• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Sesongen 2024

Started by Lasaron, December 15, 2023, 21:57:43 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

Superjack

Ok, så da har Glimt hentet en stopper på 27, som ikke har fart som sin styrke og en assistent som er god på defensiv organisering.

Litt spent egentlig på hvordan dette blir i Glimt.

Og for Brann sin del så tror jeg ikke det betyr så mye. Brann må kjøre på i stilen de viste på sitt beste, i flere, og lenger perioder, så blir 24 gøy for oss uansett tenker jeg.
Brannsupporter.

Nixon

Quote from: Sint balle on January 02, 2024, 14:21:19 PMVi må droppe dette seriegullsnakket,

Vi gjør det dårligere i år enn i fjor. Det sier seg nesten selv.
Rød makt på Hansa

esp123

Hvis vi fortsetter med spillet fra i høst, sÃ¥ vil vi gjøre det dÃ¥rligere. Vi mÃ¥ utvikle oss. 

Lasaron

Ok. La oss fokusere på arbeidsoppgavene og treningshverdagen. Det viktigste er at vi ser igjen i kamp, det som trenes på. Avstandene mellom lagdelene må være komprimerte, der ønsker jeg å se en utvikling.
Tren på langskudd

Kjell249

Quote from: Nixon on January 02, 2024, 14:48:14 PM
Quote from: Sint balle on January 02, 2024, 14:21:19 PMVi må droppe dette seriegullsnakket,

Vi gjør det dårligere i år enn i fjor. Det sier seg nesten selv.

Interesant å definere hva 2024 skal inneholde for at vi kan si at det er bedre enn i 2023. Forhåpentligvis er Brann mer opptatt av utvikling enn resultat. Men som supportere er det en interessant diskusjon.

Er seriegull, og tidlig ut i cupen og vår første runde i e-cupen bedre enn i år?
Er 6 plass i serien, cupgull og gruppespill i europa bedre enn i år?

Eller skal vi være mer utviklingsfokusert og si økning i snitt xG for, og reduksjon i snitt for xG mot :)?
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

Superjack

Basert på intervjuene til Horneland både i 2. del av sesongen og etter sesongen så tror og håper jeg at Brann skal bli enda bedre i sitt press og angrepsspill i 2024.

Når Brann var på sitt mest intense så var det både fantastisk å se på og dødelig effektivt.

Dette klarer Brann forhåpentlig vis i flere kamper og i lengre perioder i 2024.

Det er viktigst. Bli bedre.
Prestere på maks i flere kamper. Og samtidig luke bort prestasjoner på nivå vi så i kamper mot S08, Viking og Tromsø borte.
Brannsupporter.

Lasaron

Molde har tenkt å komme tilbake. De er i ferd med å hente Mads Møller Dælhie og Alwande Roaldsøy (U21-landslagsspiller). Så spørs det hvor god Dælhie blir, der er jeg litt skeptisk. Men det kan fungere.
Tren på langskudd

Superjack

January 03, 2024, 10:20:14 AM #57 Last Edit: January 03, 2024, 10:27:21 AM by Superjack
Mads Møller tror jeg er en meget god fotballspiller.  Men han har vel vært mye skadeplaget?

Mente han burde være kandidat for Brann å hente som midtbanesentral for et par år siden.
Brannsupporter.

Hickok

Quote from: Superjack on January 03, 2024, 10:20:14 AMMads Møller tror jeg er en meget god fotballspiller.  Men han har vel vært mye skadeplaget?

Mente han burde være kandidat for Brann å hente som midtbanesentral for et par år siden.

Jeg tror MMD mest har vært reserve i 2.Bundesliga det siste året, så jeg er skeptisk til hvor god han er og hvor stor forsterkning han egentlig er. Klart han kan kan ta et steg og komme tilbake til gammel storhet, men historien tilsier vel at det er sjelden dette skjer med eldre skadeforfulgte spillere.

pidre

Kontrings-spillet kan forbedres. Vi kan også bli bedre på dødball.
Saludar a los monos!

