• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Hvorfor skal Brann spille 4-4-2

Started by eivhelle, August 10, 2008, 11:13:36 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

eivhelle

Under Mjelde har Brann vært veldig klar på at vi skal spille 4-4-2. På samme måten som RBK alltid har sverget til 4-3-3. Men har Brann i dag en spillestall som fungerer i 4-4-2?

Offansivt lykktes Brann så lenge vi hadde Helstad til å stikke i bakrom. Det at Helstad bøttet inn med mål har vært med på å dekke over en svakhet Brann har hatt helt siden Sæternes sluttet å score mål og forlot klubben. Vi scorer ikke lenger mål på innlegg fra siden. Vi har nok spillere som er flinke til å komme rundt på kantene, men når innleggene kommer er det ingen eller for få til å ta imot.

I 4-4-2 må alle 4 på midten jobbe hardt og kunne dekke store rom. Med den spillerstallen Brann har i dag fungerer ikke det. Både Bakke og Hassan er avhengig av å ha en løpsmaskin ved siden av seg sentralt i tillegg til at begge kantene må jobbe hardt. Det betyr at Brann ikke kan benytte hverken Huseklepp eller Ludde på kantene uten at det får negative konsekvenser.

På topp har vi mange som kan fungere som oppspillspunkt og fordele baller til en rask og målfarlig spiss som vi desverre ikke har. Det vi derimot har er to raske vinger som enten ikke får spille, eller som spiller i feil posisjon. Nemelig Huseklepp og TFL. Samtidig har vi betalt nærmere 10 mill for en spiss som helt klart har sin styrke som oppspillspunkt og playmaker på topp.

I en 4-3-3 formasjon har Brann mange gode alternativer til de forskjellige rollene :

Vinger : Huseklepp, Ludvigsen og Winters
(Hengende) Spiss : Demba, Azar, Winters,Gylfi
Indreløpere : PVM, Solli, Gunntveit, Jaiteh
Sentral midtbane (anker) : Bakke, Hassan, Jaiteh
Forsvar : Samme som før.

Jeg tror blandt annet at PVM vil komme mye bedre til sin rett som indreløper enn som kant. Solli er også et klart førstevalg i en slik rolle selv om han har vært god som kant. Defansivt vil det bli mye tryggere med 3 på midten og to vinger som trekker ned. Samtidig er det mye lettere å sette press på backfireren til motstanderen med 3 mann enn det er for de 2 spissene i et 4-4-2 system.

Offansivt har jeg stor tro på at Demba kan blomstre på topp hvis han får to vinger ved siden av seg. Mitt forslag til midtbane og angrep er følgende :

Solli/Jaiteh     Bakke     PVM

Ludvigsen/Winters  Demba  Huseklepp



Lurkin

Neeeeeeeeeeeei. Vi har en 4-4-2 stall, vi trenger bare en kreativ midtbanespiller og Helstad-erstatter.
Berømte Brann fra Bergen

eivhelle

August 10, 2008, 11:41:21 AM #2 Last Edit: August 10, 2008, 11:56:28 AM by eivhelle
Quote from: Lurkin on August 10, 2008, 11:32:58 AM
Neeeeeeeeeeeei. Vi har en 4-4-2 stall, vi trenger bare en kreativ midtbanespiller og Helstad-erstatter.

Vil en kreativ midbanespiller hindre Brann fra å blir rævkjørt defansivt? Og hva skal vi så gjøre med de spillerene som åpenbart ikke passer inn i 4-4-2? Sparke hele gjengen?

Til opplysning har vi faktisk to spillere i kategorien kreative, men litt late midtbanespillere, i form av Hassan og Bakke. Det som derimot trengs sentralt på midten er en spiller av typen Scharner eller Helge Haugen.

Xminator

August 10, 2008, 12:54:58 PM #3 Last Edit: August 10, 2008, 13:02:16 PM by Xminator
Hver gang Brann prøver på noe annet enn 4-4-2 går det toppen en halv sesong før vi har oppvaskmøter og tilbake til 4-4-2. DERFOR!

