• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Innkjøpsstrategi og spillerlogistikk generelt hos Brann.

Started by Kagain, August 23, 2023, 17:52:39 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Kagain

Jeg tror jeg har oppsummert dette tidligere for min egen del, men siden vi er i den rette tråden og jeg startet den kan jeg nok en gang forsøke å oppsummere det jeg mener i punktsetninger.

--Utgangspunkt:--

Sportsplanen for 2021-2024 som har følgende nøkkelpunkter

You cannot see attachments on this board.

Kilde: https://www.brann.no/nyheter/medlemsmotet-oppsummert-her-er-branns-sportsplan/Brann_Sportsplan.pdf

Spille fremoverrettet fotball:

Når det butter mot kan det være noe omstendelig, men når ting ruller for Brann så er det definitivt dekket.


Spille med lokale spillere på A-lag og akademiet
Vi kan være være enige om at et av punktene (lokale spiller) er vel oppfylt da følgende spillere er tatt opp på A-laget og har fått godt med spilletid når de har vært klare

Dyngeland
Soltvedt
Pallesen Knudsen
Heltne Nilsen
Jensen Wassberg
Finne
Heggebø
Blomberg
Torsvik
Pedersen (usikker på om jeg her strekker definisjonen av lokal spiller litt langt)

I reserve har de Helland, Børsheim og Klausen.

Sande er ikke nevnt, men jeg mistenker at han kommer til å få mye spilletid når han først blir frisk.

Utvikle unge talenter til høyere nivå[/i]

Selv med det faktum i bakhodet at definisjonen av unge talenter i norsk fotball er utvidet til å dekke alt til og med 24 år så er ikke Brann gode her:

- Brann har flere spillere som spiller på diverse u21 og lavere. Av de som er på A-laget offisielt snakker vi vel om Helland, Børsheim og Klausen. Altså de som er reserver. På Brann 2 er det også flere, hvor den mest fremtredende kan hende er nevnt Kvalvik. En spiller som etter sigende passer godt inn i Brann sin taktikk og ligner mye mer på Wolfe (avbildet på denne siden) av type, og har allerede spilt mer på landslag enn Wolfe gjorde. Wolfe er som kjent et av de beste salgene Brann har gjort på lang tid, og han er vel DET beste salget Brann har gjort på forsvarsspillere.

- Brann har sagt at de skal ha en tynn stall for at de skal bli "tvunget" til å la ungfoler prøve seg når etablerte spillere er ute med skader eller karantene. I starten av 2024 så det ut til at Brann skulle ta det på alvor da de lot en godt voksen spiller (en spiller som strengt tatt aldri har overbevist i Brann), EHJ, gå gratis. De hadde tenkt å satse på de lovende ungguttene. Så fant de plutselig ut at det var litt skummelt og hentet EHJ tilbake for en liten sum. Det var ikke mye penger, men det peker jo ikke akkurat i retning av konkurransedyktig?

- De fleste ser ut til å være enige i at en av de tingene som virkelig virker utviklende på unge spillere er om de får forsøkt seg på høyere nivå enn før. Presse dem litt ut av komfortsonen hvor de kanskje føler seg som sjefer på Brann 2.

- De fleste er også inneforstått med at man ikke bare uten videre bare kan stappe en haug med ungfoler inn i startelleveren og kjøre på. Det handler om å ha en balanse. Men hvorfor ikke bytte dem inn mot slutten av kamper? Både kamper hvor Brann dominerer (som i fjor), men også hvor Brann sliter mot en motstander og trenger å gjøre forandringer (mange av kampene i år). Jeg antar at ungfolene på Brann 2 ikke bare er sarte små markblomster som ikke tåler noen ting. Motgang vil alle fotballspillere ha. De aller fleste klubber vil ha dårlige perioder, men de må fremdeles ha spillere som kan spille kampene.

- Flere av de lokale spillerne som er i stallen nå har hatt en fortid i Brann, byttet klubber noen ganger før Brann kjøpte dem tilbake. Så det kan jo ikke være tilfanget av ungfoler som er problemet, men snarere kompetanse på å utvikle nevne foler. De tre ungfolene som har kommet direkte fra Brann 2 til Brann er Kniklas, Heggebø og Torsvik. Forsåvidt kan man jo si at Pallesen Knudsen gjorde det samme, men han ble jo solgt fordi han "ikke var god nok" og Brann heller så ut til å ha mer tro på Grønner. Finne var på samme vei, men han var et for stort talent med for store ambisjoner til å gresse rundt på Brann 2. Så han byttet jaktmarker.

