 10:08:38 AM #257 Last Edit: February 23, 2024, 10:24:36 AM by andreas1989
Våren blir ekstremt viktig, vi må plukke maks med poeng i de 13 serierundene frem til sommerpausen.

Etter pausen starter jo det overkommelig, men vi skal til Bodø.
Så drar det seg til i slutten av juli når europa kvaliken går av stabelen. Vi har jo ikke det verste programmet, men det er klart Godset borte er ikke nødvendigvis en walk in the park om de har en god årgang. Spørsmålet er om NFF vil flytte hjemmekampen mot KFUM dersom vi tar oss til playoffen?

28 juni, Godset, H
7 juli, Glimt, B
13 juli, FKH, H.
20 juli, Sarpsborg B.
25 juli, 2 kvalikrunde, 1 kamp.
1 august, 2 kvalikrunde, 2 kamp.
4 august, Godset B.
8 august, 3 kvalikrunde, 1 kamp.
15 august, 3 kvalikrunde, 2 kamp.
19 august FFK, B.
22 august, play off, 1 kamp.
25 august, KFUM H.
29 august, playoff, 2 kamp.
1 sep, Sarpsborg H.

Superjack

February 23, 2024, 11:46:03 AM #258 Last Edit: February 23, 2024, 11:51:29 AM by Superjack
Brann har rett å flytte KFUM kampen om de går til playoff, om jeg har forstått det rett.

Glimt har slitt med effektiviteten i hele vinter, Molde virker å ha fått løst problemet sitt fra i fjor, ineffektiviteten.

Klarer Brann å være med i toppen, 3.-4. plass ish, og klarer å fortsette å utvikle spillet de hadde spesielt i tidlig vår 23, og i enkeltperioder og 1. omgangen mot Glimt hjemme, så er det meget sterkt.

Vinteren i år sier lite om nivået til Brann. Rosenborg tror jeg blir fryktelig svake i år og ikke en målestokk på nivået i ES.



Brannsupporter.

andreas1989

Glimt vil jo få en enda tøffere sommer med Champions League kvalik, eventuelt Europa League der Molde også skal i aksjon. Tromsø møter vel mye det samme som oss?

Gulløl

February 23, 2024, 12:32:34 PM #260 Last Edit: February 23, 2024, 12:35:35 PM by Gulløl
Er det bestemt allerede hvilke datoer som blir hjemme og borte, eller når blir det bestemt ? Greit å vist tidligst mulig, samkjøres med planlegging av ferie/flybilletter og andre reiser og aktiviteter i kalenderen.

25 juli, 2 kvalikrunde, 1 kamp
1 august, 2 kvalikrunde, 2 kamp
8 august, 3 kvalikrunde, 1 kamp
15 august, 3 kvalikrunde, 2 kamp
22 august, play off, 1 kamp
29 august, play off, 2 kamp
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Superjack

Tromsø fikk vel aldri til midnattsolkamp.

Glimt - Brann kunne blitt satt opp som en slik kamp.

Kl 22:00 kamp den 6. juli?

Det hadde vært kjekt.

Brannsupporter.

Hickok

Quote from: Superjack on February 23, 2024, 12:47:45 PMTromsø fikk vel aldri til midnattsolkamp.
Joda, TIL-KFUM lørdag 13.juli 22:00

Nixon

Quote from: Gulløl on February 23, 2024, 12:32:34 PMEr det bestemt allerede hvilke datoer som blir hjemme og borte, eller når blir det bestemt ? Greit å vist tidligst mulig, samkjøres med planlegging av ferie/flybilletter og andre reiser og aktiviteter i kalenderen.

Det blir ikke bestemt før trekningen som i verste fall bare er en uke før bortekamp dersom den kommer først. Så ikke veldig god tid til planlegging.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

andreas1989

February 23, 2024, 16:13:46 PM #264 Last Edit: February 23, 2024, 16:15:32 PM by andreas1989
Quote from: Gulløl on February 23, 2024, 12:32:34 PMEr det bestemt allerede hvilke datoer som blir hjemme og borte, eller når blir det bestemt ? Greit å vist tidligst mulig, samkjøres med planlegging av ferie/flybilletter og andre reiser og aktiviteter i kalenderen.

