• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann - Hamkam, onsdag 17. april kl 18:00 - Eliteserien

Started by Lasaron, April 14, 2024, 16:46:51 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

andreas1989

April 17, 2024, 08:42:39 AM #50 Last Edit: April 17, 2024, 08:44:27 AM by andreas1989
Vi spiller med firebacks linje sÃ¥ det kan nÃ¥ ikke være sÃ¥ uvant og det mot et en motstander der Helland sin fysikk utvilsomt kan komme til rette.  Kan ikke forvente at Helland skal komme rundt og doble pÃ¥ kant, men det gjør uansett ikke Crone heller sÃ¥ man jo si at vi uansett spiller med en mer støttende enn angripende høyreback til vanlig. Slik Kristiansen har fremstÃ¥tt i seriestarten sÃ¥ fortjener han mer en tur pÃ¥ benken en en start pÃ¥ høyrebacken der han neppe vil kunne bidra noe særlig fremover, men Kristiansen har jo overasket før. Men for min del blir jo dette mer et signal valg, selv om man jo selvfølgelig kan forsvare det som et signalvalg at Hellan ikke fÃ¥r sjansen dersom han ikke har vist seg tilitten verdig, men da har jo vi unge Helland som et alternaltiv.

andreas1989

Som noen var inne på tidligere i uken så var det jo litt rart at Helland ikke var med mot Hødd, så kanskje han starter som stopper?

esp123

At Crone ikke er offensiv stemmer ikke. Crone spiller ikke rollen sin som en høyre stopper. Crone er på 93. Percentilen på sjanser skapt, 79. Percentilen på vellykkede innlegg og 82. Percentilen på xA så langt denne sesongen. Han er på 89. Percentilen på ballberøringer. Han har rett og slett hatt en råsterk start på sesongen, spesielt offensivt.

Går du inn på Sofascore ser du også på «heat map» at Crone tilbringer en stor andel av tiden sin godt inne på motstandernes banehalvdel.

Gjennomsnittlig posisjon mot både Viking og FFK var høyere bredere enn motsatt back.


Superjack

April 17, 2024, 08:57:27 AM #53 Last Edit: April 17, 2024, 09:00:41 AM by Superjack
Ser at enkelte mener at noen bør stille POL til veggs for Horneland sine disposisjoner.

Skjer det at POL legger seg bort i Hornelands disposisjoner så tror jeg ikke vi har Horneland som trener så lenge.

Brann har hentet inn Hellan som en ung back, men det vil uansett være Horneland som gjør disposisjonene på banen, basert på hva han mener er best.

Må heller stille Horneland litt kritiske spørsmål om hvorfor han disponerer som han gjør. Men tror det preller fint av på han.

Personlig er jeg skuffet om Kristiansen, som har vært Brann sin svakeste spiller i sesongens første kamper, får spille på en posisjon han ikke har vært prøvd i, før Hellan.

Brannsupporter.

esp123

Men det bør være formildende at Hellan var syk (hele?) forrige uke. Det er meget plausibelt at han da ikke er fysisk klar for Eliteserie-fotball.

andreas1989

April 17, 2024, 09:20:45 AM #55 Last Edit: April 17, 2024, 09:26:11 AM by andreas1989
Det at Crone beveger seg på motstanders halvdel er ikke det samme som at han er utpreget offensiv, det er nok av eksempler i kamp etter kamp der Crone ender opp med å spille ballen bakover eller på tvers. Crone er ikke en back som dobbler, kommer inn i motstanders 16 meter eller setter fart med ballen i noe særlig grad. Vi har samme utfordring på motsatt back med de alternaltivene vi nå har tilgjengelig, så det imponerer jo ikke noe særlig at Crone er bedre enn motsatt back. At vi må utvikle backspillet vårt kan det ikke være noe som helst tvil om.

Når jeg peker på Per-Ove så er det jo fordi han er leder for avdeling sport, dog er han fersk så det blir for tidlig å skulle stille han ansvarlig. Men likefult må man kunne stille spørsmål ved spilletiden til de unge og den langsiktge satsingen.

Fusentast

Frykter dette blir kjøttfotball med lite såkalt finspill - dessverre noe helt annet enn den herlige kampen mot Viking.

Håper nesten på at Brann ligger i en 3-5-2 i dag, da jeg frykter at det blir tungt å bryte ned HamKam om de går for den vanlige strategien med kun Finne på topp. Dette vil gi større mulighet til å spille bredt med hurtige spillvendinger samtidig som HamKam må forholde seg til 2 spisser.
I don't think you can the rules!

andreas1989

BA antyder følgende lag;

Dyngeland
Kristiansen-Pallesen-Sery-Soltvedt
Kornvig-SHN-Kartum
Blomberg-Finne-Castro

esp123

Quote from: andreas1989 on April 17, 2024, 09:20:45 AMDet at Crone beveger seg på motstanders halvdel er ikke det samme som at han er utpreget offensiv, det er nok av eksempler i kamp etter kamp der Crone ender opp med å spille ballen bakover eller på tvers. Crone er ikke en back som dobbler, kommer inn i motstanders 16 meter eller setter fart med ballen i noe særlig grad. Vi har samme utfordring på motsatt back med de alternaltivene vi nå har tilgjengelig så det imponerer jo ikke noe særlig at Crone er bedre enn motsatt back. At vi må utvikle backspillet vårt kan det ikke være noe som helst tvil om.

Når jeg peker på Per-Ove så er det jo fordi han er leder for avdeling sport, dog er han fersk så det blir for tidlig å skulle stille han ansvarlig. Men likefult må man kunne stille spørsmål ved spilletiden til unge og den langsiktge satsingen.

