• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

EM Norge/Sverige 2016

Started by Kjello, February 26, 2009, 17:48:10 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

NNARB

Quote from: krøvel vellevold on May 18, 2009, 15:17:28 PM
Quote from: Yngve on May 18, 2009, 13:50:10 PM
Quote from: krøvel vellevold on May 18, 2009, 09:15:22 AM
Quote from: NNARB on May 18, 2009, 08:05:05 AM
Quote from: krøvel vellevold on March 01, 2009, 00:17:45 AM
Jeg tror vi kan konkludere med at Norge/Sverige ikke vinner frem uansett. Infrastrukturen er for dårlig. Og for Norge/Sverige-søknaden vil det helt klart være lurest å droppe Vestlandet og satse fullt på de byene som ligger nærmest de svenske arrangørbyene. Det kan være Oslo, Lillestrøm, Trondheim og Fredrikstad. Det blir for langt til Bergen, og transporten over fjellet (elendig veinett, overbelastet tognett) er for dårlig. Ingen må innbille seg at det står noen ny bergensbane klar til 2016. Den vil ikke engang være påbegynt innen den tid, så logistikkproblemene vil helt klart være der. EM er et enormt sirkus, og det er ikke bare de 40000 tilskuerne som skal over fjellet. Potensialet er at sikkert 100 000 mennesker vil reise til Bergen i forbindelse med kamp. 100 000 mennesker til Bergen? Hvordan skal de få plass over fjellet? 25 000 mennesker i 10 000 biler, 50 000 mennesker i 50 tog og 25 000 mennesker i 125 fly? Det vil bli et kjempekaos!


Du er en tro kopi av bestemoren min.  Jordens undergang kan komme hvilken dag som helst.

Jada. Alltid greit å avfeie logisk tenkning med at det er dommedagsprofetier.


Problemet i desse diskusjonane her inne er at det er berre du som har dei logiske konklusjonane og alle andre har deil. Uansett.


Problemet er at det ofte bare er jeg som har regnet litt på det, mens andre bare gjetter vilt.

krøvel vellevold

Quote from: NNARB on May 19, 2009, 07:15:03 AM
Quote from: krøvel vellevold on May 18, 2009, 15:17:28 PM
Quote from: Yngve on May 18, 2009, 13:50:10 PM
Quote from: krøvel vellevold on May 18, 2009, 09:15:22 AM
Quote from: NNARB on May 18, 2009, 08:05:05 AM
Quote from: krøvel vellevold on March 01, 2009, 00:17:45 AM
Jeg tror vi kan konkludere med at Norge/Sverige ikke vinner frem uansett. Infrastrukturen er for dårlig. Og for Norge/Sverige-søknaden vil det helt klart være lurest å droppe Vestlandet og satse fullt på de byene som ligger nærmest de svenske arrangørbyene. Det kan være Oslo, Lillestrøm, Trondheim og Fredrikstad. Det blir for langt til Bergen, og transporten over fjellet (elendig veinett, overbelastet tognett) er for dårlig. Ingen må innbille seg at det står noen ny bergensbane klar til 2016. Den vil ikke engang være påbegynt innen den tid, så logistikkproblemene vil helt klart være der. EM er et enormt sirkus, og det er ikke bare de 40000 tilskuerne som skal over fjellet. Potensialet er at sikkert 100 000 mennesker vil reise til Bergen i forbindelse med kamp. 100 000 mennesker til Bergen? Hvordan skal de få plass over fjellet? 25 000 mennesker i 10 000 biler, 50 000 mennesker i 50 tog og 25 000 mennesker i 125 fly? Det vil bli et kjempekaos!


Du er en tro kopi av bestemoren min.  Jordens undergang kan komme hvilken dag som helst.

Jada. Alltid greit å avfeie logisk tenkning med at det er dommedagsprofetier.


Problemet i desse diskusjonane her inne er at det er berre du som har dei logiske konklusjonane og alle andre har deil. Uansett.


Problemet er at det ofte bare er jeg som har regnet litt på det, mens andre bare gjetter vilt.


Oj, har vi litt selvtillit eller?  Har ikke lest forumet så lenge, men det virker jo ikke akkurat som om du har hatt fast adresse i Realfagbygget.
Selv har jeg så stor tillit til ledelsen i Brann at jeg er overbevist om at de ikke går inn i et opplegg som er skadelig for klubbens fremtid.  Tror faktisk de har bedre statistikk og regneferdigheter enn Krøvel.
Jeg mener vi skal vent og se hva som kommer på bordet før vi kommer med våre ”matematiske” dommedagsprofier  eller rakker ned på alle som viser engasjement med å slå dem i hodet med kunnskaper som man er alene om å tro at man har.



Hva preiker du om?

Først kritiserer du meg for å ha lagt frem tall på hvor vanskelig det kan bli med logistikken. Nå var plutselig poenget ditt at Brann neppe går inn i et opplegg som er skadelig for klubbens fremtid. Hva har det med logistikken mellom Bergen og de andre EM-byene å gjøre?

Kan du komme med tall matematikkheltene på Realfagbygget har lagt frem, som beviser at dette lar seg enkelt gjennomføre?

Foreøbig er jo EM i Bergen en fantasi. Konkrete forslag til hvordan dette skal gjennomføres i praksis, har jeg ennå ikke sett. Det nærmeste var vel den profesjonelle utregningen på hvor mange sengeplasser man trengte, og hvor mange som manglet. Og selv om man tok i bruk all verdens kreative løsninger som at mange hytteeiere og huseiere skulle leie ut hyttene/husene sine til vilt fremmede fotballsupportere, bygge mange nye hoteller, leie inn cruiseskip osv., så manglet det likevel sengeplass til halvparten...
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

May 19, 2009, 09:30:03 AM #152 Last Edit: May 19, 2009, 09:33:04 AM by krøvel vellevold
For å følge opp: Dette var noen tall Kjello hadde funnet ett eller annet sted, regnet ut av folk som liksom skal ha peiling på dette:

Sitat Kjellos innlegg:

"Ved scenario 1 regner NFF med at det på ett tidspunkt vil være behov for overnatting til 124 000 tilreisende i Bergen. Dog skal det sies at man da beserer seg på at Bergen skal ha tre kamper på tre dager hvor den i midten er Norge - England.
Ved scenario 2 regner NFF med at det på ett tidspunkt vil være behov for overnatting til 93 000 tilreisende.

Dette løses slik.
Alle hotellrom innenfor 75 km fra stadion. Pr 2007 har Bergen 4 758 hotellrom innenfor 75 km fra stadion.
3220 eller 1680 rom reserveres av UEFA avhengig av størrelse på stadion. Førstnevnte ved scenario 1 og sistnevnte ved scenario 2.
Det gir 1538 eller 3078 hotellrom tilgjenglig til øvrige tilreisende.

Man regner med at det vil bo 1,5 person på hvert av de romene UEFA krever. Altså 4 830 ved scenario 1 og 2 520 scenario 2.
På de resterende hotellromene regner man med at det vil bo 2 personer pr rom. Altså enten 3 076 eller 6 156.

