• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Årsmøtet 2024

Started by Lasaron, February 28, 2024, 15:14:47 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

Som den vaktbikkjen jeg er, møter jeg opp på årets årsmøte. Vel, alt ser ut til å være i god stand i Brann, men ikke i norsk fotball. Agendaen er å få SK Brann til å være offisielt mot VAR, og jobbe for å avskaffe det som gjør at det blir litt mindre gøy å heie på et lag.

Eksempel: En eller annen hjemmekamp i fjor, kan det ha vært mot Aalesund? Uansett, det var en situasjon der kompisen min og jeg automatisk ikke jublet for et mål, som ble godkjent, fordi fra vår vinkel så det "helt sikkert" ut som at Finne var i offside. Dette kom sikkert VAR til å annullere i etterkant. Men det viste seg at han ikke var i offside, så målet ble rettmessig stående.

Så vi ble frarøvet måljubel. Et bevis på at VAR gjør det mindre gøy å heie på et lag.

Dette er ikke enestående. Dette er det mange eksempel på, fordi VAR lærer oss at mål kan bli annullert mange sekunder/minutter etterpå, gjerne for situasjoner som oppstod mange sekunder før scoringen.

Odd har nettopp hatt årsmøte, der ble forslag om at Odd skal jobbe for å avskaffe var nedstemt. Det er skikkelig kjipt. I den forbindelse har en Benjamin Einarsen laget et nydelig bilde på X. Jeg anbefaler alle om å dele det bildet, i kampen mot VAR. Slike virkemiddel er effektive, folkens. Lik og del! Søk det opp! Jeg skal se om jeg finner en måte å dele det på her.


Tren på langskudd

Lasaron

Tren på langskudd

Leffen

Håper virkelig at flest mulig møter opp! Blir det nok av folk som faktisk går på stadion blir VAR nedtstemt med stort flertall, temmelig sikker på det.

Fulgte Odd sitt møte i går. Veldig høy snittalder, de har ikke åpnet for digital deltakelse. Daglig leder, som forøvrig også sitter i styret til NTF og var med i Hangeland-utvalget, tok til scenen for å forsvare VAR. Noe som er uhørt i seg selv, han er ikke stemmeberettiget i klubben. Håper og tror at Odd blir unntaket. Det mobiliseres bra rundt om i landet.

andreas1989

Årsrapporten er også lagt fram og kan leses her;

https://issuu.com/makegraphics/docs/sk_brann_aarsrapport_2023

BT oppsummerer:

Quote from: BTNoen høydepunkter fra tallene


- Inntektene ble 44 prosent høyere enn budsjett og endte på over 314,7 millioner kroner, inkludert gaver til anleggsløftet

- Kostnadene ble 26 prosent høyere enn budsjett, endte på 197 millioner kroner
Brann hadde billettinntekter på rundt 34 millioner kroner i 2023, opp fra rundt 15 millioner i 2022

- Inntekter fra medieavtalen, NM og Conference League endte på rundt 70 millioner kroner, mot rundt 9 millioner året før

- De solgte spillere for rundt 32 millioner kroner, og kjøpte for rundt 21 millioner i 2023

- Lønnskostnadene doblet seg i 2023 fra året før. Brorparten av dette skyldes at Brann kvinner har blitt en del av organisasjonen.

Kilde: Sportsklubben Branns årsrapport for 2023

kabelmann

Quote from: Lasaron on February 28, 2024, 15:14:47 PMSom den vaktbikkjen jeg er, møter jeg opp på årets årsmøte. Vel, alt ser ut til å være i god stand i Brann, men ikke i norsk fotball. Agendaen er å få SK Brann til å være offisielt mot VAR, og jobbe for å avskaffe det som gjør at det blir litt mindre gøy å heie på et lag.

Eksempel: En eller annen hjemmekamp i fjor, kan det ha vært mot Aalesund? Uansett, det var en situasjon der kompisen min og jeg automatisk ikke jublet for et mål, som ble godkjent, fordi fra vår vinkel så det "helt sikkert" ut som at Finne var i offside. Dette kom sikkert VAR til å annullere i etterkant. Men det viste seg at han ikke var i offside, så målet ble rettmessig stående.

Så vi ble frarøvet måljubel. Et bevis på at VAR gjør det mindre gøy å heie på et lag.

Dette er ikke enestående. Dette er det mange eksempel på, fordi VAR lærer oss at mål kan bli annullert mange sekunder/minutter etterpå, gjerne for situasjoner som oppstod mange sekunder før scoringen.

Odd har nettopp hatt årsmøte, der ble forslag om at Odd skal jobbe for å avskaffe var nedstemt. Det er skikkelig kjipt. I den forbindelse har en Benjamin Einarsen laget et nydelig bilde på X. Jeg anbefaler alle om å dele det bildet, i kampen mot VAR. Slike virkemiddel er effektive, folkens. Lik og del! Søk det opp! Jeg skal se om jeg finner en måte å dele det på her.

Skulle nesten gått selv bare for å nulle ut din stemme. Opplever ikke VAR som problematisk på egen opplevelse av kampen, men vi er alle forskjellige.

Hvordan vil forresten et ev. VAR-nei gi seg utslag i bruk av norske dommere i internasjonale turneringer hvor VAR blir brukt? Vil man i disse turneringene velge bort norske dommere? Hvis så er tilfelle, vil det påvirke kvaliteten på dommerne når de ikke får dømt på et høyere nivå enn det norske?
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Spelaren

Eg tror VAR køddet til én scoring for meg i fjor, Finne/Børsting-comboen som nevnt før.
GÃ¥ av.

Lasaron

Jeg vet ikke, men det er verdt det.

Forøvrig ble svenske dommere i fjor høst, tror jeg det var, tatt ut til noe gjevt, selv om de ikke har VAR.

Forøvrig mener jeg vi bør øke dommerbudsjettet, få helprofesjonelle dommere etc.
Tren på langskudd

David

AaFK-kampen så jeg på tv, og selv der fikk jeg den avmålte opplevelsen ved Finne-målet som ble nevnt i åpningsinnlegget, selv om man normalt sett har god nok oversikt på tv til å konkludere sånn tålelig greit på direkten. På stadion har det skjedd oftere. Ikke så ofte som jeg fryktet på forhånd, men ofte nok til at jeg ikke vil ha noe mer av dette.

Jeg husker veldig godt Nicklas Bendtners feilaktige offsidescoring i 2017. Husker også utligningen hans på Lerkendal i 2018 som ble feilaktig avblåst for offside. Lever veldig greit med begge deler, også i fremtiden.

pidre

Uten VAR ifjor, ville vi fått færre poeng.
Saludar a los monos!

Lasaron

Quote from: pidre on February 28, 2024, 20:14:21 PMUten VAR ifjor, ville vi fått færre poeng.

Det er helt sant. Likevel vil jeg ha det bort.
Tren på langskudd

andreas1989

VAR er nok fort en del av den moderne fotballen, men om dagens produkt fortjener å være en del av norsk fotball stiller jeg meg skeptisk til.

Det skal sies at i Italia så synes jeg var fungerer nokså sømløst, men man ser jo i andre land at det ødelegger nesten like mye som det bidrar. Legger man til nivået på norske dommere og arrogansen til NFF så blir det et foreløpig klart nei for min del.

David

Sannsynligvis riktig. Fikk en del straffer i fjor som sikkert ikke hadde blitt idømt tidligere. Ingen sånne argumenter spiller noen rolle for min del. Denne sesongen kan det bikke andre veien. Molde hadde sannsynligvis tatt flere poeng uten VAR i fjor.

Superjack

Tror VAR er kommet for å bli. Jeg liker det ikke, men tror en kamp mot det ikke er mulig å vinne.

I internasjonal fotball er VAR kommet for å bli.

Det jeg mener er mye viktigere, for det tror jeg er en kamp som kam vinnes og verdt å kjempe for: høyere nivå på dommere.
Og da også på dem som sitter i VAR bussen.

Hva med å få profesjonelle dommere? Og det å få Brann til å gå inn for å bruke mer midler på å utvikle toppdommerene?

Fjoråret viste tydelig at dommerene i Norge ikke ble bedre med å bruke VAR, men heller avslørte hvor svake flere av dem er.
Brannsupporter.

David

Når det kommer til å gjøre jobben enklere for dommere, så tenker jeg det første stedet å starte ville være at klubbene etablerte en internjustis som slår ned på spillere og trenere som løper rundt og sutrer. Det tjener ikke til noe som helst med regelrett usaklige tirader som den Kjetil Knutsen kom med etter kampen mot HamKam i fjor.

Og så profesjonalisering. (Selv om jeg bare sier det fordi det høres fornuftig ut. Har ikke helt klart for meg hva det vil koste eller hvor praktisk gjennomførbart det er.)

fortune

VAR er foreløpig et elendig system som ødelegger publikumsopplevelsen, gjør at vi prater minst like mye om dommeren som før og som knapt har påvirkning på hvor ulike lag ender over en hel sesong.

Fremtidenes hjelpemidler, som garantert blir AI-basert, kommer imidlertid til å ta avgjørelser i løpet av millisekunder og i henhold til regelsettet ha rett «hver gang». Omtrent som dagens mållinjeteknologi. Vi bør heller innføre systemet når det gir en sømløs kampopplevelse, ikke nå som det fremdeles er i testfasen.
First is first, second is nothing

Pete05

Quote from: fortune on February 28, 2024, 21:41:25 PMVAR er foreløpig et elendig system som ødelegger publikumsopplevelsen, gjør at vi prater minst like mye om dommeren som før og som knapt har påvirkning på hvor ulike lag ender over en hel sesong.

Fremtidenes hjelpemidler, som garantert blir AI-basert, kommer imidlertid til å ta avgjørelser i løpet av millisekunder og i henhold til regelsettet ha rett «hver gang». Omtrent som dagens mållinjeteknologi. Vi bør heller innføre systemet når det gir en sømløs kampopplevelse, ikke nå som det fremdeles er i testfasen.

Så dersom vi får en god AI-løsning så er VAR ok? Utfordringen, enten det er på banen eller i VAR-rommet er dårlige dommere. Så jeg er faktisk helt enig, det må da være en god løsning å bruke noen kroner på en AI løsning.

Corran

Skjønner fremdeles ikke dette med at VAR ødelegger den spontane feiringen.
Dvs den ødelegger ikke mer for det enn offside regelen.
Jeg tar meg av og til i å vente med å feire til jeg har sjekket at ikke linjemannen tar opp flagget, men jeg bruker ikke det som et argument for å få vekk offsiden. Det er bare meg som er skeptisk ;-)

Men når det er sagt så har jeg gått fra før sesongen i fjor til å være for VAR til i løpet av sesongen bli mer å mer negativ til det.
Dette skyldes at det er enda mer synsing og dårlig dømming med VAR enn uten.
Når en gang på gang kan ha venting på at VAR skal sjekke situasjoner og de i samme runde tolker 3 like situasjoner helt forskjellig så er det bare boss.

Men det er vel inngått en avtale på 4-5 år så det er her de neste sesongene.

Her er dommen fra NFF:
https://www.fotball.no/dommer/artikler/2023/statistikken-fra-forste-aret-med-var/

"- Tar vi en titt på statistikken, ser vi at i løpet av 240 kamper har VAR-dommerne sjekket 1662 situasjoner og studert 358 av dem nærmere. Stort sett så støtter VAR-rommet dommeren på banen, men 55 ganger har VAR ført til omgjørelse av dommerens beslutning. Så har vi gjort 9 åpenbare feil, der VAR-vurderingene skulle ført til et annet utfall, som rødt kort, annullering av mål og straffespark/ikke straffespark. Dette utgjør cirka 3 prosent av alle situasjoner som VAR har studert nærmere. Vi har også studert dommerrapportene fra kampene i 2022, der åpenbare dommerfeil ble innrapportert. Her finner vi et større antall åpenbare dommerfeil, noe som sier at vi har fått en langt mer rettferdig konkurranse med VAR som hjelpemiddel, sier Hauge."
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

Feirer alltid mål spontant. Så får man heller ta skuffelsen hvis målet blir annullert. Den kommer jo uten VAR også. Med mindre det var åpenbar offside da. De skal sjekke VAR på ganske åpenbare ting av og til.

andreas1989

Quote from: andreas1989 on February 28, 2024, 15:24:10 PMÅrsrapporten er også lagt fram og kan leses her;

Vi kan jo sammenlikne med litt tall fra Molde.

Quote from: VGÃ…rsberetningen til klubben viser at Molde Fotballklubb hadde nesten 315 millioner i inntekter i 2023.

Av disse er 252 millioner såkalte markedsmidler fra Norges Fotballforbund, Norsk Toppfotball og Det europeiske fotballforbundet (Uefa).

