• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overganger 2012

Started by Lasaron, September 03, 2011, 17:13:55 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

roaldinho

Quote from: Nixon on February 23, 2012, 14:11:37 PM
Er det noen klubber i England som ikke har økonomiske problemer?


Man City, Chelsea, QPR, Tottenham, bare for å nevne noen ;)
Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

armando

February 23, 2012, 16:47:10 PM #2951 Last Edit: March 01, 2012, 15:31:25 PM by armando
Quote from: Oppreist on February 22, 2012, 13:45:08 PM
VIF ser nå bra ut på papiret men har hatt en dårlig vinter.  Vi skal imidlertid ikke glemme at vi også hadde en svært dårlig vinter i fjor.  VIF er litt som Brann, de kan havne hvor som helst på tabellen.  Sterk spillerstall på papiret - men skadeutsatte og kanskje litt stresset trener...?


Dårlig og dårlig
. De spilte med et tilnærmet C-lag når media meldte at VIF tapte mot Ull/Kisa (som nå er adecco-lag, sier litt om Norsk fotball). 0-5 mot FCK i parken er ikke pent men deres sesong starter vel tidligere?

Uansett, 3 kamper på la manga med null baklengs nå.

Men de har lett i at de er uforutsigbare. Og dersom de taper noen kamper i starten av sesongen kommer Martin til å bli kjeppjaget fra Oslo.

Klaus_Brann

Quote from: Nixon on February 23, 2012, 14:12:35 PM
http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article5942307.ece

For erfaringen vår er at det er en kjernegruppe på 13-14 mann som spiller mer eller mindre fast.

Var det så mange?:)




Synes vi skal holde på det Skarsfjord sier om kampen;



En sånn tilnærming ser ut til å fungere bra ;)
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Xminator

Leciejewski
Birkir Már Sævarsson - Markus Jonsson - Zsolt Korcsmár - Erdin Demir
Rodolph Austin - Tomasz Sokolowski
Erik Mjelde - Fredrik Nordkvelle - Bentley
Kim Ojo

Leciejewski er bankers
Sævarsson og Demir har nok også tilnærmet klippekort
Den som spiller til høyre av Johnsson og Korcsmar har klippekort, den som spiller til venstre vil ha konkurranse av Grorud frem til seriestart
Austin og Sokolowski er bankers
Mjelde og Bentley er nok de som er nærmest å bli erstattet av andre spillere, Nordkvelle er nok også mer utsatt enn noen av de andre på laget. Den offensive 3'eren er i det hele tatt det største spørsmålstegnet og der vi har to nye spillere i Askar og Niasse, samt talentene Haugen og Larsen.
Ojo er bankers.

Jeg tror denne sesongen (forutsatt at det ikke blir skader eller mye karantener) står og faller på hvor godt den offensive 3'eren på midten fungerer. Resten av 11'eren har medaljekvalitet. Benken er fortsatt noe tynn, joda det er alternativer til de offensive, det er solid dekning i forsvaret og flere spillere kan steppe inn på defensiv midtbane, men jeg synest det mangler spillere med evnen til å endre kampbilde. Slik det er nå tror jeg det kan bli mye det samme når man bytter Ojo mot Barmen, eller Larsen mot Bentley. Eller Haugen mot Nordkvelle. Det mest ekstreme grepet Skarsfjord har i verktøykassen er å spille med Ojo OG Barmen samtidig. Det er ingen typiske bakromsspisser. Det er ingen typiske hodespillere i Kovacs/Iversen/Aarøy-klasse. Niasse er nå det store spørsmålstegnet i den sammenheng, vi kan håpe han blir multiverktøyet som endrer kampbilder.

Det jeg er mest spent på er om offensive backer blir det store våpenet vårt mot etablert forsvar denne sesongen. Med Ojo og Mjelde i boksen kan det fort bli en del mål av det.

krakra

Syns både Haugen, Larsen og Niasse er typer som kan snu kampene. Det handler bare om at de slår til. Niasse og Larsen er spillere som fort kan dra av et par mann og da er mye gjort i TL. Haugen har et bra skuddbein og det er ikke store justeringene som skal til før flere av fjorårets forsøk går inn. Han kom jo også inn og vant to kamper på rad i fjor. I tillegg til utligningen mot Viking i cupen. Hvis Ojo fortsetter som i fjor og kanskje blir enda mer stabil handler det også mye om å få satt han opp i scoringsposisjon. Det er alle tre i stand til på en god dag. Hvis Kvelle og/eller Mjelde havner på benken er det også spillere som kan komme inn og score et avgjørende mål. Mjelde hadde jo et par-tre kamper i fjor han var helt usynlig før han plutselig dukket opp og scoret. Kan sikkert gjøre det samme om han kommer inn fra benken. Vi har få som "garantert" vil komme inn og snu kampen, men flere som kan gjøre det.

ostraume

Enig i disse vurderingene. La oss be til høyere makter om at Soko, Austin og Ojo holder seg skadefrie. I tillegg til sidebackene. For at spillet skal bli må de rett og slett spille, og vi blir godt svekket om det er ute.

Hele den offensive treeren har god dekning. Noe som er bra. Men også negativt, da vi mangler de helt store stjernene (type Huseklepp) i det leddet.

Jeg tipper Mjelde er dømt til backuprolle som "kant", mens Haugen blir Nordkvelle-backup.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Romarius

Nja, ikke så sikker på det. Jeg tipper Mjelde kommer til å starte første kamp på OM, mens Nordkvelle sitter på benken. Etter kampen i går å dømme, er dette i så fall et greit valg.
Bentley og Asgar tar kantene.
Så blir Haugen, Nordkvelle og Niasse byttet inn. Tipper dette blir de "faste" 14. Grorud, Fakiri, Larsen og Barmen stilleri rekken bak der igjen - disse rykker opp i køen hvis skader.

ostraume

Enig i de "faste" 14, men Nordkvelle tar OM og Mjelde tar benken.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Huff

Quote from: ostraume on February 24, 2012, 09:29:14 AM
Enig i de "faste" 14, men Nordkvelle tar OM og Mjelde tar benken.


