• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Innkjøpsstrategi og spillerlogistikk generelt hos Brann.

Started by Kagain, August 23, 2023, 17:52:39 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

Dickens

Quote from: ACHTUNG on April 30, 2024, 08:40:44 AMDet største mysteriet i Branns spillerlogistikk-kabal er at det ikke har blitt vurdert en gang å gå til innkjøp av en kvalitetsspiss, i tillegg til Finne og Heggebø. En spiss som gjerne har litt av alt. For nå er Finne ute et par kamper, noe som det også hele veien er en viss fare for ellers, i og med at skadefrekvensen er relativt høy i Brannlaget, så hvorfor ikke legge penger i en spiller til som har fokus på å gjøre mål?

På ingen måte et mysterium. Hadde Brann spilt 4-4-2 hadde det vært noe annet. Det er mer enn god nok konkurranse om den ene plassen på topp, og Finne er en kvalitetsspiss. Heggebø kan bli det. Man hadde uansett aldri fått tak i en kvalitetsspiss som hadde giddet å ta opp kampen med to andre spisser, og disse spillertypene er de dyreste spillerne på markedet.

esp123

Quote from: fortune on April 30, 2024, 09:07:52 AMJeg tror ikke Horneland har noe imot unge spillere, men han virker å bare ha fokus på å maksimere resultatet i den neste kampen. Da prioriteres erfarne spillere som på kort sikt gir de beste resultatene, på bekosting av spillerutvikling og  utvikling av spillertroppen i et lengre perspektiv.


Brann har nå igjen en av de eldste førsteelleverne i eliteserien, med begrenset videresalgspotensiale. Det har vi sett noen ganger tidligere og det har sjelden endt godt.



Tror det er veldig få trenere som ikke tenker sånn. De skal også skape en kultur og ha en sunn konkurranse innad i den stallen de har til rådighet. Det er opp til sportslig leder å sette sammen en stall i tråd med strategien. Det er bare å se på Liverpool sin stallplanlegging etter at Klopp har hatt en mer hands-on tilnærming...

Kristiansen og Castro forsvinner nok etter sesongen. Heltne Nilsen må snart erstattes. Det er noen muligheter her for foryngelse. Vi får se hvordan POL løser det. Planlegging har aldri vært hans sterke side.

krakra

Nå har vi snakket om foryngelse i "neste vindu" i flere vindu på rad. Det skjer jo ikke, og skjer neppe i vinter heller.

krakra

Quote from: fortune on April 30, 2024, 09:07:52 AMJeg tror ikke Horneland har noe imot unge spillere, men han virker å bare ha fokus på å maksimere resultatet i den neste kampen. Da prioriteres erfarne spillere som på kort sikt gir de beste resultatene, på bekosting av spillerutvikling og  utvikling av spillertroppen i et lengre perspektiv.


Brann har nå igjen en av de eldste førsteelleverne i eliteserien, med begrenset videresalgspotensiale. Det har vi sett noen ganger tidligere og det har sjelden endt godt.


Jeg tror ikke han har noe i mot dem. Jeg tror han er skeptisk. Altså at han ser på dem som risikable. Hvis en 19-åring med 2. divisjonserfaring og en 25-åring med 150 kamper i ES er like gode på trening, så er 25-åringen det trygge valget og blir valgt. Han er i utgangspunktet skeptisk til å sette uprøvde unggutter inn på laget, og omrokkerer for å unngå det.

Og man kan gjerne skyve ansvaret over på sportssjefen, men det blir jo krevende å sette sammen en stall som skal gi de unge sjansen når treneren heller flytter halve laget rundt enn å bruke en unggutt fra start ved skader.

esp123

Det er jo ikke riktig. Helland, Torsvik, Wassberg har alle fått debuter under Horneland. Torsvik ble om noe brukt for mye før han var skikkelig klar. Wassberg har alltid fått rikelig med spilletid så sant han har vært skadefri. Helland ble kastet inn fra start isteden for å «rokkere på halve laget»

Men Horneland deler ikke ut spilletid bare pga. en spiller er ung. Hjorteseth virker å være en spiller han har begrenset med tro på. Men det er ikke fordi han er ung. Det er fordi han mangler egenskaper Horneland setter pris på hos sine midtbanespillere.

