• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Litt tall fra sesongen så langt

Started by Xminator, June 16, 2009, 10:19:33 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Xminator

Litt tall fra VG:

Vi har skapt 4.85 sjanser pr kamp så langt. Start, Molde og RBK topper med 5.8, 5.5 og 5.3. Vi er det laget som slipper til nest færrest sjanser i hver kamp. 3.31 så langt, RBK er best med 2.69 sjanser pr kamp. Så selv om det ikke akkurat er hovedinntrykket de fleste nok sitter med så HAR Nilsen nok fått en bedre defensiv struktur i laget. Færre sjanser skapt tyder derimot på at det også har gått ut over det offensive. Det er en balanse som er vanskelig å finne.

Vi har så langt en effektivtet som må sies å være OK. 34% av sjansene omsettes i mål. RBK har 38%
I motsatt ende er vi jumbolag. Bare 53% av sjansene blir avverget. Ett mer normalt snitt som 66% ville gitt oss 15 baklengs og Stabæks tall på 73% ville gitt oss 12 baklengs. Det viser tydelig det inntrykket vi har om at det er gjort mye personlige feil i forsvaret.

I fjor hadde vi problemer med å score, men skapte fortsatt mye. Over 1 sjanse mer pr kamp. Vi slapp betydelig flere sjanser mot oss, over 2 flere pr kamp. Vi var mye mer inneffektive (Les: Huseklepp og Karadas/Nielsen har slått til som spisser i 2009), bare 23% av sjansene omsatt til mål, samtidig avverget vi i fjor hele 74% av sjansene mot oss.

I gullsesongen scoret vi på 34% av sjansene og avverget 68%. Vi skapte over 1 sjanse mer pr kamp, og slapp til litt i overkant av en sjanse mer pr kamp.

Konklusjon, vi er blitt mer defensive og litt dårligere offensivt under Nilsen.

storB

Synest ikke det er rettferdig å sammenligne Nilsen's første sesong med Mjeldes beste sesong. Mjelde fikk jo forme laget noen år før laget produserte de tallene som du her gjengir.. Nilsen har vært i Brann i 6 måneder!!!
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

Spelaren

Ja jo, men konklusjonen er uansett korrekt? Greit at Nilsen får tid på seg, men det er jo greit å følge utviklinga med målbare tall så me ser korleis det går. Til sist blir han målt på plasseringa, og nett no er det jo eit hav av mulige plasseringer under førsteplassen, krøvels tallsynsing gir jo muligheter for alt frå andre- til tiendeplass i neste runde :) .
Gå av.

storB

En sterk variabel her er jo også at Nilsen ikke har kunnet påvirke spillermateriellet som produserer disse tallene. Han fikk en tropp i fanget, og måtte gjøre det beste ut av det, i 07 og 08 så hadde Mjelde ett helt lag bestående av spillertyper som passet hans system best og som han hadde valgt ut selv.

Disse tallene er utvilsomt interessante, og viser helt klart tendenser. Men for å kunne sammenligne Nilsen med Mjelde så må de ha like forutsetninger, feks sammenligner en Mjeldes 07 sesong så bør man bruke den opp mot en eventuell Nilsens 4 sesong(eller 5?).
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

storB

Hadde vært artig å sammenlignet Mjeldes 6 første måneder med Nilsens 6 første måneder..

Edith: kanskje vi kan hente tall fra Bryne etterhvert?? ;)
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

vebo

Tiocfaidh ár lá

Nixon

Ja, Bryne har virkelig fått ny-trener-effekten, noe vi mangler. Og dersom vi ser på Mjelde og Bryne har heller ikke Mjelde kunne påvirke spillermateriellet som noen bruker som et argument for Nilsen...

Det er klart at det til en viss grad er urettferdig å sammenligne Nilsen sitt første halvår med Mjelde sitt siste år. Men skal vi tro ryktene hadde Mjelde liten tillit i spillergruppen, og det var til tider labert på treningene. Nilsen er ny og har spillernes tillit og entusiasme. Så på den måten har han en klar fordel i forhold til Mjelde anno 2008.
Rød makt på Hansa

ostraume

Skal vi sammenligne så må det vel være høsten 2008 vs våren 2009 som gir det beste bildet. Spillerne er de samme, treneren er ny. Her scorer Nilsen klart best, men det trenger selvsagt ikke være noe annet enn ny-trener-effekten og litt Mjelde-slitasje.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Joggi Bogga

Denne sammenligningen er jo det reneste vissvass da sjansetelling ikke akkurat bærer preg av vitenskaplig holdbare metoder. Jeg kan love dere med 100% sikkerhet at kriteriet for å kalle noe en sjanse er ulikt for alle dem som har talt og at selv ikke samme person teller på samme måte i hver kamp eller hele kampen for den saks skyld.

