• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overganger sommeren 2014

Started by Lasaron, September 03, 2012, 14:09:21 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Belfort

Quote from: osoerli on July 07, 2014, 11:29:33 AM
Quote from: huleste on July 07, 2014, 09:05:40 AM
Betale en million for Karadas?!?! Da håper jeg Karadas bidrar kraftig selv.


Kor står det at prisen er 1 mill?
Hverkar fullstendig bak mål då han har vore gratis i minst 2 vindu dei siste par åra.


I disse dager fylles landets redaksjoner med sensasjonshungrige vikarer. Vi får håpe at Karadas linken er et eksempel på det

Gulløl

July 07, 2014, 11:46:43 AM #6501 Last Edit: July 07, 2014, 12:00:16 PM by Gulløl
Quote from: osoerli on July 07, 2014, 11:29:33 AM
Quote from: huleste on July 07, 2014, 09:05:40 AM
Betale en million for Karadas?!?! Da håper jeg Karadas bidrar kraftig selv.


Kor står det at prisen er 1 mill?
Hverkar fullstendig bak mål då han har vore gratis i minst 2 vindu dei siste par åra.


Linken min fra i natt og tidligere på tv2.
http://www.sognavis.no/lokal_sport/article7462248.ece

Situasjonen rundt Karadas har forandret seg. Han har vært solid som midtstopper for Sogndal i år og har kontrakt ut neste år. Karadas har 5,33 på VG børsen, til sammenligning har vår beste midtstopper Grønner 5,00. Jeg var negativ til å ta Karadas inn før sesongen, men av det jeg har sett av han i år er jeg mer positiv. Forutsatt at det ikke blir lenger kontrakt en ut 2015. Klarer Brann å avslutte kontrakten med konstant skadede Jonsson(noen måneder igjen av kontrakten) og erstatter han med Karadas er det et løft for stallen. Karadas vil med sin krigermentalitet bidra mye i gruppen, noe stallen mangler en del av i dag. Har ikke vært noen antydninger om at Jonssen skal ut i sommer, men skal det f.eks. tre mann inn i stallen skal vel to ut i tillegg til Soko. Jonsson peker seg ut som den første om stallen skal reduseres.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Hatleking

Korleis var situasjonen rundt Demidov igjen. Kunne han risikere å vere ute i halvanna år?

Torvanger

Du finner ikke tøffere spillere enn Karadaz, han kommer til å bidra fra dag 1 om han kommer, ikke med finspill, men med en herlig oppofrende fighterinnstilling. I tillegg er han giftig på dødballer og han kan flyttes opp når vi trenger mål i sluttminuttene.

Kagain

Jauda, jeg er begeistret for krigere selv, men jeg frykter at Karadas ikke vil holde nivået vi trenger over lengre tid. Stopperspillet som det virker Norling ønsker er mer pasningsorientert og gjerne ikke like krigersk. Jeg er også bekymret for at Karadas kan bli for krigersk og fortsette den tradisjonen Brann har startet i år med totale hjerneblødninger i forsvar. Til sist så er jeg fremdeles ikke overbevist om at å ukritisk hente inn gamle helter er så voldsomt saliggjørende. Men, kjenner jeg Brann sin flaks rett blir han vel hentet inn for over millionen og så får han seg en skade som gir han muligheten til å henge med resten av kjeksegjengen på styrkerommet. Kan bli god stemning av det.

Jose Arrogantio

Quote from: Utmedsnolken on July 07, 2014, 08:50:50 AM
Quote from: Jose Arrogantio on July 07, 2014, 00:54:18 AM
Om de har tenkt en trenerrolle for ham i noen form så blir overgangen mer forståelig.


hvor mange spillere i trenerroller trenger vi egentlig? Hassan, Jonsson og nå Azar?


Er det noen andre steder enn på forumet Jonsson er blitt lansert som trenerkandidat?

Yngve

Korleis foregår spelarlogistikken på stadda eigentleg..?

Er det RBH som går og tenkjer at han er kjekk, han vil eg ha? Eller er det etter innspel frå han som faktisk må bruka spelaren, altså Norling dei går i gang med jakta på spelarar?


