• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Dommeren

Started by osoerli, April 14, 2013, 21:51:30 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

esp123

Ifølge BT var ballen i spill i 19 minutter i andreomgang. Det er ellevilt.

Erlend

Ja men dommeren la jo til 13 minutter så da er jo alt rettferdig og greit da...

(Ã¥penbart sarkasme i tilfelle det var tvil her)

Superjack

Når den effektive spilletiden er som i går så kunne jo dommeren lagt på 1 time for å veie opp. Hadde jo uansett bare blitt en 20-25 minutter ekstra spill.

Men som nevnt flere ganger her inne.

6 sekundersregelen håndheves strengt.

Gult kort tidlig, og flere ganger (Gjerne første 5-10 minutter av kampen) når dette åpenbart er del av taktikk.

Spill videre ved skader som ikke er åpenbart stygg eller tydelig hodeskade.
Brannsupporter.

David

April 08, 2024, 14:19:57 PM #403 Last Edit: April 08, 2024, 14:24:12 PM by David
Dommeren sa selv at han aldri hadde opplevd lignende i Norge. Jeg antar dette ikke demret for ham like før kampslutt, men var et inntrykk han fikk ganske tidlig. Allerede da burde han bestemt seg for å senke listen for å gi kort betraktelig. Jeg kommer ikke til å se opptakene av denne kampen, men jeg er helt sikker på at det fantes rikelig anledning til å gi kort, selv om keeperen åpenbart var flink til å ligge helt i grenseland.

Hvis du som dommer tenker at "dette er helt spesielt, jeg har ikke opplevd maken", da tenker jeg det er helt fair å ta i bruk både sekssekundersregel og andre sovende paragrafer som kan gjelde. Det gis stadig gule kort for taklinger i grenseland og mild kjeftbruk. Helt innenfor å også gi kort for drøying i en situasjon som isolert sett virker litt streng.

Kjell249

Quote from: esp123 on April 08, 2024, 13:32:59 PMIfølge BT var ballen i spill i 19 minutter i andreomgang. Det er ellevilt.

De skriver vel at ballen var i spill litt over 19,5 minutter de første 45 minuttene, så ikke inkludert overtiden. Snittet for effektiv spilletid i Norge er 56%, så 25,2 minutter.

Allikervel 24% under snittet. Det verste er ikke tiden, siden det kan legges igjen i overtid, men det er veldig vanskelig å skape noe trykk når spillet blir så oppstykket.
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

Corran

Dommeren mistet spillernes respekt tidlig og han klarte aldri å ta seg inn selv om han hadde flere gratis muligheter til det.
1. i første omgangen kunne han gitt gult til keeper
2. på et innkast i første omgang så løpe en spiller etter et håndkle et stykke unna for å tørke av ballen. Dommer gir ham en advarsel om å ikke gjøre det. Spilleren tar likevel opp håndkle og tørker av ballen uten at dommeren lar det få følger. Ren provokasjon mot dommer og dommeren tar den ikke.
3. Muligens samme spiller får gult kort i andre omgang for å bruke tid på et kast. Etter han får det gule kortet kaster han ballen i reklameskiltet så den ruller tilbake til ham. Ny ren provokasjon hvor dommer skulle markert seg og gitt det andre gule kortet.

Mange andre situasjoner også men disse tre var alle veldig tydelige og husker også en eller to andre situasjoner der dommer gir beskjed og spillere ikke hører på ham.
I sånne situasjoner MÅ dommeren markere seg så han ikke mister kontrollen på kampen.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

esp123

Quote from: Kjell249 on April 08, 2024, 14:42:47 PM
Quote from: esp123 on April 08, 2024, 13:32:59 PMIfølge BT var ballen i spill i 19 minutter i andreomgang. Det er ellevilt.

De skriver vel at ballen var i spill litt over 19,5 minutter de første 45 minuttene, så ikke inkludert overtiden. Snittet for effektiv spilletid i Norge er 56%, så 25,2 minutter.

Allikervel 24% under snittet. Det verste er ikke tiden, siden det kan legges igjen i overtid, men det er veldig vanskelig å skape noe trykk når spillet blir så oppstykket.

