• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Nixon

Rød makt på Hansa

skuteviken

Dokken er vel kanskje det beste ja med tanke på hovedveiene i nærheten.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

dudo

Quote from: krøvel vellevold on April 20, 2009, 17:57:57 PM
Og du tror folk gidder å stå og vente i en time på å komme seg med Bybanen etter kamp?


Det er snakk om maks 300 stk.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krøvel vellevold

Quote from: dudo on April 20, 2009, 19:03:19 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 20, 2009, 17:57:57 PM
Og du tror folk gidder å stå og vente i en time på å komme seg med Bybanen etter kamp?


Det er snakk om maks 300 stk.


Hvis 300 får plass på hver bane, så vil det komme med 1800 på en halvtime. Det er under 10 % av tilskuermengdene vi forhåpentligvis ville fått. Er stadion noenlunde midt på linjen, kan man få unna 3600 (1800 hver vei). Men det vil sannsynligvis likevel være mer trafikk den ene veien (mot sentrum) enn den andre veien. Og de som kommer sist i køen må altså vente i en halv time. Se for deg regn og vind eller sludd og iskaldt. Hva er best da? Stå en halvtime og fryse ræven av seg på en smekkfull holdeplass? Eller sitte i en god og varm bil, men gjerne bruke lenger samlet tid?
Legg ned hele klubben!

Nixon

Så de færreste vil faktisk benytte seg av Bybanen?
Rød makt på Hansa

Henki

Quote from: krøvel vellevold on April 20, 2009, 19:14:44 PM
Quote from: dudo on April 20, 2009, 19:03:19 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 20, 2009, 17:57:57 PM
Og du tror folk gidder å stå og vente i en time på å komme seg med Bybanen etter kamp?


Det er snakk om maks 300 stk.


Hvis 300 får plass på hver bane, så vil det komme med 1800 på en halvtime. Det er under 10 % av tilskuermengdene vi forhåpentligvis ville fått. Er stadion noenlunde midt på linjen, kan man få unna 3600 (1800 hver vei). Men det vil sannsynligvis likevel være mer trafikk den ene veien (mot sentrum) enn den andre veien. Og de som kommer sist i køen må altså vente i en halv time. Se for deg regn og vind eller sludd og iskaldt. Hva er best da? Stå en halvtime og fryse ræven av seg på en smekkfull holdeplass? Eller sitte i en god og varm bil, men gjerne bruke lenger samlet tid?


Man må vel fortsatt vente nå hvis man ikke kommer med på bussen, så jeg regner ikke med at det er kaldere å vente på banen enn det er å vente på bussen.

Men Krøvel, det vi diskuterer her er jo hvor Brann stadion skal ligge DERSOM man velger å flytte fra Kniksens plass. Og da er nå jeg så frimodig at jeg spør deg hvor du mener at den, i så tilfelle, skal ligge?
Ballen skal fremover!

krøvel vellevold

Quote from: Henki on April 20, 2009, 19:18:26 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 20, 2009, 19:14:44 PM
Quote from: dudo on April 20, 2009, 19:03:19 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 20, 2009, 17:57:57 PM
Og du tror folk gidder å stå og vente i en time på å komme seg med Bybanen etter kamp?


Det er snakk om maks 300 stk.


Hvis 300 får plass på hver bane, så vil det komme med 1800 på en halvtime. Det er under 10 % av tilskuermengdene vi forhåpentligvis ville fått. Er stadion noenlunde midt på linjen, kan man få unna 3600 (1800 hver vei). Men det vil sannsynligvis likevel være mer trafikk den ene veien (mot sentrum) enn den andre veien. Og de som kommer sist i køen må altså vente i en halv time. Se for deg regn og vind eller sludd og iskaldt. Hva er best da? Stå en halvtime og fryse ræven av seg på en smekkfull holdeplass? Eller sitte i en god og varm bil, men gjerne bruke lenger samlet tid?


Man må vel fortsatt vente nå hvis man ikke kommer med på bussen, så jeg regner ikke med at det er kaldere å vente på banen enn det er å vente på bussen.

Men Krøvel, det vi diskuterer her er jo hvor Brann stadion skal ligge DERSOM man velger å flytte fra Kniksens plass. Og da er nå jeg så frimodig at jeg spør deg hvor du mener at den, i så tilfelle, skal ligge?


Hvis f.eks. 6000 satser på å reise hjem med Bybanen på den første kampen på et nytt stadion, og de siste derfor må vente 20 avganger på å komme seg med, så betyr dette at de må vente i over halvannen time på å komme seg hjem. Er det da sannsynlig at disse vil ta Bybanen hjem fra stadion neste gang? Og hvis de ikke har noe valg når det gjelder transportmiddel; er det da sannsynlig at de vil gidde å gå på kamp igjen? Vis meg den personen som glatt venter en halvtime eller mer ute i regnet på å komme seg med Bybanen. Nå vil riktignok frekvensen dobles hvis man har et stadion ved midten av traséen, siden man da får trafikk i to retninger. Men da risikerer man også at trikken er velfylt allerede før den kommer frem til stadion.

Hvor et fremtidig stadion bør ligge hvis det må flytting til? Nygårdstangen, Solheimsviken, Dokken, eller til nøds Mindemyren. Sentrale steder der trafikken kan spres i flere retninger.
Legg ned hele klubben!

Nixon

Quote from: krøvel vellevold on April 20, 2009, 19:30:49 PMHvis f.eks. 6000 satser på å reise hjem med Bybanen på den første kampen på et nytt stadion, og de siste derfor må vente 20 avganger på å komme seg med, så betyr dette at de må vente i over halvannen time på å komme seg hjem. Er det da sannsynlig at disse vil ta Bybanen hjem fra stadion neste gang?


Hvorfor må man absolutt fokusere på det negative? Hvis 6000 personer stimler sammen på perrongen vil det selvsagt bli kaos, men her som mange andre steder vil ting tilpasse seg. Etter noen kamper vil Bybanen bli et bra supplement til andre reisemåter. Kom igjen, Krøvel! Bybanen må jo bidra med noe godt til og fra Stadion?:)
Rød makt på Hansa

Henki

Quote from: krøvel vellevold on April 20, 2009, 19:30:49 PM
Quote from: Henki on April 20, 2009, 19:18:26 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 20, 2009, 19:14:44 PM
Quote from: dudo on April 20, 2009, 19:03:19 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 20, 2009, 17:57:57 PM
Og du tror folk gidder å stå og vente i en time på å komme seg med Bybanen etter kamp?


Det er snakk om maks 300 stk.