QuoteVil en kreativ midbanespiller hindre Brann fra å blir rævkjørt defansivt?


JA! Om fotball var så enkelt at defensive spillere var det eneste som hindret mål, og offensive spillere det eneste som laget mål, så hadde det jo vært greit.

Fakta er at en defensiv spiller som Hæstad eller Makelele ofte er det som setter den offensive pulsen i angrepet. En god stopper kan være med på å løfte laget høyere i banen og dermed styrke det offensive. På samme måten vil en god offensiv spiller gjøre motstander forsiktig og tvinge dem til å legge opp spillet etter denne spilleren. Det gjør dem mer taktisk forutsigbare. Det kan gjøre den defensive jobben lettere.

Så ja, en Sappara eller Koren som scorer 7-8 spillemål og legger offensive pasninger vil styrke det defensive spilelt til Brann. På samme måte gjorde Helstad jobben lettere for forsvaret ved å være scoringsgarantist. Akkurat nå er Brann tilbake til der vi var offensivt før Sæternes. Og det er ingen god tanke.

eivhelle

Quote from: Xminator on August 10, 2008, 12:54:58 PM
Hver gang Brann prøver på noe annet enn 4-4-2 går det toppen en halv sesong før vi har oppvaskmøter og tilbake til 4-4-2. DERFOR!



Maks en halv sesong? Hvis det ikke går bra en kamp eller en omgang skriker jo alle på at vi må tilbake til 4-4-2. Det trenger ikke nødvendigvis bety at en formasjonsendring er feil.

Nå er derimot situasjonen at 4-4-2 hverken fungerer fremover eller bakover og det må forsterkninger til i alle ledd for å ha mulighet til å komme tilbake på sporet. Selv om Brann tømmer bankkontoen på nye spillere vil ikke det kunne redde årets sesong.

Jeg mener Brann har god nok stall til å slå de fleste lag i norge i en 4-3-3 formasjon. Det er klart at det tar litt tid å få det offansive spillet til å sitte i en ny formasjon, men akkurat nå gjør ikke det noen forskjell. Defansivt tror jeg vi umiddelbart vil få en positiv effekt i form av færre sjanser i mot.

Kruxleiven

Er enig med deg eivhelle at Brann ikke trenger å spille 4-4-2. Også enig i det du sier om Sæternes og innlegg fra kant. Ingen til å vinne innleggene våre lenger. Jeg ropte stor varsku da Sæternes forsvant siden vi da ikke hadde noen duellsterk hodespiller lenger. Når vi er såpass dårlig forspent på spissplass kunne det jo vært en ide å prøve med en spiss (midtspiss). Enten i 4-3-3 eller 4-2-3-1 eller kanskje juletreformasjon hadde vært noe for Brann? Jeg skjønner folks skepsis, men man kan jo ikke bare gjøre de samme tingene om og om igjen som ikke virker. Brann greier ikke å spille på noen annen måte enn som om Helstad fremdeles skulle vært her. Den måten å spille på må vekk fortest mulig, eller så må man hente inn en kopi av Thorstein. Jeg foretrekker det første og da gjerne me en endring av formasjon.

eivhelle

Jeg skjønner at mange kanskje synes at å spille med en spiss kan virke defansivt. Og de gangene Brann har prøvd ut 4-3-3 har det ofte endt opp med 4-5-1 med kanter som ikke involverer seg. Men det holder ikke å bare prøve ut ting en gang. En ny formasjon må terpes på og prøves ut en stund før det sitter.

ostraume

Enig i at 4-3-3 kan være noe. En spiller som PVM vil trolig gjøre seg bedre der. En slik oppstilling offensivt må da kunne fungere (etterhvert):

Ludvigsen/nykjøpt forsterkning - Solli/Jaiteh - Bakke/Fakiri - PVM/Jaiteh - Huseklepp
                                                                  Demba/Azar

Da får vi gjennombruddshissige kanter, løpssterke indreløpere og en sterk feinschmekker eller et dyr på topp. Hent Nils Arne Eggen tilbake fra syden og gi han ansvaret for fremtidens flaggskip i norsk fotball!
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Xminator

Innlegg fra kant er ett av de mest overvurderte enkelttrekkene som finnes.