Økonomisjef Odin Holm Olsen opplyser at Uefa-andelen av pengene er på 210 millioner.

Driftsresultatet til Molde Fotballklubb viser et overskudd på 84,5 millioner kroner.

Det som ikke kommer frem i årsberetningen, er at aksjeselskapet Molde Fotball AS også bidrar med drøyt 200 millioner i inntekter.

Administrerende direktør Øystein Neerland forteller at det totale antallet inntekter utgjør råsterke 520 millioner kroner.

Hickok

Dette viser vel ganske greit hvor langt unna finansielle muskler vi er i Brann. Ikke at det nødvendigvis er noe problem, men vi er flere år unna dette selv. Med andre ord må dette forspranget hentes inn på andre ting, ved å trene bedre, spille bedre og hente de rette spillerne. Høres lett ut... :)

Lasaron

Samt utvikle egne spillere fra eget akademi.
Tren på langskudd

Hickok

Quote from: Lasaron on February 29, 2024, 09:46:17 AMSamt utvikle egne spillere fra eget akademi.
Absolutt. Om en er bedre på det enn alle andre så hjelper det mye. Problemet her er at Brann er langt unna der i dag, og det tar nok mange flere år for å få dette skikkelig på plass enn de andre momentene.

De som er best på dette er vel Stabæk, og det har ikke hjulpet de veldig mye.

Leffen

Quote from: Superjack on February 28, 2024, 20:58:01 PMTror VAR er kommet for å bli. Jeg liker det ikke, men tror en kamp mot det ikke er mulig å vinne.

I internasjonal fotball er VAR kommet for å bli.

Det jeg mener er mye viktigere, for det tror jeg er en kamp som kam vinnes og verdt å kjempe for: høyere nivå på dommere.
Og da også på dem som sitter i VAR bussen.

Hva med å få profesjonelle dommere? Og det å få Brann til å gå inn for å bruke mer midler på å utvikle toppdommerene?

Fjoråret viste tydelig at dommerene i Norge ikke ble bedre med å bruke VAR, men heller avslørte hvor svake flere av dem er.


Det tror jeg ikke nødvendigvis. Supportermakten i Sverige fikk stoppet det før det ble innført, de neste ukene blir veldig spennende i så henseende her til lands, da det skal opp på de fleste årsmøter. Det har begynt å ulme i Frankrike, i UK har mange eksperter og supportere begynt å snu.

Helt enig i dine poeng om profesjonalisering av dommerstanden. Hadde vært mye viktigere med en stor investering der. Mitt hovedankepunkt mot VAR er (i tillegg til at det dreper spontaniteten): det har aldri vært et mål at fotball skal bli 100% rettferdig. Og VAR har vist at det ikke er mulig. Man bare pusher grensene for hva som diskuteres. Hårfine offsider, idiotiske hands-avgjørelser osv.

Lasaron

Quote from: Hickok on February 29, 2024, 10:24:03 AM
Quote from: Lasaron on February 29, 2024, 09:46:17 AMSamt utvikle egne spillere fra eget akademi.
Absolutt. Om en er bedre på det enn alle andre så hjelper det mye. Problemet her er at Brann er langt unna der i dag, og det tar nok mange flere år for å få dette skikkelig på plass enn de andre momentene.

De som er best på dette er vel Stabæk, og det har ikke hjulpet de veldig mye.

Vi er da på vei. Følgende spillere ble hentet til Brann som tenåringer: Kniklas, Tomar, Wolfe, Holten, Helland, Heggebø, Torsvik, Myrlid, Børsheim, Klausen, Trengereid, Tufekcic.
Tren på langskudd

Lasaron

Når det gjelder VAR-debatten, så er det viktig å være obs på følgende: Genuine VAR-tilhengere har et "argument" som egentlig bare er et triks. Og det trikset skal vi ikke gå på. Det er at de sier lignende ting som "Ja men VAR er kommet for å bli."

Jeg tror at mange tvilere faller for det trikset. Så her bør tvilerne våkne opp.

Tren på langskudd

fortune

Quote from: Hickok on February 29, 2024, 10:24:03 AM
Quote from: Lasaron on February 29, 2024, 09:46:17 AMSamt utvikle egne spillere fra eget akademi.
Absolutt. Om en er bedre på det enn alle andre så hjelper det mye. Problemet her er at Brann er langt unna der i dag, og det tar nok mange flere år for å få dette skikkelig på plass enn de andre momentene.

De som er best på dette er vel Stabæk, og det har ikke hjulpet de veldig mye.

Stabæk presterer da langt bedre enn forutsetningene deres skulle tilsi, med få fans, kommunalt stadion og begrenset næringslivsinteresse. I motsetning til for eksempel Brann som, med unntak av det siste året, generelt presterer langt dårligere enn forutsetningene tilsier.
First is first, second is nothing

pidre

February 29, 2024, 10:54:04 AM #26 Last Edit: February 29, 2024, 11:02:33 AM by pidre
Uten VAR kan elendige dommere igjen herje, det bør være nok å nevne Ola Hobber Nilsen (skrekk og gru) og Svein Oddvar Moen - om han er sluppet ut av fengsel da. Saggi, herregud. Det er mange flere - vil vi tilbake dit?

Saludar a los monos!

Optimist

Quote from: pidre on February 29, 2024, 10:54:04 AMUten VAR kan elendige dommere igjen herje, det bør være nok å nevne Ola Hobber Nilsen (skrekk og gru) og Svein Oddvar Moen - om han er sluppet ut av fengsel da. Saggi, herregud. Det er mange flere - vil vi tilbake dit?


Ja. Mye gøyere å være forbanna på en dommer enn å være oppgitt over VAR. Og ikke minst: kunne juble for scoringer uten frykt for at den blir annulert flere minutter etterpå. VAR dreper fotballengasjementet for mange som går på stadion, enkelt og greit.
Kokende idiot

Corran

Quote from: pidre on February 29, 2024, 10:54:04 AMUten VAR kan elendige dommere igjen herje, det bør være nok å nevne Ola Hobber Nilsen (skrekk og gru) og Svein Oddvar Moen - om han er sluppet ut av fengsel da. Saggi, herregud. Det er mange flere - vil vi tilbake dit?

Men det er jo de samme dårlige dommerne som sitter i VAR bussen.
En fikk jo i fjor oppleve at VAR bare viste at dommerne er dårlige uansett hjelpemiddler

Det som må til uansett VAR eller ikke VAR er at dommerne må bli profesjonelle og trene mer.
Vil også hjelpe om dommerne bruker tid på å tolke reglene likt.

At de heller ikke bruker VAR på en del av treningskampene slik at de også kan trene på det er jo også uforståelig.

Til slutt hadde det også hjulpet om dommerne ble litt mer ydmyke
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

pidre

Quote from: Optimist on February 29, 2024, 11:07:43 AM
Quote from: pidre on February 29, 2024, 10:54:04 AMUten VAR kan elendige dommere igjen herje, det bør være nok å nevne Ola Hobber Nilsen (skrekk og gru) og Svein Oddvar Moen - om han er sluppet ut av fengsel da. Saggi, herregud. Det er mange flere - vil vi tilbake dit?


Ja. Mye gøyere å være forbanna på en dommer enn å være oppgitt over VAR. Og ikke minst: kunne juble for scoringer uten frykt for at den blir annulert flere minutter etterpå. VAR dreper fotballengasjementet for mange som går på stadion, enkelt og greit.

Nei, mye bedre at vi får straffer og offsider, og mer rett dømming. Synes det jubles like mye nå som før. VAR kan riktignok forbedres.
Saludar a los monos!

Optimist

Quote from: pidre on February 29, 2024, 11:11:34 AM
Quote from: Optimist on February 29, 2024, 11:07:43 AM
Quote from: pidre on February 29, 2024, 10:54:04 AMUten VAR kan elendige dommere igjen herje, det bør være nok å nevne Ola Hobber Nilsen (skrekk og gru) og Svein Oddvar Moen - om han er sluppet ut av fengsel da. Saggi, herregud. Det er mange flere - vil vi tilbake dit?


Ja. Mye gøyere å være forbanna på en dommer enn å være oppgitt over VAR. Og ikke minst: kunne juble for scoringer uten frykt for at den blir annulert flere minutter etterpå. VAR dreper fotballengasjementet for mange som går på stadion, enkelt og greit.

Nei, mye bedre at vi får straffer og offsider, og mer rett dømming. Synes det jubles like mye nå som før. VAR kan riktignok forbedres.


Har ikke du sett de eksemplene på folk som sier de ikke jubler like mye på diverse scoringer? Eksempelvis Finne sin siste scoring hjemme mot Haugesund. Mye lavere jubel etter den scoringen siden mange trodde det var offside og fryktet VAR-sjekk.
For min del (og mange andre syngende supportere) kan VAR være feilfri, likevel vil vi ha det vekk. Siden fotball handler om følelser for oss.
Kokende idiot

Hickok

Quote from: fortune on February 29, 2024, 10:50:09 AMStabæk presterer da langt bedre enn forutsetningene deres skulle tilsi, med få fans, kommunalt stadion og begrenset næringslivsinteresse. I motsetning til for eksempel Brann som, med unntak av det siste året, generelt presterer langt dårligere enn forutsetningene tilsier.
Tja, ikke helt enig. Med en mer fornuftig og bærekraftig satsning de siste årene burde de ha all verdens mulighet til å ligge i nedre del av midtskiktet i Eliteserien. Hvorfor skulle de gjøre det dårligere enn Odd?

Det har vært for mange gode spiller som er skyflet avgårde derfra alt for tidlig/for billig de siste årene, og veldig mye rask som er kommet inn i stedet for. Kristian Thorstvedt, Ola Brynhildsen og Hugo Vetlesen er vel tre greie eksempler på det. De fikk under 6 mill til sammen for disse tre.

fortune

Quote from: Hickok on February 29, 2024, 11:43:40 AM
Quote from: fortune on February 29, 2024, 10:50:09 AMStabæk presterer da langt bedre enn forutsetningene deres skulle tilsi, med få fans, kommunalt stadion og begrenset næringslivsinteresse. I motsetning til for eksempel Brann som, med unntak av det siste året, generelt presterer langt dårligere enn forutsetningene tilsier.
Tja, ikke helt enig. Med en mer fornuftig og bærekraftig satsning de siste årene burde de ha all verdens mulighet til å ligge i nedre del av midtskiktet i Eliteserien. Hvorfor skulle de gjøre det dårligere enn Odd?

Det har vært for mange gode spiller som er skyflet avgårde derfra alt for tidlig/for billig de siste årene, og veldig mye rask som er kommet inn i stedet for. Kristian Thorstvedt, Ola Brynhildsen og Hugo Vetlesen er vel tre greie eksempler på det. De fikk under 6 mill til sammen for disse tre.

Odd er flaggskipet i en kommune med 57 000 mennesker og et fylke med 177 000 mennesker. Bærum er som Oslo, hvor «alle» er innflyttet og så godt som ingen bryr seg om der lokale laget. Odd har stort sett også langt mer folk på kampene sine.

Det er selvfølgelig synd for Stabæk at de ikke alltid klarer Ã¥ holde pÃ¥ spillerne sine, men med totalt 19 % videresalgsklausul pÃ¥ Vetlesen ble det vel ikke sÃ¥ ille likevel,  med cirka 15 mill inn. Utviklingspenger for Brynhildsen og Thorstvedt gir vel ogsÃ¥ 5-10 mill, som gjør at man klarer Ã¥ fortsette med toppfotballsatsingen i Bærum.
First is first, second is nothing

Miller

Quote from: pidre on February 28, 2024, 20:14:21 PMUten VAR ifjor, ville vi fått færre poeng.

Og det hadde jeg levd helt fint med når opplevelsen på stadion er bedre.

Jeg vil pipe uansett utfall av en VAR avgjørelse. Får vi omgjort en annullering til mål blir det piping fremfor jubel fra meg

Miller

Hovedårsaken min for å være mot VAR er at det fører til minst like mye diskusjon rundt avgjørelsene. Forskjellen er at nå diskuteres tolkningen av reglene ikke irritasjon over at det dømmes feil.

Jeg lever 100% fint med at en dommer gjør feil, de er mennesker som alle spillere som bommer på åpent mål eller slår en feilpasning.

Morkel

Quote from: fortune on February 29, 2024, 11:58:30 AMOdd er flaggskipet i en kommune med 57 000 mennesker og et fylke med 177 000 mennesker. Bærum er som Oslo, hvor «alle» er innflyttet og så godt som ingen bryr seg om der lokale laget. Odd har stort sett også langt mer folk på kampene sine.