Enig, ganske sikker på at Nordkvelle ble hentet som en sokm skulle gå rett inn i ellveren, og selv om Mjelde ikke er en dårlig OM, vil jeg påstå at Kvelle er bedre basert på det han presterte i Godset.

Romarius

Etter hvert tror jeg også Nordkvelle tar plassen. Men mot Rosenborg spiller Mjelde, bare vent å se.

Xminator

Slik kampen var i går så ville jeg hatt Mjelde inn sentralt til fordel for Nordkvelle. Om backene fortsetter å få kjøre såpass fritt, så handler det kun om å få Mjelde så mye i avslutningsposisjon som mulig. Der er han ekstremt effektiv.

Det hadde også vert gøy om man kunne utviklet en spillestil der også en av stopperene går på en del offensive raid ala Scharner. Vi har tross alt to defensive midtbanespillere som kan rekke motstander ut av posisjon og dekke defensivt rom også sentralt og ikke bare i hullene etter backene...

Huff

Quote from: Xminator on February 24, 2012, 16:52:31 PM

Det hadde også vert gøy om man kunne utviklet en spillestil der også en av stopperene går på en del offensive raid ala Scharner. Vi har tross alt to defensive midtbanespillere som kan rekke motstander ut av posisjon og dekke defensivt rom også sentralt og ikke bare i hullene etter backene...


I fjor ville det vært noe ala; ''hadde vært greit om noen slo en pasning i ny og ne, i stedet for å løpe alene fremover til vi mistet ballen/polt en meningsløs langpasning på floppen Ojo''.

Var på jobb da Brann spilte i går, så fikk ikke sett kampen, men når en kommer med slike ønsker til forbedringer må det ligge uhorvellig mye bedre an enn det gjorde i fjor.

Hatleking

February 25, 2012, 00:51:08 AM #2962 Last Edit: February 25, 2012, 13:31:38 PM by Hatleking
Det er gjerne altfor tidleg, men kva har ein overgangstrådar for? Eg tenkjer sjølvsagt på neste vindauge og evt vindauget etter sesongen. Sjølvsagt er det vanskeleg å vurdere spelar for spelar før sesongen i det heile har starta, men spekulasjonar er jo det me brødfør oss på her :)

Moglege ut (pga overflødig):

- Kalvenes. Han får vel neppe ny kontrakt etter sesongen, og blir nok ut heile 2012.

- Grorud. Han har vel diverre ikkje teke dei rette stega gjennom vinteren slik det ser ut for meg. Det verkar som han er tredjeval på stoggarplass, noko som nok uansett gjev han mykje speletid. Spørjemålet er om det er plass til Grorud etter denne sesongen?

- Mjelde. Forum-hakkekylling. Siste treningskamp gav kanskje liv og rom for optimisme, men er det nok. Er det noko me kan forvente vedvarar? Han har alltid scora greitt med mål, men viss Bentley er tilbake, me har fått ein skikkeleg høgrekant og to andre kjempar om OM-plassen, kan det bli litt trangt når ein veit at me har andre unge som bankar på døra òg. Eg er litt usikker her, for på sitt beste kan han absolutt hjelpe laget.

- Fakiri. Like sprek som alltid, men det er vel ikkje veldig mange sesongar igjen no? Blir nok i Brann ut karriæra - og gjerne enda meir.

Moglege ut: (Andre årsakar)

- Kim Ojo. Viss han fortset utviklinga, kan han raskt bli kjøpt opp av ein annan klubb. I sær dersom han ikkje forlenger kontrakten. Viss dette skjer, mistar me nok den spelaren i laget som er vanskelegast å erstatte.

- Rudolph Austin. Tippeligaens beste spelar i fjor, og blir nok der å finne i år òg. Har berre eit år på kontrakten, og er i reell fare for å gå ut tida. No må me gjere alt me kan for å kunne halde på han!

- Zsolt Korchmar. Det gjekk rykte om at fleire klubbar var etter han, og han kan bli seld allereie til sommaren. No har me forholdsvis grei dekning på stopparplassen, men kvaliteten går godt ned viss han går vekk.



Moglege inn:

- Denne unge afrikanske backen. Eit spanande prosjekt.
- Grønner frå juniorstallen. Det er vel ikkje umogleg at han får bli medlem i hovudtroppen neste år.
- Duré. Bergensk stoppartalent i ein klubb i økonomisk krise. Dersom Zsolt forsvinn, synst eg me skal prøve å gå for denne guten. Eg meiner at Skarsfjord har sagt at han følgjer Duré.
- Huseklepp. No har han riktignok funne ein ny klubb, men han er alltid velkommen tilbake til Brann!

Fyll gjerne på.

Gulløl

I tillegg:

Erdin Demir, tror tiden hans i Brann blir relativ kort. Vil imponere såpass mye at han blir solgt før 2013 sesongen. Dette er noe Brann trolig allerede ser muligheten for siden de har han unge afrikanske venstrebacken på nytt treningsopphold. Mente å ha lest at han er med til La Manga også.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Klaus_Brann

Quote from: Hatleking on February 25, 2012, 00:51:08 AM
Det er gjerne altfor tidleg, men kva har ein overgangstrådar for? Eg tenkjer sjølvsagt på neste vindauge og evt vindauget etter sesongen. Sjølvsagt er det vanskeleg å vurdere spelar for spelar før sesongen i det heile har starta, men spekulasjonar er jo det me brødfør oss på her :)

Moglege ut (pga overflødig):

- Grorud. Han har vel diverre ikkje teke dei rette stega gjennom vinteren slik det ser ut for meg. Det verkar som han er tredjeval på stoggarplass, noko som nok uansett gjev han mykje speletid. Spørjemålet er om det er plass til Grorud etter denne sesongen?


