• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Bård Finne

Started by Lasaron, September 05, 2012, 15:35:37 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Klaus_Brann

Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd at krakra var Lillejord, for de er nesten på samme nivå med hypingen. Selvsagt er ikke Finne for god for TL.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Jeg har ikke sagt at han er for god for TL, men at han nok har alternativer i bedre ligaer enn TL. Da er det ikke rart at TL er uaktuelt. I tillegg er det et spørsmål om spill i TL er bedre enn å trene med og få sporadiske innhopp for et midt-på-treet-lag i en av verden aller beste ligaer.

Lillejord får selv stå for sin ordlegging. At TL er uaktuelt for utlån er ikke særlig kontroversielt. Jeg tror agentene til de fleste talentene i Bundesliga mener det samme. Hadde Brann vært i TL, med et kjent miljø og støttespillere, kunne situasjonen vært en annen.

Ser for meg rabalderet her inne hvis Finne hadde fridd til norske TL-klubber forresten. Da hadde vel svikerstemplet forsterket seg.

Hatleking

Nja. Om Finne hadde gått til t.d Strømsgodset på lån, så hadde eg ikkje reagert på det. Det er klårt at 1. divisjon ikkje er noko han har lyst til. Samstundes skal han ikkje hypast opp for mykje. Han har fått spele lite og har verka dvask i dei seinaste U21-kampane.

Klaus_Brann

Han var for god for Brann og nå er han for god for TL. Ser ut som en naturlig utvikling det.
Innen 2015 bør han ha som mål å bli for god for Bundesliga. I 2016 bør han bli for god for La Liga og så bør han legge opp.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

January 07, 2015, 01:27:52 AM #1404 Last Edit: January 07, 2015, 01:33:07 AM by krakra
Du som er så ekstremt opptatt av saklighet i debattene bør vel holde deg for god til å komme med usannheter? Han sa aldri at han var for god for Brann. Det sa ingen andre heller, men han var definitivt for god for å slite benken her. Han ble ikke satset på og dro til en bedre klubb, i en større liga.

Nixon

Rød makt på Hansa

ostraume

Quote from: Nixon on January 07, 2015, 08:29:18 AM
Men nå er han for god for TL skal man tro agenten hans. Og det er en påstand jeg tar med en klype salt.


Merkelig påstand om en spiller som aldri har vært fast på noe lag.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Yngve


Lasaron

Naturlig at han ikke ønsker seg til Norge.
Tren på langskudd

ostraume

Ja, han har tross alt bevist at han er for god for TL.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Spelaren

Men han er for dårlig for norsk skiskyting.
Gå av.

Lasaron

Quote from: ostraume on January 07, 2015, 12:32:12 PM
Ja, han har tross alt bevist at han er for god for TL.

Nei, tror ikke det. Men naturlig lell.
Går han til en annen norsk klubb enn Brann blir det bråk. Da er det bedre for han å gå til Nederland eller noe lignende.
Tren på langskudd

krakra

Haddde Finne hadde en bedre standing her inne hvis han hadde vært mer ydmyk da han forlot Brann og gått til en annen norsk klubb? Så han ikke kunne beskyldes for å "være for god for TL"? Det er fult forståelig at han forlot Brann, og det er da vel bare positivt at han da samtidig forlot TL?
Her inne stemples han som sviker av de  samme som hyller klubblojaliteten til Huseklepp som faktisk var så og si klar for en av våre største konkurrenter på det tidspunktet, og som måtte ha fem millioner i SOF for å bli fordi han forlot en klubb hvor han ikke ble satset på, med en trener som åpenbart ikke likte ham, til fordel for en større klubb i en større liga.

Uttalelsene til Lillejord er det Lillejord som må tas på, ikke Finne. Jeg syns ikke noe særlig om Lillejord. Han har det med å gå hardt ut og brenne broer, og tidvis straffer det seg for de han representerer. At TL er uaktuelt for Finne nå er fult forståelig og har ingenting med hyping eller ego å gjøre. Men det er ingen gode grunner for Lillejord å gå så hardt ut som han gjør.

dudo

Han var ikke for god for Brann, han var for god for benken.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Nettopp. Så kan man si at "Han hadde ikke blitt sittende på benken hvis han hadde forlenget", men det er bare gjetting og jeg ville ikke gamblet på at Skarsfjord ville satse fult på meg hvis jeg var Finne.

krakra

Finne får mye skryt etter Kølns treningsleir i USA . Kårets til vinterens vinner av tyske lokalmedier. Fikk starte på et toppet lag mot et brasiliansk lag i en spissduo med Ujah. Svarte med mål og målgivende. Dersom Køln går over til to spisser er han plutselig veldig mye nærmere førsteelveren.

