• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

NM 2012

Started by krøvel vellevold, April 18, 2012, 21:03:41 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

krøvel vellevold

Quote from: pidre on May 04, 2012, 06:06:41 AM


Men det var jo kun mot Viking vi fikk bortekamp pga kilometeter.
Legg ned hele klubben!

pidre

Ja det stemmer sikkert, men hadde vi hatt 889 km i bagasjen antar eg kampen ville gått på stadion.

Aalesund hadde vel stort sett heimekampar dei siste rundane..

Kunne vore interssant å sett ein statestikk over heiemkampar/bortekampar for TL-lag over tid, om nokon har ein slik.
Saludar a los monos!

stig

Utdrag fra en artikkel i fjor hvor jeg telte opp kampene mellom Brann sine to siste finaler:

Brann har fra og med 2005 spilt 10 kamper i 4. runde, kvartfinale og semifinale. Kun 3 er spilt på Brann Stadion. 30 % er langt under det andre lag har.

Rbk og Vif sine tall er 12 kamper og 7 hjemmekamper. 58 %

Molde og Fredrikstad, som har vunnet cupen i denne perioden har 11 kamper og 6 hjemmekamper. 54 %

Aalesund sin tall er litt interessante. De røk ut i 4. runde de fire første årene i en bortekamp, før de i de seinere årene fikk en veldig høy andel hjemmekamper. Fra og med 2008 er 6 av 7 kamper spilt hjemme, som gir en andel på 85%.  Spesielt i år er tallene sære da tre av tre kamper (100%) er spilt på kunstdekke. Er de lei Rekdals klaging, eller er det bare systemet som er helt feil? Selvsagt kan man være heldig med trekningen, men da skal det jevne seg ut over noen år? Aalesund har i hele perioden 2005-2011 en hjemmeandel på 60%
Nettsideansvarlig

krøvel vellevold

Quote from: stig on May 04, 2012, 19:39:13 PM
Utdrag fra en artikkel i fjor hvor jeg telte opp kampene mellom Brann sine to siste finaler:

Brann har fra og med 2005 spilt 10 kamper i 4. runde, kvartfinale og semifinale. Kun 3 er spilt på Brann Stadion. 30 % er langt under det andre lag har.

Rbk og Vif sine tall er 12 kamper og 7 hjemmekamper. 58 %

Molde og Fredrikstad, som har vunnet cupen i denne perioden har 11 kamper og 6 hjemmekamper. 54 %

Aalesund sin tall er litt interessante. De røk ut i 4. runde de fire første årene i en bortekamp, før de i de seinere årene fikk en veldig høy andel hjemmekamper. Fra og med 2008 er 6 av 7 kamper spilt hjemme, som gir en andel på 85%.  Spesielt i år er tallene sære da tre av tre kamper (100%) er spilt på kunstdekke. Er de lei Rekdals klaging, eller er det bare systemet som er helt feil? Selvsagt kan man være heldig med trekningen, men da skal det jevne seg ut over noen år? Aalesund har i hele perioden 2005-2011 en hjemmeandel på 60%



Jeg har hele tiden sagt: Drit i kilometerne. Fra og med fjerde runde (altså de rundene som TREKKES) ; hjemmekamp til det laget som har hatt færrest hjemme til da. Står man likt; trekning av hjemme/borte. Ferdig arbeid. Noen mener at det skal trekkes hjemme/borte uansett. Men da risikerer man fort å få tre bortekamper på rad likevel. Har man hatt færre hjemmekamper enn motstanderen, så skal man ha hjemmekamp. Punktum.
Legg ned hele klubben!

stig

Kan vi ikke da risikere at NFF setter opp hjemmekamp mellom Brann og Hovding i 2 eller 3. runde for å sikre oss bortekamp i 4. runde?
Nettsideansvarlig

KødderDuMedMeg

Syns kanskje lavere divisjon skal være prioritert frem til kvarten, men derfra og ut bør det ha alt å si hvor mange hjemme kamper man har hatt fra før, og evt. trekke hvis det er likt

krøvel vellevold

Quote from: stig on May 05, 2012, 08:07:49 AM
Kan vi ikke da risikere at NFF setter opp hjemmekamp mellom Brann og Hovding i 2 eller 3. runde for å sikre oss bortekamp i 4. runde?