Hvis 300 får plass på hver bane, så vil det komme med 1800 på en halvtime. Det er under 10 % av tilskuermengdene vi forhåpentligvis ville fått. Er stadion noenlunde midt på linjen, kan man få unna 3600 (1800 hver vei). Men det vil sannsynligvis likevel være mer trafikk den ene veien (mot sentrum) enn den andre veien. Og de som kommer sist i køen må altså vente i en halv time. Se for deg regn og vind eller sludd og iskaldt. Hva er best da? Stå en halvtime og fryse ræven av seg på en smekkfull holdeplass? Eller sitte i en god og varm bil, men gjerne bruke lenger samlet tid?


Man må vel fortsatt vente nå hvis man ikke kommer med på bussen, så jeg regner ikke med at det er kaldere å vente på banen enn det er å vente på bussen.

Men Krøvel, det vi diskuterer her er jo hvor Brann stadion skal ligge DERSOM man velger å flytte fra Kniksens plass. Og da er nå jeg så frimodig at jeg spør deg hvor du mener at den, i så tilfelle, skal ligge?


Hvis f.eks. 6000 satser på å reise hjem med Bybanen på den første kampen på et nytt stadion, og de siste derfor må vente 20 avganger på å komme seg med, så betyr dette at de må vente i over halvannen time på å komme seg hjem. Er det da sannsynlig at disse vil ta Bybanen hjem fra stadion neste gang? Og hvis de ikke har noe valg når det gjelder transportmiddel; er det da sannsynlig at de vil gidde å gå på kamp igjen? Vis meg den personen som glatt venter en halvtime eller mer ute i regnet på å komme seg med Bybanen. Nå vil riktignok frekvensen dobles hvis man har et stadion ved midten av traséen, siden man da får trafikk i to retninger. Men da risikerer man også at trikken er velfylt allerede før den kommer frem til stadion.

Hvor et fremtidig stadion bør ligge hvis det må flytting til? Nygårdstangen, Solheimsviken, Dokken, eller til nøds Mindemyren. Sentrale steder der trafikken kan spres i flere retninger.


At et nytt Stadion ideelt sett bør ligge på Nygårdstangen er jeg helt med på at ville være det beste alternativet. Men den tomten er det vel ganske mange andre byggeprosjekter knyttet opp mot. I tillegg skal jeg nå se at Bergens politikere går med på å bygge et nytt stadion der.

Jeg klarer ikke helt å se for meg hvor i Solheimsviken det skulle være plass til et stort stadionanlegg?

Ligger ikke Mindemyren slik til at trafikken kan spres i flere retninger?
Ballen skal fremover!

Xminator

Quote from: Nixon on April 20, 2009, 19:17:55 PM
Så de færreste vil faktisk benytte seg av Bybanen?


Om valget står mellom 15 minutter i kø for å stå sild i tønne på bybanen - eller 15 minutter i kø før bilen er fri fra korken? Lett...

dudo

Jeg skjønner ikke helt. Mener krøvel at bybanen kommer til å gå med halvfulle vogner forbi stadion før og etter kampslutt?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

vebo

Jepp, minner meg om en dame fra Fana i "summetonen" i BA som ikke kunne skjønne hvorfor denne bybanen skulle gå til Fana og ikke Fyllingsdalen der de trengte den. Hun og alle andre hun kjente i Fana hadde jo to biler og kom av denne grunn aldri til å ta noe sporvogn.
Tiocfaidh ár lá

krøvel vellevold

April 20, 2009, 21:17:10 PM #5112 Last Edit: April 20, 2009, 21:24:53 PM by krøvel vellevold
Quote from: dudo on April 20, 2009, 20:42:34 PM
Jeg skjønner ikke helt. Mener krøvel at bybanen kommer til å gå med halvfulle vogner forbi stadion før og etter kampslutt?


Ja? Tror du all annen trafikk i Bergen stopper opp når det har vært kamp på Stadion? Trikkene vil jo ha en god del passasjerer med seg allerede før de kommer til stoppestedet Stadion. Jeg snakker om ETTER kampslutt her, og på et stadion som ligger ved midten av bybanetraséen - ikke endestasjonene. Dermed kan ikke 300 Brann-supportere få plass på trikken når den kommer. Kanskje det bare er plass til 150-200 fordi den allerede er velfylt av andre reisende.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: vebo on April 20, 2009, 20:56:26 PM
Jepp, minner meg om en dame fra Fana i "summetonen" i BA som ikke kunne skjønne hvorfor denne bybanen skulle gå til Fana og ikke Fyllingsdalen der de trengte den. Hun og alle andre hun kjente i Fana hadde jo to biler og kom av denne grunn aldri til å ta noe sporvogn.


Og hva var poenget ditt?
Legg ned hele klubben!

kabelmann

Hehehe... vel, kommer den på Mindemyren så trenger jeg verken bruke bybanen eller noen av de to bilene. Da spaserer jeg :)
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krøvel vellevold

Quote from: Nixon on April 20, 2009, 19:45:02 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 20, 2009, 19:30:49 PMHvis f.eks. 6000 satser på å reise hjem med Bybanen på den første kampen på et nytt stadion, og de siste derfor må vente 20 avganger på å komme seg med, så betyr dette at de må vente i over halvannen time på å komme seg hjem. Er det da sannsynlig at disse vil ta Bybanen hjem fra stadion neste gang?


Hvorfor må man absolutt fokusere på det negative? Hvis 6000 personer stimler sammen på perrongen vil det selvsagt bli kaos, men her som mange andre steder vil ting tilpasse seg. Etter noen kamper vil Bybanen bli et bra supplement til andre reisemåter. Kom igjen, Krøvel! Bybanen må jo bidra med noe godt til og fra Stadion?:)


Ting vil tilpasse seg, og folk vil derfor velge bil fremfor bybane. Det sier seg selv. Folk gidder ikke stå på perrongen i evigheter for å få plass på en trikk. Når da hver trikk bare tar 300 mennesker, og de med max utnyttelse kan gå hver 5. minutt, skjønner jo alle at bybanens bidrag til transporten vekk fra stadion blir minimal. 90 % av stadiongjengerne må velge andre transportmetoder hvis de ikke skal bli stående på perrongen i lang tid.
Legg ned hele klubben!

kabelmann

En ting man kan ta med oppe i det hele: Hvem sier at Brann kommer til å fylle en stadion på eksempelvis 24 000 annenhver uke? Vi klarer jo knapt 15 000 nå ;)
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

TCAC

Etter store arrangementer i Oslo presser det seg inn ganske mye mer enn det som er "maks kapasitet" på t-banen ihvertfall, og det går veldig kjapt å rydde vekk store folkemengder på den måten, til tross for at mange vogner er godt fylt opp allerede. Tipper dette i realiteten går mer effektivt enn mange her tror.

dudo

Quote from: krøvel vellevold on April 20, 2009, 21:17:10 PM
Quote from: dudo on April 20, 2009, 20:42:34 PM
Jeg skjønner ikke helt. Mener krøvel at bybanen kommer til å gå med halvfulle vogner forbi stadion før og etter kampslutt?


