• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Billettsalgstall

Started by krøvel vellevold, April 17, 2006, 16:54:06 PM

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

Go Down

krøvel vellevold

Det sies at det antagelig blir lagt ut ca 1000 p-kort for at de skal nå taket på ca 13000. Dermed kan vi gjøre regning med at ca 12000 av ca 13000 fornyet det. Med den lave kapasiteten som er, så tør de vel ikke annet. 1000 som har hoppet av karusellen er uansett nesten 8 %.
Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Quote from: tr0Ndemann on January 26, 2009, 23:25:03 PM
Hehehe. Jeg skulle gjerne likt å sett et bilde av den, når var det denne episoden skjedde?


Det skjer vel ca. hver kamp. Den gule tannbørsten deres er "maskoten" deres.

Her er det eneste bildet jeg fant, ikke av hele:

http://www.dengulehorde.no/iwips/1101558399/showImage/614682346/

Den Gule Horde har tom. en ærespris kalt "Den Gyldne Tannbørste, som er DGHs høyeste utmerkelse.
Hva er med disse folkene og tannbørster?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

thesevs

Tannbørstene ble brukt som dirigentstav en gang for lenge siden. Siden kontaktet de Jordan for å be dem lage en gigantisk tannbørste, sikkert som en gimmick. Derav dagens tannbørste.
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

ostraume

Quote from: krøvel vellevold on January 27, 2009, 00:27:08 AM
Det sies at det antagelig blir lagt ut ca 1000 p-kort for at de skal nå taket på ca 13000. Dermed kan vi gjøre regning med at ca 12000 av ca 13000 fornyet det. Med den lave kapasiteten som er, så tør de vel ikke annet. 1000 som har hoppet av karusellen er uansett nesten 8 %.


Så lenge alle 13000 blir solgt (med god margin) skal du få slite med å argumentere for nedgang i interessen for Brann i 2009.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Xminator

Krøvel trenger ikke argumentere, for det blir nedgang i tilskuertallet i 2009 uavhengig av resultatene på banen eller interessen generelt.

Spelaren

Kapasiteten vår er vel over tilskuersnittet frå i fjor?
Gå av.

krøvel vellevold

January 27, 2009, 10:43:39 AM #4656 Last Edit: January 27, 2009, 10:54:38 AM by krøvel vellevold
Quote from: ostraume on January 27, 2009, 08:53:32 AM
Quote from: krøvel vellevold on January 27, 2009, 00:27:08 AM
Det sies at det antagelig blir lagt ut ca 1000 p-kort for at de skal nå taket på ca 13000. Dermed kan vi gjøre regning med at ca 12000 av ca 13000 fornyet det. Med den lave kapasiteten som er, så tør de vel ikke annet. 1000 som har hoppet av karusellen er uansett nesten 8 %.


Så lenge alle 13000 blir solgt (med god margin) skal du få slite med å argumentere for nedgang i interessen for Brann i 2009.


I fjor vinter var interessen over 16000 (mer enn 13000 p-kort + 3000 på venteliste + sikkert en del som ikke engang gadd å sette seg på venteliste). Selger man da 13000 i år, så beviser vel ikke det at interessen er like stor i år som i fjor. Uansett er det vel få som tør å melde seg av, når de vet at den dagen Brann er i toppen igjen så vil det bli store problemer med å få billetter. Og uavhengig av hvor små forventningene måtte være foran 2009, så vil det uansett være vanskelig å få tak i billetter til enkeltkamper som 16.mai, RBK i serieavslutningen og kanskje også mot VIF og Stabæk. I hvert fall nå som kapasiteten har gått enda litt ned. Det er hevet over enhver tvil at interessen er lavere nå enn for et år siden. For øvrig vil vi nok også i år oppleve at det reelle oppmøtet er vesentlig lavere enn det oppgitte tilskuertallet, hvis vi ikke henger med i medaljestriden ut på høsten. Det betyr jo i så tilfelle at mange p-kort-innehavere holder seg hjemme - noe som i seg selv er et bevis på lavere interesse.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: Spelaren on January 27, 2009, 10:38:43 AM
Kapasiteten vår er vel over tilskuersnittet frå i fjor?


Ja, men vi får ikke lenger toppene med 17800 på 16/5 og mot VIF og RBK. I år blir det max 17100 på de store kampene.
Legg ned hele klubben!

PelleB

Quote from: krøvel vellevold on January 27, 2009, 10:45:05 AM
Quote from: Spelaren on January 27, 2009, 10:38:43 AM
Kapasiteten vår er vel over tilskuersnittet frå i fjor?


Ja, men vi får ikke lenger toppene med 17800 på 16/5 og mot VIF og RBK. I år blir det max 17100 på de store kampene.


