• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Tribunekultur

Started by Lasaron, March 21, 2015, 10:21:39 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Corran

Ja føler impulsiviteten er på vei nedover. Men så blir det jo når noen skal stå med ryggen til banen hele kampen og styre sangene.
Blir alt for regissert for min smak
Ja en kan få jevnere høyt trøkk med god organisering, men når det treffer er det magisk. Så høyere topper og lavere bunnivå. Men det er jo egentlig i Brann sin ånd ;-)
Var på en Leeds kamp for noe år siden og sto innimellom den harde kjernen og de hadde to syngende svinger og det virket veldig uorganisert, men når de kjørte på og traff så var det helt rått.
Var også mye spontanitet og humor.
Tror det er den beste supporter stemningen jeg har opplevd foruten Brann på sitt beste (kan jo ikke måle seg når det er følelser involvert som med Brann)
Anfield og the cop var kanskje mer organisert men ikke i nærheten av livet som ble skapt på ellan road
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Den der Løvstakken-sangen som er blitt poppis. Problemet med den, sånn rent saklig, er dynamikken og oppbyggingen i melodien. Det går nedover på slutten, på en måte som liksom dreper den litt, når poenget er allsang og trøkk.
Tren på langskudd

Leffen

Jeg synes flere av de mest fremtredende på tribunen svarer godt for seg på den siste tidens trommediskusjon på twitter. De er jo også bevisst på at ikke tromme automatisk skal gjøre oss til kanari og at den skal brukes med omhu. De vet også at det ikke er en god ide å få halve Hansa mot seg. Jeg må si at jeg begynner å lene mot å i alle fall prøve tromme og se om det har effekt. Den vil jo komme før eller siden, like greit å bare rive av plasteret. Det er vel vanskelig å være uenig i at et eller annet må skje. På bortekamp er det gøy, på Stadion er det kjekling og krangling og fire sanger samtidig (satt på spissen).

salhuskven

Banner man i kirken dersom man har lyst til å se selve kampen, og ikke bare disse store flaggene som veives med i 97 minutter?

Nixon

Quote from: Leffen on April 18, 2024, 11:43:46 AMJeg synes flere av de mest fremtredende på tribunen svarer godt for seg på den siste tidens trommediskusjon på twitter. De er jo også bevisst på at ikke tromme automatisk skal gjøre oss til kanari og at den skal brukes med omhu.

Ja, men er det troverdig eller sukrer de bare pillen? Mener å huske at megafonen ble omtalt på tilnærmet samme måte før den kom, men "omhu" er vel ikke et første man forbinder med megafonen nå.
Rød makt på Hansa

Nixon

Quote from: salhuskven on April 18, 2024, 11:55:52 AMBanner man i kirken dersom man har lyst til å se selve kampen, og ikke bare disse store flaggene som veives med i 97 minutter?

Nei, man banner ikke i kirken, men det gjelder jo å plassere seg bedre dersom man irriterer seg over det.
Rød makt på Hansa

Optimist

April 18, 2024, 12:16:47 PM #806 Last Edit: April 18, 2024, 12:25:31 PM by Optimist
Quote from: salhuskven on April 18, 2024, 11:55:52 AMBanner man i kirken dersom man har lyst til å se selve kampen, og ikke bare disse store flaggene som veives med i 97 minutter?

Tenker det er nok av plass på stadion uten flagg i veien til at det er noe særlig å klage på. Men vi er jo bergensere, takhøyden er høy for klaging 😉
Kokende idiot

Optimist

April 18, 2024, 12:22:52 PM #807 Last Edit: April 18, 2024, 12:24:33 PM by Optimist
Det virker å være bred enighet om at noe må gjøres for at stemningen skal bli bedre. Jeg synes også at de på Twitter som er for å prøve ut tromme er flink på argumentasjonen, uten å være for påståelig. Det de som er imot tromme gjerne mangler er gode argumenter for hvordan stemningen skal bli bedre. Det som blir sagt er stort sett bedre sangvalg, noe jeg egentlig er enig i. Men at stemningen blir flere hakk bedre på grunn av det sliter jeg litt med å tro dessverre..

