• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann sine kamp-, trenings- og anleggsfasiliteter

Started by Gulløl, April 26, 2010, 20:31:50 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Superjack

Da er det iallefall å innrømme at bekymringene om at Brann hadde glemt dette med å oppgradere treningsbanene var helt ubegrunnet.

Brannsupporter.

Lasaron

Tvert i mot. Bekymringene mine var begrunnet. Men det er jo ikke alltid det blir slik man bekymrer seg for.
Tren på langskudd

Corran

Det kan jo være at damene selv velger ene treningsbanen eller lignende mot lite attraktive motstandere når det drar seg til.
Nå i rusen av å komme helt inn i varmen på fast basis så er sikkert ikke det i tankene og det skal det heller ikke være
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

andreas1989

Det må i såfall bli kunstgress banen som kommunen skal bygge på grustomten, den får tribune.

fortune

Ideelt sett skulle kvinnene sikkert spilt på et stadion med 3-5000 sitteplasser, med tribune rundt hele. Slike arenaer finnes imidlertid ikke, da bygger man heller én stor tribune og lar det ellers være åpent. Og da må det vel være bedre med (tomme) tribuner rundt banen som på stadion, enn bilveier og skog?
First is first, second is nothing

andreas1989

November 18, 2023, 11:04:42 AM #3105 Last Edit: November 18, 2023, 11:07:19 AM by andreas1989
Man kunne vel fint fått bygget en langside og eventuelt en kortside til treningsbanen utenfor stadion med kapasitet til 2000 tilskuere eller mer.

Nå blir det jo som nevnt kunstgressbanen som kommunen skal bygge på grustomten som får tribune, men hva kapasiteten vil bli er vel ikke opplyst, men rundt 1000 sitteplasser er vel realistisk.

Nixon

Quote from: andreas1989 on November 18, 2023, 09:46:43 AMDet må i såfall bli kunstgress banen som kommunen skal bygge på grustomten, den får tribune.

Det blir jo å gå baklengs inn i fremtiden. Nå som beslutningen er tatt med Stadion må man prøve å maksimere tilskuertallene for hver kamp, og ikke tilby stillastribune og ståplasser på bakkenivå i noen kamper.

Og vil denne banen i det hele tatt bli godkjent i Toppserien?
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

pidre

Kunstgressbanen kunne blitt en intim lukket arena med kapasitet rundt 2-3000. Kan vel ikke koste allverdens med noen enkle tribunefasiliteter?

Alternativ kamp-arena for alle lag.
Saludar a los monos!

Erifos

Har de begynt arbeidet med banen nærmest stadion eller er dette et gammelt bilde?
https://twitter.com/UWCL/status/1727283174965649467

fortune

Gammelt bilde, det mangler i det minste en bybane til Fyllingsdalen her..
First is first, second is nothing

Erifos

Takk! Ser forøvrig at hjørnet mellom SPV og Hansa er agendapunkt på medlemsmøtet i neste uke: https://www.brann.no/nyheter/invitasjon-til-medlemsmote


ACHTUNG

Quote from: Erifos on November 23, 2023, 09:53:10 AMTakk! Ser forøvrig at hjørnet mellom SPV og Hansa er agendapunkt på medlemsmøtet i neste uke: https://www.brann.no/nyheter/invitasjon-til-medlemsmote



Spennende! De hadde aldri hatt det på agendaen om det ikke var noe nytt og eventuelle endringer på gang.

Optimist

Quote from: ACHTUNG on November 27, 2023, 11:10:50 AM
Quote from: Erifos on November 23, 2023, 09:53:10 AMTakk! Ser forøvrig at hjørnet mellom SPV og Hansa er agendapunkt på medlemsmøtet i neste uke: https://www.brann.no/nyheter/invitasjon-til-medlemsmote



Spennende! De hadde aldri hatt det på agendaen om det ikke var noe nytt og eventuelle endringer på gang.