Det bor 190 000 mennesker i Asker og Bærum. Blant disse er det nok 30-40 000 som sogner til områder som trekker mot Strømsgodset (typ Hurum og Røyken). Men Bærum er blant Norges største kommuner og har vært det i lang tid. De har også trukket fans fra Asker fordi det ikke er noen gode lag her. Bærum har alltid vært den største kommunen uten en stor by og er ikke som Stavanger/Sandnes som plutselig har fått stor tilflytning. Problemet deres er manglende identitet og historie. Stabæk blir ikke av alle sett på som et sted som representerer Bærum som en helhet (og Bærumspatriotismen er heller ikke så stor, man bryr seg mer om lokal tilhørighet). Stabæk blir et "bydelslag". Dette er nok ikke alt altså, men jeg tror det er en stor del av utfordringen deres.

andreas1989

February 29, 2024, 13:29:08 PM #36 Last Edit: February 29, 2024, 13:33:48 PM by andreas1989
Stabæk kunne nok mobilisert langt flere på kampene sine med et moderne stadion, de mener det selv iallfall.

Uansett så tror jeg det spiller inn at det i området der er mer konkurranse om hva som skal være "hovedsporten". Tennis, golf, hockey og bandy står vel alle ganske så sterkt der i forhold til "normalen" så det er ikke opplagt at alle velger fotball.

Morkel

Quote from: andreas1989 on February 29, 2024, 13:29:08 PMStabæk kunne nok mobilisert langt flere på kampene sine med et moderne stadion, de mener det selv iallfall.

Uansett så tror jeg det spiller inn at det i området der er mer konkurranse om hva som skal være "hovedsporten". Tennis, golf, hockey og bandy står vel alle ganske så sterkt der i forhold til "normalen" så det er ikke opplagt at alle velger fotball.

Alle jeg kjenner fra Bærum holder enten med engelske lag eller lag fra andre steder i Norge. Jeg har liten tro på at de kan mobilisere veldig mye mer med bedre stadion. Måten de kan mobilisere på er ved å ligge i toppen av norsk fotball. De har ingen historie og liten tilhørighet i nærområdet. Men i 2008 trakk de en del fans og det var fordi de vant. Da kommer medgangssupporterne ut av buskene også fra omliggende områder.

Superjack

Quote from: Lasaron on February 29, 2024, 10:43:40 AMNår det gjelder VAR-debatten, så er det viktig å være obs på følgende: Genuine VAR-tilhengere har et "argument" som egentlig bare er et triks. Og det trikset skal vi ikke gå på. Det er at de sier lignende ting som "Ja men VAR er kommet for å bli."

Jeg tror at mange tvilere faller for det trikset. Så her bør tvilerne våkne opp.




Jeg er genuint mot VAR, men bruker samtidig argumenter at VAR er kommet for å bli.

Mulig det er en liten mulighet å bli kvitt VAR i Norge, men det er kommet permanent i internasjonal fotball. Og jeg tror ikke Norsk fotball og dommere er tjent med å ikke følge den veien.

Det som jeg tror kan være en mulig kamp er å ta en diskusjon om hva VAR skal være, og utføres i Norge. Skal det være millimetermålinger på offside og å se på tvilsomme hendelser 5-6 trekk før en scoring, eller et verktøy for å ta ut stygge hendelser, straffeavgjørelser osv?

Usikker på at det er rett å se til Sverige. Der er publikum ganske uinteressert i internasjonale forhold, og kvaliteten på ligaen generelt er på vei nedover.
Brannsupporter.

Erlend

Min tanke er at terskelen for VAR-inngripen bør heves.  BÃ¥de med tanke pÃ¥ hvor stor feilen skal være (det stÃ¥r vel i VAR sitt "reglement" at feilen skal være "clear and obvious" for inngripen) og at det skal være relativt tydelig pÃ¥ videobildene hva som skjedde ute pÃ¥ banen.

Å annullere en scoring i ettertid fordi noen kanskje vant en ball ved å gå litt tøft inn i ryggen på forsvareren? Nei
Annullere mål for offside som skjer på 16-meteren der beste kameravinkel er fra midt på hovedtribunen? Nei
Gi straffe når man må ha 20 repriser fra 4 forskjellige vinkler i slow motion for å avgjøre om han tok mann eller ball først? Nei

Få luket ut feil som for eksempel TIL-spilleren som ble avblåst for offside i cupen når han sto metervis inne på egen halvdel? JA
Rødt kort for taklinger med knotter først og mye energi? Ja
Få bukt med spisser (og i RBK sitt tilfelle venstrebacker) som filmer ved å drastisk øke risikoen for at de får gult kort for filming istedenfor straffe? JA

Leffen

Quote from: Erlend on February 29, 2024, 15:07:54 PMMin tanke er at terskelen for VAR-inngripen bør heves.  BÃ¥de med tanke pÃ¥ hvor stor feilen skal være (det stÃ¥r vel i VAR sitt "reglement" at feilen skal være "clear and obvious" for inngripen) og at det skal være relativt tydelig pÃ¥ videobildene hva som skjedde ute pÃ¥ banen.


Problemet med dette er jo at det blir en evigvarende debatt, uansett hvor du velger å sette listen. En fotballkamp er ikke, og kommer aldri til å bli, eksakt vitenskap.

Erlend

Quote from: Leffen on February 29, 2024, 15:13:38 PM
Quote from: Erlend on February 29, 2024, 15:07:54 PMMin tanke er at terskelen for VAR-inngripen bør heves.  BÃ¥de med tanke pÃ¥ hvor stor feilen skal være (det stÃ¥r vel i VAR sitt "reglement" at feilen skal være "clear and obvious" for inngripen) og at det skal være relativt tydelig pÃ¥ videobildene hva som skjedde ute pÃ¥ banen.


Problemet med dette er jo at det blir en evigvarende debatt, uansett hvor du velger å sette listen. En fotballkamp er ikke, og kommer aldri til å bli, eksakt vitenskap.

Men debatten blir jo ikke noe mindre evigvarende uten VAR, og med god VAR (som altså ikke er det vi hadde i Norge i 2023) blir det flere riktige avgjørelser.

Men men, man får stemme på årsmøtet de som skal, så skal jeg i demokratiets ånd stille meg bak det man kommer frem til der

Superjack

Nydelig å gå til årsmøtet der den mest kontroversielle saken er for eller mot VAR.

Brannsupporter.

krakra

Tror ikke det er kommentert, men ser at Skard bestemte seg for å ta to år til og at valgkomiteen innstiller på et uendret styre.

Lasaron

Jeg så det. I utgangspunktet tenker jeg det er greit med minst én fornying, altså at det er et sunt prinsipp, men dette styret ser jo ut til å ha gjort en god jobb.
Tren på langskudd

Leffen

Quote from: Superjack on February 29, 2024, 21:34:39 PMNydelig å gå til årsmøtet der den mest kontroversielle saken er for eller mot VAR.



Veldig sant. Men fortsatt alt for få medlemmer i klubben i forhold til antall supportere. Så viktig at folk melder seg inn, kommer nok større saker på de neste årsmøtene!

Finfin respons

Takk for oppmerksomheten:

VAR dreper spontaniteten på tribunen. Den tilfredstiller kanskje en TV-reprise-mentalitet hos uengasjerte tv-tittere. Og for dem som elsker rettferdighet mer enn gleden over den italienske kunsten å filme (som nå er blitt nesten umulig), så tikker VAR vel av på noen bokser.

For min del, som elsker sjarmen av å hate en motspiller som prøver seg på sleipe triks, så er hatet nå eliminert, og livet er blitt tommere og gråere. Lidenskapen og raseriet er byttet ut med passiv venting på reprisemenneskene i en bu.

Men i tillegg byr VAR uansett på følgende problem som ikke vil kunne forsvinne. La meg gi et enkelt eksempel:

I hele 2023, ved innføringen av VAR, ble dømmingen merkbart dÃ¥rligere og mer passiv. 

Det var forferdelig å bivåne og det var ikke bra for dommerstanden. VAR blir og vil forbli en hvilepute uansett type forseelse man vedtar skal dekkes av VAR. Ideen om å påvirke VAR-instruksene kan ikke endre denne passiviserende dømme-mentaliteten.

Til slutt: Spørsmålet om VAR er som gress eller kunstgress. Bare det ene er genuint og ekte fotball.

Beskytt sporten. Stem ER!
Takk for oppmerksomheten.
Kanskje.

Lasaron

Forslaget om å få vekk VAR falt også i Molde.

Fordi avtaler...blablabla...NFF...blablabla...NTF....blablabla....må gi det tid....blablabla...

Det er tydelig at informasjonspakken fra høyeste hold har god virkning. Og svært mange tvilere, lener seg mye heller på et styre og administrasjon i klubben, enn på bermen (supportere).
Tren på langskudd

ostraume

Jeg synes ikke det er så nyttig å idiotforklare de som stemmer for en forbedring heller enn en avvikling av VAR.

I sin essens så er spørsmålet hva som er viktigst av litt mer rett dømming vs det du taper i spontanitet.

Begge sider vil profitere på å innse at det ikke er noen fasit på det svaret.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Lasaron

Jeg innser at det ikke er noen fasit. Jeg kjemper for det jeg tror er riktig, og som er viktigst for meg. VAR gjør at mål blir litt mindre gøy, dermed blir det å gå på kamper litt mindre gøy. Dermed blir viljen til å betale for TV2 Play litt mindre. Etc.
Tren på langskudd

Lasaron

Jeg leser på X at juniorene til Molde var instruert til å stemme for VAR. Her går det en fin tråd fra ledelsen i mange toppklubber og oppover i pampehierarkiet. Dette høster nok lovord i UEFA, vil jeg tro.
Tren på langskudd

pidre

Eg var skikkelig skeptisk, og klart det er potensiale for forbedring. Har likevel falt ned på at VAR er bra, og har ikke merket noe til at spontantjubelen er mindre. Faktisk mener eg VAR gjør kampene mer interessant og dramatisk.

Saggi, Hobber-Nilsen, Aslan, Moen Eskås - ja VAR er sikkert en pain in tha ass for dem.
Saludar a los monos!

Lasaron

Jeg har en teori om at de som elsker fotball, og samtidig vil bevare VAR, er mer glad i håndball enn motparten. En håndballkamp har en annen type spenningsdynamikk der jubelen for et enkelt mål er langt mindre, men den kan totalt sett oppleves som like spennende.

Selv om noen ikke merker det, så er det likevel sant at mange føler på at de holder igjen jubel. Jeg kjenner det selv. Derfor er jeg mot. Dessuten tror jeg fotballen er mindre tjent med at mange syns fotball blir mindre gøy, enn fotball var tjent med å være uten VAR. Fotball var tross alt verdens mest populære idrett også før VAR.
Tren på langskudd

Lasaron

Link til infopakken sendt ut fra NFF til ledelsen i klubbene. En fyr deler den på X.

https://t.co/GlxkYOYv3o
Tren på langskudd

fortune

Quote from: Lasaron on March 04, 2024, 21:14:29 PMJeg leser på X at juniorene til Molde var instruert til å stemme for VAR. Her går det en fin tråd fra ledelsen i mange toppklubber og oppover i pampehierarkiet. Dette høster nok lovord i UEFA, vil jeg tro.

Sånt er virkelig uredelig, både klubbens ansatte og styre har et maktforhold kontra disse spillerne som ikke bør utnyttes. En skam for klubben.
First is first, second is nothing

Corran

Ikke mye å melde fra årsmøtet enda
Men vedtatt at medlemsutvalget skal være mer involvert.
Og borte billett forslaget falt mot styrets forslag.

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

andreas1989

Verdt å notere seg tidligere styreleders motstand mot initiativ for å fremme forslag om å innføre en makspris på bortefeltene i Norge. Moralpreken om prissamarbeid osv tatt fullstendig ut av kontekst fra et menneske som selvfølgelig aldri har vært i nærheten av en bortetribune i sitt liv.

Corran

LSK stemte for å være i mot VAR
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Nixon

Magefølelsen sier at det ikke blir flertall mot VAR på Branns årsmøte.
Rød makt på Hansa

Corran

Viking stemte mot å være mot så de er for VAR
De var hele 33 stk som stemte
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

David

Millimetermåling har aldri vært poenget med fotball. Offsideregelen legger føringer for dynamikken i spillet, og det er hensikten. Selv når den overskrides med en halvmeter, har den vært virksom. Selvsagt ønsker man at den håndheves så presist som mulig, men litt menneskelig feil har vi alltid kunnet leve med.