Kagain

January 03, 2024, 13:17:40 PM #60 Last Edit: January 03, 2024, 13:22:07 PM by Kagain
Quote from: Lasaron on January 03, 2024, 10:11:22 AMMolde har tenkt å komme tilbake. De er i ferd med å hente Mads Møller Dælhie og Alwande Roaldsøy (U21-landslagsspiller). Så spørs det hvor god Dælhie blir, der er jeg litt skeptisk. Men det kan fungere.

Dæhli er interessant, men denne Roaldsøy er meget spennende og en spiller av det kaliberet Brann burde se på, ie. talenter som har gått til utlandet og ikke helt blomstret.

Nettavisen har en sak på dette

https://www.nettavisen.no/sport/norsk-fotball-i-kulissene-stortalentene-som-kan-bytte-klubb/s/5-95-1551300

Der nevner de at Moille også

"er i seriøse forhandlinger om å kjøpe Sondre Granaas fra Mjøndalen. Der skal klubbene nå nærme seg en enighet."

I den samme artikkelen er det også et par andre interessant overgang mellom andre klubber som nevnes.

- Haugesund har lagt inn et konkret bud pÃ¥ Emir Derviskadic. Haugesund ser ogsÃ¥ for seg at Selvik kan forsvinner og har lagt inn et bud pÃ¥ Start sin keeper.  Haugesund har ogsÃ¥ hentet et par islendinger.

Haugesund og Moille er altså allerede ganske aktive på overgangsfronten...

Edit: kan også være verdt å merke seg den eventuelle prisen Roaldsøy på, med tanke på tidligere diskusjoner. Transfermarkt har han med en pris på €150k, men i et intervju med Amta publisert i dag så forteller Roaldsøy følgende

"Jeg har ikke spilt seniorfotball. Likevel ønsker Atalanta to millioner euro (22,6 millioner kroner etter kursen 3. januar) for meg"

Det ser ut som det kan henvise til et intervju han gjorde i sommer, men like fullt...

https://www.amta.no/stortalentet-fryktet-prislappen-ville-skremme-na-er-han-pa-vei-til-toppklubb/s/5-3-1589857

krakra

Er det noen rykter som tilsier at Brann i det hele tatt er interessert i et eneste talent. Granaas burde vært på listen.

andreas1989

Roaldsøy hadde vært en type spiller vi kunne trenge, men til den prisen er det bare å glemme selv om Molde sikkert sitter igjen med det dobbelte i løpet av noen år.

krakra

Det er dyrt å være fattig og lønnsomt å være rik.

andreas1989

Absolutt, vi kunne vel tatt oss råd til å kjøpe han ut, men da måtte man jo sett på det som en invistering som alltid løper en viss risiko og det er vel Brann neppe klare for å gamble på enda selv om gevisnten kunne blitt riktig så hyggelig.

krakra

Det er nok en litt for risikabel signering nå, men dette viser jo hvorfor det er lurt å hente unge spillere, videreutvikle dem og selge dem. Det ville ikke vært noen sensasjon om vi hentet noen for 5-10 millioner og fikk solgt dem for 50. Da hadde vi hatt råd til slike spillere.

Jeg er jo nysgjerrig på om Brann er på ballen vedrørende noen unge spillere i det hele tatt. Hva med Ørjasæter? Granaas?

Kjell249

Jeg håper ikke Brann begynner å hente unge spillere fordi de er unge og kan ha høyere salgsverdi i fremtiden. Jeg håper Brann henter spillere de trenger og gjerne unge spillere.

Å hente Ørjaseter når vi allerede har 4 gode kantspillere ser jeg ikke vitsen med. Håper fokuset er på rask stopper, høyreback, potensielt en spiss og eventuelt back up for Sivert. Gjerne unge talenter.

Like viktig for salgsverdien er hvordan laget presterer. Så da håper jeg fokuset er å hente spillere som vil gjøre laget bedre.
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

krakra

Quote from: Kjell249 on January 03, 2024, 14:31:37 PMJeg håper ikke Brann begynner å hente unge spillere fordi de er unge og kan ha høyere salgsverdi i fremtiden. Jeg håper Brann henter spillere de trenger og gjerne unge spillere.

