• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Go Down

opplett

August 25, 2023, 18:11:51 PM #8900 Last Edit: August 25, 2023, 18:16:33 PM by opplett
Riv hele skiten, ta fram spaden og sprengstoffet, og bygg en stadion litt ned i bakken så naboene blir fornøyde.

22 000 plasser, alt i én etasje med svinger, som på AZ sin stadion. Bratte tribuner som går så nærme matten som det er mulig innenfor kravene.

Den ene kortsiden pepres med kun rail seats. Her kan felt Z og SS forenes, eller stå på forskjellige steder, og uansett blir det lagt til rette for masse kok.

Utenfra ser stadion mindre ut enn i dag siden den bygges ned i bakken (eller myren...), men når man kommer inn får man oppleve kontrastene når entrer matten og ser de bratte tribunene man ikke forventet utenfra.

EDIT: Når det er sagt, 18 000 plasser, men alt annet likt som over, hadde også dugd veldig greit. Det viktigste er å tilrettelegge for heksegryte i de kampene det er vanskeligst å lage nettopp det.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

David

August 25, 2023, 19:22:52 PM #8901 Last Edit: August 25, 2023, 19:26:30 PM by David
Jeg er ingen ekspert, men jeg tipper det er utfordrende å senke en bane som opprinnelig er bygget på en myr til under bakkenivå.

Når vi først lufter tanker som ikke helt umiddelbart er aktuelle, så håper jeg at Frydenbø-tribunen en vakker dag bygges opp igjen fra bunnen av, i én sammenhengende seksjon.

Rent visuelt hadde det også vært en idé å få byttet ut taket til et gjennomsiktig tak av samme typen som på Fjordkraft, slik at supporterne kommer bedre til syne. Det ville kanskje også vært gunstig for gresset, som stort sett ligger i skyggen av den tribunen?

Kagain

Quote from: Lasaron on August 25, 2023, 16:59:33 PMJeg aksepterer ikke at vi har dårligere kapasitet enn Rosenborg. Bergen er større og mer lidenskapelig enn Trondheim.

Jeg sier 23 000. Få det på!

Nå er det rett før jeg forventer at Petter Puddefjord komme inn og hilser på. Jeg ser for meg at han er litt som Beetlejuice. Nevner du over 20 000 i kapasitet tre ganger dukker han opp...

Giles

Quote from: opplett on August 25, 2023, 18:11:51 PMRiv hele skiten, ta fram spaden og sprengstoffet, og bygg en stadion litt ned i bakken så naboene blir fornøyde.

22 000 plasser, alt i én etasje med svinger, som på AZ sin stadion. Bratte tribuner som går så nærme matten som det er mulig innenfor kravene.

Den ene kortsiden pepres med kun rail seats. Her kan felt Z og SS forenes, eller stå på forskjellige steder, og uansett blir det lagt til rette for masse kok.

Utenfra ser stadion mindre ut enn i dag siden den bygges ned i bakken (eller myren...), men når man kommer inn får man oppleve kontrastene når entrer matten og ser de bratte tribunene man ikke forventet utenfra.

EDIT: Når det er sagt, 18 000 plasser, men alt annet likt som over, hadde også dugd veldig greit. Det viktigste er å tilrettelegge for heksegryte i de kampene det er vanskeligst å lage nettopp det.
Sånn skal en stadion være, sammenhengende, bratt og helt inn til matten.

Corran

Og husk at vi eier ikke to av tribunene så riving kommer jo ikke på tale
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Dickens

Blir flau av å lese kommentarene på Ballspark sin FB-side. Der har halve fotballpuben kastet seg på og mener at Stadion bør oppgraderes til 25-30k, koste hva det koste vil!

RepublikkenBergen

Problemet er at stadion ikke kan få særlig mer enn et par hundre ekstra seter..  Skal man øke med mange tusen må det bygges nytt en annen plass..

Dickens

Quote from: RepublikkenBergen on August 25, 2023, 22:28:37 PMProblemet er at stadion ikke kan få særlig mer enn et par hundre ekstra seter..  Skal man øke med mange tusen må det bygges nytt en annen plass..