SÃ¥ er det jo ingen garanti at tromme gir bedre stemning. Men vi vet at det i alle fall kan hjelpe med samstemtheten.
Kokende idiot

Lasaron

Quote from: salhuskven on April 18, 2024, 11:55:52 AMBanner man i kirken dersom man har lyst til å se selve kampen, og ikke bare disse store flaggene som veives med i 97 minutter?

Flagging mens spill pågår, slik at folk bak ikke ser, er respektløst. Fordi det er å sperre sikten for folk som har betalt for å se kampen.
Tren på langskudd

Lasaron

Quote from: Nixon on April 18, 2024, 12:04:59 PM
Quote from: Leffen on April 18, 2024, 11:43:46 AMJeg synes flere av de mest fremtredende på tribunen svarer godt for seg på den siste tidens trommediskusjon på twitter. De er jo også bevisst på at ikke tromme automatisk skal gjøre oss til kanari og at den skal brukes med omhu.

Ja, men er det troverdig eller sukrer de bare pillen? Mener å huske at megafonen ble omtalt på tilnærmet samme måte før den kom, men "omhu" er vel ikke et første man forbinder med megafonen nå.

Det er å sukre pillen, ja. I følge historikken.
Tren på langskudd

Leffen

Jeg tror symbolikken med tromme er såpass mye sterkere enn megafon at de er nødt til å tilpasse seg. Funker det dårlig kommer de jo til å få høre det fra alle kanter. Men som sagt: det kommer til å skje uansett på et tidspunkt, like greit å prøve. Full oppbacking vil de jo aldri få i forkant uansett.

opplett

Her er noen tanker:

1.
Felt Z og andre som gjerne er mot trommer kommer aktivt med gode forslag til nye sanger (eller melodier som kan skrives tekst til) som er i dur og gladstemte. Jeg er helt enig med de som sier at mange av de nye sangene er mollstemt eller har en melodi som gjør at den dør ut. Her har Felt Z og andre mye erfaring med lystbetonte melodier som har potensiale for trøkk. Ved at de som er mer erfarne kan bidra med dette, unngår vi at vi ender opp i shalala-land og sanger som bare dør ut ved siste tone fordi den blir så mørk.

2.
BGG, SKB Youth og andre som er for trommer konkretiserer hvordan de mener at trommer skal brukes i praksis pÃ¥ en mÃ¥te som respekterer supportertradisjonen vi har i Bergen. De sier at de vil gjøre det bergensk, da mÃ¥ de være veldig tydelige pÃ¥ hvordan det skal skje og hvordan trommebruken og den tilhørende sangbruken skal skille seg fra Kanaris og andre.  

Til slutt:
Jeg er bombesikker på at trommer kommer til å bli innført på et tidspunkt, tror ikke det er til å unngå om vi ønsker å blåse liv i stemningen. Hvis vi ønsker å ha noe som helst stemning om 10 år++, så må vi spille på lag med den nye generasjonen som gjør ting litt annerledes enn vi er vant til. Men det må skje på en måte hvor man møter hverandre på midten, ikke at den ene eller andre siden skal få viljen sin.

Man må prøve å finne en mellomløsning som respekterer det som har kjennetegnet supporterkulturen de siste tiårene, samtidig som man respekterer den nye skolen som kommer med et genuint ønske om å løfte stemningen på stadion til nye høyder. For at det skal skje må begge sidene fire litt på kravene sine, og tørre å lære av hverandre.

Personlig, hvis folk velger å snakke godt sammen, har jeg troen på at meget sparsommelig tromme (kun takt-holding, så få slag som mulig, riktig trommevalg) kan funke fint med lystige melodier og sanger med snertne tekster. Og så kan man selvfølgelig bruke kreativiteten for å inkorporere noe av buekorpstradisjonene våre på et eller annet vis.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Optimist

Diplomatisk og fint skrevet, Opplett.
Kokende idiot

Nixon

Quote from: Optimist on April 18, 2024, 12:55:42 PMDiplomatisk og fint skrevet, Opplett.