Super Hasund

Quote from: Xminator on August 10, 2008, 14:38:43 PM
Innlegg fra kant er ett av de mest overvurderte enkelttrekkene som finnes.


Såpass? Koffor det?

Bare lurer
La Folket Synge

*Feltz*

Super Hasund

Personlig har eg sansen for 4-1-2-1-2 formasjonen. Altså en diamant på midtbanen. Vet at brann har prøvd det før. Men rollene kommer mer til rette i en sånn formasjon.

La Folket Synge

*Feltz*

Brann&Bergen<3

har sansen for 4-1-2-1-2 formasjonen jeg og, men passer ikke inn i Brann. Vi har ikke den fremste 1'eren og vi vil ikke ha kanter.

Xminator

Fordi det er enkelt å forsvare seg mot. Det er ikke targetspissen som gjør dette farlig. Det alle tenker på med en hodesterk spiss som dunker ett innlegg i mål etter innlegg fra cornerflagget skjer omtrent like ofte som scoring på langskudd fra 20-30 meter.

Scoringer på innlegg fra kant kommer når motstander er i ubalanse og det er gode løp fra angripende lag. Selv da vil de fleste komme som resultat av andreballer og tilfeldigheter. Innlegg fra kant i seg selv er selvsagt ikke noe å snakke ned på, jeg mente i kombinasjon med "stor sterk spiss".  Det er minst like effektivt med 2 mindre raske spisser, og må uansett følges opp med løp fra midtbanen. Etter ett par sesonger med Sæternes burde denne teorien være død og begravet. Uten å ha tallet klart vil jeg tro Helstad har scoret flere hodemål/innleggsmål enn Sæternes i Brann. Winters også for den del...

Det er kvaliteten på innlegget og kvaliteten og kvantiteten på løpene foran mål som avgjør hvor farlig det er.

Brann skal spille med 2 spisser og offensive backer.

eivhelle

Quote from: Xminator on August 10, 2008, 14:56:43 PM

Brann skal spille med 2 spisser og offensive backer.


Brann bør spille med 1 spiss og 2 vinger og offansive indreløpere!

Innlandsmax

Quote from: eivhelle on August 10, 2008, 16:09:04 PM
Quote from: Xminator on August 10, 2008, 14:56:43 PM

Brann skal spille med 2 spisser og offensive backer.


Brann bør spille med 1 spiss og 2 vinger og offansive indreløpere!
Støtter Eivhelle slik troppen ser ut akkurat nå, og oppfatter det som 4-3-3, eller 4-1-2-1-2. Det som gjør meg skikkelig forvirra, er at jeg oppfatter Xminator i trådens oppstart-innlegg til å være positiv til å gå bort fra 4-4-2, mens han i dette sitatet konkluderer med at det er 4-4-2 som er Branns stil - og skal være det. Noe jeg har missa?


monzilla

Det er vel nedfelt i formålsparagrafen til Brann at vi skal spille underholdende fotball. Mener også at det står at vi skal spille 4-4-2 der og.

Strandlien

Er enig i de som sier at spillerstallen nå ligner langt mer på en som er satt sammen for 4-3-3 fremfor 4-4-2.

Begge spissene vi har (som er verdt å nevne) kan funke godt i 4-3-3. Azar er spiss og vil passe godt i 4-3-3. Demba er nok bra der og da han egentlig er en mer teknisk og mindre energisk utgave av Azar.