25 juli, 2 kvalikrunde, 1 kamp
1 august, 2 kvalikrunde, 2 kamp

Trekningen finner sted allerede 19 juni, men da vet man jo ikke hvem som går seirende ut av runde 1. Så det blir XXX/XXX vs SK Brann Bergen. Rekkefølgen på kampene blir også bestemt den 19 juni, så da kan man reservere hotell med avbestillings mulighet i to ulike byer, så bestiller man fly til den byen det til slutt blir den 18 juli når 1 runde spilles og da avbestiller man hotellet i byen det ikke blir samtidig.

Lasaron

BA har en fin og informativ sak om hvordan Daniel Pedersen jobber med analyse for å forbedre spillere og laget.

https://www.ba.no/hver-minste-bevegelse-brann-spillerne-gjor-blir-registrert/s/5-8-2538476
Tren på langskudd

Lasaron

I overgangstråden nevnes det at man har kilder på at Heggebø hadde skiftet klubb uansett om det ikke skjedde endringer i det medisinske apparatet. Noe det altså har gjort.

Har vi grunn til å være styrket i troen på at det medisinske apparatet nå er bedre enn i fjor? Det vil i så fall bety flere poeng i eliteserien og kanskje lengre avansement i cupene.
Tren på langskudd

Hickok

I forrige uke mente Pamer at Sønnen var den beste spilleren i Eliteserien. Nå har han tydeligvis endret mening. Dette må bli en kjempesesong når de to som slåss om om å være seriens beste spiller begge spiller på Brann sin midtbane.. :)

QuoteHan er kanskje den beste spilleren i serien. Men Felix blir sjelden kjent igjen på gaten.

https://www.bt.no/sport/ballspark/i/dw6EgB/felix-horn-myhre-er-ingen-stor-fan-av-intervjuer-forteller-han-i-dette-intervjuet

Lasaron

Tipper Albert Grønbæk er hakket bedre.
Tren på langskudd

andreas1989

February 27, 2024, 11:01:31 AM #269 Last Edit: February 27, 2024, 13:22:44 PM by andreas1989
Patrick Berg skal definitivt inn i den diskusjonen og potensielt Dæhli.

Lasaron

Er alle stopperne i eliteserien skadefrie, har vi den beste stopperen.
Tren på langskudd

Corran

Quote from: Lasaron on February 27, 2024, 11:12:57 AMEr alle stopperne i eliteserien skadefrie, har vi den beste stopperen.
Er han ikke best om andre er skadet?
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Quote from: Corran on February 27, 2024, 13:21:25 PM
Quote from: Lasaron on February 27, 2024, 11:12:57 AMEr alle stopperne i eliteserien skadefrie, har vi den beste stopperen.
Er han ikke best om andre er skadet?

Jeg ble "revet med" av alle skadene han har hatt. Eller at han har vært så mye småskadet.
Tren på langskudd

Hickok

Quote from: Lasaron on February 27, 2024, 14:29:55 PM
Quote from: Corran on February 27, 2024, 13:21:25 PM
Quote from: Lasaron on February 27, 2024, 11:12:57 AMEr alle stopperne i eliteserien skadefrie, har vi den beste stopperen.
Er han ikke best om andre er skadet?

Jeg ble "revet med" av alle skadene han har hatt. Eller at han har vært så mye småskadet.
I intervjuet på Brann.no virket han i hvert fall i veldig godt humør, og etter egne beregninger var han 3-4 uker unna å være i full trening og dermed kampklar. Det er vel helt etter skjema fra i vinter.

Lasaron

Tren på langskudd

Kagain

Quote from: andreas1989 on February 27, 2024, 11:01:31 AMPatrick Berg skal definitivt inn i den diskusjonen og potensielt Dæhli.

Sønnen setter Berg over seg på landslaget i alle fall, så der er han sikkert enig.

andreas1989

Det budsjetteres ikke med europa i 2024, men man har likefult troen på å kunne ta seg til et gruppespill.

Quote from: BTBudsjettet for 2024 tyder generelt sett på at de ikke regner med å gjenta suksessen fra i fjor. I fjor ble inntekter fra medieavtalen, NM og Conference League nesten dobbelt så høye som Brann budsjetterte med og endte på over 70 millioner kroner. Det gambler de ikke på at skjer igjen.

Superjack

Noe annet ville være lite lurt.
Brannsupporter.