Ja, det er minimalt som kan gjøres oppe på den myren. Bare de skal ha opp nye flomlys så er velforeningen I nabolaget i harnisk.

Corran

Som sagt 2 tribuner er solgt for at vi skulle bli kvitt  gjelden vår.
Mao er det lite vi kan gjøre for å utvide. Og om vi eide alt så hadde vi ikke hatt råd til det.

Ikke er det pr i dag nødvendig heller. Vi ligger akkurat der at vi nesten selger ut mange kamper og noen få er det etterspørsel etter.
Om vi har det slik i 2-4 sesonger på rad og laget har god suksess så kan en begynne å snakke om hva en kan gjøre. Og ikke minst hvem som kan spandere et nytt stadion på Brann.
Selge resten av massen der de er og få flere med på å bygge nytt et eller annet sted.
Eg gleder meg alt til diskusjonene og kranglingen.

Ferdigstilles tidligst 2035-2040 og da er Brann igjen rundt 11000 på kampene
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Hickok

Det er ikke bare en myr, men et vann, Haukelandsvannet, som ligger under Nymarksbanene. For over 100 år siden strakk det seg helt inn til Brann Stadion. Det er med andre ord begrenset hva som kan gjøres av graving rundt der.
http://www.arstadposten.no/2017/11/20/haukelandsvannet-barnas-eldorado-bekymring-foreldre/

Finfin respons

Hvis vi tenker alder, så er Frydenbøtribunen den som først blir moden for utskiftning I bygningsteknisk forstand.

Den ble bygget på slutten av nittitallet (med utfordrende grunnforhold, visstnok). Den er eneste tribune med søyler som sperrer sikt, noe som ikke er akseptabelt egentlig.

Det er en tribune som i utgangspunktet kan bygges med ganske mye større kapasitet selv med moderat økning i høyden. Det er den tribunen som i minst grad påvirker naboenes solforhold eller utsiktsforhold.

Med en noe svakere helling/bratthet, fullt utbygde svinger, dypere bygningskropp med mye større plass til utleielokaler, og frisk bruk av ståklappseter så er det null problem å slå Rosenborg på kapasitet. Null, kanskje.
Kanskje.

Finfin respons

Jeg har tidligere argumentert for at mange av endringene jeg foreslår i en nybygd tribune over også kan oppnås med mindre endringer på eksisterende tribune, om man vurderer levetiden på arbeidene fra 90-tallet som formidabel. 

Ja, for en rimelig sum kan også kontorlokaler utvides sørover i sammenheng med en noe høyere tribune, nye utganger gjennom tribunekroppen og nytt tak med lysinnslipp og ståklappseter på det hele. Ville blitt ganske stilig, og latterlig billig vs. ny stadion.

Og ja, jeg ser dette i et år 2038-perspektiv. Det bør man jo uansett i ja-byen Bergen.
Kanskje.

Lasaron

Slenger meg på en taler lengre oppe. Det perfekte stadion, så lenge det er godt under 40 000 i kapasitet, har alt i en høyde. Sammenhengende. Med et godt tak uten søyler. Og helt ned til matten. Ja, og bratt. Som Hearts sin. Hearts sin er perfekt, bortsett fra at den har fire enkeltstående tribuner.
Tren på langskudd

opplett

Vet at det ikke kommer til å a skje. Men egentlig burde en ny stadion bygges i den nye Dokken-bydelen.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

opplett

Quote from: Lasaron on August 26, 2023, 09:16:44 AMSlenger meg på en taler lengre oppe. Det perfekte stadion, så lenge det er godt under 40 000 i kapasitet, har alt i en høyde. Sammenhengende. Med et godt tak uten søyler. Og helt ned til matten. Ja, og bratt. Som Hearts sin. Hearts sin er perfekt, bortsett fra at den har fire enkeltstående tribuner.