Lavere divisjon har jo alltid hjemmekamp i de to første, så det måtte jo i så fall bli i 3.runde. Men får vi bortekamp i 4.runde, øker jo dette samtidig sjansen for hjemmekamp i kvarten. Hvis jeg fikk velge mellom hjemmekamp i 4.runde mot Moss, og hjemmekamp i kvarten mot Rosenborg, så ville jeg valgt det siste. Ergo kan det fint være en positivt ting at vi får bortekamp i 4.runde.
Legg ned hele klubben!

Nixon

Hva kan vi få i neste runde? Borte mot Nest?
Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

tj00m

http://www.fotball.no/Landslag_og_toppfotball/NM/Senior_herrer/2012/Folkefest-og-publikumsrekord-i-Floro/

- Kampoppsettet for  3. runde i NM menn blir klart senest tirsdag 15. mai klokken 14.
Brann Bergens Stolthet!

Gulløl

May 15, 2012, 13:32:21 PM #60 Last Edit: May 15, 2012, 13:35:40 PM by Gulløl
Brann møter Nest Sotra i 3 runde på bortebane. Kampen spilles onsdag 20. juni klokken 18.00.
http://fotball.bt.no/nm/article236739.ece
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

ostraume

Merker meg at Molde, TIL og RBK får hjemmekamp, ikke så gunstig for de.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krøvel vellevold

Quote from: ostraume on May 15, 2012, 13:35:57 PM
Merker meg at Molde, TIL og RBK får hjemmekamp, ikke så gunstig for de.

Tja. Da får de bortekamp i fjerde runde, mens de får hjemmekamp i kvarten...
Legg ned hele klubben!

Nixon

Ja, og det er nettopp på et av de stedene vi kommer til å havne. Vi er tross alt Brann!

Men kjekt med Nest. Vi kunne jo havnet i Ulsteinvik eller noe sånt.
Rød makt på Hansa

aleksanderhjelleseth

og gjennsyn med tjommien David Nilsen :)

TCAC

Blir hjemmebane trukket i semifinalen?

olebrann3


Nixon

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/article3418278.ece

Det kan bli cupfinale på sommeren. Blant annet for at vinneren skal kunne gå rett inn i e-cup, i stedet for å vente nesten et år slik det er i dag. I tillegg kan det også være greit å slippe en mørk og kald helg i hovedstaden når vi en sjelden gang kommer til cupfinalen.

Men er det gode nok argumenter for å bryte en så lang og innarbeidet tradisjon? Det vil vel også bli mange kamper på kort tid.
Rød makt på Hansa

Ricky

Hadde ikke gjort meg noe om man hadde flyttet cupfinalen bort fra november. Man må vel kjøre cupen etter høst/vår-skjema for å få det til, men det ville jo satt en ekstra spiss på sesongoppkjøringen hvis man var klar for kvartfinalen :)
En slik løsning kunne vel også hjulpet på tilskuertallene i kvart- og semifinalene, vil jeg tro.

krøvel vellevold

Tror ikke tilskuersuksessen i de første rundene blir den samme med kamper på høsten. Dessuten begynner det jo å bli mørkt på kveldene allerede i september. Ser for meg mange av kampene på 2./3.divisjons-arenaer må spilles kl 13/14/15 i september/oktober fordi de ikke har flomlys.

Og når skal finalen gå? Annethvert år er det jo VM/EM, så det må jo antagelig bli i slutten av mai. Men det er jo ikke lenge siden det var såvidt vi fikk spilt 16. mai før et eller annet mesterskap, for UEFA/FIFA hadde bestemt at siste runde skulle gå senest 15. mai. Man skal ikke se bort i fra at de år der 16. mai er i helg - eller i nærheten av helg - så vil 16. mai-runden utgå til fordel for cupfinale.