Corran

Veldig mye gode poenger og innlegg mot VAR
Ingen for VAR

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Corran

Quote from: Corran on March 06, 2024, 20:50:57 PMVeldig mye gode poenger og innlegg mot VAR
Ingen for VAR
Jo det var et innlegg fra en som er mot forslaget og for VAR
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

David

Quote from: Corran on March 06, 2024, 20:57:30 PM
Quote from: Corran on March 06, 2024, 20:50:57 PMVeldig mye gode poenger og innlegg mot VAR
Ingen for VAR
Jo det var et innlegg fra en som er mot forslaget og for VAR


Han antydet også at vi liker VAR når det passer oss. Usaklig. For øvrig er det ingen som har tatt til orde for å la være å reise til Barcelona bare fordi de praktiserer VAR der.

andreas1989

Helt tullete argumentasjon fra denne "dommeren". Ser nok alt med dommer øyne. Denne damen som ville lære mer kan jo lære mer før det eventuelt forslås innført på et senere tidspunkt når systemet er utviklet i langt større grad enn det som er tilfelle i dag.

Nixon

Denne Siggen Taule gjør mer skade enn nytte for saken sin...
Rød makt på Hansa

andreas1989

Nå er det mye merkelig argumentasjon her, Felix er verdt 100 millioner og må forsikres gjennom VAR.

David

Dette med sikkerhet fremstår som et nytt argument. Håndlykken i Odd snakket også om dette, men jeg kan ikke huske at dette var et sentralt argument da det ble innført.

Pete05

Quote from: David on March 06, 2024, 21:18:07 PMDette med sikkerhet fremstår som et nytt argument. Håndlykken i Odd snakket også om dette, men jeg kan ikke huske at dette var et sentralt argument da det ble innført.

Det var vel et tidlig argument om å slå ned på filming og stygt spill men det har liksom forsvunnet ut bakveien i den senere tid.

Det er ingenting som stemmer så lenge du ikke har kompetente folk i den berømmelige bussen.

Corran

Dette med sikkerhet er da bare vås?
Alle kamper var jo filmet tidligere og?
Spillere fikk jo straff i etterkant før VAR og basert på tv bilder.
Var ikke Brann involvert i noe sånt for noen år siden. Husker ikke om det var Acosta som taklet eller om det var noen som taklet en Brann spiller,
Men uansett ble det gitt straff basert på tvbilder

Og det kan jo endres regler som de hadde tidligere i Italia der en fikk karantene/straff i etterkant om tvbilder viste en filmet (altså før VAR)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

andreas1989

Siste innlegg er jo spoton, dette kan sanksjoneres i ettertid. Dette er noe som garantert kommer fra NFF som noe som skal selges inn for å være for VAR.

Corran

Likte han fra Brann som etter han fra medisinsk og Kalven hadde argumentert understrekte at det ikke var noen tall grunnlag for å si at det var færre skader eller mindre filming
Er bare Siggen som har statistikk på dette
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Corran

De som stemte på nett var 88 mot 33 for at Brann skal være mot
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Corran

128 mot 71
Brann er mot VAR
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Nixon

Quote from: Nixon on March 06, 2024, 20:23:38 PMMagefølelsen sier at det ikke blir flertall mot VAR på Branns årsmøte.

Tok feil!
Rød makt på Hansa

opplett

Hvis de fleste som hever lønn i klubben er FOR et forbedret VAR (et inntrykk jeg har), hvor helhjertet kan man forvente at de skal kjempe kampen MOT VAR?
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Lasaron

Bedre nå enn om forslaget hadde falt.
Tren på langskudd

pidre

VAR faller nok ikke likevel.
Saludar a los monos!

Lasaron

Her gjelder det Ã¥ være utholdende. Jeg har hele tiden vært innforstÃ¥tt med at vi nok mÃ¥ leve med det i Ã¥r. Vi fortsetter kampen. 
Tren på langskudd

Superjack

Brann er en medlemstyrt klubb.

En av de få virkelig medlemsstyrte klubbene i ES.

Imponert over hva VAR motstanderene har klart. Skryt til dem. Tøft.

Brannsupporter.

andreas1989

Start har også stemt nei. 189 mot, 110 for, 90 blanke av 389 berettigete.

Ikke så rart at det mobiliseres i Kristiansand, men Viking sin deltagelse er jo regelrett skandaløs?

ostraume

90 blanke? Hva skjer i Kristiansand?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Lasaron

Infopakken fra NFF, etc, har tydeligvis virket godt, når vi hører de underlige argumentene fra ansatte og styremedlemmer i Brann.

Heldigvis har vi et sterkt og sunt medlemsdemokrati.
Tren på langskudd

andreas1989

VG melder at også Stabæk har stemt nei. Tromsø, RBK, Ham-Kam(?) og FFK er vel alle klubber med litt supporter kultur som kan stemme nei?

Corran

Beste på årsmøtet i dag var styreleder som skulle vise bilde fra stadionarbeidet og oppdaget at link adresse til webkamera sto i adresselinjen og ba alle om å ikke skrive den ned pga at de hadde ikke lov å dele den
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

David

Jeg synes Biggens trussel om 15 (?) års fengsel for prissamarbeid var festlig.

Spelaren

"Men tenk hvis for eksempel Felix Horn Myhre får en karrierendende takling mot seg. Det kan være hundre millioner tapt."


Asle Kjellsen, medisinsk fagansvarlig, i sitt forsvar for VAR. Denne kommer til å leve lenge.
GÃ¥ av.

Optimist

Herlig at Brann skal jobbe aktivt mot VAR.
Ellers vil jeg gi skryt til Kristiansand for oppmøtet. Nesten 400 med stemmerett i en ganske så skakkjørt klubb er intet mindre enn imponerende. Noe å se opp til.
Og på den andre enden: Hva driver Viking med? Satan (kanskje ikke lov å banne her?) for en tulleklubb. 29 med stemmerett er bare flaut. Både Bataljonen og Diasporaen hadde med god margin flere deltakere. Og de kaller seg «best i vest».
Kokende idiot

gladiporno

Er ikke Kjelsen en betalt Brann-ansatt/innleid lege? Ikke spesielt ryddig at han og daglig leder går hardt imot et innsendt forslag fra et klubbmedlem.

Lasaron

Jeg var på årsmøtet. Her er en rekke ting jeg fant underlig, som jeg ikke er vant med fra demokratiske sammenhenger. Jeg nummererer dem for diskusjonens del (eventuelt). De kommer etter innfall:

1. At vi ikke valgte tellekorps, de var utpekt av admin. Dette er dog i henhold til Brann sine lover.

2. Sjokkerende dårlig argumentasjon fra denne dommeren, (mange underlige argumenter også fra andre pro-VAR-folk.)

3. Dirigentens mange forsøk på å få folk til å trekke/endre forslagene sine.

4. At ansatte ikke bare nøyer seg med å komme med nøkterne saksopplysninger for å belyse en sak, men går inn i debatten på et årsmøtet for medlemmer, med argumentasjon for eget syn.


Vel, punkt nummer 2 har ikke med demokratiske sammenhenger å gjøre, men jeg fant det underlig.
Tren på langskudd

Corran

Quote from: gladiporno on March 06, 2024, 23:43:15 PMEr ikke Kjelsen en betalt Brann-ansatt/innleid lege? Ikke spesielt ryddig at han og daglig leder går hardt imot et innsendt forslag fra et klubbmedlem.

Kalven gikk aldri hardt ut. Han fikk en oppgave å undersøke og referere det som var resultatet Dette gjorde han på en ryddig måte og understrekte at det var de spurtes meninger
Han Kjelsen vet jeg for lite om og tviler på at det var avtalt at han skulle si noe for han skrev seg på litt impulsivt, men det han sa var jo bare fjas
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Corran

Quote from: Optimist on March 06, 2024, 23:42:03 PMHerlig at Brann skal jobbe aktivt mot VAR.
Ellers vil jeg gi skryt til Kristiansand for oppmøtet. Nesten 400 med stemmerett i en ganske så skakkjørt klubb er intet mindre enn imponerende. Noe å se opp til.
Og på den andre enden: Hva driver Viking med? Satan (kanskje ikke lov å banne her?) for en tulleklubb. 29 med stemmerett er bare flaut. Både Bataljonen og Diasporaen hadde med god margin flere deltakere. Og de kaller seg «best i vest».
Viking var vel minst 33 frammøtte for resultatet på avstemningen var 4/29
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Corran

Quote from: Lasaron on March 06, 2024, 23:51:36 PMJeg var på årsmøtet. Her er en rekke ting jeg fant underlig, som jeg ikke er vant med fra demokratiske sammenhenger. Jeg nummererer dem for diskusjonens del (eventuelt). De kommer etter innfall:

1. At vi ikke valgte tellekorps, de var utpekt av admin. Dette er dog i henhold til Brann sine lover.

2. Sjokkerende dårlig argumentasjon fra denne dommeren, (mange underlige argumenter også fra andre pro-VAR-folk.)

3. Dirigentens mange forsøk på å få folk til å trekke/endre forslagene sine.

4. At ansatte ikke bare nøyer seg med å komme med nøkterne saksopplysninger for å belyse en sak, men går inn i debatten på et årsmøtet for medlemmer, med argumentasjon for eget syn.


Vel, punkt nummer 2 har ikke med demokratiske sammenhenger å gjøre, men jeg fant det underlig.
Punkt 4
Jeg tror han må ha vært der som medlem. Ellers ikke noe poeng at han var der. Han meldte seg på sent for å tale så det var ikke noe som var planlagt.
Og om noen hadde et motiv med å la en fra medisinsk "skremme" noen stemmer over på sin side så hadde de vel valgt en som kunne argumentere sin sak litt bedre. Det var ikke akkurat innøvd
Punkt 1
Dette er vel ikke uvanlig er det?
Kan ikke huske det er valgt et tellekorps før

Punkt 3
Dette må jeg si meg til dels enig med. Fikk ikke inntrykket at det lå noe mer bak enn at han ville spare tid å unngå kompliserte valg.
Jeg tror de fryktet at det pga VAR saken skulle trekke voldsomt ut og at årsmøtet ikke skulle bli ferdig i dag.
Hørte Styreleder og ordstyrer veksle noen ord om at de trodde de skulle klare det innen klokken 23.

Punkt 2
Var det han Siggen som var dommer eller?
For han var direkte dårlig. Men det er jo ikke så uvanlig med enkelte med veldig dårlig argumentasjon på talerstolen i Brann. Savnet jo et par stykker som pleier å bruke en del tid på talerstolen uansett hva sak det er
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Disse tingene var underlige for meg, ut fra sammenhenger jeg er vant med. Dine innspill tatt i betraktning.

Ja, Siggen.
Tren på langskudd

Optimist

Quote from: Corran on March 06, 2024, 23:53:17 PMViking var vel minst 33 frammøtte for resultatet på avstemningen var 4/29

Ifølge Viking-folk var det bare 29 frammøtte. Og at 4/29 i denne sammenhengen var 4 av 29. Ja, ganske spesielt.
Kokende idiot

mbs

Nå heller nok BA/BT kaldt blod i de som håper en snarlig opphør av Var.
Tidligst i 2026 kan det bli slutt.
Tinget må vedta det om ikke NFF bestemmer. Det betyr at tinget 2025 kan bestemme det fra sesongen 2026.
Så spørs det om kontrakter og andre ting som bestemmer.

Da har det blitt så mange endringer at det som er vedtatt på årsmøtene i år, er "foreldet" og det blir omkamp.


Lasaron

Ja, dette er en lang kamp. Den tar vi.


Forresten, her er en viktig moralsk påminning til meg og alle andre som vil ha VAR vekk. Det handler om vår holdning til dommere. La oss behandle dem med respekt. Vi ønsker VAR vekk, vi ønsker gode dommere, og vi vil ta vekk hjelpemiddel de har. Da må vi også bli flinkere, allerede fra nuh, å behandle dem med respekt.

Selvsagt er det innenfor i toppfotballen å reagere spontant med tilrop som "Hey! Dommar!" og lignende. Men stygge personangrep fra tribunen og SoMe er ikke bare ugreit i seg selv. Det er også en smule hyklersk om man vil ha vekk VAR.
Tren på langskudd

Corran

Hva med en banner som viser støtte til dommerne og Nei til Var

Feks Nei til VAR Ja til lønnede dommere

Eller noe slikt Da ser en at en ønsker å bedre arbeidsbetingelsene for dommerne også
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Hickok

Dommerne er lønnet allerede. Kanskje ikke topplønn, men som hoveddommer så har de minst 50% jobb som dommer. https://www.fotball.no/kretser/akershus/dommer/dommerens-abc2/nettbetaling-dommerregninger/dommerhonorarer/

Mange har jobb i krets eller forbund ved siden av som gjør at de kan ha en fleksibel hverdag.

Superjack

Støtter 100% å jobbe for bedre dommere.

Hva om alle pengene som går til VAR, for det er ikke billig, kan gå til lønn og utvikling av dommerene våre?

