• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Vi må ha sportssjef

Started by Lasaron, November 27, 2014, 08:26:00 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

Quote from: Finfin respons on May 28, 2015, 14:49:01 PM
Hvilket ansvar har Soltvedt hatt de siste årene?
Har han vært sentral i komposisjonen av Brann 2?

Hvordan har aldersfordelingen i Brann 2-stallen vært med tanke på å holde seg stabilt i 2.divisjon for å sikre god matching av talentene? Har Soltvedt hatt noe med dette å gjøre?
Har Brann lært noe av nedrykket til Brann 2 på dette feltet?

Jeg er ikke godt nok orientert til å vite "hvem, hva, hvorfor og hvordan", så alle svar som kan knyttes til Sportsjef-rollen og ulike kandidatur tas imot med takk her. Jeg er som de fleste her inne opptatt - også slik som Hassan uttrykte det etter Levanger-kampen - at Brann må sikre optimale forhold for de unge håpefulle som prøver å ta de store stegene. Det betyr en god miks av spillere som går foran i alder og spillemessig modenhet og treningskultur og talenter som skal modnes og dyrkes frem.


Soltvedt har ikke hatt hovedansvaret for Brann 2 noen gang, så vidt jeg vet. De siste årene har han vært sjefen til de andre ungdomstrenerne, Lonebrødrene, Kristiansen, Torp, Helge Nilsen etc. Han har hatt tett kontakt med A-lagstrenerne, sikkert i samarbeid med ansvarlig for Brann 2. Han har vært ute og sett andre talenter i nærområdet og jobbet for å hente gode talenter til klubben. Hatt ansvar for helheten i utviklingsarbeidet. Han har sikkert vært sentral i når talenter skal flyttes opp et lag. Sikkert steppet inn noen treninger her og der. Osv.

Jeg tror hovedårsaken til Brann 2 sitt nedrykk (og jeg har nevnt det før) er at de har fått for lite hjelp av A-lagsspillere som har vært tilgjengelige. Et godt eksempel fra i fjor er at Hanstveit i flere kamper på rad spilte lite eller ingenting for A-laget, samtidig som han ikke spilte for Brann 2. Hadde han spilt, så hadde Brian Jensen blitt benket.

Hvorfor skulle gamle Hanstveit ta plassen til det moderate talentet Brian Jensen som var siste års junior? Dette vil noen kanskje spørre seg. Her er to gode grunner til det:
1. For å hjelpe Brann 2 til å holde seg slik at større talenter som Emil Hansson, Jan Ruben Sleen og Oliver Rotihaug beholder 2.divisjon som kamparena.
2. For å holde Hanstveit i kampform.

Det er bare realistisk med noen få som slår gjennom hvert år. For å øke de sjansene er det viktig at Brann 2 rykker opp. Om det betyr at Thomas Osland, Henrik Magnussen og Mathias Sjursæther ikke får spille så mye, så får det våge seg.

Jeg ser de samme tendensene i år, men det kan skyldes et enormt tett kampprogram for A-laget i en periode nå. Jeg mener det er sportssjefens ansvar å se til at Brann 2 får hjelp av A-lagsspillere som er benkeslitere, selv om de er gamle.
Tren på langskudd

Giles

May 28, 2015, 15:40:36 PM #451 Last Edit: May 28, 2015, 15:45:27 PM by Giles
Quote from: krakra on May 28, 2015, 13:55:47 PM
Som sagt før så er jeg ikke imponert over hvordan man bygde gullstallen utifra et mer langsiktig perspektiv. Den var åpenbart bygd for å ta gull ett år, uten at det var så nøye med årene etterpå. Veldig få spillere som kunne selges, bare 1-2 unge og mange som måtte erstattes innen kort tid. Man visste at MA ville gi seg, at Helstad ville ut en siste gang, og at spillere som Dahl, Bjarnason, Winters og Guntveit begynte å dra på årene. I tillegg virket det som at endel av spillerne i sin beste alder mistet litt av sulten som drev dem frem til gullet og både PVM og Solli fikk seg en nedtur. Det var ikke noe rom for naturlig vekst.

Så selv om noen mener det var et "fantastisk utgangspunkt" for videre satsing, så mener jeg det ble gjort mange feil også før gullet. Sammenlign stallen Brann tok gull med og stallene Molde har tatt gull med, stallen Godset tok gull med og stallen RBK tar gull med nå, så er man at i disse klubbene så har man en jevn fordeling av spillere i de forskjellige aldersgruppene. De har nøkkelspillere de kan regne med å få endel penger for, som kan brukes på erstattere og de har unge, talentfulle spillere som kan ta steget og erstatte enkelte spillere internt, uten at det koster noe.

Dette sier jeg fordi jeg ikke er så overbevist over Mjelde som sportssjef. Vil Mjelde være i stand til å bygge en stall som ikke bare er god i en sesong, men som man kan se for seg vil være god i 4-5 sesonger til? En stall hvor man ser at man har spillere som man kan selge og finansiere ytterligere forsterkninger av stallen? Lite tydet på det i Brann, da han hadde veldig mye penger til disposisjon. Lite har tydet på det i Start også der han har hatt minde midler og vært nødt til å "tenke smartere". Nå skal det sies at talentarbeidet i Start har vært rimelig svakt mens han har vært der.

En sportssjef i Brann må klare å kombinere flere ting. Han må klare å bygge en stall som presterer nå, og som er rustet for fremtiden og kombinere et kortsiktig og langsiktig perspektiv. Den forrige sportssjefen(RBH) prøvde på dette, men det virket som han falt i mellom to stoler slik at det verken ble fugl eller fisk. Han var såpass dårlig at han ikke bør få sette standaren. Under POL så hentet vi iallefall noen spillere som vi solgte videre med stort overskudd. Dette er viktig å få til hvis vi skal holde oss stabilt i toppen. Spillerlogistikken kan ikke være en ren utgiftspost der vi spyr ut titalls millioner kroner hvert år. Molde, RBK og Godset har alle gått med overskudd i spillerlogistikken de siste fem årene.

