• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Sesongen 2024

Started by Lasaron, December 15, 2023, 21:57:43 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

krakra

Ja, det ble sagt flere ganger "vi så jo hva som skjedde da vi brukte de unge i 2014" og dette skjedde om i noe mindre omfang i 2021 også.

fortune

Som Pamer skrev i 2019:

I 2014 rykket Brann ned. Det førte til en dyptpløyende evaluering på Kniksens plass. Konsulentselskapet 21st Club ble leid inn for å granske nedrykket. De kom frem til en rekke konklusjoner, blant annet at Brann objektivt sett hadde hatt tilfeldighetene imot seg i en aldeles oppsiktsvekkende grad. Rikard Norlings lag burde - ut fra spill og sjanser - endt midt på tabellen.

En annen konklusjon var at etablerte spillere som Jakob Orlov, Erik Huseklepp og Kristoffer Barmen hadde hatt ekstremt lav uttelling på sine sjanser. Men det var en tredje konklusjon som skulle vise seg å feste seg i korridorene på Stadion:

Brann hadde for få spillere i «peak performance age» - altså mellom 22 og 27 år. Det er i denne alderen fotballspillere presterer best. Brann - og Rikard Norling - hadde satset for ungt.

En gjennomgang av landets 144 fremste lag på herresiden, viser at samtlige har brukt yngre spillere fra start enn Brann i seriespillet. Branns yngste spiller er nå Daouda Bamba. Han er snart 24 og et halvt år gammel.
First is first, second is nothing

Giles

Quote from: pidre on May 03, 2024, 10:43:42 AMTa Helland sin kamp mot VIF. Han spilte en helt ok kamp, ikke mer, ikke mindre. Hadde Larsen spilt helt likt ville han fått en treer - max. Helland ble hyllet. Så vet ikke helt, virker som de unge får mer kred.

Ellers mye enig med Fortune. Klubben har ikke greid å forvalte talentene.
Den kampen så jeg live og det var en knall sekser.

nero

May 03, 2024, 14:28:50 PM #453 Last Edit: May 03, 2024, 14:38:33 PM by nero
Quote from: fortune on May 03, 2024, 13:57:40 PMBrann hadde for få spillere i «peak performance age» - altså mellom 22 og 27 år. Det er i denne alderen fotballspillere presterer best. Brann - og Rikard Norling - hadde satset for ungt.

En gjennomgang av landets 144 fremste lag på herresiden, viser at samtlige har brukt yngre spillere fra start enn Brann i seriespillet. Branns yngste spiller er nå Daouda Bamba. Han er snart 24 og et halvt år gammel.


Sier ikke dette at Brann IKKE brukte unge spillere? Bamba pÃ¥ 24 som yngstemann.  Hvordan kan «unguttene» fÃ¥ skylden for det siste nedrykket? Eller tenker man fremdeles pÃ¥ Norlings glansdager?
Lions led by donkeys.

fortune

Quote from: nero on May 03, 2024, 14:28:50 PM
Quote from: fortune on May 03, 2024, 13:57:40 PMBrann hadde for få spillere i «peak performance age» - altså mellom 22 og 27 år. Det er i denne alderen fotballspillere presterer best. Brann - og Rikard Norling - hadde satset for ungt.

En gjennomgang av landets 144 fremste lag på herresiden, viser at samtlige har brukt yngre spillere fra start enn Brann i seriespillet. Branns yngste spiller er nå Daouda Bamba. Han er snart 24 og et halvt år gammel.


Sier ikke dette at Brann IKKE brukte unge spillere? Bamba pÃ¥ 24 som yngstemann.  Hvordan kan «unguttene» fÃ¥ skylden for det siste nedrykket? Eller tenker man fremdeles pÃ¥ Norlings glansdager?