- Om jeg husker rett så herjet vel Dyngeland i målet i en cup-kamp mot Brann da han var bare 15, og det var da folk som tok til orde for at Brann burde hente han. Å se aktivt etter ungfoler (lokale og ikke) og gi dem en sjanse burde Brann prioritere

Være konkurransedyktige [/i]

Denne innebærer nok både sportslig suksess så vel som i spillerlogistikken. For å være konkurransedyktige må Brann selge spillere for å investere i nye. Kanskje noen andre lovende unge? De må ha penger til å konkurrere med andre klubber på overgangssum og lønn til spillerne. 

Lasaron

Quote from: Dickens on May 03, 2024, 23:13:35 PMDet virker som enkelte supportere konsekvent ønsker unge spillere inn på laget bare fordi de er unge. Ingenting om kvalitet. Jeg har full tiltro til at Horneland, Huse og Fakiri har bedre oversikt fra treningshverdagen enn dere på hvor nivået ligger. Det er ikke sånn at hele Brann 2 består av Kniklas'er, Wolf'er eller Torsvik'er. Tvert imot! Det går evigheter mellom hver gang det dukker opp slike spillere. Skal vi hente slike spillere fra andre klubber som Glimt og Molde gjør så koster det 15-20 millioner. Minst. Beløp Brann bare kan drømme om å handle for.

Ah, jeg lar meg lokke utpå.

Ja, Dickens. Jeg er en av de. Jeg kan bekrefte det.

1. Jeg vil konsekvent ha unge spillere inn på laget, uavhengig av kvalitet.

2. Jeg mener bestemt at hele Brann 2 består av Kniklaser, Wolfer og Torsviker.

3. Dessuten mener jeg at trenerne, som er nærmest på laget, alltid vet best. Alltid. Og alle trenere i verden tenker likt, derfor skjer det aldri endringer når klubber skifter trener.
Tren på langskudd

ostraume

Quote from: fortune on May 02, 2024, 13:23:11 PM
Quote from: ostraume on May 02, 2024, 12:37:50 PMJeg skjønner hvor du vil hen, men premisset bygger på at vi er avhengig av enten store spillersalg eller Europapenger for å få det til å gå rundt. Er vi det?


Når middels eliteseriespillere koster 5 millioner per stk og de som er litt bedre koster det dobbelte, tror jeg det er vanskelig å opprettholde topp-4-ambisjoner uten egenutviklede spillere, spillersalg eller Europacup.

En spiller som Pallesen koster dessuten et par millioner i året i lønn osv. (eksempel valgt fordi det ble kommunisert på et tidspunkt)

 Hva tror du selv?

Jeg tror det aller viktigste er å ha et slagkraftig lag som konkurrer i ES og ypper seg i Europa.

Som jeg skrev tidligere så trenger vi en treningshverdag som gjør at spillere blir bedre. Også spillere som ikke kvalifiserer som unge (24+). Akkurat dette har vært en vesentlig mangelvare i mange år, men er noe som ser bedre ut/bra ut med Horneland. Satt på spissen: Jeg synes det er viktigere at en begrenset og "aldrende" type som Børsting kan se ut som en million dollar enn at en random tenåring får 12 minutter ute på stadiongresset når vi leder 3-0.


Pallesen er et annet fint eksempel. Har sine begrensninger, men er fortsatt i fin utvikling selv i sin beste fotballalder. Å få til det er det viktigste for god utvikling. Dyrkjøpte tenåringer/wonderkids virker det som er grei konsensus at vi ikke vil/kan skaffe oss. Da tenker jeg det er bedre med "gråstein" i sin beste alder som blir bedre.

Og så synes jeg det er kjempebra at Brann2 biter fra seg oppe i 2. divisjon og tenker det er kjempebra matching og voksenfotball for ungguttene. Jeg synes og det er rart å glemme Holten og Hjorteseth: Her har vi unggutter som spiller fast (i alle fall Holten) i OBOS, og det synes jeg og er en god ting.

Når det gjelder stallsammensettingen så ser ikke den ille ut etter mitt syn. Vi har mange i sin beste fotballalder. Det er en god ting.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Corran

Quote from: andreas1989 on May 04, 2024, 06:33:03 AM
Quote from: Corran on May 03, 2024, 22:52:02 PMThoreP er en spiller jeg ønsker Brann kvitter seg med. Selv om han er allsidig er han ikke god nok i noen roller.