Hearts sin er veldig bratt og fin. Eneste minuset utenom at den er delt i fire, er at tribunene har samme inndeling som Frydenbø-tribunen.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Optimist

Hadde det ikke vært for kontorlokalene i frydenbøtribunen, hadde det vært ganske mulig å gjort renoveringer uten å rive hele greien. Med dette mener jeg å gjøre om innmaten av tribunen til supporterfasiliteter, og lage innganger til tribunen slik som det er på de andre tribunene. Med dette vil det være mer rømningsveier, og det ville vært mulig å tette nedre og øvre del av tribunen. Eventuelt også bygge mer ståplasser.
Kokende idiot

Kirk

Skjønner at det ikke hadde vært fornuftig, at det er bedre å være gjeldsfri og dagens interesse neppe varer evig, men det er jo litt trist at dette aldri ble bygget . . .


[/quote]

Spelaren

Quote from: Kirk on September 07, 2023, 14:57:25 PMSkjønner at det ikke hadde vært fornuftig, at det er bedre å være gjeldsfri og dagens interesse neppe varer evig, men det er jo litt trist at dette aldri ble bygget . . .


[/quote]

21 500 sitteplasser skulle det bli, men på nedre del av nye søndre ville du garantert måtte få sikten forstyrret av hodet foran deg. Brann var allerede uten dette byggetrinnet faretruende nær økonomisk kollaps i årene etterpå, og måtte ha hjelp for å komme seg på fote.  Tenk hva ytterligere 80-100 millioner i gjeld kunne ha gjort.
Gå av.

ACHTUNG

Jeg syns Fjordkraft er en flott tribune, det var virkelig verdt å gå til det steget Brann gjorde, ved å fjerne gjeld mot å få ny tribune. Det i vestre korthjørne mulighetene for økt kapasitet ligger, med mindre det også kan være mer å hente over VIP-losjene på SPV.

Nixon

https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

RepublikkenBergen

Quote from: Nixon on October 24, 2023, 19:42:54 PMhttps://www.bt.no/sport/ballspark/i/veJ5kj/eiendomsutvikler-union-kjoepte-naeringsdelen-av-brann-stadion-en-av-planene-blir-skrotet

Det blir ikke næringslokaler i hjørnet på Hansa. Men heller ikke tribune. Alt av planer er lagt på is.

Helt greit.. Da kan vi vente til Brann har penger til å bygge en tribune selv i hjørnet..

ACHTUNG

Er det ikke en gang uverifiserte og sannsynligvis falske rykter gående om hva som kan skje med kapasiteten? 3-4000 plasser til bør Brann ha sikte om å inneha, det evige spørsmålet er hvordan?

Lasaron

Alle tribunene skal få tre ekstra rader ned mot banen.

Det åpne hjørnet skal bygges ut, og det skal bygges høyt. Som et hjørnetårn. Så mange rader som det vil bli på øverste rad i hjørnet - det vil komme tolv slike rader over der.

Det vil bli rått. Et landemerke. Brann Stadion blir satt på verdenskartet pga «abnormiteten» i hjørnet. Men på en kul måte.
Tren på langskudd

Corran

Quote from: Lasaron on February 14, 2024, 13:15:05 PMAlle tribunene skal få tre ekstra rader ned mot banen.

Det åpne hjørnet skal bygges ut, og det skal bygges høyt. Som et hjørnetårn. Så mange rader som det vil bli på øverste rad i hjørnet - det vil komme tolv slike rader over der.

Det vil bli rått. Et landemerke. Brann Stadion blir satt på verdenskartet pga «abnormiteten» i hjørnet. Men på en kul måte.
Kan fort bli en turistattraksjon.
Om en sørger for det er skjevt i tillegg så er mulighetene uante
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Superjack

Nå ser jeg for meg et slikt Harry Potter rumpeldunk tårn.

Brannsupporter.

Finfin respons

Quote from: Superjack on February 14, 2024, 13:54:24 PMNå ser jeg for meg et slikt Harry Potter rumpeldunk tårn.