Ja, skriv et innlegg om å bli enig om Bybanen også, Opplett!:)
Rød makt på Hansa

opplett

Quote from: Nixon on April 18, 2024, 12:58:51 PM
Quote from: Optimist on April 18, 2024, 12:55:42 PMDiplomatisk og fint skrevet, Opplett.

Ja, skriv et innlegg om å bli enig om Bybanen også, Opplett!:)


Haha! Ja, jeg vet, jeg lever i en drømmeverden.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Lasaron

Jeg er mot VAR. Det betyr ikke at jeg ikke har forslag til forbedringer om det skal bli værende.

Jeg er mot trommer på stadion. Men noe trommebruk er bedre enn annet trommebruk. Men jeg er redd for at om jeg lufter det, vil det tas til inntekt for trommer på stadion.

Altså, om trommene blir brukt sånn eller slik, så er det ikke så ille som om det blir brukt slik eller sånn. Men jeg vil jo ikke ha det i det hele tatt. Så ved å foreslå det minste ondet ved trommer, føler jeg at jeg øker sjansen for at det blir trommer.

Gir det mening?
Tren på langskudd

salhuskven

Quote from: Optimist on April 18, 2024, 12:16:47 PM
Quote from: salhuskven on April 18, 2024, 11:55:52 AMBanner man i kirken dersom man har lyst til å se selve kampen, og ikke bare disse store flaggene som veives med i 97 minutter?

Tenker det er nok av plass på stadion uten flagg i veien til at det er noe særlig å klage på. Men vi er jo bergensere, takhøyden er høy for klaging 😉

Men man vil jo helst være på Store Stå, for å gi sitt bidrag til sang og liv! Jaja, jeg fikk ihvertfall sett når Brann angrep på på kantene 😄

Nixon

Quote from: salhuskven on April 18, 2024, 13:12:37 PMMen man vil jo helst være på Store Stå, for å gi sitt bidrag til sang og liv! Jaja, jeg fikk ihvertfall sett når Brann angrep på på kantene 😄

Let litt rundt langt oppe på feltet der du finner den notoriske grinebiteren Alexander Osdal. Han hater også flagg og finner seg alltid en plass der han unngår å få utsikten sperret!
Rød makt på Hansa

Optimist

Quote from: Lasaron on April 18, 2024, 13:10:04 PMJeg er mot VAR. Det betyr ikke at jeg ikke har forslag til forbedringer om det skal bli værende.

Jeg er mot trommer på stadion. Men noe trommebruk er bedre enn annet trommebruk. Men jeg er redd for at om jeg lufter det, vil det tas til inntekt for trommer på stadion.

Altså, om trommene blir brukt sånn eller slik, så er det ikke så ille som om det blir brukt slik eller sånn. Men jeg vil jo ikke ha det i det hele tatt. Så ved å foreslå det minste ondet ved trommer, føler jeg at jeg øker sjansen for at det blir trommer.

Gir det mening?

Lasaron for tromme bekreftet! 😉

Neida, skjønner veldig godt hva du mener der :-)
Kokende idiot

Lasaron

Quote from: Optimist on April 18, 2024, 13:20:11 PM
Quote from: Lasaron on April 18, 2024, 13:10:04 PMJeg er mot VAR. Det betyr ikke at jeg ikke har forslag til forbedringer om det skal bli værende.

Jeg er mot trommer på stadion. Men noe trommebruk er bedre enn annet trommebruk. Men jeg er redd for at om jeg lufter det, vil det tas til inntekt for trommer på stadion.

Altså, om trommene blir brukt sånn eller slik, så er det ikke så ille som om det blir brukt slik eller sånn. Men jeg vil jo ikke ha det i det hele tatt. Så ved å foreslå det minste ondet ved trommer, føler jeg at jeg øker sjansen for at det blir trommer.

Gir det mening?

Lasaron for tromme bekreftet! 😉

Neida, skjønner veldig godt hva du mener der :-)

Takk.
Tren på langskudd

opplett

Skjønner hvor du vil hen, Lasaron.