Sorry, jeg klippet og limet litt. Bamba var i 2019 vår yngste spiller på 24 år, og dette skyldes delvis en konsulent-rapport som skyldte Norling-nedrykket i 2014 på for mange unge spillere og gamle spillere, men for få i sin beste alder 22-27 år. LAN-gjengen virket for øvrig ikke redd for å ha eldre spillere enn anbefalt, omtrent som Horneland.
First is first, second is nothing

Corran

Det første nedrykket var det vel en del unge som ble forklaringen men kan ikke huske det på det andre nedrykket (i nyere tid)
Snarere tvert i mot. Heggebø blant annet var vel en av få som fikk skryt og det at vi hadde en del lovende spillere var vel noe som var litt trøst
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Det blir nok litt intrykksbasert. Jeg har et bestemt inntrykk av at de samme som er minst giret på å bruke unge, i stor grad er de samme som har mye mer tålmodighet med dårlig spill av eldre enn av yngre. Men jeg kan ikke dokumentere det.

"Sånn går det når vi stiller med mange unge"

"De får spille hvis de er gode nok"

"Vi kan jo ikke stille med bare folk under 23 år heller, da"
Tren på langskudd

nero

May 04, 2024, 09:50:27 AM #457 Last Edit: May 04, 2024, 10:03:01 AM by nero
Quote from: Lasaron on May 04, 2024, 07:43:26 AMDet blir nok litt intrykksbasert. Jeg har et bestemt inntrykk av at de samme som er minst giret på å bruke unge, i stor grad er de samme som har mye mer tålmodighet med dårlig spill av eldre enn av yngre. Men jeg kan ikke dokumentere det.

"Sånn går det når vi stiller med mange unge"

"De får spille hvis de er gode nok"

"Vi kan jo ikke stille med bare folk under 23 år heller, da"

Ja, det at de unge får skylden tror jeg man skal slite med å dokumentere. Mulig det ble sagt etter det første nedrykket, men senere? Tror dette er litt av en myte. Det er jo MYE mer dissing av "de gamle" her for tiden.

En annen ting er jo at de unge spillerne vi hadde rundt 2014 kanskje ikke var av skyhøy kvalitet heller, da. Og dårlige spillere har en tendens til å bli kritisert.
Lions led by donkeys.

esp123

Quote from: nero on May 04, 2024, 09:50:27 AM
Quote from: Lasaron on May 04, 2024, 07:43:26 AMDet blir nok litt intrykksbasert. Jeg har et bestemt inntrykk av at de samme som er minst giret på å bruke unge, i stor grad er de samme som har mye mer tålmodighet med dårlig spill av eldre enn av yngre. Men jeg kan ikke dokumentere det.

"Sånn går det når vi stiller med mange unge"

"De får spille hvis de er gode nok"

"Vi kan jo ikke stille med bare folk under 23 år heller, da"

Ja, det at de unge får skylden tror jeg man skal slite med å dokumentere. Mulig det ble sagt etter det første nedrykket, men senere? Tror dette er litt av en myte. Det er jo MYE mer dissing av "de gamle" her for tiden.

En annen ting er jo at de unge spillerne vi hadde rundt 2014 kanskje ikke var av skyhøy kvalitet heller, da. Og dårlige spillere har en tendens til å bli kritisert.

Nja, Vindheim ble solgt til Malmø etter sesongen. Og Barmen og Haugen ble bærebjelker i et lag som tok flere medaljer og var med i tittelkamp. Jonas Grønner var kaptein på U-landslag. Kasper Skaanes var kanskje den beste den sesongen, men fikk ikke den karriereutviklingen man kanskje forventet.

nero

Joda. Men Grønners videre karriere viser jo at ikke alt som glitrer er gull, da.. Men de fikk altså skylden for nedrykket? Det er lenge siden nå, men jeg mener at de etablerte fikk vel så mye, eller mer, kritikk også da, men som sagt, det er lenge siden.
Lions led by donkeys.

Superjack

De unge hadde ikke skylden for nesrykket i 2014.
Samtidig var nok det at såpass sentrale voksne lederskikkelser var / ble skadet og at dermed kanskje for mange av de unge måtte ta de voksnes jobb når det ble vanskelig, en veldig medvirkende faktor til det nedrykket.