Det betyr at 116 094 må ha alternativ overnatting ved scenario 1, og 84 324 ved scenario 2.

Dette vil man løse slik.
20% økning i sengeplasser på hotell frem til 2016, 1903 personer.
Cruiseskip, 5000 personer.
Medielandsby, 1500 personer ved scenario 1, 750 personer ved scenario 2.
Hoteller utenfor 75 km, 5 561 personer.
10% av alle hytter i fylket gitt 6 sengeplasser i hver hytte, 18 203 personer.
Privat utleie (5% av folketall i kommunen), 12 500 personer.
100% av studentboligene, 3 350 personer.
Skoler (Antall elever i grunnskolen*0,33), 10 150 personer.

Det betyr at Bergen mangler overnatting for 51 926 personer ved scenario 1 og 20 906 ved scenario 2."


Og her er noen godbiter:

"Hoteller utenfor 75 km: 5561 personer". Jeg er gjerne ikke utdannet på realfagbygget, så jeg har nok ikke peiling. Men HVOR? Er det på Voss og på Leirvik vi snakker om her? Tviler på at "hoteller utenfor 75 km" har like stor total kapasitet som alle hotellene i Bergen. Med mindre "utenfor 75 km" også inkluderer Oslo og Stavanger.

"10 % av alle hytter i fylket x 6 personer". For det første: Vil virkelig 10 % av alle hytteeiere leie ut hyttene sine til vilt fremmede personer? Ja, kanskje. Vil de kunne huse i snitt 6 personer. Tvilsomt. Vil folk virkelig bo i Myrkdalen, i Stølsheimen, på Bømlo, osv når de skal se kamp i Bergen? Neppe. Men jeg er ikke utdannet innen dette, så jeg tar nok mest sannsynlig feil.

"Privat utleie: 5 % av folketall i kommunen". Her har de jo for det første glemt å ta med nabokommunene som jo også burde ha utleiepotensial. Men uansett: 5 % av innbyggertall, som altså er 12500? Tja.  I Bergen er det 124 000 privathusholdninger. Da må f.eks. 3 %  av byens husholdninger leie ut til i snitt 3,4 personer hver. Er det sannsynlig at 3 % av byens husholdninger vil leie ut i det hele tatt til vilt fremmede fotballsupportere? Har i det hele tatt 3 % av byens husholdninger egne rom passende for utleie som står tomme? Vil man virkelig innkvartere i snitt 3,4 pers pr utleierom? Det er vel strengt tatt bare de 34000 enebolig-husholdningene som vil ha mulighet til å leie ut. Da må plutselig 10 % av disse være villig til å leie ut til 3-4 personer. Joda, jeg syns jeg ser 10 % av de fine familiene i Fana og på Kalfaret leie ut kjellerrom til fotballfans fra Kroatia, England og Tyrkia... Men jeg er jo ikke utdannet på Realfagbygget, så jeg har ikke peiling.

Og då det aller beste: LIKEVEL mangler det overnatting for 20906 - 51926 personer. Disse kan sikkert sove i Byparken.

Uansett: Man må gjerne briefe med at man er utdannet der og der og har kjempegod peiling på all verdens matematiske formler. Men disse teoretiske geniene tar gjerne ikke med i betraktningen hva som er praktisk gjennomførbart. Man kan gjerne si at "overnattingsproblemet ordner vi med at 90 % sover i gymsaler rundt om, for det er det plass til". Men hva hvis bare 10 % ønsker å bo slik? Nytter ikke å tilby folk campingplasser og hytter i Modalen, hvis de aller fleste ønsker å bo på hotell.

All verdens avanserte matematiske formler og utdannelse: Ofte er sunn fornuft og enkel sannsynlighetsberegning nok til å verifisere om teoriene holder mål. 

Men NNARB har kanskje svaret på hvor 84000 -116000 mennesker skal bo i bergensområdet?
Legg ned hele klubben!

Kjello

May 19, 2009, 10:35:38 AM #153 Last Edit: May 19, 2009, 10:39:16 AM by Kjello
Krøvel, transport er ikke et problem. Transporten vil hovedsaklig befinne seg mellom Norge og utlandet. Erfaringer viser at dersom et lag ikke har flere kamper i samme by så reiser 2/3 hjem mens 1/3 reiser til neste by. Dersom et lag har flere kamper igjen i samme by så blir 4/6 igjen i byen, 1/6 reiser hjem og 1/6 reiser av underlige årsaker til tredje by. Norges hovedproblem er og blir overnatting. Og der er NFFs rapport lite grundig. Og når de forskjellige EM-komiteene får levert sine konsepter til NFF vil man i større grad kunne avgjøre om dette lar seg gjøre eller ikke.

Og det er mulig at du ikke er positiv til å la fremmede overnatte i hus og hytte, men undersøkelser i forbindelse med OL-søknadene til Oslo, Trondheim og Tromsø viste at 27% var positiv til å leie ut hytte, mens hele 53% var positiv til å leie ut hjemme hos seg selv. Det er langt over 10% av antallet hytter i fylket og 5% av folketallet. Nå er man nok litt mere spektiske til fulle gale fotballsupportere enn man er rolige skientusiaster. Men som sagt er det opp til de forskjellige EM-komiteene å utbedre troverdige konsepter. Personlig mener jeg man bør sette grenser ved en time, en og halv time og to timers reise til og fra stadion. 60% innenfor en time fra stadion, 30% innenfor en og halv time fra stadion, og 10 % innenfor to timer fra stadion. For Trondheims del vil hvertfall det bety langt større kapasitet enn det NFFs rapport sier.

NFFs rapporter finner du her:
Overnatting
Transport

krøvel vellevold

Vittig det du påpeker om at disse såkalte ekspertene leverer fra seg prognoser som er så mangelfulle og med åpenbare feil. Tydelig at det er et utbredt problem at slike teoretikere med kjempeutdannelse overhodet ikke klarer å overføre sine teorier til det praktiske liv. De sitter der med sine fantastiske og avanserte formler som sikkert en eller annen amerikaner har utarbeidet, og så tror de at de dermed kan alt. Sannsynlighetsberegning og logisk tankegang er det verre med. For det stod det ingenting om i boken...

Og hva er dette greiene om at 53 % var villige til å leie ut hos seg selv? Den tror jeg virkelig ikke på! Det kommer selvsagt an på hvordan spørsmålet ble stilt. Men man kan vel trygt slå fast at 53 % av befolkningen så definitivt ikke ville gjort det om de måtte gi et bindende ja eller nei. Syns det virker helt hinsides det tallet du kommer med. Man skal ha plass til det, og man skal ha lyst til det. Hvem har plass hjemme til å ha tre-fire personer boende hos seg? Og ikke minst: Hvem har LYST til å ha vilt fremmede boende hos seg? Men som du sier: Det er nok forskjell på å ha skientusiaster boende, og det å ha fotballsupportere boende. 
Legg ned hele klubben!

dudo

Jeg har lyst. Jeg pakker lett sakene mine og flytter hjem på gutterommet under EM. Selvsagt mot en avsindig leie.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Ferguson

Quote from: dudo on May 19, 2009, 12:12:12 PM
Jeg har lyst. Jeg pakker lett sakene mine og flytter hjem på gutterommet under EM. Selvsagt mot en avsindig leie.