Elfakiri

Quote from: osoerli on July 07, 2014, 11:29:33 AM
Quote from: huleste on July 07, 2014, 09:05:40 AM
Betale en million for Karadas?!?! Da håper jeg Karadas bidrar kraftig selv.


Kor står det at prisen er 1 mill?
Hverkar fullstendig bak mål då han har vore gratis i minst 2 vindu dei siste par åra.


Først når vi må betale penger for han er Brann interessert. Fullstendig idiotisk og typisk RBH.
I don't think you can the rules! - Mons Ivar Mjelde.

Klaus_Brann

Quote from: Lasaron on July 07, 2014, 09:14:39 AM
Jeg var meget negativ til å hente Karadas i vinter. Gammel og dårlig. Vel har han klart seg greit i Sogndal i vår, men det er typisk at det vil gå dårligere hos oss.
Men jeg er blitt mer åpen for at vi trenger typen, og vi vil i så fall få en spiller som virkelig ønsker å spille for oss, av hele sitt hjerte.


Ja, da får vi i alle fall enda en som kriger og blør for drakta, så får vi heller hente en mer spillende midtstopper hvis vi holder kontrakten.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Yngve on July 07, 2014, 16:33:43 PM
Korleis foregår spelarlogistikken på stadda eigentleg..?

Er det RBH som går og tenkjer at han er kjekk, han vil eg ha? Eller er det etter innspel frå han som faktisk må bruka spelaren, altså Norling dei går i gang med jakta på spelarar?


Jeg tipper det Norling har en finger med i spillet. Noe annet ville vært veldig rart, selv om man elsker å hate RBH.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Hatleking

Quote from: Yngve on July 07, 2014, 16:33:43 PM
Korleis foregår spelarlogistikken på stadda eigentleg..?

Er det RBH som går og tenkjer at han er kjekk, han vil eg ha? Eller er det etter innspel frå han som faktisk må bruka spelaren, altså Norling dei går i gang med jakta på spelarar?




Dersom det går dårleg, er det nok Roald som står bak. Om det går bra så er det nok Norling som er mannen.

Yngve

I så fall er eg svært overraska og skuffa over at Norling vil ha ein spelar som Karadas..

Belfort

Først og fremst forteller dette syke Karadas ryktet at Brann lider veldig av at de ikke har en speider som kan komme opp med en type spiller som står i stil med det som systemet til Norling krever. Med en backlinje som skal stå høyt, må vi for en gangs skyld få tak i en stopper som  har hurtighet ! Brann har jo i flere år nå hatt en gedigen fetish på temposvake midtforsvarere.

Corran

Er litt mer åpen for Karadas nå kontra før sesongen.
For det første mangler vi spillertypen i midtforsvar (ja vet at vi trenger mer fart mer) og når vi jager utligning så er han god å pumpe lange baller mot.
Men mest av alt er Karadas en erfaren spiller som kan vise vei for yngre spillere og som kan lage litt leven i garderoben. Han har jo litt "galskap"
Sier ikke det er en stor signering eller noe som bør koste penger, men eg kan se nytteverdien i ham
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Kagain

Joda, nytteverdi kan han nok ha, spesielt med tanke på at mannen med karriereljåen er på fornavn med hele midtforsvaret til Brann. See you soon, liksom. Men det som nok faller meg og flere andre tungt for brystet er at Brann nok en gang tuller seg til:

1. Azar har jo vært småkåt på å komme tilbake til Brann hver gang kontrakten hans har vært på vei til å gå ut. Har Brann gjort noe med det? Neida, Azar har fått lov til å trene med klubben sånn dann og vann, men intet annet. Når han først koster penger, da er Brann der. Jeg mener å huske at vi har gjort noen lignende stunt tidligere, men er ikke sikker på hvem det i så fall gjelder.