Med den tilliten jeg har fått til styret nå så har jeg ingen tro på at det bygges nye nytt i hjørnet uten nye seter. Må jo smelle tilbake i fleisen.
Kokende idiot

David

Quote from: Optimist on November 27, 2023, 15:06:46 PM
Quote from: ACHTUNG on November 27, 2023, 11:10:50 AM
Quote from: Erifos on November 23, 2023, 09:53:10 AMTakk! Ser forøvrig at hjørnet mellom SPV og Hansa er agendapunkt på medlemsmøtet i neste uke: https://www.brann.no/nyheter/invitasjon-til-medlemsmote



Spennende! De hadde aldri hatt det på agendaen om det ikke var noe nytt og eventuelle endringer på gang.

Med den tilliten jeg har fått til styret nå så har jeg ingen tro på at det bygges nye nytt i hjørnet uten nye seter. Må jo smelle tilbake i fleisen.

Tja, før sesongen tror jeg fint de kunne gått for det. Nå håper jeg denne sesongen har vist at det finnes et reelt behov for å ha 18 000 i kapasitet.

andreas1989

November 27, 2023, 18:50:41 PM #3114 Last Edit: November 27, 2023, 18:55:21 PM by andreas1989
Sverdrup sier at planen er at både stadion gresset og nytt underlag på treningsbanen ved Haukelandshallen skal være klart til 1 april.

Treningsbanen ved stadion håper man skal være klar til sommeren.

Kalvenes forklarer at treningsbanen nærmest stadion har areal begrensinger som gir praktiske utfordringer,det er vel da en del av årsaken til at det ikke blir bygget tribune ved denne banen da banen ikke kan bygges etter standard mål.

Både Sverdrup og Kalvenes er svært opptatte av forholdet til Nymark IL.

Hva kommunen skal eie og drifte og hva Brann/Nymark skal eie og drifte er ikke helt fastsatt.

Lasaron

Hva behager? Når denne jubelnyheten kom tok jeg det for gitt at gressbanen nærmest Stadion skal utvides i samme slengen som den får nytt dekke. Blir dette ikke tilfelle?
Tren på langskudd

andreas1989

November 27, 2023, 19:02:23 PM #3116 Last Edit: November 27, 2023, 19:12:34 PM by andreas1989
Dersom jeg forstod Kalvenes riktig så er det areal utfordringer på den tomten så da kan den sansynligvis ikke bygges som 105 x 68 som vel er standardmål.

Greien med denne banen ser forøvrig ut til å være at gresset på denne skal «såes»? Derfor er ikke den klar før til sommeren. Dette gjorde man også på Haugesund stadion.

Stadion og haukelandshallen prioriterer man å få klar til april.

Må ta forbehold om at jeg kan ha hørt eller oppfattet ting feil.

andreas1989

Da kom spørsmålet om varme på treningsbanene.

Kalvenes peker på kostnader, trolig 20 mill totalt + driftskostnader for begge banene.

Kalvenes er optimistisk til at banene likevel skal være spillbare store deler av året.


andreas1989

Sverdrup utfyller med at man også kunne møtt på tekniske utfordringer ettersom det tidligere har vært søppeldeponi på Nyrmark. Altså samme case som på Slettebakken.

andreas1989

Status på nordvest hjørnet er at det ikke vil skje noe her med det første.

Finfin respons

Jeg fulgte sendingen. Vil bare si at denne Sverdrup imponerer. Han er kompetent. Han kan sakene svært godt. Bra tone.

Regner med valgkomiteen om nødvendig går ned på sine knær for å få ham til å ta gjenvalg om det skulle bli nødvendig.
Kanskje.

Finfin respons

Quote from: andreas1989 on November 27, 2023, 19:02:23 PMDersom jeg forstod Kalvenes riktig så er det areal utfordringer på den tomten så da kan den sansynligvis ikke bygges som 105 x 68 som vel er standardmål.