Rart vi ikke kommer til å få toppene med 17800 Krøvel! Slutt med din konstante negative fokusering, vi har jo for f.... som eneste klubb solgt unna rubbel og bit av sesongkort og det lenge før ALLE andre klubber! Vi har dessuten for andre år på rad solgt flest av alle TL klubber. Alt dette skjer uten de helt store høydarene av prestasjoner, vi må engang selv i Bergen bli fornøyd! Jeg er sikker på at vi om noen år selger mellom 18 og 20 000 sesong kort. Grunn? Ikke mange årene siden det var UMULIG og selge mer en 10 000, det å påstå noe annet ble møtt med en hånlig latter. Vel det var mulig og intr ser altså ut til og bare øke for denne "bitte lille" klubben fra Bergen. Vi kan nå ikke bare måle krefter med mellom store klubber i Europa vi har gått forbi en lang rekke av dem, både hva omsetting angår og nå også med antall solgte sesongkort!
«Verdensmesterskapet er en ordentlig internasjonal begivenhet».
"Gazza"  priceless :)

krøvel vellevold

January 29, 2009, 20:15:06 PM #4659 Last Edit: January 29, 2009, 20:21:43 PM by krøvel vellevold
Vi kan neppe klare fjorårets snitt på 16900 når kapasiteten er 17100. Når 17100 er kapasitet, så betyr det i praksis at vi max får 17000 inn. Dette pga sikkerhetssonen ved bortefeltet. Og klarer ikke bortelaget å fylle det området de har fått tildelt (selv etter reduksjon), så vil det bli mindre enn 17000 selv på de "utsolgte" kampene. Og vi klarer heller ikke 16800-16900 på alle de andre kampene. Ergo vil ikke snittet bli like bra i år som i fjor. Dette er ikke å være negativ. Det er å forholde seg til fakta!

"For andre år på rad"... "uten de helt store prestasjoner?" Ehem.. vi tok gull i 2007... Brann med 18000 - 20000 sesongkort? Neppe! Med dagens kapasitet setter Brann et tak på 13000. Med høyere kapasitet,  blir det lettere å få billetter til hver kamp. Ergo blir det mindre nødvendig med p-kort.  Bare se på Lerkendal: De har høyere snitt enn oss, men lavere sesongkortsalg. Grunnen er at det er enkelt å få tak i billetter der oppe - selv til 16.mai. Og det at ingen ville trodd på dagens tall for noen år siden, er ikke noe argument for at vi skal tro på fortsatt utrolig vekst. Det at det er uventet høyt nå, betyr gjerne at taket er nådd. I fjor så vi at mange kamper knapt hadde 12-13000 reelt inne på Stadion, og enda færre ville det vært hvis det ikke hadde vært for alle p-kort-innehaverne som kun gikk fordi de allerede hadde betalt. Dessuten fikk samtlige norske klubber (utenom seriemesteren) en nedgang i tilskuertallene i fjor. Noe som beviser at ingen trær vokser inn i himmelen. En annen ting er at mye av økningen skyldes langt bedrede fasiliteter (sitteplasser under tak) og at interessen blant kvinner har økt. Dette er økninger man ikke får igjen. Hva skulle det i så tilfelle være? Liggeplasser eller skinnsofa til alle? Dukker det opp et nytt kjønn som plutselig blir interessert i fotball?

Hvem er forresten disse store klubbene i Europa vi har gått forbi i omsetning?
Legg ned hele klubben!

PelleB

«Verdensmesterskapet er en ordentlig internasjonal begivenhet».
"Gazza"  priceless :)

krøvel vellevold

January 29, 2009, 20:56:46 PM #4661 Last Edit: January 29, 2009, 20:58:18 PM by krøvel vellevold
Hva er det du preiker om? Det var på ingen måte samme entusiasme i 2008 da laget presterte dårlig, som da Brann tok gull i 2007! Hvor i himmelens navn har du det i fra? Det var en kjempenedgang i stemning på kampene, og det var mange tusen p-kort-innehavere som holdt seg hjemme i store deler av høstsesongen.

Og hvordan trodde folk i mai 08 at økonomien ville være om et år? Jo, på vei oppover. Det var vel ingen som spådde at den ville få seg en knekk. Men det fikk den.

Du kan mase så mye du vil om at jeg er negativ. Jeg forholder meg til realiteten. Og det er rimelig utrolig at du kan reagere på mitt innlegg om at vi ikke kan klare mer enn 17100 på de store kampene - når kapasiteten faktisk er 17100...  Nei, så pessimistisk jeg er som ikke tror at vi kan få flere tilskuere enn det er plass til!
Legg ned hele klubben!

PelleB

Jeg tror du er en meget intelligent mann Krøvel. Men din totale mangel på selvinnsikt gjør deg blind for det opplagte. Det er derfor så mange reagerer på dine til tider håpløse innlegg! Sorry men jeg tror mange med meg deler denne oppfatningen av deg. I mai 08 begynte verdens økonomi for øvrig å vise alvorlige tegn på nedgang, sånn for orden skyld. Om du utfordrer den påstanden understreker du bare mitt poeng. Men jeg tipper at du gjør det rent prinsipielt uansett he he :)
«Verdensmesterskapet er en ordentlig internasjonal begivenhet».
"Gazza"  priceless :)

krøvel vellevold

January 29, 2009, 21:56:52 PM #4663 Last Edit: January 29, 2009, 22:03:12 PM by krøvel vellevold
Quote from: PelleB on January 29, 2009, 21:33:43 PM
Jeg tror du er en meget intelligent mann Krøvel. Men din totale mangel på selvinnsikt gjør deg blind for det opplagte. Det er derfor så mange reagerer på dine til tider håpløse innlegg! Sorry men jeg tror mange med meg deler denne oppfatningen av deg. I mai 08 begynte verdens økonomi for øvrig å vise alvorlige tegn på nedgang, sånn for orden skyld. Om du utfordrer den påstanden understreker du bare mitt poeng. Men jeg tipper at du gjør det rent prinsipielt uansett he he :)


Jeg skjønner ikke hva du vil frem til. Du quoter meg på at jeg skriver at vi i år vil få 17100 på de best besøkte kampene - ikke 17800 som før. Og så kommer du med en masse vas om at jeg er pessimist, mangler selvinnsikt, blind for det opplagte, håpløse innlegg, osv. Hva i himmelens navn er det du vil frem til?