Likevel er altså Crone blant backene i Eliteserien som har skapt flest sjanser. Han er faktisk på 5 .plass av alle spillerne i Eliteserien. I Brann er det kun Blomberg som har skapt mer. Når det kommer til xA er det kun Finne og Blomberg som har mer. Legger man til mål og målgivende fra cupen, så vil jeg si Crone har levert knallsterkt offensivt så langt denne sesongen.

andreas1989

Meget mulig han gjør det, men slike statestikker gjenspiller jo ikke ekstakt hvor mye en spiller faktisk preger en fotballkamp. Et godt eksempel på det er jo Bruno Fernandes som om man skulle bassere seg på slike statestikker vel er Premier Leagues beste fotballspiller, noe han definitivt ikke er. Legg gjerne ved en link, intresssant å lese.

Men mener du at vi får nok ut av backspillet vårt siden du beksriver Crone som en offseniv kraft?

esp123

Jeg vil på ingen måte si at backspillet er vårt største problem. Backene våre er veldig mye involvert, både i oppspillsfasen og i sjanseskaping. Jeg vil heller si at vi har mye å gå på i koble på spillerne våre sentralt i banen, spesielt i mellomrommet eller i «half-space». Vi benytter oss nesten utelukkende av sidene for å transportere ballen fremover i banen. Og da ender jo også ofte backene/kantene opp med ballen i avgjørende situasjoner. Når vi da har begrenset med tyngde i boksen for innlegg, så sliter vi med å skape skikkelig store sjanser.

EDIT: Hvis jeg skulle satt opp laget, så hadde jeg nok mye heller gått for Helland som stopper og Sery-Larsen soim høyreback. En posisjon sistnevnte har erfaring med (ble vel omtalt som back da han ankom Brann?). Evt. Kristiansen som stopper og Sery-Larsen som høyreback.

EDIT2: All statistikk ligger lett tilgjengelig i FotMob-appen, evt. i Sofascore-appen. FotMob er forøvrig fra Bergen og sponser Brann.

Lasaron

Hornis skal ta ut det han mener er best for resultatene i den kampen, eller kommende periode.

POL skal sette sammen en stall, i samarbeid med Hornis. Men POL skal sørge for, med siste ord, at stallen er sammensatt på en bærekraftig og klok måte. Som blant annet gjør at det vil bli brukt unge spillere. Det må Hornis forholde seg til.

Viser det seg nå i løpet av våren, at Hornis klarer å "bare" bruke ikke-unge spillere (Kristiansen totalt ute av form på uvant høyreback i dag, som et eksempel), da må POL justere troppens sammensetning i sommer. Og det må Hornis tåle.
Tren på langskudd

andreas1989

Skal absolutt være enig i at vi kan få mer målpoeng ut av indreløperne våre og det er jo noe som er diskutert her inne flere ganger tidligere. Evne til å føre ball sentralt i banen får vi med Wassberg og til dels Felix og Kartum, men der har vi utvilsomt mer å gå på. Kornvig kan jo kanskje bli en type som kan gi oss noe ekstra inn i boks. Vi lykkes jo i lang større grad med dette i OBOS der samtlige av indreløperne våre produserte bra med målpoeng. Samtidig må jeg påpeke at om man skal lykkes med å få indreløperne i scoringsposisjon så er man avhengige av å ha backer som i langt større grad evner å komme seg rundt og til innlegg enn det Brann sine backer pr dags dato gjør. Eventuelt må de kunne gjøre seg spillbare for kombinasjonsspill i koridorene noe som Wolfe var dyktig på. Så for min del så er det ikke tvil om backspillet vårt må bli bedre og da trenger vi andre typer som i langt større grad kan bidra fremover. Men vi blir nok neppe enig for i mine øyne så er definitivt ikke Svenn Crone noen offensiv kraft, han er nokså konvensjonell back som selv i 2007 hadde vært for dårlig for Brann.

Sery ble jo hentet som back og BA er jo inne på det i sin artikkel. Men de har vel gjerne et poeng i at man ønsker å spille han inn i midtforsvaret nå.

Billy Elliott

Som andre over her er inne på, hvis Hellan ikke er klar for å starte så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor ikke da HellanD settes inn i midtforsvaret og Sery (tidligere høyreback, med åpenbare offensive kvaliteter som passer til posisjonen) skyves ut på høyreback. Må da være et mye bedre alternativ enn å bruke en venstrebent Kristiansen totalt ute av form på feil side.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

krakra

Alle vet at Horneland er skeptisk til å bruke unge spillere.

Superjack

Quote from: Lasaron on April 17, 2024, 09:56:38 AMHornis skal ta ut det han mener er best for resultatene i den kampen, eller kommende periode.

POL skal sette sammen en stall, i samarbeid med Hornis. Men POL skal sørge for, med siste ord, at stallen er sammensatt på en bærekraftig og klok måte. Som blant annet gjør at det vil bli brukt unge spillere. Det må Hornis forholde seg til.

Helt enig. Og jeg tror også at Horneland fint forholder seg til akkurat det.
Og så må POL vurdere om både Kristiansen og Crone må få lov å ikke få ny kontrakt, om han mener det ikke er rett for klubben å satse på 30 åringer, der klubben har andre spillere som er gode nok/har nok potensiale til å spille i disse plassene. Da typ Hellan og Helland.

Og så tror jeg Horneland sier ifra om han ser at Hellan ikke har sjangs å komme på nivået som trengs.