Greien med denne banen ser forøvrig ut til å være at gresset på denne skal «såes»? Derfor er ikke den klar før til sommeren. Dette gjorde man også på Haugesund stadion.

Stadion og haukelandshallen prioriterer man å få klar til april.

Må ta forbehold om at jeg kan ha hørt eller oppfattet ting feil.

Du oppfattet riktig, med forbehold om at jeg oppfattet riktig.

Ang. faren for en 'ny Slettebakken' så ble det sagt at man gjør det man kan for å unngå å pirke i de gamle lagene. Dvs man jobber på toppen av eksisterende pukk. Hybridgressmatten nærmest stadion (bane 5) vil også heves for å unngå overvannprobleme man har hatt her i årevis.

Det jeg lurer på er den vesle og unevnte bane 4. Er det ikke gress der i dag? Og burde man ikke bygge en hall på denne banen, med tribune på kortsiden mot bane 2 og bygge hallen sammen med hjørnet som er lagt i skuffen? Jeg laster ideen ut.

For dette ville jeg gjort hvis jeg hadde en rik onkel.
Kanskje.

andreas1989

Bane 4 er vel den gamle helikopter landingsplassen? Fungerer vel som parkeringsplass i dag?

Det var jo spørsmål om den tribunen og eventuell tilknytning til bane 2? Det ble  vel sagt at det var arealmessige men også tekniske årasker til den løsningen man har landet på?

Det blir vel flere spørsmål og detaljer på torsdagens møte.

David

Quote from: Finfin respons on November 28, 2023, 14:05:11 PMDet jeg lurer på er den vesle og unevnte bane 4. Er det ikke gress der i dag? Og burde man ikke bygge en hall på denne banen, med tribune på kortsiden mot bane 2 og bygge hallen sammen med hjørnet som er lagt i skuffen? Jeg laster ideen ut.

For dette ville jeg gjort hvis jeg hadde en rik onkel.

Dette ble det vel ikke sagt noe spesifikt om, men det ble påpekt at alt som innebærer endrede byggehøyder vil kreve nye reguleringer og ta veldig lang tid. Så det blir nok ikke aktuelt. Det er også derfor tribunen ved bane 2 vil komme senere.


Hickok

Det nye gresset skal være på plass i god tid før seriestart.

QuoteI midten av mars skal en ny hybrid-gressmatte rulles ut på Stadion. Det er samme type gress som Real Madrid og Bayern München la på sine baner i sommer.

Quote- Noe av grunnen til at vi landet på den løsningen som nå kommer, er nettopp dialogen med FKH og at det ble så vellykket der, sier Kalvenes til BA.

- Nå får vi samme firma til å legge samme type dekke. De gjorde åpenbart godt arbeid i Haugesund, og har førstehånds kjennskap til forholdene her i Norge og på Vestlandet, påpeker han.

https://www.ba.no/verdens-storste-klubber-har-det-na-far-brann-det-ogsa/s/5-8-2457132

andreas1989

Sverdrup snakket vel om 1 april? Det er påskehelgen og åpningshelgen?

Banen i Haugesund ble vel sådd? Det skal også treningsbanen utenfor stadion, derfor blir den ikke klar før sommeren.

Hickok

Quote from: andreas1989 on November 29, 2023, 21:02:55 PMSverdrup snakket vel om 1 april? Det er påskehelgen og åpningshelgen?

Banen i Haugesund ble vel sådd? Det skal også treningsbanen utenfor stadion, derfor blir den ikke klar før sommeren.

Den ene treningsbanen skulle bli klar i midten av april, den andre nærmere ferien. Det står i artikkelen.

Hickok

QuoteBrann skal også oppgradere de to treningsfeltene i gress på Nymark. Dette skal skje i løpet av vinteren og våren.

- De vil også få hybridgress, samme type som inne på Stadion. Håpet er å ha den ene klar noen uker etter seriestart, og den neste i løpet av våren eller sommeren, sier Kalvenes.

andreas1989

Det er jo litt urovekkende at ingen av treningsbanene skal være klare til sesongstart?