Hvorfor skal man forandre på noe som er en suksess?

Man kan gjerne si at det er en fordel om lagene som er med i e-cup er "i form" (les: at de nettopp har fullført sesongen som har gitt dem e-cup), men hvor relevant er dette for cupen? Der er det jo de utroligste lag som vinner, og det spiller neppe mye rolle om de kommer med i e-cup etter 2 måneder eller etter 8 måneder. I mange tilfeller kan jo den regjerende cupmester gjerne være et sterkere lag sesongen etter de har vunnet cupen, enn det året de vinner cupen.

For øvrig tror jeg dette bare vil være første steg på veien mot at også serien skal spilles høst/vår, med den konsekvens at man gjerne får en fire måneders pause midt i sesongen - men bare to måneders pause mellom sesongene, og at man da ikke skal spille fotball når banene er som best... Men det bryr vel ikke forbundet som selvsagt vil ha kunstgress overalt. For øvrig må serien da også snus i alle divisjoner.   
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Den norske cupen er en suksess fordi vi i stor grad har kjørt samme formel i alle år. For nesten helt siden starten har man hatt 7 runder, ingen dobbeltoppgjør (bortsett fra noen semifinaler for rundt 15 år siden), oppstart  mai/juni og (med kanskje bare fjoråret som unntak) avslutning etter siste serierunde i oktober/november. Dessuten har man hatt fast cupfinaletidspunkt; søndag kl 1315. Det ble jo ramaskrik den gangen (1999) man flyttet til lørdag kl 1600 fordi RBK skulle spille e-cup tirsdagen etter. Og de siste ca 60 årene har alle finaler gått på samme arena. Dette har gjort den norske cupen til en institusjon og tradisjon. Derfor har den blitt en suksess, i motsetning til i andre land der man forandrer på formelen, har dobbeltoppgjør, finaler gjerne på onsdager, finale på ny arena hvert år, osv. osv. I Sverige har de vel gjort ørten forandringer, men det har aldri blitt noen suksess. Antagelig i mangel på tradisjon. Så hvorfor skal man nå kødde med suksessformelen? En forandring på cupens opplegg vil strengt tatt gi et signal om at cupen og dens tradisjoner ikke er så viktig lenger. Det tror jeg også vil merkes på interessen.
Legg ned hele klubben!

Henki

Typisk noldusforslag fra NFF, og nok et bevis på at de lever i sin egen boble helt uten noe som helst begrep om hva supporterne ønsker.
Ballen skal fremover!

Klaus_Brann

Hallen er som vanlig ute og kjører. Når høstmørket kommer til Bergen, vil aldri bli det samme igjen. Cupfinalen skal spilles på høsten.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

stig

Kunne gjerne tenkt meg cupfinale på en lørdag, på samme måte som siste serierunde burde vært på en lørdag.



Nettsideansvarlig

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Quote from: stig on June 16, 2012, 17:21:33 PM
Kunne gjerne tenkt meg cupfinale på en lørdag, på samme måte som siste serierunde burde vært på en lørdag.



Hvorfor bør siste serierunde spilles på en lørdag?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Sindre32

Quote from: Klaus_Brann on June 17, 2012, 04:29:03 AM
Quote from: stig on June 16, 2012, 17:21:33 PM
Kunne gjerne tenkt meg cupfinale på en lørdag, på samme måte som siste serierunde burde vært på en lørdag.



Hvorfor bør siste serierunde spilles på en lørdag?