Soltvedt er en god kandidat for jeg oppfatter ham som en mann som klarer å tenke helhetlig og strategisk. Jeg var først redd for at han skulle være for mye talentenes mann, men i vinter var han opptatt av å fylle hullene i alderssammensetningen og hentet spillere i sin beste alder. Han er rolig, klok og fotballfaglig sterk. Jeg tror ikke han drar de forhastede beslutningene vi ofte så under RBH. Han er opptatt av å skape en prestasjons- og toppidrettskultur. Dette er viktig. Jeg tror at Brann under hans sportslige ledelse kan begynne å drive det sportslige med en helhetlig tanke. At man vil se en plan bak stallbyggingen og at vi etterhvert vil se en homogen spillergruppe der spillere leverer og utvikler seg. Dette tar noen vindu, og enkelte vil avskrive ham fordi han ikke hentet akkurat den spilleren de ønsket dette vinduet, men det syns jeg blir urettferdig.

At noen kun er opptatt av at den nye sportssjefen er flink til å hente spillere syns jeg er skremmende. Ja, det er sikkert flott med en sportssjef som kan dra noen fine kaniner opp av hatten av og til, men uten noen helhetlig tanke bak det så vil vi fortsette å være ustabile og rotete. Vi har sett flere eksempler på at en godt sammensatt spillergruppe er viktigere enn å ha de største klassespillerne. Det ideelle er selvsagt når man klarer å kombinere begge deler.

Nixon

Quote from: krakra on May 28, 2015, 15:19:28 PM
Det har da vært flere som har tatt til ordet for at Soltvedt ikke er skikket på bakgrunn av sin manglende erfaring på spillerlogistikk. Da tolker jeg det som at dette er det som betyr noe, og at de kvalitetene Soltvedt besitter ikke er så viktige målt opp med det.


Det er da forskjell på at man har et kriterium som man mener er viktigst og at man kun er opptatt av det. Jeg regner med at du også har en kjepphest som gjør en kandidat nærmest uaktuell dersom du føler at han stryker på det punktet.
Rød makt på Hansa

krakra

Quote from: Nixon on May 28, 2015, 15:43:40 PM
Quote from: krakra on May 28, 2015, 15:19:28 PM
Det har da vært flere som har tatt til ordet for at Soltvedt ikke er skikket på bakgrunn av sin manglende erfaring på spillerlogistikk. Da tolker jeg det som at dette er det som betyr noe, og at de kvalitetene Soltvedt besitter ikke er så viktige målt opp med det.


Det er da forskjell på at man har et kriterium som man mener er viktigst og at man kun er opptatt av det. Jeg regner med at du også har en kjepphest som gjør en kandidat nærmest uaktuell dersom du føler at han stryker på det punktet.
Nei, ikke ett punkt dersom han er dyktig på andre punkter. Da eksluderer man jo mange gode kandidater, for eksempel Soltvedt.

krakra

Quote from: Giles on May 28, 2015, 15:40:36 PM
Quote from: krakra on May 28, 2015, 13:55:47 PM
Som sagt før så er jeg ikke imponert over hvordan man bygde gullstallen utifra et mer langsiktig perspektiv. Den var åpenbart bygd for å ta gull ett år, uten at det var så nøye med årene etterpå. Veldig få spillere som kunne selges, bare 1-2 unge og mange som måtte erstattes innen kort tid. Man visste at MA ville gi seg, at Helstad ville ut en siste gang, og at spillere som Dahl, Bjarnason, Winters og Guntveit begynte å dra på årene. I tillegg virket det som at endel av spillerne i sin beste alder mistet litt av sulten som drev dem frem til gullet og både PVM og Solli fikk seg en nedtur. Det var ikke noe rom for naturlig vekst.

Så selv om noen mener det var et "fantastisk utgangspunkt" for videre satsing, så mener jeg det ble gjort mange feil også før gullet. Sammenlign stallen Brann tok gull med og stallene Molde har tatt gull med, stallen Godset tok gull med og stallen RBK tar gull med nå, så er man at i disse klubbene så har man en jevn fordeling av spillere i de forskjellige aldersgruppene. De har nøkkelspillere de kan regne med å få endel penger for, som kan brukes på erstattere og de har unge, talentfulle spillere som kan ta steget og erstatte enkelte spillere internt, uten at det koster noe.

Dette sier jeg fordi jeg ikke er så overbevist over Mjelde som sportssjef. Vil Mjelde være i stand til å bygge en stall som ikke bare er god i en sesong, men som man kan se for seg vil være god i 4-5 sesonger til? En stall hvor man ser at man har spillere som man kan selge og finansiere ytterligere forsterkninger av stallen? Lite tydet på det i Brann, da han hadde veldig mye penger til disposisjon. Lite har tydet på det i Start også der han har hatt minde midler og vært nødt til å "tenke smartere". Nå skal det sies at talentarbeidet i Start har vært rimelig svakt mens han har vært der.

En sportssjef i Brann må klare å kombinere flere ting. Han må klare å bygge en stall som presterer nå, og som er rustet for fremtiden og kombinere et kortsiktig og langsiktig perspektiv. Den forrige sportssjefen(RBH) prøvde på dette, men det virket som han falt i mellom to stoler slik at det verken ble fugl eller fisk. Han var såpass dårlig at han ikke bør få sette standaren. Under POL så hentet vi iallefall noen spillere som vi solgte videre med stort overskudd. Dette er viktig å få til hvis vi skal holde oss stabilt i toppen. Spillerlogistikken kan ikke være en ren utgiftspost der vi spyr ut titalls millioner kroner hvert år. Molde, RBK og Godset har alle gått med overskudd i spillerlogistikken de siste fem årene.

Soltvedt er en god kandidat for jeg oppfatter ham som en mann som klarer å tenke helhetlig og strategisk. Jeg var først redd for at han skulle være for mye talentenes mann, men i vinter var han opptatt av å fylle hullene i alderssammensetningen og hentet spillere i sin beste alder. Han er rolig, klok og fotballfaglig sterk. Jeg tror ikke han drar de forhastede beslutningene vi ofte så under RBH. Han er opptatt av å skape en prestasjons- og toppidrettskultur. Dette er viktig. Jeg tror at Brann under hans sportslige ledelse kan begynne å drive det sportslige med en helhetlig tanke. At man vil se en plan bak stallbyggingen og at vi etterhvert vil se en homogen spillergruppe der spillere leverer og utvikler seg. Dette tar noen vindu, og enkelte vil avskrive ham fordi han ikke hentet akkurat den spilleren de ønsket dette vinduet, men det syns jeg blir urettferdig.