Ja? Tror du all annen trafikk i Bergen stopper opp når det har vært kamp på Stadion? Trikkene vil jo ha en god del passasjerer med seg allerede før de kommer til stoppestedet Stadion. Jeg snakker om ETTER kampslutt her, og på et stadion som ligger ved midten av bybanetraséen - ikke endestasjonene. Dermed kan ikke 300 Brann-supportere få plass på trikken når den kommer. Kanskje det bare er plass til 150-200 fordi den allerede er velfylt av andre reisende.


Men bussene er jo overfylte etter kampene nå, og man kan fort bli stående til både en halvtime og tre kvarter etter kampslutt. (Ihvertfall var det slik i fjor da jeg busset) Folk kommer da ikke til å stå og se på at bybanen kommer tøffende forbi uten å gå på. Egentlig skjønner jeg ikke at dette er noe å diskutere. Det er rimelig åpenbart at kapasiteten på kollektivtrafikk fra stadion etter kamp er sprengt, og bybanen blir i så måte et kjærkomment tillegg.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

storB

Quote from: krøvel vellevold on April 20, 2009, 21:22:58 PM

Ting vil tilpasse seg, og folk vil derfor velge bil fremfor bybane. Det sier seg selv. Folk gidder ikke stå på perrongen i evigheter for å få plass på en trikk.


Her er det en som a) ikke har skjønt poenget eller b) lider av gamle damers frykten; alt nytt er skummelt og derfor en uting.

Lurer også på hvor tallene til Krøvel er hentet fra, dette er jo synsing på absolutt lavmål. At banen skal ha 300 plasser, og 200 er opptatt osv osv..??
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

kabelmann

Det med 300 plasser er jo helt korrekt. I utgangspunktet har den ikke så mange plasser en gang, kun 220, men det 32 meter lange vognsettet kan forlenges med 10 meter etter behov og ta 300 passasjerer.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

kabelmann

Quote from: krøvel vellevold on April 20, 2009, 21:17:10 PMKanskje det bare er plass til 150-200 fordi den allerede er velfylt av andre reisende.

Dette stiller jeg meg dog mer tvilende til. Halve vognsettet fullt på en søndags kveld kl. 2000, ev. mandag kveld kl. 2100? Det nekter jeg å tro.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

posemedsnopi

Quote from: Xminator on April 20, 2009, 20:34:45 PM
Quote from: Nixon on April 20, 2009, 19:17:55 PM
Så de færreste vil faktisk benytte seg av Bybanen?


Om valget står mellom 15 minutter i kø for å stå sild i tønne på bybanen - eller 15 minutter i kø før bilen er fri fra korken? Lett...


Er i utgangspunktet enig. Men da mister du muligheten til en liten brun før kampen.

krøvel vellevold

Quote from: dudo on April 20, 2009, 21:57:37 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 20, 2009, 21:17:10 PM
Quote from: dudo on April 20, 2009, 20:42:34 PM
Jeg skjønner ikke helt. Mener krøvel at bybanen kommer til å gå med halvfulle vogner forbi stadion før og etter kampslutt?


Ja? Tror du all annen trafikk i Bergen stopper opp når det har vært kamp på Stadion? Trikkene vil jo ha en god del passasjerer med seg allerede før de kommer til stoppestedet Stadion. Jeg snakker om ETTER kampslutt her, og på et stadion som ligger ved midten av bybanetraséen - ikke endestasjonene. Dermed kan ikke 300 Brann-supportere få plass på trikken når den kommer. Kanskje det bare er plass til 150-200 fordi den allerede er velfylt av andre reisende.


Men bussene er jo overfylte etter kampene nå, og man kan fort bli stående til både en halvtime og tre kvarter etter kampslutt. (Ihvertfall var det slik i fjor da jeg busset) Folk kommer da ikke til å stå og se på at bybanen kommer tøffende forbi uten å gå på. Egentlig skjønner jeg ikke at dette er noe å diskutere. Det er rimelig åpenbart at kapasiteten på kollektivtrafikk fra stadion etter kamp er sprengt, og bybanen blir i så måte et kjærkomment tillegg.


Hva snakker du egentlig om? At folk skal la være å gå på bybanen hvis den ikke er full?
Innse fakta: Hver trikk tar max 300 personer (i utgangspunktet skal de bare ta litt over 200, men de kan skjøtes på med et ledd til). Hvis du er nummer 6000 i køen på holdeplassen, så vil du bli stående der LENGE!
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: storB on April 20, 2009, 22:07:31 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 20, 2009, 21:22:58 PM

Ting vil tilpasse seg, og folk vil derfor velge bil fremfor bybane. Det sier seg selv. Folk gidder ikke stå på perrongen i evigheter for å få plass på en trikk.


Her er det en som a) ikke har skjønt poenget eller b) lider av gamle damers frykten; alt nytt er skummelt og derfor en uting.

Lurer også på hvor tallene til Krøvel er hentet fra, dette er jo synsing på absolutt lavmål. At banen skal ha 300 plasser, og 200 er opptatt osv osv..??


Jeg lurer virkelig på hva du preiker om. Du kan jo regne ut selv om bybanen vil kunne ta unna for 25000 mennesker etter en kamp, når maxkapasiteten er 300. Du beskylder meg for å syne på absolutt lavmål. Du kunne i det minste satt deg inn i saken!

Dette står på bybanen.no: "Togsettene til Bybanen i Bergen er 32 meter lange og har plass til 220 personer. Togsettene kan forlenges med inntil 10 meter og dermed ha plass til 300 personer".

Og hva er urealistisk med at et bybanetog vil være halvfullt av mennesker allerede før ankomst Brann Stadion? Tror du alle andre mennesker holder seg hjemme når det er Brann-kamp? Når jeg tar buss til Stadion, så skal ofte halve bussen ikke på kamp. Etter kamp er det ofte en god del andre mennesker på bussen allerede når bussen kommer til Stadion.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: kabelmann on April 20, 2009, 22:43:32 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 20, 2009, 21:17:10 PMKanskje det bare er plass til 150-200 fordi den allerede er velfylt av andre reisende.

Dette stiller jeg meg dog mer tvilende til. Halve vognsettet fullt på en søndags kveld kl. 2000, ev. mandag kveld kl. 2100? Det nekter jeg å tro.


