• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Sesongen 2024

Started by Lasaron, December 15, 2023, 21:57:43 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

Felix så fin ut. Det virket som at han tålte innhoppet. Dette er positivt for sesongen.
Tren på langskudd

Brannfan23

For tidlig å dra en konklusjon til hva slags Brann som klubb vil bli fremover, men nå setter jeg forventningene mine ned. Drømmen min er at Brann skal bli sånn som Glimt eller Molde på sitt beste, vinne medaljer hvert år+cup og kvalifisere seg i Europa.

Men kan det være sånn at skjebnen har bestemt seg for SK Brann kan aldri bli et stabilt toppklubb? Hvis Brann blir et jojo-lag igjen, men ikke like ille som årene under LAN eller Skarsfjord, rykker ikke ned, spille attraktivt fotball, har marginene med seg i en sesong der vi vinner medaljer eller gull for den slags skyld og gjør underverk i Europa, da får jeg bare godta det.

Lasaron

Brannfan23, dette er sannsynligvis det klokeste du har skrevet her inne.
Tren på langskudd

Billy Elliott

- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Superjack

ChatGPT sier at det er under 1% sjanse for mål etter hjørnespark. Altså mindre enn en av 100.

Hjørnespark gir mye dueller og innimellom litt action i boksen, men særdeles sjelden fører det til mål.
Brannsupporter.

esp123

April 18, 2024, 08:13:08 AM #355 Last Edit: April 18, 2024, 09:03:09 AM by esp123
Er litt usikker på kilden  til ChatGPT. Arsenal hadde til midten av februar 16 mål fra dødball (eksludert straffer), det var i PL alene. Helt sikker flere nå. Veldig ofte har de brukt det til å få første målet mot en lavtliggende motstander slik at kampen har åpnet opp. Hadde jeg vært Brann, så hadde jeg prioritert å bli god på dødball. Det er et fantastsik virkemiddel. Spesielt når Brann kommer til så utrolig mange dødball-muligheter, og har en veldig god fot i Soltvedt. Kanskje man skulle hentet inn en dødball-trener?

Noe som er positivt, er at vi kommer til mye avslutninger fra dødball. Da er ikke veien så lang til å begynne å score. Sery Larsen og Pallesen er stopperne i Eliteeserien som så langt denne sesongen har flest avslutninger per 90 minutt. Begge på 2 per 90. En markant økning fra fjoråret.

Edit: Jeg vil nesten si at når vi kommer til så mange avslutninger fra dødball, så er det alene et argument for å starte med Heggebø og Warming.

krakra

Håper Mathisen er klar snart, og når han er klar så syns jeg han burde kjøres inn på indreløperplassen. Det greiene Kartum og Kornvig leverer er virkelig, virkelig ikke bra nok. I går var det bare Finne som hadde færre ballberøringer enn dem på Brann. De er fraværende, og nivået på de få involveringene de har er for dårlige. Mathisen vet vi kan dra av pressledd og føre ballen fram og høyt tempo. Det er et løft i seg selv.

esp123

Tror også Mathisen kan være bra i en fremskutt midtbanerolle. Kornvig vil nok få mer frihet fremover når Horn Myhre kommer inn i laget. Og det vil gi oss mer tilstedeværelse i boksen.

Christian

Quote from: krakra on April 18, 2024, 09:26:24 AMDet greiene Kartum og Kornvig leverer er virkelig, virkelig ikke bra nok. I går var det bare Finne som hadde færre ballberøringer enn dem på Brann. De er fraværende, og nivået på de få involveringene de har er for dårlige.
Dette er jo ganske oppsiktsvekkende, men det stemmer jo med inntrykket fra kampen. Den sentrale midtbanen vår var lite involvert og det er uvant. Spesielt de to, men også SHN er mindre involvert en vi er vant til. Der er nok ett element at lag er mer oppmerksom på han og tar grep for å "ta han ut".

krakra

Quote from: Christian on April 18, 2024, 09:48:03 AM
Quote from: krakra on April 18, 2024, 09:26:24 AMDet greiene Kartum og Kornvig leverer er virkelig, virkelig ikke bra nok. I går var det bare Finne som hadde færre ballberøringer enn dem på Brann. De er fraværende, og nivået på de få involveringene de har er for dårlige.
Dette er jo ganske oppsiktsvekkende, men det stemmer jo med inntrykket fra kampen. Den sentrale midtbanen vår var lite involvert og det er uvant. Spesielt de to, men også SHN er mindre involvert en vi er vant til. Der er nok ett element at lag er mer oppmerksom på han og tar grep for å "ta han ut".
Heltne Nilsen var faktisk den av våre med flest pasninger og ballberøringer, men de var nok lavere i banen enn normalt.