At noen kun er opptatt av at den nye sportssjefen er flink til å hente spillere syns jeg er skremmende. Ja, det er sikkert flott med en sportssjef som kan dra noen fine kaniner opp av hatten av og til, men uten noen helhetlig tanke bak det så vil vi fortsette å være ustabile og rotete. Vi har sett flere eksempler på at en godt sammensatt spillergruppe er viktigere enn å ha de største klassespillerne. Det ideelle er selvsagt når man klarer å kombinere begge deler.
Det handler ikke om å tegne sportsplaner og leke seg på papiret, men å vite hva som skaper gode prestasjoner. På kort og lang sikt. Og det handler i mine øyne om langt mer enn å bare raske sammen en gjeng individuelt gode spillere. � skulle ha en sportssjef som i realiteten er en speider sender oss bare på en ny berg og dalbane-tur.

� vinne gull med en stall som i stor grad må byttes ut innen 2-3 år, uten at man har særlig salgbare spillere eller utfordrere bak som kan erstatte enkelte av spillerne, er ikke et godt utgangspunkt. Det er et utgangspunkt der man i stor grad må starte på nytt istedenfor å ha en jevn utvikling.

Giles

Tenker du kompetanse og planer har vært fraværende med den hæren av trenere, sportssjefer og klart uttrykte? sportsplaner klubben har hatt etter gullet.
Mer sannsynlig at det har stått på gjennomføringsevne og de onde kreftene som herjer rundt stadion.

krakra

Alle kan tegne en sportsplan. Jeg tror ikke mannen som har ledet arbeidet med disse strategiplanene har hatt peiling på hvordan en skaper gode prestasjoner nei. Jeg tror Soltvedt har god peiling på hvordan en stall skal settes sammen.

ostraume

Defor han lånte bort Askar? Og dekker deler av lønnen.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Vi lånte bort Askar for å få inn Acosta. Jeg trodde det var klart.

Soler

Quote from: krakra on May 28, 2015, 16:11:11 PM
Alle kan tegne en sportsplan. Jeg tror ikke mannen som har ledet arbeidet med disse strategiplanene har hatt peiling på hvordan en skaper gode prestasjoner nei. Jeg tror Soltvedt har god peiling på hvordan en stall skal settes sammen.


Hvorfor basere seg på tro? Han har jo ikke erfaring for denne type arbeid fra før, og må således gå gjennom en læreprosess. Er det ikke bedre å hente en med erfaring fra sportslederrollen fra tidligere? Erfaring er jo gull værdt i alle andre yrker. Hvorfor skulle denne rollen være annerledes i så måte?

Soler

Btw words on the street sier at den nye sportssjefen blir Giske. Visstnok gode kontakter til sentrale styremedlemmer. Så får vi se om det er noe håndfast i det.

krakra

Quote from: Soler on May 28, 2015, 17:54:01 PM
Quote from: krakra on May 28, 2015, 16:11:11 PM
Alle kan tegne en sportsplan. Jeg tror ikke mannen som har ledet arbeidet med disse strategiplanene har hatt peiling på hvordan en skaper gode prestasjoner nei. Jeg tror Soltvedt har god peiling på hvordan en stall skal settes sammen.


Hvorfor basere seg på tro? Han har jo ikke erfaring for denne type arbeid fra før, og må således gå gjennom en læreprosess. Er det ikke bedre å hente en med erfaring fra sportslederrollen fra tidligere? Erfaring er jo gull værdt i alle andre yrker. Hvorfor skulle denne rollen være annerledes i så måte?

ostraume

Quote from: krakra on May 28, 2015, 17:02:08 PM
Vi lånte bort Askar for å få inn Acosta. Jeg trodde det var klart.


Det har blitt solgt inn slik, ja. Men en sportssjef må se det store økonomiske bildet. Er utlånet en god avtale? Sender den et godt signal? Er det mulig å spare disse småpengene på andre måter? Jeg synes utlånet av Askar virker i overkant desperat.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Klaus_Brann

Quote from: pidre on May 28, 2015, 11:28:36 AM
Quote from: Xminator on May 28, 2015, 10:55:10 AM
Quote from: Corran on May 28, 2015, 09:10:44 AM
Hvorfor Monsamjelden som sportsjef? Hvilke kriterier fyller han Hva tgjør ham bedre en Soltvedt f.eks

An en eller annen uforklarlig grunn tiltaler DN meg mer i den jobben, men aner ikke hvorfor


Som tidligere sagt, Mjelde kjenner klubben. Han er en lagbygger. Han har lokal tilhørighet og kan bli lenge (dette er jo ett av de viktigste argumentene for Soltvedt). Jeg vil tro at Mjeldes kontaktnett springer runder rundt Soldtvedts. De stiller ikke i samme liga rent kompetansemessig.

Mjelde var sentral i utformingen av den sportsplanen som faktisk gav oss ett relativt stabilt topplag.

Mjelde har en autoritet som er betydelig større enn Soltvedts. Han er en tungvekter i en lederrolle i Brann og blir hørt nasjonalt. Soltvedt har læretid og stiller i lett fluevekt i forhold.

Akkurat nÃ¥ er det kanskje den personen som jeg tror har størst potensiale til Ã¥ blir vÃ¥r Jostein Flo.  PÃ¥ en mÃ¥te vil ha betydelig større kompetanse i den trenerbakgrunnen han har, der Jostein Flo gikk rett fra spiller til administrasjon.

Mjelde har også rett alder. Han vil kunne kle og forme stillingen i flere år fremover, uten at han i møtet med sine konkurrenter blir sett på som en oppkomling.

Om vi nå på død og liv skal se på tidligere Brannspillere ut over Mjelde i en slik rolle, så bør Svante og Bakke nevnes to sider før Nielsen. Det er sikkert flere som er glemt, vi kan jo ta frem Peddien også...