Byen er jo ikke folketom kl. 20/21 på kvelden. Folk går jo gjerne ut på restaurant, kafé eller kino. Og spesielt i retning FRA Sentrum etter kamp, vil det jo være godt med andre folk på togene. De kommer så definitivt ikke tomme til Stadion. Jeg er forøvrig ikke overbevist om at de kommer til å kjøre med full effektivitet heller. Det kan godt være at togene går med vanlig søndagsrutefrekvens (hvert 10.minutt) selv om det er kamp på Stadion.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: TCAC on April 20, 2009, 21:53:19 PM
Etter store arrangementer i Oslo presser det seg inn ganske mye mer enn det som er "maks kapasitet" på t-banen ihvertfall, og det går veldig kjapt å rydde vekk store folkemengder på den måten, til tross for at mange vogner er godt fylt opp allerede. Tipper dette i realiteten går mer effektivt enn mange her tror.


Men nå er det ikke noen t-bane dette her. Det er en trikk.
Legg ned hele klubben!

Spelaren

Eg fatter og begriper ikkje korfor det skal være så vanskelig å bruke apostlenes hester i større grad. Knappe 20 minutters lett jogging og en er på Mannsverk, og der har no køen åpna seg ein god del.
Gå av.

dudo

Quote from: krøvel vellevold on April 21, 2009, 05:50:17 AM
Quote from: dudo on April 20, 2009, 21:57:37 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 20, 2009, 21:17:10 PM
Quote from: dudo on April 20, 2009, 20:42:34 PM
Jeg skjønner ikke helt. Mener krøvel at bybanen kommer til å gå med halvfulle vogner forbi stadion før og etter kampslutt?


Ja? Tror du all annen trafikk i Bergen stopper opp når det har vært kamp på Stadion? Trikkene vil jo ha en god del passasjerer med seg allerede før de kommer til stoppestedet Stadion. Jeg snakker om ETTER kampslutt her, og på et stadion som ligger ved midten av bybanetraséen - ikke endestasjonene. Dermed kan ikke 300 Brann-supportere få plass på trikken når den kommer. Kanskje det bare er plass til 150-200 fordi den allerede er velfylt av andre reisende.


Men bussene er jo overfylte etter kampene nå, og man kan fort bli stående til både en halvtime og tre kvarter etter kampslutt. (Ihvertfall var det slik i fjor da jeg busset) Folk kommer da ikke til å stå og se på at bybanen kommer tøffende forbi uten å gå på. Egentlig skjønner jeg ikke at dette er noe å diskutere. Det er rimelig åpenbart at kapasiteten på kollektivtrafikk fra stadion etter kamp er sprengt, og bybanen blir i så måte et kjærkomment tillegg.


Hva snakker du egentlig om? At folk skal la være å gå på bybanen hvis den ikke er full?
Innse fakta: Hver trikk tar max 300 personer (i utgangspunktet skal de bare ta litt over 200, men de kan skjøtes på med et ledd til). Hvis du er nummer 6000 i køen på holdeplassen, så vil du bli stående der LENGE!


Jeg skjønner ikke bæret av hva du snakker om. Du får det til å høres ut som det er en ulempe for stadiongjengere med bybanen. Les det første spørsmålet mitt i sitéringen én gang til: "Forbi". Uansett hvor få eller mange tilskuere som kommer til å ta banen legger det til rette for at det blir færre biler, og det vil følgelig hjelpe på infrastrukturproblemene.

JEG er ihvertfall tilbøyelig til å ta bybanen. Jeg er ganske flink til å snike i køen, og når man først kommer seg inn er det ikke noe mer kø. Jeg kan være i sentrum kvarteret etter kampslutt om jeg hiver meg rundt. Synes det høres kjempemessig ut.

Men så er jo spørsmålet: Er dette en for/imot bybanen-diskusjon, eller en diskusjon om den kommer til å ha noen effekt for tilskuerne ...?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

dudo

Quote from: krøvel vellevold on April 21, 2009, 06:11:07 AM
Quote from: TCAC on April 20, 2009, 21:53:19 PM
Etter store arrangementer i Oslo presser det seg inn ganske mye mer enn det som er "maks kapasitet" på t-banen ihvertfall, og det går veldig kjapt å rydde vekk store folkemengder på den måten, til tross for at mange vogner er godt fylt opp allerede. Tipper dette i realiteten går mer effektivt enn mange her tror.


Men nå er det ikke noen t-bane dette her. Det er en trikk.


Det har vel strengt tatt forsvinnende lite med argumentet å gjøre?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

kabelmann

Quote from: krøvel vellevold on April 21, 2009, 06:00:43 AM
Byen er jo ikke folketom kl. 20/21 på kvelden. Folk går jo gjerne ut på restaurant, kafé eller kino. Og spesielt i retning FRA Sentrum etter kamp, vil det jo være godt med andre folk på togene. De kommer så definitivt ikke tomme til Stadion. Jeg er forøvrig ikke overbevist om at de kommer til å kjøre med full effektivitet heller. Det kan godt være at togene går med vanlig søndagsrutefrekvens (hvert 10.minutt) selv om det er kamp på Stadion.

Ja, det kommer nok til å være flere folk på vei fra sentrum enn til sentrum, men det er vel til sentrum kapasitetsbehovet er størst.
Bybanen kommer garantert til å kjøre med full effektivitet de få gangene de har sjansen til det. Dette enorme pengesluket av et prestisjeprosjekt trenger å kjøre inn penger de stedene den kan.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Nixon

Quote from: krøvel vellevold on April 21, 2009, 06:11:07 AM
Quote from: TCAC on April 20, 2009, 21:53:19 PM
Etter store arrangementer i Oslo presser det seg inn ganske mye mer enn det som er "maks kapasitet" på t-banen ihvertfall, og det går veldig kjapt å rydde vekk store folkemengder på den måten, til tross for at mange vogner er godt fylt opp allerede. Tipper dette i realiteten går mer effektivt enn mange her tror.


Men nå er det ikke noen t-bane dette her. Det er en trikk.


Kan man lage sardinboks på en t-bane , men ikke på en trikk?
Rød makt på Hansa

kabelmann

Quote from: dudo on April 21, 2009, 06:54:18 AM
Men så er jo spørsmålet: Er dette en for/imot bybanen-diskusjon, eller en diskusjon om den kommer til å ha noen effekt for tilskuerne ...?