Nixon

Sivert hadde for mange ballberøringer i går etter min mening. Ingen grunn til at alt skal innom han nede på midtstreken og litt bak. Flere baller fremover gjennom motstanderledd til spillere i bevegelse må tilstrebes.
Rød makt på Hansa

Brannfan23

Quote from: Lasaron on April 18, 2024, 06:03:21 AMBrannfan23, dette er sannsynligvis det klokeste du har skrevet her inne.
Så de aller fleste her er enige med meg?

Corran

Tja
Vi som opplevde 80 tallet vil ikke beskrive tiden under LAN og Skars som jojo lag/tilværelse
Og vi som har fulgt Brann i mange år har vel for lengst funnet oss i at Brann ikke vil være et stabilt topp lag, men vi håper enda
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Quote from: Brannfan23 on April 18, 2024, 10:32:36 AM
Quote from: Lasaron on April 18, 2024, 06:03:21 AMBrannfan23, dette er sannsynligvis det klokeste du har skrevet her inne.
Så de aller fleste her er enige med meg?

Det vet jeg ikke.
Tren på langskudd

Kagain

Quote from: Nixon on April 18, 2024, 10:26:58 AMSivert hadde for mange ballberøringer i går etter min mening. Ingen grunn til at alt skal innom han nede på midtstreken og litt bak. Flere baller fremover gjennom motstanderledd til spillere i bevegelse må tilstrebes.

Sivert hadde også relativt sett en del ballberøringer under LAN, men da var det ofte støttepasninger og spill bakover igjen. Det viktigste er om ballberøringene er av den sorten som skaper noe for Brann. Jeg husker jeg forbannet ham på mange en kamp da han var i klubben sist.

Lasaron

Vi er så heldige å få være med på å feire åpningen av nytt stadion for våre kristne brødre og søstre neste søndag. Det er utsolgt, det vil si ca 3300.

Jeg håper SK Brann i forbindelse med KFUM sin første hjemmekamp på nytt stadion i Eliteserien for første gang, kan gi dem en hyggelig innflyttingspresang. Et eller annet fotballrelatert de kan henge opp på veggen i klubbhuset sitt, eller noe.
Tren på langskudd

Optimist

Det ville vært fint!
Kokende idiot

Giles

Mathisen som indreløper er en god ide, alltid fremoverrettet, kan passere ledd, og der han ikke vinner ballen vil han få frispark. Noen feilpass blir det..

opplett

Forøvrig helt nydelig å sjekke tabellen til Eliteserien i FotMob og andre steder og se at de fire øverste plassene nå får Europaspill!
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Superjack

I år er seriegullet i ES ekstremt verdifullt, siden det garanterer EL gruppespill og klubben som vinner enkelt plusse på 100 mill på inntektssiden i budsjettet for 2025.



Brannsupporter.

Lasaron

Quote from: opplett on April 20, 2024, 11:47:49 AMForøvrig helt nydelig å sjekke tabellen til Eliteserien i FotMob og andre steder og se at de fire øverste plassene nå får Europaspill!

Og med det, store muligheter for e-cup med femteplass. Siden det slettes ikke er usannsynlig at cupvinner også er å finne blant topp fire.
Tren på langskudd

pidre

Klarer norske lag å plukke nok poeng fremover, slik at beholder e-cup ratingen, så kan dette bli et stort løft for norsk fotball. Nå gjelder det å komme seg til europa jevnlig. BG og Molde er der, så er vel forhåpentligvis vi rett bak.

Vi vinner ikke serien i år, den saken er klar. Tredjeplass, gir det da Europaliga-kvalik, med fallback til Conf ligue?
Saludar a los monos!

ostraume

Nei. "Kun" conference. 1 og 2 til CL-kval. Cupvinner til EL-kval. 4 og 5 til Conf-kval.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

ostraume

Og Norge rykker faktisk rett opp på 12. plass på listen når 2019/2020-sesongen strykes. Men da blir det hardt kamp om å holde land bak seg i løpet av kommende sesong. Molde og Glimt sine resultater blir og nå mindre vært når Norge har 5 lag inne. Om feks Tromsø går på hodet og ræva rett ut så rammer det relativt hardt.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Superjack

Norge kan sannsynligvis gå opp på 12. plass med resultater som de siste to sesongene i Europa, siden 19/20 sesongen går ut.

Det gir ikke flere plasser i Europa, men lettere vei inn, da lag vil komme inn i senere kvalifiseringer.
Brannsupporter.