Brannsupporter.

Superjack

Quote from: krakra on April 17, 2024, 10:18:12 AMAlle vet at Horneland er skeptisk til å bruke unge spillere.

Jeg vet ikke det.
Men jeg får et inntrykk av at han stiller samme krav til ferdigheter og nivå på en ung spiller som en eldre.
Og jeg skulle ønske han var litt mer opptatt av spillere med stort utviklingspotensiale, når han tar ut laget.

Han har ikke hatt problemer med å bruke hverken Wolfe, Torsvik eller Kniklas.

Brannsupporter.

krakra

Quote from: Lasaron on April 17, 2024, 09:56:38 AMHornis skal ta ut det han mener er best for resultatene i den kampen, eller kommende periode.

POL skal sette sammen en stall, i samarbeid med Hornis. Men POL skal sørge for, med siste ord, at stallen er sammensatt på en bærekraftig og klok måte. Som blant annet gjør at det vil bli brukt unge spillere. Det må Hornis forholde seg til.

Viser det seg nå i løpet av våren, at Hornis klarer å "bare" bruke ikke-unge spillere (Kristiansen totalt ute av form på uvant høyreback i dag, som et eksempel), da må POL justere troppens sammensetning i sommer. Og det må Hornis tåle.
Det nytter jo ikke å sette sammen en stall for bruk av unge spillere hvis treneren ikke vil bruke unge spillere. Som vi ser nå. Det er kun én høyreback ledig, han er ung og Horneland bruker da en venstreback istedenfor, som ikke er ung. På midtbanen er det ingen skadefrie alternativer tilgjengelige bak førstevalgene, som ikke er unge. Da blir det trolig enten kjørt rovdrift på de etablerte eller plassert vinge eller spisser som ikke er unge der.


krakra

Quote from: Superjack on April 17, 2024, 10:27:50 AM
Quote from: krakra on April 17, 2024, 10:18:12 AMAlle vet at Horneland er skeptisk til å bruke unge spillere.

Jeg vet ikke det.
Men jeg får et inntrykk av at han stiller samme krav til ferdigheter og nivå på en ung spiller som en eldre.
Og jeg skulle ønske han var litt mer opptatt av spillere med stort utviklingspotensiale, når han tar ut laget.

Han har ikke hatt problemer med å bruke hverken Wolfe, Torsvik eller Kniklas.


Han hadde problemer med å bruke Torsvik, men hadde til slutt ikke noe valg. Så storspilte Torsvik. Samme med Wolfe. Han fikk sjansen da Horneland ikke hadde noe valg, og storspilte. Eneste som har blitt valgt foran et etablert alternativ er vel Kniklas som var vår beste spiller de første kampene. Er det der lista ligger er det ikke mange unggutter som får sjansen.

Spelaren

BA skriver at Hellan ikkje er helt klar pga sjukdom.
GÃ¥ av.

andreas1989

Quote from: Spelaren on April 17, 2024, 10:32:52 AMBA skriver at Hellan ikkje er helt klar pga sjukdom.

Han har vært syk, men spilte senest på mandag.

esp123

Uansett om Horneland er for eller imot unge spillere, så er det veldig spesielt at han bruker Kristiansen på høyreback. Sery Larsen ville jo vært et mye bedre alternativ med enten Kristiansen eller Helland som stopper!

esp123

Quote from: andreas1989 on April 17, 2024, 10:35:57 AM
Quote from: Spelaren on April 17, 2024, 10:32:52 AMBA skriver at Hellan ikkje er helt klar pga sjukdom.

Han har vært syk, men spilte senest på mandag.
Andrelagskamp er noe helt annet enn Eliteserien. Og den kampen ble nok brukt for å gi gutten kamptrening for å komme i form etter oppholdet. Han har jo faktisk vært syk de siste _ukene_, ifølge BA. Tror vi skal vente litt med å ta frem slaktekniven akkurat når det kommer til Hellan.

krakra

Quote from: esp123 on April 17, 2024, 10:37:09 AMUansett om Horneland er for eller imot unge spillere, så er det veldig spesielt at han bruker Kristiansen på høyreback. Sery Larsen ville jo vært et mye bedre alternativ med enten Kristiansen eller Helland som stopper!
Jeg tror ikke Horneland stoler på Helland heller, uavhengig av hvor mye skryt han fikk i oppkjøringen. Han er jo også ung.

esp123

Quote from: andreas1989 on April 17, 2024, 10:03:31 AMSkal absolutt være enig i at vi kan få mer målpoeng ut av indreløperne våre og det er jo noe som er diskutert her inne flere ganger tidligere. Evne til å føre ball sentralt i banen får vi med Wassberg og til dels Felix og Kartum, men der har vi utvilsomt mer å gå på. Kornvig kan jo kanskje bli en type som kan gi oss noe ekstra inn i boks. Vi lykkes jo i lang større grad med dette i OBOS der samtlige av indreløperne våre produserte bra med målpoeng. Samtidig må jeg påpeke at om man skal lykkes med å få indreløperne i scoringsposisjon så er man avhengige av å ha backer som i langt større grad evner å komme seg rundt og til innlegg enn det Brann sine backer pr dags dato gjør. Eventuelt må de kunne gjøre seg spillbare for kombinasjonsspill i koridorene noe som Wolfe var dyktig på. Så for min del så er det ikke tvil om backspillet vårt må bli bedre og da trenger vi andre typer som i langt større grad kan bidra fremover. Men vi blir nok neppe enig for i mine øyne så er definitivt ikke Svenn Crone noen offensiv kraft, han er nokså konvensjonell back som selv i 2007 hadde vært for dårlig for Brann.

