• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overganger sommeren 2014

Started by Lasaron, September 03, 2012, 14:09:21 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

osoerli

Rune hadde rett allikevel.  Okputo er ikkje god nok for TL.  Iallefall ikkje no.
http://fotball.bt.no/eliteserien/article264464.ece
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

krakra

Quote from: Sindre32 on January 20, 2013, 16:25:33 PM
Quote from: krakra on January 20, 2013, 16:18:25 PM
Det eneste poenget ditt et at vi trolig ikke har råd, selv om jeg tror vi kunne hatt det hvis holdningene i Bergen var en annen. Resten er bare tull. Rutine er viktig og rutine kombinert med pur klasse og vinnetmentalitet er gull.


Poenget mitt er mer at det er en slik kortsiktig tankegang som eventuelt vil knekke oss. "Resten er bare tull" er jo fjas uten noen som helst argumentasjon.

Vi har hentet såkalte klassespillere fra utlandet før, det har ført oss omtrent der vi er nå.
Kortsiktig? Skal vi KUN tenke 5-10 år frem i tid da? Ikke dagens nivå. Riise har nok 3-4 år igjen på høyt TL-nivå og kunne løftet oss inn i medaljestriden. Hvis vi skal være redde for å hente kvalitetsspillere blir vi en evig middelmådighet. Det må være en miks. Det som knakk oss var at vi brukte store midler på dårlige fotballspillere.

Xminator

Jeg ville ikke brukt JAR som venstreback. Han har ferdigheter nok til å spille DM i Brann.

Realistisk? Neppe. Riise har nok ett navn som sikrer ham kontrakter i større klubber enn tippeligaen kan vise til så lenge han ønsker å spille ball.

krakra

I dagens situadjon er det ikke realistisk. I et optistisk og realistisk Bergen hvor Brann hadde ambisjoner om gull kunne vi nok hatt sjans, semv om jeg tror Riise fortsatt holder PL-nivå.

Sindre32

Quote from: krakra on January 20, 2013, 16:38:01 PM
Quote from: Sindre32 on January 20, 2013, 16:25:33 PM
Quote from: krakra on January 20, 2013, 16:18:25 PM
Det eneste poenget ditt et at vi trolig ikke har råd, selv om jeg tror vi kunne hatt det hvis holdningene i Bergen var en annen. Resten er bare tull. Rutine er viktig og rutine kombinert med pur klasse og vinnetmentalitet er gull.


Poenget mitt er mer at det er en slik kortsiktig tankegang som eventuelt vil knekke oss. "Resten er bare tull" er jo fjas uten noen som helst argumentasjon.

Vi har hentet såkalte klassespillere fra utlandet før, det har ført oss omtrent der vi er nå.
Kortsiktig? Skal vi KUN tenke 5-10 år frem i tid da? Ikke dagens nivå. Riise har nok 3-4 år igjen på høyt TL-nivå og kunne løftet oss inn i medaljestriden. Hvis vi skal være redde for å hente kvalitetsspillere blir vi en evig middelmådighet. Det må være en miks. Det som knakk oss var at vi brukte store midler på dårlige fotballspillere.


Akkurat det tror jeg folk sa om blant annet Fakiri for en god stund siden. Det som knakk oss var blant annet at vi brukte penger på gode fotballspillere med liten motivasjon og få år igjen på toppnivå. Se alle tilbakevendende utenlandsproffer som har floppet i Tl, det skjer gang på gang.

Så ja, etter min mening er det kortsiktig å hente hjem proffspillere over en viss alder, det slår feil oftere enn det går bra.

I tillegg har du det sekundære argumentet mitt, lønn. Hva tror du Riise ville krevd? Det er helt urealistisk at han i det hele tatt ville vurdert det, i tillegg er det ingen garanti for at han ville lykkes.