Jeg er og har alltid vært imot bybanen. Det er et tulleprosjekt og det er frustrerende å tenke på at det var alternativer som var langt bedre. Men, nå er nå engang bybanen snart på plass og det får man bare innfinne seg med. Når det så kommer til en ev. ny stadion, så kommer vi inn på det som jeg tror er det eneste denne banen duger til, nemlig å avlaste bussene etter kamper.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krøvel vellevold

Quote from: dudo on April 21, 2009, 06:54:18 AM
Quote from: krøvel vellevold on April 21, 2009, 05:50:17 AM
Quote from: dudo on April 20, 2009, 21:57:37 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 20, 2009, 21:17:10 PM
Quote from: dudo on April 20, 2009, 20:42:34 PM
Jeg skjønner ikke helt. Mener krøvel at bybanen kommer til å gå med halvfulle vogner forbi stadion før og etter kampslutt?


Ja? Tror du all annen trafikk i Bergen stopper opp når det har vært kamp på Stadion? Trikkene vil jo ha en god del passasjerer med seg allerede før de kommer til stoppestedet Stadion. Jeg snakker om ETTER kampslutt her, og på et stadion som ligger ved midten av bybanetraséen - ikke endestasjonene. Dermed kan ikke 300 Brann-supportere få plass på trikken når den kommer. Kanskje det bare er plass til 150-200 fordi den allerede er velfylt av andre reisende.


Men bussene er jo overfylte etter kampene nå, og man kan fort bli stående til både en halvtime og tre kvarter etter kampslutt. (Ihvertfall var det slik i fjor da jeg busset) Folk kommer da ikke til å stå og se på at bybanen kommer tøffende forbi uten å gå på. Egentlig skjønner jeg ikke at dette er noe å diskutere. Det er rimelig åpenbart at kapasiteten på kollektivtrafikk fra stadion etter kamp er sprengt, og bybanen blir i så måte et kjærkomment tillegg.


Hva snakker du egentlig om? At folk skal la være å gå på bybanen hvis den ikke er full?
Innse fakta: Hver trikk tar max 300 personer (i utgangspunktet skal de bare ta litt over 200, men de kan skjøtes på med et ledd til). Hvis du er nummer 6000 i køen på holdeplassen, så vil du bli stående der LENGE!


Jeg skjønner ikke bæret av hva du snakker om. Du får det til å høres ut som det er en ulempe for stadiongjengere med bybanen. Les det første spørsmålet mitt i sitéringen én gang til: "Forbi". Uansett hvor få eller mange tilskuere som kommer til å ta banen legger det til rette for at det blir færre biler, og det vil følgelig hjelpe på infrastrukturproblemene.

JEG er ihvertfall tilbøyelig til å ta bybanen. Jeg er ganske flink til å snike i køen, og når man først kommer seg inn er det ikke noe mer kø. Jeg kan være i sentrum kvarteret etter kampslutt om jeg hiver meg rundt. Synes det høres kjempemessig ut.

Men så er jo spørsmålet: Er dette en for/imot bybanen-diskusjon, eller en diskusjon om den kommer til å ha noen effekt for tilskuerne ...?


Dette er en diskusjon om den vil ha noen særlig effekt for tilskuerne. Det er selvsagt bedre med en bybane, men det vil ikke ha veldig stor effekt.

Når jeg snakker om "forbi", så mener jeg hvor mange mennesker som allerede er på trikken når den skal forbi Stadion. Ikke at den kjører forbi uten å stoppe.

Jeg kan ta et nytt regnestykke som angår et stadion ved Flesland. La oss si at Bybanen skal ha 5 minutters frekvens i rushtiden, og at den vil bruke 40 minutter til Flesland (etter hva jeg har lest). Tur/retur vil en trikk da bruke ca halvannen time, siden man også må ta hensyn til at trikken skal snu og ta av/på folk på endestasjonene. Dermed trengs 18 trikker for å opprettholde frekvensen. Med halv frekvens - som det sikkert vil være på kveldstid - betyr dette at man har 9 trikker til overs til å putte inn ved kamp. Kanskje har de en reservetrikk de også kan putte inn. Dermed kan man ha følgende rutetabell:

00 - Rutetrikk
02 - Ekstratrikk 1
04 - Ekstratrikk 2
06 - Ekstratrikk 3
08 - Ekstratrikk 4
10 - Rutetrikk
12 - Ekstratrikk 5
14 - Ekstratrikk 6
16 - Esktratrikk 7
18 - Ekstratrikk 8
20 - Rutetrikk
22 - Ekstratrikk 9
24 - Estratrikk 10
30 - Rutetrikk

Med andre ord: 13 avganger x 300 passasjerer = 4200.

Men dette forutsetter en del ting: 1) At Bybanen legger opp til 5 min frekvens i rushet på hele strekningen. Hvis det f.eks. skal være 10 min. frekvens i rushet mellom Nesttun og Flesland, vil man kjøpe inn færre trikker, noe som i sin tur betyr at det vil være færre ekstratrikker tilgjengelig ved kamp. 2) At bybanesettene faktisk får 300 plasser hver. I utgangspunktet skal de nemlig bare ha plass til 220. 3) At folk gidder å vente så lenge som opptil en halvtime på stoppestedet for å komme seg med.

Uansett: På en kamp med 20-25000 tilskuere, utgjør ikke (maximalt) 4200 all verden. Men litt hjelper det selvsagt.

Så kan vi ta motsatt kjøreretning før kamp:

Her vil man på ukedager komme i konflikt med ettermiddagsrushet. Mengdene sprer seg gjerne mer, men man bør gjøre regning med at folk (ved kampstart 19) tar en bane som går fra byn en gang mellom 1700 og 1800. På denne tiden vil det nok være rushtidsfrekvens, og derfor ingen ekstratog å sette inn. Det vil si 13 avganger f.o.m. 1700 t.o.m. 1800. Fremdeles en kapasitet på 4200 (13 x 300), men på denne tiden er det mye annen trafikk også. Man kan ikke reservere bybaneavgangene mellom 17 og 18 til Brann-supportere. Trikkene vil ha masse folk på vei hjem fra jobb, skole, forelesninnger, handling, osv. Ergo vil den reelle Brann-relaterte kapasiteten være mye mindre enn 4200 på vei til stadion på en ukedag.  
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: dudo on April 21, 2009, 06:59:33 AM
Quote from: krøvel vellevold on April 21, 2009, 06:11:07 AM
Quote from: TCAC on April 20, 2009, 21:53:19 PM
Etter store arrangementer i Oslo presser det seg inn ganske mye mer enn det som er "maks kapasitet" på t-banen ihvertfall, og det går veldig kjapt å rydde vekk store folkemengder på den måten, til tross for at mange vogner er godt fylt opp allerede. Tipper dette i realiteten går mer effektivt enn mange her tror.


Men nå er det ikke noen t-bane dette her. Det er en trikk.