Hvis han synes det er greit å være back up kan han godt være det, men hvis han står i veien for et up and coming talent klikker det for krakra, så det er kanskje greiest at han tar turen videre etter årets sesong;)
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Gulløl on February 25, 2012, 01:02:42 AM
I tillegg:

Erdin Demir, tror tiden hans i Brann blir relativ kort. Vil imponere såpass mye at han blir solgt før 2013 sesongen. Dette er noe Brann trolig allerede ser muligheten for siden de har han unge afrikanske venstrebacken på nytt treningsopphold. Mente å ha lest at han er med til La Manga også.


Såpass. Det er godt mulig, men får håpe han ikke imponerer så mye allerede. Av erfaring vet vi jo at det skal litt til, dog er han ung.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Quote from: Klaus_Brann on February 25, 2012, 01:05:18 AM
Quote from: Hatleking on February 25, 2012, 00:51:08 AM
Det er gjerne altfor tidleg, men kva har ein overgangstrådar for? Eg tenkjer sjølvsagt på neste vindauge og evt vindauget etter sesongen. Sjølvsagt er det vanskeleg å vurdere spelar for spelar før sesongen i det heile har starta, men spekulasjonar er jo det me brødfør oss på her :)

Moglege ut (pga overflødig):

- Grorud. Han har vel diverre ikkje teke dei rette stega gjennom vinteren slik det ser ut for meg. Det verkar som han er tredjeval på stoggarplass, noko som nok uansett gjev han mykje speletid. Spørjemålet er om det er plass til Grorud etter denne sesongen?


Hvis han synes det er greit å være back up kan han godt være det, men hvis han står i veien for et up and coming talent klikker det for krakra, så det er kanskje greiest at han tar turen videre etter årets sesong;)
Quote from: Klaus_Brann on February 25, 2012, 01:05:18 AM
Quote from: Hatleking on February 25, 2012, 00:51:08 AM
Det er gjerne altfor tidleg, men kva har ein overgangstrådar for? Eg tenkjer sjølvsagt på neste vindauge og evt vindauget etter sesongen. Sjølvsagt er det vanskeleg å vurdere spelar for spelar før sesongen i det heile har starta, men spekulasjonar er jo det me brødfør oss på her :)

Moglege ut (pga overflødig):

- Grorud. Han har vel diverre ikkje teke dei rette stega gjennom vinteren slik det ser ut for meg. Det verkar som han er tredjeval på stoggarplass, noko som nok uansett gjev han mykje speletid. Spørjemålet er om det er plass til Grorud etter denne sesongen?


Hvis han synes det er greit å være back up kan han godt være det, men hvis han står i veien for et up and coming talent klikker det for krakra, så det er kanskje greiest at han tar turen videre etter årets sesong;)
Burde strengt tatt provosere de fleste som bryr seg om Branb at de viser så lite vilje og handling bak ordene om talentsatsing på a-laget. At klassespillere som Ojo eller Austin, eller potensielle klassespillere som Niasse satses på på er vel og bra, men at spillere som Grorud som verken er gode nok eller viser tegn til at de noen sinne kommer til å bli det skal stå i veien for talentene holder ikke mål for en klubb som ønsker å bli et stabilt topplag.

Men for enkelte er jo kravene så lave at gode ord og fine tanker er mer enn nok. La oss bare håpe at vi er kvitt det meste av slike folk i den sportslige ledelsen og at de som er der faktisk gjennomfører de gode tankene.

Hatleking

Quote from: Gulløl on February 25, 2012, 01:02:42 AM
I tillegg:

Erdin Demir, tror tiden hans i Brann blir relativ kort. Vil imponere såpass mye at han blir solgt før 2013 sesongen. Dette er noe Brann trolig allerede ser muligheten for siden de har han unge afrikanske venstrebacken på nytt treningsopphold. Mente å ha lest at han er med til La Manga også.


Eg vurderte å skrive han opp òg, men tok meg i det då eg berre har sett glimt frå han i ein kamp :) Men ja - eg er heilt einig.

Sindre32

Quote from: krakra on February 25, 2012, 01:16:16 AM

Burde strengt tatt provosere de fleste som bryr seg om Branb at de viser så lite vilje og handling bak ordene om talentsatsing på a-laget. At klassespillere som Ojo eller Austin, eller potensielle klassespillere som Niasse satses på på er vel og bra, men at spillere som Grorud som verken er gode nok eller viser tegn til at de noen sinne kommer til å bli det skal stå i veien for talentene holder ikke mål for en klubb som ønsker å bli et stabilt topplag.

Men for enkelte er jo kravene så lave at gode ord og fine tanker er mer enn nok. La oss bare håpe at vi er kvitt det meste av slike folk i den sportslige ledelsen og at de som er der faktisk gjennomfører de gode tankene.
Antakeligvis ligger sannheten et sted midt i mellom

Saken blir jo hvorvidt han eller du er best skikket til å ta disse vurderingene, og om han kunne (og/eller burde) vurdert annerledes. Selvsagt bør man gi talenter spilletid, hvis man har muligheten til det. Men hvis man ønsker å være i toppen av TL, så kan man ikke hive inn på hva som helst kun fordi alderen er riktig.

Husk også at Brann gikk gjennom sesongen i fjor med minimalt med skader, noe som også gjør at det åpner seg færre muligheter til å bruke talenter og andre spillere som vanligvis ikke figurerer i førsteelleveren.

Jeg skulle også sett enkelte av juniorene mer i fjor fremfor spillere som Bentley og Labbetuss, men jeg vet ikke hva som på de gitte tidspunktene lå som grunn til lagoppstillingen og valgene som ble gjort. Uten å vite dette er det vanskelig å uttale seg for bastant.


krakra

February 26, 2012, 16:29:05 PM #2969 Last Edit: February 26, 2012, 16:46:55 PM by krakra
Her blir det mye pjatt og det eneste konkrete er noen stråmenn fra din side.

1. Hvem har sagt at vi skal bruke ungdommer nesten for enhver pris?
2. Hvem har sagt at det bare er opp til Brann?
3. Og hvorfor skal problemstillingen alltid være: Ungutter eller resultater? Jatakk, begge deler! Gjerne litt finspill også. Vi er tross alt Brann.