Du messer i vei om at entusiasmen rundt Brann var like stor i motgangen i 2008 som i medgangen i 2007. Hva faen er det for noe piss? Alle kunne jo med selvsyn se at det ikke var det! Forhold deg til fakta! Videre babler du om at Brann har større omsetning enn mange store klubber. Javel? Det har du fremdeles til gode å kunne svare på! Og hvis du seriøst mener at det er et poeng at "vi trodde ikke vi skulle få en sånn publikumsøkning for ti år siden, så da må vi nok kunne regne med at det kommer en like stor økning de neste ti!", så forteller det mest om din naivitet. Innse fakta: Tilskuertallene har stagnert eller begynt å gå noe ned. De øker i hvert fall ikke hvert år lenger. Og innse også at mye av den "uventede" økningen som har vært de siste 10 årene, skyldes 1) mye bedre fasiliteter, 2) mye bedre mediedekning, 3) flere kvinner. Det er vanskelig å få tilsvarende utvikling i fasiliteter og mediedekning også i fremtiden. Kan fasilitetene bedres like radikalt de neste 10 årene som de 10 foregående? Neppe. Kan mediedekningen øke like radikalt de neste 10 årene som de 10 foregående? Neppe.

Og kan du nå forklare hva som var galt i det jeg skrev om at vi ikke lenger kan få mer enn 17100 på de store kampene? Eller skal du bare snakke deg vekk med "dårlig selvinnsikt" og "håpløse innlegg" igjen?
Legg ned hele klubben!

PelleB

Vel krøvel vi kan begynne med at vi har ENORMT mye og hente på og bedre de trafikale løsningene rundt og til stadion. Web markedet har vi bare pirket i, vi holder på med utvidelser av stadion, men vent gjør vi det blir det jo bare lettere å få plass og dermed ikke vits i å kjøpe sesong kort så klart. Ellers er rekruttering av nye publikummere fra skoler, (spillerne besøker skoler o.l i og rund Bergen) Byen vokser, og grunnet det faktum at det generelt ikke er mange konkurrerende tilbud i Bergen. Dessuten er det generelt også så enkelt at vi kan bli et stabilt topplag, eller vil du nå argumentere bort det faktum at RBK har på bakgrunn av sine sportslige resultater har fått 19/20 000 i snitt de siste årerne? Trondheim er sist jeg sjekket en mindre by en Bergen .
«Verdensmesterskapet er en ordentlig internasjonal begivenhet».
"Gazza"  priceless :)

krøvel vellevold

January 29, 2009, 22:52:52 PM #4665 Last Edit: January 29, 2009, 22:56:42 PM by krøvel vellevold
Hvis du ikke ser logikken i at høyere kapasitet gjør at det blir enklere å få tak i enkeltbilletter, og dermed også mindre viktig å kjøpe p-kort, så er det bare å gratulere.

Når det gjelder kampanjer, har jeg tidligere sagt flere ganger at det ikke hadde vært noe problem å trekke 30000, hvis man bare hadde veldig billige billetter, og arbeidsplasser og skoleklasser fikk tilbud om å gå på kamp samlet - som en sosial happening, osv.  Men er det ønskelig at store deler av publikum går på kamp fordi det er en sosial happening og gøy å sitte og prate og kaste popcorn på hverandre - men har null interesse av kampen? Er det ønskelig at Branns billettinntekter skal gå ned? Brann har jo faktisk vesentlig høyere billettinntekter enn RBK, selv om RBK har høyere tilskuersnitt. Det sier jo litt.

Trondheim er en mindre by enn Bergen, men befolkningsgrunnlaget er ikke nødvendigvis så mye mindre. Det bor ca 400 000 i Branns nedslagsfelt, og det bor omtrent det samme i RBKs nedslagsfelt. I tillegg har RBK veldig mange fans over hele landet pga den enorme suksessen de hadde mellom 1988 og 2005 - og ikke minst pga all CL-suksessen. Alle disse reiser ikke på kamp hver gang, men det er gjerne noen tusen av dem på hver kamp. Brann har også fans over hele landet, men ikke i nærheten av samme grad som RBK har det. Det har vært foretatt markedsundersøkelser som viser at RBK har 700 000 fans/sympatisører i Norge. Brann og VIF lå vel på ca 400 000. Selvsagt kan gode sportslige resultater gi oss flere fans over tid. Men vi kommer aldri noen gang til å være like suverene (og gjøre det like bra i Europa) som det RBK har vært. Heller ikke RBK kommer tilbake dit. Derfor går det ikke an å sammenligne Brann og RBK med utgangspunkt i at "Bergen er en større by enn Trondheim".

Men du har fremdeles ikke klart å forklare hvorfor du quotet meg på at vi max ville klare 17100 på toppkampene i år, og at du kalte meg pessimist pga det. Og du har heller ikke klart å fortelle hvilke store klubber vi har passert i omsetning.

Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Her er en annen undersøkelse fra 2007 som viser noe av det samme:

Quote
Legg ned hele klubben!