Det har vel strengt tatt forsvinnende lite med argumentet å gjøre?


En t-bane har vel plass til vesentlig mange flere mennesker enn en trikk...
Legg ned hele klubben!

storB

Quote from: krøvel vellevold on April 21, 2009, 05:56:31 AM
Quote from: storB on April 20, 2009, 22:07:31 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 20, 2009, 21:22:58 PM

Ting vil tilpasse seg, og folk vil derfor velge bil fremfor bybane. Det sier seg selv. Folk gidder ikke stå på perrongen i evigheter for å få plass på en trikk.


Her er det en som a) ikke har skjønt poenget eller b) lider av gamle damers frykten; alt nytt er skummelt og derfor en uting.

Lurer også på hvor tallene til Krøvel er hentet fra, dette er jo synsing på absolutt lavmål. At banen skal ha 300 plasser, og 200 er opptatt osv osv..??


Jeg lurer virkelig på hva du preiker om. Du kan jo regne ut selv om bybanen vil kunne ta unna for 25000 mennesker etter en kamp, når maxkapasiteten er 300. Du beskylder meg for å syne på absolutt lavmål. Du kunne i det minste satt deg inn i saken!

Dette står på bybanen.no: "Togsettene til Bybanen i Bergen er 32 meter lange og har plass til 220 personer. Togsettene kan forlenges med inntil 10 meter og dermed ha plass til 300 personer".

Og hva er urealistisk med at et bybanetog vil være halvfullt av mennesker allerede før ankomst Brann Stadion? Tror du alle andre mennesker holder seg hjemme når det er Brann-kamp? Når jeg tar buss til Stadion, så skal ofte halve bussen ikke på kamp. Etter kamp er det ofte en god del andre mennesker på bussen allerede når bussen kommer til Stadion.


Regner med bybanen ikke har som hovedmål å spare inn en halvtimes venting for de som skal på Brann kamp. Men som andre kollektivtilbud, så settet det inn ekstra tilbud ved behov, slik du sier. Eg regner med at dagens busstilbud i forbindelse med kamp vil bestå, og at bybanen vill supplere dette, ikke erstatte. Igjen, snakker nå kun om forbindelse med kamp.

Bybane eller ei, de late vill fremdeles kjøre til stadion, og da lager de kø, som de igjen klager over!!! Denne køen vill også påvirke busstilbudet for de "ansvarlige" som reiser kollektivt, men bybanen vil ikke bli rammet av køen.

Og siste punkt; klart det er sant at banen tar 300. Men når du drar inn at "hvis det er 200 på banen fra før av.."så mener eg det blir synsing. Og dette vil jo uansett ikke være tellende hvis bybanen setter inn ekstra ruter i forbindelse med kamp slik som du selv beskriver, i ett forøvrig godt argumentert innlegg nylig.
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

storB

Jeg er forøvrig litt skeptisk til at bybanen opererer med plass til 300 personer. På bussene opereres det med ett maks antall sitteplasser, ståplasser og tilslutt disse kombinert. Er det gjeldende for bybanen også, eller er de nevnte 300 kun sitteplasser og at da ståplassene kommer utenom?
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

krøvel vellevold

Quote from: storB on April 21, 2009, 11:39:31 AM
Jeg er forøvrig litt skeptisk til at bybanen opererer med plass til 300 personer. På bussene opereres det med ett maks antall sitteplasser, ståplasser og tilslutt disse kombinert. Er det gjeldende for bybanen også, eller er de nevnte 300 kun sitteplasser og at da ståplassene kommer utenom?


Det er vel grunn til å tro at man snakker om totalt antall plasser. Det står jo at et vognsett med 300 plasser er ca 42 meter langt. Så må man trekke fra minst 9 meter til dører/barnevognsplass vis-a-vis dørene (f.eks. 1,5 meter pr dør x minst 2 dører pr vogn x 3 vogner). Da har man 33 meter igjen. Om man så skviste inn ett sete per 60 cm (meget trangt) i lengderetningen, så får man bare 55 seter i lengeretningen. Da må man ha 5,5 seter i bredden for å få regnestykket til å gå opp. Jeg tror en slik trikk er smalere enn en buss, og at man derfor max får tre seter i bredden.

Når det gjelder trafikken TIL nytt stadion på Flesland, så kan jeg ta et annet regnestykke. La oss si at det er kamp på arbeidsdag kl. 19. La oss si at folk tar en trikk som går mellom kl. 1650 og 1805 fra sentrum. Da vil man være fremme mellom kl. 1730 og 1845. Senere enn det tror jeg ikke folk tar sjansen på å ta trikken, siden man tross alt skal bevege seg fra holdeplassen bort til stadion, inn gjennom billett-/sikkerhetskontroll og inn på plass. Avgang 1650-1805 vil antagelig være på den tiden det er 5 minutters frekvens i rutetabellen, og det derfor ikke vil være ekstra materiell tilgjengelig. F.o.m. 1650 t.o.m. 1805 er det 16 avganger. De første og siste avgangene vil sikkert ha lite Brann-fans, siden det er få som ønsker å komme på Stadion enten halvannen time før avspark, eller idet kampen begynner. Hovedtyngden vil nok ta en bane som har avgang fra sentrum kl. 1720-1800. Det er 9 avganger. Disse 9 avgangene kan f.eks. ha 150 Brann-fans og 150 andre reisende (på vei hjem fra jobb/skole/shopping, eller på vei til shopping på Lagunen) på vei ut fra Sentrum. Riktignok vil disse "andre reisende" gå av etterhvert, og derfor gjøre plass til andre Brann-fans som kommer på trikken på de senere stoppene. Men det kan godt være at banen tilslutt ankommer Flesland med "bare" 200-250 Brann-fans. Ganger man dette med 9 avganger, så blir det 1800-2250 mann. Så vil det nok sikkert være en del som tar de 7 andre avgangene mellom 1650 og 1805. Men siden dette er til mer ugunstige tider, kan det godt være at det da bare er 100-150 Brann-fans som ankommer Stadion med hvert av disse. Da er det 700-1050 som kommer med disse. Regnestykket vil da vise at det totale antallet Brann-fans som vil komme med Bybanen, neppe overstiger 3300 på en arbeidsdag.
Legg ned hele klubben!

kabelmann

Hvert av de 32 m lange vognsettene har totalt 220 plasser, hvorav 84 er sitteplasser.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Henki

Quote from: krøvel vellevold on April 21, 2009, 12:13:40 PM
Quote from: storB on April 21, 2009, 11:39:31 AM
Jeg er forøvrig litt skeptisk til at bybanen opererer med plass til 300 personer. På bussene opereres det med ett maks antall sitteplasser, ståplasser og tilslutt disse kombinert. Er det gjeldende for bybanen også, eller er de nevnte 300 kun sitteplasser og at da ståplassene kommer utenom?