Sery ble jo hentet som back og BA er jo inne på det i sin artikkel. Men de har vel gjerne et poeng i at man ønsker å spille han inn i midtforsvaret nå.

I opprykkssesongen spilte vi med en helt annen spisstype og spillpunkt. Noe som gjorde at det var lettere å få spillere rettvendt i mellomrommet ved å spille opp på feilvendt spiss, og vi hadde mer tyngde i boksen. Også en spiss som holdt seg inne foran mål, og ikke tok løp ut i siderommene i boksen. Det gjorde at det ble mer rom for andre på løp inn i boks, da Heggebø bandt opp stoppere. Da endte jo også Svenn Crone opp på tosifret antall målpoeng.

I tillegg hadde vi Castro og Rasmussen med gode innleggsføtter, som ble spilt opp i gode posisjoner på foran 16 meteren.

Og jeg vil si en av svakhetene til Wolfe var avleveringene. Han var ekstrem på å transportere ballen fremover og i kombinasjonsspillet. Men han hadde jo ikke veldig nye målpoeng.

Churchill

Å spille back for Brann, er meget krevende og krever enorm løpskapasitet. Det kan hende at Martin Hellan rett og slett ikke er klar for det enda.
...we shall never surrender.

andreas1989

Heggebø gir motstanderen noe annet å forholde seg til som kan skape rom, men jeg vil nå påstå at Finne sin bevegelighet i høy grad gjør at det oppstår rom for medspillerne å bevege seg i også i mellomrommet som indreløperne kan utnytte. Wassberg har jo vist prov på det allerede denne sesongen, utfordringen blir vel at Wassberg er den klart beste balltranspotøren.
Backer som kan angripe siste tredjedel med fart vil gi oss enda en dimisjon som motstander må forholde seg til og dermed åpstår det enda flere potensielle åpninger som vi kan utnytte og eventuelt få utbytte av ved å fylle opp i boksen og da er det ikke nødvendigvis Finne som må være den som møter ballene på første eller andre stolpe eventuelt ved et senere løp inn i boks/16 meter sterk. En spiller som Castro vil jo i særdeleshet proffitere på bevegelse rundt og brafra.

Ellers helt enig med deg anngående Wolfe, han utgjør absolutt en "trussel" eller hva man skal si fremover, men selve målpoeng produksjonen er jo foreløpig ikke god nok, men det kan jo plutselig løsne.

esp123

Finne sine bevegelser skaper rom, men det skjer på feil måte. Veldig ofte blir han spilt igjennom på siden av 16 meteren, med ingen foran mål fordi han som spiss har trukket ut på siden og ingen andre har rukket å komme inn foran mål. Han kommer til veldig mange avslutninger, men for få i skikkelig gode posisjoner.

Når det kommer til Wassberg så mener jeg han har soleklart høyest potensialet dypere i banen. Gjerne i FHM-rollen. Han er veldig god under press og kombinasjonsspillet, men har relativt dårlig repertoar på siste tredjedelen.

Pete05

Quote from: andreas1989 on April 17, 2024, 11:08:20 AMHeggebø gir motstanderen noe annet å forholde seg til som kan skape rom, men jeg vil nå påstå at Finne sin bevegelighet i høy grad gjør at det oppstår rom for medspillerne å bevege seg i også i mellomrommet som indreløperne kan utnytte. Wassberg har jo vist prov på det allerede denne sesongen, utfordringen blir vel at Wassberg er den klart beste balltranspotøren.
Backer som kan angripe siste tredjedel med fart vil gi oss enda en dimisjon som motstander må forholde seg til og dermed åpstår det enda flere potensielle åpninger som vi kan utnytte og eventuelt få utbytte av ved å fylle opp i boksen og da er det ikke nødvendigvis Finne som må være den som møter ballene på første eller andre stolpe eventuelt ved et senere løp inn i boks/16 meter sterk. En spiller som Castro vil jo i særdeleshet proffitere på bevegelse rundt og brafra.

Ellers helt enig med deg anngående Wolfe, han utgjør absolutt en "trussel" eller hva man skal si fremover, men selve målpoeng produksjonen er jo foreløpig ikke god nok, men det kan jo plutselig løsne.


Wassberg er god på å løpe i åpne rom men både Kartum og FHM får vesentlig mer ut av sin «transport». Wassberg ender i 98% av tilfellene med balltap. Han har også noen fikse pasninger men også her er treffprosent skremmende lav. Veldig morsomt og spennende når det lykkes - og resten glemmer vi.

Han kommer greit ut statistikkmessig siden han dribler og sender pasninger som KAN være spennende men i det større sportslige bildet er Kartum vel så grei.

David

Nå er ikke jeg akkurat en toppidrettsutøver, men jeg hadde godt over en måned med redusert energinivå etter en runde med forkjølelse/covid/hvem vet, i februar. Det løsnet først skikkelig for noen uker siden. Av og til sitter sånne ting i lenger enn vanlig, uten at man helt vet hvorfor, og da kan det være helt ok å få spilltrening i 2. divisjon samtidig med at man ennå ikke klarer intensiteten i ES, og da hadde det ikke nødvendigvis hjulpet å «justere» seg til å bli kampklar ved å spille mindre mot Hødd, som Pamer på veldig tynt grunnlag skriver.