Lasaron

Jeg tror vi kan si oss heldige med hvem vi har vært satt opp mot i starten av sesongen. Siden det har kladdet en del. Så får vi møte de beste lagene når vi har kommet inn i det.
Tren på langskudd

esp123

Ganske vill statistikk som understreker litt av Branns dominans i kampene de har spilt denne sesongen. Brann har 255 berøringer i motstanderens boks så langt. Molde på andreplass har 161, mens Glimt på tredje har 125. I tillegg har vi skaffet 59 cornere. Ham Kam har nestmest med 28.

Hickok

Quote from: esp123 on April 23, 2024, 09:28:48 AMGanske vill statistikk som understreker litt av Branns dominans i kampene de har spilt denne sesongen. Brann har 255 berøringer i motstanderens boks så langt. Molde på andreplass har 161, mens Glimt på tredje har 125. I tillegg har vi skaffet 59 cornere. Ham Kam har nestmest med 28.
Og på de 59 cornerne antar jeg vi har scoret på 0?

Lasaron

Jeg liker at vi dominerer.
Tren på langskudd

Corran

Og disse tallene er når vi alle synes de har vært langt fra toppformen vi har sett dem i før
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Etter kampen på søndag går vi inn i et par uker med roligere program. Da kan også flere som spiller lite, få kamptrening på Brann 2, og dermed også hjelpe Brann 2 og med det også hjelpe våre fremtidige storspillere frem.

Det gleder meg at Jesper Eikrem ser ut til å spille fast på Brann 2 nå.
Tren på langskudd

Hickok

Quote from: Lasaron on April 24, 2024, 06:08:50 AMEtter kampen på søndag går vi inn i et par uker med roligere program. Da kan også flere som spiller lite, få kamptrening på Brann 2, og dermed også hjelpe Brann 2 og med det også hjelpe våre fremtidige storspillere frem.

Det gleder meg at Jesper Eikrem ser ut til å spille fast på Brann 2 nå.
Roligere?

Ons 24.04 Askøy-Brann
Søn 27.04 KFUM-Brann
Ons 01.05 NM R3
Lør 04.05 Brann-RBK
Ons 08.05 NM R4
Søn 12.05 LSK-Brann
Tor 16.05 Brann-Sandefjord
Man 20.05 Kristiansund-Brann
Søn 26.05 Brann-Molde
Ons 29.05 Brann Kristiansund
Lør 01.06 HamKam-Brann

Ikke akkurat noe hvilehjem...

Lasaron

Oi. Jeg visste ikke at de neste rundene i cupen kom slik.

Jeg står korrigert.
Tren på langskudd

andreas1989

Cuprundene er en fin anledning til å få i gang hele troppen om ikke annet, noe vi kan trenge når seriekampene kommer tett i innspurten før sommerpausen. Men så spørs det om Horneland er interessert i å bruke troppen?

Hickok

Quote from: andreas1989 on April 24, 2024, 08:17:23 AMCuprundene er en fin anledning til å få i gang hele troppen om ikke annet, noe vi kan trenge når seriekampene kommer tett i innspurten før sommerpausen. Men så spørs det om Horneland er interessert i å bruke troppen?
A troppen er han nok klar for å bruke, men ikke Brann 2 troppen. Det sa han rett ut på Ballspark.

andreas1989

Tenkte på A troppen.

Quote from: Hickok on April 24, 2024, 08:21:08 AMDet sa han rett ut på Ballspark.

Det overrasker meg jo ikke, men jeg synes jo en sånn uttalese er litt latterlig når vi har unge spillere som gjør en god figur i 2 div. Var det etter Odd kampen han meldte dette?

Hickok

Quote from: andreas1989 on April 24, 2024, 08:58:09 AMTenkte på A troppen.

Quote from: Hickok on April 24, 2024, 08:21:08 AMDet sa han rett ut på Ballspark.

Det overrasker meg jo ikke, men jeg synes jo en sånn uttalese er litt latterlig når vi har unge spillere som gjør en god figur i 2 div. Var det etter Odd kampen han meldte dette?
Ja, jeg mener det.

opplett

Nå har vi tapt 7 poeng. 4 av de burde vi fint greid å ta.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Lasaron

Spørsmål om to strategiske prioriteringer Brann gjør. Altså om det er bra, og hvorfor.

?

1. At Dyngeland nå ofte slår langt nå han har ledige spiller nær seg, og vi hadde stor suksess i fjor med at Dyngeland var med i pasningsspillet baki der.

?