Yngve

Tidenes mareritt for mange forumbrukarar her inne..

krakra

Finne fikk sitt første store innhopp i Bundesligaen i går. En halv time mot Stuttgart. Kom til flere store sjanser, mdn brente alle. Får likevel skryt i lokalavisen og det endel som tyder på at det mye mer spilletid i vårsesongen. Strengt tatt har han jo fått det allerede. I helgen møter Køln bunnlaget i BL. Kanskje Finne får hull på byllen der.

Tydeligvis brukt vinteren bedre enn enkelte av våre spillere.

dudo

Midt i sesongen det nede, da. Uten at det unnskylder enkelte av våre ...
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Finne starter dagens BL-kamp.

ostraume

Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Lasaron

Hvilket betyr at han nærmer seg landslaget.
Tren på langskudd

Klaus_Brann

Han bør vel først prestere der. Et mål i en treningskamp er ikke nok. Ujah og han målløse av banen etter 57 min.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Fikk en time. Godkjent debut. Sløste vekk noen sjanser, men var et aktivum i angrepsspillet og dette er neppe hans siste kamp fra start. Sikkert surt for enkelte her inne, men for Brann som klubb er det positivt at en Brannprodusert 19 åring eri ferd med å ta nivået i en av verdens beste ligaer. Så får vi håpe de har lært og klarer å ta bedre vare på spilleren nestegang det dukker opp et talent av samme kaliber.

Klaus_Brann

Ja, vi får håpe talentene har lært. Virker sånn på de som valgte å bli i etterkant i alle fall.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Har nok noe med at vi har byttet trener å gjøre. Vindheim som var på vei bort snudde fort da.

Tror ikke talentene ser på Finne som starter i Bundesliga som 19 åring og tenker at de må unngå å gjøre samme feil som ham. Er nok Brann som burde ha lært etter det. De som tapte mest.

Klaus_Brann

Nei, hvis man ikke er opptatt av ettermæle og lojalitet så gjør de nok ikke det.
Det finnes dog flest eksempler av at det går dårlig. Birkelund er ett av de.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

February 07, 2015, 18:07:09 PM #1427 Last Edit: February 07, 2015, 18:13:49 PM by krakra
Spillere som ofrer karriere og utvikling for ettermæle og lojalitet til en klubb mef en trener som behandler dem råttent har  nok ikke ambisjoner nok til å   langt uansett. Hovedfokuset til stortalentene må være å bli best mulig. Ikke annet tull. Så må Brann legge forholdene til rette for at de kan gjøre det i Brann og for at vi får penger igjen når de er best tjent med å ta steget videre. De forholdene lå ikke til rette med Finne. Ikke i nærheten engang. Det var flere klubber i Norge han hadde vært bedre tjent med å gå til da han signerte proffkontrakten.

Når man har et av Norges største talenter i en middelmådig TL-klubb og behandler ham som at han burde være fornøyd med å i det hele tatt få være i klubben så mister man spilleren. Heldigvis virker det som at Brann har lært og forhåpentligvis vil aldri en personlighet som Skarsfjord bli trener i Brann igjen. Flere som Finne tar jeg derimot lett imot.

Klaus_Brann

Ja, han hadde nok ofra karrieren hvis han ikke dro som han gjorde. Bare se på resten av talentene som råtner i Brann. Hadde resten av talentene ment at lojalitet er tull kunne vi bare lagt ned hele satsingen, hvis målet var å stikke med en gang noe bedre kom opp. Heldigvis heter vi SK Brann og ikke SK Finne. Jeg kan derimot garantere deg at Brann, akkurat som det har skjedd tidligere, kommer til å få Skarsjord-typer igjen og igjen.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Lasaron

Quote from: Klaus_Brann on February 08, 2015, 04:03:23 AM
hvis målet var å stikke med en gang noe bedre kom opp.