Det er vel grunn til å tro at man snakker om totalt antall plasser. Det står jo at et vognsett med 300 plasser er ca 42 meter langt. Så må man trekke fra minst 9 meter til dører/barnevognsplass vis-a-vis dørene (f.eks. 1,5 meter pr dør x minst 2 dører pr vogn x 3 vogner). Da har man 33 meter igjen. Om man så skviste inn ett sete per 60 cm (meget trangt) i lengderetningen, så får man bare 55 seter i lengeretningen. Da må man ha 5,5 seter i bredden for å få regnestykket til å gå opp. Jeg tror en slik trikk er smalere enn en buss, og at man derfor max får tre seter i bredden.

Når det gjelder trafikken TIL nytt stadion på Flesland, så kan jeg ta et annet regnestykke. La oss si at det er kamp på arbeidsdag kl. 19. La oss si at folk tar en trikk som går mellom kl. 1650 og 1805 fra sentrum. Da vil man være fremme mellom kl. 1730 og 1845. Senere enn det tror jeg ikke folk tar sjansen på å ta trikken, siden man tross alt skal bevege seg fra holdeplassen bort til stadion, inn gjennom billett-/sikkerhetskontroll og inn på plass. Avgang 1650-1805 vil antagelig være på den tiden det er 5 minutters frekvens i rutetabellen, og det derfor ikke vil være ekstra materiell tilgjengelig. F.o.m. 1650 t.o.m. 1805 er det 16 avganger. De første og siste avgangene vil sikkert ha lite Brann-fans, siden det er få som ønsker å komme på Stadion enten halvannen time før avspark, eller idet kampen begynner. Hovedtyngden vil nok ta en bane som har avgang fra sentrum kl. 1720-1800. Det er 9 avganger. Disse 9 avgangene kan f.eks. ha 150 Brann-fans og 150 andre reisende (på vei hjem fra jobb/skole/shopping, eller på vei til shopping på Lagunen) på vei ut fra Sentrum. Riktignok vil disse "andre reisende" gå av etterhvert, og derfor gjøre plass til andre Brann-fans som kommer på trikken på de senere stoppene. Men det kan godt være at banen tilslutt ankommer Flesland med "bare" 200-250 Brann-fans. Ganger man dette med 9 avganger, så blir det 1800-2250 mann. Så vil det nok sikkert være en del som tar de 7 andre avgangene mellom 1650 og 1805. Men siden dette er til mer ugunstige tider, kan det godt være at det da bare er 100-150 Brann-fans som ankommer Stadion med hvert av disse. Da er det 700-1050 som kommer med disse. Regnestykket vil da vise at det totale antallet Brann-fans som vil komme med Bybanen, neppe overstiger 3300 på en arbeidsdag.


Hvor mange busser tilsvarer 3300 plasser?
Ballen skal fremover!

Yngve

Skal me halda oss til dei tala Krøvel har innført så tilsavarar det 45,5 bussar, Henki.

TCAC

Quote from: krøvel vellevold on April 21, 2009, 06:11:07 AM
Quote from: TCAC on April 20, 2009, 21:53:19 PM
Etter store arrangementer i Oslo presser det seg inn ganske mye mer enn det som er "maks kapasitet" på t-banen ihvertfall, og det går veldig kjapt å rydde vekk store folkemengder på den måten, til tross for at mange vogner er godt fylt opp allerede. Tipper dette i realiteten går mer effektivt enn mange her tror.


Men nå er det ikke noen t-bane dette her. Det er en trikk.


Selvfølgelig er det plass til mindre folk, men egen erfaring tilsier at man aldri skal undervurdere sild-i-tønne-effekten. Man klarer alltids å presse seg inn på et vis :)

Ferguson

Hvor fort vil bybanen gå? Tviler sterkt på at den går særlig fortg så vil jo ta en evighet!
"History will be kind to me for I intend to write it."
Sir Winston Churchill

" Ekte menn har skjegg" Sitat David Nielsen

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krøvel vellevold

Quote from: Henki on April 21, 2009, 12:29:30 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 21, 2009, 12:13:40 PM
Quote from: storB on April 21, 2009, 11:39:31 AM
Jeg er forøvrig litt skeptisk til at bybanen opererer med plass til 300 personer. På bussene opereres det med ett maks antall sitteplasser, ståplasser og tilslutt disse kombinert. Er det gjeldende for bybanen også, eller er de nevnte 300 kun sitteplasser og at da ståplassene kommer utenom?


Det er vel grunn til å tro at man snakker om totalt antall plasser. Det står jo at et vognsett med 300 plasser er ca 42 meter langt. Så må man trekke fra minst 9 meter til dører/barnevognsplass vis-a-vis dørene (f.eks. 1,5 meter pr dør x minst 2 dører pr vogn x 3 vogner). Da har man 33 meter igjen. Om man så skviste inn ett sete per 60 cm (meget trangt) i lengderetningen, så får man bare 55 seter i lengeretningen. Da må man ha 5,5 seter i bredden for å få regnestykket til å gå opp. Jeg tror en slik trikk er smalere enn en buss, og at man derfor max får tre seter i bredden.

Når det gjelder trafikken TIL nytt stadion på Flesland, så kan jeg ta et annet regnestykke. La oss si at det er kamp på arbeidsdag kl. 19. La oss si at folk tar en trikk som går mellom kl. 1650 og 1805 fra sentrum. Da vil man være fremme mellom kl. 1730 og 1845. Senere enn det tror jeg ikke folk tar sjansen på å ta trikken, siden man tross alt skal bevege seg fra holdeplassen bort til stadion, inn gjennom billett-/sikkerhetskontroll og inn på plass. Avgang 1650-1805 vil antagelig være på den tiden det er 5 minutters frekvens i rutetabellen, og det derfor ikke vil være ekstra materiell tilgjengelig. F.o.m. 1650 t.o.m. 1805 er det 16 avganger. De første og siste avgangene vil sikkert ha lite Brann-fans, siden det er få som ønsker å komme på Stadion enten halvannen time før avspark, eller idet kampen begynner. Hovedtyngden vil nok ta en bane som har avgang fra sentrum kl. 1720-1800. Det er 9 avganger. Disse 9 avgangene kan f.eks. ha 150 Brann-fans og 150 andre reisende (på vei hjem fra jobb/skole/shopping, eller på vei til shopping på Lagunen) på vei ut fra Sentrum. Riktignok vil disse "andre reisende" gå av etterhvert, og derfor gjøre plass til andre Brann-fans som kommer på trikken på de senere stoppene. Men det kan godt være at banen tilslutt ankommer Flesland med "bare" 200-250 Brann-fans. Ganger man dette med 9 avganger, så blir det 1800-2250 mann. Så vil det nok sikkert være en del som tar de 7 andre avgangene mellom 1650 og 1805. Men siden dette er til mer ugunstige tider, kan det godt være at det da bare er 100-150 Brann-fans som ankommer Stadion med hvert av disse. Da er det 700-1050 som kommer med disse. Regnestykket vil da vise at det totale antallet Brann-fans som vil komme med Bybanen, neppe overstiger 3300 på en arbeidsdag.