Du klarer fint å leie ut leiligheten din for mellom 2000 - 6000 kr per natt under EM(kommer an på standarden) . Ser vi på oljemessen i Stavanger leier folk ut leilighetene sine for over 10 000 kr natten, flytter inn til en kompis de dagene og deler inntekten 50/50. Skal dog sies at under oljemessen så er det bedrifter som leier og ikke forbrukere.
"History will be kind to me for I intend to write it."
Sir Winston Churchill

" Ekte menn har skjegg" Sitat David Nielsen

dudo

Vi snakker nok minst 6000, for å si det sånn. ;-)
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Ferguson

Quote from: dudo on May 19, 2009, 15:49:39 PM
Vi snakker nok minst 6000, for å si det sånn. ;-)


Det gjør vi nok. Tenkte bare litt forsiktig :)
"History will be kind to me for I intend to write it."
Sir Winston Churchill

" Ekte menn har skjegg" Sitat David Nielsen

Klaus_Brann

http://www.dagbladet.no/2009/05/19/nyheter/miljo/innenriks/samferdsel/tog/6297108/

Om dette hadde blitt en realitet stiller vi sterkere en gang i fremtiden.
Hadde vært genialt, og mange fler hadde reist på bortekamper når reisetidene blir kortet ned så mye.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

dudo

Elsker Deutsche Bahn for det der. Jeg vil toge i 300!
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krøvel vellevold

Quote from: Klaus_Brann on May 19, 2009, 17:28:59 PM
http://www.dagbladet.no/2009/05/19/nyheter/miljo/innenriks/samferdsel/tog/6297108/

Om dette hadde blitt en realitet stiller vi sterkere en gang i fremtiden.
Hadde vært genialt, og mange fler hadde reist på bortekamper når reisetidene blir kortet ned så mye.


Sorry altså, men så treigt som ting går her i landet, kan jeg nesten garantere at vi ikke har dette på plass innen år 2020. Kanskje vi har fått en avgjørelse innen 2020, men da vil jo sikkert nettet tidligst stå klart i 2035.

Men fy faen så greit det hadde blitt å reise på bortekamper.
Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Quote from: krøvel vellevold on May 19, 2009, 19:09:13 PM
Quote from: Klaus_Brann on May 19, 2009, 17:28:59 PM
http://www.dagbladet.no/2009/05/19/nyheter/miljo/innenriks/samferdsel/tog/6297108/

Om dette hadde blitt en realitet stiller vi sterkere en gang i fremtiden.
Hadde vært genialt, og mange fler hadde reist på bortekamper når reisetidene blir kortet ned så mye.


Sorry altså, men så treigt som ting går her i landet, kan jeg nesten garantere at vi ikke har dette på plass innen år 2020. Kanskje vi har fått en avgjørelse innen 2020, men da vil jo sikkert nettet tidligst stå klart i 2035.

Men fy faen så greit det hadde blitt å reise på bortekamper.


Jeg er tvilsom til det selv, 2035 er kanskje litt drøyt, men en mellomting kan fort skje, det hadde virkelig blitt en lettelse. Tenk deg tur-retur Oslo på litt over 5 timer, ai ai.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

Quote from: Klaus_Brann on May 19, 2009, 20:20:53 PM
Quote from: krøvel vellevold on May 19, 2009, 19:09:13 PM
Quote from: Klaus_Brann on May 19, 2009, 17:28:59 PM
http://www.dagbladet.no/2009/05/19/nyheter/miljo/innenriks/samferdsel/tog/6297108/

Om dette hadde blitt en realitet stiller vi sterkere en gang i fremtiden.
Hadde vært genialt, og mange fler hadde reist på bortekamper når reisetidene blir kortet ned så mye.


Sorry altså, men så treigt som ting går her i landet, kan jeg nesten garantere at vi ikke har dette på plass innen år 2020. Kanskje vi har fått en avgjørelse innen 2020, men da vil jo sikkert nettet tidligst stå klart i 2035.

Men fy faen så greit det hadde blitt å reise på bortekamper.


Jeg er tvilsom til det selv, 2035 er kanskje litt drøyt, men en mellomting kan fort skje, det hadde virkelig blitt en lettelse. Tenk deg tur-retur Oslo på litt over 5 timer, ai ai.



Hvorfor skal man reise t/r Oslo på 5 timer da? Greit nok at det er ingenting å gjøre i Oslo, men da blir jo reisen litt bortkastet...

Men det er jo bare å drømme seg vekk:

Avg. Bergen kl. 1400, ank. Oslo S kl. 1630, VIF - Brann kl. 1800, kampslutt kl. 1950, avg. Oslo kl. 2100, ank. Bergen kl. 2330. Det hadde vært noe! Slutt på å bruke et helt døgn på å reise på kampene i Oslo.
Legg ned hele klubben!

Markmus

Quote from: krøvel vellevold on May 19, 2009, 09:30:03 AM
Alle hotellrom innenfor 75 km fra stadion. Pr 2007 har Bergen 4 758 hotellrom innenfor 75 km fra stadion.


I følge VG har Bergen en hotellkapasitet på ca. 7700 senger.

http://www.vg.no/musikk/grand-prix/artikkel.php?artid=563134
Ka du ve?

dudo

Quote from: krøvel vellevold on May 19, 2009, 21:07:24 PMHvorfor skal man reise t/r Oslo på 5 timer da?


Hente narkotika, vel!
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

kabelmann

Quote from: Markmus on May 19, 2009, 21:34:49 PM
Quote from: krøvel vellevold on May 19, 2009, 09:30:03 AM
Alle hotellrom innenfor 75 km fra stadion. Pr 2007 har Bergen 4 758 hotellrom innenfor 75 km fra stadion.


I følge VG har Bergen en hotellkapasitet på ca. 7700 senger.

http://www.vg.no/musikk/grand-prix/artikkel.php?artid=563134

Hva blander de i melken oppe i Tromsø? Mange togturer til Oslo sammen med dudo i det siste?

Quote- Vi har ikke en hall som tar 10000 mennesker, men det er sannsynligvis bare en ingeniøroppgave å legge et tak over Alfheim stadion, og vips så har vi 10000-12000 mennesker inne, sier Tromsøs ordfører Arild Hausberg til NRK.


Jepp. Vips.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Klaus_Brann

Quote from: krøvel vellevold on May 19, 2009, 21:07:24 PM
Quote from: Klaus_Brann on May 19, 2009, 20:20:53 PM
Quote from: krøvel vellevold on May 19, 2009, 19:09:13 PM
Quote from: Klaus_Brann on May 19, 2009, 17:28:59 PM
http://www.dagbladet.no/2009/05/19/nyheter/miljo/innenriks/samferdsel/tog/6297108/

Om dette hadde blitt en realitet stiller vi sterkere en gang i fremtiden.
Hadde vært genialt, og mange fler hadde reist på bortekamper når reisetidene blir kortet ned så mye.