Synes det er mye mer betenkelig å sette Kristiansen, med sin rufsete sesongstart, i den posisjonen i stedet for Sery, som har spilt der før.

krakra

Quote from: Pete05 on April 17, 2024, 11:15:32 AM
Quote from: andreas1989 on April 17, 2024, 11:08:20 AMHeggebø gir motstanderen noe annet å forholde seg til som kan skape rom, men jeg vil nå påstå at Finne sin bevegelighet i høy grad gjør at det oppstår rom for medspillerne å bevege seg i også i mellomrommet som indreløperne kan utnytte. Wassberg har jo vist prov på det allerede denne sesongen, utfordringen blir vel at Wassberg er den klart beste balltranspotøren.
Backer som kan angripe siste tredjedel med fart vil gi oss enda en dimisjon som motstander må forholde seg til og dermed åpstår det enda flere potensielle åpninger som vi kan utnytte og eventuelt få utbytte av ved å fylle opp i boksen og da er det ikke nødvendigvis Finne som må være den som møter ballene på første eller andre stolpe eventuelt ved et senere løp inn i boks/16 meter sterk. En spiller som Castro vil jo i særdeleshet proffitere på bevegelse rundt og brafra.

Ellers helt enig med deg anngående Wolfe, han utgjør absolutt en "trussel" eller hva man skal si fremover, men selve målpoeng produksjonen er jo foreløpig ikke god nok, men det kan jo plutselig løsne.


Wassberg er god på å løpe i åpne rom men både Kartum og FHM får vesentlig mer ut av sin «transport». Wassberg ender i 98% av tilfellene med balltap. Han har også noen fikse pasninger men også her er treffprosent skremmende lav.

Hva snakker du om? Wassberg hadde høyest treffprosent av alle offensive spillerne i både 1. og 2. runde. Han hadde en treffprosent på 88% mot FFK og 89% mot TIL. Han skapte sju sjanser i disse kampene og var med det vår mest sjanseskapende spiller. Så hadde han, som alle andre, en svak 1. omgang mot Viking og ble skadet.

Kartum fikk skryt for sitt innhopp i en andreomgang der Brann løftet seg, men treffprosenten hans var langt lavere enn den Kniklas har ligget på i starten.

Gulløl

April 17, 2024, 11:35:50 AM #81 Last Edit: April 17, 2024, 11:45:15 AM by Gulløl
ForstÃ¥r ikke at Anders Pamer fyrer i gang denne Hellan-diskusjonen opp mot denne kampen. Martin Hellan har vært syk i det siste og vi vet at han ikke har hatt en full treningsuke (onsdag til onsdag) noe som Horneland ser som viktig opp mot Ã¥ fÃ¥ en startplass pÃ¥ laget. Hellan var ute med sykdom mot Lyngbø for seks dager siden og var ikke klar for tropp, ikke usannsynlig at han ogsÃ¥ var borte fra trening dagen(ene) deretter ogsÃ¥. Spilte en middels kamp for Brann 2 pÃ¥ mandag, ikke 90 minutter og ble byttet  ut, det var sikkert en grei start for han etter sykdommen. Men likevel godt mulig at Hellan likevel fÃ¥r et innhopp i kveld, vi fÃ¥r se. Kristiansen har spilt en kamp pÃ¥ høyrebacken for Brann tidligere med bra resultat, husker ikke hvilke kamp det var. Uansett med sin store rutine betyr det ikke all verden at Kristiansen bytter backside. Kristiansen med sin hurtighet er verdifull i forsvarsrekken med sine returløp nÃ¥r vi vet at Brann skal stÃ¥ høyt og stange mot 16 meteren store deler av kampen mot HamKam. Kristiansen som var hyllet som en av Brann sine beste spillere i fjor som gav sølv i serien og kongepokal i cupen blir ikke ubrukelig selv om han har slitt Ã¥ komme skikkelig i gang etter skaden og ikke har fÃ¥tt en en god start pÃ¥ sesongen der kun tre av 30 kamper er spilt.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Superjack

Quote from: Churchill on April 17, 2024, 11:08:14 AMÅ spille back for Brann, er meget krevende og krever enorm løpskapasitet. Det kan hende at Martin Hellan rett og slett ikke er klar for det enda.

Spesielt om han har slitt med sykdom.

Kan jo bli spennende å se om Hellan kommer innpå i dag da.
Brannsupporter.

andreas1989

Quote from: esp123 on April 17, 2024, 11:14:36 AMFinne sine bevegelser skaper rom, men det skjer på feil måte. Veldig ofte blir han spilt igjennom på siden av 16 meteren, med ingen foran mål fordi han som spiss har trukket ut på siden og ingen andre har rukket å komme inn foran mål. Han kommer til veldig mange avslutninger, men for få i skikkelig gode posisjoner.

Ja det er jo noen som påstår at Finne sine bevegelser ødelegger mer enn de skaper og derfor ønsker en annen spiss. Jeg mener jo at dersom vi får mer trykk inn i boks fra indreløperne så så vil Finne sine bevegelser ut i kanalene kunne utnyttes i langt større grad. Det er ikke Finne sin feil at han da blir isolert, her må laget komme etter noe vi med vårt høye press bør ha alle forutsetninger for å lykkes med. Så å si at spiller med 28 målpoeng sist sesong beveger seg feil, det synes jeg blir for dumt og for enkelt. Så må man også skille i mellom bevegelser som kommer etter baller fra egen halvdel, som er typisk for at Finne beveger seg ut i korridorene og de ballene som kommer når vi er mer etablert og står høyre på motstanders halvdel. Jo mer innspilt vi blir i måten vi ønsker å spille fotball på, dess mer sansynlig er det siste scenarioet.