Adgangskravet blir (i tillegg til gyldig billett) nettopp bringebærrød kutte og rar spiss hatt.
Uverifiserte rykter har aldri sett bedre ut.
Kanskje.

Gulløl

February 14, 2024, 16:25:47 PM #8926 Last Edit: February 14, 2024, 16:34:44 PM by Gulløl
Det er kommet opp noe som kan ligne på kanskje et nytt billettfelt/ståfelt i år ser det ut som. Kalles Gangen Frydenbø på billettkartet. Samme gråfarge som ståfeltet på Fjordkraft. Og samme skiltet kommer opp om en fører musepekeren over, slik som på andre felt som ikke er åpent for salg. Kan det være at Brann vurder å kunne slippe inn f.eks. 300 tilskuere i fremkant her rett bak bakerste sitterad på utsolgte kamper? Med en skillelinje f.eks. 1,5 meter bak bakerste seterad kan det vel gi plass til det ? Uansett er det en del folk som står her som har kjøpt billett andre plasser har det vist seg på utsolgte kamper, da kan Brann heller ta seg betalt. I tilfelle vipper klubbens kapasiteten over 17.000. Har egentlig ikke peiling hva Brann har tenkt med dette, noen som vet ? Det er ikke noe annet gangareal som er merket på den måten, med det skiltet som musepeker angir.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Optimist

Jeg «frykter» at det bare er der for at man skal få et mer realistisk bilde av hvordan tribunen er formert. Men hadde jo vært veldig artig om de kommer til å selge billetter der.
Kokende idiot

David

Håper de får klekkelig betalt for de nye doble reklameskjermene langs banen, for dette var masete greier. Visuell forsøpling.

Corran

Som sur gretten gammel gubbe som ikke liker endring så må jeg innrømme at jeg legger ikke merke til dem i løpet av kampen så......
Kan da ikke være så gale tenker jeg
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

ACHTUNG

Man kan vel bare konkludere med at den eneste måten Brann kan få økt tilskuerkapasitet på er å bygge et nytt og større stadion et annet sted i byn og da er valget enkelt at man blir der man blir, på tross av etterhvert underkapasitet.

Lasaron

Ja, ser vi for oss at norsk fotball etter hvert nærmer seg topp ti i Europa, publikumssnittet øker, Brann fortsetter å gjøre det bra, ja da vil vi ha potensiale til snitt godt over dagens kapasitet.
Tren på langskudd

fortune

Quote from: ACHTUNG on April 22, 2024, 12:50:10 PMMan kan vel bare konkludere med at den eneste måten Brann kan få økt tilskuerkapasitet på er å bygge et nytt og større stadion et annet sted i byn og da er valget enkelt at man blir der man blir, på tross av etterhvert underkapasitet.

Absolutt, spesielt siden underkapasiteten så langt alltid har vært forbigående. For 5 år siden var vi knapt 5000 fremmøtte på noen kamper..
First is first, second is nothing

Spelaren

Quote from: ACHTUNG on April 22, 2024, 12:50:10 PMMan kan vel bare konkludere med at den eneste måten Brann kan få økt tilskuerkapasitet på er å bygge et nytt og større stadion et annet sted i byn og da er valget enkelt at man blir der man blir, på tross av etterhvert underkapasitet.

Kan bygge igjen hjørnet mellom Frydenbø og Sparebanken Vest. 100 meter høyt bør vel gi plass til noen tusen tilskuere.
Gå av.

Corran

Skal en snakke om underkapasitet så må det opprettholdes veldig nært utsolgt snitt over lengre tid og ventelister på partoutkort
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Kagain

Quote from: Corran on April 22, 2024, 14:47:18 PMSkal en snakke om underkapasitet så må det opprettholdes veldig nært utsolgt snitt over lengre tid og ventelister på partoutkort

Og først da kan Petter Puddefjord få sin rettmessige oppreisning? :)

Superjack

Det er underkapasitet når det er ventelister på Partoutkort og det koster depositum, og folk betaler dette, for å stå på ventelistene.

Når det er tilfelle skal jeg vurdere å støtte en stadionutbygging.
Brannsupporter.

