• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

VAR- tråden

Started by Gulløl, February 13, 2023, 13:03:31 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

krakra

Nå er det forskjell på et spark med vrist og med knottene først. Det at Finne kommer inn med knottene gjør situasjonen verre fordi de knottene er skarpe og kan gjøre stor skade, som vi jo ser på bildet.

Lasaron

Og selv om slike spark er med vrist, så vil jo rotasjonen i kroppen fort føre til at knottene to tideler etter skraper opp ansiktet til en person i nærheten.

Kanskje vi skal forby saksespark og brassespark, for sikkerhetens skyld? Jeg mener nei.
Tren på langskudd

Christian

Quote from: krakra on April 29, 2024, 17:49:54 PMNå er det forskjell på et spark med vrist og med knottene først. Det at Finne kommer inn med knottene gjør situasjonen verre fordi de knottene er skarpe og kan gjøre stor skade, som vi jo ser på bildet.
Godt mulig du har et poeng der. Selv om Finne også sparker med vristen ;-)

Corran

De fleste brassespark hadde blitt rødt kort om noen sto/kommer feil plassert slik keeper gjorde i går.
Men jeg må si at etter å ha sett den litt bedre så er jeg etter hvert enig med rødt kort her.

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Corran

Det opprettes et VAR utvalg hvor klubbene kan ta kontakt og få diskutert enkelt avgjørelser
https://www.tv2.no/direkte/0nr51/sportsdognet-live/66336c00c4b6321ab99be73a/nff-oppretter-varutvalg-for-klubbene
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Finfin respons

Quote from: Erlend on April 29, 2024, 10:50:45 AM
Quote from: kabelmann on April 29, 2024, 06:56:06 AM
Quote from: Finfin respons on April 28, 2024, 20:59:17 PM4. Hvorfor tegner de ikke linja på bicepsen til forsvareren i stedet?

Er ikke det fordi armen ikke "teller"?

Det stemmer, kun "spillbare" kroppsdeler som gjelder.  Linjen skulle i så fall vært tegnet i armhulen til forsvareren

Trodde det var midt på overarmen, altså den delen som henger sammen med skulderen som er grensen for spillbar kroppsdel, siden ballen er rund mens linjen er ikke-rund. Ok. Jeg står rettet.

Instinktet mitt sier i alle fall at det faktisk ikke var en rett avgjørelse og at linjen var elendig tegnet. Men linjedommeren som løftet flagget var åpenbart feilplassert, og dømte på en marginal sak.

Ser forøvrig Sølve Rydland bruker den situasjonen i en lesverdig sak i BA.
Kanskje.

ACHTUNG

Tenker de som roper hater NFF kunne tenke seg å hatt VAR på Hanssen i forkant av 1-0 i den pågående kampen mellom. Brann og RBK, (kvinner)

Lasaron

Man kan være mot VAR, og samtidig irritere seg over dommerfeil. Det er ikke hyklersk heller.

Til orientering.
Tren på langskudd

Corran

Quote from: ACHTUNG on May 05, 2024, 14:07:50 PMTenker de som roper hater NFF kunne tenke seg å hatt VAR på Hanssen i forkant av 1-0 i den pågående kampen mellom. Brann og RBK, (kvinner)
Man kan være mot VAR og forbanna/synge mot dommeravgjørelser.
Ingen konflikt i det.
De alle fleste som er mot VAR ønsker ikke VAR når de ser på sport uten VAR der en mener dommeren gjør feil
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

andreas1989

Mange har sikkert fått det med seg allerede, men det ble altså enda en runde der VAR havner i fokus med negativt fortegn. Det loves bot&bedring som alltid.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/lwAJA3/eliteserien-var-sjefens-dom-etter-stroemsgodset-viking

Lasaron

De endrer jo ingen praksis. De bare sier at de med tiden kommer til å bli marginalt bedre, pga erfaring.

Supportere i de majoritetsresterende toppklubbene må ta tak. Melde seg inn og be klubbene sine avskaffe VAR, slik som hos oss. Gjør mange nok toppklubber det, så blir vi kvitt VAR.
Tren på langskudd

Churchill

Hva er argumentene for å kvitte seg med VAR?
...we shall never surrender.

Lasaron

Siden du er fast på Forumet, og dermed har fått med deg argumentene for lengst, tror jeg du troller.
Tren på langskudd

Corran

May 14, 2024, 20:18:59 PM #263 Last Edit: May 14, 2024, 20:25:38 PM by Corran
Om en til nå ikke har fått med seg argumentene mot (og for) så tenker jeg en kan begynne på side 1 i denne tråden samt årsmøte tråder og en delkamptråder.

Edit:
For å være litt seriøs så er hovedargumentet mot at det blir for mye å krangle og sutre om for gamle rotehoder som meg. Det holder med å sutre og krangle om dommeren. Var i tillegg blir for mye.
Alternativet er å koble VAR opp mot AI og eliminere dommerne helt
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

David

AI er en bullshitgenerator uten like, og er per definisjon ute av stand til å foreta skjønnsvurderinger, så det hadde defnitivt blitt enda mer kaotisk.