Mitt inntrykk er at Horneland forholder seg til det laget han har, og ønsker å maksimere sjansen for seier for en hver anledning. Hvorvidt spilleren er gammel eller ung tror jeg betyr veldig lite.

krakra

Quote from: esp123 on April 30, 2024, 09:56:40 AMDet er jo ikke riktig. Helland, Torsvik, Wassberg har alle fått debuter under Horneland. Torsvik ble om noe brukt for mye før han var skikkelig klar. Wassberg har alltid fått rikelig med spilletid så sant han har vært skadefri. Helland ble kastet inn fra start isteden for å «rokkere på halve laget»

Men Horneland deler ikke ut spilletid bare pga. en spiller er ung. Hjorteseth virker å være en spiller han har begrenset med tro på. Men det er ikke fordi han er ung. Det er fordi han mangler egenskaper Horneland setter pris på hos sine midtbanespillere.

Mitt inntrykk er at Horneland forholder seg til det laget han har, og ønsker å maksimere sjansen for seier for en hver anledning. Hvorvidt spilleren er gammel eller ung tror jeg betyr veldig lite.
Torsvik og Helland fikk sjansen da Horneland var tom for alternativer. Se på benkene mot VIF og Ham-Kam.
Du sier at Helland ble kastet inn fra start istedenfor å rokkere halve daget. Benken bestod av Simba, Trengereid, Eikrem, Holmen Johansen, Tufekcic.

Mot HamKam var benken Holmen Johansen, Helland, Hjorteseth, Trengereid og Haaland.

fortune

Quote from: esp123 on April 30, 2024, 09:32:44 AM
Quote from: fortune on April 30, 2024, 09:07:52 AMJeg tror ikke Horneland har noe imot unge spillere, men han virker å bare ha fokus på å maksimere resultatet i den neste kampen. Da prioriteres erfarne spillere som på kort sikt gir de beste resultatene, på bekosting av spillerutvikling og  utvikling av spillertroppen i et lengre perspektiv.


Brann har nå igjen en av de eldste førsteelleverne i eliteserien, med begrenset videresalgspotensiale. Det har vi sett noen ganger tidligere og det har sjelden endt godt.



Tror det er veldig få trenere som ikke tenker sånn. De skal også skape en kultur og ha en sunn konkurranse innad i den stallen de har til rådighet. Det er opp til sportslig leder å sette sammen en stall i tråd med strategien. Det er bare å se på Liverpool sin stallplanlegging etter at Klopp har hatt en mer hands-on tilnærming...

Kristiansen og Castro forsvinner nok etter sesongen. Heltne Nilsen må snart erstattes. Det er noen muligheter her for foryngelse. Vi får se hvordan POL løser det. Planlegging har aldri vært hans sterke side.

Vet ikke om jeg helt skjønte Klopp-poenget ditt. Utifra CIES sin liste gjør Liverpool det relativt bra på bruk av unge spillere, til tross for Klopps utvidete fullmakter. De gjør det også med en del lokale spillere, i motsetning til for eksempel Chelsea.

Jeg vil si at det finnes en del trenere som er i stand til å fokusere litt lengre frem enn neste kamp, i det minste på en hel sesong eller 2-3 sesonger når de er nyansatte. Den type trenere vil i større grad være tilbøyelig til å investere i yngre spillere som trenger 4-5 kamper før de tar nivået.
First is first, second is nothing

esp123

Klopp beholdt nok Henderson, Milner og Fabinho litt for lenge. Samme kan nok sies om Salah og Robertson. Det er ikke tilfeldig at Liverpool har hatt en nedadgående kurve etter at Edwards forsvant ut.

I tillegg har signeringene vært av ymse kvalitet, og det er nok en annen diskusjon.


Lasaron

Jeg gjentar kanskje meg selv, men det er greit nok at Hornis tar ut det laget han mener er best på kort sikt. Og så må POL sette sammen en stall som gjør at vi får en sunn ettervekst og sunn spillerlogistikk.

Selv om Hornis skulle flytte rundt på eldre spillere for "å slippe å bruke unge" så vil likevel en god spillerlogistikk fra POL hjelpe på lang sikt. Den saken er bare helt inormt grei.

Og syns Hornis at det blir utålelig mange unge i stallen, hypotetisk sett, så får han heller si opp.

Det er viktigere å ha en god spillerlogistikk 20 av 20 år enn å ha Hornis som trener, og så blir spillerlogistikken dårlig.