Min statestikk for sesongen, viser at vi har tatt langt flere poeng enn fortjent. Det tror jeg selv Nilsen er enig i.
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

storB

Quote from: Joggi Bogga on June 16, 2009, 11:50:43 AM

Min statestikk for sesongen, viser at vi har tatt langt flere poeng enn fortjent. Det tror jeg selv Nilsen er enig i.


Og motsatt tilfelle vill være de fire poengene vi tapte i sluttminuttene mot Start og Stabæk... Poenget er at "stang ut" og "stang inn" vil jevne seg ut gjennom en hel sesong, men hvis ett lag heller mer mot den ene eller andre (f. eks Lyn og RBK i år), ja så er det kanskje ikke tillfeldig lengre?
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

krakra

June 16, 2009, 13:45:51 PM #10 Last Edit: June 16, 2009, 13:52:44 PM by krakra
Når har disse kommet?

Sandefjord - Brann 0p - fortjente 0p
Brann - Stabæk 1p - fortjente 3p
RBK - Brann 1p - fortjente 1p
Brann - TIL  0p - fortjente 0p
VIF - Brann 1p - fortjente 1p
B/G - Brann  - 3p - fortjente 3p
Brann - LSk 3p - Så ikke kampen, men utifra rapporterne fortjente vi 3p
Odd - Brann - 0p - fortjente 0p
Brann - Start 1p - fortjente minst 1p
FFK - Brann 3p - fortjente kanskje bare 1p, men vi dominerte i 2. omgang.
Brann - Molde 3p - fortjente 3p
Godset - Brann 0p - fortjente 0p
Brann - Lyn 3p - fortjente 3p

I de fleste kampene har vi fått som fortjent. De tvilsomme er Stabæk(mindre enn fortjent), RBK(mindre enn fortjent), LSK(mer enn fortjent(?)) og FFK(mer enn fortjent) til sammen har vi kanskje fått 1p mer enn fortjent, evt. 1p mindre. Jeg ser uansett ikke hvorfor vi har fått LANGT mer poeng enn fortjent. Du kan vel isåfall fortelle oss i hvilke kamper disse kom og hvorfor vi ikke fortjente disse poengene?


Det er ingen tvil om at Nilsens første 13 kamper har vært langt bedre enn Mjeldes siste. Det kan være mange grunner til det. Færre skader og det faktum at Mjelde midt i sesongen miste nøkkelspilleren sin og fikk liten tid på seg til å omstille laget er nok de viktigste. Samt at Mjelde kanskje var "slitt ut" i trenerjobben hos Brann og at nytt blod var nødvendig. At Mjelde nå gjør det godt i Bryne betyr ikke at han ville gjort det godt i Brann. Han HAR gjort det bra i Brann, men det kan jo faktisk være at han var sluttkjørt?
Nilsen har gjort en god jobb. Vi sliter voldsomt defansivt, men er farligere fremover. Vi skaper mer og er mer effektive. Vi ser også at vi har flere målscorere. Det er vel 11-12 stk som har scoret for Brann i år?

ostraume

LSK finnes ikke tvilsom, det var 3 fortjente poeng. Om de 3 poengene mot Molde var fortjent kan sikkert diskuteres. Men både mot Stabæk og Start fortjente vi minst 1, gjerne mer. Mot VIF hadde vi gjerne fortjent seier, men mot FFK var vi gjerne noe heldige. Forsåvidt enig med Krakra om at vi  alt i alt har fått ca det vi fortjener.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Kjell249

Quote from: krakra on June 16, 2009, 13:45:51 PM
Nilsen har gjort en god jobb. Vi sliter voldsomt defansivt, men er farligere fremover. Vi skaper mer og er mer effektive. Vi ser også at vi har flere målscorere. Det er vel 11-12 stk som har scoret for Brann i år?


Som Joggi Boggi er inne på så er tallene fra VG umulig å dra noen signifikante slutninger av (hvem har fasit på definisjon av en sjanse og hvordan håndheves dette:) Likervel er det morsomt at du konkluderer akkurat med det motsatte av hva tallene viser. Altså at vi sliter voldsomt defensivt, men er farligere fremover. Tallene sier at vi får færre sjanser i mot, og skaper færre selv.
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

Fez

Fortjente strengt tatt 3p mot RBK også.. De kom ikke til en kvalifisert målsjanse på 90 minutter, og det ene målet de fikk var selvmål.
Ellers fortjente vi 3p både mot Stabæk og Start.

Xminator

Quote from: storB on June 16, 2009, 10:52:56 AM
Synest ikke det er rettferdig å sammenligne Nilsen's første sesong med Mjeldes beste sesong. Mjelde fikk jo forme laget noen år før laget produserte de tallene som du her gjengir.. Nilsen har vært i Brann i 6 måneder!!!