Og uavhengig av din kommentar, så tror jeg det er mer fornuftig at grupperingene stiller seg spørsmålene «Hvis trommer innføres på stadion, hvordan gjør vi det best mulig?» og «Hvis trommer ikke innføres på stadion, hvordan kan vi likevel løfte stemningen mest mulig?» heller enn å bastant si «Vi vil ikke trommer, basta» eller «Vi vil ha trommer, koste hva det koste vil».

Det er mye kjekkere å diskutere tiltak når man har noen tenkte scenarier som er felles for alle. Så får man luftet idéer for scenarier den ene og den andre veien, uten at fokuset er «jeg vil» «vi vil».
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Leffen

Quote from: opplett on April 18, 2024, 12:51:19 PMHer er noen tanker:

1.
Felt Z og andre som gjerne er mot trommer kommer aktivt med gode forslag til nye sanger (eller melodier som kan skrives tekst til) som er i dur og gladstemte. Jeg er helt enig med de som sier at mange av de nye sangene er mollstemt eller har en melodi som gjør at den dør ut. Her har Felt Z og andre mye erfaring med lystbetonte melodier som har potensiale for trøkk. Ved at de som er mer erfarne kan bidra med dette, unngår vi at vi ender opp i shalala-land og sanger som bare dør ut ved siste tone fordi den blir så mørk.

2.
BGG, SKB Youth og andre som er for trommer konkretiserer hvordan de mener at trommer skal brukes i praksis pÃ¥ en mÃ¥te som respekterer supportertradisjonen vi har i Bergen. De sier at de vil gjøre det bergensk, da mÃ¥ de være veldig tydelige pÃ¥ hvordan det skal skje og hvordan trommebruken og den tilhørende sangbruken skal skille seg fra Kanaris og andre. 

Til slutt:
Jeg er bombesikker på at trommer kommer til å bli innført på et tidspunkt, tror ikke det er til å unngå om vi ønsker å blåse liv i stemningen. Hvis vi ønsker å ha noe som helst stemning om 10 år++, så må vi spille på lag med den nye generasjonen som gjør ting litt annerledes enn vi er vant til. Men det må skje på en måte hvor man møter hverandre på midten, ikke at den ene eller andre siden skal få viljen sin.

Man må prøve å finne en mellomløsning som respekterer det som har kjennetegnet supporterkulturen de siste tiårene, samtidig som man respekterer den nye skolen som kommer med et genuint ønske om å løfte stemningen på stadion til nye høyder. For at det skal skje må begge sidene fire litt på kravene sine, og tørre å lære av hverandre.

Personlig, hvis folk velger å snakke godt sammen, har jeg troen på at meget sparsommelig tromme (kun takt-holding, så få slag som mulig, riktig trommevalg) kan funke fint med lystige melodier og sanger med snertne tekster. Og så kan man selvfølgelig bruke kreativiteten for å inkorporere noe av buekorpstradisjonene våre på et eller annet vis.

Foreslår at du kaller inn til allmannamøte og legger frem dette. Så skal vi nok se at det går bra.

Corran

Kan noen fortelle meg hvordan tromme kan bli brukt på en god/riktig måte?
Klarer ikke visualisere det i det hele tatt foruten et par ting.
1. Plasser en med tromme rett ved bortefeltet når det kommer lag med trommer til staddaen og slå konsekvent i en annen takt enn de gjør
2. Buekorps tromming på 16 mai

Ellers er jeg også enig med at flagg når spill pågår er en uting
Men så skjønner jeg heller ikke de som ikke har kampen som hovedfokus så jeg er kanskje litt rar i deres øyne (også)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

opplett

April 18, 2024, 13:53:18 PM #823 Last Edit: April 18, 2024, 13:55:19 PM by opplett
Quote from: Leffen on April 18, 2024, 13:44:31 PM
Quote from: opplett on April 18, 2024, 12:51:19 PMHer er noen tanker:

1.
Felt Z og andre som gjerne er mot trommer kommer aktivt med gode forslag til nye sanger (eller melodier som kan skrives tekst til) som er i dur og gladstemte. Jeg er helt enig med de som sier at mange av de nye sangene er mollstemt eller har en melodi som gjør at den dør ut. Her har Felt Z og andre mye erfaring med lystbetonte melodier som har potensiale for trøkk. Ved at de som er mer erfarne kan bidra med dette, unngår vi at vi ender opp i shalala-land og sanger som bare dør ut ved siste tone fordi den blir så mørk.