... så man kan slukke sorgene sine i alkohol etter kampen, uten å komme for sent på jobb dagen etter?

stig

Tja....er nok en del som slukker sorgene sine, forøvrig uansett om kampene går lørdag eller søndag. Men heller for at klubbene/supporterklubbene kan lage et skikkelig opplegg for sesongavslutning. Er tross alt siste seriekamp, og mange skal feire en god sesong,mens noen rykker ned eller bare skuffer.  Når det blir gull bør det kunne være en anledning til en gullfering uten at alle må tenke på jobb. Uansett er det siste seriekamp på 4-5 måneder og jeg tror klubbene/spillere kunne vært tjent med en avslutning.
Nettsideansvarlig

Nixon

Rød makt på Hansa

Lasaron

Det NFF bør gjøre for cupen er følgende:

- Ikke bland cup- og seriekamper
- La hver runde gå over max to dager (noe det for det meste gjør)
- Vill og hemningsløs trekning fra og med 3. runde. Første lag som trekkes får hjemmekamp.
- 1. og 2. runde går som før. Det skal legges enda større vinn på å få lokaloppgjør enn før. (tenker på Rbk sine lufteturer og Brann til Sogn og Fjordane)
- Trekningene direktesendes på fjernsyn
- Cupfinalen må alltid spilles helgen etter siste serierunde, gjerne på en lørdag - for å ha anledning til å feire.
Tren på langskudd

stig

Hva mener du med å ikke blande cup og seriekamper? Utsatte kamper samme kampdag som f.eks semifinalene?

Det var 4 forslag oppe på tinget med forskjellige løsninger, deriblant Brann sitt med at NFF skal bestemme hjemme/borte i semien. Aalesund argumenterte kraftig i mot det.  Andre var mer likt det du sier om trekning fra runde 3 og første lag opp av pottene fikk hjemmekamp. Blant annet var noen furten over at 2.divisjonslag alltid møtte TL-lag i 3. runde. Lite håp om at Askeladder skulle komme langt.

Ingen av forslagene ble vedtatt, så det blir ingen endringer de neste to årene

Tror ikke det er mulig å legge opp til enda mer lokaloppgjør de første rundene. Det er vel det eneste som fungerer foruten finalen.  Hører mange mener den norske cupen er en suksess, men det er å lure seg selv. Er vel kun finalen som er populær,samt at det ofte er ca 2000 på første runde slik at et lokalt lag tjener litt penger. 4. runde, Kvart og semi har stort sett lite publikum, med unntak av når Bergensere lukter gull.

 
Nettsideansvarlig

krøvel vellevold

Quote from: stig on June 18, 2012, 17:56:45 PM
Hva mener du med å ikke blande cup og seriekamper? Utsatte kamper samme kampdag som f.eks semifinalene?

Det var 4 forslag oppe på tinget med forskjellige løsninger, deriblant Brann sitt med at NFF skal bestemme hjemme/borte i semien. Aalesund argumenterte kraftig i mot det.  Andre var mer likt det du sier om trekning fra runde 3 og første lag opp av pottene fikk hjemmekamp. Blant annet var noen furten over at 2.divisjonslag alltid møtte TL-lag i 3. runde. Lite håp om at Askeladder skulle komme langt.

Ingen av forslagene ble vedtatt, så det blir ingen endringer de neste to årene

Tror ikke det er mulig å legge opp til enda mer lokaloppgjør de første rundene. Det er vel det eneste som fungerer foruten finalen.  Hører mange mener den norske cupen er en suksess, men det er å lure seg selv. Er vel kun finalen som er populær,samt at det ofte er ca 2000 på første runde slik at et lokalt lag tjener litt penger. 4. runde, Kvart og semi har stort sett lite publikum, med unntak av når Bergensere lukter gull.

 

Det er jo en suksess sammenlignet med de fleste andre land.
Legg ned hele klubben!

stig

Joda, men det betyr ikke at det ikke kan bli bedre. Midtrundene er dårlig besøkt.
Nettsideansvarlig

krøvel vellevold

Quote from: stig on June 18, 2012, 18:13:10 PM
Joda, men det betyr ikke at det ikke kan bli bedre. Midtrundene er dårlig besøkt.