Å hente Ørjaseter når vi allerede har 4 gode kantspillere ser jeg ikke vitsen med. Håper fokuset er på rask stopper, høyreback, potensielt en spiss og eventuelt back up for Sivert. Gjerne unge talenter.

Like viktig for salgsverdien er hvordan laget presterer. Så da håper jeg fokuset er å hente spillere som vil gjøre laget bedre.
Det kan kombineres. Jeg bare slengte ut et par navn fordi jeg er nysgjerrig på om Brann i det hele tatt lukter på noen talenter.

Prestasjoner og talent kan og bør kombineres. Det er begrenset med salgsverdi på et medaljelag der yngste spiller er 24 år. Én godt presterende 19-21-åring inn på dette godt presterende laget kan ha høyere salgsverdi enn resten av laget til sammen.


esp123

Der har vi jo både Torsvik og Wassberg som gode kandidater internt - det må sies.

krakra

Ja, de bør spille fast hvis de er skadefri i år. Men det er nok begrenset verdi på Torsvik. Han er bare en venstreback. Vi fikk 30 mill for Wolfe og han er den dyreste backen som har gått fra ES.

esp123

January 03, 2024, 14:48:59 PM #70 Last Edit: January 03, 2024, 14:59:34 PM by esp123
Vi får se. Backer er viktig i moderne fotball. Spesielt backer som er såpass god i pasningspillet og med godt overblikk som Torsvik.

Torsvik er i det hele tatt en ganske komplett back-pakke. Eneste jeg har å utsette foreløpig er avleveringene og deltagelse offensivt og sjanseskapingen, men det kommer vel kanskje med litt bedre fysisk grunnlag. I tillegg til at han spiller i et bedre fungerende lag enn juli-versjonen av Brann.

Churchill

Hva med en byttehandel med for eksempel enten Borchrewinck i VIF eller Winge i Stabæk mot Simba motsatt vei og noen dollar? Jeg tror Simba kan bli noe, men ikke i Brann. Han kan imidlertid fungere godt som bytteobjekt.
...we shall never surrender.

krakra

Borchgrevink er vel bosman?

Kagain

Quote from: andreas1989 on January 03, 2024, 14:09:25 PMRoaldsøy hadde vært en type spiller vi kunne trenge, men til den prisen er det bare å glemme selv om Molde sikkert sitter igjen med det dobbelte i løpet av noen år.

Ja, han kunne vel på sikt vært en god erstatter for Sønnen. Det jeg er spent på er prisen. Som nevnt har transfermarkt han til €150k, og det er en pris som Brann absolutt ikke burde hatt noe problem med. Så er det jo det han nevnte selv i intervjuet, en over tidobbel pris.

Quote from: krakra on January 03, 2024, 13:24:32 PMEr det noen rykter som tilsier at Brann i det hele tatt er interessert i et eneste talent. Granaas burde vært på listen.

Tror ryktebørsen generelt sett er kald når det gjelder Brann, men enig med deg at Granaas burde vært på den...

Hickok

Granaas har visstnok allerede signert for Molde, men de venter med å presentere han. Sikkert fordi de vil presentere flere samtidig.

Lasaron

Brann melder på Facebook at de fleste bergenserne på Brann allerede er i gang med treninger i Vestlandshallen, under ledelse av Helge Haugen.
Tren på langskudd

andreas1989

January 04, 2024, 09:54:37 AM #76 Last Edit: January 04, 2024, 10:40:09 AM by andreas1989
Skulle gjerne fått litt mer utfyllende informasjon om treningsløpet frem til sesongstart, situasjonen med treningsbanene tatt i betraktning.

Greit nok at det blir noen gode uker sørover, men det er fortsatt snakk om verdens lengste oppkjøring.

Brann har vel heller ikke kommet med en oversikt over treningskampene?

esp123

Quote from: Lasaron on January 04, 2024, 09:28:12 AMBrann melder på Facebook at de fleste bergenserne på Brann allerede er i gang med treninger i Vestlandshallen, under ledelse av Helge Haugen.
Både Torsvik og Soltvedt glimrer med sitt fravær! (Ref. overgangstråden).