Men det er selvfølgelig teknisk utfordrende å få det til.

Hickok

Det er snakk om gress. Det begynner ikke å vokse før det blir varme i luften, så å trene på de i mars uten undervarme er utopi.

Gulløl

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Lasaron

Skandale! Prematurt! Tenk om det ekstraordinære årsmøtet i kveld blir kuppet!!!!!

Neida, det går sikkert bra.
Tren på langskudd

andreas1989

Det hele vedtatt uten at faktisk avstemning var nødvendig.

Biggen med hyllest til sine etterfølgere.

Lasaron

På møtet i dag, ble det sagt noe mer om størrelsen på treningsbanen nærmest Stadion som også skal få hybridgress? Hvor stor blir den banen, og er det skrevet i stein?
Tren på langskudd

andreas1989

Nei, kun at den skal være ferdigstilt i sommer.

Så det Kalvenes sa på mandag om areal og såing er det mest utfyllende.

I dag var det bare formaliteter. Et (bra)spørsmål om hvor tight tidsplanen var.

Mest interessant nå er jo å få bekreftet hva man tenker om trening på nyåret.

Gulløl

November 30, 2023, 21:49:43 PM #3136 Last Edit: November 30, 2023, 22:10:11 PM by Gulløl
Ble det sagt noe om gravingen og grunnarbeidet til de to hybridbanene + den nye kunstgressbanen på Nymark berører den gamle søppelfyllingen som inneholder blant annet tusenvis av eternitplater som det står om i linken nederst ? Høres for meg ut som eventuelt tidkrevende og kostbart å fjerne på en forsvarlig måte. Hvordan det påvirker forurensing av grunnvannet å grave og rote i dette er også et spørsmål en kan stille seg. Det at Haukelandsvannet med myrområde rundt var på Nymark medfører kanskje også noe ekstra utfordringer med drenering når dette nå skal gjøres skikkelig og profesjonelt, blant annet at en må grave seg et stykke ned og fjerne og skifte ut en god mengde grunnmasser ? Men dette har vel Christian Kalvenes og Brann sammen med Bergen Kommune stålkontroll på går jeg ut fra (?).

Bildet i artikkelen under viser vel at den nye kunstgressbanen skal ligge der Haukelandsvannet var omtrent eller .... ?

Klipp:
Noen lastebil-lass bestod av byggavfall, og her lå det tusenvis av eternitplater. De egnet seg utmarket til "sendepapp"; vi kastet dem langt utover, og noen landet helt ute i vannet. Her ble det knivskarp konkurranse om det lengste kastet.  I senere tid er eternittavfall blitt erklært livsfarlig og må behandles under særlige sikkerhetstiltak, med munnbind og beskyttelsesklær. Vi ble aldri rammet av farlige sykdommer etter det jeg vet, men vi har vel kanskje  vært heldige i så måte.


https://www.bergenbyarkiv.no/aarstad/archives/bolgeblikk-pa-haukelandsvannet/6256
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

andreas1989

Ja altså utfordringene du beskriver er en del av årsaken til at det ikke skal legges undervarme på disse banene , sammen med økonomi etter det Kalvenes sa på mandag.

Disse banene skal ikke graves helt opp ettersom det vel ble gjort noe dreneringsarbeid på begge disse banene for et par år siden? Det var vel i kommunens regi? 

Corran

De går ikke så dypt at de roter med massen under.

Ble sagt i dag at banene på nymark var noe grunnarbeid gjort for noen år siden og de graver ikke vekk dette. Mao de kommer ikke i konflikt med avfallet under.

Det ble også snakket om at de er i samtaler med kommunen om å overta grunnen der eller om de skal leie grunnen.
Om de skal få eller kjøpe grunnen så er en av tingene som må avklares at Brann ikke er økonomisk ansvarlig for forurensingen i grunnen/bakken.

