• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 10 Guests are viewing this topic.

Go Down

kabelmann

Det er to utkjørsler fra Lagunen. Den ene av har vikeplikt for all trafikk fra Fana som skal mot sentrum. Likevel så står du ikke lenge i kø.

Jeg aner ikke hvor på Flesland det kan være aktuelt å legge stadion, men det kan like gjerne være rett bak Telenorbygget og da snakker vi kun et par hundre meter før trafikken deles opp i forskjellige 4-felts veier.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Xminator


kabelmann

Jepp. Eventuelt Avinor Arena hvor Brann også får et sponset kallenavn, Brann Aviators. Det går jo egentlig hånd i hanske med de ellers så luftige Bergen Flyers og Ulriken Eagles.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krøvel vellevold

Quote from: kabelmann on April 18, 2009, 00:26:43 AM
Det er to utkjørsler fra Lagunen. Den ene av har vikeplikt for all trafikk fra Fana som skal mot sentrum. Likevel så står du ikke lenge i kø.

Jeg aner ikke hvor på Flesland det kan være aktuelt å legge stadion, men det kan like gjerne være rett bak Telenorbygget og da snakker vi kun et par hundre meter før trafikken deles opp i forskjellige 4-felts veier.


Telenorbygget ligger ikke på Flesland, men ved Birkelandsskiftet, så da blir det en litt annen situasjon. Fra Birkelandsskiftet sprer veien seg i to retninger: Straume og Lagunen (Man kan si veien til Kokstad og, men den veien møter jo Ytrebygdsveien, og da er man like langt. Man kan også si veien til Hjellestad, men hvor mange skal den veien?) Det er uansett for få alternativer for spredning av trafikken. Når en bilmengde tilsvarende tre fullstappede bygarasjer skal avgårde samtidig, og skal fordeles på en eller to alternatviver, blir det et gigantkaos. Setter du 7500 biler (som jeg estimerte) etter hverandre, og regner 8 meter pr bil (5 meter bil og 3 meter klaring til bilen foran), så blir det 60 kilometer kø! Regner du at disse 7500 bilene skal fordeles på 5 parkeringsplasser med to utkjørsler hver (altså 10 utkjørsler), og at det kommer ut en bil hvert femte sekund fra hver utkjørsel (trafikken går jo tregt ut fra p-plassene, så det er et meget optimistisk anslag), så vil det ta over en time å tømme p-plassene. Og med ti utkjørsler som skal fordeles på to veier derfra (og all den feltskiftingen det vil medføre), så vil det nok gå mer enn 5 sekunder mellom hver bil som kommer ut fra hver av de 10 utkjørslene. Har vi ikke opplevd folk som går før kampslutt for å komme køen i forkjøpet før, så vil vi i hvert fall oppleve det nå!

Når det gjelder Lagunen, så har den bare 2000 p-plasser. Det er mindre enn en tredjedel av hva Brann vil ha behov for. Og jeg nekter å tro at alle som handler på Lagunen den siste halvtimen før stenging, er der helt til det stenger. Lagunen-parkeringen er gjerne fullstappet kl. 1930, men den neppe det kl. 2000. Lagunen har bare to utkjørsler, men trafikken spres jo umiddelbart i fire retninger. Det gjør den ikke ved Birkelandsskiftet. Der spres den i to hovedretninger og en nesten ubetydelig sidevei mot Hjellestad. Men jeg ser poenget ditt med at man ut fra Lagunen møter mer kryssende trafikk enn ved Birkelandsskiftet, selv om også flyplassen genererer en del trafikk som kommer i konflikt med dem som skal fra et stadion i området.
Legg ned hele klubben!

dudo

Hvis vi ikke en gang greier å løse det logistiske problemet med 6000 biler som skal ut i løpet av en halvtimes tid kan vi glemme å prøve oss på å bygge noe stadion, ihvertfall.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krøvel vellevold

Quote from: dudo on April 18, 2009, 11:19:50 AM
Hvis vi ikke en gang greier å løse det logistiske problemet med 6000 biler som skal ut i løpet av en halvtimes tid kan vi glemme å prøve oss på å bygge noe stadion, ihvertfall.