Men jeg mener det skal være mulig å få til begge deler.
Tren på langskudd

Kagain

Quote from: ACHTUNG on April 30, 2024, 08:40:44 AMDet største mysteriet i Branns spillerlogistikk-kabal er at det ikke har blitt vurdert en gang å gå til innkjøp av en kvalitetsspiss, i tillegg til Finne og Heggebø. En spiss som gjerne har litt av alt. For nå er Finne ute et par kamper, noe som det også hele veien er en viss fare for ellers, i og med at skadefrekvensen er relativt høy i Brannlaget, så hvorfor ikke legge penger i en spiller til som har fokus på å gjøre mål?

Kvalitetsspisser har de jo, med Heggebø og Finne. Det som har blitt løftet her i forumet er at man bør ha en ung reservespiss i tilfelle skader på en eller begge av disse to andre. Spørsmålet er om Horneland & co vil ta sjansen på å la noen yngre foler i Brann 2 få prøve seg. Kan hende noen av disse har de ferdighetene du etterspør.

Giles

Brann skulle hatt en god spiss til, gjerne ung, gjerne bevegelig og med god fart. Den situasjonen burde vært løst med hyppigere skifter og deling av spilletid.

Superjack

Brann og alder i spillertroppen er tatt opp i dagens BA.

Brann er nest eldst.

Horneland er fornøyd med å ha en stall med spillere i sin beste alder og fremhever skadene på Kniklas og Torsvik.

Mer interessant når BA utfordrer POL på om stallen av etablerte er for stor, og om de tenker å gjøre noe med den, for å slippe til yngre spillere. Og om Brann har planer om å gjøre grep i forhold til alderen i stallen.

« Konfrontert med at Brann er nest eldst i Eliteserien, sier sportssjef Per-Ove Ludvigsen følgende:

- Dette er noe vi er klar over, og noe vi diskuterer kontinuerlig. Det er noe som opptar oss.»

Så om stallen av etablerte er for stor, og det skal forynges, da må noen ut.

Hvem skal / bør ut i denne prosessen?
Brannsupporter.

fortune

Bare få å skjønne kontekst, ifølge hvilken parameter er Brann nest eldst?
First is first, second is nothing

andreas1989

May 02, 2024, 07:13:47 AM #713 Last Edit: May 02, 2024, 09:28:26 AM by andreas1989
Forsvinner Kristiansen ut etter sesongen så faller jo snitt alderen greit bare som en følge av det.

Skulle Jeff bli solgt så erstattes han av Helland/Holten.

Crone er åpenbar da Pedersen har signert ny kontrakt.

Katrum og Castro er to stykker som må bevise sin verdi denne sesongen.

Så er det reservekeeperen da som som ikke er god nok, men likevel skulle signeres.

Superjack

Quote from: fortune on May 02, 2024, 07:11:19 AMBare få å skjønne kontekst, ifølge hvilken parameter er Brann nest eldst?

Brann er nest eldst i Eliteserien.
Bare Hamkam har hatt høyere snittalder på startlaget i ES så langt.

Påpekes også at Blomberg var yngste fra start mot Levanger med sine 24 år.
Brannsupporter.

Lasaron

Så vidt jeg har fått med meg, er følgende spillere på kontrakt bare ut året:

Holmen, Crone, Castro, Kristiansen og Simba.

Foreløpig bør det være uaktuelt å fornye med noen av de. Og planlegge hvem av de som kanskje kan erstattes med interne opprykk. Vi har jo landslagskeepere bak Holmen. Holten kan komme inn for Kristiansen. Tomar for Castro. Kvale, Remmem og Eikrem kan være aktuelle for opprykk. Og så skal vi da kunne ha penger til å hente en som allerede har vist litt mer, men som fortsatt er ganske ung.
Tren på langskudd

pidre

Tomar er vel ingen erstatter for Castro? Tenker Crone, Holmen og Simba går på bosman, og at det blir nye kontrakter til Kristiansen og Castro.
Saludar a los monos!