Lasaron

Det kan tenkes de er på sydenferie.
Tren på langskudd

andreas1989

Quote from: esp123 on January 04, 2024, 15:29:59 PM
Quote from: Lasaron on January 04, 2024, 09:28:12 AMBrann melder på Facebook at de fleste bergenserne på Brann allerede er i gang med treninger i Vestlandshallen, under ledelse av Helge Haugen.
Både Torsvik og Soltvedt glimrer med sitt fravær! (Ref. overgangstråden).

Er Simba med? Scorer fort greit med plusspoeng hos Horneland om han stiller mens konkurentene ligger i bassenget.

Lasaron

Tren på langskudd

Hickok

Quote from: Lasaron on January 04, 2024, 17:54:30 PMBare bergensere.
Bilde lånt av Brann.
You cannot see attachments on this board.

esp123

Jeg vil tro at Torsvik ikke er i syden - han har vel fort skole.

Pete05

Brann rangert som nr 279 i verden. Beste lag fra Norge er B/G som nr 98. Ellers greit at Arouca er noen plasser bak oss.

https://theanalyst.com/eu/2023/09/who-are-the-best-football-team-in-the-world-opta-power-rankings/

andreas1989

Quote from: Lasaron on January 04, 2024, 17:54:30 PMBare bergensere.

I følge BT var Mathisen også med, det kan vi like.

pidre

Quote from: Sint balle on January 02, 2024, 14:21:19 PMVi mÃ¥ droppe dette seriegullsnakket, selv om det er fristende mÃ¥ vi aldri si det ordet høyt  :-X

Fullt fokus på oss selv, og utvikle, gjøre ting bedre på samtlige områder. Så kan resultatene komme etter hvert!

BG blir bra og Molde hever seg. Bak disse er det mer usikkert, men Brann, Viking, RBK og Tromsø kan alle gjøre det bra.

Tror ikke noen andre klubber klarer topp 4.

Saludar a los monos!

Lasaron

Hm. I fjor tippet jeg Brann på 9. plass. Jeg ser nå at i år er topp seks innen rekkevidde. Tromsø, RBK, Viking, Molde og Glimt blir for sterke. Lillestrøm er en joker. Hvor er årets tabelltipstråd? Kanskje topp fem.
Tren på langskudd

Hickok

Det store bildet for 2024: Brann fortsetter i topp 3, Molde tilbake til topp 3, RBK kommer tilbake til topp 4, Tromsø faller kraftig tilbake, Godset fortsetter fremgangen. Treningskampene i mars vil fortelle mye hvordan dette blir. 

andreas1989

Med mindre vi skulle miste feks Finne og/eller Dyngeland i januar så ser jeg ingen grunn til at vi ikke skal bli bedre i 2024. Vi har allerede på papiret et bra lag der det vel bare er høyrebacken vi tenker at vi må forsterke.

Våren blir viktig særlig når vi skal ut i europa i august.

Selv om Molde henter inn noen nye navn er jeg ikke overbevist om at de plutselig skal være norges beste lag? Kjip fotball spiller de i tillegg. Glimt kommer til å være desperate etter å kvalifisere seg til Champions League og på veien dit har har de gjerne mistet enda flere nøkkelspillere.

Så lenge vi spiller fotball er jeg egentlig fornøyd, men det er klart at målet må være en europaplass og såpass offensive må vi være at vi tørr å si topp 3.

pidre

Quote from: Hickok on January 07, 2024, 10:29:05 AMDet store bildet for 2024: Brann fortsetter i topp 3, Molde tilbake til topp 3, RBK kommer tilbake til topp 4, Tromsø faller kraftig tilbake, Godset fortsetter fremgangen. Treningskampene i mars vil fortelle mye hvordan dette blir. 

Enig i Godset kan være en potensiell outsider, tror likevel ikke at topp 4 er innen rekkevidde. Er uenig i at Tromsø faller, der oppe jobbes det bredt og godt.
Saludar a los monos!

Hickok

Quote from: andreas1989 on January 07, 2024, 10:53:18 AMSelv om Molde henter inn noen nye navn er jeg ikke overbevist om at de plutselig skal være norges beste lag? Kjip fotball spiller de i tillegg.