2. Nok en gammel helt til Brann? Fakiren har jo først dette året vist glimt av det som bodde i han før han reiste til utlandet. Hvor lenge før det har han vært en del av stallen til Brann? Hans Tveit er jo også blant de gamle heltene, og han har vært mildt sagt frynsete frem til de siste to kampene (om jeg forstår kampdiskusjonene rett)

3. En temposvak stopper til som også begynner å dra på årene rent spillermessig? Vi har jo Hans Tveit som kan være gammel, lokal og temposvak i midtforsvaret. Dernest har vi jo selve sjefskrøplingen selv, Jonsson, som heller ikke vil være et hurtigtog om han noensinne klarer å bli frisk nok til å være aktuell for startelleveren over en lengre periode. Mojsov er yngre en Karadas, går fort i krigen. Han er også noe svartmusket og temposvak. Grønner er yngre og har litt mer tempo enn Karadas. Han ser også ut til å bli flinkere til å krige på rett måte. Demidov må vi ikke glemme i fall han blir frisk. Heller ikke den kjappeste, men solid om han noensinne klarer å levere opp mot sitt beste igjen. Tilsist så ser det jo ut som Brann er rammet av noen form for forbannelse: henter vi inn (gamle) helter så blir de skaderammet.

4. Kriging er vel og bra, men vi har liksom hatt nok hjerneblødninger i forsvaret i år, selv fra spillere som vanligvis ikke har kriging som sin forte.

Hadde Karadas vært gratis hadde det kanskje fortonet seg noenlunde annerledes ettersom en da ikke trenger å investere like mye penger i et kort som i beste fall kan kalles usikkert. Brann har jo allerede kvittet seg med en stopper de brukte et par millioner på. Karadas har jo vært i klubben to ganger før, begge disse har endt med at Brann ikke ville satse nok på han. Er det i så fall vist å hente han inn for en tredje gang? Spesielt om han bare tenkes på som spiller, og ikke som en sportslig ressurs for støttepersonalet. Ny sportsdirektør, kanskje?

krakra

Mojsov er ikke temposvak. Både han, Grønner og Demidov har grei fart.

Kagain

Jeg tar den. Jeg brukte kanskje litt for brede penselstrøk der da. Men jeg mener fremdeles at Brann ikke trenger flere stoppere som IKKE har tempoet som sin forte.

Belfort

Quote from: krakra on July 08, 2014, 10:48:17 AM
Mojsov er ikke temposvak. Både han, Grønner og Demidov har grei fart.


Hvorfor påpeker da de fleste ekspertene at Brann er nødt til å ha inn en rask stopper, bl.a Tjernås som jeg har stor respekt for.

Lasaron

Quote from: krakra on July 08, 2014, 10:48:17 AM
Mojsov er ikke temposvak. Både han, Grønner og Demidov har grei fart.


Bra, Krakra  :)
Tren på langskudd

pidre

Quote from: krakra on July 08, 2014, 10:48:17 AM
Mojsov er ikke temposvak. Både han, Grønner og Demidov har grei fart.


Altså, temposvak er vel ikkje det samme som treg og temposterk ikkje synonymt med rask? Slik eg alltid har forstått det, utan C-kurs riktignok, er at tempo knytter seg til kor fort spelet/ballen går i laget.

Eksempelvis ein som utan framdrift bruker lang tid til mottak, somler med ballen i beina og som er sein med å passe videre, han er temposvak. Samme spelar kan altså samstundes være reinaste lyntoget.

Ein spelar som derimot eksempelvis har har godt blikk, bruker medtak, slår på ein touch, drar seg forbi ein mann, passer, beveger seg - ja han er temposterk. Samtidig kan denne spelaren være treg.
Saludar a los monos!

kabelmann

Quote from: pidre on July 08, 2014, 12:44:26 PM
Quote from: krakra on July 08, 2014, 10:48:17 AM
Mojsov er ikke temposvak. Både han, Grønner og Demidov har grei fart.


Altså, temposvak er vel ikkje det samme som treg og temposterk ikkje synonymt med rask? Slik eg alltid har forstått det, utan C-kurs riktignok, er at tempo knytter seg til kor fort spelet/ballen går i laget.

Eksempelvis ein som utan framdrift bruker lang tid til mottak, somler med ballen i beina og som er sein med å passe videre, han er temposvak. Samme spelar kan altså samstundes være reinaste lyntoget.