Jeg er erklært spilleavhengig av psykolog, men selv jeg ville ikke gamblet på at han ville vært en ressurs.

vebo

Tiocfaidh ár lá

Sindre32

Quote from: krakra on January 20, 2013, 16:45:22 PM
I dagens situadjon er det ikke realistisk. I et optistisk og realistisk Bergen hvor Brann hadde ambisjoner om gull kunne vi nok hatt sjans, semv om jeg tror Riise fortsatt holder PL-nivå.

krakra

Det blir alt for dumt å sammenligne Riise med Fakiri. Det er under en måned siden sist Riise startet en kamp i Premier League. De "gode" spillerne vi hentet under RBH hadde vært ute i kulden i årevis i dårligere ligaer

Sindre32

Quote from: vebo on January 20, 2013, 16:50:23 PM


Eye of the beholder. Graden av idioti vil i så fall avhenge av betingelsene.

krakra

Quote from: Sindre32 on January 20, 2013, 16:51:06 PM
Quote from: krakra on January 20, 2013, 16:45:22 PM
I dagens situadjon er det ikke realistisk. I et optistisk og realistisk Bergen hvor Brann hadde ambisjoner om gull kunne vi nok hatt sjans, semv om jeg tror Riise fortsatt holder PL-nivå.
Så vi skal ikke tørre å signere en eneste kvalitetsspiller? Jeg tror RBK klarer seg fint. Gikk vel rundt 50 millionet i iverskudd i år og omtrent i null i drift

Sindre32

Quote from: krakra on January 20, 2013, 16:51:43 PM
Det blir alt for dumt å sammenligne Riise med Fakiri. Det er under en måned siden sist Riise startet en kamp i Premier League. De "gode" spillerne vi hentet under RBH hadde vært ute i kulden i årevis i dårligere ligaer

krakra

Nei, det er ikke samme poeng. Spillerne vi hentet var rett og slett ikke gode nok lenger. Skal du virkelig ta Fakiri på motivasjonen? Han er vel mest seriøse vi har. Riise holder PL-nivå, Fakiri, Karadas og Bakke holdt knapt League One-nivå. Gylfi lavt League Two.

Lillebror Riise og PVm var gode de. Huseklepp blir nok bra han og.

Sindre32

Quote from: krakra on January 20, 2013, 16:53:35 PM
Quote from: Sindre32 on January 20, 2013, 16:51:06 PM
Quote from: krakra on January 20, 2013, 16:45:22 PM
I dagens situadjon er det ikke realistisk. I et optistisk og realistisk Bergen hvor Brann hadde ambisjoner om gull kunne vi nok hatt sjans, semv om jeg tror Riise fortsatt holder PL-nivå.
Så vi skal ikke tørre å signere en eneste kvalitetsspiller? Jeg tror RBK klarer seg fint. Gikk vel rundt 50 millionet i iverskudd i år og omtrent i null i drift


Salg av tomt. Utover det omtrent i null, med deltakelse i gruppespillet i EL. Er ikke det grunn til bekymring? De har nå hentet inn nye klassespillere, og fortsetter gamblingen. Store verdier har skrumpet inn til mindre og etter hvert så godt som en økonomi som er fullstendig avhengig av å kvalifisere seg til spill i Europa. Er det en god trend? Hvor ble det av de 200 millionene de visstnok hadde på bok for noen år siden? Borte ...

Ambisjoner om gull er fint, men jeg foretrekker bærekraftighet. Ting må ha rot i virkeligheten.

krakra

Du foretrekker stabil middelmådighet og null interesse og mener det er grunn til beskymring når noen satser og treffer. Du må gjerne fortelle hvor du har lest at RBK har 200 millioner på nok. EKen deres har vel lenge vært bundet opp i riendom

Sindre32

Quote from: krakra on January 20, 2013, 17:05:43 PM
Du foretrekker stabil middelmådighet og null interesse og mener det er grunn til beskymring når noen satser og treffer. Du må gjerne fortelle hvor du har lest at RBK har 200 millioner på nok. EKen deres har vel lenge vært bundet opp i riendom


Vil du seriøst påstå at RBK satser og treffer?

200 mill er vanskelig å finne bevis på, men var det ikke noe slikt på tiden da de var med i CL år etter år?

krakra

Ja, men mye av de pengene er jo brukt på eiendom. Er din ambisjon for Brann at vi skal sitte med noen hundre millioner på konto som vi ikke rører?