RepublikkenBergen

Det er Brann vi snakker om.. Om 2-3 år så kan vi fort være tilbake til 5-6000 på kampene.. Brann må være en toppklubb en god del år på rad skal noe nytt skje..

ACHTUNG

April 23, 2024, 09:50:26 AM #8938 Last Edit: April 24, 2024, 12:04:30 PM by ACHTUNG
Med underkapasitet, så mener jeg at det er enkelte oppgjør, som mot RBK, Viking, Glimt og kanskje Molde, samt også gjerne FKH og LSK, at man kunne solgt flere tusen ekstra billetter. Et sted må grensen gå, men til 16 mai er det ikke utenkelig at 30+ er mulig, mens mot RBK, Viking, Glimt og Molde (de to siste i og med at de er lagene som er i vinden nå) kunne man lett trukket 20-25. Så la oss si at kapasiteten økes til 20.000, da vil det med dagens situasjon fortsatt føles godt besatt med 14-15.000, i tillegg til at man tjener mer på kampene som selges ut. 16.800 er for lite og man kan ikke trekke inn argumentet om at man kan droppe til 5000 pr kamp i dårlige perioder, man må gå ut fra at det bygges et fundament som gjelder for flere, flere år frem i tid. Samtidig tror jeg det ikke er realistisk at Brann kommer til å bruke midler på å øke kapasiteten med 3.200 noensinne.

Corran

Om en tar fra 2008 som var når en topp stoppet opp og begynte å gå nedover så er det ikke mange sesonger hvor det har vært et snitt som tilsier at en trenger eller at det er økonomisk forsvarlig å bygge ut så en får flere seter.
Husk også at det at det er fare for at det blir fult oftere også gir mer hype og dermed gir større interesse.
Samme med det motsatte Er det "alltid" 2-3000 tomme seter så trenger en aldri/sjelde stresse og dermed mindre hype og lavere interesse.

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Hadde Brann hypotetisk sett bygget en flett ny stadion et passende sted, ville jeg foreslått kapasiteten til 23 000. Det er faktisk litt viktig å være markert større enn Lerkendal.
Tren på langskudd

Erifos

Hva er den potensielle kapasiteten på stadion hvis man hadde foretatt seg følgende:
- Etablert safe standing på hele øvre Hansa
- Bygget igjen hjørnet mellom Hansa og SpV
- Bygget to rader til nederst på Hansa (rad 1 er i dag høyere enn på feks SpV hvis jeg ikke husker helt feil)
- Bygget på 2-3 rader bakerst på BT-tribunen

ostraume

Godt innspill. Dette med safe standing har vel potensiale for å øke kapasitet en del.

Det å bygge igjen hjørnene er jo stilig, men høres dyrt ut.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Optimist

Quote from: Erifos on April 23, 2024, 13:37:53 PMHva er den potensielle kapasiteten på stadion hvis man hadde foretatt seg følgende:
- Etablert safe standing på hele øvre Hansa
- Bygget igjen hjørnet mellom Hansa og SpV
- Bygget to rader til nederst på Hansa (rad 1 er i dag høyere enn på feks SpV hvis jeg ikke husker helt feil)
- Bygget på 2-3 rader bakerst på BT-tribunen

Hele øvre Hansa? Hele Hansa! 😃
Kokende idiot

opplett

Quote from: Optimist on April 23, 2024, 14:46:41 PM
Quote from: Erifos on April 23, 2024, 13:37:53 PMHva er den potensielle kapasiteten på stadion hvis man hadde foretatt seg følgende:
- Etablert safe standing på hele øvre Hansa
- Bygget igjen hjørnet mellom Hansa og SpV
- Bygget to rader til nederst på Hansa (rad 1 er i dag høyere enn på feks SpV hvis jeg ikke husker helt feil)
- Bygget på 2-3 rader bakerst på BT-tribunen

Hele øvre Hansa? Hele Hansa! 😃

Hele Hansa? Hele stadion!😄


Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Go Up