2.
BGG, SKB Youth og andre som er for trommer konkretiserer hvordan de mener at trommer skal brukes i praksis pÃ¥ en mÃ¥te som respekterer supportertradisjonen vi har i Bergen. De sier at de vil gjøre det bergensk, da mÃ¥ de være veldig tydelige pÃ¥ hvordan det skal skje og hvordan trommebruken og den tilhørende sangbruken skal skille seg fra Kanaris og andre.  

Til slutt:
Jeg er bombesikker på at trommer kommer til å bli innført på et tidspunkt, tror ikke det er til å unngå om vi ønsker å blåse liv i stemningen. Hvis vi ønsker å ha noe som helst stemning om 10 år++, så må vi spille på lag med den nye generasjonen som gjør ting litt annerledes enn vi er vant til. Men det må skje på en måte hvor man møter hverandre på midten, ikke at den ene eller andre siden skal få viljen sin.

Man må prøve å finne en mellomløsning som respekterer det som har kjennetegnet supporterkulturen de siste tiårene, samtidig som man respekterer den nye skolen som kommer med et genuint ønske om å løfte stemningen på stadion til nye høyder. For at det skal skje må begge sidene fire litt på kravene sine, og tørre å lære av hverandre.

Personlig, hvis folk velger å snakke godt sammen, har jeg troen på at meget sparsommelig tromme (kun takt-holding, så få slag som mulig, riktig trommevalg) kan funke fint med lystige melodier og sanger med snertne tekster. Og så kan man selvfølgelig bruke kreativiteten for å inkorporere noe av buekorpstradisjonene våre på et eller annet vis.

Foreslår at du kaller inn til allmannamøte og legger frem dette. Så skal vi nok se at det går bra.

Denne saken er sÃ¥ betent at jeg ikke skjønner om du er ironisk eller ei  :P

Quote from: Corran on April 18, 2024, 13:46:56 PM1. Plasser en med tromme rett ved bortefeltet når det kommer lag med trommer til staddaen og slå konsekvent i en annen takt enn de gjør

Det hadde jo vært veldig artig, haha. Hvis alle bortelag skal sabotere med antifotball, så får vi sabotere med anti-tribunekultur!
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Erlend

Quote from: Lasaron on April 18, 2024, 13:10:04 PMJeg er mot VAR. Det betyr ikke at jeg ikke har forslag til forbedringer om det skal bli værende.

Jeg er mot trommer på stadion. Men noe trommebruk er bedre enn annet trommebruk. Men jeg er redd for at om jeg lufter det, vil det tas til inntekt for trommer på stadion.

Altså, om trommene blir brukt sånn eller slik, så er det ikke så ille som om det blir brukt slik eller sånn. Men jeg vil jo ikke ha det i det hele tatt. Så ved å foreslå det minste ondet ved trommer, føler jeg at jeg øker sjansen for at det blir trommer.

Gir det mening?

For å trekke fram sammenligningen med megafonen igjen:

Jeg er imot det ogsÃ¥, men det finnes bra og dÃ¥rlig bruk.  PÃ¥ cupfinalen sto jeg et stykke til høyre for mÃ¥let, der var det en som sang rolig inn i megafonen de første ordene i hver sang ("Vi e berømte Brann...) og sÃ¥ holdt kjeft og lot sangen gÃ¥ fra tribunen.  Det er god bruk av megafon selv om jeg fortsatt helst skulle vært foruten.  Men hadde alle gjort sÃ¥nn hadde jeg ikke kranglet nevneverdig.