PelleB

Logikken i at det blir større kapasitet gjør billettene letter og få tak i ser jeg, men her er det snakk om hvor taket er på hva som er for mye plasser, jeg mener du bommer og at det ligger noe høyere en det kapasiteten er i dag. Men dette er som sagt min mening.
Jeg er for egen del optimist og tror på økning i både omsetting og snitt, det er mye riktig i det du skriver, du baserer deg også i veldig stor grad dette på fakta, noe som gjør det vanskelig og motargumentere uten og sitte leenge på nettet og søke. Men jeg ser ingen grunn til at Brann ikke skal kunne bli det RBK har vært. Vi har da Askeladder selv i moderne tid.
«Verdensmesterskapet er en ordentlig internasjonal begivenhet».
"Gazza"  priceless :)

krøvel vellevold

January 29, 2009, 23:26:09 PM #4668 Last Edit: January 29, 2009, 23:30:10 PM by krøvel vellevold
Quote from: PelleB on January 29, 2009, 23:10:02 PM
Logikken i at det blir større kapasitet gjør billettene letter og få tak i ser jeg, men her er det snakk om hvor taket er på hva som er for mye plasser, jeg mener du bommer og at det ligger noe høyere en det kapasiteten er i dag. Men dette er som sagt min mening.
Jeg er for egen del optimist og tror på økning i både omsetting og snitt, det er mye riktig i det du skriver, du baserer deg også i veldig stor grad dette på fakta, noe som gjør det vanskelig og motargumentere uten og sitte leenge på nettet og søke. Men jeg ser ingen grunn til at Brann ikke skal kunne bli det RBK har vært. Vi har da Askeladder selv i moderne tid.

Legg ned hele klubben!

Spelaren

Skal ihvertfall bli fint å få Stadion ferdig! Og siste estimat lå vel på omkring 21500 sitteplasser ved ferdigstillelse?
Gå av.

krøvel vellevold

Quote from: Spelaren on January 29, 2009, 23:43:40 PM
Skal ihvertfall bli fint å få Stadion ferdig! Og siste estimat lå vel på omkring 21500 sitteplasser ved ferdigstillelse?


Det der forandrer de vel hele tiden. Skulle ikke forundre meg om de ender opp med dagens kapasitet fordi siste byggetrinn aldri blir bygget. Kan være flere grunner til det:

1) Finanskrisen.  Hvis bedrifter er mer forsiktige med å bruke penger på luksusgoder som f.eks. losjer og sponsing. Samtidig kan gjerne også Brann finne ut at de må være forsiktige med pengebruken.
2) Hvis publikumstallene stagnerer eller går nedover.
3) Naboklager og at Brann får nei fra kommunen til videre utbygging. Hvis naboene hindrer næringsvirksomhet, kan dette gå ut over prosjektets finansiering.

Legg ned hele klubben!

TCAC

Det er vel bare å håpe Gjedrem klarer å gjøre det regjeringen ikke klarer og gjør det litt enklere å bruke penger i år. Mistenker dessverre at krisen har utrolig mye å si for kostnadene for Branns prosjekt. Litt dårlig timing sånn sett. :)

Yes!wehavenobananas

Når renten har gått ned og entrepenørene kjemper en hard kamp med hverandre om kontraktene skal det ikke slå så negativt ut. Alt avhenger av at vi har finansieringen i orden, noe jeg trodde vi hadde.

Vi bygger jo for fremtiden, og finanskrisen varer ikke evig. Om vi har penger nå er det billigere for oss å ta det nå enn seinere.

Christian

No-bananas har vel rett her. Lavere rente og sterkere konkurranse i bygg- og anleggsbransjen er bare positivt om en klarer å få på plass finansieringen. Men det punktet er vel det usikre for Brann sin del. Om de derimot klarer å få inn pengene som skal til, kan det virkelig lønne seg å bygge no.

ostraume

Poenget er uansett at selv etter den svake 2008-sesongen så ser vi ingen tilskuerflukt. Vi selger 13000 sesongkort. Krøvel har rett i at den lave kapasiteten øker etterspørselen etter sesongkort, men passende kapasitet i år ville vært 19000 og 14000 sesongkort (som trolig ville blitt solgt ganske så greit). I så fall blir det vanskelig å snakke om en nedgang i interessen (selv om alle forstår at snittet vårt vil falle nå som kapasiteten er lavere).
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krøvel vellevold

January 30, 2009, 10:14:57 AM #4675 Last Edit: January 30, 2009, 10:19:23 AM by krøvel vellevold
Quote from: ostraume on January 30, 2009, 09:12:40 AM
Poenget er uansett at selv etter den svake 2008-sesongen så ser vi ingen tilskuerflukt. Vi selger 13000 sesongkort. Krøvel har rett i at den lave kapasiteten øker etterspørselen etter sesongkort, men passende kapasitet i år ville vært 19000 og 14000 sesongkort (som trolig ville blitt solgt ganske så greit). I så fall blir det vanskelig å snakke om en nedgang i interessen (selv om alle forstår at snittet vårt vil falle nå som kapasiteten er lavere).