Da også til å utvikle både yngre og nye dommere og til positive kampanjer mm.

Brannsupporter.

Corran

Ja men de bør være ansatt 100%
I alle fall en del av dem og de bør ha fulle dager med trening og kampanalyse

Var vel Sivert som sa etter en kamp i 2023 at en kan ikke forvente at dommerne skulle være på samme nivå som spillerne da de ikke har mulighet til å trene like mye som spillerne
Dette gjaldt slik jeg forsto det både fysisk (henge med i tempo på kampen) og det faglige (analyser, fotballforståelse o.l.)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

De som regnes som de fire-fem beste dommerne kan være heltidsansatt. Kan få f eks to-tre år om gangen. Og at de som nå har bare litt, får litt mer.


Hva om vi klapper når dommernes navn leses opp? Det kan bli en del av det psykologiske spillet i tillegg 😀
Tren på langskudd

Finfin respons

Det er nok (som med fotballspillere) at videoanalyse også er utviklende for dommerne. Og at Var slik sett fyller en funksjon. Men jeg tror jeg har rett i at VAR fungerer som en ubevisst hvilepute for noen typer avgjørelser.

Når jeg buer på dommeren i kamp så er det fordi jeg forsøker å presse dommeren til å dra opp et kort. Det er en del av morroa. Rensende greie.

Jeg håper dommerne er så rause at de ser at de er en del av totalpakken til dette herlige spillet. Jeg vil derfor heller ikke ha fremtidens perfekte data-KI-AI-VAR. Da utryddes jo vår kjære dommerstand.

Dessuten: Kjedelig å bue på en edb-løsning. Det gjør jeg jo på jobb. Viktig å skille mellom jobb og fritid.

Jeg vil ha svartkledde mennesker jeg kan bue på når situasjonen krever det. Og som står rakrygget i intervju etter kampen og sier at de skal se på situasjonen og ta det med som et læringspunkt hvis de har gjort horrible feil. Men som i kampens hete likevel klarer å kue Sivert sitt psykologiske spill. Fotball er mer enn touch.

I <3 D
Kanskje.

Lasaron

Ja, bue for å påvirke dommeren til å dele ut kort er innenfor på dette nivået.
Tren på langskudd

Lasaron

Bortsett fra holdning til VAR, er jeg godt fornøyd med styreleder Sverdrup. I går seilte nestleder Arild Andersen opp som en fin kandidat til å rykke opp når Sverdrup en gang gir seg.
Tren på langskudd

Corran

Quote from: Lasaron on March 07, 2024, 12:39:46 PMBortsett fra holdning til VAR, er jeg godt fornøyd med styreleder Sverdrup. I går seilte nestleder Arild Andersen opp som en fin kandidat til å rykke opp når Sverdrup en gang gir seg.

Sverdrup er en veldig fin fyr og han gjorde det jo også klinkende klart flere ganger at alle meninger ang VAR var like velkomne og at han ønsket stor takhøyde og diskusjon.
Så jeg vil si jeg er godt fornøyd med ham inkl holdningen hans til VAR selv om det kan se ut som om den ikke er den samme som min
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

ACHTUNG

Vær obs på at etter alle solemerker så er de fleste Brannfans pro-VAR. Dvs at man ikke er fornøyd med førsteutgaven, men at man forventer at det kommer en forbedret utgave allerede i år. De som er anti-VAR skal få lov til å være det, men man bør være obs på at man på ingen måte taler flertallets sak når man nå har påtvunget Branns ledelse å flagge anti-VAR.

Corran

March 07, 2024, 15:07:51 PM #107 Last Edit: March 07, 2024, 15:17:12 PM by Corran
Quote from: ACHTUNG on March 07, 2024, 15:02:01 PMVær obs på at etter alle solemerker så er de fleste Brannfans pro-VAR. Dvs at man ikke er fornøyd med førsteutgaven, men at man forventer at det kommer en forbedret utgave allerede i år. De som er anti-VAR skal få lov til å være det, men man bør være obs på at man på ingen måte taler flertallets sak når man nå har påtvunget Branns ledelse å flagge anti-VAR.
Hvor henter du tallene fra på at flertallet av Brannfans er pro-VAR
Mitt inntrykk er det stikk motsatte.
I undersøkelsen til Bataljonen viste det seg vel at flertallet mente at det gjorde kampopplevelsen dårligere

EDIT: Og så fungerer jo et demokrati slik at en kan være med å bestemme og påvirke ved å være medlem. Så flertallet i Brann er mot VAR
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Leffen

Quote from: ACHTUNG on March 07, 2024, 15:02:01 PMVær obs på at etter alle solemerker så er de fleste Brannfans pro-VAR. Dvs at man ikke er fornøyd med førsteutgaven, men at man forventer at det kommer en forbedret utgave allerede i år. De som er anti-VAR skal få lov til å være det, men man bør være obs på at man på ingen måte taler flertallets sak når man nå har påtvunget Branns ledelse å flagge anti-VAR.

Wow. Dette er litt av en påstand. Hva i all verden begrunner du den med? Og hvor var alle disse pro-VAR-folkene i går da? Uinteressert i demokrati?

David

De fleste av oss har passive meninger om mange ting som vi ikke kan forvente at skal tillegges noe særlig vekt med mindre vi aktivt går inn for dem. Hvis man ønsker å kjempe for VAR, så greit nok, men da holder det ikke å appellere til et taust flertall som vi dessuten ikke vet om eksisterer eller ikke.

Corran

Denne påstanden ble litt som påstanden fra Siggen i går om at det er mindre filming med VAR og det hadde han statistikk på.
Eller han fra medisinsk som mente det var mindre alvorlige skader og farlige taklinger

Ja det var før nestlederen i styret kom på mikrofonen og forklarte at det fantes ikke noe tallmateriale eller statistikk på at det mindre skader eller mindre filming
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Optimist

Quote from: Corran on March 07, 2024, 15:07:51 PMHvor henter du tallene fra på at flertallet av Brannfans er pro-VAR
Mitt inntrykk er det stikk motsatte.
I undersøkelsen til Bataljonen viste det seg vel at flertallet mente at det gjorde kampopplevelsen dårligere

EDIT: Og så fungerer jo et demokrati slik at en kan være med å bestemme og påvirke ved å være medlem. Så flertallet i Brann er mot VAR

Fasit.
Kokende idiot

Lasaron

Quote from: ACHTUNG on March 07, 2024, 15:02:01 PMVær obs på at etter alle solemerker så er de fleste Brannfans pro-VAR. Dvs at man ikke er fornøyd med førsteutgaven, men at man forventer at det kommer en forbedret utgave allerede i år. De som er anti-VAR skal få lov til å være det, men man bør være obs på at man på ingen måte taler flertallets sak når man nå har påtvunget Branns ledelse å flagge anti-VAR.

Jeg føler meg ikke forpliktet på dine solemerker. Jeg fronter det jeg mener er riktig, og er glad for at flertallet av de som gidder å møte opp på årsmøtet er enig med meg. Så er det en soleklar rettighet for de som er uenige med meg å fronte det de mener er rett.

Ja, VAR kan absolutt bli bedre. Jeg har mange konstruktive forslag til det. Men for at VAR skal bli godt nok i mine øyne, så skal det ikke befatte seg med annullering av mål. Og da er det gjerne ikke vits i å bruke mye ressurser på.

Bedre er ikke det samme som godt nok. Jeg vil kunne juble ved mål. Det er essensen. Glede!
Tren på langskudd

andreas1989

Quote from: ACHTUNG on March 07, 2024, 15:02:01 PMVær obs på at etter alle solemerker så er de fleste Brannfans pro-VAR. Dvs at man ikke er fornøyd med førsteutgaven, men at man forventer at det kommer en forbedret utgave allerede i år. De som er anti-VAR skal få lov til å være det, men man bør være obs på at man på ingen måte taler flertallets sak når man nå har påtvunget Branns ledelse å flagge anti-VAR.

Dette menneske har "fasiten" på alt, alltid. At du ikke har noe til overs for demokrati overasker ikke.

Lasaron

"Jeg ønsker meg en diktator som forstår og tar vare på flertallets interesser, i stedet for et demokrati som pleier mindretallets interesser."
Tren på langskudd

ACHTUNG

Avga min stemme for styrets forslag og det er bemerkelsverdig at man på alle de øvrige sakene støttet styret, mens på VAR var det Norsk supporterallianse, der det er åpenbart at Kanari og Klanen er de tonenangivende, som fikk gjennomslag. Ikke meningen å refse de som stemte for anti-VAR, men det er vel mer et utslag av irritasjon enn noe annet. Vil vi virkelig tilbake til en skokk med feile dommeravgjørelser og vil vi virkelig at Norge skal ha en helt annen løsning enn det man har blitt vant til i internasjonal fotball?

Uansett er det en lang vei å gå:

"Dersom flertallet av de 32 toppklubbene stemmer frem et standpunkt om å være imot VAR, må tre parter snakke sammen for at VAR skal fjernes: Norsk Toppfotball må be Norges Fotballforbunds styre om å fjerne VAR fra Eliteserien."

Nå har man uansett kommet til en foreløpig konklusjon i Brann på spørsmålet, så får vi ha fokus på det vi har felles, å støtte Brann uansett.

krakra

Jeg er for VAR, men ikke lat som at det har vært en revolusjon som har fjernet dommerfeilene. For det første er det jo bare svært begrensede situasjoner VAR blir brukt. For det andre klarer de å dømme feil selv med VAR. Og så bruker de lang tid på åpenbare situasjoner.

fortune

Quote from: krakra on March 07, 2024, 17:51:34 PMJeg er for VAR, men ikke lat som at det har vært en revolusjon som har fjernet dommerfeilene. For det første er det jo bare svært begrensede situasjoner VAR blir brukt. For det andre klarer de å dømme feil selv med VAR. Og så bruker de lang tid på åpenbare situasjoner.

Og for det tredje vil små og store dommerfeil, uavhengig av VAR, jevne seg ut over en sesong. Så man får sannsynligvis den samme slutt-tabellen uansett, men VAR ødelegger deler av opplevelsen underveis.
First is first, second is nothing

David

"Vil vi virkelig tilbake til (...)". Jeg vil.


Jeg har vært i mot VAR helt siden det ble innført til VM 2018, lenge før folk prøvde å delegitimere motstand som en hipsteraktig greie som folk gjør bare for å være kontrære. Kall det gjerne forutinntatt, men det har også gitt mange år til å aktivt sammenligne og tenke over hvordan det har vært i utlandet og ta stilling til om det var ønskelig å ha her, mens vi ennå ikke hadde det. Jeg har aldri vært i tvil om hva jeg personlig foretrakk, men folk skal selvfølgelig få mene hva de vil.


Corran

Quote from: ACHTUNG on March 07, 2024, 17:46:17 PMAvga min stemme for styrets forslag og det er bemerkelsverdig at man på alle de øvrige sakene støttet styret, mens på VAR var det Norsk supporterallianse, der det er åpenbart at Kanari og Klanen er de tonenangivende, som fikk gjennomslag.

Nei det finnes ikke bemerkelsesverdig i det hele tatt at det er et tema som gjerne skiller seg ut.
De fleste i Brann er i takt om det meste nå når det går bra sportslig, økonomisk og på de fleste parametere en kan måle på.
Og det er slik et demokrati fungerer pussig nok.
Det kom inn noen saker som styret hadde en annen mening og flertallet var enig med styret.
Det kom inn forslag som styret var enige med og flertallet var enig med begge.
Det kom inn et forslag styret var uenig med og flertallet var enig med innkomne forslag.

Så en kan snu på det og si at i de fleste saker så var styret enig med forslagstiller dog med noen små endringer her og der så hvorfor var de ikke enige også i VAR?

Dvs styret fikk medhold mot forslagstiller 1 gang. Samt et forbehold om lovlighet i en annen sak
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Godt, Corran.

RBK følger opp.

Jeg håper disse nyhetene når Europa. Tipper det er en del supportere der ute som er trøtt av VAR, men er blitt manipulert til å tro at VAR er kommet for å bli. Nå ser man at det er mulighet for å endre på det.


I 1941-43 var det sikkert mange i Norge som sa til hverandre at jaja, nazismen er nok kommet for å bli. Vi får gjøre det beste utav det med okkupantene våre.

Nei, jeg sammenligner ikke VAR med nazisme. Jeg illustrerer hvor dårlig argumentet "kommet for å bli" er.