Ein spelar som derimot eksempelvis har har godt blikk, bruker medtak, slår på ein touch, drar seg forbi ein mann, passer, beveger seg - ja han er temposterk. Samtidig kan denne spelaren være treg.



Det er også min forståelse av det.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Hatleking

Om ein vil ha ein stoppar, så er Lædre Bjørdal, Valsvik og Tollås Nation folk me bør sjå på. Skal me hente Azar fordi han skal vere ein kortvarig tilvekst ut sesongen eller ein stoppar som forsterkar oss også på sikt? Alle desse tre kan nok vere tilgjengelege og vil styrke oss. Valsvik er også venstrefota.

krakra

Men Valsvik og Bjørdal er rimelig trege. Tollås Nation har bra fart, men han vil vel ut av landet?

Hatleking

Tollås Nation spelar jo på eit lag som ikkje akkurat imponerar for tida, så om han dreg utanlands så når han ikkje så langt vekk. Maks Danmark/Sverige pt. Hjå oss kan han få betre løn og medaljekamp neste år, samt bu i Noregs flottaste og mest lidenskapelege by.

Jose Arrogantio

Kanskje vi bør sikre årets plass før vi snakker om medaljekamp neste år?

Hatleking

Quote from: Jose Arrogantio on July 08, 2014, 14:42:14 PM
Kanskje vi bør sikre årets plass før vi snakker om medaljekamp neste år?


Hehe, det var sagt med litt glimt i auget - men som fleire har sagt så er ikkje mannskapet eit nedrykkslag verdig. Får ein samhandlinga opp og forsterkar det viktigaste kan det bli moro neste år. Men ja - me må ta denne sesongen først sjølv om eg fortsatt ikkje har tru på nedrykk.

EDIT: Gabrielsen på LSK er òg spanande.

Klaus_Brann

Quote from: pidre on July 08, 2014, 12:44:26 PM

Eksempelvis ein som utan framdrift bruker lang tid til mottak, somler med ballen i beina og som er sein med å passe videre, han er temposvak. Samme spelar kan altså samstundes være reinaste lyntoget.


Birkir er kanskje tidenes beste eksempel på akkurat dette.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

pidre

Quote from: Klaus_Brann on July 08, 2014, 19:55:26 PM
Quote from: pidre on July 08, 2014, 12:44:26 PM

Eksempelvis ein som utan framdrift bruker lang tid til mottak, somler med ballen i beina og som er sein med å passe videre, han er temposvak. Samme spelar kan altså samstundes være reinaste lyntoget.


Birkir er kanskje tidenes beste eksempel på akkurat dette.

Ja, SPOT ON.
Saludar a los monos!

roaldinho

Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

Gulløl

Brann aktuelle Simon Lundevall ser ut til snart å være klar for Elfsborg. Klubben får han gratis når denne sesongen er fullført. Synd at det ikke ble Brann, virker som en meget god spiller.

http://www.expressen.se/gt/sport/har-ar-gefle-stjarnans-val--gar-till-elfsborg/
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Belfort


Xminator

Skeptisk til hva spilleren Karadas kan tilføre oss nå. Som rollemodell og kriger derimot gir det mer mening. Det holder ikke om dette er eneste eller "beste" spiller vi får tak i.

texmiller

July 09, 2014, 13:25:26 PM #6532 Last Edit: July 09, 2014, 13:27:05 PM by texmiller
Slik som sesongen har utviklet seg tror jeg det er fornuftig å hente en type som Karadas. Han vil med sin sin rutine og krigerske spillestil kunne tilføre Brann noe. Før sesongen hadde jeg vært meget skeptisk.  Tror Karadas med sin tilstedeværelse og rutine også vil bidra til å løfte de andre unge spillerene i stallen.

krakra

Jeg er også skeptisk til Karadas, men skjønner ikke denne krisemaksimeringen enkelte bedriver. Karadas har en mentalitet og personlighet som vil være bra for oss nå. Han har også spilt bra denne sesongen og er neppe en svakere stopper enn Hanstveit.

dudo

Min personlige krisemaksimering går på prisen, dersom det er slik at vi betaler over millionen.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

July 09, 2014, 13:56:59 PM #6535 Last Edit: July 09, 2014, 14:00:56 PM by krakra
Ja, det er jeg enig i. Og den store krisen da er jo at han nærmest tryglet om å få komme hit i vinter.