Det er jo en nedgang i interessen når ca 1000 (8 %) av fjorårets p-kort-innehavere ikke har fornyet kortet, til tross for at det i år (pga kapasitetsreduksjonen) blir enda vanskeligere å få billett til de store kampene. Det er jo en nedgang i interessen når flere tusen p-kort-innehavere holdt seg vekke fra flere av høstkampene i 2008. Og det er også en generell nedgang i tilskuertallene i hele Tippeligaen. Alle unntatt Stabæk opplevde nedgang fra 2007. Du sier vi fint kunne solgt 14000 i år. Javel, det kunne vi sikkert, men foran fjorårssesongen kunne vi sikkert solgt 16-17000. I hvert fall med den lave kapasiteten vi har nå. Jeg skal ikke påstå at det er en STOR nedgang i interessen. Men en nedgang er det likefullt. Den blir bare ikke så veldig synlig når kapasiteten er så lav.
Legg ned hele klubben!

ostraume

Klart det er større entusiasme etter et gull og med CL i sikte. Det skjønner alle.

Men det er feil å kalle det nedgang fordi 1000 (8%) ikke fornyer kortet, så lenge det står nye klar til å ta over. Litt rotasjon/bortgang vil det jo alltid være. For å sette det på spissen: Ville det vært nedgang om vi mister 500 p-kort og selger 5000 nye?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krøvel vellevold

January 30, 2009, 10:34:55 AM #4677 Last Edit: January 30, 2009, 10:38:22 AM by krøvel vellevold
Quote from: ostraume on January 30, 2009, 10:19:42 AM
Klart det er større entusiasme etter et gull og med CL i sikte. Det skjønner alle.

Men det er feil å kalle det nedgang fordi 1000 (8%) ikke fornyer kortet, så lenge det står nye klar til å ta over. Litt rotasjon/bortgang vil det jo alltid være. For å sette det på spissen: Ville det vært nedgang om vi mister 500 p-kort og selger 5000 nye?


Det er jo en nedgang hvis vi i år kunne solgt 14000 (som du sier), mens vi i fjor kunne solgt f.eks. 17000 (13000 p-kort + 3000 på venteliste + f.eks. 1000 som kanskje droppet å sette seg på venteliste fordi det var håpløst langt kø). Og de som har p-kort vet jo utmerket godt at det fremdeles blir vanskelig å få tak i billetter til 16/5 og kampene mot RBK og VIF, og til kamper i en eventuell gullstrid, hvis de dropper p-kortet. Fjorårets faktiske fremmøte på en del kamper, viser jo at en god del p-kort-innehavere kun er interessert i "de store kampene" så snart det ikke lenger er snakk om gull. Og de vet også at hvis Brann skulle bli gullfavoritt i 2010, så vil det være vanskelig å få seg p-kort igjen. For da står de plutselig bakerst i køen. Det at Brann opplyser om at det står 3000 i venteliste, er jo i seg selv en kjempegod grunn for å fornye kortet. Folk tør rett og slett ikke hoppe av karusellen! Men likevel er det altså 8 % som har sagt takk for seg.

I 2007 kunne vi sikkert solgt både 30- og 40000 til enkelte kamper på høsten - også om samtlige tilskuere hadde måttet kjøpe billett fysisk til hver kamp (altså at p-kortet ikke gjalt). Ett år senere var det reelle oppmøtet kanskje 12-13000 på noen kamper, og en del av disse igjen kom sikkert bare fordi de allerede hadde betalt for billettene gjennom p-kortet. Hadde folk måttet kjøpe billett til hver kamp sist høst, er jeg sikker på at en del av kampene ville hatt under 10000 tilskuere. Når den reelle interessen går fra størrelsesorden 17000-30/40000 høsten 2007 til 10000-12000 høsten 2008, så vil jeg absolutt kalle det en nedgang i interessen.
Legg ned hele klubben!

ostraume

Hehe. Det blir ganske så søkt å bruke interesssen rundt storkampene i sammenheng med gullet for å så sette det opp mot mindre spennende kamper året etterpå. Det høres gøy ut , lag meg prøve: Til Liverpool-kampen i 96 ble det sagt at vi kunne solgt 100 000 billetter. I så fall snakker vi om en enorm nedgang fra 1996 til 2007 da kun usle 30-40 000 brydde seg nok til å ville få billetter.

Når det gjelder de mindre interessante kampene så er det helt rett at det kun kommer en 12-14000, men dette er heller ikke noe nytt. Du har også rett i at mange kommer fordi de har p-kortet, men motivet for å komme er egentlig lite interessant så lenge folk faktisk dukker opp. I "gamle" dager kom det jo typisk under 10 på slike kamper. Jeg er, som jeg har sagt, forsåvidt enig i at det trolig var større trykk etter p-kort etter gullet, men når det nå "normaliserer" seg med en 8. plass så selger vi altså fortsatt lett 13000 p-kort.

Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Christian

Litt mer langsiktighet er gjerne et triks når en driver med statistikk. Noen som har idé om lignende tall for partoukortfornying fra 2006 til 2007?

Så lenge Brann selger like mange partoukort fra den ene året til det neste, og det uten at antall kort lagt ut for salg er endret nevneverdig, er det uansett ikkje en nedgang å henge seg veldig opp i.

Nixon

Quote from: krøvel vellevold on January 30, 2009, 10:34:55 AMHadde folk måttet kjøpe billett til hver kamp sist høst, er jeg sikker på at en del av kampene ville hatt under 10000 tilskuere.


Det er ikke sikkert. Du må huske på at partoutkortinnehaverne som ikke kommer sperrer for mange som da ville kjøpt billett. Hvis man med rett markedsføring hadde opplyst folk om at det var rikelig med billetter, tror jeg at vi ikke hadde kommet under 10.000 på noen av kampene i fjor. Inntrykket de siste par årene av at det ikke er billetter å få, spesielt dersom man er en liten gjeng som vil sitte sammen, har gjort at mange ikke engang prøver å få tak i billetter.