Forøvrig har Tore Reginiussen kommet med et nytt argument for VAR, eller kanskje det stod i informasjonspakken til NFF. At vi trenger det for å henge med sportslig i Europa. Min kommentar: Nåja.
Tren på langskudd

Pete05

Er det krav til E-cup kamper om VAR? Blir ekstremt dyrt om det er et krav. Eller hvordan løse det?

opplett

Quote from: Pete05 on March 07, 2024, 22:45:00 PMEr det krav til E-cup kamper om VAR? Blir ekstremt dyrt om det er et krav. Eller hvordan løse det?

Mener du om det er et krav om VAR hvis Brann skal spille f.eks. Conference League? Ja, det er det vel. Men inntrykket mitt er at det er UEFA som står for kostnadene her. De skal i hvert fall ordne alt det økonomiske rundt det tekniske på Brann-Barcelona. Så står Brann for det som trengs av lifter og slik.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Pete05

Quote from: opplett on March 08, 2024, 08:33:32 AM
Quote from: Pete05 on March 07, 2024, 22:45:00 PMEr det krav til E-cup kamper om VAR? Blir ekstremt dyrt om det er et krav. Eller hvordan løse det?

Mener du om det er et krav om VAR hvis Brann skal spille f.eks. Conference League? Ja, det er det vel. Men inntrykket mitt er at det er UEFA som står for kostnadene her. De skal i hvert fall ordne alt det økonomiske rundt det tekniske på Brann-Barcelona. Så står Brann for det som trengs av lifter og slik.

Jepp, var det jeg lurte på. Er jo endel kameraer som skal opp og på plass samt at det vel må rigges for en større tv-prod. Takk for svar.

Leffen

March 08, 2024, 09:33:52 AM #124 Last Edit: March 08, 2024, 09:37:06 AM by Leffen
Quote from: ACHTUNG on March 07, 2024, 17:46:17 PMAvga min stemme for styrets forslag og det er bemerkelsverdig at man på alle de øvrige sakene støttet styret, mens på VAR var det Norsk supporterallianse, der det er åpenbart at Kanari og Klanen er de tonenangivende, som fikk gjennomslag.

Bare en liten faktaopplysing: leder i NSA er Brann-supporter og Kanari har ikke engang noen i styret. Også litt artig at du antar at supportermiljøet rundt Brann ikke har autonomi og blindt følger NSA. Tror du overvurderer NSAs innflytelse ganske greit.

kabelmann

Quote from: opplett on March 08, 2024, 08:33:32 AM
Quote from: Pete05 on March 07, 2024, 22:45:00 PMEr det krav til E-cup kamper om VAR? Blir ekstremt dyrt om det er et krav. Eller hvordan løse det?

Mener du om det er et krav om VAR hvis Brann skal spille f.eks. Conference League? Ja, det er det vel. Men inntrykket mitt er at det er UEFA som står for kostnadene her. De skal i hvert fall ordne alt det økonomiske rundt det tekniske på Brann-Barcelona. Så står Brann for det som trengs av lifter og slik.

Kan hende UEFA dekker det som omhandler VAR, men Christian Kalvenes sier i BT at det er et krav fra UEFA om LED-skilt rundt hele stadion. Her måtte Brann ta kostnadene for å oppgradere det elektriske anlegget på Åsane Arena.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

pidre

Denne anti-VAR kampanjen synes eg er ganske prematur. Systemet bør få meir tid. Argumentet eg har registrert er at enkelte meiner dei må holde tilbake jubelen. Men sånn var det også før, ofte ein holdt litt igjen for å sjå an dommar og linjemann - og ja, vi fekk mange mål feilaktig annulert.

Ligg det mest NFF-føleri og nostalgi bak anti-VAR?

 
Saludar a los monos!

andreas1989

Dersom systemet må få mer tid så burde det vel ikke vært innført før det har fått mer tid?

pidre

Quote from: andreas1989 on March 10, 2024, 09:08:46 AMDersom systemet må få mer tid så burde det vel ikke vært innført før det har fått mer tid?
Så derfor skal vi avvikle nå?
Saludar a los monos!

andreas1989

Ja, for det fungerer ikke og er presset på oss uten et demokratisk grunnlag.

Lasaron

Pidre

1. VAR har vart lenge i mange land.

2. Det er forskjell på å en sjelden gang kaste et blikk på linjedommer etter ett sekund i påbegynt jubel, og slik det er nå.


Dette til orientering.
Tren på langskudd

pidre

Så argumentet for å legge ned VAR er at den spontane jubelen hos enkelte supportere ikkje er optimal?
Saludar a los monos!

andreas1989

Argumentet er at det ikke fungerer og ødelegger sporten som skal være levende og underholdede. I tillegg er det presset på oss uten noe mulighet for å diskusjon. Hva mer trenger du egentlig?

Corran

Quote from: pidre on March 10, 2024, 09:06:54 AMDenne anti-VAR kampanjen synes eg er ganske prematur. Systemet bør få meir tid. Argumentet eg har registrert er at enkelte meiner dei må holde tilbake jubelen. Men sånn var det også før, ofte ein holdt litt igjen for å sjå an dommar og linjemann - og ja, vi fekk mange mål feilaktig annulert.

Ligg det mest NFF-føleri og nostalgi bak anti-VAR?

Nei det er ingen Nff føleri og nostalgi bak det.
Norge innførte VAR ca 5-6 år etter det ble innført internasjonalt og en hadde/skulle lære av feil begått i andre land og i alle fall ikke gjøre samme feilene som i england.

Sesongen begynner med meg som en VAR tilhenger og kanskje litt krass mot de som var mot VAR (om så er så beklager jeg til dem det måtte gjelde. Jeg tok feil).
Utover sesongen så ble jeg større og større motstander av VAR pga at det er alt for inngripende og i sin natur uansett hva man gjør vil oppleves slik.
Jeg er ikke en av dem som klarer å stoppe en jubel pga VAR da jeg er altfor oppslukt i øyeblikket og kanskje slenger et blikk mot linjemannen om jeg er i tvil.
Og nå kommer vi til at jeg skylder Lasaronen en unnskyldning for han fikk høre det fra meg ang at en kunne like fult juble i øyeblikket, men jeg ser jo nå i ettertid når jeg ser folks forklaringer og beskrivelser at dette er en stor ting for oss på kamp. Og når jeg tenker skikkelig over det så er det en demper også for meg når en står og venter på VAR og det spiller ikke en rolle om det tar 30 sekunder eller 3 minutter. Jeg sto jo og ventet noen ganger jeg også når jeg var i tvil.

Og så blir jo ikke ting mer rettferdig med VAR. En opplever jo enda at det virker urettferdig. Og dommerne er jo ikke blitt bedre eller har fått trent opp sin fotballforståelse. Snarere tvert om, de stoler mer på at de store feilene blir rettet opp av andre dommere som sitter i en buss og ser på en skjerm.
Vi har i alle år sett at dommere tolker reglene litt annerledes en andre dommere og det er jo noe som kommer enda mer til syne nå.
Et eksempel som beskriver mange av problemene er hands innenfor 16 meter.
I en og samme serierunde så hadde en 3 lignende situasjoner. I en av dem ble det ikke dømt av dommer, men Var gikk inn og endret til at det skulle være straffe.
En annen lik situasjon ble VAR ikke benyttet når dommer ikke dømte og i den siste sa VAR sa det ikke var straffe.
Mao så ble lignende situasjoner ikke behandlet likt og dermed er jo systemet ikke rettferdig.
Det var også andre situasjoner som var helt håpløse også på slutten av sesongen når de hadde stått i runde etter runde og skulle lære av sine feil.
De gikk heller aldri ut og forklarte slik at folk skjønte deres vurderinger.
Det er også opp til de i VAR bussen om en situasjon er inngripende/alvorlig nok til at VAR skal gripe inn. Dette er jo også en vurdering av en dommer som ikke er noe bedre enn han på banen.

En annet problem er jo at det heller ikke er likt antall kameraer og forskjellige vinkler o.l. på disse på forskjellige arenaer så det er jo ikke likt i alle kamper.

SÃ¥ sesongen ble avsluttet med meg som motstander av VAR
Og det er masse jeg sikkert har glemt her nå også

Eneste argumentene for VAR er jo at det er kommet for å bli og det er for sent å avvikle
Vi kan ikke være annerledes enn andre
Og det blir bedre når de får litt erfaring og lærer av sine feil

Dette synes ikke jeg er noen gode argumenter lengre selv om jeg sa dem selv for ca 1 år siden.
Vi kan fint være annerledes enn de store ligaene som styres av mektige pamper og er full av sportsvasking. Det er andre ligaer som ikke har det også.
Og vi kan være annerledes og gjerne bli bedre av det.

Og kameraene kan brukes videre siden vi alt har dem. De kan brukes til analyse arbeid.
En kan skjerpe reglene for filming slik at en kan gå inn i etterkant og gi straff. Det samme med grise taklinger o.l.
Da faller jo de argumentene som går på skader/farlig spill og filming. Argumenter som ikke kan bygges opp med statistikk eller lignende.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Quote from: pidre on March 10, 2024, 11:53:47 AMSå argumentet for å legge ned VAR er at den spontane jubelen hos enkelte supportere ikkje er optimal?

Ja
Tren på langskudd

pidre

Quote from: Lasaron on March 10, 2024, 13:14:51 PM
Quote from: pidre on March 10, 2024, 11:53:47 AMSå argumentet for å legge ned VAR er at den spontane jubelen hos enkelte supportere ikkje er optimal?

Ja

Ok, men i 23 sesongen jublet massen på stadion sykt når vi det ble mål, så er det selvfølgelig enkelte som har litt mer peiling (Lasaron?), som aner uråd og holder igjen - men dette er altså bare et lite fåtall. At VAR skal kasseres på dette grunnlaget, synes eg bli feil.

Som Corran er inne på, de i bussen gjør feil og er heller ikke konsekvente. Det er drit dårlig, men likevel bare en fjert i forhold til alle avgjørende dommerfeil som ble gjort før VAR.

Saludar a los monos!

Lasaron

Mål er det gøyeste i fotball. VAR gjør mål mindre gøy. Da blir fotball mindre gøy. Da blir det mindre attraktivt å se fotball på Stadion og TV2 Play.

At vi er ytterst få som føler det slik tror jeg er feil. Bare se på årsmøtene rundt om kring.
Tren på langskudd

pidre

Eg digger disse VAR avbrudda, der får ein finstudert og diskutert situasjonen. Det er sikkert litt utanfor normalfordelinga, men for min del gjer dette fotballen gøyere.

Var på mange kamper i fjor, og synes ikkje jubelen var mindre enn før. Så det er tydelig at folk flest driter i å holde tilbake.



Saludar a los monos!

gladiporno

Quote from: pidre on March 10, 2024, 18:53:12 PMEg digger disse VAR avbrudda, der får ein finstudert og diskutert situasjonen. Det er sikkert litt utanfor normalfordelinga, men for min del gjer dette fotballen gøyere.

Var på mange kamper i fjor, og synes ikkje jubelen var mindre enn før. Så det er tydelig at folk flest driter i å holde tilbake.



Du har fullstendig misforstÃ¥tt hvis du tror at folk holder tilbake gleden. Vi holder ikke tilbake noe, men gleden ved scoring blir mindre. Vi mister det ikke helt som vi gjorde mot Lyn i 1990 eller LSK i 1995 fordi mÃ¥lene ikke blir tellende nÃ¥r ballen gÃ¥r i mÃ¥l, men før avspark tas opp igjen. 

pidre

March 10, 2024, 20:24:58 PM #139 Last Edit: March 10, 2024, 20:27:40 PM by pidre
Quote from: gladiporno on March 10, 2024, 19:38:58 PM
Quote from: pidre on March 10, 2024, 18:53:12 PMEg digger disse VAR avbrudda, der får ein finstudert og diskutert situasjonen. Det er sikkert litt utanfor normalfordelinga, men for min del gjer dette fotballen gøyere.

Var på mange kamper i fjor, og synes ikkje jubelen var mindre enn før. Så det er tydelig at folk flest driter i å holde tilbake.



Du har fullstendig misforstÃ¥tt hvis du tror at folk holder tilbake gleden. Vi holder ikke tilbake noe, men gleden ved scoring blir mindre. Vi mister det ikke helt som vi gjorde mot Lyn i 1990 eller LSK i 1995 fordi mÃ¥lene ikke blir tellende nÃ¥r ballen gÃ¥r i mÃ¥l, men før avspark tas opp igjen. 

Oi, fullstendig misforstått altså? Dette blir veldig teoretisk, har ikke hørt om noen som gleder seg mindre ved scoring. Ser likevel muligheten for at dette kan være plagsomt for folk som av natur er veldig veldig bekymret.

Altså, om eg forstår deg rett: Den spontane jubelen og gleden er like stor før/etter VAR, men gleden blir likevel mindre?
Saludar a los monos!

gladiporno

Quote from: pidre on March 10, 2024, 20:24:58 PMAltså, om eg forstår deg rett: Den spontane jubelen og gleden er like stor før/etter VAR, men gleden blir likevel mindre?