Lasaron

Tren på langskudd

Superjack

Tror 2024 kan bli en unik sesong.

Brannsupporter.

Hickok

Har prøvd å analysere terminlisten ganske grundig nå. Det som slår meg er at vi ser ut til å få en del i utgangspunktet vanskelige kamper på veldig fordelaktige tidspunkt. Vi møter Tromsø og Viking borte på de første tre kampene, men med det de har vist den siste måneden, så tyder mye på at de kampene kan vinnes. Så kommer RBK hjemme tidlig i mai, og de er nok neppe oppe og går for fullt til da. Molde hjemme i slutten av mai er neste ordentlige utfordring, før en må helt til juli før det blir en skikkelig test med B/G borte. Med de ekstra kampene vi har tidlig grunnet sommerens E-cup, så kan vi ha en god ledelse på tabellen når vi går inn i juni måned, noe som fort skaper masse ekstra selvtillit og guts.

Med andre ord, dette kan bli skikkelig spennende i år. Står vi med 9 poeng etter 3 kamper, så tror jeg vi leder serien inn i landslagspausen i begynnelsen av august.



andreas1989

March 06, 2024, 16:24:22 PM #283 Last Edit: March 06, 2024, 16:28:38 PM by andreas1989
Det meldes nå at Åsane har avlyst fredagens kamp.

Quote from: Billy Elliott on March 06, 2024, 16:09:11 PMAvlyst, melder Åsane nå. Sykt irriterende!

Begrunnelsen for at man kom så sent i gang med treningskampene er god den og jeg har isolert sett null problem med den.

Men når fasiten blir tre kamper på årets 11 første uker, der den første er preget av underlaget mot middels svensk motstand, så fulgt av to kamper mot Obos motstand, der iallfall i siste kamp er litt mentalt preget, så må man jo dessverre konkludere med at dette på papiret ikke er godt nok. Så kan selvfølgelig ikke Brann sin sportslige ledelse noe for at Åsane må avlyse.

Men av de oppsatte treningskampene så er jo det kun Molde som kvalifiserer som kvalifisert motstand. Er egentlig litt spent på hvilken motstand man vil få i Molde mtp at de spiller i Europa torsdagen?
Sogndal i siste kamp før serien sparkes i gang er jo heller ikke så veldig attraktivt. Tromsø på Alfheim blir fort den første virkelige testen for Brann og det er jo litt dumt at den testen først kommer i første tellende kamp.

Morkel

Quote from: andreas1989 on March 06, 2024, 16:24:22 PMDet meldes nå at Åsane har avlyst fredagens kamp.

Quote from: Billy Elliott on March 06, 2024, 16:09:11 PMAvlyst, melder Åsane nå. Sykt irriterende!

Begrunnelsen for at man kom så sent i gang med treningskampene er god den og jeg har isolert sett null problem med den.

Men når fasiten blir tre kamper på årets 11 første uker, der den første er preget av underlaget mot middels svensk motstand, så fulgt av to kamper mot Obos motstand, der iallfall i siste kamp er litt mentalt preget, så må man jo dessverre konkludere med at dette på papiret ikke er godt nok. Så kan selvfølgelig ikke Brann sin sportslige ledelse noe for at Åsane må avlyse.

Men av de oppsatte treningskampene så er jo det kun Molde som kvalifiserer som kvalifisert motstand. Er egentlig litt spent på hvilken motstand man vil få i Molde mtp at de spiller i Europa torsdagen?
Sogndal i siste kamp før serien sparkes i gang er jo heller ikke så veldig attraktivt. Tromsø på Alfheim blir fort den første virkelige testen for Brann og det er jo litt dumt at den testen først kommer i første tellende kamp.

Ja, Bodø/Glimt møter/har møtt blant annet Red Bull Salzburg, Sparta Praha, Malmø, Crystal Palace, etc.. Nå har de fått en standing som gjør det lettere for dem å møte bedre europeisk motstand, men Brann kunne unngått  Obos-motstanden. Åsane hadde vel forsåvidt vært greit som litt kamptrening i Bergen, men det er fint å matches litt mer. Viktigste er likevel å møte to Eliteserielag inn mot seriestarten, så man kjenner på nivået. Der møter også Bodø/Glimt Molde og Sarpsborg i de to siste kampene før det braker løs. Det er det nok en grunn for. Sånn sett kunne man byttet ut Sogndal med feks Viking så ville man speilet kampen mot Tromsø i litt større grad ferdighetsmessig.

andreas1989

En enkelt match mot Åsane som i tillegg spilles i Bergen er det selvfølgelig ikke noe i veien for, men som du oppsummerer så blir totalen med nærmest bare utelukkende OBOS motstand på papiret for dårlig.