Av kantspillere, så har vi gode alternativer i 4-3-3. Flere alternativer for den formasjonen kontra 4-4-2. TFL, Huseklepp, PVM og Solli. De to siste er også alternativer som indreløpere.

Indreløperkandidater har vi flust av. Husk at Bakke gjorde karrieren sin som indreløper på Sogndal i et utpreget 4-3-3-system. Synes ikke han er noen god kandidat til den sentrale rollen. Slipp han løs offensivt istedenfor. I tillegg har vi gode kandidater i Jaiteh, Einarsson, Solli, Fakiri, PVM, og etterhvert Misje og Møvik.

Den sentrale rollen er kanskje den vi mangler de klareste kandidaten. Personlig synes jeg Jaiteh bør være et førstevalg. Han ligner mer og mer en skikkelig patruljerende midtbanespiller. Veldig stort område som dekkes og han fanger opp mye. I tillegg har han ro med ballen, flink til å holde høyt balltempo og fører lite (som f.eks. Bakke gjør motsatt av...), samt det å snu spillet. I tillegg ble faktisk Fakiri i sin tid hentet til RBK for å løse den sentrale midtbanerollen der. Han er en balldytter, ikke noen løper. Han passer derfor best i den rollen fremfor en indreløperrolle.

Forsvaret er som før, men likevel trenger vi flere spillende stoppere. Faktisk er jeg villig til å bytte ut Sigurdsson med noen som faktisk kan slå en pasning... Man benytter seg av like offensive backer i 4-3-3 som i 4-4-2 om noen skulle være i tvil...

Innlandsmax

Quote from: monzilla on August 10, 2008, 18:52:24 PM
Det er vel nedfelt i formålsparagrafen til Brann at vi skal spille underholdende fotball. Mener også at det står at vi skal spille 4-4-2 der og.
I formålsparagrafen!!?? Kjære vene... Og jeg som syntes RBK var stupide når de hadde styrevedtak på å spille 4-3-3...

vebo

Formålsparagrafen

§ 1 Formål
Klubbens formål er å drive idrett organisert i Norges Idrettsforbund og Olympiske Komité (NIF) ved samarbeid og kameratskap å fremme fotball, både på amatør- og profesjonelt nivå, og å skape et godt miljø for alle medlemmer.

Arbeidet skal preges av frivillighet, demokrati, lojalitet og likeverd. All idrettslig aktivitet skal bygge på grunnverdier som idrettsglede, fellesskap, helse og ærlighet.

Klubben skal være nøytral i partipolitiske spørsmål og livssyn/trosoppfatninger. Det er ikke tillatt for medlemmer å arbeide for bestemte politiske oppfatninger eller trosretninger i sin klubbvirksomhet. Det er heller ikke tillatt å bruke klubbens anlegg, eiendeler, emblemer eller annet i forbindelse med slik virksomhet.

Tiocfaidh ár lá

Kruxleiven

Kveldens kamp mellom Rosenborg og Molde er jo en skikkelig bekreftelse på at innlegg fra kant er bare driden. 1-0 og 2-0 kommer jo slik. I tillegg oppstår flere farlige sjanser etter innlegg fra kant. Om det er veien for Brann å gå er ikke sikkert, men det kan være en effektiv måte å spille fotball på. Jeg mener at fotball bør være variasjon. Og de siste sesongene har det ikke vært variasjon for Brann. Særdeles få innlegg fra kant. Dermed sier jeg velkommen til 4-3-3, andre formasjoner og nye koster. Lang ball på hurtig spiss begynner å bli oppbrukt selv om det er effektivt når det ikke ender i offside eller utspark for keeper.

Ricky

I og med at vi nesten har sluttet å bruke kantene våre offensivt, så ser ikke jeg heller poenget med å spille 4-4-2. Vingene våre jager ikke noe rom i det hele tatt lenger; de har blitt balltrillere og førsteforsvarere. Et lite unntak i Erik Huseklepp selvfølgelig, men han ligger jo plassert midt mellom Gylfi Einarsson og Cato Guntveit når det kommer til spilletid denne sesongen.