Denne delsetningen antyder at Finne stakk med en gang noe bedre kom opp, og dett var dett lizm.
Tren på langskudd

Klaus_Brann

Det var ikke langt i fra. Han veide sine alternativer hele veien.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Quote from: Klaus_Brann on February 08, 2015, 04:03:23 AM
Ja, han hadde nok ofra karrieren hvis han ikke dro som han gjorde. Bare se på resten av talentene som råtner i Brann. Hadde resten av talentene ment at lojalitet er tull kunne vi bare lagt ned hele satsingen, hvis målet var å stikke med en gang noe bedre kom opp. Heldigvis heter vi SK Brann og ikke SK Finne. Jeg kan derimot garantere deg at Brann, akkurat som det har skjedd tidligere, kommer til å få Skarsjord-typer igjen og igjen.
Det blir helt feil å vise til utviklingen talentene har hatt i år. Det har vært under en trener som ikke var her da Finne forlot. Ingen av talentene tok særlig med steg under Skarsfjord og flere var på vei vekk. Nei, det er ikke SK Finne. Hva slags argument er det? Finne må fortsatt gjøre det som er best for ham? Nei, vi måtte ikke lagt ned talentarbeidet. Vi hadde vært nødt til å legge forholdene til rette slik at det var smart å bli hos oss og slik at vi tjener penger når de forlater.Dette er fult mulig.

Du ignorerer totalt det faktum at situasjonen var ganske tøff for Finne. Treneren hadde gått inn i en rimelig åpen konflikt med ham og ham ikke de sjansene han fortjente. Dette skulle han liksom bare akseptert av lojalitet for Brann og alt ansvaret for at det ikke skjedde skyver du over på en 17-18 åring og ikke den voksne mannen og lederen som var andre ddl av konflikten 

Brann kan ikke kreve at talentene skal vise slik irrasjonell lojalitet til klubben uten at klubben viser et snev av lojalitet tilbake.

Nixon

Ikke et snev av lojalitet? Hvor tar du disse påstandene fra? Det er for drøyt å si at klubben ikke viste et snev av lojalitet. Klubben prøvde over flere år å skrive langtidskontrakt med Finne uten at han ville være med på det.

At situasjonen etterhvert ble tøff for Finne er helt klart. Og at Skarsfjord trampet i klaveret i forhandlingene det første året er også klart. Og det er sannsynlig at det andre til en viss grad førte til det første.

Men at klubben ikke har vist lojalitet blir feil å si.
Rød makt på Hansa

krakra

Behandlingen Finne fikk av Skarsfjord var ikke lojalitet uansett hvor mange kontrakter de tilbød ham. Og hvor gode var disse kontraktene? Fikk han tilbudt en lønn som tilsa at han var nær førsteelveren? En lønn som var i nærheten av det en jevngod Pusic fikk?

Talentene, inkludert Finne, ble behandlet som andresortering, både økonomisk og sportslig, under Skars. Det har blitt bedre under Norling og det er ikke sikkert Finne hadde forsvunnet om det byttet kom tidligere.

Nå som Finne starter sin første kamp i Bundesligaen som 19 åring, bare ett år etter at han forlot benketilværelsen i Brann, burde flere innse at det ikke bare er snakk om en selvgod guttunge det var like greit å bli kvitt, men et veldig stort talent som ble behandlet dårlig av treneren. At han ikke ville vente på at Skarsfjord skulle svelge egoet sitt og gi ham en fair behandling er forståelig med tanke på det potensialet han besitter. Det kan gå lenge før vi ser et like stort talent i Brann.

SK

Finne forsvant nesten fra oss året før han faktisk dro også. På det tidspunktet hadde han i hvert fall ikke noen grunn til å følge seg urettferdig behandlet.
Dette vitner om en spiller med null lojalitet til SK Brann, som var opptatt av å mele sin egen kake og ingenting annet.


krakra

Urettferdig behandlet? Det er ikke bare det det handler om. Det handler om oppførselen til mannen som skal være sjef og leder. Du vet. Han som er en voksen mann og ikke en uerfaren tenåring. Mannen som det året uttalte i media at han ikke brydde seg så mye om hvorvidt Finne forlenget og at det var noe den politiske delen av klubben var mer opptatt av.

Forhandlingene brøt nesten sammen på grunn av måten Skarsfjord oppførte seg på. RBH måtte bryte inn og begrense skaden. Lillejord og Finne hadde nok fått med seg hvordan Skars behandlet andre talenter.

Hadde Finne hatt null lojalitet hadde han gått til Molde den sesongenn. Hadde Brann hatt en skikkelig trener som kan å behandle store talenter og et godt nok opplegg for spillerutvikling på a-laget slik Molde og Godset hadde vi ikke vært avhengig av lojalitet heller

SK

Skjønner godt at Skarsfjord ikke var så opptatt av å ha Finne i klubben. Det ville ikke jeg vært heller, hvis jeg hadde hatt en spiller som letet muligheter til å komme seg bort før han i det hele tatt var i seriøs førstelagsdiskusjon. Slike personligheter kan gjøre mer skade enn positivt.