Men ellers er det selvsagt rett at interessen sank fra 2007 til 2008. Noe annet ville egentlig vært litt rart...
Rød makt på Hansa

Kai-Olai

Var vel også sagt at vi kunne solgt ut Ullevaal 2 ganger til cupfinalen i 04, noe som tilsvarer tett oppunder 50 000.. Utfra dette så var det vel i så tilfelle heller ikke noen oppgang i 2007? ;)

krøvel vellevold

Hvorfor er det så søkt å sammenligne kampene om gullet med de mindre interessante kampene året etterpå? Er det ikke nettopp forskjellen i interessen i medgang/gullstrid og interessen i motgang/ikke noe å spille for, vi diskuterer?

Uansett var det over 17000 hele gullhøsten. I fjor høst var det neppe mer enn 12-13000 innenfor. Ergo er det så definitivt stor forskjell i interessen for gullstrid og interessen ellers. Det var jo dette en debattant mente det IKKE var.

Det vi uansett kan slå fast, er at den SYNLIGE interessen (antall solgte p-kort og tilskuertall) ikke er så veldig mye lavere når vi har motgang. Men det er altså mest fordi Stadion er for liten til å ta imot de store toppene i medgang (at 40000 vil se en kamp, hjelper jo ikke på publikumssnittet så  lenge bare 17000 får plass), fordi den lave kapasiteten gjør at folk føler seg tvunget til å kjøpe p-kort, fordi folk kjøper p-kortene før de vet hvordan sesongen vil utvikle seg, og fordi p-kortene regnes med uansett om brukerne kommer eller ikke. Men den REELLE interessen (etterspørselen) er derimot mye lavere i motgang. At Brann selger 13000 p-kort år etter år, betyr ikke at interessen er konstant. Skal vi vite noe om interessen er konstant, må vi nemlig også vite hvor stor den faktiske etterspørselen er. I fjor (etter gullet) var den faktiske etterspørselen etter p-kort kanskje 16-17000. I år (etter en 8.plass) er den kanskje bare 13-14000.

At 8 % sier fra seg p-kortet, høres ikke så mye ut. Men når det å si fra seg p-kortet betyr at de godt mulig mister muligheten til å se de store kampene, og at de godt mulig mister muligheten til å være en av de 13000 p-kort-innehaverne når Brann er i gullstriden igjen, så er 8 % en del.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: Nixon on January 30, 2009, 12:47:26 PM
Quote from: krøvel vellevold on January 30, 2009, 10:34:55 AMHadde folk måttet kjøpe billett til hver kamp sist høst, er jeg sikker på at en del av kampene ville hatt under 10000 tilskuere.


Det er ikke sikkert. Du må huske på at partoutkortinnehaverne som ikke kommer sperrer for mange som da ville kjøpt billett. Hvis man med rett markedsføring hadde opplyst folk om at det var rikelig med billetter, tror jeg at vi ikke hadde kommet under 10.000 på noen av kampene i fjor. Inntrykket de siste par årene av at det ikke er billetter å få, spesielt dersom man er en liten gjeng som vil sitte sammen, har gjort at mange ikke engang prøver å få tak i billetter.

Men ellers er det selvsagt rett at interessen sank fra 2007 til 2008. Noe annet ville egentlig vært litt rart...


Man mister kanskje NOEN på at noen folk tror at Stadion alltid er utsolgt etter 10 minutter til hver eneste hjemmekamp. Men hvis de ikke ser alle de ledige stolene når de ser kampen på tv, og heller ikke har prøvd å skaffe seg billett, så er de ikke mye årvåkne... Kan ikke være veldig mange mennesker som droppet å gå på kampene høsten 2008 fordi de trodde det var utsolgt - og det også i lang tid før kampdato.
Legg ned hele klubben!

Nixon

Hvor mange av disse ledige setene var i det hele tatt til salgs?

Ellers baserer jeg meg på hva jeg hører fra folk jeg snakker med. Folk som i utgangspunktet kunne vært interessert i å gå på Stadion, men som rett og slett ikke har vært i modus for å prøve å få billett de siste sesongene. Og jeg tror at en slik innstilling ikke er så lett å snu på noen få kamper. Og jeg tror som sagt at det er en hel del personer det er snakk om.

Så kan jo du selvsagt si at de neppe er interessert nok. Og det er jo et poeng. Det blir vel omtrent det samme som at du mener at å sende inn noe skriftlig til årsmøtet (fra orddelingstråden) blir et uoverstigelig hinder for å endre noe du egentlig er helt imot...;)
Rød makt på Hansa

Christian

Deler på ingen måten oppfatningen om at interessen for Brann er like stor om vi kjemper om gull eller ei. Det er jo helt på viddene.

Det eg ikkje er så sikker på er om interessen i år lavere enn før f.eks. 2006-sesongen. Det er jo 2007 som er unntaksåret så langt, og da et dårlig sammenligningsgrunnlag.

krøvel vellevold

Quote from: Christian on January 30, 2009, 14:20:56 PM
Deler på ingen måten oppfatningen om at interessen for Brann er like stor om vi kjemper om gull eller ei. Det er jo helt på viddene.