Sorry altså, men så treigt som ting går her i landet, kan jeg nesten garantere at vi ikke har dette på plass innen år 2020. Kanskje vi har fått en avgjørelse innen 2020, men da vil jo sikkert nettet tidligst stå klart i 2035.

Men fy faen så greit det hadde blitt å reise på bortekamper.


Jeg er tvilsom til det selv, 2035 er kanskje litt drøyt, men en mellomting kan fort skje, det hadde virkelig blitt en lettelse. Tenk deg tur-retur Oslo på litt over 5 timer, ai ai.



Hvorfor skal man reise t/r Oslo på 5 timer da? Greit nok at det er ingenting å gjøre i Oslo, men da blir jo reisen litt bortkastet...

Men det er jo bare å drømme seg vekk:

Avg. Bergen kl. 1400, ank. Oslo S kl. 1630, VIF - Brann kl. 1800, kampslutt kl. 1950, avg. Oslo kl. 2100, ank. Bergen kl. 2330. Det hadde vært noe! Slutt på å bruke et helt døgn på å reise på kampene i Oslo.
[/quote
Quote from: krøvel vellevold on May 19, 2009, 21:07:24 PM
Quote from: Klaus_Brann on May 19, 2009, 20:20:53 PM
Quote from: krøvel vellevold on May 19, 2009, 19:09:13 PM
Quote from: Klaus_Brann on May 19, 2009, 17:28:59 PM
http://www.dagbladet.no/2009/05/19/nyheter/miljo/innenriks/samferdsel/tog/6297108/

Om dette hadde blitt en realitet stiller vi sterkere en gang i fremtiden.
Hadde vært genialt, og mange fler hadde reist på bortekamper når reisetidene blir kortet ned så mye.


Sorry altså, men så treigt som ting går her i landet, kan jeg nesten garantere at vi ikke har dette på plass innen år 2020. Kanskje vi har fått en avgjørelse innen 2020, men da vil jo sikkert nettet tidligst stå klart i 2035.

Men fy faen så greit det hadde blitt å reise på bortekamper.


Jeg er tvilsom til det selv, 2035 er kanskje litt drøyt, men en mellomting kan fort skje, det hadde virkelig blitt en lettelse. Tenk deg tur-retur Oslo på litt over 5 timer, ai ai.



Hvorfor skal man reise t/r Oslo på 5 timer da? Greit nok at det er ingenting å gjøre i Oslo, men da blir jo reisen litt bortkastet...

Men det er jo bare å drømme seg vekk:

Avg. Bergen kl. 1400, ank. Oslo S kl. 1630, VIF - Brann kl. 1800, kampslutt kl. 1950, avg. Oslo kl. 2100, ank. Bergen kl. 2330. Det hadde vært noe! Slutt på å bruke et helt døgn på å reise på kampene i Oslo.


Du svarer så fint på hvorfor selv, mens dudo supplerer med andre gode grunner.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

benny

Quote from: Kjello on May 19, 2009, 10:35:38 AM
Men de er fulle av hull og virker amatørmessig.


Skulle tro disse rapportene fra NFF var noe to sommervikarer hadde mekket sammen. Det mest fornuftige som kom frem av den var at Bodø var lite egnet.

krøvel vellevold

Quote from: Markmus on May 19, 2009, 21:34:49 PM
Quote from: krøvel vellevold on May 19, 2009, 09:30:03 AM
Alle hotellrom innenfor 75 km fra stadion. Pr 2007 har Bergen 4 758 hotellrom innenfor 75 km fra stadion.


I følge VG har Bergen en hotellkapasitet på ca. 7700 senger.

http://www.vg.no/musikk/grand-prix/artikkel.php?artid=563134


Det du siterer meg på, er jo ikke noe jeg har skrevet. Derimot er det noe jeg har sitert Kjello på. Bare så det er presisert.

For det andre, så er det forskjell på hotellROM og hotellSENGER.
Legg ned hele klubben!

Markmus

Quote from: krøvel vellevold on May 19, 2009, 22:59:53 PM
Quote from: Markmus on May 19, 2009, 21:34:49 PM
Quote from: krøvel vellevold on May 19, 2009, 09:30:03 AM
Alle hotellrom innenfor 75 km fra stadion. Pr 2007 har Bergen 4 758 hotellrom innenfor 75 km fra stadion.


I følge VG har Bergen en hotellkapasitet på ca. 7700 senger.

http://www.vg.no/musikk/grand-prix/artikkel.php?artid=563134


Det du siterer meg på, er jo ikke noe jeg har skrevet. Derimot er det noe jeg har sitert Kjello på. Bare så det er presisert.

For det andre, så er det forskjell på hotellROM og hotellSENGER.



Jeg vet, men jeg var lat nok til å drite i akkurat det :P
Ka du ve?

Xminator

Quote"Hoteller utenfor 75 km: 5561 personer". Jeg er gjerne ikke utdannet på realfagbygget, så jeg har nok ikke peiling. Men HVOR? Er det på Voss og på Leirvik vi snakker om her? Tviler på at "hoteller utenfor 75 km" har like stor total kapasitet som alle hotellene i Bergen. Med mindre "utenfor 75 km" også inkluderer Oslo og Stavanger.


Flere hotellrom utenfor Bergens grenser enn innenfor? Slår vi ringen rund Voss er ikke det umulig. I følge denne siden er noen og 60 av 87 hoteller i Hordaland utenfor Bergen kommune.

Ellers må du se muligheter Krøvel og ikke bare lete etter begrensninger...
Quote from: dudo on May 19, 2009, 17:43:38 PM
Elsker Deutsche Bahn for det der. Jeg vil toge i 300!


Ja ikke sant... Nå har nok Krøvel rett i at 7 år er i knappeste laget for å ferdigstille en slik ingeniørbragd, men jeg kjenner jeg blir forbannet av rævside politikere, være seg til høyre eller venstre, som ikke kan bruke surt tjente skattekroner og oljefond til noe annet enn 5% lønnsøkning til trygdesnylterene. Ett høyhastighetsnett som skissert ville vært ett syvmilssteg for norsk samferdsel. Det eneste jeg har å utsette på linjetrekkingen til Dagbladet er at de ikke inkluderer en strek fra Bergen til Møre&Romsdal.

Spelaren

Quote
Quote
Quote
Quote
Quote
Quote
Quote
Quote
Går

det

an

å

droppe

den

jækla

quotingen?


Me følger med og klarer å lese tidlegare innlegg i tråden. Quotefesten gjer vondt i augene mine, ihvertfall. Og NNARB, det er ingen som tvinger deg til å vise normal folkeskikk, men det å først angripe person og ikkje ball for full musikk for deretter å oppfordre ein viss person om å jekke seg ned er litt ute av vater.