Finne fremsto aldri som en person hadde lyst til å være og bidra for Brann, til tross for hva Brann hadde gitt han av satsing. Det blir for enkelt å legge all den skylden på Skarsfjord, det handler mye om spillerens egen innstilling også.

Klaus_Brann

Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Da er verken du eller Skarsfjord personer som burde ha lederroller i en klubb som satser på talentarbeidet sitt. At talenter har forskjellige personligheter, noen mer krevende enn andre, er sånn virkeligheten er. Deres løsning er altså å, som voksne menn, å gå inn i en åpen konflikt med en 17-18 åring. Et talent som er så stort at han litt over ett år etter å ha forlatt oss starter i Bundesligaen som 19 åring. Med en bedre og mer pedagogisk trener kunne man fått til en løsning det også Finne var tjent med å bli i Brann. Det er ganske åpenbart at han ikke burde blitt i Brann slik situasjonen var med tanke på egen karriere. Personligheten til Finne ser ut til å ha fått ham rimelig langt foreløbig.

Det var ikke bare Finne som forlot Brann. Birkelund stakk og Vindheim var så godt som borte. Men alt skyldes liksom at de er egoistiske svikere. Ingenting har noe med treneren å gjøre. De som ille stakk hadde ikke ingen voldsom utvikling under Skarsfjord akkurat.

Skal Brann satse hardt på talentarbeid må vi være et lag som er attraktivt for de største talentene uten tilknytning i det hele tatt. Som Godset og Molde. To lag som har klart å kombinere det med sportslig suksess. Ikke være et lag som behandler talentene som dritt og som de største talentene rasjonelt bør styre unna slik at vi er avhengig av en større lojalitet enn vi viser dem.
Vi må også takle forskjellige personligheter. "Problemet" til Finne virker å være at han er ekstremt ambisiøs og ikke ville risikere å sette karrieren på å binde seg til Brann med Skarsfjord for å være snill. Vanskelig å bruke det imot ham.

Nixon

Quote from: krakra on February 09, 2015, 15:15:49 PMFikk han tilbudt en lønn som tilsa at han var nær førsteelveren? En lønn som var i nærheten av det en jevngod Pusic fikk?
Rød makt på Hansa

SK

Det er ikke trenerens jobb å være talentenes beste venn. Han skal ha hovedfokus på hele laget, og ikke gi spesialbehandling til folk som er primadonnaer allerede i 16-årsalderen. Dette talentgreiene blir ekstremt opphausset av enkelte, skulle nesten tro at misjonen vår var å ha mest mulig talenter på førstelaget fremfor å komme høyest mulig på tabellen. Det er ikke mulig å legge til rette slik at alle yngre spillere får det som de ønsker hele tiden, de må pent finne seg i de samme forventningene som andre spillere.

For øvrig er det nok av yngre spillere som har hatt fremgang under Skarsfjord og som ble værende i klubben under hans ledelse. Larsen, Grønner, Haugen bl.a. Hvorfor skulle det være så mye verre f.eks. for Grønner enn Finne? Stikkordet ligger i innstillinger og holdninger hos spilleren.

Yngve

Quote from: SK on February 10, 2015, 08:44:07 AM
Det er ikke trenerens jobb å være talentenes beste venn. Han skal ha hovedfokus på hele laget


Det er vel der fleire vil hevda at Skarsfjord ikkje gjorde jobben sin mtp Finne. Uansett kor masse han skåra, so var benken der han brukte mesteparten av tida si. Som ein vittig fyr skreiv på Twitter etter at han fyrst hadde skåra tre mål mot Sandnes Ulf, og deretter hamna på benken i neste kamp: Det var godt han ikkje skåra fleire mål, så han slapp å sitja på tribunen..

Det handlar vel ikkje om innstillingar og haldningar hjå dei andre? Finne hadde tilbod frå ein av dei største klubbane i Tyskland, som no spelar i Bundesliga. Larsen hadde tilbod frå Hønefoss. Ser du ein skilnad der?

Og Haugen? Meiner du han hadde dei same sjansane som Finne? At Haugen har Bundesligapotensiale? Grønner kan truleg ta steget. Men eg veit ikkje om det er fyrst og framst Skarsfjord eg vil gje skryt for utviklinga hans..

Lasaron

Quote from: SK on February 10, 2015, 08:44:07 AM
Han skal ha hovedfokus på hele laget, og ikke gi spesialbehandling til folk som er primadonnaer allerede i 16-årsalderen.