Faktum er at Brann knapt brukte en eneste ungdom i fjor, faktum er at tallene viser at Brann var det laget i TL som ga suverent minst spilletid til norske ungdommer. Faktum er at av fjorårets 30 kamper i TL startet vi med en egenprodusert spiller en eneste gang, og han ble byttet av til pause.

Det er et ganske langt steg derifra til å stille med rent juniorlag, for å si det sånn. Og det er neppe slik at dette utelukkende skyldes at vi har TLs dårligste ungdommer, eller at de konkurrerer med fantastiske spillere som Grorud, Mjelde, Bentley og Labukas som spilletid. Ja, talentene må ta sjansen, men de må også få den. Det eneste talentet som fikk noe som kunne ligne på en mulighet i fjor var Haugen, men også hans "sjanser" ble ganske avkortet av lite tillitt over tid, og veldig liten stabilitet i forhold til posisjon.

Jeg ser også helst at du argumenterer selv, og ikke bruker det verdiløse "Skarsfjord vet sikkert bedre enn deg"-argumentet. Det må være mulig å si seg uenig i trenerens disposisjoner uten at det skal komme. Hvis ikke kan vi jo bare slutte å diskutere her inne og heller sitte og skryte av Skarsfjord, Walstad og RBH i alt de gjør. Selv om vi er uenige. Siden de tross alt sikkert vet best.

Jeg kommer ikke på en eneste unggutt som har slått igjennom under Skarsfjord i Brann eller Haugesund. Jeg vet derimot at flere slo til da han forlot FKH, blant annet stjerneskuddet Joakim Våge Nilsen. Og spilletiden til unge spillere gikk voldsomt opp i FKH første sesong uten Skarsfjord. Sammen med prestasjonene.
Men det er sikkert en ren tilfeldighet.

Jada, det var få skader i fjor. Men i de tilfellene det faktisk var spillere ute, så så vi at Skarsfjord heller gjorde flere omrokkeringer enn å satse på unggutter i de gjeldende posisjonene. Jeg tviler sterkt på at Barmen får sjansen hvis Austin eller Soko skulle bli skadet, at Larsen får sjansen hvis Bentley er ute og er faktisk tvilende til om Haugen får sjansen hvis Kvelle blir skadet. Jeg tror også at vi i år igjen blir i bunnen av listen over spilletid til unge, norske spillere. Kanskje ikke heelt nederst, men helt klart bunn3.

Men det er klart. Det er jo bare gjetting uten grunnlag, så vi får bare vente å se.

Jose Arrogantio

February 26, 2012, 16:58:03 PM #2970 Last Edit: February 26, 2012, 17:15:45 PM by Jose Arrogantio
Synes det blir litt urettferdig mot Skarsfjord å hele tiden legge skylden på ham at en 17-åring ikke slo igjennom det ene året han var under Skarsfjords ledelse. Våge Nilsen var sikkert god nok til at han burde fått litt spilletid under Skarsfjord, men han var faktisk 16 år da den sesongen startet, hvor mange talenter er det som faktisk får sitt gjennombrudd måneder etter fylte 17 år?

Edit: at spillere får sitt gjennombrudd året etterpå i så ung alder kan faktisk lett komme til tilfeldigheter, og hvordan spillerne utvikler seg fysisk fra et år til et annet og sånt. Men at Skarsfjord ikke en gang lot Våge Nilsen få sin debut før gjennombruddsåret etterpå er kritikkverdig. Om han ikke var klar for sitt gjennombrudd nekter jeg å tro at han ikke viste talenter nok for å få spilletid, så helt enig med at han ikke behandlet Våge Nilsen rett. Bare det at du stadig legger skylden på Skarsfjord på at Våge Nilsen ikke fikk gjennombruddet sitt før sesongen etterpå jeg synes blir å dra kritikken litt langt. Jeg tror faktisk ikke Våge Nilsen hadde fått noe gjennombrudd selv om Skarsfjord hadde latt han prøve seg litt på seniornivå.

krakra

Fredrik Haugen startet 13 kamper og komm innpå i 8 sesongen han fylte 17. For å nevne en

Jose Arrogantio

February 26, 2012, 17:19:13 PM #2972 Last Edit: February 26, 2012, 17:26:16 PM by Jose Arrogantio
Quote from: krakra on February 26, 2012, 17:07:49 PM
Fredrik Haugen startet 13 kamper og komm innpå i 8 sesongen han fylte 17. For å nevne en


Spill fra start i 13 av 30 kamper i et middels Adeccoligalag er ikke akkurat min definisjon på gjennombrudd. Haugen spilte i 24 ligakamper for Brann i fjor, 6 fra start og 18 innhopp, fleste av dem betydelig mer enn de 5 minuttene Larsen, Barmen og Skage fikk tildelt, men har ennå ikke fått sitt gjennombrudd i Brann for det.

krakra

Det er da mye, mye mer enn Vpge Nilsen fikk iallefall. omtrent tr e ganger så mye i antall spilte minutter.
Spilte 18 av de siste 22 kampene. 13 fra start. Ganske etablert og ingen tvil om at gjennombruddet kom sommeren 2009

Sindre32

QuotePjatt. Verdiløse. Stråmenn


Jeg ser du har vanskelig for å legge av deg disse hersketeknikken som du liker så godt. Dine egne synspunkter blir ikke sterkere ved å latterliggjøre andres synspunkter, eller ved å sette negative merkelapper på dem.

Quote1. Hvem har sagt at vi skal bruke ungdommer nesten for enhver pris?
2. Hvem har sagt at det bare er opp til Brann?


Det kan virke sånn til tider, men jeg kan ikke vise til noen bestemte personer som har påstått dette.

QuoteFaktum er at Brann knapt brukte en eneste ungdom i fjor, faktum er at tallene viser at Brann var det laget i TL som ga suverent minst spilletid til norske ungdommer. Faktum er at av fjorårets 30 kamper i TL startet vi med en egenprodusert spiller en eneste gang, og han ble byttet av til pause.