Men RBH og co. har jo stålkontroll på markedet, så det var vel planlagt.

Likevel tror jeg at en fyr som Karadas kan bidra til at prestasjonen vi så mot Viking kommer mer regelmessig.

pidre

July 09, 2014, 15:11:37 PM #6536 Last Edit: July 09, 2014, 15:47:04 PM by pidre
Sogndal og Brann har ein grunnleggande forskjellig spelestil. Sjølv om Karadas har prestert ok i Sogndal i år, er det usikkert om han vil klare å gjenskape dette i SKB. Eg ser eit lite argument i fordel Karadas - og det er hans innstilling.

Men, eg forstår ikkje kvifor vi skal bruke over ein million for å hente han, og kvifor han skal oppta lønnsmidler og ein plass i troppen i årevis fremover. Vi har ein lang dårlig historie på å hente dalande stjerner til klubben, og Karadas fyller 33 i sommar - og med alderen kjem skader. Eg ser heller ikkje at han kan forbetre oss i forsvar. Er han betre enn Grønner, Mojsov, Hanstveit? (Demi og Mr 100 % Geriatrisk snakker eg ikkje om) Vi kvitter oss med unge (og lovande) stoppere - Gjesdal og Wangberg, og så skal vi kjøpe Karadas? For meg er dette uklart.

Karadas er dessutan ei kløne med ball, temposvak og treg - ein fullstendig utypisk Norling spiller, og spesielt som stoppar. Eg antar tanken er å nytter han i angrep, i rolla som Barmen hadde mot Viking. Har vanskelig å tru at det vil lukkast. Eg husker hans siste i periode i rødt, og kor hjelpelaust dårleg han var som spiss.

Når det gjeld innstilling så synes eg den er på vei oppover i spelargruppa, og kampen mot Viking gav eit klart uttrykk for det. I worsk case vil eit Karadas inntog virke mot sin hensikt.
   
Saludar a los monos!

KenHasle

Hvordan i helvete kan Brann i det hele tatt vurdere å betale(!) for å få inn Karadas? Jeg fatter det bare ikke. Mannen er gammel og har alltid vært en veldig begrenset fotballspiller, og jeg husker med skrekk og gru hvor elendig han var gjennom størstedelen av sitt forrige opphold her.

Dette bærer preg av å være en vennetjeneste, uansett er det latskap og inkompetanse fra den/de som per i dag er ansvarlige for spillerlogistikken.

Yngve

Inntil det motsette er bevist, nektar eg å tru at Norling er innvolvert i dette.

Nixon

Quote from: Yngve on July 09, 2014, 17:01:38 PM
Inntil det motsette er bevist, nektar eg å tru at Norling er innvolvert i dette.


He he, det er vel liten sjanse for at Brann henter spillere mot Norling sin vilje. Du må nok innse at selv Norling gjør ting du er uenig i!:)
Rød makt på Hansa

Lasaron

Da kan vi i så tilfelle glede oss til den evinnelige debatten om hvorvidt Karadas skal være stopper eller spiss.
Tren på langskudd

Spelaren

Quote from: Lasaron on July 09, 2014, 17:50:17 PM
Da kan vi i så tilfelle glede oss til den evinnelige debatten om hvorvidt Karadas skal være stopper eller spiss.


"midtstopper eller spiss? "

- Ja.
Gå av.

Kagain

Det er jo forholdsvis enkelt å slipper debatten om Karadas sin posisjon på banen. Sett han på benken, så kan han være keeper for alt det vedrører oss. I likhet med kjøpet av Demidov er jeg skeptisk til kjøpet av en kar som Karadas er noe videre lurt. Demidov hadde tross alt (selv med mitt skeptiske blikk) en fortid som en ledende stopper i tippeligaen og i tillegg var han ikke altfor gammel. Karadas har fartet rundt i tippeligaen og vært en tur eller to i utlandet uten at han har imponert i noen større grad, annet enn i små øyeblikk. At RBK klarte å få 15 millioner for han da han gikk til Benfica må settes på kontoen for godt trønderarbeid. De er dyktige på å skvise penger ut av kjøperne der oppe.