Det eg ikkje er så sikker på er om interessen i år lavere enn før f.eks. 2006-sesongen. Det er jo 2007 som er unntaksåret så langt, og da et dårlig sammenligningsgrunnlag.


Jeg har ikke sagt noe om at interessen for Brann i medgang nå er dårligere enn i medgang før. Eller i motgang nå i forhold til i motgang før. Jeg bare argumenterte mot påstanden om at interessen er nesten like stor i motgang (f.eks. 2008) som i medgang (f.eks. 2007). Men i Tippeligaen generelt har det vært en nedgang fra 2007 til 2008 for alle unntatt Stabæk, og det til tross for at en del av disse klubbene har hatt sportslig fremgang.
Legg ned hele klubben!

Spelaren

Gå av.

Nightfox

Man må huske at Brann i tillegg er ELENDIG på å markedsføre kampene sine. Brann har fått et markant tap på dette. I gullstrid markedsfører produktet seg selv. Den markedsføringen får vi ikke når Brann sliter. Jeg sier ikke at den svakere etterspørselen i høst ene og alene var et resultat av dårlig markedsføring, men at det må tas med i betraktningen.

Jeg har irritert meg over dette i mange år, selv i gullåret. Brann er elendige på det punktet.

krøvel vellevold

Quote from: Nightfox on January 30, 2009, 15:20:29 PM
Man må huske at Brann i tillegg er ELENDIG på å markedsføre kampene sine. Brann har fått et markant tap på dette. I gullstrid markedsfører produktet seg selv. Den markedsføringen får vi ikke når Brann sliter. Jeg sier ikke at den svakere etterspørselen i høst ene og alene var et resultat av dårlig markedsføring, men at det må tas med i betraktningen.

Jeg har irritert meg over dette i mange år, selv i gullåret. Brann er elendige på det punktet.


Men hva slags markedsføring trenger Brann? Det er ingen klubb i Norden som omtales så mye i lokale medier som Brann! Hvis ikke folk får med seg at det er kamp, når det står side opp og side ned om kampen i BT og BA i dagene før, kan jeg ikke se hva f.eks. en helsides annonse skulle kunne generere ekstra.
Legg ned hele klubben!

dudo

Nyheten om at det er ledige billetter, hvor man kan kjøpe dem, pris etc. Det holder ikke bare å vite AT det er kamp, man må vite hvordan man kommer seg inn på den òg.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krøvel vellevold

Quote from: dudo on January 30, 2009, 16:16:04 PM
Nyheten om at det er ledige billetter, hvor man kan kjøpe dem, pris etc. Det holder ikke bare å vite AT det er kamp, man må vite hvordan man kommer seg inn på den òg.


Har ikke Brann hatt prisvinnende kampannonser og greier?
Legg ned hele klubben!

dudo

Det kan hende. Jeg bare påpeker at det må noe markedsføring til.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

KEA

Interessant diskusjon, og i det store og hele er jeg veldig enig i det krøvel sier.

Jeg har overhodet ikke gjort noe forsøk på å sjekke opp dette mot publikumstall eller andre målbare størrelser, men slik jeg opplevde 2008-sesongen fra min plass på Stadion var tapet av Helstad tidenes "party killer", og etter at han gikk til Le Mans virket det som om mange resignerte totalt. Det var rett og slett et ork for mange å innfinne seg for å se på Armann og andre som ikke fant veien til målet. Uansett hva andre mer forståelsesfulle debattanter her måtte mene om dette, så mener jeg at generaltabben var at RBH ikke styrket laget (som alle forventet), men svekket det - på et helt avgjørende tidspunkt i den sesongen som kunne løftet Brann inn blant vesentlig større klubber, sportslig, pengemessig og publikumsmessig. Nedturen var så enorm at mange uteble i ren depresjon, noe man også må ta med i betraktningen i denne billettsalgstalldiskusjonen. Skulle det utrolige skje at vi signerer vi en spiss i absolutt toppklasse før seriestart kan mye av entusiasmen og publikumsinteressen være tilbake.

Nightfox

Quote from: krøvel vellevold on January 30, 2009, 16:11:10 PM
Quote from: Nightfox on January 30, 2009, 15:20:29 PM
Man må huske at Brann i tillegg er ELENDIG på å markedsføre kampene sine. Brann har fått et markant tap på dette. I gullstrid markedsfører produktet seg selv. Den markedsføringen får vi ikke når Brann sliter. Jeg sier ikke at den svakere etterspørselen i høst ene og alene var et resultat av dårlig markedsføring, men at det må tas med i betraktningen.

Jeg har irritert meg over dette i mange år, selv i gullåret. Brann er elendige på det punktet.


Men hva slags markedsføring trenger Brann? Det er ingen klubb i Norden som omtales så mye i lokale medier som Brann! Hvis ikke folk får med seg at det er kamp, når det står side opp og side ned om kampen i BT og BA i dagene før, kan jeg ikke se hva f.eks. en helsides annonse skulle kunne generere ekstra.


Jeg kan bare påpeke de uendelige gangene jeg har måttet bevise ovenfor halvinteresserte at det fortsatt er ledige billetter igjen, og at de bilettene jeg da snakker om ikke er ståplassbilletter, og at man kan få flere billetter ved siden av hverandre. Jeg snakker ikke om markedsføring i den grad av å bevise at Brann eksisterer, men i den grad man ivaretar comforten til tilskuere som tror den er tapt. Det er tross alt de halvinteresserte som er forskjellen på 13000 og fullt hus.