Kreves det ikkje ein form for smartness og fingerspitzgeful i arbeidet med spillerlogistikk. Her scorer POL bra, men tviler på at MIM når heilt opp her. Så er det dette med dei lange linjer, det strategiske og planarbeid. Har aldri sett på Mjelde som ein "tenkar".

Føler Mjelde er er trenartype. Trur POL kunne gjort det bra som speidar.


Vi snakker om "stein på stein-Mjelde" her.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Lasaron

Quote from: Soler on May 28, 2015, 17:57:23 PM
Btw words on the street sier at den nye sportssjefen blir Giske. Visstnok gode kontakter til sentrale styremedlemmer. Så får vi se om det er noe håndfast i det.


Jeg vil mye heller ha Soltvedt enn Giske. Hva teller til fordel for Giske?
Tren på langskudd

Kagain

Quote from: ostraume on May 28, 2015, 19:44:15 PM
Quote from: krakra on May 28, 2015, 17:02:08 PM
Vi lånte bort Askar for å få inn Acosta. Jeg trodde det var klart.


Det har blitt solgt inn slik, ja. Men en sportssjef må se det store økonomiske bildet. Er utlånet en god avtale? Sender den et godt signal? Er det mulig å spare disse småpengene på andre måter? Jeg synes utlånet av Askar virker i overkant desperat.


Jeg lurer også på hva de gjør om Askar kommer tilbake, de fremdeles har Bismar og Brann vaker rundt i OBOS for andre sesong. Skal de låne ut andre spillere bare for å få ned lønningene igjen eller må de handle mer drastisk?

Soler

Quote from: Lasaron on May 28, 2015, 21:09:31 PM
Quote from: Soler on May 28, 2015, 17:57:23 PM
Btw words on the street sier at den nye sportssjefen blir Giske. Visstnok gode kontakter til sentrale styremedlemmer. Så får vi se om det er noe håndfast i det.


Jeg vil mye heller ha Soltvedt enn Giske. Hva teller til fordel for Giske?

Lasaron

Giske er vel ikke helt utenfra. Hva har han gjort på de siste årene?
Tren på langskudd

Soler

Quote from: Lasaron on May 29, 2015, 16:26:44 PM
Giske er vel ikke helt utenfra. Hva har han gjort på de siste årene?


Ingen anelse, mulig han er på Linkedin? Personlig håper jeg vi henter noen med litt ferskere erfaring og gjerne noen som er ansatt i en annen klubb. Bedre med noen som vet hva som skal til fremfor noen som tror de vet hva som skal til.

krakra

Det er naivt å tro at noen som har jobbet i jobben et annet sted bare skal komme inn og vite hva som skal til. Det er ikke bare å hente noen med erfaring og meritter, så er det en sikker suksess. Trodde man hadde lært det etter Norling.
Soltvedt kjenner klubben. Det gjør ikke en eventuell ekstern sportssjef.

Nixon

May 29, 2015, 16:50:54 PM #470 Last Edit: May 29, 2015, 16:58:42 PM by Nixon
Quote from: krakra on May 29, 2015, 16:39:38 PM
Det er naivt å tro at noen som har jobbet i jobben et annet sted bare skal komme inn og vite hva som skal til. Det er ikke bare å hente noen med erfaring og meritter, så er det en sikker suksess. Trodde man hadde lært det etter Norling.
Soltvedt kjenner klubben. Det gjør ikke en eventuell ekstern sportssjef.


Er internt opprykk det vanlige rundt om i norsk fotball, eller er det mest vanlig å ansette folk utenfra i slike stillinger? Jeg må jo si at jeg lurer litt når det visstnok skal være naivt å ansette folk utenfra og forvente at vedkommende skal gjøre en god jobb.
Rød makt på Hansa

krakra

Quote from: Nixon on May 29, 2015, 16:50:54 PM
Quote from: krakra on May 29, 2015, 16:39:38 PM
Det er naivt å tro at noen som har jobbet i jobben et annet sted bare skal komme inn og vite hva som skal til. Det er ikke bare å hente noen med erfaring og meritter, så er det en sikker suksess. Trodde man hadde lært det etter Norling.
Soltvedt kjenner klubben. Det gjør ikke en eventuell ekstern sportssjef.


Er internt opprykk det vanlige rundt om i norsk fotball, eller er det mest vanlig å ansette folk utenfra i slike stillinger? Jeg må jo si at jeg lurer litt når det visstnok skal være naivt å ansette folk utenfra og forvente at vedkommende skal gjøre en god jobb.
Det er naivt å tro at bare man henter noen som har erfaring utenifra så skal han komme inn og vite hva Brann trenger. Det er naivt å tro at erfaring og meritter fra andre steder gjør en kandidat til en sikker løsning.

Hvilken erfaring hadde POL? Hvilken erfaring hadde Jostein Flo før han ble sportssjef i Godset? Hvilken erfaring hadde Joachim Jonsson før FFK eller Svante Samuelson før Kalmar? Dette er jo kandidater enkelte har siklet etter, fordi de har vært en suksess i sine klubber. Alle, såvidt jeg kan se, var ferske da de ble ansatt i disse jobbene og jeg kommer ikke på mange eksempler på at man har ansatt erfarne sportssjefer med suksess. Men det finnes kanskje noen.

Nixon

Quote from: krakra on May 29, 2015, 16:56:18 PMDet er naivt å tro at bare man henter noen som har erfaring utenifra så skal han komme inn og vite hva Brann trenger. Det er naivt å tro at erfaring og meritter fra andre steder gjør en kandidat til en sikker løsning.


Forøvrig er det litt typisk deg å begynne å argumentere mot et argument som ingen har framsatt. Såvidt jeg kan se er det ingen som mener at en ekstern sportssjef er det samme som sikker sukess.
Rød makt på Hansa

krakra

"Hvorfor basere seg på tro? Han har jo ikke erfaring for denne type arbeid fra før, og må således gå gjennom en læreprosess. Er det ikke bedre å hente en med erfaring fra sportslederrollen fra tidligere? Erfaring er jo gull værdt i alle andre yrker. Hvorfor skulle denne rollen være annerledes i så måte?"