Enten får vi spille med en ekstra angriper i 4-3-3 eller 4-3-1-2, eller så må vi begynne å gjøre noe med kantene.

Fez

Overraskende nok virker Huseklepp som den spilleren som faktisk klarer å true bakrom... Synd at avsluttningsegenskapene hans er like dårlig som Guntveit...

Tror denne oppstillingen kunne fått ut litt mere potensialet i laget.

--------Torbjørnsen(til opdal blir frisk)-------
------Sævarsson-Olli-Siggy-Hanstveit-------
----------------------Jaiteh-----------------------
------PVM------------------------------Solli------
--------------------Huseklepp-------------------
------------Demba-------------Ludde?---------


Torbjørnsen - kan spille til opdal blir kvitt alle! problemene sine
Sævarsson - Vil se litt mere av han rett og slett
Olli og siggy - Stopperparet som for øyeblikket er best. Bare å innse det.
Jaiteh - Som et løpsterkt! defensivt anker. Ja, benker Bakke. Syns han løper for lite.
PVM og Solli - løper og som noen tullinger, frem og tilbake
Huseklepp - som kan vandre fra side til side og hjelpe til fremover.
Demba og Ludde - Dvs. Ludde eller en nyinnkjøpt spiller, helst bakromspiss.

Eventuelt kan jo Demba og Huseklepp bytte plass. Huseklepp jo som sagt den spilleren som faktisk KLARER å løpe i bakrom.

revert

Fremtidens formasjon i Europa er i følge ekspertene noen som ligner på 4-6-0 når man forsvarer seg. Og siden vi kun satser på Champions League burde kanskje Brann legge om med en gang...

Innlandsmax

August 11, 2008, 06:22:28 AM #24 Last Edit: August 11, 2008, 06:24:14 AM by Innlandsmax
Quote from: vebo on August 10, 2008, 20:34:27 PM
Formålsparagrafen

§ 1 Formål
Klubbens formål er å drive idrett organisert i Norges Idrettsforbund og Olympiske Komité (NIF) ved samarbeid og kameratskap å fremme fotball, både på amatør- og profesjonelt nivå, og å skape et godt miljø for alle medlemmer.

Arbeidet skal preges av frivillighet, demokrati, lojalitet og likeverd. All idrettslig aktivitet skal bygge på grunnverdier som idrettsglede, fellesskap, helse og ærlighet.

Klubben skal være nøytral i partipolitiske spørsmål og livssyn/trosoppfatninger. Det er ikke tillatt for medlemmer å arbeide for bestemte politiske oppfatninger eller trosretninger i sin klubbvirksomhet. Det er heller ikke tillatt å bruke klubbens anlegg, eiendeler, emblemer eller annet i forbindelse med slik virksomhet.


Takk for god info, vebo. Selvfølgelig slikt jeg kunne ha funnet frem i selv, men jeg er nå en gang en komfortabelt anlagt person, og syns at en av de virkelig gode sidene ved et slikt forum er at man raskt får svar på spørsmål. Så takk igjen.

Tilbake til saken: Det er flere som hevder at dette med tallmagien skal en være forsiktig med å gi altfor stort fokus, og gjerne la være å henge seg altfor mye opp i. Dette er jeg forsåvidt enig i, og jeg er i alle fall enig i (det nokså åpenbare) at det er viktig å få mest mulig ut av hver ebnkelt spiller som til en hver tid er i troppen, og at dette er mer betydningsfullt enn å fofrholde seg slavisk til spillemønster og formasjoner ("tallmagi").