Diskusjonen bør rettes mot sak.
Gå av.

krøvel vellevold

Quote from: NNARB on May 20, 2009, 07:46:00 AM
Quote from: krøvel vellevold on May 19, 2009, 08:19:23 AM
Quote from: NNARB on May 19, 2009, 07:15:03 AM
Quote from: krøvel vellevold on May 18, 2009, 15:17:28 PM
Quote from: Yngve on May 18, 2009, 13:50:10 PM
Quote from: krøvel vellevold on May 18, 2009, 09:15:22 AM
Quote from: NNARB on May 18, 2009, 08:05:05 AM
Quote from: krøvel vellevold on March 01, 2009, 00:17:45 AM
Jeg tror vi kan konkludere med at Norge/Sverige ikke vinner frem uansett. Infrastrukturen er for dårlig. Og for Norge/Sverige-søknaden vil det helt klart være lurest å droppe Vestlandet og satse fullt på de byene som ligger nærmest de svenske arrangørbyene. Det kan være Oslo, Lillestrøm, Trondheim og Fredrikstad. Det blir for langt til Bergen, og transporten over fjellet (elendig veinett, overbelastet tognett) er for dårlig. Ingen må innbille seg at det står noen ny bergensbane klar til 2016. Den vil ikke engang være påbegynt innen den tid, så logistikkproblemene vil helt klart være der. EM er et enormt sirkus, og det er ikke bare de 40000 tilskuerne som skal over fjellet. Potensialet er at sikkert 100 000 mennesker vil reise til Bergen i forbindelse med kamp. 100 000 mennesker til Bergen? Hvordan skal de få plass over fjellet? 25 000 mennesker i 10 000 biler, 50 000 mennesker i 50 tog og 25 000 mennesker i 125 fly? Det vil bli et kjempekaos!


Du er en tro kopi av bestemoren min.  Jordens undergang kan komme hvilken dag som helst.

Jada. Alltid greit å avfeie logisk tenkning med at det er dommedagsprofetier.


Problemet i desse diskusjonane her inne er at det er berre du som har dei logiske konklusjonane og alle andre har deil. Uansett.


Problemet er at det ofte bare er jeg som har regnet litt på det, mens andre bare gjetter vilt.


Oj, har vi litt selvtillit eller?  Har ikke lest forumet så lenge, men det virker jo ikke akkurat som om du har hatt fast adresse i Realfagbygget.
Selv har jeg så stor tillit til ledelsen i Brann at jeg er overbevist om at de ikke går inn i et opplegg som er skadelig for klubbens fremtid.  Tror faktisk de har bedre statistikk og regneferdigheter enn Krøvel.
Jeg mener vi skal vent og se hva som kommer på bordet før vi kommer med våre ”matematiske” dommedagsprofier  eller rakker ned på alle som viser engasjement med å slå dem i hodet med kunnskaper som man er alene om å tro at man har.



Hva preiker du om?

Først kritiserer du meg for å ha lagt frem tall på hvor vanskelig det kan bli med logistikken. Nå var plutselig poenget ditt at Brann neppe går inn i et opplegg som er skadelig for klubbens fremtid. Hva har det med logistikken mellom Bergen og de andre EM-byene å gjøre?

Kan du komme med tall matematikkheltene på Realfagbygget har lagt frem, som beviser at dette lar seg enkelt gjennomføre?

Foreøbig er jo EM i Bergen en fantasi. Konkrete forslag til hvordan dette skal gjennomføres i praksis, har jeg ennå ikke sett. Det nærmeste var vel den profesjonelle utregningen på hvor mange sengeplasser man trengte, og hvor mange som manglet. Og selv om man tok i bruk all verdens kreative løsninger som at mange hytteeiere og huseiere skulle leie ut hyttene/husene sine til vilt fremmede fotballsupportere, bygge mange nye hoteller, leie inn cruiseskip osv., så manglet det likevel sengeplass til halvparten...



Hadde du vært lesekyndig hadde du sikkert fått med deg at fotballforbundene i Norge og Sverige har gitt UEFA skriftlig beskjed om at de vil betraktes som søkere.  Det at de har utvist en slik frekkhet uten å konferere med matematikk og statistikkgeniet Vellevold er jo bare å beklage, men jeg er helt sikker på at de vil rette på dette før den endelige søknaden sendes.

Det faktum at du vet hva som er best for Brann når det gjelder nytt/gammelt/utbygget stadion er i og for seg greit, vi supportere har nå en gang den retten.  Litt mer latterlig blit det når du opphøyer deg selv til Samferdselsminister i Kongeriket Norge.  Jeg våger den påstanden at du her ikke har peiling og at hobbyregnestykkene dine er mindre verdt enn null. 

Grunnen til at jeg tar denne feiden med deg er helt sikkert at jeg er helt ny her på forumet, ihvertfall når det gjelder innlegg og derfor ikke har den samme respekten for deg som mange andre.  Det virker som du har en menighet her inne som er dødsens imponert over regneferdighetene dine, men det er beklageligvis ikke jeg.  Jeg stiller også store spørsmål ved dine sosiale ferdigheter.  En person som kan få seg til å skrive følgende i fullt alvor; Problemet er at det ofte bare er jeg som har regnet litt på det, mens andre bare gjetter vilt., må ha et selvbilde som er helt hinsides.

Med all respekt Vellevold, du fremstår ikke som en av de smarteste her inne, selv om det er god underholdning du kommer med.  Jekk deg ned syv hakk.  Det kan jo være at innimellom finnes det en her på forumet som er smartere enn deg.  Til og med i fotballforbundet kan det være folk som vet noe om logistikk som ikke du vet.



Snakk om å kaste stein i glasshus. Jeg har foretatt et regnestykke ut fra logisk tankegang. Så kommer du med en motargument som handler om at dette minner om noe bestemoren din kunne sagt. Javel, men vis meg tallene som beviser at jeg tar feil! Gjør din egen beregning, eller vis til noen med realfagutdannelse. Du hevder at mine tall er helt på jordet, uten en gang har gjort et forsøk på å bevise at det er på jordet. Man trenger faktisk ikke realfagutdannelse for å vite at to pluss to er fire. Det går faktisk an å tenke selv og gjøre sine egne resonnementer her i verden. Hvis ikke, så kan vi jo bare slutte å diskutere ting fordi f.eks. "treneren er ansatt i jobben, så han vet nok mye bedre enn oss andre som derfor bør holde kjeft", "politikerne har alltid rett, siden de tross alt har dette som yrke". Du kommer ikke med noen motbeviser, men bare en flåsete kommentar. At jeg svarte deg flåsete tilbake, ble visstnok for mye for deg. Da er jeg plutselig sosialt uintelligent, mindre smart, kan ikke lese, osv. Vil faktisk påstå at en person som sender en flåsete kommentar - men ikke tolererer å få en tilsvarende tilbake, er nettopp sosialt uintelligent. For øvrig påstår jeg ikke at mitt regnestykke er riktig. Men som sagt: Man trenger ikke realfagutdannelse for å vite at to pluss to er fire.

NFF og Sveriges Fotballforbund har søkt om EM, men de har åpenbart ikke gjort noen hjemmelekse i forkant. De har jo, som Kjellos tidligere innlegg viser, åpenbart kontaktet dine matematikk-venner på Realfagbygget. Og hva kom disse frem til? Jo, nøyaktig det samme som meg. De fant nemlig ut at det ville mangle overnatting for inntil 50000 mennesker bare i Bergen. LIKEVEL skal de søke... Var ikke det rart?