Soler

Quote from: krakra on May 29, 2015, 16:39:38 PM
Det er naivt å tro at noen som har jobbet i jobben et annet sted bare skal komme inn og vite hva som skal til. Det er ikke bare å hente noen med erfaring og meritter, så er det en sikker suksess. Trodde man hadde lært det etter Norling.
Soltvedt kjenner klubben. Det gjør ikke en eventuell ekstern sportssjef.


Naivt faktisk...  Kan vel være sunt Ã¥ komme inn utenfra og se ting med litt nye øyne. I hvert fall i en slik jobb, og kunnskapen til Soltvedt forsvinner jo ikke nødvendigvis ut av klubben. Regner jo med han gÃ¥ tilbake til sin forrige jobb, og han fint kan gi rÃ¥d og info til sine nye leder. En ny leder vil samtidg ikke være bundet opp i like mye lojalitetsbÃ¥nd til sine kollegaer og spillere som en som kommer innenfra. I en klubb som Brann kan det faktisk være en fordel.

En sportssjef med erfaring fra å være sportssjef vil vite litt bedre enn en uerfaren sportssjef hvordan man best mulig skal organisere en klubb for å øke den sportslige gevinsten. Dette være seg spillerkjøp, trenertyper, speidere og øvrige funksjoner i støtteapperatet. Slik kunnskap besitter ikke en som er ny i en slik stilling, men han kan lære seg. Det vil ta tid, og Brann har ikke god tid.

Basert på det som man vet nå kan man ikke si noen ting om Soltvedt er rett mann eller ikke. Det eneste man vet er at erfaringen er tilnærmet lik null. Dermed argumenterer man kun ut i fra magefølelse når man sier at han er et godt valg. Og magefølelse er et dårlig beslutningsgrunnlag. Hva er det som tilsier at Soltvedt ikke er en ny Bruun Hanssen?

Nixon

Quote from: krakra on May 29, 2015, 17:00:45 PM
"Hvorfor basere seg på tro? Han har jo ikke erfaring for denne type arbeid fra før, og må således gå gjennom en læreprosess. Er det ikke bedre å hente en med erfaring fra sportslederrollen fra tidligere? Erfaring er jo gull værdt i alle andre yrker. Hvorfor skulle denne rollen være annerledes i så måte?"


Tolker du dette som at vedkommende mener at det blir sikker suksess? Det gjør ikke jeg. Bare hva han foretrekker. Det er et usikkerhetsmoment med alle ansettelser, uansett om man velger internt opprykk eller en ekstern kandidat. Soltvedt har mange bra sider, men det er jaggu usikkerhetsmomenter med han også. Eller er det ikke?
Rød makt på Hansa

Nixon

Jeg er forøvrig enig med Strand i BT i dag om at nå er snart nok nok med både Johannesen og Soltvedt. Enten får Brann ansette de i faste stillinger eller så får de finne noen andre kjapt. Hvis klubben fortsatt er usikre på om de passer i jobben så blir de vel aldri sikre.
Rød makt på Hansa

krakra

Quote from: Nixon on May 29, 2015, 17:06:48 PM
Quote from: krakra on May 29, 2015, 17:00:45 PM
"Hvorfor basere seg på tro? Han har jo ikke erfaring for denne type arbeid fra før, og må således gå gjennom en læreprosess. Er det ikke bedre å hente en med erfaring fra sportslederrollen fra tidligere? Erfaring er jo gull værdt i alle andre yrker. Hvorfor skulle denne rollen være annerledes i så måte?"


Tolker du dette som at vedkommende mener at det blir sikker suksess? Det gjør ikke jeg. Bare hva han foretrekker. Det er et usikkerhetsmoment med alle ansettelser, uansett om man velger internt opprykk eller en ekstern kandidat. Soltvedt har mange bra sider, men det er jaggu usikkerhetsmomenter med han også. Eller er det ikke?
Ja, det gjør jeg. Det retoriske spørsmålet "Hvorfor basere seg på tro?" indikerer at det finnes noe man kan være sikker på. Som er naivt.

krakra

Quote from: Soler on May 29, 2015, 17:05:39 PM
Quote from: krakra on May 29, 2015, 16:39:38 PM
Det er naivt å tro at noen som har jobbet i jobben et annet sted bare skal komme inn og vite hva som skal til. Det er ikke bare å hente noen med erfaring og meritter, så er det en sikker suksess. Trodde man hadde lært det etter Norling.
Soltvedt kjenner klubben. Det gjør ikke en eventuell ekstern sportssjef.


Naivt faktisk...  Kan vel være sunt Ã¥ komme inn utenfra og se ting med litt nye øyne. I hvert fall i en slik jobb, og kunnskapen til Soltvedt forsvinner jo ikke nødvendigvis ut av klubben. Regner jo med han gÃ¥ tilbake til sin forrige jobb, og han fint kan gi rÃ¥d og info til sine nye leder. En ny leder vil samtidg ikke være bundet opp i like mye lojalitetsbÃ¥nd til sine kollegaer og spillere som en som kommer innenfra. I en klubb som Brann kan det faktisk være en fordel.

En sportssjef med erfaring fra å være sportssjef vil vite litt bedre enn en uerfaren sportssjef hvordan man best mulig skal organisere en klubb for å øke den sportslige gevinsten. Dette være seg spillerkjøp, trenertyper, speidere og øvrige funksjoner i støtteapperatet. Slik kunnskap besitter ikke en som er ny i en slik stilling, men han kan lære seg. Det vil ta tid, og Brann har ikke god tid.

Basert på det som man vet nå kan man ikke si noen ting om Soltvedt er rett mann eller ikke. Det eneste man vet er at erfaringen er tilnærmet lik null. Dermed argumenterer man kun ut i fra magefølelse når man sier at han er et godt valg. Og magefølelse er et dårlig beslutningsgrunnlag. Hva er det som tilsier at Soltvedt ikke er en ny Bruun Hanssen?
Det er forskjellige forutsetninger i alle klubber, og det kan være fallgruver i Brann og Bergen som en outsider rett og slett ikke kjenner til. Når han da kommer til og skal organisere og styre, så kan han falle ned i disse. Så det er langt ifra noen sikker løsning med en erfaren, ekstern løsning. Det er bare noen som tror gresset er grønnere på den andre siden. Og hvem skal vi hente? Jeg regner med du har en norsk løsning. Eller vil du hente enda en som ikke engang kjenner norsk fotball?