Nixon

Quote from: krakra on January 20, 2013, 16:51:43 PM
Det blir alt for dumt å sammenligne Riise med Fakiri. Det er under en måned siden sist Riise startet en kamp i Premier League. De "gode" spillerne vi hentet under RBH hadde vært ute i kulden i årevis i dårligere ligaer


Og det blir også dumt hvis det skal være et eksempel på en spiller med dårlig motivasjon. Dersom Riise hadde vært like nøye med treningen som det Fakiri har vært i Brann hadde det ikke noe som helst fare på ferde.
Rød makt på Hansa

krakra

Ja. Skrev det samme i et annet innlegg  Fakiri er den siste man kan ta på motivasjonen.

krakra

Ellers er Annan ute i kulden i Spania også nå. En spiller som kunne ført oss rett opp i gullstriden i mine øyne, og som kanskje hadde hatt godt av et steg tilbake for å få fart på karrieren igjen. Selv om RBK nok har kontroll over ham burde det vært mulig å sjekke ham ut.

ostraume

Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Jose Arrogantio

Annan og Riise inn så kommer nok gullet hjem ;D

Lasaron

Jeg vil også slenge meg på den useriøse diskusjonen om Riise.

Han er så god at det blir feil å bruke ham som venstreback. Han må da brukes på sentral midt. Og, ja, han ville vært en av eliteseriens beste i flere år.

Forøvrig var Fakiri og Karadas, kanskje Bakke og, viktig for å hente gullet hem. Derfor var det riktig å hente de.
Tren på langskudd

Huff

Quote from: Lasaron on January 20, 2013, 21:17:45 PM
Jeg vil også slenge meg på den useriøse diskusjonen om Riise.

Han er så god at det blir feil å bruke ham som venstreback. Han må da brukes på sentral midt. Og, ja, han ville vært en av eliteseriens beste i flere år.


Rise ville vært TLs beste DM ja, men er selvsagt totalt og fullstendig urealistisk. Annan tror jeg nesten havner i samme kategori, mulig han er ikke får det til i Spania eller hvor han er, men da er nok Belgia eller Nederland, eller en annen mellomstor liga langt mer aktuell enn TL. Dessuten er han en forferdelig type, JAR sår meg som en klovn, rimelig uskyldig. Annan er noe annet, direkte fæl. Jeg vil ikke at klubben min skal assosieres med de sprellene denne typen kunne funnet på.

Forøvrig er jeg meget skuffet over sportslig ledelse ift erstattere. De sa de hadde speidet og hadde god kontroll på markedet, med erstattere klare. I min naivitet trodde jeg faktisk en hadde sett hundervis av kamper på DVD eller sågar vært i Vest-Afrika og funnet spillere ved å se kamper live, nå tyder vel det meste på at en kun har speidet i TL og har visse kontakter utenlands. Kanskje urealistisk å tro Brann faktisk hadde drevet seriøs spillerkartlegging utenlands, men de gikk høyt ut tidligere. En spiller som Badji skal de ha kontroll på. Dette er en selvfølge.

krakra

Annan fæl? Han brukte endel skitne triks ja, men jeg syns ikke det å klype motstandere osv. er direkte ondskap akkurat. Han er den beste DMen TL har hatt så lenge jeg kan huske. Han tillot både backer og andre midtbanespillere, og til og med stopperne til RBK å gå fremover nesten risikofritt og var umulig å komme seg forbi når han først var på en spiller.

Kanskje er han urealistisk, men jeg mener at når tidligere TL-spillere flopper i utlandet så bør alltid Brann i det minste sjekke mulighetene dersom det er spillertyper vi trenger. Og Annan er jo akkurat det vi trenger. Tror både Haugen, Soko, Sæv, Demir og også Zsolt i forsvaret hadde blomstret stort hvis vi hadde hentet Annan.

dudo

Annan er en våt drøm. Bør ihvertfall forhøres mtp lån.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

nero

Ja, Annan hadde virkelig vært noe! Jeg tviler imidlertid sterkt på om det er den hyllen RBH & co leter på...Sogndal eller Kongsvingerspillere derimot...
Lions led by donkeys.