Quote from: esp123 on April 17, 2024, 11:14:36 AMNår det kommer til Wassberg så mener jeg han har soleklart høyest potensialet dypere i banen. Gjerne i FHM-rollen. Han er veldig god under press og kombinasjonsspillet, men har relativt dårlig repertoar på siste tredjedelen.

Felix spiller vel i en 8er rolle der han også tidvis kan angripe rommene slik Wassberg gjør, så litt usikker på hva du spesifikt mener med FHM rollen kontra den Wassberg har innhatt i de første kampene. Du tenker kanskje på at Felix i større grad kommer dypt å henter ballen? Uansett så håper jeg virkelig ikke at vi skal låse en type som Wassberg i dypet, han må friheten til å kunne drive fremover med ballen. Ja det er en del feilmargin, men gutten er 19 år gammel og sjanser må vi kunne ta med med slike ferdigheter.

andreas1989

Quote from: Gulløl on April 17, 2024, 11:35:50 AMForstÃ¥r ikke at Anders Pamer fyrer i gang denne Hellan-diskusjonen opp mot denne kampen. Martin Hellan har vært syk i det siste og vi vet at han ikke har hatt en full treningsuke (onsdag til onsdag) noe som Horneland ser som viktig opp mot Ã¥ fÃ¥ en startplass pÃ¥ laget. Hellan var ute med sykdom mot Lyngbø for seks dager siden og var ikke klar for tropp, ikke usannsynlig at han ogsÃ¥ var borte fra trening dagen(ene) deretter ogsÃ¥. Spilte en middels kamp for Brann 2 pÃ¥ mandag, ikke 90 minutter og ble byttet  ut, det var sikkert en grei start for han etter sykdommen. Men likevel godt mulig at Hellan likevel fÃ¥r et innhopp i kveld, vi fÃ¥r se. Kristiansen har spilt en kamp pÃ¥ høyrebacken for Brann tidligere med bra resultat, husker ikke hvilke kamp det var. Uansett med sin store rutine betyr det ikke all verden at Kristiansen bytter backside. Kristiansen med sin hurtighet er verdifull i forsvarsrekken med sine returløp nÃ¥r vi vet at Brann skal stÃ¥ høyt og stange mot 16 meteren store deler av kampen mot HamKam. Kristiansen som var hyllet som en av Brann sine beste spillere i fjor som gav sølv i serien og kongepokal i cupen blir ikke ubrukelig selv om han har slitt Ã¥ komme skikkelig i gang etter skaden og ikke har fÃ¥tt en en god start pÃ¥ sesongen der kun tre av 30 kamper er spilt.

Men du glemmer jo det store handicapet det er å ha en venstrebent spiller på høyrebacken? Det er jo ingen som avskilter Kristiansen selv om han fortjent har fått kritikk for de første kampene.

Gulløl

April 17, 2024, 12:06:54 PM #85 Last Edit: April 17, 2024, 12:09:07 PM by Gulløl
To klipp fra HA:
Han må klare seg uten John Olav Norheim, som fikk to gule kort og med det ble utvist mot Rosenborg på Lerkendal. Lånespiller Sam Rogers ligger trolig best an til å spille fra start onsdag.
- Når vi mister en spiller, så mister vi også noen kvaliteter. Sånn var det da Opsahl skadet seg før seriestart, og sånn har det foreløpig vært med Sjølstad som inntil videre ikke har vært klar for å bidra. I Norheim mister vi en av ligaens beste duellspillere, samt en venstrefot der bak. Men da får vi inn noen andre der bak som tilfører andre kvaliteter, sier HamKams hovedtrener.
---------
HA-sporten tipper følgende HamKam-lag (3-5-2):
Marcus Sandberg - Sam Rogers, Luc Mares, Brynjar Bjarnason - Gard Simenstad, Oliver Kjærgaard, William Kurtovic, Kristian Lønstad Onsrud, Vidar Ari Jónsson - Pål Kirkevold, Niklas Ødegård
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Erlend

Kristiansen kommer til å score et mål som Arjen Robben ville vært stolt av i kveld, vent og se!

Neida, men Sery Larsen burde vært et ganske opplagt valg her.  Selv nÃ¥r han spiller venstre stopper ender han jo stadig opp i høyrebacken sin posisjon i høyre korridor, sÃ¥ han er jo ikke uvant med det.  SÃ¥ kan Kristiansen heller spille stopper

esp123

Quote from: andreas1989 on April 17, 2024, 11:58:56 AM
Quote from: esp123 on April 17, 2024, 11:14:36 AMFinne sine bevegelser skaper rom, men det skjer på feil måte. Veldig ofte blir han spilt igjennom på siden av 16 meteren, med ingen foran mål fordi han som spiss har trukket ut på siden og ingen andre har rukket å komme inn foran mål. Han kommer til veldig mange avslutninger, men for få i skikkelig gode posisjoner.

Ja det er jo noen som påstår at Finne sine bevegelser ødelegger mer enn de skaper og derfor ønsker en annen spiss. Jeg mener jo at dersom vi får mer trykk inn i boks fra indreløperne så så vil Finne sine bevegelser ut i kanalene kunne utnyttes i langt større grad. Det er ikke Finne sin feil at han da blir isolert, her må laget komme etter noe vi med vårt høye press bør ha alle forutsetninger for å lykkes med. Så å si at spiller med 28 målpoeng sist sesong beveger seg feil, det synes jeg blir for dumt og for enkelt. Så må man også skille i mellom bevegelser som kommer etter baller fra egen halvdel, som er typisk for at Finne beveger seg ut i korridorene og de ballene som kommer når vi er mer etablert og står høyre på motstanders halvdel. Jo mer innspilt vi blir i måten vi ønsker å spille fotball på, dess mer sansynlig er det siste scenarioet.