Dette er statistik, eller hva som er årsaken til at talentene ble brukt mer i andre klubber. Det som blir mer relevant, er om det var talenter som burde spilt mer, noe jeg til en viss grad skal være enig i at det burde vært rom for.

Faktum er også at vi hadde desidert flest skadeproblemer i fjor, det er da veldig sannsynlig at vi havner bak andre lag på listen over bruk av egenproduserte spillere fordi det ikke åpnet seg like mange muligheter hos oss som det gjorde hos andre.

QuoteDet er et ganske langt steg derifra til å stille med rent juniorlag, for å si det sånn. Og det er neppe slik at dette utelukkende skyldes at vi har TLs dårligste ungdommer, eller at de konkurrerer med fantastiske spillere som Grorud, Mjelde, Bentley og Labukas som spilletid. Ja, talentene må ta sjansen, men de må også få den. Det eneste talentet som fikk noe som kunne ligne på en mulighet i fjor var Haugen, men også hans "sjanser" ble ganske avkortet av lite tillitt over tid, og veldig liten stabilitet i forhold til posisjon.


Det spørs også om talentene våre er så gode som enkelte skal ha det til, og om de kanskje ikke har tatt stegene man hadde håpet på i løpet av sesongen. Det hadde vært fint om de fikk flere sjanser, vi får håpe de gjør det i år.

QuoteJeg ser også helst at du argumenterer selv, og ikke bruker det verdiløse "Skarsfjord vet sikkert bedre enn deg"-argumentet. Det må være mulig å si seg uenig i trenerens disposisjoner uten at det skal komme. Hvis ikke kan vi jo bare slutte å diskutere her inne og heller sitte og skryte av Skarsfjord, Walstad og RBH i alt de gjør. Selv om vi er uenige. Siden de tross alt sikkert vet best.


Det er klart man kan det, men da man er uenig med trenerens disposisjoner uten noe særlig grunnlag for å vite om spillerne er gode nok, så blir det litt tynt. Det hadde vært noe helt annet hvis noen av spillerne virkelig hadde grepet sjansen og prestert de gangene de fikk den, men det er ikke tilfellet.

At Haugen har spilt mange kamper i førstedivisjon, og at Larsen har briljert mot juniorer, betyr ikke dermed sagt at de er gode nok for TL, eller at de har tatt stegene som kreves for at de bør få veldig mange flere sjanser. Enda.

Quote]Jeg kommer ikke på en eneste unggutt som har slått igjennom under Skarsfjord i Brann eller Haugesund. Jeg vet derimot at flere slo til da han forlot FKH, blant annet stjerneskuddet Joakim Våge Nilsen. Og spilletiden til unge spillere gikk voldsomt opp i FKH første sesong uten Skarsfjord. Sammen med prestasjonene.
Men det er sikkert en ren tilfeldighet.


Noen videre grunn til at dette skal være en større tilfeldighet enn at talentene ikke fikk sjansen under Mjelde heller?

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on February 26, 2012, 17:29:56 PM
Det er da mye, mye mer enn Vpge Nilsen fikk iallefall. omtrent tr e ganger så mye i antall spilte minutter.
Spilte 18 av de siste 22 kampene. 13 fra start. Ganske etablert og ingen tvil om at gjennombruddet kom sommeren 2009


Jada, som sagt så mener jeg ikke at Skarsfjord gjorde alt rett med Våge Nilsen, tror bare ikke at han ville fått noe gjennombrudd i 2008 selv hvis Skarsfjord hadde brukt han mer, sånn sett ut i fra når andre stortalenter får sitt gjennombrudd.

dudo

Hvilke talenter fikk ikke sjansen under Mjelde?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Quote from: dudo on February 26, 2012, 17:44:33 PM
Hvilke talenter fikk ikke sjansen under Mjelde?
og hva er poenget med å dra ham frem? Han var god på mye, men kan ikke huske at talentsatsingen var noe han fikk skryt for. Han hadde ikke all verdens å ta av heller. 18 år gamle Haugsdal og 17 år gamle Møvik var vel de eneste som var innom aldersbestemte landslag på den tiden.

krakra

Quote from: Jose Arrogantio on February 26, 2012, 17:41:51 PM
Quote from: krakra on February 26, 2012, 17:29:56 PM
Det er da mye, mye mer enn Vpge Nilsen fikk iallefall. omtrent tr e ganger så mye i antall spilte minutter.
Spilte 18 av de siste 22 kampene. 13 fra start. Ganske etablert og ingen tvil om at gjennombruddet kom sommeren 2009


Jada, som sagt så mener jeg ikke at Skarsfjord gjorde alt rett med Våge Nilsen, tror bare ikke at han ville fått noe gjennombrudd i 2008 selv hvis Skarsfjord hadde brukt han mer, sånn sett ut i fra når andre stortalenter får sitt gjennombrudd.
Da må du sammenligne med andre talenter som er i Norgestoppen hva talenter angår, som var i Adeccoligaen som 17-åringer. Jeg har kommet med en, som slo igjennom i løpet av sesongen.
JVN er jo ikke bare et hvilket som helst talent. Som 18-åring etablerte han seg ikke bare i Adeccoen. Han var ligaens beste v.back og som 19-åring var han definitivt blant TLs 5-6 beste backer. Han er et av Norges aller største talenter uansett posisjon. Derfor tipper jeg at han kunne gjort en brukbar innsats i adeccoen allerede som 17-åring.

Men igjen henges det opp i enkeltelemebter. Jvn var bare ett eksempel på et stort talent som ikke fikk spille under Skarsfjord. Det var en rekke andee unggutter som fikk mer spilletid da han stakk. Uten at det gikk utover resultatene. Tvert imot

dudo

Det er poenget mitt. Det var ikke stort å skryte av utover Jaiteh, som hadde fin utvikling.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Sindre32

Og det var nok ikke så fryktelig mye av det mens Skarsfjord var i FKH heller.

krakra

Quote from: Sindre32 on February 26, 2012, 17:34:47 PM
QuotePjatt. Verdiløse. Stråmenn


Jeg ser du har vanskelig for å legge av deg disse hersketeknikken som du liker så godt. Dine egne synspunkter blir ikke sterkere ved å latterliggjøre andres synspunkter, eller ved å sette negative merkelapper på dem.