Nei. Du misforstår fremdeles, og jeg sliter med å forstå hvordan det er mulig. Man jubler selvfølgelig fremdeles for scoring, men euforien er mindre fordi målet ikke er tellende før ved målsjekk. Uten VAR vet vi i løpet av få sekunder om et mål er godkjent eller ikke. Vi kan slippe jubelen løs og miste det fullstendig når vi ikke hører fløyten eller ser at linjedommer står med flagget oppe. Det er ingen som bevisst "holder gleden tilbake" ved VAR - den blir simpelthen ikke like stor fordi målet ikke er tellende før avsparket blir tatt igjen. Og mål er det viktigste som skjer i fotball. Det er gleden ved scoringer som gjør at folk flest blir glad fotball, og den er redusert nå pga et for mange uønsket tilleggselement.

Kjell249

Quote from: Lasaron on March 10, 2024, 18:22:58 PMMål er det gøyeste i fotball. VAR gjør mål mindre gøy. Da blir fotball mindre gøy. Da blir det mindre attraktivt å se fotball på Stadion og TV2 Play.
Kan være lurt å legge at til dette er din mening og ikke en sannhet, eventuelt legge ut bevis for at dette er tilfelle. Vil tro et noenlunde objektivt kriterium på attraktivitet er antall seere på kampene (live+tv). Så er det selvfølgelig litt mer komplekst enn at bare VAR påvirker. Men, er det noen land som har signifikant nedgang i seere etter innføring av VAR?
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

pidre

Quote from: gladiporno on March 10, 2024, 20:48:37 PM
Quote from: pidre on March 10, 2024, 20:24:58 PMAltså, om eg forstår deg rett: Den spontane jubelen og gleden er like stor før/etter VAR, men gleden blir likevel mindre?

Nei. Du misforstår fremdeles, og jeg sliter med å forstå hvordan det er mulig. Man jubler selvfølgelig fremdeles for scoring, men euforien er mindre fordi målet ikke er tellende før ved målsjekk. Uten VAR vet vi i løpet av få sekunder om et mål er godkjent eller ikke. Vi kan slippe jubelen løs og miste det fullstendig når vi ikke hører fløyten eller ser at linjedommer står med flagget oppe. Det er ingen som bevisst "holder gleden tilbake" ved VAR - den blir simpelthen ikke like stor fordi målet ikke er tellende før avsparket blir tatt igjen. Og mål er det viktigste som skjer i fotball. Det er gleden ved scoringer som gjør at folk flest blir glad fotball, og den er redusert nå pga et for mange uønsket tilleggselement.

Nei jeg misforstår ikke, ser hva du skriver. Ditt syn avviker likevel fra andre VAR-motstandere, som har bekreftet at det eneste argumentet mot VAR utelukkende at den spontane jubelen hos enkelte supportere ikke er optimal.

Dette at at gleden ikke er like stor, tror jeg er forbeholdt noen ganske få. Det er mitt inntrykk, og stemningen var da ganske bra på stadion i 23, eller?

Føler ikke at dette, etter mitt syn marginale gledestapet over en scoring som rammer enkelte supportere rettferdiggjør at VAR skal skrotes.

Vil vi tilbake til Viking-Brann 2019 og Hobber Nilsen. Der var det endel tapt glede.

Saludar a los monos!

Corran

La meg si det slik siden det begynner å bli tatt opp at det er mindre banning pga dommer under kamp med VAR
Har man tall på dette?
Vet en hvor mye mindre dommerfeil det er i løpet av en kamp?
Har ikke VAR også gjort kampavgjørende feil?
Sitter en ikke på pub, stadion eller i tvkroken og irriterer seg like mye over dommerne nå som før?

Dette er jo en av grunnen til at jeg er blitt i mot VAR. Istedenfor mindre og ergre seg over er det blitt mer
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Det er også kjedelig og frustrerende med lange VAR-pauser underveis.

Ja, det var en gøy sesong i fjor. Det er likevel sant at vi er mange som jublet mindre for noen av målene enn vi ville gjort uten VAR.
Tren på langskudd

ostraume

Quote from: Corran on March 10, 2024, 23:35:30 PMSitter en ikke på pub, stadion eller i tvkroken og irriterer seg like mye over dommerne nå som før?


Jeg synes jo kanskje ikke det. Jeg føler at VAR-motstanderne undervurderer at det tross alt er mer rett dømming med VAR enn hva som var tilfelle før.

Men jeg kjøper helt klart irritasjonen over avbrudd og venting.

Jeg synes dog det overdramatiseres en del dette med at det ikke er jubel ved scoring. Jeg ser poenget, men det er tross alt bare et fåtall av scoringer der du føler at "oof, her var det kanskje noe fishy".

Sagt på en annen måte: Hvem kan ta hånden opp og si at de holdt tilbake koket når Finne dundret inn 2-0 i cupfinalen? Eller samme mann sin scoring mot Engen i vår? Dersom det er tilfelle så skjønner jeg jo problemet.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Christian

En annen ting er jo situasjonene vi kommer til å havne i om vi får en framtid uten VAR der videobildene viser åpenbare dommerfeil. På storskjermen på Stadion. Vil ikkje det bli ganske forjævlig når vi vet vi kunne unngått det?

Pete05

Ser man på bildene fra kampene så virker det ikke som mange «holder noe tilbake» ved scoringer. Men det kan selvfølgelig være noen.

En ting som jeg personlig liker med VAR er at mange skuespillere nok tenker seg om både en og to ganger før de tar sjansen. Har ingen statistikk eller noe grunnlag for å mene det er blitt mindre men liker å tro det når sjansen for å bli oppdaget er så mye større.

PS, var det VAR i cupfinalen?

Lasaron

Det er mer rette avgjørelser nå, på grunn av VAR (men dog ikke mindre dommerdiskusjoner).

Det går an å mene at den spenningsdynamikken VAR utgjør er gøyere for en selv enn dette med jubel.

For meg er VAR negativt. Det forringer fotballopplevelsen. Kamper kan være gøy likevel, men det er på tross av VAR. Derfor bruker jeg min mulighet til å være innmeldt i Brann, tale/skrive mot VAR, og stemme mot VAR. Og jeg ser jeg langt fra er alene. De som liker VAR er i sin fulle rett til det samme. Melde seg inn, argumentere og stemme. Det er helt greit.

Jeg syns det er litt rart å lese VAR-forkjempere, som ikke melder seg inn og stemmer, hevde bestemt at de representerer flertallet.


Generell kommentar til debatten (og alle debatter egentlig): Det går an å mene noe, og faktisk ha rett, uten at man kan dokumentere det. Ofte er det fint og klokt å dokumentere, men det er ikke alltid nødvendig. Om du ber om dokumentasjon på en påstand, og den andre ikke gir det, betyr ikke det at du automatisk har vunnet diskusjonen.
Tren på langskudd

Kjell249

Alle forstår at et debattforum er til for å uttrykke sine meninger. Der det er lett å tråkke feil er når man utrykker subjektive oppfatninger, og legger det frem som en sannhet. Det er så enkelt som skrive jeg tror..., i min oppfatning..., osv.

Så forstår jeg at det er fristende å tillegg sin egen stemme litt mer vekt enn å være en av hundre tusen som heier på Brann, som har en ide.

Ikke at du Lasaron er den eneste som gjør dette eller har gjort dette i denne debatten. Det var vel grunnen til at administrasjonen til Brann også fikk kritikk for å komme med påstander uttalt som sannheter uten å ha noe å støtte dette opp med.
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

Lasaron

Jeg deltok i en debatt på Facebook om noe helt annet hin dagen, og kom med et kjent fakta. En motdebattant som ikke likte at jeg la frem disse fakta, ba meg dokumentere det. Jeg gadd ikke. Da følte han at han "tok" meg.
Tren på langskudd

krakra

Quote from: Lasaron on March 11, 2024, 09:31:26 AMJeg deltok i en debatt på Facebook om noe helt annet hin dagen, og kom med et kjent fakta. En motdebattant som ikke likte at jeg la frem disse fakta, ba meg dokumentere det. Jeg gadd ikke. Da følte han at han "tok" meg.
Jeg deltok i en debatt på Facebook med en som slang ut en påstand han mente var fakta, men som jeg var veldig tvilende til. Jeg ba om dokumentasjon så jeg kunne vite om det var fakta eller bare en påstand fra hans side som han forsøkte å selge inn som fakta. Han ble snurt og mente jeg forsøkte å ta ham.

Lasaron

Quote from: krakra on March 11, 2024, 10:35:13 AM
Quote from: Lasaron on March 11, 2024, 09:31:26 AMJeg deltok i en debatt på Facebook om noe helt annet hin dagen, og kom med et kjent fakta. En motdebattant som ikke likte at jeg la frem disse fakta, ba meg dokumentere det. Jeg gadd ikke. Da følte han at han "tok" meg.
Jeg deltok i en debatt på Facebook med en som slang ut en påstand han mente var fakta, men som jeg var veldig tvilende til. Jeg ba om dokumentasjon så jeg kunne vite om det var fakta eller bare en påstand fra hans side som han forsøkte å selge inn som fakta. Han ble snurt og mente jeg forsøkte å ta ham.

Jeg skjønner hva du mener. Her er mitt forsøk på å parere. Her er en fiktiv dialog mellom person A og B på X.

A: Brann har i årevis vært blant de lagene i Norge med størst publikumsinteresse.

B: Jasså? Dette stiller jeg meg tvilende til. Har du kilder?

A: Det gidder jeg ikke bruke tid på å finne for deg.

B: Ha! Da tror jeg deg ikke. Du kan ikke bare slenge ut en påstand uten å belegge med kilder.
Tren på langskudd

ostraume

Nå ble det en merkelig utvikling på denne tråden, men la gå:

Det er vel soleklart at faktapåstander med hell bør kunne belegges med en kilde? Akkurat hva man gidder å bruke tid på i en diskusjon på X kan absolutt få være opp til den enkelte, men dersom du påstår noe konkret om virkeligheten så er det hensiktsmessig å kunne backe det opp med noe utover magefølelse?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Lasaron

Quote from: ostraume on March 11, 2024, 12:25:45 PMNå ble det en merkelig utvikling på denne tråden, men la gå:

Det er vel soleklart at faktapåstander med hell bør kunne belegges med en kilde? Akkurat hva man gidder å bruke tid på i en diskusjon på X kan absolutt få være opp til den enkelte, men dersom du påstår noe konkret om virkeligheten så er det hensiktsmessig å kunne backe det opp med noe utover magefølelse?

Ja, det er ofte klokt. Men av og til sier man noe som er så åpenbart et fakta, som eksemplifisert over, men så vil det ta litt tid å finne frem kilder. Så gidder man ikke. Og så inntar motparten holdningen som eksemplifisert over. Det syns jeg er litt teit.

At et dokumentasjonskrav automatisk trumfer. Noen bruker det slik.

Jeg er mot VAR, men jeg trenger ikke kilder for å tro på at det totalt sett er færre dommerfeil enn før. Det er selvsagt.

Greit, da er sidesporet om kildekrav ferdig for min del :)
Tren på langskudd

olebrann3

Kanskje er eg er en av de få som er for VAR, eller er det bare de som er mot VAR som frontet veldig for deres meninger. Meldte eg meg inn i Brann og gikk på årsmøte for å stemme på dette? Nei. Har eg lov å mene noe om det fordi om? Ja!

Med 3 barn som driver med idrett, krasjer stort sett alltid årsmøte med noen treninger/kamper eller lignende. Kunne selvsagt prioritert annerledes den ene gangen i året det var årsmøte. Men det har eg altså ikke gjort. Eg synes også at 500kr for å være medlem som egentlig kun gir fordelen at enn kan stemme på årsmøte er for dyrt. Om Brann ville ønsket flere medlemmer kunne medlemskapet vært en del av partoutkortet. Eventuelt kan de ta en symbolsk sum, det er vel 50kr som er minstesum en kan ta for medlemmer i idrettslag. Hva kostnader er det for Brann å ha et medlem? Hvorfor skal de tjene penger på dette? Eller kanskje ønsker de ikke at det skal være for lett å bli medlem.

Når det gjelder VAR saken så tenkte eg at min stemme ikke ville bli utslagsgivende uansett. I tillegg har jeg særdeles lite tro på at eliteserien går vekk fra VAR, selv om et flertall av klubbene skulle blitt enige om å være negative til VAR. Selvfølgelig om det var mange som tenkte som meg kunne våre stemmer sammen hatt innvirkning.

