• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overganger 2012

Started by Lasaron, September 03, 2011, 17:13:55 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Chrisstah

Quote from: Belfort on December 06, 2011, 20:52:32 PM
Et vågalt kjøp! Han har kun en god sesong bak seg på det øverste nivået i Sverige ellers har han oppholdt seg i Superettan. Det positive er at han umulig kan bli svakere enn fakiri


Alle kjøp er vågale, Bentley er et godt eksempel på det. Vil si at en spiller som har utmerket seg positivt på et meget bra svensk u lag  det siste halvåret, er nesten i overkant av vi kunne forvente.  
Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

Chrisstah

Quote from: Markmus on December 06, 2011, 20:59:18 PM
Quote from: Chrisstah on December 06, 2011, 20:42:05 PM
Noe nytt om Pontus Farnerud eller Celso Borges?


Farnerud er i alle fall ryktet til AIK.


Driver å litt tidsfordriv på google for å fiske litt info om Borges og Farnerud.

Status Farnerud
Ryktes at han er på vei til Aik, dette er bare forumrykter fra et eller annet norsk supporter forum , antageligvis stabæk forumet.
Ifølge DB så er han mest lysten på spill i Spania, men innser at det blir vanskelig å finne seg en klubb der. Utelukker ikke spill i de største klubbene i Skandinavia. Han håper han får avklart situasjonen sin før 1 jan. Håper hvertfall Brann ihvertfall kunne gitt et tilbud til han. Farnerud hadde utvilsomt vært en dugenes Austin erstatter. Tror nok vi klarer å matche et tilbud fra AIK.

Status Borges
Minimalt med rykter , men ryktes at IFK Gøteborg vil komme med et tilbud. Var det eneste jeg kunne finne om Borges. Her burde vi vel også kunne matche et tilbud om ryktene er reelle.  
Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

Nixon

Og Torp hadde vel også bare en bra sesong i TL da vi hentet han?

Om ikke dette er en Sæternes-overgang kan det forhåpentligvis skape en viss entusiasme når vi kan hente ettertraktede spillere igjen.
Rød makt på Hansa

Giles

Bra med v.back. Rask midtstopper, rask h.kant, kreativ ballsentral(ikke V.Moen) og en god spiss så går det veien. V.Moen har kun fungert i rollen han hadde før Englandsturen og passelig bra som v. kant i 4-4-2.
Er ikke rask eller sterk nok,ei heller i stand til å frigjøre seg effektivt og trygt nok i en defensiv posisjon. Vil føre til mange balltap og lite stabilt spill.

Jose Arrogantio

Vil heller ha Borges enn PVM.

Leffen

December 06, 2011, 21:51:30 PM #1555 Last Edit: December 06, 2011, 21:55:03 PM by Leffen
Kan noen fortelle meg hvorfor Borges bør være førstepri for oss?
Hvis det er som spiss dere mener må vi legge om til 4-4-2 for å få plass til både han og Ojo.
Hvis dere tenker som OM har vi allerede FIRE MANN I DEN POSISJONEN!! Noe som i seg selv burde bekymre oss, eller hva? Greit at man alltids kan flytte en sentral midtbanemann ut på siden men det blir svært sjeldent en suksess. (jamfør Mjelde, Haugen og Gustav denne sesongen) Vi trenger en offensivt anlagt breddeholder mer enn noe annet!!

Når det gjelder Asante som jeg tidligere nevnte er jeg uenig at spilleforståelsen hans er så dårlig. Jeg så noen treningskamper med han i fjor vinter og han later til å ha et enormt potensiale. Historien med spillere som trenger minimum en sesong på seg i TL før de begynner å skinne er lang....Dessuten fikk han svært få sjanser under Tørum, som ikke turte å la han spille seg varm ettersom laget underpresterte.

Hatleking

Quote from: Leffen on December 06, 2011, 21:51:30 PM
Kan noen fortelle meg hvorfor Borges bør være førstepri for oss?
Hvis det er som spiss dere mener, må vi legge om til 4-4-2 for å få plass til både han og Ojo.
Hvis dere tenker som OM, har vi allerede FIRE MANN I DEN POSISJONEN!!

Når det gjelder Asante som jeg tidligere nevnte er jeg uenig at spilleforståelsen hans er så dårlig. Jeg så noen treningskamper med han i fjor vinter og han later til å ha et enormt potensiale. Historien med spillere som trenger minimum en sesong på seg i TL før de begynner å skinne, er lang....Dessuten fikk han svært få sjanser under Tørum, som ikke turte å la han spille seg varm.


Borges spelar DM på landslaget, og er eit ypperleg alternativ i den posisjonen for Brann òg. I tillegg kan han vera back up på spissplassen.

Jose Arrogantio

Quote from: Leffen on December 06, 2011, 21:51:30 PM
Kan noen fortelle meg hvorfor Borges bør være førstepri for oss?
Hvis det er som spiss dere mener, må vi legge om til 4-4-2 for å få plass til både han og Ojo.
Hvis dere tenker som OM, har vi allerede FIRE MANN I DEN POSISJONEN!!

Når det gjelder Asante som jeg tidligere nevnte er jeg uenig at spilleforståelsen hans er så dårlig. Jeg så noen treningskamper med han i fjor vinter og han later til å ha et enormt potensiale. Historien med spillere som trenger minimum en sesong på seg i TL før de begynner å skinne, er lang....Dessuten fikk han svært få sjanser under Tørum, som ikke turte å la han spille seg varm.