Det må i det minste være et sted hvor trafikken spres i mange retninger.
Legg ned hele klubben!

benny

Quote from: krøvel vellevold on April 18, 2009, 15:40:31 PM
Quote from: dudo on April 18, 2009, 11:19:50 AM
Hvis vi ikke en gang greier å løse det logistiske problemet med 6000 biler som skal ut i løpet av en halvtimes tid kan vi glemme å prøve oss på å bygge noe stadion, ihvertfall.


Det må i det minste være et sted hvor trafikken spres i mange retninger.


Området langs Flyplassveien vil få en solid oppgradering når det gjelder infrastruktur de kommende årene (langt bedre enn eks.rundt Lerkendal). Nye Osveien med tilhørende Rådalskryss er planlagt påbegynt i 2010. Arbeidet med ringvei vest og bybanen vil gå sin gang osv. Området vil om noen år ha motorveiforbindelse i tre retninger. Da gjenstår det bare å gjøre resten av veien til flyplassen om til firefelts pluss å gjøre resterende berørte veikryss planfritt. Dette med parkering og utkjørsler tror jeg ikke vil bli noe problem, det har vært løst hundrevis av ganger tidligere rundt diverse stadioner med langt større kapasitet. Fordelen med fleslandsområdet er at det også er attraktivt for næringslivet, hoteller osv. Får vi ikke noe i sentrum er nok dette det beste alternativet dersom Brann må flytte grunnet EM. Uansett tror jeg 2016 kommer litt for tidlig for Norge. Tror vi trenger fire år til for gjøre dette til et best mulig mesterskap, innen den tid får vi håpe UEFA ikke kommer med krav om enda større stadioner.

krøvel vellevold

Quote from: benny on April 18, 2009, 16:22:32 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 18, 2009, 15:40:31 PM
Quote from: dudo on April 18, 2009, 11:19:50 AM
Hvis vi ikke en gang greier å løse det logistiske problemet med 6000 biler som skal ut i løpet av en halvtimes tid kan vi glemme å prøve oss på å bygge noe stadion, ihvertfall.


Det må i det minste være et sted hvor trafikken spres i mange retninger.


Området langs Flyplassveien vil få en solid oppgradering når det gjelder infrastruktur de kommende årene (langt bedre enn eks.rundt Lerkendal). Nye Osveien med tilhørende Rådalskryss er planlagt påbegynt i 2010. Arbeidet med ringvei vest og bybanen vil gå sin gang osv. Området vil om noen år ha motorveiforbindelse i tre retninger. Da gjenstår det bare å gjøre resten av veien til flyplassen om til firefelts pluss å gjøre resterende berørte veikryss planfritt. Dette med parkering og utkjørsler tror jeg ikke vil bli noe problem, det har vært løst hundrevis av ganger tidligere rundt diverse stadioner med langt større kapasitet. Fordelen med fleslandsområdet er at det også er attraktivt for næringslivet, hoteller osv. Får vi ikke noe i sentrum er nok dette det beste alternativet dersom Brann må flytte grunnet EM. Uansett tror jeg 2016 kommer litt for tidlig for Norge. Tror vi trenger fire år til for gjøre dette til et best mulig mesterskap, innen den tid får vi håpe UEFA ikke kommer med krav om enda større stadioner.


De stadionene med langt større kapasitet du refererer til, har vel også muligheten til å spre trafikken i flere retninger, det er gjerne t-bane eller tog der, og det er gjerne motorveier der. Og hvilke byer på Bergens størrelse har stadion liggende 19 kilometer fra Sentrum?
Legg ned hele klubben!

kabelmann

Det verste er at NSB tilbød seg å legge jernbanespor til Flesland - uten at det skulle koste kommunen en krone. Dessverre hadde dette prestisjeprosjektet Bybanen fått alt for godt fotfeste blant populistiske politikere allerede.

Jeg bommet forresten litt hva firefelts vei på Ringvei Vest angår. Fra Birkelundskrysset til litt forbi Kokstad er det kun to felt. Ikke at det ikke er god nok plass til å kunne utvide om nødvendig, men det tviler jeg på vil skje.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

benny

Quote from: kabelmann on April 18, 2009, 17:38:05 PM
Det verste er at NSB tilbød seg å legge jernbanespor til Flesland - uten at det skulle koste kommunen en krone. Dessverre hadde dette prestisjeprosjektet Bybanen fått alt for godt fotfeste blant populistiske politikere allerede.