Soler

Quote from: krakra on May 29, 2015, 17:00:45 PM
"Hvorfor basere seg på tro? Han har jo ikke erfaring for denne type arbeid fra før, og må således gå gjennom en læreprosess. Er det ikke bedre å hente en med erfaring fra sportslederrollen fra tidligere? Erfaring er jo gull værdt i alle andre yrker. Hvorfor skulle denne rollen være annerledes i så måte?"


Personer som har hatt suksess andre steder har større sannsynlighet for å skape ny suksess enn personer som aldri har hatt suksess før. Virker rimelig logisk i mine øyne.

krakra

Quote from: Soler on May 29, 2015, 17:12:28 PM
Quote from: krakra on May 29, 2015, 17:00:45 PM
"Hvorfor basere seg på tro? Han har jo ikke erfaring for denne type arbeid fra før, og må således gå gjennom en læreprosess. Er det ikke bedre å hente en med erfaring fra sportslederrollen fra tidligere? Erfaring er jo gull værdt i alle andre yrker. Hvorfor skulle denne rollen være annerledes i så måte?"


Personer som har hatt suksess andre steder har større sannsynlighet for å skape ny suksess enn personer som aldri har hatt suksess før. Virker rimelig logisk i mine øyne.
Men støtter empirien det? At det smarte bare er å gå etter folk som har lykkes andre steder, istedenfor å finne de med kvaliteter som passer Brann og som vet hva Brann trenger akkurat nå?

Soler

Quote from: krakra on May 29, 2015, 17:11:27 PM
Quote from: Soler on May 29, 2015, 17:05:39 PM
Quote from: krakra on May 29, 2015, 16:39:38 PM
Det er naivt å tro at noen som har jobbet i jobben et annet sted bare skal komme inn og vite hva som skal til. Det er ikke bare å hente noen med erfaring og meritter, så er det en sikker suksess. Trodde man hadde lært det etter Norling.
Soltvedt kjenner klubben. Det gjør ikke en eventuell ekstern sportssjef.


Naivt faktisk...  Kan vel være sunt Ã¥ komme inn utenfra og se ting med litt nye øyne. I hvert fall i en slik jobb, og kunnskapen til Soltvedt forsvinner jo ikke nødvendigvis ut av klubben. Regner jo med han gÃ¥ tilbake til sin forrige jobb, og han fint kan gi rÃ¥d og info til sine nye leder. En ny leder vil samtidg ikke være bundet opp i like mye lojalitetsbÃ¥nd til sine kollegaer og spillere som en som kommer innenfra. I en klubb som Brann kan det faktisk være en fordel.

En sportssjef med erfaring fra å være sportssjef vil vite litt bedre enn en uerfaren sportssjef hvordan man best mulig skal organisere en klubb for å øke den sportslige gevinsten. Dette være seg spillerkjøp, trenertyper, speidere og øvrige funksjoner i støtteapperatet. Slik kunnskap besitter ikke en som er ny i en slik stilling, men han kan lære seg. Det vil ta tid, og Brann har ikke god tid.

Basert på det som man vet nå kan man ikke si noen ting om Soltvedt er rett mann eller ikke. Det eneste man vet er at erfaringen er tilnærmet lik null. Dermed argumenterer man kun ut i fra magefølelse når man sier at han er et godt valg. Og magefølelse er et dårlig beslutningsgrunnlag. Hva er det som tilsier at Soltvedt ikke er en ny Bruun Hanssen?
Det er forskjellige forutsetninger i alle klubber, og det kan være fallgruver i Brann og Bergen som en outsider rett og slett ikke kjenner til. Når han da kommer til og skal organisere og styre, så kan han falle ned i disse. Så det er langt ifra noen sikker løsning med en erfaren, ekstern løsning. Det er bare noen som tror gresset er grønnere på den andre siden. Og hvem skal vi hente? Jeg regner med du har en norsk løsning. Eller vil du hente enda en som ikke engang kjenner norsk fotball?


Kråkefar. Regner med at en dyktig leder evner å lytte til sine omgivelser, spesielt om han kommer inn i en ny orgnisasjon. Hvis ikke er han jo ingen dyktig leder. Regner med at du er enig i dette.

Pesonlig synes jeg du har nevnt flere dyktige kandidater i et annet innlegg. Vil tro at det ser på seg selv som mye dyktigere i dag enn da de begynte i stillingen sin også, og at det ikke er bare fordi de kjenner klubben bedre.


Soler

Quote from: krakra on May 29, 2015, 17:13:35 PM
Quote from: Soler on May 29, 2015, 17:12:28 PM
Quote from: krakra on May 29, 2015, 17:00:45 PM
"Hvorfor basere seg på tro? Han har jo ikke erfaring for denne type arbeid fra før, og må således gå gjennom en læreprosess. Er det ikke bedre å hente en med erfaring fra sportslederrollen fra tidligere? Erfaring er jo gull værdt i alle andre yrker. Hvorfor skulle denne rollen være annerledes i så måte?"


Personer som har hatt suksess andre steder har større sannsynlighet for å skape ny suksess enn personer som aldri har hatt suksess før. Virker rimelig logisk i mine øyne.
Men støtter empirien det? At det smarte bare er å gå etter folk som har lykkes andre steder, istedenfor å finne de med kvaliteter som passer Brann og som vet hva Brann trenger akkurat nå?


krakra

Soltvedt er ikke bare en som kjenner Brann og jeg syns jeg har redegjort godt for hans kvaliteter. Jeg reagerer på at han skal eksluderes fordi noen må ha en fyr utenifra og tror at erfaring er en sikker vinner.

Soler

Quote from: krakra on May 29, 2015, 17:21:11 PM


Hadde vi hatt en dyktig sportssjef før vi hentet Norling så hadde vi hatt bedre forutsetningen for å lykkes med Norling. Eventuelt så hadde ikke Norling blitt vurdert i det hele tatt fordi han stod for en spillestil som kledde spillerstallen vår dårlig. Slike vurderinger gjør man bedre om man har erfaring fra tidligere.