Lasaron

I stallen, kanskje. Vi har jo en del som kan spille ving utenom.
Tren på langskudd

ostraume

Alle skjønner vel at Holmen blir forlenget, enten vi vil eller ikke :-D
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Svarene fra Horneland viser at han bør ha begrenset makt når det kommer til spillerlogistikken. Selvfølgelig liker han mange spillere i sin beste alder. Da kan han maksimere resultatene her, og så stikke til en annen klubb når disse spillerne ikke lenger er i sin beste alder og nedturen kommer.

pidre

Målsettingen for klubben (ikke bare for Hornis)  bør vel uansett være å maksimere resultatene, eller?




Saludar a los monos!

krakra

Quote from: pidre on May 02, 2024, 11:09:55 AMMålsettingen for klubben (ikke bare for Hornis)  bør vel uansett være å maksimere resultatene, eller?





Nei, målet må være å bygge en stabil og solid klubb som kan være i toppen over flere år og utvikle seg over tid. Ikke satse alt på en to-tre år lang maksperiode etterfulgt av en kollaps. Det er skremmende å se på dagens stall og tenke at vi får en middels sesong der vi ikke kvalifiserer oss til Europa og ender på 7. plass. Hva sitter vi igjen med da? En ganske ordinær stall der snart halve stallen har rundet 30 år og ingen er spesielt attraktive for klubber som vil betale mye penger.

esp123

Quote from: pidre on May 02, 2024, 11:09:55 AMMålsettingen for klubben (ikke bare for Hornis)  bør vel uansett være å maksimere resultatene, eller?






Over tid bør vi maksimere resultatene. Vi bør mao. planlegge for p bytte ut eldre spillere før de begynner å falle i prestasjonene. Noe de uunngåelig vil gjøre.

Erstatte etablerte spillere med etablerte spillere vil over tid være en lite bærekraftig strategi. Etablerte spillere koster penger, mens eldre spillere med nedadgående karrierekurver får man mest sannsynlig ingenting for. Da vil man over tid bli svakere, og ihvertfall være svært sårbare for er fall i prestasjonene. Det har blitt vist gang på gang.

ostraume

Jeg tenker det viktigste for en positiv utvikling er å ha spillere som blir bedre. Jeg er med på at alder er et relevant moment der, men kjøper ikke at det er så altoppslukende som enkelte tilsynelatende skal ha det til.

Jeg tenker det er langt viktige med en spillestil som virker utviklende. En god treningshverdag,

Og det gjentakende argumentet med at "vi har sett det før"? Det var ikke mellomhøy alder på troppen som gjorde at LAN sitt lag presterte svakere. Det var andre momenter. Først og fremst en spillestil som ikke motiverte spillergruppen.

Kaoset under Kåre handlet om mye rart, men snittalderen er ikke akkurat det viktigste jeg vil trekke frem der.

Tilsvarende med Norling. Det var mange grunner til at det gikk som det gikk, men snittalder var ikke en av de.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Det handler om at man har anledning til å erstatte viktige spillere med nye spillere av tilsvarende kvalitet. Det forutsetter at man har en del inntekter fra spillerne som forsvinner, en rød tråd i spillerlogistikken og at man ikke må erstatte for mange samtidig. Om to år er halve stallen vår fylt 30 år. Da sier det seg selv at man snart står ovenfor et betydelig generasjonsskifte. Uten at det er så lett å se hvor pengene til dette skal komme fra.

Norling og KI var ikke her lenge nok til å snakke om noen strategi. De kom jo inn da kollapsen etter Skarsfjord og LANs var i fullt gang. Og denne kollapsen handlet mye om at man bygget en kortsiktig suksess på "spillere i sin beste alder", som man ikke klarte å erstatte da de forsvant eller ikke var i sin beste alder lenger, fordi de ikke var salgbare.

ostraume

Det er vel ingenting som tyder på at vi trenger å erstatte mange spillere i løpet av denne sesongen/før neste? Litt avskalling (Castro? Ruben? ++?) må vi jo regne med, men synes ikke det ser så dramatisk ut nå.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

ostraume

Og uenig i at høy snittalder var et avgjørende poeng i at Skarsfjord/Norling/LAN/Kåre sine regimer tok slutt.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Quote from: ostraume on May 02, 2024, 11:59:30 AMDet er vel ingenting som tyder på at vi trenger å erstatte mange spillere i løpet av denne sesongen/før neste? Litt avskalling (Castro? Ruben? ++?) må vi jo regne med, men synes ikke det ser så dramatisk ut nå.
I 2026 er halvparten av dagens stall fylt 30 år. Halve stallen er mye. Så kan det jo også være at vi mister noen av de yngre også, som Heggebø, Blomberg, Mathisen, Horn Myhre, Sery Larsen og Warming. Uten at noen av de trenger å genere all verdens med inntekter heller.