Jeg bommet forresten litt hva firefelts vei på Ringvei Vest angår. Fra Birkelundskrysset til litt forbi Kokstad er det kun to felt. Ikke at det ikke er god nok plass til å kunne utvide om nødvendig, men det tviler jeg på vil skje.


Det er ikke NSB som står for jernbanesporene men jernbaneverket og det var aldri noe konkret tilbud om å bygge jernbane slik jeg har forstått det, men et løst innspill om å bygge jernbane gjennom Fyllingen til Flesland. Tror det muligens det likevel kan bli aktuelt dersom godsterminalen flyttes fra Dokken til Flesland.
Når det gjelder ringvei vest er det tre byggetrinn og siste trinnet er tilkobling med ny firefeltsvei til flyplassveien. http://www.bergensprogrammet.no/bergensprogrammet2.html

benny

Quote from: krøvel vellevold on April 18, 2009, 16:51:40 PM
De stadionene med langt større kapasitet du refererer til, har vel også muligheten til å spre trafikken i flere retninger, det er gjerne t-bane eller tog der, og det er gjerne motorveier der. Og hvilke byer på Bergens størrelse har stadion liggende 19 kilometer fra Sentrum?


Det finnes mange byer som har stadion et stykke utenfor sentrum bl.a Viking. Vil helst ha en sentrumsnær stadion jeg også som eks. Dokken, Nygårdstangen men tviler vel litt på at politikerne og de involverte vil få til dette. Fylkesmannen har vel allerede gått i mot mer utfylling i Store Lungegården. Det kunne jo være greit å bygge ny ulrikstunnel og bruke massen fra denne til å fylle ut.
Det jeg vil frem til er at jeg tror det vil være fullt mulig å plassere en stadion langs flyplassveien i fremtiden med tanke på kommende infrastruktur selv om dette kanskje ikke er optimalt av forskjellige årsaker. Branns tilstedeværelse i bybildet ville bl.a være bedre med en stadion i sentrum.

Nixon

Quote from: krøvel vellevold on April 18, 2009, 16:51:40 PMOg hvilke byer på Bergens størrelse har stadion liggende 19 kilometer fra Sentrum?


Sikkert noen, men ser ingen grunn til å sammenligne oss med disse. For det hjelper egentlig ikke om man kan få unna trafikk eller ikke; jeg vil ikke at Brann skal spille så langt vekke fra sentrum. Hvis det er det som blir utfallet av å være EM-arrangør ser jeg helst at Brann og Bergen holder seg langt unna!!
Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

Quote from: benny on April 18, 2009, 18:04:53 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 18, 2009, 16:51:40 PM
De stadionene med langt større kapasitet du refererer til, har vel også muligheten til å spre trafikken i flere retninger, det er gjerne t-bane eller tog der, og det er gjerne motorveier der. Og hvilke byer på Bergens størrelse har stadion liggende 19 kilometer fra Sentrum?


Det finnes mange byer som har stadion et stykke utenfor sentrum bl.a Viking. Vil helst ha en sentrumsnær stadion jeg også som eks. Dokken, Nygårdstangen men tviler vel litt på at politikerne og de involverte vil få til dette. Fylkesmannen har vel allerede gått i mot mer utfylling i Store Lungegården. Det kunne jo være greit å bygge ny ulrikstunnel og bruke massen fra denne til å fylle ut.
Det jeg vil frem til er at jeg tror det vil være fullt mulig å plassere en stadion langs flyplassveien i fremtiden med tanke på kommende infrastruktur selv om dette kanskje ikke er optimalt av forskjellige årsaker. Branns tilstedeværelse i bybildet ville bl.a være bedre med en stadion i sentrum.