Det siste du skriver virker bare fordummende for deg selv. Alle må jo begynne et sted, men Brann er en klubb som kan ta seg råd til å hente dyktige folk utenfra. Eksempelvis hentet Bayern Mathias Sammer fra en konkurerende klubb.

Nixon

Quote from: krakra on May 29, 2015, 17:26:03 PM
Soltvedt er ikke bare en som kjenner Brann og jeg syns jeg har redegjort godt for hans kvaliteter. Jeg reagerer på at han skal eksluderes fordi noen må ha en fyr utenifra og tror at erfaring er en sikker vinner.


Nå blir dette en litt skjev debatt fordi det ikke er noen andre relle kandidater å sammenligne Soltvedt med. Derfor kan du ramse opp Soltvedt sine kvaliteter og late som om disse kvalitetene skal vurderes opp mot kun erfaring. Men i virkeligheten vil jo en ekstern kandidat med erfaring komme med erfaring og mange gode kvaliteter. Først da kan man få en ordentlig sammenligning med Soltvedt.
Rød makt på Hansa

Lasaron

Tren på langskudd

krakra

Nei, det er ingen skjev debatt, fordi jeg ramser opp kvalitetene som et argument for hvorfor Soltvedt bør være en(god) kandidat, der enkelte mener at han ikke bør være en kandidat, eller at han er en dårlig kandidat. Fordi han ikke har erfaring.

Jeg har ikke sagt at han er den beste kandidaten i verden. Eller at det er umulig at Brann finner en bedre kandidat.

Soler

Quote from: krakra on May 29, 2015, 17:26:03 PM
Soltvedt er ikke bare en som kjenner Brann og jeg syns jeg har redegjort godt for hans kvaliteter. Jeg reagerer på at han skal eksluderes fordi noen må ha en fyr utenifra og tror at erfaring er en sikker vinner.


Ikke erfaring i seg selv, men at de har referanser på at de har lykkes tidligere. Må si det er litt spesielt å si at den erfaringen ikke betyr så mye bare fordi man kan nevne noen eksempler på at det ikke har fungert andre steder.

Eksluderer ikke Soltvedt, men jeg håper klubben går for en løsning med mer erfaring. Men ikke for enhver pris. Tar heller et supertalent enn en erfaren middelmådighet. Men jeg har ikke sett noen ting som tyder på at Soltvedt er et supertalent, uten at jeg skal konkludere.

krakra

Og da mener jeg du tillegger dette med suksess andre steder altfor stor vekt. Det kan være en rekke forhold som har gitt disse suksess utover sin egen dyktighet. Er virkelig Flo så dyktig som mange tror, eller har han flytt på Deilas egenskaper som trener? Man må se på hvilke egenskaper klubben trenger i dagens situasjon, og hvilke egenskaper en aktuell kandidat har og klare å se litt bort ifra meritter og slikt som i stor grad kan være skapt av andre.



Soler

Quote from: Lasaron on May 29, 2015, 17:39:37 PM
Krakra stiller et interessant spørsmål: Hvilke eksempel har vi på at en sportssjef med suksess har gått over til en annen klubb og fortsatt med suksess? Svar, den som kan.



Finnes flere gode eksempler fra det i utlandet. Blant annet Bayern. Sportslederrollen i Norge er såpass fersk at det ikke finnes noen reelle eksempler på det som jeg kommer på. Kun veksling mellom trener og sportslig leder, og det er jo ikke helt det samme.

Beklager. Mente å skrive at Soltvedt har liten erfaring å vise til.

Lasaron

Quote from: Soler on May 29, 2015, 17:33:26 PM
Quote from: krakra on May 29, 2015, 17:21:11 PM


Hadde vi hatt en dyktig sportssjef før vi hentet Norling så hadde vi hatt bedre forutsetningen for å lykkes med Norling. Eventuelt så hadde ikke Norling blitt vurdert i det hele tatt fordi han stod for en spillestil som kledde spillerstallen vår dårlig. Slike vurderinger gjør man bedre om man har erfaring fra tidligere.

Det siste du skriver virker bare fordummende for deg selv. Alle må jo begynne et sted, men Brann er en klubb som kan ta seg råd til å hente dyktige folk utenfra. Eksempelvis hentet Bayern Mathias Sammer fra en konkurerende klubb.


Men, Soler, (som Krøvel flere ganger har påpekt), gå dypt i deg selv nå og tenk etter om du hadde akseptert følgende i november 2013:

Den hypotetiske sportssjefen har nettopp ansatt trygge Arne Sandstø som ny trener. Så finner pressen ut, og konfronterer sportssjefen med, at han hadde mulighet til å hente Rikard Norling med alle hans velkjente kvaliteter. Sportsjefen svarer da at "Jo, han virker kanskje som en svært god kandidat, men faktum er at spillestilen han står for ikke passer til spillergruppen vår - det ville faktisk aldri gått."

Ville du applaudert dette som klokskap? Eller ville du klikket i vinkel?

Bare for å ta et drøyt eksempel, men det ligner litt: Hvis Guardiola hadde sagt seg villig til å trene Brann for lønnen Norling fikk, ville du takket nei? Hans spillestil ville jo passet enda dårligere....?? Jeg ville takket ja.
Tren på langskudd

Soler

Quote from: Lasaron on May 29, 2015, 17:51:32 PM
Quote from: Soler on May 29, 2015, 17:33:26 PM
Quote from: krakra on May 29, 2015, 17:21:11 PM


Hadde vi hatt en dyktig sportssjef før vi hentet Norling så hadde vi hatt bedre forutsetningen for å lykkes med Norling. Eventuelt så hadde ikke Norling blitt vurdert i det hele tatt fordi han stod for en spillestil som kledde spillerstallen vår dårlig. Slike vurderinger gjør man bedre om man har erfaring fra tidligere.

Det siste du skriver virker bare fordummende for deg selv. Alle må jo begynne et sted, men Brann er en klubb som kan ta seg råd til å hente dyktige folk utenfra. Eksempelvis hentet Bayern Mathias Sammer fra en konkurerende klubb.