Uansett: Disse matematikk-geniene som kan all verdens formler, har jo likevel (som Kjello påpeker) helt åpenbare mangler i regnestykkene sine. De er gjerne veldig flinke på papiret disse folkene. Men å overføre det til praksis, er gjerne ikke like lett for dem.
Legg ned hele klubben!

abe78

Så la meg oppsummere. En hel haug her inne er negative til et eventuelt EM i Bergen pga av at dere tror vi vil mangle overnattingsmuligheter..?

Under VM i Tyskland sov veldig mange i provisoriske leire på skoler og i store haller. En kan aldri forvente at man kan dekke behovet med hotel og pensjonater.
.og husk!

Kjello

Quote from: abe78 on May 20, 2009, 14:42:40 PM
Under VM i Tyskland sov veldig mange i provisoriske leire på skoler og i store haller. En kan aldri forvente at man kan dekke behovet med hotel og pensjonater.
Disse formene for overnatting er allerede tatt med i regnestykket. Men de er ikke mere nøye enn antall elever i grunnskolen * 0,33.

krøvel vellevold

Quote from: abe78 on May 20, 2009, 14:42:40 PM
Så la meg oppsummere. En hel haug her inne er negative til et eventuelt EM i Bergen pga av at dere tror vi vil mangle overnattingsmuligheter..?

Under VM i Tyskland sov veldig mange i provisoriske leire på skoler og i store haller. En kan aldri forvente at man kan dekke behovet med hotel og pensjonater.


Jeg er negativ fordi det etter alle solemerker vil gi oss et nytt og altfor stort stadion langt faen ute på landet.
Legg ned hele klubben!

benny

Quote from: krøvel vellevold on May 20, 2009, 15:57:04 PM
Jeg er negativ fordi det etter alle solemerker vil gi oss et nytt og altfor stort stadion langt faen ute på landet.


Hva om det gir oss en topp moderne stadion ved Store Lungegårdene da? Skjønner ikke hvorfor politikerne skulle hindre litt mer utfylling i vannet. Bergen sentrum trenger mer areal og en sentrumsnær stadion/arena.  Vi får vel se hvilke områder de som bestemmer ser for seg.

Klaus_Brann

Det skal nok litt mer enn litt mer utfylling i vannet for at det skal bygges nytt stadion der.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

Quote from: NNARB on May 21, 2009, 07:07:12 AM

Jeg sier overhodet ikke at mine regnestykker er de riktige. Men man trenger som sagt ikke realfag-utdannelse for å kunne tenke logisk og gjøre sine resonnementer.

Du brukte som argument at NFF neppe kastet seg ut i et arrangement uten å ha dekning for logistikken. Javel, men les Kjellos innlegg (og linker) om hvilke regnestykker man har kommet frem til angående en ting som overnatting. Der har man, til tross for at man har tatt kreative løsninger i bruk - og tatt høyde for nybygging o.l. , likevel kommet frem til at det vil være en stor manko på overnattingssteder. Dette affiserer ikke NFF. De skal søke likevel, og bare håper på at det skal ordne seg med overnatting til alle. Denne rapporten tar heller ikke hensyn til den praktiske gjennomførbarheten - bare teorien.  For å illustrere med noen banale eksepmpler, satt litt på spissen:

Det er lett å fremlegge en rapport der man sier: "Overnatting for 100 000 er enkelt å få til: Bare 10000 kan bo på hotell i Bergen, men det er jo 50 000 hytteplasser til utleie i Lærdal, og så har vi plass til 40 000 på en campingplass på Bømlo." Javel, men hva hvis 90 % av de tilreisende vil bo på hotell i Bergen - ikke på en campingplass mange timer unna? Nytter ikke å legge frem at nøyaktig så og så mange skal overnatte slik og slik eller der og der, hvis ikke etterspørselen tilsvarer tilbudet. Dette er en klar svakhet ved slike rapporter. De tar bare hensyn til teori - ikke praksis.

Et annet eksempel kan være at man sier at f.eks. 30 000 skal bo privat, og det ordner man lett ved at 5000 utleiere leier ut til i snitt 6 personer hver. Og kanskje er det også 30000 som vil bo privat hos noen også. Men hva hvis man bare finner 2500 som vil leie ut? Og det er jo heller ikke gitt at det er seks personer i snitt som kommer til å bo i hver utleieleilighet. Hva hvis det er en sterk overvekt av familier på 2-3 personer det leies ut til? Da kan snittet fort bli mye lavere enn seks. Og da kan det reelle regnestykket bli 2500 x 4 = 10000 i utleieboliger, i stedet for 5000 x 6 = 30000. Skal man da tvinge folk til å bo 12 og 12 sammen i leilighetene for å likevel komme opp i 30000? Med andre ord: Det er ikke bare å si at x+y=100% og problemet er løst.

Når det gjelder Lillehammer-OL, så er uansett logistikken mellom Lillehammer og Oslo VELDIG mye enklere og bedre enn mellom Bergen og Oslo. Det er i det minste tofelts vei hele veien, og det er ingen svingete og smale fjelloverganger. Og så må du se på hvor mange mennesker som skal flytte på seg samtidig. Lillehammer-OL var et arrangement der folk reiste til og fra på forskjellige tidspunkt. Og de aller fleste tilskuerne er nordmenn. Tross alt bor det jo 1-2 millioner mennesker innenfor noen timers kjøring. Veldig mange tilskuere trengte derfor ikke annen innlosjering enn sitt eget hjem. Et fotball-EM er sterkt konsentrert rundt noen få kamper i hver by. Veldig mange mennesker skal til/fra byen på veldig kort tid før og etter hver kamp. Plutselig skal mange titusen mennesker i samme retning samtidig. Og de aller fleste menneskene er utenlandske fans, som naturlig nok ikke kan bo i sitt eget hus.

Forresten komisk at du ber meg jekke meg ned, mens du følger fint opp med å fortelle at jeg ikke er blant de smarteste her inne og at jeg er en forumtulling alle kan le av. Allerede i ditt andre innlegg her inne, begynte du å rakke ned på meg. Så hvem som er bråkjekk og har lav sosial intelligens, kan man jo diskutere... Legg for øvrig merke til at et av dine innlegg ble slettet at moderatorene. Når du får innlegg slettet allerede i starten av forumkarrieren, så kan man jo lure på hvem som er et forumtroll...

Legg ned hele klubben!

benny

Quote from: Klaus_Brann on May 20, 2009, 23:56:36 PM
Det skal nok litt mer enn litt mer utfylling i vannet for at det skal bygges nytt stadion der.