Viking Stadion ligger 8 km kjøring fra Stavanger sentrum. Men grunnet at Viking også er laget i Sandnes, så er faktisk dagens beliggenhet på mange måter vel så sentral som den gamle stadion. Det er nemlig bare 9 km til Sandnes.
Legg ned hele klubben!

kabelmann

Quote from: benny on April 18, 2009, 17:51:13 PM
Det er ikke NSB som står for jernbanesporene men jernbaneverket og det var aldri noe konkret tilbud om å bygge jernbane slik jeg har forstått det, men et løst innspill om å bygge jernbane gjennom Fyllingen til Flesland. Tror det muligens det likevel kan bli aktuelt dersom godsterminalen flyttes fra Dokken til Flesland.

Ja, selvfølgelig er det Jernbaneverket, men koblingen togskinner = NSB skjer litt for lett i knotten min. Hvorvidt det var noe konkret tilbud er jeg usikker på, men jeg mener å huske det absolutt ikke var viljen det stod på.

Quote from: benny on April 18, 2009, 17:51:13 PM
Når det gjelder ringvei vest er det tre byggetrinn og siste trinnet er tilkobling med ny firefeltsvei til flyplassveien. http://www.bergensprogrammet.no/bergensprogrammet2.html

Se der, ja. Jeg hadde faktisk begynt å tro at denne utbedringen av Ytrebygsveien skulle være knytepunktet mellom Flyplassveien og Dolviken.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Yngve

For det fyrste er det jo sjølvsagt at det vert litt kø når fem tusen bilar skal ut og køyra samstundes frå ein utkøyrsel som eg tenkjer meg har plass til maks eit par-tre i breidda samstundes.. Sjølv om det er x-antal utkøyrslar frå same plass. Som reknestykket til Krøvel viser. Men kva er poenget? Det er jo ikkje noko nytt der. Kø blir det, det som gjeld er å fyrst godta det, så avgrensa det.

Om me skal stilla som krav at fem tusen bilar og bussar skal kunna spreia seg ut i frå ein parkeringsplass og to på fem minutt så har me definitivt heilt feil fokus på diskusjonen. Om ein må stå i opptil 30 - 45 min før siste bil er ute, så er det langt i frå nokon katastrofe. Og realitetane når tusenvis av menneske skal reisa samstundes.

Når det er sagt så er eg ytterst skeptisk til å plassera ein stadion i nærleiken av Flesland. Det er for langt ute, men samstundes så er det avgrensa kvar ein kan plassera ein stadion i sentrum. Og er det noko som er garantert, så er det at det vert kaos der og. Det veit alle som har vore på konsert på Koengen. Eit salig kaos når 22.000 menneske skal ut samstundes.

Og når det gjeld off topic temaet jernbaneverket/nsb og jernbanespor til flesland, sjølvsagt heiv dei seg på det. Dei såg ein måte og tena pengar. Dei som trur dei gjorde det for å vera snille er ikkje naiv. Dei er dum.

krøvel vellevold

Quote from: Yngve on April 19, 2009, 00:41:27 AM
For det fyrste er det jo sjølvsagt at det vert litt kø når fem tusen bilar skal ut og køyra samstundes frå ein utkøyrsel som eg tenkjer meg har plass til maks eit par-tre i breidda samstundes.. Sjølv om det er x-antal utkøyrslar frå same plass. Som reknestykket til Krøvel viser. Men kva er poenget? Det er jo ikkje noko nytt der. Kø blir det, det som gjeld er å fyrst godta det, så avgrensa det.

Om me skal stilla som krav at fem tusen bilar og bussar skal kunna spreia seg ut i frå ein parkeringsplass og to på fem minutt så har me definitivt heilt feil fokus på diskusjonen. Om ein må stå i opptil 30 - 45 min før siste bil er ute, så er det langt i frå nokon katastrofe. Og realitetane når tusenvis av menneske skal reisa samstundes.




Det er en katastrofe hvis folk dropper å gå på kamp fordi de bruker 2 timer hjem fra kamp, selv om de bor i Bergen. Tenk på kamper med kampslutt kl. 22. Folk er jo ikke hjemme før midnatt. Det er spesielt uaktuelt for barnefamilier.
Legg ned hele klubben!

BojeN

Blir vel litt enkelt og folkare det slik?