Tror du må stusse følehårene litt, for dette var lovlig hårsårt. Hadde overhode ikke tanker om hvem av dem som gjør det best. det var mer en sammenligning for å se hva vi har igjen før vi er gull-lag. Konklusjonen min er at vi faktisk er veldig nærme å være ett gull-lag. Noen som gjør det enda viktigere å komme ut av dette overgangsvinduet med sportslig pluss og ikke bare flere kroner på bankboken.

Xminator

Quote from: Joggi Bogga on June 16, 2009, 11:50:43 AM
Denne sammenligningen er jo det reneste vissvass da sjansetelling ikke akkurat bærer preg av vitenskaplig holdbare metoder. Jeg kan love dere med 100% sikkerhet at kriteriet for å kalle noe en sjanse er ulikt for alle dem som har talt og at selv ikke samme person teller på samme måte i hver kamp eller hele kampen for den saks skyld.

Min statestikk for sesongen, viser at vi har tatt langt flere poeng enn fortjent. Det tror jeg selv Nilsen er enig i.


Når det blir talt over 13 kamper pr lag begynner denne usikkerheten å jobbe til fordel for tallene. Når du bare avverger 50% av sjansene, så er det såpass stort avvik at du kan trekke en konklusjon. På samme måte vil 3.noe målsjanser kontra 5.noe målsjanser være ett så stort avvik over 13 kamper at du kan konkludere med at det er en forskjell.

Og nei, vi har ikke tatt flere poeng enn fortjent. Jeg vil heller si at vi skulle hatt flere med normal uttelling, en uttelling forsvaret tross alt har vist tidligere at de klarer. Senest i fjor høst da det var det offensive og spesielt uttelling på sjansene som sviktet.

Xminator

QuoteNilsen har gjort en god jobb. Vi sliter voldsomt defansivt, men er farligere fremover. Vi skaper mer og er mer effektive.


Som Kjell249 sier, tallene viser det motsatte. Vi har vel neppe sluppet til færre sjanser på ett tiår, men vi skaper også en del mindre enn normalt. Det som plasserer oss midt på treet er god uttelling (som trekker oppover), og det som holder oss 10 poeng bak RBK er først og fremst at vi slipper inn mål på annenhver sjanse mot.

Når man ser tallene er det vanskelig å konkludere med annet enn at Nilsen alt i alt har kommet godt i gang. Han har gjort det vi vel forventet, dvs stramme opp det defensive. Samtidig har vi mistet litt av angrepsspillet, selv om jeg tror de to 4-5-1 kampene og sesongstarten har mye av skylden for den delen av statestikken. Når det gjelder at vi er lette å score på så viste vi jo det nå senest mot Lyn.

Yes!wehavenobananas

Vi er vel kanskje det laget som slipper inn flest mål pr. sjanse i mot også?

Huff

Quote from: Xminator on June 16, 2009, 17:52:38 PM
Som Kjell249 sier, tallene viser det motsatte. Vi har vel neppe sluppet til færre sjanser på ett tiår, men vi skaper også en del mindre enn normalt. Det som plasserer oss midt på treet er god uttelling (som trekker oppover), og det som holder oss 10 poeng bak RBK er først og fremst at vi slipper inn mål på annenhver sjanse mot.

Når man ser tallene er det vanskelig å konkludere med annet enn at Nilsen alt i alt har kommet godt i gang. Han har gjort det vi vel forventet, dvs stramme opp det defensive. Samtidig har vi mistet litt av angrepsspillet, selv om jeg tror de to 4-5-1 kampene og sesongstarten har mye av skylden for den delen av statestikken. Når det gjelder at vi er lette å score på så viste vi jo det nå senest mot Lyn.


Som jeg tidligere har vært inne på i diverse kamptråder, mener jeg at den defensive strukturen i Brann virker relativt solid, og at vi slipper inn masse mål grunnet individuelle feil. Når det kommer til det offensive, er jeg enig i at vi ikke fremstår like spektakulære som under MIM, men jeg mener her også  at vi skorer mer grunnet endringer i spillestilen. Kantspillet vårt lider under at vi er smalere på midten under Nilsen (slik jeg ser det), men vi får også kantspillerne langt oftere inn foran boksen i skoringsposisjon, noe som fører til at motstanderne må ta hensyn til to ekstra spillere i boksen og vi har flere alternativer. Bååde PVM og Solli har vel skoret en del mer enn før så langt? Dette fører videre til mindre press på spissene, ettersom midtbanen også til en viss grad bidrar med mål.

C@Bøe_79

Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

krøvel vellevold

June 22, 2009, 22:20:59 PM #20 Last Edit: June 22, 2009, 22:24:03 PM by krøvel vellevold
Brann er like gode som RBK før det 80.minutt. Men Molde og Odd er suverent best på den statistikken, noe som betyr at RBK knuser de to sistnevnte de siste 10 minuttene.

http://brannbloggen.bergen360.no/-/bulletin/show/350234_like-gode-som-rbk-foer-det-80-minutt
Legg ned hele klubben!

Go Up