Litt om hvorfor eg støtter VAR. Når det skjer en stor dommer feil på stadion eller foran tv-en om det er en bortekamp, så ødelegger det hele kampen for meg. Det kan fort også ødelegge hele neste uken, eller kanskje til og med en hel sesong der eg tenker på hva om den feilen ikke ble gjort. Eg går ikke hjem og er ferdig med en kamp når dommeren blåser av. All ære til de som lever seg 100% inn i kampen og går hjem og er ferdig med den etterpå, i årenes løp hadde nok det vært enklere.

Da eg var ung (13-16 års alderen) stod eg å ventet utenfor stadion i de kampene eg følte dommeren hadde ødelagt for Brann. Eg skulle da spørre dommerne om de var blind, og fortelle hvor ubrukelige de var. Dette skjedde vel alt for ofte og kanskje nesten hver gang Brann tapte. I ettertid må eg nok innrømme at dommeren også har hatt riktig i mange av disse situasjonene. Når eg ble litt eldre ble pausene ofte brukt til å ringe folk som eg viste så kampen på tv. Eg måtte vite hva var det rikige? Har heldigvis blitt et par hakk bedre med alderen. Men jeg kan fremdeles gå hjem fra stadion å se kampen på tv i opptak etterpå. Bare for å se på offside avgjørelsene, som eg har sett fra tribunen og vært uenig med. Det er ikke få ganger de siste sesongene før VAR der det var mange offside avgjørelser der de bommet med flere meter. Det ble gjerne ikke mål på disse, men offside ble blåst og angrepene stoppet. Det samme gjelder straffespark og røde kort som ikke har blitt gitt. At ting jevner seg ut over en hel sesong skjer ikke. Så naiv som eg er, er eg ganske sikker på at Brann har vært bortdømt mange flere ganger enn vi har fått ting vi ikke skulle hatt. Når VAR er med å dømme kampene kan eg gå ut av stadion med følelsen av at de verste dommerfeilene blir rettet opp. Dette gir for meg en bedre kamp opplevelse.

Eg kan for eksempel nevne tre situasjoner i tre ulike kamper på fire år mot samme klubb. Der den samme spilleren skulle vært utvist alle 3 gangene men gikk fri.

I 2017 mot Kristiansund taklet Aliou Jakob Orlov med knotter i leggen på en slik måte at det kunne endt med benbrudd for Orlov. Dommeren ga gult kort. Ti minutter senere fikk kristiansund straffe som de scorte på og vant kampen 1-0.
https://www.aftenbladet.no/sport/i/lAgA0L/dommeren-innroemmer-feil-etter-toeff-takling-av-brann-spiller-ingen-tvil-om-at-det-burde-vaert-roedt

I 2018 mot Kristiansund pÃ¥ stillingen 0-0 overfaller Aliou Coly  Taijo Teniste med en albue uten at Teniste har ball engang. Dommeren er opptatt av en annen situasjon og fÃ¥r det ikke med seg. Minutter senere scorer Kristiansund og vinner til slutt kampen 3-1. Dommeren sier etter kampen at han har sett situasjonen pÃ¥ nytt og at Coly skulle vært utvist. Coly fikk i ettertid 3 kampers karantene for denne saken.
https://tv.vg.no/video/167130/dommeren-mener-coly-burde-vaert-utvist-den-glipper

I 2020 mot Kristiansund på stillingen 1-1 med 12 minutter igjen av kampen. Redder Aliou Coly ballen på streken med hånden. Dommeren så ikke situasjonen og det ble ikke dømt straffe og rødt kort. Kampen endte 1-1.
https://www.nettavisen.no/sport/ekspertene-tordnet-etter-at-brann-ble-snytt-for-straffe-en-skandale/s/12-95-3424024666

Om ting jevner seg ut hvordan kan en spiller unngå 3 røde kort på 4 år mot samme lag? Om dette skal jevne seg ut bør vi i alle fall forvente oss 3 klare situasjoner vår vei mot Kristiansund.

Eg kan også ta med et par situasjoner til eg kommer på kjapt der eg har følt at vi har blitt totalt bortdømt.

Bendner sin offside på Brann stadion i 2017 som var på flere meter. Kanskje ikke kamp avgjørende den gang. Men helt utrolig at den ikke ble dømt på.
https://www.vg.no/sport/i/m7Qzl/brann-fansen-raste-mot-dommeren-det-er-en-grov-feil

Så har vi 2023 cupkampen mellom Tromsø og Bodø/Glimt som gikk uten VAR. Her ble det avblåst for offside selv om spilleren var på egen banehalvdel. denne er ikke om Brann, men eg tar den med siden den var såpass ny og minner meg på en lignende Brann hadde med Guastavino borte i cupen mot Viking i 2011. Igjen hvordan kan det dømmes en så stor feil?
https://www.vg.no/sport/fotball/i/WRXPn2/dommer-rohit-saggi-etter-aarets-dommertabbe-i-slaget-om-nord-norge-det-er-en-seig-morgen
https://www.youtube.com/watch?v=1_df_WDyw_k

Og når vi er inne på Viking hva med kampen borte mot de i 2019. Her skulle Brann hatt et par straffer og Viking fort skulle hatt et par røde kort. Kanskje kampen der eg har følt meg mest bort dømt gjennom en hel kamp. Kampten endte for øvrig 2-1 til Viking.
https://www.aftenposten.no/sport/fotball/i/4qE5p6/dommeren-innroemmer-at-brann-skulle-hatt-to-straffer

Når eg er inne på store dommerfeil må eg også ta med skrekktaklingen Persson hadde på Eirik Bakke i 2006. At det ikke ga brudd skjønner eg fremdeles ikke. Enda mindre forstår eg dommeren som så hele situasjonen bare ga gult kort.
https://www.youtube.com/watch?v=xUrAWu_nHS0

Eg kunne sikkert skrevet en hel bok med dommerfeil som har gått imot Brann. Muligens jevner det seg ut over en lang periode. Kanskje føler også alle andre supportere det likt. Men når vi har fått et verktøy som kan gjøre dette mer rettferdig, hvorfor skal vi ikke bruke det? Ville vi helst å unngått alle disse situasjonene over? Mitt svar er ja.

Argumentet som eg oftest føler går igjen er at det ødelegger den spontane scorings jubelen. Eg ser poenget, men eg kjøper det heller ikke helt. Det er forståelig om det er situasjoner som vi ser på forhånd at blir tvilsomme. Men om dommeren så de like tvilsomme som oss ville de mest sannsynlig ikke dømt mål uanett og da heller ingen jubel. Da vil eg heller at de får spille ferdig angrepet og få målet om det skulle være riktig. I en sånn situasjon er det selvsagt mindre jubel. Men eg tror at ved over 95% av målene kan en fremdeles juble for som før. Kanskje er eg ekstra kontroversiell som også synes det er gøy å juble i ettertid av VAR, om de går inn og ser på noe og det går Brann sin vei. Da jubler eg både for Brann og for at eg nok engang fikk bevist hvor dårlig dommeren på banen er (ja eg vet han tar oftere rett enn feil). Eg hører også stadig at om VAR griper inn og endrer så skal vi ikke feire selv om det går våres lag vei. Forstår at dette er en protest for dere som er imot VAR. Men vi som er for VAR må fremdeles få lov å ikke ta del i denne protesten og få lov å juble. I disse situasjonene har det til nå vært en større del som har jublet enn ikke når enn tenker hele stadion. Så er det mulig at det på store stå og i enkelte andre miljøer har vært motsatt.

Tenkt scenario uten VAR, ballen går i mål og alle jubler som gale. Etter 5 sek roper linjemannen ut hoveddommer for å diskutere en mulig offside. Det går 30 sek og målet annulleres for offside. Jublet vi ikke hemningsløst før? For dette har skjedd og kan skje både med og uten VAR. Det er altså ikke alltid at det er bestemt i løpet 1 sekund med å se ut på linjemannen om scoringen står eller ikke.

Eg gledet meg stort til VAR kom, og selv om eg mener det må forbedres vil min fotball opplevelse bli dårligere om de tar det vekk igjen. Litt av tankene eg tenker VAR kan bli bedre på.

- Offside pÃ¥ VAR. Her stiller eg spørsmÃ¥l til hvor nøyaktig det kan mÃ¥les med 50 bilder i sekundet som en fotballsending har? Hvor mange cm kan en spiller pÃ¥ lag a og lag b bevege seg mellom bildene?  Hvordan velger de riktig bilde i det sekundet? Er det nÃ¥r siste berøring treffer ball eller nÃ¥r det er luft mellom ballen og siste berøring? Gir dette et godt nok resultat? Om det er gode svar pÃ¥ disse spørsmÃ¥lene, sÃ¥ tenker jeg det bør komme en tidsavgrensning pÃ¥ hvor lang tid en offside avgjørelse kan ta. For eksempel: NÃ¥r de har bestemt seg for hvilket bilde de skal sjekke offsiden pÃ¥, har de maks 5 sek Ã¥ se pÃ¥ offsiden, Tar det da lengre enn 5 sek Ã¥ konkludere. SÃ¥ er det sÃ¥ marginalt at dommerens avgjørelse pÃ¥ banen blir stÃ¥ende. Eventuelt sÃ¥ gÃ¥r det da angripende lags vei.

- Klar og tydelig feil regelen (Clear and obvious). Denne må vekk eller justeres. Her må det mer bli hva er linjen i ligaen? Skal dette gi straffe/Rødt kort eller ikke? Analyser alle situasjoner over flere år tilbake og prøv å ligge en linje. Selvsagt vil det aldri bli 100%. Men med denne klare og tydelig feil regelen, tror eg vi skaper flere feil enn vi ordner. Du har dommere på banen som ikke stoler på seg selv og tenker at VAR rommet er et sikkerhetsnett som rydder opp om det blir feil. Så velger VAR og ikke fikse feilen fordi det ikke er en klar og tydelig nok feil av dommeren. Her kan vi altså ende opp med at dommer på banen tenker dette er straffe/rødt kort men lar situasjonen gå. Så tenker også VAR rommet det samme men uten å gjøre om. Dette siden dommeren ikke har dømt, og at det ikke er en stor nok feil slik at den kan tolkes som klar og tydelig feil. Dermed er alle enige om at det er rødt kort/straffe, samtidig som det blir ikke dømt. Dette gjør også at to nesten identiske situasjoner kan dømmes helt forskjellig. De kan skje i to kamper som spilles samtidig. Eller det kan skje at det dømmes straffe/rødt kort mot laget ditt ene uken. Eken etter er du i en lik situasjon, bare at det nå er du som skal få straffe eller motstander som skal få rødt kort. Men så blir det ikke dømt, igjen på grunn av feilen ikke er klar og tydelig nok

- Dommere bør få fulltids jobber. Så mye penger som brukes i norsk fotball nå. Bør iallfall dommere på eliteserie nivå jobbe fulltid med å være dommer. Da får de helt sikkert bedre tid til å analyse mer, trene mer og bli bedre dommere. Det vil samtidig også gjøre dommer jobben mer attraktiv og sørge for bedre rekrutering.

- Egne VAR dommere og egne kamp-dommere (Eg vil kalle de kampledere). Eg nekter Ã¥ tro at de som er best Ã¥ være en kampleder ogsÃ¥ er best pÃ¥ VAR rommet. Det kan selvsagt skje at det er en dommer som er best i begge deler, men eg har mer troen pÃ¥ at noen er best pÃ¥ banen og noen er best pÃ¥ VAR rommet. Da mÃ¥ det defineres hva som er viktig hvor. Hva er viktigst for en kampleder? FÃ¥ god flyt i kampen? Prøve Ã¥ unngÃ¥ Ã¥ komme i situasjoner der VAR mÃ¥ hjelpe til? Hva er viktigst for de i VAR rommet? Finne raskest mulig riktige bilder av situasjonen? Kunne regelverket best mulig til Ã¥ ta riktig avgjørelse pÃ¥ kortest mulig tid?  Eg tror vi vil fÃ¥ bedre dommere med Ã¥ utdanne egne VAR dommere og egne kampledere.

Sikkert både et langt og rotete innlegg, men etter mange år uten å diskutere i forumet her har eg glemt litt hvordan vi skriver, og dette engasjerte nok til å skrive et innlegg. Posteres både her og i VAR tråden så vi kan evt diskutere punktene hver for seg.

Lasaron

Dette var et av de beste innleggene jeg har sett for VAR. Du har samme argument som meg, nemlig at uten VAR forringes kampopplevelsen (motsatt for meg). SÃ¥ jeg kan relatere.

Vel, da får du kjempe for din sak, og jeg for min.

Dessuten har nok jeg generelt større aksept for dommerfeil enn du har.

Tren på langskudd

ostraume

For et fantastisk innlegg! Applaus!
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Go Up