5000biler? Aldri om det hadde vært 5000 parkeringsplasser tilknyttet stadionområdet, altså vil folk parkere litt rundtom. Samtidig vil det være mye lettere og komme seg til birkelandskrysset med buss enn til dagens stadion, går jo busser over fjøsanger, nesttun, fyllingsdalen uten at folk trenger å bytte buss etc. Kan jo få enda fler til å reise kollektivt?

Dog bor det ikke like mange i nærheten som kan spasere til kamp..
ojeN

kabelmann

Quote from: Yngve on April 19, 2009, 00:41:27 AM
Og når det gjeld off topic temaet jernbaneverket/nsb og jernbanespor til flesland, sjølvsagt heiv dei seg på det. Dei såg ein måte og tena pengar. Dei som trur dei gjorde det for å vera snille er ikkje naiv. Dei er dum.

Er det noen som tror det da?
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

BrannSupporter

http://davywathne.tv2blogg.no/article741022.ece

Davys blogg.

Hadde Bergens-politikerne gjort hjemmeleksen sin, ville de oppdaget at Norge aldri kommer til å få arrangere noe EM-sluttspill i fotball. I hvert fall ikke i Monica Mælands regjeringstid

krøvel vellevold

Quote from: BojeN on April 19, 2009, 09:49:53 AM
Blir vel litt enkelt og folkare det slik?

5000biler? Aldri om det hadde vært 5000 parkeringsplasser tilknyttet stadionområdet, altså vil folk parkere litt rundtom. Samtidig vil det være mye lettere og komme seg til birkelandskrysset med buss enn til dagens stadion, går jo busser over fjøsanger, nesttun, fyllingsdalen uten at folk trenger å bytte buss etc. Kan jo få enda fler til å reise kollektivt?

Dog bor det ikke like mange i nærheten som kan spasere til kamp..


For å regne buss: La oss si at hele 10000 mennesker tar buss hjem fra stadion. Det trengs 150 busser for å få det til...
Legg ned hele klubben!

Yngve

Talet blir fort lågare enn det. Pøs på med nokre leddbussar og du er raskt nede i 100 bussar, gjerne mindre og. Og det er ikkje nokon umoglegheit å få det ut på vegane våre relativt raskt..

krøvel vellevold

Quote from: Yngve on April 19, 2009, 14:53:09 PM
Talet blir fort lågare enn det. Pøs på med nokre leddbussar og du er raskt nede i 100 bussar, gjerne mindre og. Og det er ikkje nokon umoglegheit å få det ut på vegane våre relativt raskt..


En leddbuss har vel plass til 100 kanskje. De er ikke sååå mye lenger enn vanlige busser. Men hvis du klarer å finne 100 leddbusser ledig til Brann-kamp, så er du god.
Legg ned hele klubben!

Xminator

Det er ingen tvil om at Brann og Bergen Kommune må strekke seg langt for å ikke flytte Stadion lenger bort fra sentrum enn nå.

Det handler også om infrastruktur. Det er ikke akkurat styrken til Kniksen Plass 1.

krøvel vellevold

Quote from: Xminator on April 19, 2009, 16:50:54 PM
Det er ingen tvil om at Brann og Bergen Kommune må strekke seg langt for å ikke flytte Stadion lenger bort fra sentrum enn nå.

Det handler også om infrastruktur. Det er ikke akkurat styrken til Kniksen Plass 1.


Men Nygårdstangen, Dokken eller Solheimsviken burde være perfekt.
Legg ned hele klubben!

Nightfox

Hva er begrunnelsene for å evt ikke bygge i Nygårdsparken? I de senere år har denne parken kun blitt et problem. Kunne like gjerne brukt arealet til en ny Brann Stadion.

Xminator

Quote from: krøvel vellevold on April 19, 2009, 16:58:03 PM
Quote from: Xminator on April 19, 2009, 16:50:54 PM
Det er ingen tvil om at Brann og Bergen Kommune må strekke seg langt for å ikke flytte Stadion lenger bort fra sentrum enn nå.

Det handler også om infrastruktur. Det er ikke akkurat styrken til Kniksen Plass 1.


Men Nygårdstangen, Dokken eller Solheimsviken burde være perfekt.