Det er jo et lite lyspunkt at man faktisk hentet Hellan som Crones framtidige erstatter, men det skjedde ikke før man hadde fått nei fra flere eldre alternativer.

ostraume

Hvis du skal regne på stallen 2026 må du nesten regne bort alle som ikke er under kontrakt for 2026. Det hadde jo vært interessant!
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

ostraume

Om ikke så blir det bare dumt. Hva med 2028? Det ser jo bekmørkt ut! Tenk hvor høy snittalder vi har da!
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

esp123


Quote from: ostraume on May 02, 2024, 11:42:40 AMJeg tenker det viktigste for en positiv utvikling er å ha spillere som blir bedre. Jeg er med på at alder er et relevant moment der, men kjøper ikke at det er så altoppslukende som enkelte tilsynelatende skal ha det til.

Jeg tenker det er langt viktige med en spillestil som virker utviklende. En god treningshverdag,

Og det gjentakende argumentet med at "vi har sett det før"? Det var ikke mellomhøy alder på troppen som gjorde at LAN sitt lag presterte svakere. Det var andre momenter. Først og fremst en spillestil som ikke motiverte spillergruppen.

Kaoset under Kåre handlet om mye rart, men snittalderen er ikke akkurat det viktigste jeg vil trekke frem der.

Tilsvarende med Norling. Det var mange grunner til at det gikk som det gikk, men snittalder var ikke en av de.

Sjansen for at en spiller skal bli bedre er vesentlig større jo yngre de er. Henter man en 28-åring, så er ikke det sannsynlig at spilleren kommer til å bli vesentlig bedre. 

Det er ingen som sier at man skal kun ha unge spillere. Men ikke ha noen spillere som kan generere inntekter i form av spillersalg vil gjøre at en klubb som Brann i en liga som Eliteserien får mindre resursser til å hente kvalitetsspillere. Sågar også "etablerte" og spillere som vil bli god. Vi kan ihvertfall ikke ha eldre etablerte spillere som ikke bidrar i førsteellveren. Dette var en av mange grunner til at LAN-tiden endte som den endte.

Og det er vel ingen som trekker frem Kåre og Norling? Jeg vil si Kåre-kaoset kom som en direkte årsak av år med feil strategi-valg.

Et siste poeng er at eldre spillere tåler mindre belastning, og er mindre egnet for en energisk og "utvikiklende" spillestil, så man må legge opp spillestilen deretter.

krakra

Quote from: ostraume on May 02, 2024, 12:27:48 PMHvis du skal regne på stallen 2026 må du nesten regne bort alle som ikke er under kontrakt for 2026. Det hadde jo vært interessant!

Hvorfor må vi regne de vekk? De vil jo forsvinne gratis og må erstattes uten at vi har inntekter til å erstatte dem. Det er jo poenget. Vi har en stall som står ovenfor betydelige utskiftninger de neste par årene, og som har svært begrenset inntektspotensiale. Det er jo det som gjør dette lite bærekraftig.

Ser du ikke forskjellen på at vi selger Wolfe for 30 millioner og Rasmussen for 12 millioner og skal erstatte dem og på at SHN og Kristiansen legger opp, og Finne mister piffen, går til en svakere klubb for 1 million og alle tre må erstattes?

ostraume

Jeg skjønner hvor du vil hen, men premisset bygger på at vi er avhengig av enten store spillersalg eller Europapenger for å få det til å gå rundt. Er vi det?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Nå vi skal erstatte spillere som SHN, Dyngeland, Kristiansen, Finne og Castro, Sery Larsen, Horn Myhre, Blomberg osv så tror jeg vi er avhengige av inntekter fra spillersalg eller e-cup for å finansiere det ja. Har vi en ambisjon om at laget skal bli bedre rent kvalitetsmessig vil nok det koste en del. Særlig når treneren ikke er så hypp på å hente unge, uferdige spillere og utvikle dem inn i disse nøkkelrollene.


fortune

Quote from: ostraume on May 02, 2024, 12:37:50 PMJeg skjønner hvor du vil hen, men premisset bygger på at vi er avhengig av enten store spillersalg eller Europapenger for å få det til å gå rundt. Er vi det?