Quote from: esp123 on April 17, 2024, 11:14:36 AMNår det kommer til Wassberg så mener jeg han har soleklart høyest potensialet dypere i banen. Gjerne i FHM-rollen. Han er veldig god under press og kombinasjonsspillet, men har relativt dårlig repertoar på siste tredjedelen.

Felix spiller vel i en 8er rolle der han også tidvis kan angripe rommene slik Wassberg gjør, så litt usikker på hva du spesifikt mener med FHM rollen kontra den Wassberg har innhatt i de første kampene. Du tenker kanskje på at Felix i større grad kommer dypt å henter ballen? Uansett så håper jeg virkelig ikke at vi skal låse en type som Wassberg i dypet, han må friheten til å kunne drive fremover med ballen. Ja det er en del feilmargin, men gutten er 19 år gammel og sjanser må vi kunne ta med med slike ferdigheter.

Wassberg er for komplett til Ã¥ kun operere høyt i banen. Han kan pÃ¥virke Brann sitt spill i alle faser, ikke bare i avslutningen.  Brann har i kamper spilt ganske klart med en indreløper som ligger høyere i banen. I flere kamper ifjor lÃ¥ FHM «dypere» enn sin indreløperkollega. Sikkert fordi han ogsÃ¥ er veldig dyktig i den delen av spillet, og sikkert for Ã¥ spille av et spesifikt press avhengig av motstanderen.

Vi så også dette mot FFK. Der Kornvig hadde en dypere rolle sammenlignet med Wassberg, noe som kanskje er litt mindre logisk.

andreas1989

For komplett? Det er jo dette som er litt kjedelig i den moderne fotballen at alle de beste spillerne skal plasseres i dypet bare fordi de har bedre forutsetninger enn andre til å løse den rollen. Dette kan jo gjelde spillere som Wassberg. men det finnes jo nok av eksempler på spillere med stor kapasitet og godt bevgelsesmønster og gjerne fysisk tilstedeværelse som blir låst i dypet fordi de skal settes til å kontrollere kampen fremfor å utgjøre en mer konkret trussel foran mål.

Jeg skjønner jo hva du mener(tror jeg) med at han har en ro på ballen som er verdifull, men jeg vil jo påstå at evnen til fossere forbi motspillere er ganske unik og den må vi utnytte, særlig når vi har SHN og Felix som jeg vil påstå i større grad grad hører hjemme i de dypere rollene, eller mener du at Felix skal spille lenger fremme enn Wassberg?

Gulløl

Fristende å grave seg ned og frykte resultat 0-1 og tidligere Brann flopp Vidar Ari Jónsson som matchvinner på den eneste ene sjansen HamKam får i kveld.

Neida Brann vinner 4-0 :)
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Optimist

Kokende idiot

fortune

Quote from: andreas1989 on April 17, 2024, 09:25:15 AMBA antyder følgende lag;

Dyngeland
Kristiansen-Pallesen-Sery-Soltvedt
Kornvig-SHN-Kartum
Blomberg-Finne-Castro

En frekk snittalder på 28,3 år. Det viser seg til stadighet at trenerteamet ikke gjør seg fortjent til å bygge troppen, de må gjennom en smal stall tvinges til å bruke noen ungdommer.

Noe som selvfølgelig vanskeliggjøres av at man heller flytter «poteter» til nye posisjoner enn å bruke ungdommen, så i praksis kan man kanskje ikke ha mer enn 16 seniorspillere i troppen?
First is first, second is nothing

esp123

Quote from: andreas1989 on April 17, 2024, 12:20:31 PMFor komplett? Det er jo dette som er litt kjedelig i den moderne fotballen at alle de beste spillerne skal plasseres i dypet bare fordi de har bedre forutsetninger enn andre til å løse den rollen. Dette kan jo gjelde spillere som Wassberg. men det finnes jo nok av eksempler på spillere med stor kapasitet og godt bevgelsesmønster og gjerne fysisk tilstedeværelse som blir låst i dypet fordi de skal settes til å kontrollere kampen fremfor å utgjøre en mer konkret trussel foran mål.

Jeg skjønner jo hva du mener(tror jeg) med at han har en ro på ballen som er verdifull, men jeg vil jo påstå at evnen til fossere forbi motspillere er ganske unik og den må vi utnytte, særlig når vi har SHN og Felix som jeg vil påstå i større grad grad hører hjemme i de dypere rollene, eller mener du at Felix skal spille lenger fremme enn Wassberg?
Jeg mener at Wassberg med sin evne til å ta av press ville vært en veldig god 8'er med ansvar begge veier, enn en som har mer ansvar på siste tredjedelens, sågar til og med på kant, slik han for det meste har operert under Horneland. Det er en undervurdert og svært sjelden egenskap å være god til å transportere ballen fremover i banen, og det vil jeg si er Wassbergs beste egenskap. En midtbanespiller som er så god en-mot-en skaper mest ubalanse hos motstanderen og overtall hvis han mottar ballen dypere i banen. Hvis han skal være veldig skapende på siste tredjedel vil dette være primært i form av overlappende løp til venstre, da han egentlig har et ganske svakt tilslag på ballen og ikke har en veldig god fot. Han har også for begrenset fart og power til å skape noe en-mot-en direkte mot back.