Joda men i forhold til vannets størrelse vil areal til en stadion bare utgjøre en liten del. Det vil jo være mye igjen av Store Lungegaardsvann selv med en stadion plassert der. Mye av området der er jo allerede utfylt masse, hvorfor stoppe nå? massen kan jo også enkelt skaffes fra kommende togtunnel evt. biltunnel gjennom ulriken og tippes uti. Ved siden av det kommende svømmeanlegget og vest for togsporene ville vært en grei plass for en ny stadion med nærhet til knutepunkt for all kollektivtrafikk i Bergensområdet og stort parkeringsanlegg.

krøvel vellevold

Når det gjelder Lillehammer-OL; var det ikke slik at skolenes vinterferie ble lagt til to uker under OL, slik at man kunne bruke alt av skolebussmateriell i Lillehammer-området? Man kan selvsagt flytte på skoleferien og legge opp til at det er sommerferie under EM, og dermed løse en god del av trafikken ved hjelp av buss. Men det er en helt annen dimensjon det er snakk om under EM. Mesteparten av OL-trafikken gikk vel internt i området Mjøsa/Stor-Oslo. Da kan de samme x antall hundre bussene kjøre i skytteltrafikk og "brukes mange ganger" i løpet av et døgn. (1 buss kan transportere 500 mennesker fra a til b fordi den samme bussen rekker å kjøre det samme strekket 10 ganger). Det er noe ganske annet når transporten skal gå på kryss og tvers mellom Bergen, Stavanger, Oslo og Trondheim. Da trenger man veldig mange flere busser. (Da må man gjerne ha 10 busser til å frakte det samme antall mennesker fordi den ene bussen bare rekker én rundtur). Dessuten er det vel også snakk om mange flere folk. Hvis hver av de 22 deltagerlandene utenom Norge og Sverige har med seg i snitt 15000 fans hver (det er vel et ganske forsiktig anslag), så snakker vi om 330 000 tilreisende til Norge/Sverige. I tillegg til dem som kommer fra ikke-deltagende nasjoner. Kanskje 100 000 - 150 000 skal til Norge under mesterskapet - og de skal transporteres over ganske store avstander.
Legg ned hele klubben!

BrannSupporter

Quote from: krøvel vellevold on May 21, 2009, 15:47:20 PM
Når det gjelder Lillehammer-OL; var det ikke slik at skolenes vinterferie ble lagt til to uker under OL, slik at man kunne bruke alt av skolebussmateriell i Lillehammer-området?


Stemmer. Alle skolene på innlandet (mulig resten av landet også?) hadde to ukers vinterferie i 1994.

gitarbroiler

Krøvel:

Du glemmer et viktig moment oppi det hele her, som tilsier at dette skal gå helt fint i Bergen:

Vi er jo tross alt Brann! :) :)

krøvel vellevold

Quote from: gitarbroiler on May 22, 2009, 10:23:22 AM
Krøvel:

Du glemmer et viktig moment oppi det hele her, som tilsier at dette skal gå helt fint i Bergen:

Vi er jo tross alt Brann! :) :)


Men det er ikke Brann som skal arrangere EM.
Legg ned hele klubben!

gitarbroiler

Dersom arrangementet kommer til Bergen, føler jeg meg ganske sikker på at Brann får en sterk medvirkning til hele arrangementet.

Og Brann kan også i denne sammenheng overføres til Bergen. Vil vi noe her i Bergen, så pleier vi som regel å få det til også! :)

benny

Quote from: krøvel vellevold on May 21, 2009, 15:47:20 PM
Kanskje 100 000 - 150 000 skal til Norge under mesterskapet - og de skal transporteres over ganske store avstander.


Med tanke på at utenlandske turister sto for 8,1 millioner overnattinger i Norge i 2008 synes jeg ikke dette virker spesielt skremmende. Er fullstendig overbevist om at Norges 4-5 største byområder takler dette. Spesielt med tanke på fremtidige investeringer i infrastruktur og overnattingskapasitet.

Henki

Quote from: gitarbroiler on May 22, 2009, 15:31:10 PM
Vil vi noe her i Bergen, så pleier vi som regel å få det til også! :)


Eeeeh, vet ikke helt hvor du har oppholdt deg de siste 70 årene, men den der stemmer vel ikke helt?
Ballen skal fremover!

krøvel vellevold

May 22, 2009, 16:58:03 PM #188 Last Edit: May 22, 2009, 17:13:54 PM by krøvel vellevold
Quote from: benny on May 22, 2009, 16:26:03 PM
Quote from: krøvel vellevold on May 21, 2009, 15:47:20 PM
Kanskje 100 000 - 150 000 skal til Norge under mesterskapet - og de skal transporteres over ganske store avstander.


Med tanke på at utenlandske turister sto for 8,1 millioner overnattinger i Norge i 2008 synes jeg ikke dette virker spesielt skremmende. Er fullstendig overbevist om at Norges 4-5 største byområder takler dette. Spesielt med tanke på fremtidige investeringer i infrastruktur og overnattingskapasitet.


Du har tilsynelatende et poeng, men det er likevel noen vesentlige forskjeller.

8,1 mill overnattinger er ikke 8,1 mill forskjellige gjester. I følge World Tourism Rankings kom det 3,9 mill turister i Norge. Og alle disse er her hverken samtidig eller nødvendigvis i regionene til de 4-5 største byene. Fordelt over hele året betyr dette 325 000 pr måned. Men det er selvsagt større pågang om sommeren. Kanskje vi kan skru det opp til 500 000 turister i sommermånedene. Uansett: Hvis det er omtrent dobbelt så mange overnattinger som turister (slik dine og mine tall skulle bety), så betyr det at hver turist i snitt er her i to netter. Med andre ord er det kanskje bare 30 000 - 40 000 som er her samtidig i sommermånedene. Og de er spredd over hele landet - ikke bare i storbyregionene som skal arrangere EM. Og her i Bergen i turistsesongen sliter man også med sprengt overnattingskapasitet.


Og så må du huske på en annen ting også: Alle turistene holder seg ikke hjemme og gjør plass til fotballsupporterne. Alle japanerne og amerikanerne som kommer hit, har jo ikke den minste snøring om noe EM i fotball. Men det kan fort bli en konkurranse om hvem som bestiller hotell først: Turistene eller fotballsupporterne (ev. UEFA på vegne av dem). For å ta et nytt resonement: Mitt anslag om 15000 i snitt fra hvert land, er jo ganske lavt egentlig. Land som England og Tyskland vil jo garantert komme drassende med 40-50 000. Italia vil sikkert også komme en god del, og for ikke å snakke om Danmark. 22 land (utenom Norge og Sverige) x f.eks. 20 000 (nytt estimat) er 440 000. Hvor mange av disse som skal til Norge, er ikke godt å si. Sverige får kanskje de mest attraktive gruppene. Men oppimot 200 000 kan det fort bli, i tillegg til nøytrale (fra andre land) som vil være med på festen. Hvis disse 200 000 i snitt er her i f.eks. 10 dager hver, så er det 2 mill overnattinger bare i de fire storbyområdene i løpet av en måned.  Alle disse 200 000 vil ikke oppholde seg i Norge samtidig. Men det kan fort være snakk om 100 000 samtidig. Nå vil gjerne øvrig turisme gå ned akkurat under EM fordi det vil være vanskelig å få tak i overnatting nettopp pga EM. Men en viss turisme vil det være parallellt med EM uansett.

Jeg forstår resonnementet ditt, men linkene Kjello viser til - viser jo faktisk at det VIL bli et problem med f.eks. overnatting.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: Henki on May 22, 2009, 16:57:29 PM
Quote from: gitarbroiler on May 22, 2009, 15:31:10 PM
Vil vi noe her i Bergen, så pleier vi som regel å få det til også! :)


Eeeeh, vet ikke helt hvor du har oppholdt deg de siste 70 årene, men den der stemmer vel ikke helt?