ZsoltKorcsmar

Quote from: nero on January 20, 2013, 21:56:41 PM
Ja, Annan hadde virkelig vært noe! Jeg tviler imidlertid sterkt på om det er den hyllen RBH & co leter på...Sogndal eller Kongsvingerspillere derimot...

Jepp. Klarer ikke helt se for meg de helt store overskriftene i nærmeste framtid. Blir nok ikke av typen "Brann henter U-21 kaptein", "Stortalent til brann", "Annan har signert 4 års kontrakt".

Har mer følgende vipper: "Håkon Skogseid klar som ny brannkaptein". Kraftig undervurdert type som har vært god for viking 2. Vi har fulgt han lenge og føler oss trygg på at han kan bidra for oss, sier skarsfjord bestemt.
Evt bytt ut navnet over med Kamal Saaliti, Tollås Nation, Alexander Groven eller lignende. Er så kjedelig.
Tæring etter næring begynner å gå meg på nervene. Rosenborg kjører jo omvendt, næring etter tæring, med grei suksess. Drar opp jim larsen, chubike, dockal osv i fjor. Og da var de raka blakk. 50 mill i minus eller noe sånt. Kan ikke vi gjøre noe sprøtt snart? Er så kjedelig med alle disse bosmennene fra sogndal, fredrikstad, hønefoss og kongsvinger..

Nixon

Det vi hadde trengt var en Ahlsen/Sæternes/Andresen(m.fl.)-overgang. Det vil si at ettertraktede spillere, med tilbud fra flere klubber, velger en dårligere klubb enn det de egentlig kunne fått. I dette tilfelle er den dårlige klubben Brann. Slike spillere har vist seg å gi positive ringvirkninger på banen, på tribunen og ikke minst å bygge stallen videre.
Rød makt på Hansa

Xminator

Olofinjana er usikker på hvor han vil fortsette karrieren og vurderer å flytte til Bergen.

Brann har dørene vid åpne, men det er ikke noe konkret utover det. En overgang er uansett ikke på trappene før til sommeren, så Brann leter fortsatt etter en midtbanespiller før sesongen starter. BA mener de må til utlandet for å finne noe som passer inn i Branns økonomi.

Christian


Nixon

Nå var det egentlig lite nytt i den Olofinjana-artikkelen. Litt suppe på en spiker. At han en gang kommer til å flytte tilbake til Bergen og at Brann da selvsagt kan være interessert har det vært snakk om i mange år siden han har kone fra Bergen. Det som er litt nytt er selvsagt at han neppe får ny kontrakt i Hull og snart blir ledig på markedet.

Men hvor god er han nå egentlig? Han har jo spilt svært lite de siste par årene.
Rød makt på Hansa

Christian

Det er selvfølgelig godt mulig Olofinjana er ferdig som toppspiller før en Brann-retur i det hele tatt er aktuell. Her er nok følelsene sterkere enn fornuften. Han er virkelig en spillere som gjorde spesielt godt inntrykk den tiden han var her.

Ironisk nok er nok JAR et bedre sportslig kort enn Olofinjana - uten at eg er ute etter å fyre i gang den diskusjonen igjen.

Gulløl

http://www.nrk.no/sport/olofinjana-apner-for-brann-retur-1.10880004

Tror ikke Oluf er god nok for Brann lenger, det er snart 10 år siden han var her. En spiller som blir 33 år til sommeren er neppe den løpsmaskinen vi trenger på DM, vi har nok stasjonære spillere på midtbanen slik det allerede er. Nei vi får heller håpe på Badji overgang i løpet av uken.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Hatleking

Molde sel Angan for 10-15 millionar til Kina. Klubben brukar nesten ikkje pengar, men får inn mykje frå spelarsal. Det er utruleg kor mykje ein kompetent manager og team har å seie. Me er fastlåst i gropa.

storB

Quote from: Hatleking on January 21, 2013, 10:50:18 AM
Molde sel Angan for 10-15 millionar til Kina. Klubben brukar nesten ikkje pengar, men får inn mykje frå spelarsal. Det er utruleg kor mykje ein kompetent manager og team har å seie. Me er fastlåst i gropa.