Det er interessant. Da ligger vi vel markant under de beste ligaene i verden? PL lå på litt under 55 min per kamp før denne sesongen.

David

Selv om man normalt ønsker at dommeren legger en konsekvent list for hele kampen, så er det heller ingenting i veien for å endre den når han ser at det sklir ut. Jeg skjønner derfor ikke helt hvorfor folk sier at dommeren ikke kunne løst dette på noen annen måte, annet enn å legge til tid.

I det han innser at dette ikke bare er spesielt, men _det_ mest spesielle han har opplevd i Norge, da tenker jeg han helt fint kan stoppe spillet, tilkalle kapteinene, og si at han skjønner hva som foregår, at stoppeklokken for keeper vil telle fra seks hver eneste gang, og at listen for kort generelt vil ligge mye lavere.

Det alene ville neppe hjulpet Brann i går, siden de tross alt må spille godt selv også, men det ville i det minste hatt ringvirkninger for Fredrikstad senere i sesongen.

Skjønner ikke helt hvorfor Gnatt vil ha effektiv spilletid. Kampen i går var vel et godt eksempel på hvordan en slik kamp vil kunne bli seende ut?

olebrann3

Quote from: Corran on April 08, 2024, 15:00:54 PMDommeren mistet spillernes respekt tidlig og han klarte aldri å ta seg inn selv om han hadde flere gratis muligheter til det.
1. i første omgangen kunne han gitt gult til keeper
2. på et innkast i første omgang så løpe en spiller etter et håndkle et stykke unna for å tørke av ballen. Dommer gir ham en advarsel om å ikke gjøre det. Spilleren tar likevel opp håndkle og tørker av ballen uten at dommeren lar det få følger. Ren provokasjon mot dommer og dommeren tar den ikke.
3. Muligens samme spiller får gult kort i andre omgang for å bruke tid på et kast. Etter han får det gule kortet kaster han ballen i reklameskiltet så den ruller tilbake til ham. Ny ren provokasjon hvor dommer skulle markert seg og gitt det andre gule kortet.

Mange andre situasjoner også men disse tre var alle veldig tydelige og husker også en eller to andre situasjoner der dommer gir beskjed og spillere ikke hører på ham.
I sånne situasjoner MÅ dommeren markere seg så han ikke mister kontrollen på kampen.

Eksempel 3 her stjeler vell stjeler vell også spilleren 10-15 meter fra hvor han fikk det gule til hvor han endte med å ta kastet.

olebrann3

Dommere må tørre å faktisk være en kamp leder. De er faktisk de som bestemmer hvordan det skal foregå på banen. Første der er jo at spillerene må ha respekt for dommeren. Dette syns jeg ofte Hobber Nilsen er dårlig på. Det virker som han sliter med å ta styringen i kamper og ikke tør å sitte seg i respekt. Skal helst gå å glise og være "venner" med spillerene.

Siste bytte til FFK som er nevnt tidligere i tråden også.
Brann får corner i 84:02. Sørløkk ligger seg ned og vil bytte. FFK har ikke klar noe bytte. Da bør dommeren si vi venter til neste dødball. Spilleren som er rett ved siden av dommeren får ikke beskjed om å gå korteste vei av banen, istedenfor får han gå ganske så sakte av til midten. Etter rundt 1 minutt er sørløkk kommet seg av banen. Og 85:17 på klokken ber dommeren Brann vente med corneren for bytte nr 2 fra fredrikstad. Om det skal taes 2 bytter i den situasjonen regner eg med 4. dommeren får den infoen med engang av ffk sitt støtteapparat. Regner også med at 4.dommer og h.dommer kommuniserer og at h.dommer dermed får med seg at det er et dobbelt bytte. Da kunne begge spillere som skulle av banen fått denne beskjeden samtidig. Spiller 2 som skal ut er 11 meter fra dødlinjen velger også å løpe mot midten for å gå ut. Her er det Sivert som løper etter spilleren for å be han gå av korteste vei. 85:39 blåser dommer igjen for at Brann kan starte spillet. Går altså 1:37 min fra dommer stopper spillet til vi er igang igjen.

Go Up