Thore Pedersen er blitt diskutert opp og ned tidligere, mitt standpunkt er at han er bedre enn Crone som back og kan gjøre en jobb som stopper, men har ikke noe på midtbanen å gjøre. Realiteten er uansett den at Tore Pedersen har fått ny kontrakt noe som bør utelukke at Svenn Crone får ny kontrakt.

Om du fremdeles mener ThoreP er en bedre back en Crone etter det Crone har vist til nå denne sesongen og toppet med kampen i dag så har du sett ThoreP spille back i kamper jeg ikke har sett og jeg har vel sett stort sett alle Brann kamper (live eller på tv) de siste 30-40 årene.
Når du mener han er bedre så ville du altså til neste kamp byttet ThoreP inn istedenfor Crone?

Eg sier gi Crone en ny kontrakt så kan han heller være backup for Hellan om han kaprer plassen etter hvert. ThoreP kan få lov å finne seg en annen klubb. Har skjedd med spillere under kontrakt før.
Tror heller ikke ThoreP kommer til å være skadefri lenge nok til at det vil ha noe å si
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

ostraume

Forlengelsen av ThoreP, en skadet squadplayer, er helt uforståelig.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Lasaron

Jeg tror Thore P kan gjøre forsvaret vårt bedre, og angrepsspillet vårt bedre, som stopper. Han og Japhet.
Tren på langskudd

andreas1989

May 05, 2024, 16:23:09 PM #756 Last Edit: May 05, 2024, 17:46:32 PM by andreas1989
Quote from: Corran on May 05, 2024, 00:24:34 AM
Quote from: andreas1989 on May 04, 2024, 06:33:03 AM
Quote from: Corran on May 03, 2024, 22:52:02 PMThoreP er en spiller jeg ønsker Brann kvitter seg med. Selv om han er allsidig er han ikke god nok i noen roller.

Thore Pedersen er blitt diskutert opp og ned tidligere, mitt standpunkt er at han er bedre enn Crone som back og kan gjøre en jobb som stopper, men har ikke noe på midtbanen å gjøre. Realiteten er uansett den at Tore Pedersen har fått ny kontrakt noe som bør utelukke at Svenn Crone får ny kontrakt.

Om du fremdeles mener ThoreP er en bedre back en Crone etter det Crone har vist til nå denne sesongen og toppet med kampen i dag så har du sett ThoreP spille back i kamper jeg ikke har sett og jeg har vel sett stort sett alle Brann kamper (live eller på tv) de siste 30-40 årene.
Når du mener han er bedre så ville du altså til neste kamp byttet ThoreP inn istedenfor Crone?

Eg sier gi Crone en ny kontrakt så kan han heller være backup for Hellan om han kaprer plassen etter hvert. ThoreP kan få lov å finne seg en annen klubb. Har skjedd med spillere under kontrakt før.
Tror heller ikke ThoreP kommer til å være skadefri lenge nok til at det vil ha noe å si

Hehe, en god kamp så kan du endelig legge denne debatten død mener du? Crone var god i går han, selv om dansken riktignok ble parkert i to tilfeller der motstander tok seg forbi på hans side om man skal være pirkete. Men alt i alt en oppløftende kamp med mer energi og initiativ enn det man er vant til å se fra den kanten. Men! Så var det til gjengjeld en forferdelig dårlig prestasjon samme spiller leverte oppe i Nord-Trøndelag på onsdag, men det mener vel du ikke at skal taes med i beregningen?  Tore Pedersen er vel ferdig diskutert her inne, men kombinasjonen av allsidighet, styrker og allerede ny kontrakt skal eliminere Crone sin fremtid i Brann for vi skal ikke ha en 30 årig utlending sittende på benken.

Og var dette virkelig Crone sin beste kamp? Hadde ikke dansken en ganske så god kamp på stadion i høst uten at jeg husker motstander.

Corran

Crone har vært god i de fleste kamper i år.
Har til gode å se Thore spille såpass bra på backen som Crone har gjort i de fleste kamper i år

Og ThoreP som midtstopper har jeg null tro på, Han hadde en god kamp der men det er så tydelig at han ikke er helt komfortabel der og han selger seg lett noe vi så andre ganger han prøvde seg der. Eneste fordelen er et ok tempo
Og om ikke Palle eller Ruben spiller så har vi vel ungdom som fortjener å være før i køen enn Thore?
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

andreas1989

Crone har vært høyst middels i de fleste kamper, god i noen og dårlig i andre. Tore Pedersen leverte prestasjoner i fjor på den banken som holdt Crone ute av laget og derav spekulasjonene om danskens fremtid i klubben. Videre kjøp av ny høyreback og ingen ny kontrakt til Crone mens Pedersen fikk sin forlenget for lengst.