2. At vi "aldri" skyter fra distanse. Selv ikke når keeperen er en urutinert 17-åring. Altså, at skudd fra distanse er nedprioritert under Hornis (også) er da helt tydelig. Det skal dribles, tråkles eller legges inn.
Tren på langskudd

fortune

Quote from: Lasaron on April 28, 2024, 18:29:55 PMSpørsmål om to strategiske prioriteringer Brann gjør. Altså om det er bra, og hvorfor.

?

1. At Dyngeland nå ofte slår langt nå han har ledige spiller nær seg, og vi hadde stor suksess i fjor med at Dyngeland var med i pasningsspillet baki der.

?

2. At vi "aldri" skyter fra distanse. Selv ikke når keeperen er en urutinert 17-åring. Altså, at skudd fra distanse er nedprioritert under Hornis (også) er da helt tydelig. Det skal dribles, tråkles eller legges inn.

Grunnen til at skudd fra distanse nedprioriteres av både Horneland og de fleste andre trenere, er at de statistisk sett har veldig liten sjanse for å gå inn. For noen år siden sjekket man en del av verdens beste langskyttere og selv de scoret bare på 5 % av skuddene fra utenfor sekstenmeteren.

En god skytter bør selvfølgelig skyte dersom han tilfeldigvis får en god mulighet, ala Berg i Glimt. Men å aktivt jobbe frem muligheter til å skyte fra distanse er lite effektivt. I Brann så vi vel dette sist med Robert Taylor som elsket å dra seg inn i banen og avslutte fra langt hold, uten særlig uttelling.
First is first, second is nothing

Lasaron

Det kladder og kladder. Likevel klarer vi å komme noenlunde greit utav det, resultatmessig. Men kommer det til å løsne? Se, det er det store spørsmålet.
Tren på langskudd

Superjack

Godt spørsmål.

Brann har bare sett ut som et godt og sammenhengende lag i korte perioder i år.

Mye skyldes nok mye skader og dermed rulleringer i et lag som ikke er samkjørt på relasjoner.
Og når det ikke sitter så blir det vanskelig mot lag som ligger dypt og bare vil forsvare seg, og rotete når det er mer åpne kamper.


Brannsupporter.

esp123

Spørsmålet som melder seg er hvordan vi skal skape sjanser. Hvor er målpoengene? Backene våre er relativt trauste offensivt. Det er ikke enormt mye målpoeng i midtbanen vår, som virker litt ubalansert. Kantene våre får særdeles dårlige arbeidsvilkår pga. indreløperne og backene våre bidrar ikke blir flyttet høyt nok i banen. Kantene må ofte gjør mye på egenhånd, der vi tidligere har hatt både indreløper og back for å skape rom. Og så har vi veldig lite tyngde i boksen. Jeg vil egentlig si at det vi ser nå har vært en utvikling over tiden vår siden opprykket. Motstanderen demmer opp for vårt farligste våpen (Bård Finne), og da blir det vanskelig.

Jeg vil si det defensive etterhvert henger brukbart sammen, men vi har ikke nok målpoeng i dette laget. Presset er bra, og vi dominerer kampene, men vi skaper ikke nok store sjanser. Motstanderen virker å fornøyd med å ligge i boks og ta imot.

Ironisk nok tror jeg det potensielt kan løsne når vi møter bedre motstandere, som åpner seg mer opp. Rosenborg er ambisiøse, og relativt åpne. Da kan vi utnytte våre evner til å presse høyt og på gjennvinning.

Pete05

Quote from: esp123 on April 29, 2024, 09:37:18 AMSpørsmålet som melder seg er hvordan vi skal skape sjanser. Hvor er målpoengene? Backene våre er relativt trauste offensivt. Det er ikke enormt mye målpoeng i midtbanen vår, som virker litt ubalansert. Kantene våre får særdeles dårlige arbeidsvilkår pga. indreløperne og backene våre bidrar ikke blir flyttet høyt nok i banen. Kantene må ofte gjør mye på egenhånd, der vi tidligere har hatt både indreløper og back for å skape rom. Og så har vi veldig lite tyngde i boksen. Jeg vil egentlig si at det vi ser nå har vært en utvikling over tiden vår siden opprykket. Motstanderen demmer opp for vårt farligste våpen (Bård Finne), og da blir det vanskelig.

Jeg vil si det defensive etterhvert henger brukbart sammen, men vi har ikke nok målpoeng i dette laget. Presset er bra, og vi dominerer kampene, men vi skaper ikke nok store sjanser. Motstanderen virker å fornøyd med å ligge i boks og ta imot.

Ironisk nok tror jeg det potensielt kan løsne når vi møter bedre motstandere, som åpner seg mer opp. Rosenborg er ambisiøse, og relativt åpne. Da kan vi utnytte våre evner til å presse høyt og på gjennvinning.