Men, Soler, (som Krøvel flere ganger har påpekt), gå dypt i deg selv nå og tenk etter om du hadde akseptert følgende i november 2013:

Den hypotetiske sportssjefen har nettopp ansatt trygge Arne Sandstø som ny trener. Så finner pressen ut, og konfronterer sportssjefen med, at han hadde mulighet til å hente Rikard Norling med alle hans velkjente kvaliteter. Sportsjefen svarer da at "Jo, han virker kanskje som en svært god kandidat, men faktum er at spillestilen han står for ikke passer til spillergruppen vår - det ville faktisk aldri gått."

Ville du applaudert dette som klokskap? Eller ville du klikket i vinkel?

Bare for å ta et drøyt eksempel, men det ligner litt: Hvis Guardiola hadde sagt seg villig til å trene Brann for lønnen Norling fikk, ville du takket nei? Hans spillestil ville jo passet enda dårligere....?? Jeg ville takket ja.


Selvfølgelig ville det gått. Vi takket jo nei til Sollied på slutten av nittitallet...

Situasjonen med Norling var jo litt spesiell med tanke på at vi hadde en ekstrem upopulær daglig leder. Norling var jo et glimrende trekk for å flytte det negative fokuset fra seg selv. Men den planen var jo ikke spesielt vellykket. :)

Soler

Quote from: krakra on May 29, 2015, 17:45:44 PM
Og da mener jeg du tillegger dette med suksess andre steder altfor stor vekt. Det kan være en rekke forhold som har gitt disse suksess utover sin egen dyktighet. Er virkelig Flo så dyktig som mange tror, eller har han flytt på Deilas egenskaper som trener? Man må se på hvilke egenskaper klubben trenger i dagens situasjon, og hvilke egenskaper en aktuell kandidat har og klare å se litt bort ifra meritter og slikt som i stor grad kan være skapt av andre.



Mener du det er større sannsynlighet for en uten erfaring får suksess enn en med erfaring og gode referanser å vise til? Det er jo det du egentlig argumenterer for.

krakra

Quote from: Soler on May 29, 2015, 18:03:27 PM
Quote from: krakra on May 29, 2015, 17:45:44 PM
Og da mener jeg du tillegger dette med suksess andre steder altfor stor vekt. Det kan være en rekke forhold som har gitt disse suksess utover sin egen dyktighet. Er virkelig Flo så dyktig som mange tror, eller har han flytt på Deilas egenskaper som trener? Man må se på hvilke egenskaper klubben trenger i dagens situasjon, og hvilke egenskaper en aktuell kandidat har og klare å se litt bort ifra meritter og slikt som i stor grad kan være skapt av andre.



Mener du det er større sannsynlighet for en uten erfaring får suksess enn en med erfaring og gode referanser å vise til? Det er jo det du egentlig argumenterer for.
Hvis denne kandiadaten har egenskaper som passer klubben bedre ja, så absolutt.

Lasaron

Ok. Krakra, hvilke egenskaper mener du er viktig for en sportssjef i Brann, egenskaper som nødvendigvis ikke er så viktig i en del andre klubber?
Tren på langskudd

Kagain

Quote from: krakra on May 29, 2015, 17:21:11 PM


Jeg føler meg litt som en surpomp og kverulant som går inn på detaljer. Men jeg må allikevel stille spørsmål om det ikke er en logisk kortslutning her et sted. Altså:

Alle må bli ansatt for første gang i en jobb som de ikke har erfaring i.

Ikke alle som blir ansatt i en ny jobb gjør en suveren jobb i den. Noen passer rett og slett ikke til enkelte jobber. Her vil jeg skynde meg å legge til at jeg ikke på noen måte prøver å vurdere noenting nå, jeg setter bare opp kjensgjerningene slik de står for meg.

De som gjør en god jobb blir (i en perfekt verden) anerkjent for sin dyktighet og blir dermed  interessante for andre arbeidsgivere som søker Ã¥ fylle en slik posisjon. Det er vel dette som kalles "Ã¥ ha resultater Ã¥ vise til"

De som ikke passer i jobben finner seg noe annet å gjøre (nok en gang i en perfekt verden. Det fins de som klarer å klamre seg til en jobb de ikke mestrer i noen stor grad)

Min foreløpige konklusjon på dette blir at "Ikke alle som blir ansatt uten erfaring blir suksesser".

Det jeg tror andre mener er at de heller vil ha en sportssjef med beviste kvaliteter innen den stillingstypen enn å gå for et omtrent ubeskrevet blad. Det er nok også derfor de heller f.eks. vil ha Jostein Flo enn Rune Soltvedt. Det er ikke ment som negativ kritikk mot Soltvedt som person, men en slik stilling blir besatt med et lønnlig håp om gode resultater. Det er større sannsynlighet for at en person som gjennom flere år har bevist slike kvaliteter vil oppnå resultatene enn at en generell fersking uten erfaring kan gjøre det. På den andre siden så kan det jo være at denne ferskingen har store evner i en slik retning. Men disse ligger kanskje litt mer skjult enn hos de som har resultater å vise til.

Jeg tror at alle er enige om at hvis den rette personen (trass i manglende erfaring) blir satset på så kan det føre til svært gode resultater. Det spørsmålet folk stiller er vel heller "Er Rune Soltvedt den rette personen?". Det blir litt som å satse på talenter det. Ikke alle talenter blomstrer. Se bare på Freddy Adu eller Cherno Samba.


Lasaron

Hvem er Cherno Samba? Tipper han er fra Brasil.
Tren på langskudd

Kagain

Hehe, nei. Det er en Football Manager-legende. En engelsk-gambisk herremann som det ble budkrig om da han som 13-åring prestert å score 132 mål på 32 kamper. Han har blitt omsatt noen ganger fra sin tidligere karriere i Millwall. I rekkefølge gikk han til Cadiz, Malaga (lån), Plymouth, Wrexham (lån), Haka, Panetolikos før han sist ble sett i... FK Tønsberg! Er visst gratis nå (Soltvedt, løp og kjøp. Han er bare snart 30 år gammel)

Go Up