Jeg liker veldig godt Fez sitt forslag oppi her, altså

-------Torbjørnsen(til opdal blir frisk)-------
------Sævarsson-Olli-Siggy-Hanstveit-------
----------------------Jaiteh-----------------------
------PVM------------------------------Solli------
--------------------Huseklepp-------------------
------------Demba-------------Ludde?---------

Dette oppfatter jeg som en 4-4-2-oppstilling, med midtbanen i diamant.  Men det skal vel ikke så veldig mye til før denne oppstillingen også kan oppfattes som 4-3-3, hvis vi tenker oss Huseklepp i en fri posisjon, som rett som det er skjærer gjennom og truer bakrom. Godt poeng, Fez, dette at han faktisk gjør det.

Når så mye er sagt så har jeg mest tro på at Huseklepp og Demba bytter plass. Demba har vist seg som en kraftkar som er god på mottak og på å holde på ballen. Han kan bli noe raskere i avleveringen av ballen, men dette må han også få hjelp til ved at løpene kommer raskere og med mer besluttsomhet. Jeg tror på hans rolle som oppspillspunkt og ballfordeler til raske kanter.

Ellers er vel Ludde oppi dette her nokså kontroversielt, men det understreker to poeng: 1) Vi er ikke bedre for tiden enn at også Ludde fortjener en ny sjanse, og 2) 4-3-3, med Ludde involvert kan gi større uttelling med det mannskapet vi har akkurat nå. Og dessuten: Ingen ting ville ha gledet meg mer enn om Ludde skulle få en ny vår. (selv om jeg innrømmer ikke gigantisk tro).

Min stemme går til 4-3-3 utifra det mannskapet vi har nå.



Xminator

Quote from: Kruxleiven on August 10, 2008, 20:34:35 PM
Kveldens kamp mellom Rosenborg og Molde er jo en skikkelig bekreftelse på at innlegg fra kant er bare driden. 1-0 og 2-0 kommer jo slik. I tillegg oppstår flere farlige sjanser etter innlegg fra kant. Om det er veien for Brann å gå er ikke sikkert, men det kan være en effektiv måte å spille fotball på. Jeg mener at fotball bør være variasjon. Og de siste sesongene har det ikke vært variasjon for Brann. Særdeles få innlegg fra kant. Dermed sier jeg velkommen til 4-3-3, andre formasjoner og nye koster. Lang ball på hurtig spiss begynner å bli oppbrukt selv om det er effektivt når det ikke ender i offside eller utspark for keeper.

vebo

Quote from: Innlandsmax on August 11, 2008, 06:22:28 AM
Takk for god info, vebo. Selvfølgelig slikt jeg kunne ha funnet frem i selv, men jeg er nå en gang en komfortabelt anlagt person, og syns at en av de virkelig gode sidene ved et slikt forum er at man raskt får svar på spørsmål. Så takk igjen.



Bare hyggelig, det hørte så "sløkket" ut at jeg bare måtte sjekke. Slik detaljstyring hørte bare hjemme i det gamle sovjet.
Tiocfaidh ár lá

eivhelle

August 11, 2008, 10:02:49 AM #27 Last Edit: August 11, 2008, 10:10:43 AM by eivhelle
Quote from: Xminator on August 11, 2008, 06:28:50 AM
[. I det hele tatt bør Stabæk være argument godt nok for å ikke vurdere 4-3-3.


Forskjellen mellom Stabæk og de andre norsk lagene heter Alanzinho. Når du har en spiller på laget, som kan rundlure 5-6 motstander og er nesten umulig å ta ballen fra, har formasjonen mindre å si.

Ellers er 4-4-2 eller 4-3-3 bare tall. Vi kan gjerne si at Brann skal spille 4-4-2, men jeg vil gjerne da sette to typiske vingspillere på topp og velge en typisk møtende spiss som den ene av de sentrale midtbanespilleren og flytte ham opp i rommet rett bak de to spissene. I tillegg vil jeg pålegge de to spissene defansive oppgaver i form av at de skal følge motstanderens backer. Dette blir gjerne kalt 4-3-3 eller 4-5-1, men som sagt det er bare tall.