Quote1. Hvem har sagt at vi skal bruke ungdommer nesten for enhver pris?
2. Hvem har sagt at det bare er opp til Brann?


Det kan virke sånn til tider, men jeg kan ikke vise til noen bestemte personer som har påstått dette.

QuoteFaktum er at Brann knapt brukte en eneste ungdom i fjor, faktum er at tallene viser at Brann var det laget i TL som ga suverent minst spilletid til norske ungdommer. Faktum er at av fjorårets 30 kamper i TL startet vi med en egenprodusert spiller en eneste gang, og han ble byttet av til pause.


Dette er statistik, eller hva som er årsaken til at talentene ble brukt mer i andre klubber. Det som blir mer relevant, er om det var talenter som burde spilt mer, noe jeg til en viss grad skal være enig i at det burde vært rom for.

Faktum er også at vi hadde desidert flest skadeproblemer i fjor, det er da veldig sannsynlig at vi havner bak andre lag på listen over bruk av egenproduserte spillere fordi det ikke åpnet seg like mange muligheter hos oss som det gjorde hos andre.

QuoteDet er et ganske langt steg derifra til å stille med rent juniorlag, for å si det sånn. Og det er neppe slik at dette utelukkende skyldes at vi har TLs dårligste ungdommer, eller at de konkurrerer med fantastiske spillere som Grorud, Mjelde, Bentley og Labukas som spilletid. Ja, talentene må ta sjansen, men de må også få den. Det eneste talentet som fikk noe som kunne ligne på en mulighet i fjor var Haugen, men også hans "sjanser" ble ganske avkortet av lite tillitt over tid, og veldig liten stabilitet i forhold til posisjon.


Det spørs også om talentene våre er så gode som enkelte skal ha det til, og om de kanskje ikke har tatt stegene man hadde håpet på i løpet av sesongen. Det hadde vært fint om de fikk flere sjanser, vi får håpe de gjør det i år.

QuoteJeg ser også helst at du argumenterer selv, og ikke bruker det verdiløse "Skarsfjord vet sikkert bedre enn deg"-argumentet. Det må være mulig å si seg uenig i trenerens disposisjoner uten at det skal komme. Hvis ikke kan vi jo bare slutte å diskutere her inne og heller sitte og skryte av Skarsfjord, Walstad og RBH i alt de gjør. Selv om vi er uenige. Siden de tross alt sikkert vet best.


Det er klart man kan det, men da man er uenig med trenerens disposisjoner uten noe særlig grunnlag for å vite om spillerne er gode nok, så blir det litt tynt. Det hadde vært noe helt annet hvis noen av spillerne virkelig hadde grepet sjansen og prestert de gangene de fikk den, men det er ikke tilfellet.

At Haugen har spilt mange kamper i førstedivisjon, og at Larsen har briljert mot juniorer, betyr ikke dermed sagt at de er gode nok for TL, eller at de har tatt stegene som kreves for at de bør få veldig mange flere sjanser. Enda.

Quote]Jeg kommer ikke på en eneste unggutt som har slått igjennom under Skarsfjord i Brann eller Haugesund. Jeg vet derimot at flere slo til da han forlot FKH, blant annet stjerneskuddet Joakim Våge Nilsen. Og spilletiden til unge spillere gikk voldsomt opp i FKH første sesong uten Skarsfjord. Sammen med prestasjonene.
Men det er sikkert en ren tilfeldighet.


Noen videre grunn til at dette skal være en større tilfeldighet enn at talentene ikke fikk sjansen under Mjelde heller?
Du lager en fiktiv problemstilling som du argumenterer imot. Du bruker også "Skarsfjord vet sikkert bedre enn deg". I mine øyne er mine ord dekkende for den typen debatt. Nei, vi vet ikke at de er gode nok, men de har heller ikke motbevist det. For å si det sånn. Haugen viste allerede i Løv-Ham at han var mer enn god nok til å være innbytter i TL. Når han ikke får starte mer enn en kamp på rad i samme posisjon og også innhoppene er i veldig varierte roller så legges det ikke akkurat til rette for at han kan bevise at han er mer enn det.
De andre fikk ingen sjanser til å bevise at de var gode nok. Det fikk derimot flere "voksne" selv om de var elendige. Det viser litt hvem Skarsfjord lar tvilen komme til gode og ikke.
Og selv om Barmen og Larsen ikke skulle være gode nok i fjor kunne man brukt langt flere sjanser til å gi dem en skikkelig ballast inn mot årets sesong så de kunne konkurrert om en plass på laget. Nå har de ingen rutine over 3. divisjon og sesongen går vel med på å "matche dem forsiktig".
Jeg har sett nok av de tre nevnte til å mene at de burde fått flere og bedre muligheter til å vise seg frem. Det ville de nok også fått under en trener som er opptatt av å få frem unge spillere og som er sitt ansvar bevisst. Selvfølgelig er det opp til talentene selv, men et minimum av tilrettelegging er nødvendig. Slik Skarsfjord holdt på i fjor var det ekstremt vanskelig å ta det ekstra steget fra det nivået a-lagets talenter allerede befant seg på.

krakra

Quote from: Sindre32 on February 26, 2012, 18:26:07 PM
Og det var nok ikke så fryktelig mye av det mens Skarsfjord var i FKH heller.
Det var flere enn supertalentet JVM som var i FKH da Skarsfjord var der som fikk langt mer spilletid da han forsvant. I takt med at resultatene ble bedre.