Og sÃ¥ har vi disse klovnene som stÃ¥r og skriker hele sangen, gjerne holder en monolog mellom sangene og i det hele tatt virker som de først og fremst er der for Ã¥ høre sin egen stemme.  Dette er de som gjør at jeg virkelig har satt meg pÃ¥ bakbeina i forhold til megafon.

Samme med trommer, brukes det som et redskap for Ã¥ holde takten som gÃ¥r litt i bakgrunnen av sangene sÃ¥ greit nok.  Men jeg frykter at vi fort stÃ¥r der med to "trommeslagere" som tror de er pÃ¥ Metallica-konsert.  Og det orker jeg ikke

Leffen

Hehe, ikke ironisk Opplett. Synes det var veldig godt oppsummert!

Giles

Det med shalala er helt rlktig, men det handler om å bygge kultur og samle tribunen, det må ikke være shalala eller uten sammenheng med det som skjer på banen.

Optimist

Vålerengen har fått seg ny sang. Lik melodi som Løvstakken-sangen vår. Hermer de?? 👀
Kokende idiot

opplett

Rosenborg også. Er vel den nye, kule melodien.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Corran

Blir gjerne sånn når det er de samme "typene" som liker de samme supporter kulturene og dermed henter inspirasjon fra de samme stedene.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

opplett

Mange tenåringer på SS i dag som verken synger, hopper eller klapper. Men følge med på United-Coventry på mobilen skal de.

For ordens skyld mange unge som lager masse liv også. Men jækla frustrende å gaule for full hals i bakhodet på en gjeng med statister.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

RepublikkenBergen

Hele store stå er blitt et fjortis samlingssted.. Så denne youth gjengen som skal stå fremst og flagge i 95 minutter konstant slik at folk knapt får med seg noe...............

Optimist

Vet at mange her inne ikke liker når forsangere kjefter på feltet. Men når det er slik som Opplett beskriver, og jeg har observert selv, så fortjener man kjeft.. Jeg blir ikke irritert av flagging. Men folk som er mer opptatt av mobilen på Store Stå blir jeg smått forbanna på.
Ellers var stemningen generelt sett et hakk opp fra HamKampen (som for så vidt også var et hakk opp fra FFK-kampen).
Kokende idiot

Dickens

Stemmer det at det er TO sanger med akkurat samme melodi?

1) Sangen om Løvstakken
2) En sang hvor jeg fanget opp noe ala "koke igjen"

Optimist

Quote from: Dickens on April 22, 2024, 08:28:12 AMStemmer det at det er TO sanger med akkurat samme melodi?

1) Sangen om Løvstakken
2) En sang hvor jeg fanget opp noe ala "koke igjen"


Tror ikke det.
Kokende idiot

Leffen

Den sang nummer to er "no skal vi koke igjen"

Mel: https://www.youtube.com/watch?v=YUq5Lx7IzM0&ab_channel=Harmonica

Eg våkner tidlig - Mens alle andre sover
Eg ska på Stadion - Det bobler nesten over
Løper te bussen - Eg hakje tid te vente
Inne på puben - Det e det bare kjente

Mitt hjerte banker - Eg kjenner pulsen stige
Når byens gater - Blir farget rød og hvite
For denne klubben - Har våknet opp fra dvale
Beveger verden - Og gjør oss alle gale

No skal vi koke igjen - Mens alle andre sover
No skal vi koke igjen - Mens alle andre sover
No skal vi koke igjen
Mens alle andre sover, ska vi koke over
Bergen kommer igjen

Erlend

https://www.nrk.no/ostfold/flere-identifisert-etter-blusskasting-under-fotballkampen-mellom-ffk-og-sarpsborg-08-1.16852179

"- Vi hadde to hendelser hvor det ble kasta bluss fra supportere direkte mot tribunen til Fredrikstad. Altså direkte mot mennesker.

Flere av de involverte er unge gutter i 13-15-Ã¥rs alderen."


Her begynner det å lukte minst en kraftig innstramming i reglementet rundt bluss....

Go Up