Den formen for markedsføring er Brann elendig på. Man bør i god tid (ca en uke før) annonsere både på Brann.no og i lokalpressen at DEN datoen legges det ut billetter til DEN kampen, og unngå oppslag som "KUN 1000 billetter igjen" eller "STOR etterspørsel". Brann har ved flere anledninger benyttet seg av begge, men man kan ikke forhindre at lokalpressen bruker det. Brann bør formidle at det er 1000 billetter igjen, hvorav 400 er sitteplasser, og 250 av dem er på den fryktede frydenbøtribunen!

"Vil du være med å skape liv og røre? Vil du oppleve den 12. mann på nært hold? Kjøp billett til frydenbøtribunen! Det er fortsatt ledige billetter!". Oppslag som "KUN 1000 billetter igjen" kan virke negativt i den grad man ser at artikkelen ble laget "i går" klokken 1400, og nå er klokken 1900 neste dag. "Da er alle billettene sikkert tapt" tenker en potensiell kjøper og går glipp av kampen, samtidig som Brann taper penger.

krøvel vellevold

"Kun 1000 billetter igjen" kan jo også føre til at folk får fingen ut og ikke venter til søndagen når de ser regnet fosser ned og de selv føler seg uggen etter en heidundrende bytur kvelden før. Så det kan slå begge veier.

Ser man på billettsalget til e-cup (og cup) der det har vært godt kjent gjennom media at billettsalget går dårlig, virker det ikke akkurat som at Brann selger særlig mye billetter kampdag til etternølere, folk som ellers tror alle kamper er utsolgt, eller folk som tar med seg 4-5 personer de ellers ikke ville fått plass til ved siden av seg. Folk stormet ikke akkurat til billettbodene fordi om media slo stort opp før Marseille-kampen (og andre e-cup-kamper) at det var plenty med billetter igjen.
Legg ned hele klubben!

thesevs

Men det slo meg at på mange av disse ekstra kampene (UEFA, CL-kval.) så kjøpte publikum billett i billettluken på Stadion. Det var jo lang lang kø på Marseille-kampen, om hukommelsen min stemmer. Det var vel dette med at flesteparten av partoutkort-innehavere ikke kjøpte "sin" billett innen fristen...
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

krøvel vellevold

Quote from: thesevs on January 31, 2009, 10:24:27 AM
Men det slo meg at på mange av disse ekstra kampene (UEFA, CL-kval.) så kjøpte publikum billett i billettluken på Stadion. Det var jo lang lang kø på Marseille-kampen, om hukommelsen min stemmer. Det var vel dette med at flesteparten av partoutkort-innehavere ikke kjøpte "sin" billett innen fristen...


Når billettsalget starter på 0, så blir det jo slik. Men "lang lø"... Det var neppe mer enn noen hundre du så. Kanskje tusen kjøpte billett i luken? Men mange av disse kan jo være folk som går på seriekampene også. Jeg tror vi uansett kan slå fast at det neppe var mange tusen tilskuere å hente på å annonsere at det var plenty med ledige billetter.
Legg ned hele klubben!

thesevs

Med lang kø så var det kø fra billettluken, mot TV2 bilen som står utenfor og langs gjerdet mot Nymarksbanen (nedover mot inngang 10). Jeg hadde hentet ut min billett, så jeg aner ikke hvor lenge folk stod i kø
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

benny

Quote from: krøvel vellevold on January 30, 2009, 00:04:53 AM
Quote from: Spelaren on January 29, 2009, 23:43:40 PM
Skal ihvertfall bli fint å få Stadion ferdig! Og siste estimat lå vel på omkring 21500 sitteplasser ved ferdigstillelse?


Det der forandrer de vel hele tiden. Skulle ikke forundre meg om de ender opp med dagens kapasitet fordi siste byggetrinn aldri blir bygget. Kan være flere grunner til det:

1) Finanskrisen.  Hvis bedrifter er mer forsiktige med å bruke penger på luksusgoder som f.eks. losjer og sponsing. Samtidig kan gjerne også Brann finne ut at de må være forsiktige med pengebruken.
2) Hvis publikumstallene stagnerer eller går nedover.
3) Naboklager og at Brann får nei fra kommunen til videre utbygging. Hvis naboene hindrer næringsvirksomhet, kan dette gå ut over prosjektets finansiering.




Brann stadion blir nok bygget videre ut skal du se.
-Finanskrisen er bare en midlertidig tilbakegang i økonomien. Slike korreksjoner kommer med jevne mellomrom slik vi så på slutten av 80 og 90-tallet.
-Har liten tro på publikumstallene vil gå nedover eller stagnere. I såfall vil det bare bli midlertidig. Bergensområdet vokser, fortsetter befolkningsutviklingen som nå vil byområdet ha omtrent en halv million innbyggere om 20 år og med bedre infrastruktur som vei og bane vil mange i fremtiden ha kortere reisetid til stadion enn nå.
-Tror ikke enkelte naboer vil klare å legge hindringer i veien for begrenset næringsvirksomhet. Kommunen legger opp til økt aktivitet langs hele den nye bybanetraseen. Noen av naboene har brukt som ankepunkt at det aldri gjøres noe med infrastrukturen i området, vel nå vil det passere et kollektivsystem til milliarder gjennom nabolaget.

Go Up