Jose Arrogantio

February 26, 2012, 20:07:49 PM #2983 Last Edit: February 26, 2012, 20:11:00 PM by Jose Arrogantio
Quote from: krakra on February 26, 2012, 18:18:22 PM

Men igjen henges det opp i enkeltelemebter. Jvn var bare ett eksempel på et stort talent som ikke fikk spille under Skarsfjord. Det var en rekke andee unggutter som fikk mer spilletid da han stakk. Uten at det gikk utover resultatene. Tvert imot


Hengte meg bare opp i dette enkeltelementet fordi jeg har sett deg bringe opp Joakim Våge Nilsen i slike situasjoner flere ganger nå og som sagt synes jeg ikke hans gjennombrudd året etter er det beste eksempelet i denne argumenteringen mot Skarsfjord. Blir litt urettferdig å slakte ham for at en 17-åring ikke dominerte i Adeccoen under ham. Er nok av andre, bedre eksempler på at Skarsfjord er dårlig til å bruke ungdom så ingen vits i å bringe opp argumenter basert på spekulasjon om Våge Nilsen ville slått gjennom tidligere eller ikke ;)

krakra

Men nå konstruerer du jo argumenter som du debatterer imot. Jeg har ikke kritisert Skarsfjord fordi JVN ikke dominerte i 2008. Strengt tatt ikke fordi han ikke hadde sitt store gjennombrudd heller. Jeg bare påpeker at årets v.back 2009 knapt fikk spille i 2008, under Skarsfjord. Det er der poenget ligger. At et av Norges største talenter nesten ikke fikk illitt i det hele tatt. Samtidig mener jeg at et av Norges alller største talenter trolig kunne gjort en god jobb i Adeccoligaen som 17-åring for et middels Adeccoligalag. Det er en ting som peker mot at Skarsfjord er for dårlig til å slippe til talentene. Det finnes flere. Mer enn hva som peker mot det mitsatte.

Hatleking

Brann skal vera ein toppklubb, og det er då vanskelegare for talenta å få speletid. Men som den nye Brann 2-trenaren seier, må talenta vise seg verdige på trening og når dei først får sjansen.

Sjølvsagt får talenta spele i ein del andre klubbar - men det er òg delvis fordi ein må det. Spesielt i mindre klubbar.

krakra

TIL, Molde og RBK ga langt mer spilletid til sine unge enn Brann

Hatleking

Quote from: krakra on February 26, 2012, 20:28:40 PM
TIL, Molde og RBK ga langt mer spilletid til sine unge enn Brann


Molde? Det var vel ikkje så mange unge som dei fostra opp sjølv som spelte der? Brann har eit bra talent i Haugen som kjempar om førsteelleveren. Barmen er på veg opp. Hugs at talentarbeidet er nokså nytt, og at den gode generasjonen først no er i posisjon til å bli skikkeleg med.

krakra

Quote from: Hatleking on February 26, 2012, 20:30:38 PM
Quote from: krakra on February 26, 2012, 20:28:40 PM
TIL, Molde og RBK ga langt mer spilletid til sine unge enn Brann


Molde? Det var vel ikkje så mange unge som dei fostra opp sjølv som spelte der? Brann har eit bra talent i Haugen som kjempar om førsteelleveren. Barmen er på veg opp. Hugs at talentarbeidet er nokså nytt, og at den gode generasjonen først no er i posisjon til å bli skikkeleg med.
De har nok ikke så mange, men Brann har ingen. Så det skal liksom ikke så mye til for å være bedre

Hatleking

Quote from: krakra on February 26, 2012, 20:34:40 PM
Quote from: Hatleking on February 26, 2012, 20:30:38 PM
Quote from: krakra on February 26, 2012, 20:28:40 PM
TIL, Molde og RBK ga langt mer spilletid til sine unge enn Brann


Molde? Det var vel ikkje så mange unge som dei fostra opp sjølv som spelte der? Brann har eit bra talent i Haugen som kjempar om førsteelleveren. Barmen er på veg opp. Hugs at talentarbeidet er nokså nytt, og at den gode generasjonen først no er i posisjon til å bli skikkeleg med.
De har nok ikke så mange, men Brann har ingen. Så det skal liksom ikke så mye til for å være bedre


Barmen er vel eigenprodusert og fekk speletid. Kva med Molde?

krakra

http://fotball.aftenposten.no/eliteserien/article211127.ece

Kalde fakta. For de som innbiller seg at Brann ikke er elendige på området.

krakra

Quote from: Hatleking on February 26, 2012, 20:44:01 PM
Quote from: krakra on February 26, 2012, 20:34:40 PM
Quote from: Hatleking on February 26, 2012, 20:30:38 PM
Quote from: krakra on February 26, 2012, 20:28:40 PM
TIL, Molde og RBK ga langt mer spilletid til sine unge enn Brann


Molde? Det var vel ikkje så mange unge som dei fostra opp sjølv som spelte der? Brann har eit bra talent i Haugen som kjempar om førsteelleveren. Barmen er på veg opp. Hugs at talentarbeidet er nokså nytt, og at den gode generasjonen først no er i posisjon til å bli skikkeleg med.
De har nok ikke så mange, men Brann har ingen. Så det skal liksom ikke så mye til for å være bedre


Barmen er vel eigenprodusert og fekk speletid. Kva med Molde?
Ulvestad, Stamnestrø, Meidell

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on February 26, 2012, 20:21:59 PM
Men nå konstruerer du jo argumenter som du debatterer imot. Jeg har ikke kritisert Skarsfjord fordi JVN ikke dominerte i 2008. Strengt tatt ikke fordi han ikke hadde sitt store gjennombrudd heller. Jeg bare påpeker at årets v.back 2009 knapt fikk spille i 2008, under Skarsfjord. Det er der poenget ligger. At et av Norges største talenter nesten ikke fikk illitt i det hele tatt. Samtidig mener jeg at et av Norges alller største talenter trolig kunne gjort en god jobb i Adeccoligaen som 17-åring for et middels Adeccoligalag. Det er en ting som peker mot at Skarsfjord er for dårlig til å slippe til talentene. Det finnes flere. Mer enn hva som peker mot det mitsatte.


Sorry, da må jeg bare ha mistolket setninger som dette
QuoteJeg vet derimot at flere slo til da han forlot FKH, blant annet stjerneskuddet Joakim Våge Nilsen.
og flere lignende angående JVN som at han ville slått gjennom tidligere uten Skarsfjord.