Selvsagt kan det bli bedre. Interessen for kvart- og semifinaler var da også bedre inntil for 20 år siden. Brann kunne lett ha 18-25000 på kvart- og semifinaler før. RBK kunne ha 23000-27000 på semifinaler, og de har også hatt over 20000 på kvartfinaler for ca 20 år siden. Jeg tror nedgangen kan være fordi det i våre dager er 13-15 hjemmekamper i serien pr år, mens det før i tiden var 9-11. En annen ting er at jeg tror p-kort muligens passiviserer folk når det kommer til kamper som p-kortet ikke gjelder for. Det å kjøpe billett til enkeltkamper blir liksom "stress". Det ser man både på e-cup, cup og kvalik. Og når p-kort-salget tross alt er mye høyere nå enn i "gamle dager", så gir det muligens også en negativ effekt.

Men selv om semifinaler ikke er like godt besøkt som før, så er de ikke dårlig besøkt heller. FFK og AaFK hadde hhv 12000 og 8500 i fjor. FFK over det de pleier å ha, AaFK såvidt litt under - men de har da også et meget bra p-kort-antall som kanskje gjør serietallene litt kunstig høye. I 2010 hadde Godset 7500 og fullt. Follo blir det jo vanskelig å si noe om. I 2009 hadde MFK ca 8000, og det er ikke verst når det vanvittig kunstig høye p-kort-antallet ikke er med i tallet. AaFK hadde 10000+ og omtrent det de hadde i serien på den tiden. Brann har ikke hatt hjemmekamp i semien siden 1998, så det er jo litt vanskelig å vite hvor mye vi hadde hatt i 2012. Men semifinalene våre både i 1999, 2004 og 2011 viste at bortekamp i semien i hvert fall trakk mange Brann-supportere. I fjor var vi ca 1400 Brann-fans i Fredrikstad midt i uken. I serien hadde vi ikke trukket noe i nærheten av det på en lørdag engang. Så at semien ikke trekker folk, er vel ikke helt riktig.
Legg ned hele klubben!

Nixon

Ja, når vi ser på Brann-oppmøtet i våre to siste semifinaler på bortebane tror jeg nok at vi hadde trukket ganske mange på hjemmebane også. Kanskje hadde det blitt en av de mest besøkte det året?

Det burde vært en regel at alle som ville ha billett til finalen via partoutkort, sponsoravtaler eller medlemskap i Brann og Bataljonen måtte løse billett i semifinalen!:)
Rød makt på Hansa

Nixon

Rød makt på Hansa

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Nixon

Joda, og de har tatt med unge og usikre kort som Finne og Haugen. Så noen sjanser tar de!:)
Rød makt på Hansa

krakra

Største risikoen et helt klart Grorud. Hvor er Grønner?

Lasaron

Quote from: stig on June 18, 2012, 17:56:45 PM
Hva mener du med å ikke blande cup og seriekamper? Utsatte kamper samme kampdag som f.eks semifinalene?



 


Jeg mener utsatte kamper, ja. Uansett runde. Det er med å vanne ut begge turneringer. Og det har skjedd en god del de siste årene.
Tren på langskudd

Lasaron

Forøvrig har Krøvel en del gode poeng. Det med partoutkort kjenner jeg meg igjen i. Og det at det er
15 hjemmekamper i serien, mot før 11, betyr sikkert også noe. Sånn er det bare.
Tren på langskudd

Xminator

Er vi kommet så langt i cupen av kampen vises på TV eller internett?

roaldinho

Cupfinalen om sommeren hadde faktisk vært fantastisk! God sjanse for fint vær, man kan sitte ute å drikke, og når det er lyst og  fint ute er folk stort sett mer positiv. Og vinneren får europacup kort tid etter. Det å vente nesten 1 år på å være med kan ødelegge veldig mye, spesielt i Norge. Man vil jo gjerne gjøre suksess i Europa, men det er 2 overgangsvinduer før dagens ordning, og gode spillere som har fungert bra sammen og ført laget til seier i finalen kan splittes og man må bygge på et nytt lag. Om man forandrer finalen til sommeren har man mest sansynlig de samme spillerne som skal spille i Europa, og man har dem garantert til gruppespillet er ferdig.
Jeg er kanskje en av få som liker forslaget, men da må man muligens forandre seriesystemet også, sånn at seriemesteren og de på de neste plassene også passer inn.
Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