Hvor mange busser tilsvarer 3300 plasser?


Det er ingen som sier at Bybanen skal komme i stedet for bussene.

Setter man inn 50 busser i tillegg, så er dette 3500 til. Men vi er fremdeles bare opp i 6800. Hvis Brann har 21800 tilskuere på en kamp, så er det altså fremdeles 15000 mennesker som skal ferdes til/fra stadion på annen måte enn med kollektivtransport. Kommer det 26800 på en storkamp, er det 20000 det handler om. Noen veldig få bor kanskje slik at de kan gå til/fra et stadion på Flesland. Men flesteparten av disse 15000-20000 må altså benytte seg av bil. Og med f.eks. 2,5 tilskuere pr bil, så betyr det 6000-8000 biler.

For øvrig er det jo godt mulig at man kutter noe ned på antallet busser, når det kommer en bybane. Det er langt i fra sikkert at den kommer i tillegg til ALLE bussene som kjører nå.

Poenget her er uansett at folk tror at man bare kan bygge i vei så lenge stadion blir i nærheten av bybanen - i den tro at denne skal gjøre jobben mht transport. Det blir bare en liten del av publikum som får nytte av denne banen.
Legg ned hele klubben!

Nixon

Quote from: krøvel vellevold on April 21, 2009, 13:54:01 PMPoenget her er uansett at folk tror at man bare kan bygge i vei så lenge stadion blir i nærheten av bybanen - i den tro at denne skal gjøre jobben mht transport.


Hvem tror dette? Ingen her i tråden (de siste dagene) i alle fall...
Rød makt på Hansa

Henki

Quote from: Nixon on April 21, 2009, 13:57:40 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 21, 2009, 13:54:01 PMPoenget her er uansett at folk tror at man bare kan bygge i vei så lenge stadion blir i nærheten av bybanen - i den tro at denne skal gjøre jobben mht transport.


Hvem tror dette? Ingen her i tråden (de siste dagene) i alle fall...


Det er da ingen som tror at med en gang bybanen kommer så skal alt ordne seg. Og som jeg har skrevet lenger oppe i tråden må vi jo regne med køer uansett hvor Stadion blir liggende, slik er det alle andre steder og.

Men, slik Krøvel prøver å fremstille det kan det jo virke som at bybanen vil bli en ulempe snarere enn en fordel når det gjelder transport til og fra Stadion, og det har jeg litt problemer med å se.
Ballen skal fremover!

krøvel vellevold

Quote from: Henki on April 21, 2009, 14:37:56 PM
Quote from: Nixon on April 21, 2009, 13:57:40 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 21, 2009, 13:54:01 PMPoenget her er uansett at folk tror at man bare kan bygge i vei så lenge stadion blir i nærheten av bybanen - i den tro at denne skal gjøre jobben mht transport.


Hvem tror dette? Ingen her i tråden (de siste dagene) i alle fall...


Det er da ingen som tror at med en gang bybanen kommer så skal alt ordne seg. Og som jeg har skrevet lenger oppe i tråden må vi jo regne med køer uansett hvor Stadion blir liggende, slik er det alle andre steder og.

Men, slik Krøvel prøver å fremstille det kan det jo virke som at bybanen vil bli en ulempe snarere enn en fordel når det gjelder transport til og fra Stadion, og det har jeg litt problemer med å se.


Ja hvis det ikke går an å lese en forkaring på hvorfor det er begrenset hva bybanen kan bringe av publikum, uten at det tolkes som at bybanen er en ulempe, så... Jeg lurer virkelig på hvor du ser at jeg mener bybanen er en ulempe!

Klart det vil bli køer uansett hvor stadion ligger Men noen steder vil køene bli mindre enn andre steder, og det er fordi køene sprer seg i flere retninger.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: Nixon on April 21, 2009, 13:57:40 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 21, 2009, 13:54:01 PMPoenget her er uansett at folk tror at man bare kan bygge i vei så lenge stadion blir i nærheten av bybanen - i den tro at denne skal gjøre jobben mht transport.


Hvem tror dette? Ingen her i tråden (de siste dagene) i alle fall...


Diskusjonen om bybanen startet her på forumet fordi det i avisen ble snakket om viktigheten av nærhet til bybanen. Og det har mer enn en gang her på forumet blitt antydet at folk faktisk ser for seg at denne bybanen skal tømme området for folk. Det er nemlig en del folk som fortsatt tror det dreier seg om en t-bane med f.eks. 8-10 vogner. Vår bybane vil ikke ha i nærheten av samme kapasitet som t-banen i Oslo.
Legg ned hele klubben!

Henki

Quote from: krøvel vellevold on April 21, 2009, 14:56:37 PM
Quote from: Henki on April 21, 2009, 14:37:56 PM
Quote from: Nixon on April 21, 2009, 13:57:40 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 21, 2009, 13:54:01 PMPoenget her er uansett at folk tror at man bare kan bygge i vei så lenge stadion blir i nærheten av bybanen - i den tro at denne skal gjøre jobben mht transport.


Hvem tror dette? Ingen her i tråden (de siste dagene) i alle fall...


Det er da ingen som tror at med en gang bybanen kommer så skal alt ordne seg. Og som jeg har skrevet lenger oppe i tråden må vi jo regne med køer uansett hvor Stadion blir liggende, slik er det alle andre steder og.

Men, slik Krøvel prøver å fremstille det kan det jo virke som at bybanen vil bli en ulempe snarere enn en fordel når det gjelder transport til og fra Stadion, og det har jeg litt problemer med å se.


Ja hvis det ikke går an å lese en forkaring på hvorfor det er begrenset hva bybanen kan bringe av publikum, uten at det tolkes som at bybanen er en ulempe, så... Jeg lurer virkelig på hvor du ser at jeg mener bybanen er en ulempe!

Klart det vil bli køer uansett hvor stadion ligger Men noen steder vil køene bli mindre enn andre steder, og det er fordi køene sprer seg i flere retninger.
Ballen skal fremover!

Go Up