Det å komme opp til Tromsø i første runde kan bli en virkelig reality sjekk.

Morkel

Nå blir det etter alle solemerker 2 Champions league-plasser til Norge neste år. Det ville vært bra timing å unngå "mellomsesongen" i år. Molde har tydeligvis løst litt av scoringsproblemene sine med Gulbrandsen, vet jo aldri før serien starter, men de virker hvertfall mer på hugget. Vil nok bli et rotterace for å få pallplassering i år. Krysser fingre og tær for at Brann klarer å opprettholde nivået fra i fjor.

andreas1989

Som nevnt i en annen tråd så synes jeg de først og fremst er seige og ikke noe særlig imponerende.

Men det er klart at Amundsen, Dæhli og nevnte Gulbrandsen vil kunne gi dem et løft sammenliknet med 2023.

Morkel

Quote from: andreas1989 on March 08, 2024, 14:20:47 PMSom nevnt i en annen tråd så synes jeg de først og fremst er seige og ikke noe særlig imponerende.

Men det er klart at Amundsen, Dæhli og nevnte Gulbrandsen vil kunne gi dem et løft sammenliknet med 2023.

Man vet jo aldri før sesongen starter. Så litt innom Legia og Brugge-kampene. Der var de jo ikke veldig imponerende nei . Men det er noe med å få marginene med seg som ikke skal undervurderes.

Kan være man kan dra en fordel av at de nå presterer helt utenfor sesong. Vanskelig å skulle opprettholde en formtopp fra nå og frem til November.

Lasaron

I fjor var jeg litt konservativ i tabelltipset mitt, og hadde Brann på 9. plass. En del taler for at vi vil være et bedre lag i år enn i fjor, men vi sliter fortsatt mye med skader. Dog kan det se litt lysere ut ved seriestart. Så om jeg skal fortsette å være konservativ i tipset, må jeg likevel justere det opp litt. Jeg tror fort vi snakker topp seks, og medalje er innen rekkevidde.
Tren på langskudd

Lasaron

Da fikk vi et tap, og det var sikkert av det sunne slaget. Jeg så bare den siste halvtimen, sånn ca. Men Brann ble ikke overkjørt, og noen positive ting å ta med seg var det jo.

Warming vil spille mer. Håper han kan ta en hel omgang mot Sogndal om en liten uke. Blomberg, Heggebø, Kristiansen og Wassberg slet jo alle med skader i fjor. De virker nå å ha ristet det av seg. Japhet nærmer seg, vet vi.

Hellan virket noenlunde frisk. Han klarte et temmelig oppegående innlegg som var teknisk veldig godt utført. Han kan bli et våpen.
Tren på langskudd

Corran

Har bare fått sett høydepunkter av kampen og ja det er en del store sjanser i mot og noen sjanser for, men det er ikke så gale.
Brann skal være i bra form men ikke toppform om 2 uker og øke formen gradvis.
Molde er i toppform nå forhåpentlig vis siden de akkurat har hatt e-cup kamper.

Så med litt flaks så er Brann i topp form når de møtes neste gang mens Molde er på dalende kurve

Lov å håpe i alle fall
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Askøy er klar for første ordinære runde i cupen, etter å ha knust Gneist 6-1 på bortebane. Jeg regner det som 80% sikkert at det blir Askøy-Brann i første runde.
Tren på langskudd

Superjack

Litt rart å høre de forskjellige synspunktene på Brann sin kamp mot Molde og av enkeltspillere.

Jeg fikk ikke sett den, og basert på de forskjellige meningene er jeg meget usikker.

Har litt følelse av at 24 sesongen behøver litt kamper som vipper rett vei i starten. Litt som Obos sesongen, for at dette skal bli veldig veldig bra.

Håper laget fokuserer maks på prestasjon i 90 minutter, og ikke på at de må vinne.
Brannsupporter.