Pedersen har vel også flere en en kamp som stopper der hans ferdigheter har vært til tider forløsende for lagets rytme og frispilling. Det at Pedersen er allsidig gir han en større verdi for laget enn Crone noe det vel er liten tvil om at også er klubbens syn på saken.

Corran

Har Crone vært høyst middels i år?

Og ja han spilte vel 4 kamper som midtstopper og ingen etter hverandre så med en gang det var andre alternativer så var han ute igjen. Det var en av disse han var god etter min mening. Men en kunne stå litt høyere med ham på banen.
Høyreback spilte han vel i 7 kamper og alle de var fra start om jeg leser disse statistikksidene riktig. 2 ganger startet han to kamper på rad.
3 av kampene hans som HB tapte Brann og den siste var vel godset kampen og så var en av kampene uavgjort.
Han hadde vel også 3 kamper som venstreback (2 tap) og 1 som DM (seier mot hamkam)
11 kamper var han ikke med i troppen så det var vel skader

Og jeg er også enig om at Crone var litt tam i fjor. Han var stabil og ok men gnistret sjelden. Hadde noen kamper der han viste litt mer og det var som oftest med Børsting på samme side som seg. I år viser han litt mer av det han viste i Obos der han er mer med framover og tør mer igjen.

Vi får bare være enige om at vi ser helt forskjellig på  disse to spillerne.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

andreas1989

Du får igjen lese en gang til så ser du vel at årsaken er at Pedersen må steppe inn i ny posisjon fra kamp til kamp, ikke det at Svenn Crone holdt han ute av laget. Svenn Crone ble et ganske så tydelig andrevalg på backen.

Og ja Crone har vært som alltid ganske middels, det er det han stort sett er. Et par gode kamper og noen dårlige kamper som feks oppe i Trøndelag der Hellan sin inntreden ble trekt som svært positiv til sammenlikning. Å dra opp to år gamle prestasjoner med målgivende pasninger på Raufoss kunne ikke vært mindre relevant.

Corran

Quote from: andreas1989 on May 05, 2024, 22:38:02 PMDu får igjen lese en gang til så ser du vel at årsaken er at Pedersen må steppe inn i ny posisjon fra kamp til kamp, ikke det at Svenn Crone holdt han ute av laget. Svenn Crone ble et ganske så tydelig andrevalg på backen.

Og ja Crone har vært som alltid ganske middels, det er det han stort sett er. Et par gode kamper og noen dårlige kamper som feks oppe i Trøndelag der Hellan sin inntreden ble trekt som svært positiv til sammenlikning. Å dra opp to år gamle prestasjoner med målgivende pasninger på Raufoss kunne ikke vært mindre relevant.
Selvfølgelig er det relevant å dra opp gamle prestasjoner en sesong han hadde mange assist og gode kamper når det er en sammenligning på at han i år ser ut til å komme tilbake til det nivået og bedre. Og han hadde vel assist andre steder enn raufoss og siden han hadde 11 assist og 1 eller 2 mål den sesongen.
Thore Pedersen har vel ingen assist og et mål i cupen?
Crone hadde vel kun 1 assist og 2 mål og 2 assist i cupen i fjor som jeg er enig om at ikke var en så god sesong av Crone

Men igjen dette blir bare fram og tilbake og gjentagende så lar dette bli det siste innlegget ang dette for denne gang
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

andreas1989

Dersom det er relevant å dra opp en sesong i OBOS så er det vel like relevant å dra opp 2023 sesongen der den danske Maicon klarte å bidra med 1 assist på litt over 2000 minutter som høyreback når du avskilter Tore Pedersen som hadde 7 kamper som høyreback ettersom han ikke hadde noen assist? Hvor mange assist hadde Tore Pedersen klart på 30 kamper mot Raufoss&co i OBOS?
Og ja dette kommer ingen vei ettersom du ikke klarer å innse at vi allerede har signert ny kontrakt med allsidige Tore Pedersen som har en høy stjerne hos Horneland samtidig som har unge Hellan som vi skal utvikle. Da skal vi selvfølgelig ikke tildele en middels dansk 30 åring noen ny kontrakt.

ostraume

Stakkars Crone blir eldre for hvert innlegg :-D!

Du har rett i at det var ting som tydet på at Thore skulle ta høyrebackplassen etter han ble hentet til Brann. Så har han slitt litt med skader, blitt brukt som potet og Crone har vunnet tilbake plassen klink. Det kan vel ikke være noe å krangle på, med fasit i hånd?