Det bør jo ikke være tvil om at Nygårdstangen har betydelig bedre infrastruktur enn Nymark. Og ikke minst vil gi større muligheter for næringsvirksomhet mellom kampdagene. Hva med å kombinere Stadion og luftsl - jeg mener badebasenget?

vebo

Quote from: Xminator on April 19, 2009, 18:11:28 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 19, 2009, 16:58:03 PM
Quote from: Xminator on April 19, 2009, 16:50:54 PM
Det er ingen tvil om at Brann og Bergen Kommune må strekke seg langt for å ikke flytte Stadion lenger bort fra sentrum enn nå.

Det handler også om infrastruktur. Det er ikke akkurat styrken til Kniksen Plass 1.


Men Nygårdstangen, Dokken eller Solheimsviken burde være perfekt.


Hva med å kombinere Stadion og badebasenget?


God ide, så kan vi bare rulle bort gresset når noen skal svømme.
Tiocfaidh ár lá

vebo

Quote from: krøvel vellevold on April 19, 2009, 16:58:03 PM
Quote from: Xminator on April 19, 2009, 16:50:54 PM
Det er ingen tvil om at Brann og Bergen Kommune må strekke seg langt for å ikke flytte Stadion lenger bort fra sentrum enn nå.

Det handler også om infrastruktur. Det er ikke akkurat styrken til Kniksen Plass 1.


... Solheimsviken burde være perfekt.


Er vel kanskje litt for seint mtp riebers utbygginger.
Tiocfaidh ár lá

Xminator

Quote from: vebo on April 19, 2009, 18:25:02 PM
Quote from: Xminator on April 19, 2009, 18:11:28 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 19, 2009, 16:58:03 PM
Quote from: Xminator on April 19, 2009, 16:50:54 PM
Det er ingen tvil om at Brann og Bergen Kommune må strekke seg langt for å ikke flytte Stadion lenger bort fra sentrum enn nå.

Det handler også om infrastruktur. Det er ikke akkurat styrken til Kniksen Plass 1.


Men Nygårdstangen, Dokken eller Solheimsviken burde være perfekt.


Hva med å kombinere Stadion og badebasenget?


God ide, så kan vi bare rulle bort gresset når noen skal svømme.


Trenger neppe 40000 seter rund svømmebasenget. Tenker selvsagt på å inkludere dette på en av sidene. Neppe verdens beste butikk for Brann, men politisk mer spiselig.

vebo

Skjønnte det, et labert forsøk på humor der..
Tiocfaidh ár lá

Ricky

Quote from: Xminator on April 19, 2009, 18:31:47 PM
Quote from: vebo on April 19, 2009, 18:25:02 PM
Quote from: Xminator on April 19, 2009, 18:11:28 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 19, 2009, 16:58:03 PM
Quote from: Xminator on April 19, 2009, 16:50:54 PM
Det er ingen tvil om at Brann og Bergen Kommune må strekke seg langt for å ikke flytte Stadion lenger bort fra sentrum enn nå.

Det handler også om infrastruktur. Det er ikke akkurat styrken til Kniksen Plass 1.


Men Nygårdstangen, Dokken eller Solheimsviken burde være perfekt.


Hva med å kombinere Stadion og badebasenget?


God ide, så kan vi bare rulle bort gresset når noen skal svømme.


Trenger neppe 40000 seter rund svømmebasenget. Tenker selvsagt på å inkludere dette på en av sidene. Neppe verdens beste butikk for Brann, men politisk mer spiselig.


Synes vi bør vurdere å bli den første fotballklubben i verden med svømmebaner rundt gresset istedetfor løpebaner. Alexander Dale Oen som pauseunderholdning foran Store Stå?

Henki

Mindemyren burde vel være det beste alternativet i og med at kommunen neppe vil legge noe nytt Stadion på Nygårdstangen.
Ballen skal fremover!

thesevs

Quote from: Ricky on April 19, 2009, 21:43:25 PM
Synes vi bør vurdere å bli den første fotballklubben i verden med svømmebaner rundt gresset istedetfor løpebaner. Alexander Dale Oen som pauseunderholdning foran Store Stå?


Pausefisk?
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

Xminator

Ville jo også hindret enhver storming av banen. Vi kunne derimot risikert å bli første fotballklubb der tilskuere drukner på kamp.