Corran

Quote from: David on May 14, 2024, 20:35:02 PMAI er en bullshitgenerator uten like, og er per definisjon ute av stand til å foreta skjønnsvurderinger, så det hadde defnitivt blitt enda mer kaotisk.
Forklaringen din høres litt ut som en hybrid mellom norskedommere og VAR
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Churchill

Jeg troller selvsagt ikke og spørsmålet er seriøst. Hva er EGENTLIG argumentet mot VAR? Det er vel ingen tvil om at det har blitt færre feildømte situasjoner etter at man innførte en teknologi som skal hjelpe dommerne til å ta de riktige beslutningene. At VAR også kan gjøre feil, har vi jo sett, men feilprosenten må da ha gått ned. Sett fra en publikummers side, kan man jo hevde at det tar noe av sjarmen bort fra de avgjørende situasjonene i en kamp. Som tilskuer kan vi ikke bryte ut i hemningsløs jubel eller fortvilelse før VAR-rommet har sett på en situasjon. Slik jeg ser det, er denne tilførselen av et nytt filter, bare en ekstra dimensjon i spillet. Se på det som Caesars tommel opp eller ned. Det ødelegger ingen ting. For andre igjen kan det gjøre det, men så spørs det hva skal veie tyngst? Sportslig rettferdighet eller tilskuertilfredshet? For meg er svaret enkelt.
...we shall never surrender.

andreas1989

Quote from: Churchill on May 15, 2024, 10:05:13 AMDet ødelegger ingen ting. For andre igjen kan det gjøre det, men så spørs det hva skal veie tyngst? Sportslig rettferdighet eller tilskuertilfredshet? For meg er svaret enkelt.

Å påstå at det ødelegger ingenting var nå for å si det mildt en kraftig overdrivelse/underdrivelse.

Fotball er skapt av fansen og for fansen der dynamikken mellom tribunen og banen er det absolutt alt dreier seg om, aldri glem det.

Churchill

Fotball skapes selvsagt ikke av fansen. Det skapes av spillerne på banen og apparatet rundt. At det forsterkes gjennom fansen, kan jeg være med på. Se på Norges beste lag for tiden. De har en liten tilhengerskare på noen skarve tusen, men de har en klubb og spillere som gjør dem til landets beste.
...we shall never surrender.

Lasaron

Jeg ser når du utdyper, Churchill, at du visste argumentet. Som jeg tenkte.

Det er fair at for deg utgjør VAR en ekstra dimensjon underholdningsmessig.

Så vet vi også at de fleste som uttrykker sin mening om saken, syns VAR gjør kamper kjipere å se.

Hvis VAR over tid fører til at mange slutter å gå på kamp, blant annet vi som gir mest lyd fra oss, så vil ikke det være bra for fotballen.
Tren på langskudd

andreas1989

Fotballen skapes selvsagt ikke av fansen? Den er grei...

Denne klubben er vel det beste eksempelet på hva som skjer når spillet ikke akkurat appelerer.

Christian

Så langt ser det ikkje ut til at VAR har påvirket publikumsinteressen negativt i alle fall ;-)

andreas1989

Nei i følge den sympatiske og innsiktsfulle Cato Haug i norsk toppfotball er jo VAR selve årasken til publikumsveksten på norske tribuner.

Lasaron

Det er nok mer på tross av, ja.
Tren på langskudd

Christian

Eg tror ikkje det har hatt den helt store innvirkningen, verken ene eller andre veien. Skulle likt å høre fra de som går på kamp for å oppleve VAR :-D

Lasaron

Wolves har sendt inn forslag til PL sin generalforsamling om å fjerne VAR. Det skal dermed stemmes over den 6. juni. Av en grunn som ikke står forklart, må 14 av 20 klubber stemme for å fjerne det, for at det skal fjernes. Saken sier ikke noe om hvordan stemningen er i andre klubber.

Det er uansett et symptom på at mange i Europa er trøtt av dritet. Hvis VAR blir nedstemt der, vil snøballen rulle. Heia Wolves!
Tren på langskudd

Corran

Quote from: Lasaron on May 15, 2024, 19:16:29 PMWolves har sendt inn forslag til PL sin generalforsamling om å fjerne VAR. Det skal dermed stemmes over den 6. juni. Av en grunn som ikke står forklart, må 14 av 20 klubber stemme for å fjerne det, for at det skal fjernes. Saken sier ikke noe om hvordan stemningen er i andre klubber.

Det er uansett et symptom på at mange i Europa er trøtt av dritet. Hvis VAR blir nedstemt der, vil snøballen rulle. Heia Wolves!
Håper de vinner den
Her er artikkelen fra tv2 hvor det også står at prisen en betaler for en liten økning i nøyaktigheten i avgjørelsene er i strid med fotballens ånd

Det er i England/PL regnet ut at nøyaktigheten på dommeravgjørelser er gått fra 82% til 96% siden var ble innført
https://www.tv2.no/direkte/0nr51/sportsdognet-live/6644e8e83a672d6399818fe0/the-athletic-premier-leagueklubbene-skal-stemme-over-forslag-om-a-droppe-var


In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

andreas1989

At dette kommer på agendaen i Premier League må vel kunne sees på som en sier bare i seg selv, dog spørs det om det vil få flertall da medlemsdemokratiet i klubbene der borte ikke akkurat fungerer som i Norge. Kostnadsspørsmålet kan vel likevel gjøre at enkelte klubber vil ta kampen. Uansett må jo dette være en vekker i et så anglifisert miljø som det den norske fotballen iallfall tidvis har vært og vel fortsatt er. Cato Haug & guttene hans ser vel greit opp til engelskmennene. Det som kan bli interessant er jo om dette også kan bli en sak i Tyskland der de fleste klubbene i større grad må ta stilling til medlemmene.

Go Up