Hickok

Fordelen med sesongen 2024 er at det er mange kamper før pausen i juni og det er i bunn og grunn et overkommelig program. Det er med andre ord mulig å spille seg i form. Bortekampen mot Viking og hjemmekampen mot Molde er de som stikker seg ut som litt utfordrende. Bortekampen i serieåpningen mot TIL anser jeg som bra mulighet, da TIL stiller kraftig redusert.

Med andre ord kan en få en glimrende tabellposisjon i pausen, noe som i så fall skaper engasjement og ytterligere tro, noe som igjen gjør at alt kan skje.

andreas1989

Våren blir ekstremt viktig ettersom vi i likhet med Glimt, Tromsø og Molde alle skal ut i kvalik i juli/august.

Sommer programmet kan bli interessant og de klubbene som ikke skal spille i europa kan nok fort få en fordel når kampene kommer som tettest.

Brann og Tromsø møter vel med allsasynlighet overkommerlig motstand som ikke trenger å koste for mye å ta seg forbi i 2 kvalikrunde til Confrence, mens Glimt nok møter tøffere motstand når de samme uke skal ut i 2 kvalikrunde til Champions League. Molde må jo ut allerede i første kvalikrunde med oppstart allerede 11 juli, kvaliteten på lagene i Europa League skal jo i teorien også være tøffere enn i Confrence.

ostraume

Glimt er seedet inn i "Champions path" og møter typ noe bås fra Færøyene eller tilsvarende her så tror ikke du skal regne med noe sterkere motstand for Glimt sin del.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Hickok

Quote from: andreas1989 on March 20, 2024, 11:00:53 AMVåren blir ekstremt viktig ettersom vi i likhet med Glimt, Tromsø og Molde alle skal ut i kvalik i juli/august.

Sommer programmet kan bli interessant og de klubbene som ikke skal spille i europa kan nok fort få en fordel når kampene kommer som tettest.

Brann og Tromsø møter vel med allsasynlighet overkommerlig motstand som ikke trenger å koste for mye å ta seg forbi i 2 kvalikrunde til Confrence, mens Glimt nok møter tøffere motstand når de samme uke skal ut i 2 kvalikrunde til Champions League. Molde må jo ut allerede i første kvalikrunde med oppstart allerede 11 juli, kvaliteten på lagene i Europa League skal jo i teorien også være tøffere enn i Confrence.
Ikke sikkert Molde må ut i Q1. Avhengig av hvem som vinner de forskjellige cupene i mai vil det blir opprykk for noen lag, og det er god sjanse for at Molde blir et av disse. I så fall havner de i Q3 i stedet for Q1.

andreas1989

Quote from: Hickok on March 20, 2024, 11:08:19 AMIkke sikkert Molde må ut i Q1. Avhengig av hvem som vinner de forskjellige cupene i mai vil det blir opprykk for noen lag, og det er god sjanse for at Molde blir et av disse. I så fall havner de i Q3 i stedet for Q1.

Da snakker vi grei Molde flyt, men vi kom jo selv inn i 3 runde riktignok til Confrence.

Quote from: ostraume on March 20, 2024, 11:07:46 AMGlimt er seedet inn i "Champions path" og møter typ noe bås fra Færøyene eller tilsvarende her så tror ikke du skal regne med noe sterkere motstand for Glimt sin del.

Det var vel et lag fra Færøyene som var vanskelige nok å få has på sist sommer så det blir nødvendigvis ikke noe walk in the park.

Superjack

Quote from: andreas1989 on March 20, 2024, 11:00:53 AMSommer programmet kan bli interessant og de klubbene som ikke skal spille i europa kan nok fort få en fordel når kampene kommer som tettest.

Dette er noe som påstås, år etter år.
Jeg har tilgode å se noe som helst bevis på det. Skulle sett noen sette opp fakta på det.

Glimt var tilnærmet uslåelig på høsten, og bare etter at seriegullet var sikret gikk de på smell mot Brann.

Molde ble vel også bare bedre og bedre utover høsten?

Jeg påstår at lagene i ES som er med i Europa på høsten faktisk har en fordel. Fordi de får jevnlig spiller mot lag som har like høyt eller høyere nivå og tempo enn de får i ES.

Brannsupporter.

Go Up