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Gulløl

December 01, 2023, 15:49:41 PM #3139 Last Edit: December 01, 2023, 15:54:38 PM by Gulløl
Det siste nye er at gravemaskinføreren triumferte kraftig før helgestart når han klarte å finne telefaxmaskinen til Roald Bruun-Hanssen I et dypt hull. Løftet den som et trofé over hodet.


Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

andreas1989

Vi får da håpe at ting går etter planen og at stadion er klar til påsken. Kanskje vi ikke blir satt opp med hjemmekamp i serieåpning neste år?

Lasaron

Det kan vi ikke stole på. NFF er notorisk uten vilje til å ta klimatiske/naturgresshensyn når de setter opp starten av eliteserien, så jeg tror ikke de er opptatt av dette heller.
Tren på langskudd

Churchill

Quote from: Gulløl on December 01, 2023, 15:49:41 PMDet siste nye er at gravemaskinføreren triumferte kraftig før helgestart når han klarte å finne telefaxmaskinen til Roald Bruun-Hanssen I et dypt hull. Løftet den som et trofé over hodet.




Den banen er jo rett og slett ikke spillbar! Potetåker!
...we shall never surrender.

sydnes76

Trodde først det var et bilde fra Nadderud i våres :)

kabelmann

Quote from: Churchill on December 01, 2023, 18:41:27 PM
Quote from: Gulløl on December 01, 2023, 15:49:41 PMDet siste nye er at gravemaskinføreren triumferte kraftig før helgestart når han klarte å finne telefaxmaskinen til Roald Bruun-Hanssen I et dypt hull. Løftet den som et trofé over hodet.




Den banen er jo rett og slett ikke spillbar! Potetåker!

Ikke den verste matten jeg har sett på stadion.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Finfin respons

Håper de ikke finner et skap. Et skap med skjeletter i. Husker det var en greie i avisene på 90-tallet.
Kanskje.

Bruiser

Quote from: kabelmann on December 01, 2023, 20:41:49 PM
Quote from: Churchill on December 01, 2023, 18:41:27 PM
Quote from: Gulløl on December 01, 2023, 15:49:41 PMDet siste nye er at gravemaskinføreren triumferte kraftig før helgestart når han klarte å finne telefaxmaskinen til Roald Bruun-Hanssen I et dypt hull. Løftet den som et trofé over hodet.




Den banen er jo rett og slett ikke spillbar! Potetåker!

Ikke den verste matten jeg har sett på stadion.
Fortsatt gjevnere enn telehivet på Ranheim.
Ein flokk sauer leda av ei løve vil alltid slå ein gjeng løver leda av ein sau

Gulløl

Quote from: kabelmann on December 01, 2023, 20:41:49 PMIkke den verste matten jeg har sett på stadion.
Du er kanskje gammel nok til å huske kampen nord-irske Glentoran F. C. på Stadion i oktober 1973 ?
Det er dokumentert bildemessig at en Glentoran spiller falt ned i en grøft på omtrent 1 meter, det var tider det ; )



Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

opplett

Quote from: Gulløl on December 02, 2023, 17:02:38 PM
Quote from: kabelmann on December 01, 2023, 20:41:49 PMIkke den verste matten jeg har sett på stadion.
Du er kanskje gammel nok til å huske kampen nord-irske Glentoran F. C. på Stadion i oktober 1973 ?
Det er dokumentert bildemessig at en Glentoran spiller falt ned i en grøft på omtrent 1 meter, det var tider det ; )





Det bildet der ser like mye eller mer ut som kunstig intelligens enn dette bildet (som er kunstig intelligens):
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Belfort

Quote from: Finfin respons on December 02, 2023, 13:48:42 PMHåper de ikke finner et skap. Et skap med skjeletter i. Husker det var en greie i avisene på 90-tallet.

Eller styrereferatene fra 95 når Soltvedt sjokkerende fikk sparken i Brann

Go Up