Når middels eliteseriespillere koster 5 millioner per stk og de som er litt bedre koster det dobbelte, tror jeg det er vanskelig å opprettholde topp-4-ambisjoner uten egenutviklede spillere, spillersalg eller Europacup.

En spiller som Pallesen koster dessuten et par millioner i året i lønn osv. (eksempel valgt fordi det ble kommunisert på et tidspunkt)

 Hva tror du selv?
First is first, second is nothing

Kagain

Her er forøvrig den BA-artikkelen som ble nevnt lengre oppe

https://www.ba.no/na-er-brann-snart-eldst-i-klassen-noe-som-opptar-oss/s/5-8-2611851

Horneland blir spurt direkte om litt forskjellig, blant annet dette med spillere fra Brann 2.


- Hvorfor har ikke noen fra Brann 2 fått være med i noen av cuprundene?

- Det er fordi de spiller i 2. divisjon, og i de to første rundene har vi møtt lag fra 4. divisjon og 3. divisjon. Da har de en bedre utviklingsarena på Brann 2, svarer Horneland, som heller ikke hadde med seg noen Brann 2-spillere mot 1. divisjonslaget Levanger.
Tror på flere stjerneskudd

- Er gapet fra Brann 2 til A-laget for stort i dag?

- Nei, jeg tror fortsatt at vi kommer til å produsere unge fremadstormende. Vi har lovende keepere som er i A-troppen og du har en Eivind Helland som er i A-troppen. Du har Jensen Wassberg som er fullblods, og Torsvik som var i ferd med å bli fullblods. Og så er det noen spennende unggutter bak der også, svarer Horneland.


Jeg vet ikke helt om jeg 100% kjøper argumentet om utviklingsarenaen Brann 2. Spesielt om medisinen er å ikke se på det som utvikling, men snarere spille med spillere som er "ferdig utviklet".

Det Horneland sier om de unge fremadstormende vet jeg ikke om er helt korrekt. Jeg tror han på Torsvik og Jensen Wassberg. Der har han noe å vise til. Helland delvis. De unge keeperne har jeg ikke helt troen på at han setter så høyt siden han hentet EHJ etter at han allerede var gått til en annen klubb. Grønner på sin side føler en ro ved at Brann har bærebjelker som ikke skal gå noen steder (Finne, Pallesen Knudsen, SHN og Kristiansen er de han trekker frem)

I en annen artikkel kommer Julie Sætre med følgende betraktninger

https://www.ba.no/her-er-mannen-som-er-mest-fornoyd-med-branns-merkeligste-signering/s/5-8-2609698

"Brann har uttalt at de vil satse på ungguttene, men allerede under Marbella-leiren så trenerteamet at det intensive nivået var høyt for dem. Da spilte de to ofte med Brann 2-guttene, mens Holmen Johansen spilte med A-stallen, selv om han den gang var klubbløs"

Jeg stiller litt spørsmål rundt dette også. Har noen fra Brann bekreftet dette, eller er det Julie Sætre som spekulerer på bakgrunn av tilbakemeldinger fra Grønner og andre?

andreas1989

Det er uansett interessant at bergenspressen omsider har begynt å borre litt i dette noe som fører til at Per-Ove må komme med en uttalelse om hva som faktisk er strategien til klubben om ikke Horneland.

Horneland virker jo ikke å være fremmed for å gi de unge tilit over tid når de først har grepet muligheten, problemet er jo at de mulighetene må presse seg frem for ellers er det ikke det ikke mange muligheter til å vise seg frem for en ung spiller når alternativene er etablerte.

Det var jo litt oppløftende å høre Horneland snakke om Hellan i går så kanskje det blir noen minutter fremover og til og med kanskje en start enten mot Kristiansund eller Sandefjord? Crone feberen enkelte hadde ser ut til å stilnet igjen så her skal det være muligheter selv før Tore Potet er tilbake i miksen. 