Etter Karadas fikk utmattelsessyndromet har han jo vært i Brann der han ikke overbeviste, reiste til Tyrkia og kom så tilbake til Norge. I Sogndal har han gjort en grei jobb; spesielt dyktig mot Brann, ellers på det jevne. Jeg tror ikke dette er en spiller som Brann kommer til å beholde så lenge. Regner med at han gis vekk etter en halv sesong. Igjen så håper jeg det samme som jeg håpte med Demidov, at han skal komme til klubben og legge alle mine dystre visjoner i grus, men jeg frykter at dette vil bli nok et bomkjøp. Det å kaste bort en million på en slik spiller føles ikke rett. De burde heller ha hentet noe annetsteds fra, men da trenger de speidere og lignende.

pidre

Quote from: Nixon on July 09, 2014, 17:32:51 PM
Quote from: Yngve on July 09, 2014, 17:01:38 PM
Inntil det motsette er bevist, nektar eg å tru at Norling er innvolvert i dette.


He he, det er vel liten sjanse for at Brann henter spillere mot Norling sin vilje. Du må nok innse at selv Norling gjør ting du er uenig i!:)


Tja, det biletet kan være nyansert...
Saludar a los monos!

Falkman

Quote from: pidre on July 09, 2014, 18:52:33 PM
Quote from: Nixon on July 09, 2014, 17:32:51 PM
Quote from: Yngve on July 09, 2014, 17:01:38 PM
Inntil det motsette er bevist, nektar eg å tru at Norling er innvolvert i dette.


He he, det er vel liten sjanse for at Brann henter spillere mot Norling sin vilje. Du må nok innse at selv Norling gjør ting du er uenig i!:)


Tja, det biletet kan være nyansert...


Nyansert?? som i at Norling  blir påprakket spillere han ikke ønsker seg??  Det høres utrolig merkelig ut i mine ører.

krakra

Ikke ønsker seg? Jeg tror Norling vet rimelig lite om Karadas og at han stoler på RBHs vurdering. Han tror jo fyren er dyktig.

Nixon

I så fall tar Norling veldig lett på å hente spillere. Noe som ikke gjør saken noe bedre i mine øyner.
Rød makt på Hansa

Klaus_Brann

Quote from: krakra on July 09, 2014, 13:56:59 PM
Ja, det er jeg enig i. Og den store krisen da er jo at han nærmest tryglet om å få komme hit i vinter.


Hmm.
Quote from: krakra on July 09, 2014, 13:56:59 PM
Karadas har en mentalitet og personlighet som vil være bra for oss nå.


Kvalitetsmessig er han nok ikke veldig interessant nå. Men krigeren og lederen Karadas er interessant.
Akkurat derfor er det absolutt ingen krise og meget forståelig at vi henter han nå og ikke gjorde det i vinter.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Falkman

Quote from: krakra on July 09, 2014, 20:21:15 PM
Ikke ønsker seg? Jeg tror Norling vet rimelig lite om Karadas og at han stoler på RBHs vurdering. Han tror jo fyren er dyktig.


Har ingen tro på at Norling  tar så lett på hente nye spillere. om han, mot enhver formodning skulle gjøre det, er det særdeles lite tillitvekkende.

pidre

Det rimer ikkje for meg at Norling er den som står bak ein eventuell Karadas overgang. Utover dette vert det spekulasjonar. Trur likevel det er litt naivt å tru at Norling bestemmer alt når det gjelder spelaroverganger, og det kan tenkast at han i dette tilfellet ikkje er i førarsetet.

I eit Norling-spelemønster der ein skal spille seg ut bakifrå, er det uvirkelig med Karadas som stoppar. Det må i så fall være som spiss han er tiltenkt ei rolle.



Saludar a los monos!

Go Up