10 mill er akseptert av Molde, han ble kjøpt for 4 mill i 2011 så en fortjeneste på 6 miller. Vi sitter igjen med en fortjeneste på 8 miller på Ojo og er fastlåst i gropa?
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

ZsoltKorcsmar

Quote from: Hatleking on January 21, 2013, 10:50:18 AM
Molde sel Angan for 10-15 millionar til Kina. Klubben brukar nesten ikkje pengar, men får inn mykje frå spelarsal. Det er utruleg kor mykje ein kompetent manager og team har å seie. Me er fastlåst i gropa.

Hør nå her! Vi fikk nå 2 millioner for den middelmodige Austin og har hørt rykter om at vi kan få minst 500 000 tusen for aldrende, trege, late og fete Leciejewski. Så helt inkompetente er vi da aldeles ikke!

ZsoltKorcsmar

Neitakk til fete, gamle, grettne, haugamle pensjonist olofinjana. Finnes et dusin spiller i verdensklassenivå nede i dalen som står og banker på stadionporten hver morgen. Den døve, inkompetente, late gjengen i idrettsvegen sitter på kontorene sine og graver seg ned i sin egen fortvilelse.

krakra

Quote from: storB on January 21, 2013, 11:01:33 AM
Quote from: Hatleking on January 21, 2013, 10:50:18 AM
Molde sel Angan for 10-15 millionar til Kina. Klubben brukar nesten ikkje pengar, men får inn mykje frå spelarsal. Det er utruleg kor mykje ein kompetent manager og team har å seie. Me er fastlåst i gropa.


10 mill er akseptert av Molde, han ble kjøpt for 4 mill i 2011 så en fortjeneste på 6 miller. Vi sitter igjen med en fortjeneste på 8 miller på Ojo og er fastlåst i gropa?
Samtidig tjente Molde 30 millioner på Forren. At Molde tjener store penger på spillerlogistikk er regelmessig, for Brann er det svært unntaksvis. Ingen tvil om at det er store forskjeller i kvaliteten på kompetansen hos de to klubbene.

Hatleking

Quote from: storB on January 21, 2013, 11:01:33 AM
Quote from: Hatleking on January 21, 2013, 10:50:18 AM
Molde sel Angan for 10-15 millionar til Kina. Klubben brukar nesten ikkje pengar, men får inn mykje frå spelarsal. Det er utruleg kor mykje ein kompetent manager og team har å seie. Me er fastlåst i gropa.


10 mill er akseptert av Molde, han ble kjøpt for 4 mill i 2011 så en fortjeneste på 6 miller. Vi sitter igjen med en fortjeneste på 8 miller på Ojo og er fastlåst i gropa?


Halvparten av den summen går til Hardball som neppe kjem til å reinvestere. Molde har solgt så mykje no at dei har ein svært høg eigenkapital. Trass drastiske kutt og meir, har me tydelegvis ingenting å rutte med, og må gå etter bosmanspelarar som ikkje har funne seg ein annan klubb enno. Pt er Molde ein mykje meir attraktiv klubb enn Brann - både for inn- og utland, og det er rimeleg traust.

Nixon

Quote from: storB on January 21, 2013, 11:01:33 AMVi sitter igjen med en fortjeneste på 8 miller på Ojo og er fastlåst i gropa?


Hvor mange ganger må det korrigeres her? Brann sitter igjen med fire millioner da de har gitt vekk halvparten.
Rød makt på Hansa

Huff

Quote from: Xminator on January 21, 2013, 04:55:45 AM
BA mener de må til utlandet for å finne noe som passer inn i Branns økonomi.


Her kommer denne spillerkartleggingen inn. Hva i helvete vet Brann om det internasjonale markedet? Personlig tipper jeg null og niks. Tror en har kontroll på norske spillere i utlandet og tidligere TL profiler fra andre land, vivet sikkert litt om Sverige og Danmark og, og det er det. Kontrasten er stor til klubber som TIL, som stort sett har hentet klasse når de har handlet utenlands. Det begynner vel og å bli en stund siden vi hentet en spiller direkte fra eksempelvis Afrika.

Gulløl

January 21, 2013, 12:02:29 PM #1341 Last Edit: January 21, 2013, 12:19:02 PM by Gulløl
Quote from: Hatleking on January 21, 2013, 11:13:40 AM
Halvparten av den summen går til Hardball som neppe kjem til å reinvestere.