En annen måte å si det på er at jeg vil ha 3 angrepsspiller i stedet for 2, samtidig som at alle må være med å gjøre en jobb defansivt. Det krever litt andre spillertyper på topp enn det vi hittil har brukt, men hvorfor ikke når disse spillerene allerede er her.

Innlandsmax

Quote from: vebo on August 11, 2008, 09:43:39 AM
Quote from: Innlandsmax on August 11, 2008, 06:22:28 AM
Takk for god info, vebo. Selvfølgelig slikt jeg kunne ha funnet frem i selv, men jeg er nå en gang en komfortabelt anlagt person, og syns at en av de virkelig gode sidene ved et slikt forum er at man raskt får svar på spørsmål. Så takk igjen.


Bare hyggelig, det hørte så "sløkket" ut at jeg bare måtte sjekke. Slik detaljstyring hørte bare hjemme i det gamle sovjet.
Enig - og da kan jeg holde fast ved min gode, gamle latterliggjøring av RBK som har styrevedtak av 4-3-3. Betryggende.

^2-Mas^

Helt enig med trådstarter som vil over til 4-3-1-2. Tallene er i og for seg ikke så viktige, men Brann var (og har stort sett vært) bedre i den type formasjon de avsluttet Godset-kampen med. Ikke bare våknet Winters for første gang til live, men det passer de typiske vingene vi har i stallen bedre og vil nok også sørge for at Demba vil blomstre litt.

Det er også riktig som det er blitt sagt at med en gang man prøver noe som mislykkes ved første forsøk, så starter hylekoret og man går tilbake til det gamle. Med den selvtilliten som Mjelde har for tiden så skifter han jo taktikk i hytt og pine, og vi så jo alle hvordan det gikk med FFK da vi byttet. Bakke var innpå det både i den kampen og mot Godset at i en slik formasjon er vi tryggere defensivt, samtidig som vi med litt finpuss og selvtillit vil kunne få det til å fungere offensivt også. Tror Demba vil bli stor som hengende spiss, dersom han lærer å spille ballen litt kjappere. Forhåpentligvis gir deg også plass til Gylfi som kanskje er den eneste målfarlige midtbanespilleren vi har. De to resterende på midten får da muligheten til å fungere som ankre med mer defensive oppgaver, slik at vi slipper den strekken i laget som vi ser gang på gang. Tror også vi vil se Huseklepp blomstre skikkelig slik, samtidig som jeg er en av dem som tror Ludde vil få en ny vår..

Fetter Anton

Likte også Fez sitt forslag. Tror Bakke, Fakiri og Winters kan ha godt av å benkes, så står vi igjen med spillere som gir jernet og "løper som tullinger". Tror også variasjon er en viktig ting. Laget skal ikke stivne i en formasjon. Spillerne må kunne øve inn flere alternative formasjoner. Variere fra kamp til kamp, eller legge om i pausen for den del. Noe av det  jeg savner med Mjeldes ledelse er nettopp det å gjøre drastiske grep når taktikken åpenbart ikke fungerer. Variasjon i formasjon og variasjon med korte/lange pasninger etc.

olebrann3

diamanten på midten er genial, men da trengs det en mye bedre offensiv midtbane spiller en vi har nå.. en som kan score 10 mål i serien i året

Markmus

Quote from: olebrann3 on August 13, 2008, 10:01:21 AM
diamanten på midten er genial, men da trengs det en mye bedre offensiv midtbane spiller en vi har nå.. en som kan score 10 mål i serien i året

Tror Demba kunne vært mannen i en OM-posisjon. Som spiss vil han alltid bli passet på av forsvarsrekken, men når han har to spisser foran seg vil han få mer rom til å skyte i.

I teorien i alle fall...
Ka du ve?

olebrann3

kanskje demba er god nok, men da må han begynne å score, kan ikke se at han skal score derfra mer en fra spissplass

Go Up