Skeptisk til Mindemyren. Bybanen har snurpet tilgjengeligheten så det synger, kan jo være det blir bedre når de åpner bybanen, men bybanen kommer IKKE til å være i nærheten av å kunne ta trafikken til og fra kamp.

Brann_ruler86

Quote from: Xminator on April 20, 2009, 06:13:03 AM
Ville jo også hindret enhver storming av banen. Vi kunne derimot risikert å bli første fotballklubb der tilskuere drukner på kamp.


Kunne blitt jævla morsomt å se Rudolph/Gylfi takle motspillerene utover sidelinjen og ut i bassenget. ;)
Gå ta banen!

kabelmann

For alle som har gått på stadion i mer enn et år, så er ikke svømmebasseng og fotball noe nytt. Nå i disse dager er jo alt blitt så moderne på Kniksens Plass med drenering og alt det derre der. Alt var bedre i gamle dager med overvann både her og der.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Henki

Quote from: Xminator on April 20, 2009, 06:13:03 AM
Skeptisk til Mindemyren. Bybanen har snurpet tilgjengeligheten så det synger, kan jo være det blir bedre når de åpner bybanen, men bybanen kommer IKKE til å være i nærheten av å kunne ta trafikken til og fra kamp.
Ballen skal fremover!

krøvel vellevold

Quote from: Henki on April 20, 2009, 12:36:52 PM
Quote from: Xminator on April 20, 2009, 06:13:03 AM
Skeptisk til Mindemyren. Bybanen har snurpet tilgjengeligheten så det synger, kan jo være det blir bedre når de åpner bybanen, men bybanen kommer IKKE til å være i nærheten av å kunne ta trafikken til og fra kamp.


Er virkelig Mindemyren nærmere Sentrum enn dagens stadion?

Og hva tror du Bybanen, med plass til max 300 pr tog og max frekvens på 5min., kan bidra med?
Legg ned hele klubben!

Nixon

Quote from: krøvel vellevold on April 20, 2009, 13:48:50 PMOg hva tror du Bybanen, med plass til max 300 pr tog og max frekvens på 5min., kan bidra med?


Det vil jo bidra med akkurat det du sier. 300 tilskuere hvert 5. minutt eller noe sånt. Det er jo et kollektivtilbud som ikke finnes i området i dag. Så selv om det ikke vil løse alle problemer, må det jo hjelpe på.
Rød makt på Hansa

dudo

Med 300 passasjerer hvert 5. minutt må man kunne regne med at 2500 tilskuere velger den løsningen, noe som tilsvarer noe sånt som 1000 biler?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Henki

Quote from: krøvel vellevold on April 20, 2009, 13:48:50 PM

Er virkelig Mindemyren nærmere Sentrum enn dagens stadion?

Og hva tror du Bybanen, med plass til max 300 pr tog og max frekvens på 5min., kan bidra med?


Mindemyren er ihvertfall litt nærmere sentrum enn dagens Stadion, og ikke minst bedre plassert når det gjelder store infartsårer, noe som er viktig både i forhold til privatbiler og buss.
Når det gjelder bybanen er jo det blitt svart på allerede av andre, men jeg får jo bare understreke at jeg slett ikke tror at bybanen kommer til å klare å transportere alle som skal til og fra kamp. Men noen av dem kan den transportere, og det er noen flere enn det er nå.

Når det er sagt må vi jo regne med køer før og etter kamp, kø kommer det nemlig alltid til å være i forbindelse med et så stort arrangement som det en fotballkamp med 15000-20000 tilskuere er.
Ballen skal fremover!

kabelmann

Med 300 passasjerer hvert 5. minutt vil Bybanen kunne ta unna 7200 tilskuere på en time (3600 hver vei om den ligger på Mindemyren). Det hjelper på.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

dudo

Hahah, den går jo begge veier! ;-D
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

kabelmann

Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

dudo

Neinei, jeg fokuserte bare på at den går fra sentrum til Minde, ikke at den også går fra Nesttun. Var vel strengt tatt en kommentar til meg selv.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krøvel vellevold

Quote from: kabelmann on April 20, 2009, 14:15:26 PM
Med 300 passasjerer hvert 5. minutt vil Bybanen kunne ta unna 7200 tilskuere på en time (3600 hver vei om den ligger på Mindemyren). Det hjelper på.