andreas1989

Men her er vi helt på bølgelengde. Jeg tenker jo ikke at Wassberg skal opperere som en 10er, vi spiller med 8ere og han og Felix har en god del likheter som gjør at de bør ha ganske så like utgangsposisjoner og roller. Men som du selv nevner så er jo Wassbergs evne til å transpotere ball en x-faktor som vi bør utnytte mest mulig og skal vi få satt han opp i disse situasjonene så blir det feil og låse han for dypt. Særlig når vi har spillere som SHN og Felix som ofte løser oppgaven med ball fra forsvar og fremover på en god måte. Men vi må selvfølgelig være pragmatiske, det er ikke noen fasit for alle kampbilder blir ulike og tidvis kan man vel si at vi savner Rasmussen. Samtidig må vi ikke glemme at Felix også kan utrette ting rettevendt så heller ikke han skal jo låses for dypt. Så de må forbli 8ere, ikke 6ere eller 10ere.

Superjack

April 17, 2024, 13:28:16 PM #94 Last Edit: April 17, 2024, 13:29:54 PM by Superjack
Når Kristiansen brukes som høyreback, og Japhet forblir på stopperplass sammen med Pallesen, så er det kanskje et tegn på at Japhet og Palle er foretrukket stopperpar.

Det tror jeg er positivt.

Har også en følelse av at dette er en kamp der skudd er viktig. Både Soltvedt og Kornvig kan skyte.
Tror Kornvig blir dagens mann i kveld. Scorer på skudd fra 15-17 meters hold.
Brannsupporter.

Corran

Om det jeg leste om at grunnen til at Hellan ikke starter/spiller er at han har vært syk en uke og ikke var helt tipp topp i kampen på mandag (kun 2 dager siden) så skjønner jeg godt at han ikke starter.
Å flytte Jeff ut på backen er lite smart. Han er nettopp tilbake og Brann trenger at han kommer seg i form og finner seg til rette.
Dessuten om en flytter han så må altså bytte på 2 plasser istedenfor kun 1.
Ruben har heller ikke imponert som midtstopper i år så at han istedenfor går over til høyre er helt greit. Han gjør gjerne mindre skade der.
Men vi kommer nok til å merke tapet av den offensive kraften til Crone mot en lavtliggende HamKam.


In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

olebrann3

Å skyte litt fra distanse håper eg vi får se om vi ikke kommer gjennom et lavt liggende Hamkam ikveld. Og skal vi da spille med en venstre back på høyrebacken burde det ikke da heller være Soltvedt. Da kan soltvedt gå inn i banen fra høyre å skyte med sin gode venstrefot, på samme måte som Castro kommer fra venstre med sin høyrefot. Ligger du til Kornvig i midten så har du skudd villige spillere på begge sider og i midten.

Kagain

Quote from: Superjack on April 17, 2024, 13:28:16 PMNår Kristiansen brukes som høyreback, og Japhet forblir på stopperplass sammen med Pallesen, så er det kanskje et tegn på at Japhet og Palle er foretrukket stopperpar.


Jeg ser den noe omdiskuterte fotballeksperten Grønner er inne på det samme som det i artikkelen på BA

"Jeg tror det handler om at Brann ønsker å satse på Japhet Sery Larsen og Fredrik Pallesen Knudsen som stopperpar fremover. Derfor vil de ikke bryte opp dette stopperparet for én kamp, sier BAs Brann-ekspert Jonas Grønner."

https://www.ba.no/folg-brann-hamkam-her/s/5-8-2592391?p=lc-7544901-45906-bergensavisen

Her nevnes det også et Hellan har vært syk de siste ukene.

Jeg er litt spent på hvorfor Brann nå skulle ha bestemte seg for to stoppere med gode høyreføtter videre da de tross alt ga Kristiansen ny kontrakt i fjor basert i stor grad på ferdighetene han hadde utvist som stopper. Fordelen med denne taktikken er at da har Brann i alle fall mange flere stopperalternativer og -konstellasjoner de kan dytte inn. Ikke så avhengig av denne forjettede venstrefotede stopperen. Nå kan de veksle mellom Pallesen Knudsen, Sery Larsen, Thore P., Helland og Holten etterhvert når han kommer tilbake. Ved siden av det har de en backup i Heltne Nilsen.

Det jeg er enda mer spent på er hvordan taktikken til Brann eventuelt vil preges av en invertert back ala Kristiansen. Må høyresiden trekke lenger ned for å dekke opp defensivt eller ser de for seg at Kristiansen kan gå innover og Sery Larsen gå utover mot høyresiden i det oppbyggende spillet? Ellers er jeg enig med Olebrann3 at om tanken er at venstrebacken skal innover og skyte så hadde det gitt mer mening med Soltvedt på høyrebacken, spesielt siden han har bakgrunn fra midtbanen. Det kan jo dog hende at Brann satser på å spille Soltvedt fast på venstrebacken med tanke på roller og slikt og ha Kristiansen som backup (Torsvik sine skadeproblemer taler nok mot han for Horneland, og denne Kvale er vel for ung), mens høyrebacken ligger mellom Thore P. og Crone (og, i teorien, Hellan) .

Lasaron

BA hevder Warming vrakes.

Jeg tror han blir belastningsstyrt, på ekte, noe jeg tror er rett.
Tren på langskudd

Dickens

Er en aldri så liten skandale om Hellan vrakes uten en solid grunn. Venstrebeint spiller på HB er håpløst. Store tunge Helland har ihvertfall ingenting ute på backplass å gjøre med spillet til Brann.

Go Up