Hatleking

Quote from: krakra on February 26, 2012, 20:56:22 PM
Quote from: Hatleking on February 26, 2012, 20:44:01 PM
Quote from: krakra on February 26, 2012, 20:34:40 PM
Quote from: Hatleking on February 26, 2012, 20:30:38 PM
Quote from: krakra on February 26, 2012, 20:28:40 PM
TIL, Molde og RBK ga langt mer spilletid til sine unge enn Brann


Molde? Det var vel ikkje så mange unge som dei fostra opp sjølv som spelte der? Brann har eit bra talent i Haugen som kjempar om førsteelleveren. Barmen er på veg opp. Hugs at talentarbeidet er nokså nytt, og at den gode generasjonen først no er i posisjon til å bli skikkeleg med.
De har nok ikke så mange, men Brann har ingen. Så det skal liksom ikke så mye til for å være bedre


Barmen er vel eigenprodusert og fekk speletid. Kva med Molde?
Ulvestad, Stamnestrø, Meidell


Ulvestad vart henta foran fjorårssesongen. Eg veit ikkje med Stamnestrø - han er vel trønder -, men han fekk ikkje mykje speletid. Meidell var lånt ut til Kristiansund i fjor og er no vekke frå Molde.

krakra

Ja. Det er greit å misforstå. Sammenhengen der var at ingen unggutter har slått til under Skarsfjord, men at flere gjorde det rett etter at han dro. Har også brukt JVN flere ganger. Fordi han nesten ikke fikk spille med ham som trener og dominerte ganske øyeblikkelig etter at han dro

krakra

Quote from: Hatleking on February 26, 2012, 23:22:05 PM
Quote from: krakra on February 26, 2012, 20:56:22 PM
Quote from: Hatleking on February 26, 2012, 20:44:01 PM
Quote from: krakra on February 26, 2012, 20:34:40 PM
Quote from: Hatleking on February 26, 2012, 20:30:38 PM
Quote from: krakra on February 26, 2012, 20:28:40 PM
TIL, Molde og RBK ga langt mer spilletid til sine unge enn Brann


Molde? Det var vel ikkje så mange unge som dei fostra opp sjølv som spelte der? Brann har eit bra talent i Haugen som kjempar om førsteelleveren. Barmen er på veg opp. Hugs at talentarbeidet er nokså nytt, og at den gode generasjonen først no er i posisjon til å bli skikkeleg med.
De har nok ikke så mange, men Brann har ingen. Så det skal liksom ikke så mye til for å være bedre


Barmen er vel eigenprodusert og fekk speletid. Kva med Molde?
Ulvestad, Stamnestrø, Meidell


Ulvestad vart henta foran fjorårssesongen. Eg veit ikkje med Stamnestrø - han er vel trønder -, men han fekk ikkje mykje speletid. Meidell var lånt ut til Kristiansund i fjor og er no vekke frå Molde.
Stamnesrød spilte ikke så mye nei. Litt over dobbelt så mye som Barmen. Meidell spilte vel tre kamper for Molde. Molde er ikke de beste i utviklingsavzelincen og har ikke like store talenter i stallen, men er gode til å bruke de unge de har og Solskjær har varslet økt satsing på Moldeakademiet. Brann er litt motsatt. Gode på å xå xrem talenter. dårligst i ligaen til å bruke dem.

Xminator

Dette kan bli en lang sesong...

Hatleking

Quote from: krakra on February 26, 2012, 23:32:21 PM
Quote from: Hatleking on February 26, 2012, 23:22:05 PM
Quote from: krakra on February 26, 2012, 20:56:22 PM
Quote from: Hatleking on February 26, 2012, 20:44:01 PM
Quote from: krakra on February 26, 2012, 20:34:40 PM
Quote from: Hatleking on February 26, 2012, 20:30:38 PM
Quote from: krakra on February 26, 2012, 20:28:40 PM
TIL, Molde og RBK ga langt mer spilletid til sine unge enn Brann


Molde? Det var vel ikkje så mange unge som dei fostra opp sjølv som spelte der? Brann har eit bra talent i Haugen som kjempar om førsteelleveren. Barmen er på veg opp. Hugs at talentarbeidet er nokså nytt, og at den gode generasjonen først no er i posisjon til å bli skikkeleg med.
De har nok ikke så mange, men Brann har ingen. Så det skal liksom ikke så mye til for å være bedre


Barmen er vel eigenprodusert og fekk speletid. Kva med Molde?
Ulvestad, Stamnestrø, Meidell


Ulvestad vart henta foran fjorårssesongen. Eg veit ikkje med Stamnestrø - han er vel trønder -, men han fekk ikkje mykje speletid. Meidell var lånt ut til Kristiansund i fjor og er no vekke frå Molde.
Stamnesrød spilte ikke så mye nei. Litt over dobbelt så mye som Barmen. Meidell spilte vel tre kamper for Molde. Molde er ikke de beste i utviklingsavzelincen og har ikke like store talenter i stallen, men er gode til å bruke de unge de har og Solskjær har varslet økt satsing på Moldeakademiet. Brann er litt motsatt. Gode på å xå xrem talenter. dårligst i ligaen til å bruke dem.


Meidell har ikkje vore på bana førre sesong då han var utlånt - meiner eg bestemt. Solskjær har vasla auka satsing - akkurat som Brann. Barmen er på mange måtar den første gode frukten frå det arbeidet, og han er ikkje så gammal enda.

krakra

Barmen har spilt 50 minutter obligatorisk fotball. Det er frukte etter 5 år med tung satsing. Vi får se om det blir noe mer i år. Starter han mer enn fem kamper blir jeg overrasket. Han er nsisteårsjunior, så han er ikke så ung heller. Var en rekke 93ere som spilte regelmessig i fjor.

Så får vi se da. I fjor var det flere 93ere som bemerket seg i TL. Blir spennende å se om noen gullgenrasjonen vår får sjansen. For øyeblikket er den eneste som i det hele tatt er i stallen 3. keeperen.

ostraume

Vær så snill, ta denne messingen om spilletid til talentene i "Talentarbeid"-tråden.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Go Up