Corran

Quote from: krakra on May 02, 2024, 10:20:36 AMSvarene fra Horneland viser at han bør ha begrenset makt når det kommer til spillerlogistikken. Selvfølgelig liker han mange spillere i sin beste alder. Da kan han maksimere resultatene her, og så stikke til en annen klubb når disse spillerne ikke lenger er i sin beste alder og nedturen kommer.
Tror ikke det er slik Horneland tenker.
Men trenere bør vel egentlig alltid ha litt begrenset makt i tilfelle de forsvinner eller sparkes.
Så har det jo ingen ting å si hvor mye/lite makt treneren har den dagen det skal inn en ny trener.
Stallen er mest sannsynlig ikke like perfekt for den neste treneren selv om en ansetter en trener med samme spillesystem.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Kagain

Quote from: andreas1989 on May 02, 2024, 13:28:37 PMDet er uansett interessant at bergenspressen omsider har begynt å borre litt i dette noe som fører til at Per-Ove må komme med en uttalelse om hva som faktisk er strategien til klubben om ikke Horneland.

Horneland virker jo ikke å være fremmed for å gi de unge tilit over tid når de først har grepet muligheten, problemet er jo at de mulighetene må presse seg frem for ellers er det ikke det ikke mange muligheter til å vise seg frem for en ung spiller når alternativene er etablerte.


Ja, det må vel være lov å si at Horneland tenderer mot det litt risikoaverse når det gjelder ungfoler. Som du sier: om tingene har stilt seg slik at han ikke har hatt andre muligheter og nevnte foler har vist at de leverer så får de oftere sjansen.

Uansett fint at bergenspressen har begynt å plukke på det som enkelte her på forumet har sett varslene på en lang stund...

andreas1989

Ja det kan virke som at det må presse seg frem slik det strengt tatt gjorde med Wolfe og Torsvik og egentlig Wassberg inn mot denne sesongen. Men Wassberg har jo fått spilletid tidligere og Heggebø før det igjen, så det er litt vanskelig å være veldig bombastisk, men Horneland er liksom ikke typen som bygger opp talentene ved å slenge de innpå et kvarter her og et kvarter der. Hvordan var egentlig dette i Haugesund og Rosenborg?

Uansett så kan jeg forstå denne argumentasjonen rundt Brann 2 spillerne så langt mtp 2 div vs Lyngbø. Men det skal bli spennende å se i sommer når 2 div tar ferie og A-laget har et tett program.

Pete05

Jeg tror at om ikke lenge vil Hellan være en stor utfordrer til Crone. Dersom laget bytter de to, og hadde hatt sine to andre unge talenter friske (Torsvik og Niklas) så ville vi hatt ES sitt 3 yngste startellever, på nivå med RBK. Så dette med snitt alder på start 11 er litt tilfeldig. Med disse tre inne så senkes snittalder med over 3 år.

I tillegg må man regne med at nettopp disse tre ville vært de største potensiale for salg slik at vi man da må ha erstattere klare (dog med en mellomperiode kanskje med mer etablerte spillere). Med dagens stall er det helt ok. Utfordringen er å ha mange talenter som må ha/forventer spilletid. Mer enn 3 yngre spillere er neppe heller bærekraftig for et lag som satser på topp ES nivå. Den snittalderen er feks over 1 år yngre enn BG og 3 år yngre enn Molde. Dette er lag som det er naturlig å sammenligne seg med.

Og evner vi å spille jevnlig i Europa så vil også muligheten for salg av spillere ikke bare øke i kroner mens også aldersgrensene bli utvidet i begge ender, kanskje opp til «voksne» spillere opp mot 26-27 år.

Klarer vi Europa i har med et sluttspill er faktisk utgangspunktet veldig mye bedre, både med tanke på attraktivitet for yngre spillere inn men også med tanke på priser ved salg.

andreas1989

Problemet slik jeg ser det er mer at det må noe spesielt/unngåelig til for at ungdommene skal få sjansen. Når de først får sjansen og tar nivået så lar Horneland dem mer enn gjerne spille, men de får ikke minutter av Horneland med mindre det tvinger seg frem.

Det beste eksempelet er fra i fjor når Tore Pedersen skulle ruse rundt på midtbanen mens Hjortseth som var holdt igjen av Horneland fra et mesterskap måtte se hele kampen fra benken. Og da spilte vi mot Ham-Kam ikke Glimt.

Det handler om å tørre å satse samtidig som man sender ut et signal nedover rekkene. La ungguttene får sine minutter her og der og de åpenbare sjansene når det trengs eller passer seg.

Men hvordan var dette i Haugesund og i RBK under Horneland?