FHM hadde vel 18 målpoeng i serie og cup i fjor. Kartum var heller ikke så verst (9 målpoeng i serie og cup) og SHN med   10 målpoeng. Dette er klart godkjent i min bok. I tillegg hadde Wassberg noen målpoeng også. Så midtbanen leverte i fjor men har ikke kommet i gang i år, der kan vi være enig.

Så kan alt bli bedre men laget må få spilt seg sammen. Det har ikke skjedd i år. Dessverre så sliter kantene mest i min bok. Castro og Blomberg er langt unna form. Warming er - foreløpig - mest spennende. Mathiesen savner kontinuitet. Så laget har vært ekstremt oppstykket og unna form. Til tross for dette ligger vi på 3 plass. La oss heller ta den oppsummering etter mai, da har vi forhåpentligvis fått satt en 11er og sett mer av et lag som har relasjonene på plass.

esp123

Vår nestbestmann på målpoeng-listen i Eliteserien (etter Bård Finne) Sivert Heltne Nilsen var ifjor på 28. plass i Eliteserien.
Han hadde 9 målpoeng, inkludert 6 straffer.

Felix Horn Myhre (nestemann på listen) endte på 31. plass. Molde og Glimt hadde fire spillere foran han på listen.

Går vi lenger ned finner vi Børsting og Castro (som enten er borte eller ute av form). Ulrik Mathisen er kanskje vårt største «håp» i så måte, han hadde 7 målpoeng ifjor.


Pete05

Quote from: esp123 on April 29, 2024, 10:50:57 AMVår nestbestmann på målpoeng-listen i Eliteserien (etter Bård Finne) Sivert Heltne Nilsen var ifjor på 28. plass i Eliteserien.
Han hadde 9 målpoeng, inkludert 6 straffer.

Felix Horn Myhre (nestemann på listen) endte på 31. plass. Molde og Glimt hadde fire spillere foran han på listen.

Går vi lenger ned finner vi Børsting og Castro (som enten er borte eller ute av form). Ulrik Mathisen er kanskje vårt største «håp» i så måte, han hadde 7 målpoeng ifjor.



Vet ikke hvor du har tallene fra men FHM hadde 4 mål og 7 assist i fjor i ES. Da skulle han vært høyere enn SHN selv om jeg er enig at det er et forbedringspotensiale.

opplett

Synes Warming kan være go-to venstrekant nå. Han er ingen frelser, men han er en konstant trussel for motstanderback. Castro er litt tung i steget for tiden.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

fortune

Quote from: opplett on April 29, 2024, 16:06:53 PMSynes Warming kan være go-to venstrekant nå. Han er ingen frelser, men han er en konstant trussel for motstanderback. Castro er litt tung i steget for tiden.

Enig i det, Castro lider også over at man ikke har en venstreback som er tilstrekkelig truende på utsiden. Verken Soltvedt eller Ruben har tilstrekkelig med fart i spillet sitt og de kommer heller ikke helhjertet på overlap ofte nok.
First is first, second is nothing

esp123

Quote from: fortune on April 29, 2024, 17:53:23 PM
Quote from: opplett on April 29, 2024, 16:06:53 PMSynes Warming kan være go-to venstrekant nå. Han er ingen frelser, men han er en konstant trussel for motstanderback. Castro er litt tung i steget for tiden.

Enig i det, Castro lider også over at man ikke har en venstreback som er tilstrekkelig truende på utsiden. Verken Soltvedt eller Ruben har tilstrekkelig med fart i spillet sitt og de kommer heller ikke helhjertet på overlap ofte nok.
Det kunne vært løst med indreløper også. Kartum for eksempel. Han er venstrebent også. De Bruyne for eksempel er helt enorm på overlap.

Lasaron

I fjor var det slik at toppnivået vårt, som vi hadde i flere kamper, var på våren. Mens høsten viste en enormt mentalitet. Jeg tror begge deler kan la seg kombinere, og da blir vi "uslåelige."

I så tilfelle må vi ha en ganske annen backrekke enn i dag.

1. Vi bør bruke en av disse to som stoppere sammen med Japhet: Thore eller Ruben.

2. Crone eller Thore må være høyreback.

3. Vi bør forsøke å fase inn Kvale på venstrebacken. Torsvik er helt i det blå. Da er Kvale den som er nærmest Wolfe i spillertype.

Jeg vil ha en rask backrekke som står høyt. Der begge stopperne kan tre ball gjennom ledd og ta den med seg opp forbi ledd. Og der backene kan dundre ned langs flankene.
Tren på langskudd

Go Up