Om Helland og Holten måtte stille som de mest sentrale og viktige stopperene, fordi Pallesen, Kristiansen og Japhet enten var skadet eller overhodet ikke var i form, og Brann hadde gjort det elendig i forsvar, så kan det argumenteres med at det er på grunn av for mange unge.
Men det er jo ikke de unge som har skylden.

Stort sett er fotballspillere best i alderen 25-29 år så rapporten som slo fast at brukn av mange unge var en av de sentrale grunnene til nedrykket er jo rett. Men konklusjonene og de videre analysene til hvorfor det var for mange unge, og hvorfor disse var medvirkende de har jeg aldri sett. Og i et slikt arbeid tviler jeg på at rotårsaken til nedrykket var bruken av unge spillere.

Ville ikke blitt overrasket om det hadde gått i retning av å hente sentrale ledere på banen som ikke var driftssikre eller annet.

Brann har de siste 2 1/2 sesongene vært et meget godt kollektiv, og det har latt seg gjøre å implementere nye spillere i de forskjellige rollene.
Noe som også er et ypperlig utgangspunkt for å la yngre spillere prøve seg.


Brannsupporter.

Lasaron

Endelig for spillerne, kommer en ukes pause mellom kamp. Det tror jeg de ser frem til.

Jeg gikk forbi den nye treningsbanen i går, den ser strålende ut. Snart begynner de å trene der, vil jeg tro. Og det vil etterhvert kapitalisere seg i flere poeng, på en måte det ikke går an å måle. Sesongen kan fortsatt bli fin.
Tren på langskudd

Gulløl

Quote from: Lasaron on May 05, 2024, 07:51:05 AMEndelig for spillerne, kommer en ukes pause mellom kamp. Det tror jeg de ser frem til.
Og neste motstander Lillestrøm har krevende bortekamp i cupen mot Strømsgodset på torsdag kveld. Satser på ekstraomganger : )
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

andreas1989

LSK borte var vel en av de bare kampene vi spilte i fjor på høsten så vi får satse på en reprise. Dog redd for at Godset klarer å gjøre jobben i løpet av ordinær tid.

Superjack

20% av sesongen spilt, og tabellen i toppen ser vel ut som alle eksperter har tipper det.

Glimt, Brann og Molde ligger i topp tre.

I år tror jeg de innbyrdes oppgjørene disse lagene mellom blir ekstremt viktige for utfallet til slutt.

Personlig tror jeg Glimt tar seriegullet, fordi de går på veldig veldig få bananskall. Jeg har tilgode å se Glimt virkelig gode utenom i ene omgangen mot LSK, men de kjemper kampene i sin favør i kamp etter kamp.

Molde viste senest i går at de kan gå på bananskall og er ekstremt avhengig av enkeltspillere som Wolf Eikrem, som sjelden holder 90 minutter.

Brann har etter det jeg har sett så langt det høyeste toppnivået. Mot Viking i 2. omgang og mot RBK. Spent på om laget nå får satt seg, og om det blir bedre mot lag som parkerer bussen. Om Brann får til det tror jeg Brann ligger best til for 2. plassen.






Brannsupporter.

andreas1989

Verken Brann eller Glimt har vel vist seg fra sin beste side mer enn glimtvis så langt denne sesongen, men Glimt toget ser utvilsomt ut til å gå sånn passelig greit likevel.

Molde derimot har jo nok en gang bevist at de trenger flyt og marginer med sin primetive fotball.

pidre

May 06, 2024, 09:33:38 AM #466 Last Edit: May 06, 2024, 09:35:21 AM by pidre
Kikket litt på tv-kampen i går, og enten er Viking veldig gode, eller så er Tromsø helt elendige. Viking eide kampen fullstendig og burde vunnet med mange mål.

De "3 store" Molde, Brann og BG ligger ligger som forventet. Tror Viking vil kunne blande seg inn, og kanskje vil Godset overraske i år. RBK og LSK virker ikke å være topp 4 kandidater.






Saludar a los monos!

krakra

FFK er også gode og kan bli årets joker i toppstriden.