Quote from: Nixon on January 21, 2013, 11:15:04 AM
Hvor mange ganger må det korrigeres her? Brann sitter igjen med fire millioner da de har gitt vekk halvparten.


Det er nå grenser for mye en skal svartmale. Ingen verdens ting tyder på at Hardball med Trond Mohn som klart største aksjonær vil slå hånden av Brann på dette tidspunkt og fordele «småpengene» på 4 millioner mellom seg. Kan nevnes at Trond Mohn har 4, 2 milliarder i formue. Har solide formuer mange av de andre aksjonærene i Hardball også. Trond Mohn og Roald Bruun-Hansen har i tillegg tette relasjoner og snakker godt sammen.
Tvert i mot har både Hardball og Trond Mohn gitt signaler på at de er fornøyd med hvordan Brann drives nå etter nesten konkursen og den store økonomiske snuoperasjonen. Klart de reinvesterer de 4 millionene, selv om det av strategiske grunner ikke enda er blitt flagget i media. Om Brann skal gi bud på f.eks. Badji trenger ikke Sogndal akkurat vite hvor stor kassen er.
Hva som er vitsen med å diskutere noe som er under 1 % sannsynlig og svartmale rundt det av enkelte her inne forstår jeg ikke.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Huff

Mitt inntrykk er at HB vil investere kun i lokale eller vestlandske spillere under en viss alder. Hvor mange aktuelle DMer finner en som er under 24 og fra Vestlandet? Mohn er en annen sak, men jeg synes vi skal forholde oss til de pengene vi vet vi har fått inn, ikke de vi muligens kanskje har hvis sånn og sånn.

Brann har sannsynligvis fått inn et sted mellom fem og seks millioner etter at Birkelund og Ojo har forlatt klubben. Forhåpentligvis kan alle disse pengene brukes på spillere.

Nixon

Ja, det er ikke så lett som Gulløl vil ha det til. Brann kan sikkert få ut igjen de pengene fra Hardball dersom de ønsker å kjøpe en Hardball-tilpasset spiller. Men det er ikke sikkert at det vil være en spiller som Brann egentlig trenger. For Hardball har som tidligere nevnt satt ganske stramme kriterier for hvilke type spillere de vil hjelpe Brann med. Og Badji kommer f.eks. ikke innunder de kriteriene.
Rød makt på Hansa

krakra

Det er ingenting, overhodet ingenting, som tyder på at Brann har alle Ojo-pengene tilgjengelig i spillerjakten.

Hvor har HB sagt at de bare vil ha vestlandske spillere under 24 år forresten?

Huff

Quote from: krakra on January 21, 2013, 12:22:11 PM
Det er ingenting, overhodet ingenting, som tyder på at Brann har alle Ojo-pengene tilgjengelig i spillerjakten.

Hvor har HB sagt at de bare vil ha vestlandske spillere under 24 år forresten?


Lurer på om det er noe jeg har fra forumet. Uansett er det lenge siden HB investerte i noe annet enn en spiller med lokal forankring.

Nixon

Quote from: krakra on January 21, 2013, 12:22:11 PMHvor har HB sagt at de bare vil ha vestlandske spillere under 24 år forresten?


Det stod senest i en av lokalavisene for ikke så lenge siden. Vet ikke om det kom på nettet. Men rett skal være rett, de kan gjøre unntak. Det stod  i saken at Hardball bidro til å hente Wangberg. Men det ble presisert at det var et unntak, så vi kan ikke regne med det hver gang.
Rød makt på Hansa

krakra

De bidro da til både Ojo og Wangberg. Hvem er den siste lokale HB har bidratt til å hente?

Nixon

Quote from: krakra on January 21, 2013, 13:00:41 PMDe bidro da til både Ojo og Wangberg.


De bidro vel ikke til Ojo. Men fikk i ettertid en halvpart fordi de hadde tapt mye penger på andre spillere.
Rød makt på Hansa

krakra

Det var RBHs opprinnelige forklaring, men i ettertid har det vel kommet frem at de bidro med SOF.

Go Up