Spesialbehandling og spesialbehandling, fru Blom. Saken er at han våren 2013 var bedre enn Pusic, men fikk spille vesentlig mindre. Skarsfjord sin praksis var ofte: er du gammel nok, er du god nok.

Du fremstiller det som om vi er flere her inne som mener han skulle spilt, til tross for at han ikke var god nok.
Tren på langskudd

Nixon

February 10, 2015, 09:13:05 AM #1443 Last Edit: February 10, 2015, 09:14:52 AM by Nixon
Jeg tror de aller fleste mente den gang at han var god nok til å få mer spilletid. Men mange av disse igjen mente at vegringen hans for å skrive ny kontrakt gjorde at benkingen kunne forsvares.

Det er jo slik at det er de beste spillerne som gir mest engasjement. Så hadde Finne vært en dårlig spiller i folk sine øyner hadde ingen brydd seg.
Rød makt på Hansa

SK

Quote from: Yngve on February 10, 2015, 08:58:56 AM
Quote from: SK on February 10, 2015, 08:44:07 AM
Det er ikke trenerens jobb å være talentenes beste venn. Han skal ha hovedfokus på hele laget


Det handlar vel ikkje om innstillingar og haldningar hjå dei andre? Finne hadde tilbod frå ein av dei største klubbane i Tyskland, som no spelar i Bundesliga. Larsen hadde tilbod frå Hønefoss. Ser du ein skilnad der?

Og Haugen? Meiner du han hadde dei same sjansane som Finne? At Haugen har Bundesligapotensiale? Grønner kan truleg ta steget. Men eg veit ikkje om det er fyrst og framst Skarsfjord eg vil gje skryt for utviklinga hans..


Finne hadde ikke noe tilbud fra Køln i 2012. Også da ville han vekk. Det var ikke spesifikt at det var Køln som gjorde at han ville bort, faktum var at han ville bort fra Brann i seg selv, helt illojalt etter at han var brukt ressurser på.

Eksempler med Larsen og Haugen m.fl. var for øvrig nevnt for å motbevise påstander om at det gikk så dårlig med talenter under Skarsfjord. Eller det var kanskje slik at Skarsfjord aktivt motarbeidet Larsen, Haugen, Grønner m.fl. også ? Veldig lettvint å bare legge skylden på Skarsfjord når talenter er misfornøyde, mens han plutselig har lite av æren når noen viser fremgang.

SK

Quote from: Lasaron on February 10, 2015, 09:06:43 AM
Quote from: SK on February 10, 2015, 08:44:07 AM
Han skal ha hovedfokus på hele laget, og ikke gi spesialbehandling til folk som er primadonnaer allerede i 16-årsalderen.


Spesialbehandling og spesialbehandling, fru Blom. Saken er at han våren 2013 var bedre enn Pusic, men fikk spille vesentlig mindre. Skarsfjord sin praksis var ofte: er du gammel nok, er du god nok.

Du fremstiller det som om vi er flere her inne som mener han skulle spilt, til tross for at han ikke var god nok.


Denne manglende spilletiden til Finne var langt fra så skandaløs som enkelte vil ha det til. Han kunne fått flere sjanser tidligere, men det var fair at Skarsfjord ville gi Pusic sjanser da han hadde troen på han. Når man ser på hva Pusic leverer i år, er ikke det noe man kan klandre Skarsfjord for mye for. Finne fikk jo etterhvert spille mer og mer, men når han med all tydelighet viste at han ikke ville være i klubben, kombinert med at han ikke utmerket seg spesielt da han fikk spiller mer heller, var det naturlig at han ikke var noe førstevalg.

dudo

han ville bort, samtidig som han hadde utgående kontrakt og tilbud fra Molde. Like forbannet spilte han i Brann sesongen etter. Hvor inderlig ville han da egentlig bort?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

SK

Kun etter massive overtalelser, og hvor han signerte kortest mulig kontrakt for å kunne stikke fortest mulig året etter. Det er ikke en spiller som ønsker å bli i klubben.

dudo

Hvis han ikke ønsket å bli, ville han ikke signert ny kontrakt.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Quote from: Nixon on February 10, 2015, 07:39:43 AM
Quote from: krakra on February 09, 2015, 15:15:49 PMFikk han tilbudt en lønn som tilsa at han var nær førsteelveren? En lønn som var i nærheten av det en jevngod Pusic fikk?
Kanskje ikke i første kontrakten, men hva med den andre? Burde han godtatt "nybegynnerlønn" der og?

Go Up