Lasaron

FFK tror jeg lever på god flyt etter opprykket. De vil bli gradvis dårligere utover sesongen.
Tren på langskudd

krakra

Det trenger de ikke å bli. Flyt kan være selvforsterkende. De får mer og mer selvtillitt.

Erlend

Quote from: pidre on May 06, 2024, 09:33:38 AMKikket litt på tv-kampen i går, og enten er Viking veldig gode, eller så er Tromsø helt elendige. Viking eide kampen fullstendig og burde vunnet med mange mål.

Har ikke sett alle kampene, men utifra det jeg har sett og høydepunkter fra de andre så er det en grunn til at TIL er veldig langt nede i nedrykkssumpen...

Tapte til og med for VIF på intility i cupen, og da er man dårlig ;)

Ser ikke for meg at Viking kan blande seg i toppen i år

vekkreist

May 11, 2024, 19:44:41 PM #471 Last Edit: May 11, 2024, 19:50:49 PM by vekkreist
Vi skal vel være fornøyd med uavgjort mellom Molde og RBK?....

Eller det hadde kanskje, kanskje vært litt bedre med RBK sier?

Nei, egentlig håpte jeg i mine drømmer at begge skulle tape idag haha.
Kan jo ikke drive å heie på den ene eller den andre av de to.

Uansett. Gøy med Halldor Stenevik scoring, det unner jeg han.
Og for et mÃ¥l! fysøren. Skulle hatt han i Brann. 

Spennende kamp imorgen. det gru-gledes

FÃ¥r vi en luke ned mot Molde er sesong starten bedre enn forventet.

opplett

Uavgjort og poengtap til begge er bra. Så får vi håpe vi får 2 poeng større luke i dag.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Dickens

Quote from: vekkreist on May 11, 2024, 19:44:41 PMVi skal vel være fornøyd med uavgjort mellom Molde og RBK?....

Eller det hadde kanskje, kanskje vært litt bedre med RBK sier?

Nei, egentlig håpte jeg i mine drømmer at begge skulle tape idag haha.
Kan jo ikke drive å heie på den ene eller den andre av de to.

Uansett. Gøy med Halldor Stenevik scoring, det unner jeg han.
Og for et mÃ¥l! fysøren. Skulle hatt han i Brann. 

Spennende kamp imorgen. det gru-gledes

FÃ¥r vi en luke ned mot Molde er sesong starten bedre enn forventet.


Molde er virkelig ikke i form etter å ha sett kampen mot trønderene i går. RBK var heller ikke nevneverdig mye bedre etter kampen mot oss, mer at Molde er helt ute av det. Så er det store spørsmålet om de får opp dampen til vi møtes om 2 uker.

Hickok

Kampene kommer tett de neste to ukene, så om de sliter nedslitte bein nå, så blir det neppe bedre om 2 uker.

Kagain

Quote from: vekkreist on May 11, 2024, 19:44:41 PMUansett. Gøy med Halldor Stenevik scoring, det unner jeg han.
Og for et mÃ¥l! fysøren. Skulle hatt han i Brann. 


Du skal ikke se bort fra at Brann kan finne på å kjøpe han etterhvert. De har jo sansen for spillere med Brann-fortid når de kjøper inn.

vekkreist

Heldige og dyktige idag BG som vant kampen mot Kristiansund på tampen der...


Hadde det blitt uavgjort hadde vært veien kortere for å ta dem igjen.


Nå er det plutselig meget, meget viktig med 3 poeng idag mot LSK for å holde følge!

opplett

Castro med to strålende innhopp på rad.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Lasaron

Jeg ser intervjuet med Lillestrøm-treneren nå. Pluss andre ting som er blitt sagt og skrevet. Det virker som at fotballNorge har større respekt og beundring for Brann enn jeg har trodd.
Tren på langskudd

opplett

Ja, det virker slik. KFUM-treneren var jo helt imponert av innsatsen Brann la ned med 10 mot 11 mann.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

pidre

5 strake uten baklengs nå.
Saludar a los monos!