Kjell249

Horneland bryr seg ikke om alder. Han bryr seg heller ikke om prislapp. All historikk tilsier at han til en hver tid stiller med det laget som han mener har størst mulighet til å vinne kampen og underholde publikum. Om det er Niklas på 17 år i kvalikplass for eliteserien, så spiller han.
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

Giles

Gneldring på Horneland er latterlig og forteller klart og tydelig hvorfor Brann ikke tåler glimt av suksess. Støtt laget og de vil få opp dampen. Brann fortjener bedre.

andreas1989

Nei det er fælt å tenke langsiktig og bærekraftig, det må vi aldri gjøre i denne klubben...

Corran

Problemet med Hjortesett var har han manglet en del på den delen av spillet som er uten ball.
Disse manglene mener da sannsynligvis Horneland er såpass store at han ikke fikk spille så mye
Med ball skrøt han jo mye av ham
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

andreas1989

Problemet med Tore Pedersen som midtbanespiller er at han mangler alt utenom det som skjer uten ball og litt av det også. Et fryktelig merkelig valg med symboleffekt.

Corran

ThoreP er en spiller jeg ønsker Brann kvitter seg med. Selv om han er allsidig er han ikke god nok i noen roller.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Dickens

Det virker som enkelte supportere konsekvent ønsker unge spillere inn på laget bare fordi de er unge. Ingenting om kvalitet. Jeg har full tiltro til at Horneland, Huse og Fakiri har bedre oversikt fra treningshverdagen enn dere på hvor nivået ligger. Det er ikke sånn at hele Brann 2 består av Kniklas'er, Wolf'er eller Torsvik'er. Tvert imot! Det går evigheter mellom hver gang det dukker opp slike spillere. Skal vi hente slike spillere fra andre klubber som Glimt og Molde gjør så koster det 15-20 millioner. Minst. Beløp Brann bare kan drømme om å handle for.

andreas1989

May 04, 2024, 06:33:03 AM #749 Last Edit: May 04, 2024, 06:45:19 AM by andreas1989
Quote from: Corran on May 03, 2024, 22:52:02 PMThoreP er en spiller jeg ønsker Brann kvitter seg med. Selv om han er allsidig er han ikke god nok i noen roller.

Thore Pedersen er blitt diskutert opp og ned tidligere, mitt standpunkt er at han er bedre enn Crone som back og kan gjøre en jobb som stopper, men har ikke noe på midtbanen å gjøre. Realiteten er uansett den at Tore Pedersen har fått ny kontrakt noe som bør utelukke at Svenn Crone får ny kontrakt.

Quote from: Dickens on May 03, 2024, 23:13:35 PMDet virker som enkelte supportere konsekvent ønsker unge spillere inn på laget bare fordi de er unge. Ingenting om kvalitet. Jeg har full tiltro til at Horneland, Huse og Fakiri har bedre oversikt fra treningshverdagen enn dere på hvor nivået ligger. Det er ikke sånn at hele Brann 2 består av Kniklas'er, Wolf'er eller Torsvik'er. Tvert imot! Det går evigheter mellom hver gang det dukker opp slike spillere. Skal vi hente slike spillere fra andre klubber som Glimt og Molde gjør så koster det 15-20 millioner. Minst. Beløp Brann bare kan drømme om å handle for.

Hvor god kontroll har du selv på Brann 2? En veldig fin og naturlig sammenlikning blir jo William Kvale som i en alder av 17 år har langt flere kamper i 2 div enn det både Wolfe og Torsvik hadde å vise til i samme alder, samtidig som han er mer merittert i U-landslag sammenheng. Ungguttene på Brann 2 har en meget god kamp hverdag med seniorfotball så å avfeie dem slik du gjør blir for dumt. Og hvem i allverden har egentlig påstått at vi skal hente enkelt spillere for 15-20 millioner? Det virker jo ikke som at du helt forstår hva enkelte her inne etterlyser når det kommer til en klarere retning for spillerlogistikken. Det er ingen som tror at det bare er å gå ut å kjøpe et helt lag med wonderkids, vi må gjøre jobben som klubb selv, men da nytter det ikke å fortsette med den tilnærmingen vi har nå. Vi må satse på de unge og la dem få spilletid fremfor at spillere uten noe vidersalgspotensiale skal komme inn å få minutter her og der.

Go Up