krøvel vellevold

Quote from: roaldinho on June 20, 2012, 09:03:25 AM
Cupfinalen om sommeren hadde faktisk vært fantastisk! God sjanse for fint vær, man kan sitte ute å drikke, og når det er lyst og  fint ute er folk stort sett mer positiv. Og vinneren får europacup kort tid etter. Det å vente nesten 1 år på å være med kan ødelegge veldig mye, spesielt i Norge. Man vil jo gjerne gjøre suksess i Europa, men det er 2 overgangsvinduer før dagens ordning, og gode spillere som har fungert bra sammen og ført laget til seier i finalen kan splittes og man må bygge på et nytt lag. Om man forandrer finalen til sommeren har man mest sansynlig de samme spillerne som skal spille i Europa, og man har dem garantert til gruppespillet er ferdig.
Jeg er kanskje en av få som liker forslaget, men da må man muligens forandre seriesystemet også, sånn at seriemesteren og de på de neste plassene også passer inn.


Problemet er at cupen er for mye preget av tilfeldigheter til at man nødvendigvis har noe formlag som cupvinner. Litt flaks her, en god dag der, og vips er du cupmester. Som regel møter du jo kvalifisert motstand i bare tre-fire kamper på veien til gullet. Hadde AaFK gjort det bedre i Europa to-tre måneder etter de vant cupen, enn om de hadde spilt nå? Slett ikke sikkert.

Når man spiller cupfinale en gang hvert annet skuddår er det vel ett fett om det er 3 grader, eller om det er 17 akkurat den helgen. Kan ikke akkurat si at det var været som ødela cupfinalen 2011... Med utepilsvær i cupfinalehelgen, kunne det blitt et enda større fyllaslag enn hva det er nå.
Legg ned hele klubben!

dudo

Quote from: Xminator on June 20, 2012, 08:42:53 AM
Er vi kommet så langt i cupen av kampen vises på TV eller internett?


Var ikke begge  Brann-kampene hittil satt opp med nettoverføring? Regner med det også gjelder denne.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Gulløl

Quote from: dudo on June 20, 2012, 10:28:37 AM
Var ikke begge  Brann-kampene hittil satt opp med nettoverføring? Regner med det også gjelder denne.


http://www.nrk.no/video/nm_cupen_3_runde_nestsotra_brann/41D508109C412EB0/
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Markmus

Pokker. Hadde glemt det var cupkamp i dag og så frem til en fotballfri dag ;)
Ka du ve?

Xminator

Ryker Brann i cupen i dag, så kan vi avslutte fotball-em med ny trener.

Gulløl

June 20, 2012, 10:49:32 AM #98 Last Edit: June 20, 2012, 10:52:52 AM by Gulløl
Quote from: Xminator on June 20, 2012, 10:34:28 AM
Ryker Brann i cupen i dag, så kan vi avslutte fotball-em med ny trener.


At sjansen for at Brann ryker i cupen i dag er rimelig stor. At det medfører at Skarsfjord blir skiftet ut i sommer er det null sjanse for. Han har veldig stor tillit av dagens Brann styre og det er det langsiktige arbeidet som betyr noe i klubben(2015).

Bare det at Skarsfjord trolig bruker denne kampen for å spille Soko i form viser at han tar lett på kampen. Soko er totalt ut av kamptrening og er nok den svakeste av de sentrale midtbanealternativene i stallen akkurat nå. Soko burde fått spille seg i form gjennom noen Brann 2 kamper, men neida det skal han nok få lov til mot i den "enkle kampen" mot Nest Sotra.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Nixon

Quote from: Gulløl on June 20, 2012, 10:49:32 AMSoko er totalt ut av kamptrening og er nok den svakeste av de sentrale midtbanealternativene i stallen akkurat nå.


Han var etter sigende vår beste spiller i forrige kamp mot Firda-laget, så jeg vet nå ikke helt om han er så ubrukelig som du mener.
Rød makt på Hansa

Go Up