Molde henter inn navn, men er usikker på om de henter spillere. MMD føler jeg er en som aldri helt ble det han kunne blitt, og jeg blir veldig overrasket over om han nå plutselig skal ta et stort steg. Haldor Stenevik har vel aldri vært noen stjerne, og det er omtrent julestemning i Drammen om de får solgt han for store penger, siden han ikke er fast på laget der en gang. Emil Breivik er alvorlig skadet, og hvor mye han kan bidra med før sommeren er høyst usikkert.

Grunnen til at jeg tror Tromsø faller, er at de overpresterte kraftig i år, og mister nå svært viktige folk. Historien har vist at slike tap ikke alltid erstattes like lett uten problemer. Vi trenger ikke se lenger enn til eget lag for å finne eksempler på det.

andreas1989

MMD er utvilsomt en god fotballspiller som nok vil sette sitt preg på elitserien så lenge han er skadefri. Etter det jeg forstår så er det skadene som har ødelagt for han også i Nürnberg. Men MMD og Wolf Eikrem får jeg ikke helt til å gå opp?

Tromsø driver klubb så jeg tror ikke de faller som et korthus selv om det nok skal bli tøft å gjenskape en 3 plass samtidig som de skal ut i Europa.

Superjack

MMD kan veldig fort bli en stor profil i ES, men da må han være skadefri.
Wolf Eikrem kan vel knapt spille 60%, og har blitt mindre og mindre fremtredende sist sesong.

Ønsker ikke Molde noe bra. Måtte MMD bli en ny Berisha 2023 for dem.

Brannsupporter.

Lasaron

Første offisielle trening denne uken. Alltid mange spenningsmomenter der.

Hvem trener for fullt? Hvem er der, men trener alternativt? Hvem er så nyoperert eller skadet at de trener et helt annet sted? Hvem er ikke der fordi de nesten er klar for en ny klubb? Hvem er for sent tilbake fra ferie? Hvem er for tjukk? Hvilke ungdommer er med for å fylle opp? Hvem virker uforskammet pigg?
Tren på langskudd

Hickok

Er det offentliggjort noen detaljer om treningsleire?

Lasaron

Lite av vinteren er offentliggjort av Brann. Men jeg mener å ha fått med meg at de skal være tre og en halv uke sammenhengende i Syden i februar.
Tren på langskudd

Lasaron

Viking har solgt Markus Solbakken til Sparta Praha. Det betyr at det blir litt lettere å slå de på tabellen.
Tren på langskudd

Pete05

Quote from: Lasaron on January 08, 2024, 14:18:44 PMViking har solgt Markus Solbakken til Sparta Praha. Det betyr at det blir litt lettere å slå de på tabellen.

Tvilsomt siden de da bil bruke Joe Bell i stedenfor. En mye bedre spiller i den rollen. Men de har mindre bredde...

andreas1989

Med fare for å avfeie all motstand inn mot sesongstart så kan jeg ikke si at jeg frykter det Viking laget noe særlig heller. De hadde en voldsom fly men ble raskt avslørt. De kan vel miste flere spillere gjennom vinteren også og brente mye penger i sommer uten å klare europa, det må de nok betale for.

Vil tro det er et lag man skal ha revansje over i 2024 med 6 poeng og det er Viking.

Erlend

January 08, 2024, 15:10:40 PM #99 Last Edit: January 08, 2024, 15:20:39 PM by Erlend
https://www.nettavisen.no/sport/nettavisen-erfarer-enighet-om-solbakken-salg-og-bud-pa-brekalo/s/5-95-1563587

NÃ¥ ser det ut som Solbakken forsvinner ut porten i morgen, finner ikke noe sum noe sted.  Det  har ogsÃ¥ kommet bud pÃ¥ Brekalo som er cirka halvparten av budene i sommer (20 mill nÃ¥, 45 den gangen).  Forsvinner begge to tviler jeg pÃ¥ at Viking kan henge med i toppen, fjorÃ¥rets kollaps begynte vel cirka nÃ¥r Brekalo ble skadet?

Etter litt leiting oppgir VG rundt 25mill for Solbakken.  Holdt seg forbausende godt i verdi gjennom høsten


Go Up