Grand Prix 86 var jo et fantastisk arrangement. Og nå er jeg ikke ironisk.
Legg ned hele klubben!

Markmus

Hvor gammel er du egentlig?
Ka du ve?

Falkman


helvete heller, kan vi  ikke bare la Frankrike, Spania,  Italia  e.l lignende arrangere EM? et europamesterskap i fotball er verdens nest mest interessante idretts-begivenhet (etter vm i fotball). men skal jeg oppleve det live, vil jeg da virkelig gjøre det et annet sted enn i den provinsielle utkanten vi  befinner oss!

dudo

Kan ikke du bare reise på EM et annet sted da? Det er jo ikke akkurat sånn at det kommer til å bli arrangert her hver gang - om noen.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Falkman

May 23, 2009, 00:14:21 AM #193 Last Edit: May 23, 2009, 00:21:16 AM by Falkman
Quote from: dudo on May 22, 2009, 23:23:03 PM
Kan ikke du bare reise på EM et annet sted da? Det er jo ikke akkurat sånn at det kommer til å bli arrangert her hver gang - om noen.


selvsagt kan  jeg det. men jeg synes det hadde vært hyggelig om vi for en gangs skyld hadde kjent vår egen    begrensning. og det beste argumentet  mot at et  EM legges til Norge, er jo at det vil garantere at vi selv deltar. etter vår skandaløse opptreden i  EM 2000, har jeg nydt de se siste mesterskapene, uten vår deltagelse.

krøvel vellevold

Quote from: Markmus on May 22, 2009, 20:15:36 PM
Hvor gammel er du egentlig?


Er det meg du spør? Og hva har det med diskusjonen å gjøre?
Legg ned hele klubben!


krøvel vellevold

Quote from: Xminator on May 23, 2009, 08:24:45 AM


EM er greit det, så lenge følgende blir innfridd:

1) Det nye stadionet ikke ligger stort lenger fra Sentrum enn dagens.
2) Det nye stadionet reduseres til max 25000 i ettertid. Helst enda mindre, men det får vi jo se an i forhold til interessen/tilskuertallene pr 2016.
3) Det nye stadionet må være minst 51% Brann eiendom.
4) Det nye stadionet må ha en design vi kan like: Tribuner tett inntil banen (så tett de kan være ut i fra UEFAs krav), tribunene må ikke være delt inn i etasjer (etter at "ekstra-delen" er revet ned), taket må være relativt lavt over tribunene, den gjennomgående fargen innvendig (bl.a. på seter) må være rødt. Utvendig kan det gjerne ha nøytrae farger, men ikke farger som lett kan forbindes med rivaliserende klubber. Svart ELLER hvitt på fasadene går an, men ikke svart OG hvitt. Blått, grønt, gult, oransje, osv. er IKKE nøytrale farger.
5) Stadionnavnet skal ha lokal tilknytning. Ingen sponsornavn. Hansa er eneste unntak for meg. Ikke fordi det er øl, men fordi ordet Hansa henspeiler på "Hansabyen" - altså byens historie. Gode navn for meg er "Nye Brann Stadion" eller "Bergen Stadion". Til nøds et geografisk navn etter det området stadion ligger i. F.eks. Nygårdstangen Stadion.

Legg ned hele klubben!

Markmus

Når man ser på hvor dårlig det går med klubbene som får ny stadion, synes jeg vi bare skal drite i det.
Ka du ve?

Northside

Quote from: krøvel vellevold on May 23, 2009, 08:44:16 AM
EM er greit det, så lenge følgende blir innfridd:

1) Det nye stadionet ikke ligger stort lenger fra Sentrum enn dagens.
2) Det nye stadionet reduseres til max 25000 i ettertid. Helst enda mindre, men det får vi jo se an i forhold til interessen/tilskuertallene pr 2016.
3) Det nye stadionet må være minst 51% Brann eiendom.
4) Det nye stadionet må ha en design vi kan like: Tribuner tett inntil banen (så tett de kan være ut i fra UEFAs krav), tribunene må ikke være delt inn i etasjer (etter at "ekstra-delen" er revet ned), taket må være relativt lavt over tribunene, den gjennomgående fargen innvendig (bl.a. på seter) må være rødt. Utvendig kan det gjerne ha nøytrae farger, men ikke farger som lett kan forbindes med rivaliserende klubber. Svart ELLER hvitt på fasadene går an, men ikke svart OG hvitt. Blått, grønt, gult, oransje, osv. er IKKE nøytrale farger.
5) Stadionnavnet skal ha lokal tilknytning. Ingen sponsornavn. Hansa er eneste unntak for meg. Ikke fordi det er øl, men fordi ordet Hansa henspeiler på "Hansabyen" - altså byens historie. Gode navn for meg er "Nye Brann Stadion" eller "Bergen Stadion". Til nøds et geografisk navn etter det området stadion ligger i. F.eks. Nygårdstangen Stadion.


Enig i alt du sier her (Ikke ofte det!).

Så da kan vi vel konkludere med at vi ikke ønsker EM i Bergen, for dette kommer aldri til å bli innfridd!

Henki

Quote from: Northside on May 23, 2009, 12:38:32 PM
Quote from: krøvel vellevold on May 23, 2009, 08:44:16 AM
EM er greit det, så lenge følgende blir innfridd:

1) Det nye stadionet ikke ligger stort lenger fra Sentrum enn dagens.
2) Det nye stadionet reduseres til max 25000 i ettertid. Helst enda mindre, men det får vi jo se an i forhold til interessen/tilskuertallene pr 2016.
3) Det nye stadionet må være minst 51% Brann eiendom.
4) Det nye stadionet må ha en design vi kan like: Tribuner tett inntil banen (så tett de kan være ut i fra UEFAs krav), tribunene må ikke være delt inn i etasjer (etter at "ekstra-delen" er revet ned), taket må være relativt lavt over tribunene, den gjennomgående fargen innvendig (bl.a. på seter) må være rødt. Utvendig kan det gjerne ha nøytrae farger, men ikke farger som lett kan forbindes med rivaliserende klubber. Svart ELLER hvitt på fasadene går an, men ikke svart OG hvitt. Blått, grønt, gult, oransje, osv. er IKKE nøytrale farger.
5) Stadionnavnet skal ha lokal tilknytning. Ingen sponsornavn. Hansa er eneste unntak for meg. Ikke fordi det er øl, men fordi ordet Hansa henspeiler på "Hansabyen" - altså byens historie. Gode navn for meg er "Nye Brann Stadion" eller "Bergen Stadion". Til nøds et geografisk navn etter det området stadion ligger i. F.eks. Nygårdstangen Stadion.


Enig i alt du sier her (Ikke ofte det!).

Så da kan vi vel konkludere med at vi ikke ønsker EM i Bergen, for dette kommer aldri til å bli innfridd!


Tja, det eneste jeg ser for meg at ikke vil kunne bli innfridd av tingene der er dette med delte tribuner. Og det kan man leve med.
Ballen skal fremover!

Go Up