Dersom Thore hadde vært friskmeldt i morgen så ville han jo aldri tatt over høyrebacken? At han er resignert er vrient å forstå, det eneste måtte være at han kan komme inn i diverse posisjoner og at unggutter dermed kan holdes unna benken.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Corran

Quote from: andreas1989 on May 06, 2024, 07:29:59 AMDersom det er relevant å dra opp en sesong i OBOS så er det vel like relevant å dra opp 2023 sesongen der den danske Maicon klarte å bidra med 1 assist på litt over 2000 minutter som høyreback når du avskilter Tore Pedersen som hadde 7 kamper som høyreback ettersom han ikke hadde noen assist? Hvor mange assist hadde Tore Pedersen klart på 30 kamper mot Raufoss&co i OBOS?
Og ja dette kommer ingen vei ettersom du ikke klarer å innse at vi allerede har signert ny kontrakt med allsidige Tore Pedersen som har en høy stjerne hos Horneland samtidig som har unge Hellan som vi skal utvikle. Da skal vi selvfølgelig ikke tildele en middels dansk 30 åring noen ny kontrakt.

Forrige skulle bli min siste men eg må bare spørre om du ikke så eller velger å ikke se at jeg skriver følgende:
Crone hadde vel kun 1 assist og 2 mål og 2 assist i cupen i fjor som jeg er enig om at ikke var en så god sesong av Crone
Så ja 2023 sesongen er like relevant.

Og jeg har sagt hva jeg mener om ny kontrakt til ThoreP og hva de kan gjøre med den så er det ikke noen som står i veien for en ung spiller.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

andreas1989

Du lager jo et poeng ut av Pedersen ikke har målpoeng mens Crone ikke er noe bedre selv, beviselig dårlige egentlig mtp antall minutter.

Og du kan si hva du vil om at Pedersen fikk ny kontrakt, det forandrer ikke det faktum at han fikk ny kontrakt og det er det du må forholde deg til om du liker det eller ikke.

Corran

Quote from: andreas1989 on May 06, 2024, 08:27:05 AMDu lager jo et poeng ut av Pedersen ikke har målpoeng mens Crone ikke er noe bedre selv, beviselig dårlige egentlig mtp antall minutter.

Og du kan si hva du vil om at Pedersen fikk ny kontrakt, det forandrer ikke det faktum at han fikk ny kontrakt og det er det du må forholde deg til om du liker det eller ikke.
Ja jeg laget et poeng av det og sier samtidig at Crone ikke var så bra han heller da for jeg kan se 2 ting samtidig. MEN jeg mener da også at jeg ikke ser et like godt topp nivå hos ThoreP som hos Crone og jeg ser ikke et like stabilt nivå hos Thore P

Og når det gjelder kontrakten så er det vel bare å gi ham beskjed om at han ikke satses videre på og får lov å finne seg en ny klubb. Dette har da vært gjort mange ganger så at han har en kontrakt betyr ikke så mye.
Dessuten om Crone får ny kontrakt så står backplassen mellom ham og Hellan.

Men jeg mener ikke Crone skal tilbys ny kontrakt på bakgrunn av kun de kampene som er spilt til nå. Han må holde nivået og vise seg fram så kan en snakke med ham til sommeren
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

andreas1989

Dersom du kan se flere ting som du påstår du kan så ser du vel at anvendelighet, kontrakt og tilsynelatende ganske så klar tillitt fra trenerteamet favoriserer Pedersen fremfor Crone. Hva var utgangspunktet for denne diskusjonen? Jo det dummeste du noen gang hadde lest her inne var at jeg fryktet ny kontrakt til Crone.

ostraume

Å frykte ny kontrakt på en spiller som beviselig er fast inventar i første11eren er rimelig dumt.

Særlig når begrunnelsen er å hylle en skadeutsatt potet som visstnok er bedre.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

andreas1989

May 06, 2024, 10:36:18 AM #769 Last Edit: May 06, 2024, 11:07:21 AM by andreas1989
Men du må jo se bak realitetene og realitetene er at Crone har vært vår eneste tilgjengelige høyreback så derfor er det ikke rart at han er "fast invetar". Crone har blitt satt ut av laget, ryktet bort og fortsatt ikke fått noen ny kontrakt samtidig som det for andre året på rad hentes inn en ny høyreback.

Klubben må forynge stallen sin så det er klart at jeg da frykter ny kontrakt til en middels utlending uten noe som helst videresalgsposteniale, særlig når vi har to andre alternaltiver under kontrakt.

Go Up