Og du tror folk gidder å stå og vente i en time på å komme seg med Bybanen etter kamp?
Legg ned hele klubben!

skuteviken

Quote from: krøvel vellevold on April 20, 2009, 17:57:57 PM
Quote from: kabelmann on April 20, 2009, 14:15:26 PM
Med 300 passasjerer hvert 5. minutt vil Bybanen kunne ta unna 7200 tilskuere på en time (3600 hver vei om den ligger på Mindemyren). Det hjelper på.


Og du tror folk gidder å stå og vente i en time på å komme seg med Bybanen etter kamp?


Det er godt mulig de ikke gidder, men med tanke på at en slipper en time kø sittende dønn i ro i en buss er det ikke helt gale.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

kabelmann

Det har jeg ikke noen spesiell formening om, men jeg tror de fleste tolererer en halvtime fra det øyeblikket de kommer til holdeplassen. Og da er spørsmålet hvordan man kommer seg til stoppet. Noen går litt før tiden. Til nå har vel dette stort sett vært bilister, men med en bybane med faste avgangstider og potensiell lang ventetid så kan det vel tenkes at noen går tidligere for å rekke denne. Så har man de som går fort, de som går sakte, de som er igjen på stadion en liten stund før de går etc etc.

Jeg aner ikke hvordan dette kommer til å gå for seg, men uansett om den ender på Flesland, Mindemyren eller Nygårdstangen så tror jeg logistikken kommer til å ordne seg ganske greit. Da er det verre med plasseringer som Bontelabo og Dokken.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Nixon

Quote from: skuteviken on April 20, 2009, 18:37:39 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 20, 2009, 17:57:57 PM
Quote from: kabelmann on April 20, 2009, 14:15:26 PM
Med 300 passasjerer hvert 5. minutt vil Bybanen kunne ta unna 7200 tilskuere på en time (3600 hver vei om den ligger på Mindemyren). Det hjelper på.


Og du tror folk gidder å stå og vente i en time på å komme seg med Bybanen etter kamp?


Det er godt mulig de ikke gidder, men med tanke på at en slipper en time kø sittende dønn i ro i en buss er det ikke helt gale.


Ja, Krøvel snakker ofte om den timen han sitter på bussen ned til byen etter kamp...

Ingen tror at Bybanen skal frakte alt og alle ned fra Stadion. Men jeg kan ikke skjønne annet enn at det vil hjelpe godt på!
Rød makt på Hansa

skuteviken

Quote from: Nixon on April 20, 2009, 18:46:02 PM
Quote from: skuteviken on April 20, 2009, 18:37:39 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 20, 2009, 17:57:57 PM
Quote from: kabelmann on April 20, 2009, 14:15:26 PM
Med 300 passasjerer hvert 5. minutt vil Bybanen kunne ta unna 7200 tilskuere på en time (3600 hver vei om den ligger på Mindemyren). Det hjelper på.


Og du tror folk gidder å stå og vente i en time på å komme seg med Bybanen etter kamp?


Det er godt mulig de ikke gidder, men med tanke på at en slipper en time kø sittende dønn i ro i en buss er det ikke helt gale.


Ja, Krøvel snakker ofte om den timen han sitter på bussen ned til byen etter kamp...

Ingen tror at Bybanen skal frakte alt og alle ned fra Stadion. Men jeg kan ikke skjønne annet enn at det vil hjelpe godt på!


Vet ikke om du var sarkastisk der eller? Men det er ikke rent få gangene jeg har endt opp hjemme i Skuteviken 1 time etter kampslutt (og jeg bor ikke akkurat usentralt til). Bybanen har nok en grei effekt på logistikken rundt kampaviklingen. Med et stadion i Sentrum (Bontelabo o.l) så regner jeg og med folk hadde parkert rundt om i byens parkeringshus og tatt bena fatt, det burde og da bygges parkeringshus som vil være fornuftig plassert med tanke på å unngå kø.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

Go Up