Erlend

Norsk Tipping har nÃ¥ oss som favoritter til det svært viktige sølvet for første gang i Ã¥r.  Per akkurat nÃ¥ er deres topp 6 med odds for Ã¥ vinne som følger:

1. B/G 1,25
2. Brann 5,0
3. Molde 7,50
4. Viking 100
5. RBK 200
6. FFK 400

esp123

May 13, 2024, 13:16:10 PM #482 Last Edit: May 13, 2024, 13:18:48 PM by esp123
Sofascore har en funksjon der man kan se spillernes gjennomsnittlige posisjon i kampene. Det er noen ting som er verdt å merke seg. Heggebø er som ventet vesentlig dypere i banen enn Finne. Det bidrar til å skape overtall på midten. Spillerne ligger tettere sentralt enn tidligere i sesongen, ihvertfall med mitt blotte øyet (litt vanskelig med kanter som bytter side underveis i kampen).

Og Kornvig har bevegd seg høyere i banen etter FHM/Heggebøs inntreden. Gjennomsnittsposisjonen hans har vært høyere eller på linje med Heggebø de to siste kampene.

Finfin respons

Quote from: esp123 on May 13, 2024, 13:16:10 PMSofascore har en funksjon der man kan se spillernes gjennomsnittlige posisjon i kampene. Det er noen ting som er verdt å merke seg. Heggebø er som ventet vesentlig dypere i banen enn Finne. Det bidrar til å skape overtall på midten. Spillerne ligger tettere sentralt enn tidligere i sesongen, ihvertfall med mitt blotte øyet (litt vanskelig med kanter som bytter side underveis i kampen).

Og Kornvig har bevegd seg høyere i banen etter FHM/Heggebøs inntreden. Gjennomsnittsposisjonen hans har vært høyere eller på linje med Heggebø de to siste kampene.

Jasså!
Hva med Finne? Beveger han seg mer ut på sidene (slik Winters gjorde i sin tid) enn det Heggebø gjør? Har stusset litt på at Finne har vært litt overalt i de trange nål-og-tråd-angrepene. (Vel og merke mot lavtliggende lag.)

La også merke til Kornvig de to siste kampene, hvordan han flere ganger kom seg rettvendt i mellomrommet, med driv etter godt vektede pasninger bakfra. Litt for ofte valgte han en "lettvindt" pasning til Ulrik Mathisen i stedet for alternativer mer sentralt og målrettet. Kan være velsignelsen og forbannelsen med å ikke ha Finne der, dette.
Kanskje.

esp123

Finne trives best i boksen. Har nesten halvparten av ballberøringene sine innenfor motstanderens 16-meter. Han har også en betydelig andel berøringer rett utenfor 16-meteren. Hans favorittområder er til høyre for femmeteren, og til venstre for straffemerket (midt mellom straffemerket og 16-meter-streken).

Utenfor 16-meteren har han flesteparten av touchene sine til høyre/sentralt i banen.

fortune

Nokså jevnt mellom oss og Molde om å bli nummer to til slutt synes jeg og topp tre føler jeg meg ganske trygg på. Tror imidlertid at Glimt er i en egen klasse til slutt, de ser uhyrlig sterke ut nå som Hauge og Hoegh også begynner å finne formen.
First is first, second is nothing

esp123

Syns lagmaskineriet til Glimt har vært svakere enn vi har vært vant med å se. Men de har spillere som kan avgjøre tette kamper.

Glimt 21 mål på 13 xG. Brann har 15 mål på 18 xG.
 


 




Nixon

Jeg tar lett enn andreplass i serien nå i kveld! For fiffig nok har jo resultater jeg slett ikke har håpet på, gjort den plassen mye mer attraktiv i år.
Rød makt på Hansa

pidre

Ser ikke helt hvem andre som kan utfordre Brann, BG og Molde på topp 3. Tenker FFK vil falle av etterhvert. Viking og RBK er vel de som har mest å by på, om de kommer i flyten.
Saludar a los monos!

opplett

FFK kan fort finne på å være med hele veien inn. Den gjengen har litt tæl.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Go Up