Vil ha Borges som en kreativ DM.

Ellers burde førstepri for oss være en midtstopper nå som venstreback er på plass.

dudo

Norges ville vært et soleklart førstevalg som dm, og han har også vist at han er bra nok som spiss til å være backup for Ojo. OM bør han ikke vurderes som.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Hatleking

Quote from: dudo on December 06, 2011, 22:01:50 PM
Norges ville vært et soleklart førstevalg som dm,.


Iallfall med det namnet ;)

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Chrisstah

Quote from: Leffen on December 06, 2011, 21:51:30 PM
Kan noen fortelle meg hvorfor Borges bør være førstepri for oss?
Hvis det er som spiss dere mener må vi legge om til 4-4-2 for å få plass til både han og Ojo.
Hvis dere tenker som OM har vi allerede FIRE MANN I DEN POSISJONEN!! Noe som i seg selv burde bekymre oss, eller hva? Greit at man alltids kan flytte en sentral midtbanemann ut på siden men det blir svært sjeldent en suksess. (jamfør Mjelde, Haugen og Gustav denne sesongen) Vi trenger en offensivt anlagt breddeholder mer enn noe annet!!

Når det gjelder Asante som jeg tidligere nevnte er jeg uenig at spilleforståelsen hans er så dårlig. Jeg så noen treningskamper med han i fjor vinter og han later til å ha et enormt potensiale. Historien med spillere som trenger minimum en sesong på seg i TL før de begynner å skinne er lang....Dessuten fikk han svært få sjanser under Tørum, som ikke turte å la han spille seg varm ettersom laget underpresterte.


Borges er en spiller som ikke vokser på trær for klubber i  TL. Pasningsfoten og kreativiten samt evnen til å til å lukte situasjoner er egenskaper han besitter som er langt over det vi har i Brann i dag. Som DM ville han vært et soleklart valg vedsiden av Austin. Som OM er det ingen i Brann leiren som er nærheten av Borges. Du skal heller ikke se bort ifra at han ved et par anledninger også kunne henvist Ojo til benken. Men det er først og fremst som DM jeg vil ha han inn, mest på grunn av at tilfører Brann ferdigheter på et høyt nivå som ikke Brann besitter i dag.  

Jeg har bodd i "Fredrikstad land" i noen år. Ser stort sett Fredrikstad kampene, når de ikke krasjer med Brann. At mange i Fredrikstad hevder at han er verdensklasse spiller som de så fint sa for noen år siden er bare tull, men at han er glimrende TL spiller er ikke å ta i. At mange nå hevder at han er middelmådig er mye pågrunn av en trøblete høstsesong og bitterhet for at han ikke skriver under på ny kontrakt.
Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

Huff

En trøblete høstsesong for Borges kan være gull for oss da det kan bety at han er mindre aktuell for større klubber. Vil anta vi og IFK er jevnstore selv om de rent historisk er en større klubb, for en latinamerikaner kan desverre kanskje meterologien spille inn, nå vil dette neppe være avgjørene, men kan være tungen på vektskålen dersom Borges kan velge mellom to jevngode tilbud, sportslig skal vel begge alternativer være jevngode, og vil anta det er like lett å komme seg videre i begge klubber. Noen som vet om IFK er klare for Europa, er de det blir det nok en faktor i favør dem. Nå aner vi ikke om vi i det hele tatt er interessert, og dersom skars kunne tenke seg å legge om formasjonen trenger vi ikke nødvendigvis flere midtbanespillere, skal bli spennende å se.

Skulle vi legge om til eksempelvis 4-3-3 mangler vi kun en backupspiss samt en skikkelig makker til Zsolt. Legger vi om til en smal diamant i 4-4-2/4-1-2-1-2, trenger vi heller ingen flere midtbanespillere, men gjerne helst to spisser (gustav blir ene spissen, men vi skulle hatt inn to ekstra likevel, dog mulig at Finne/Phong kunne utgjort fjerdespissen). Det jeg hører om svensken betyr uansett at venstrekanten trolig vil likne mer på høyrekanten neste sesong, en wingback på venstre betyr et langt bredere Brannangrep, der vi ikke er like forbannet avhengige av en skikkelig wing. En slik type bør en fremdeles jakte, men vi er ikke så forbannet avhengige av dette som om vi hadde hentet en ''venstre-forsvarsspiller'' type uten fart og teknikk. Verken Våge Nilsen eller P.Flo er vel raske.

Chrisstah

Quote from: Huff on December 06, 2011, 22:39:22 PM
En trøblete høstsesong for Borges kan være gull for oss da det kan bety at han er mindre aktuell for større klubber. Vil anta vi og IFK er jevnstore selv om de rent historisk er en større klubb, for en latinamerikaner kan desverre kanskje meterologien spille inn, nå vil dette neppe være avgjørene, men kan være tungen på vektskålen dersom Borges kan velge mellom to jevngode tilbud, sportslig skal vel begge alternativer være jevngode, og vil anta det er like lett å komme seg videre i begge klubber. Noen som vet om IFK er klare for Europa, er de det blir det nok en faktor i favør dem. Nå aner vi ikke om vi i det hele tatt er interessert, og dersom skars kunne tenke seg å legge om formasjonen trenger vi ikke nødvendigvis flere midtbanespillere, skal bli spennende å se.

Skulle vi legge om til eksempelvis 4-3-3 mangler vi kun en backupspiss samt en skikkelig makker til Zsolt. Legger vi om til en smal diamant i 4-4-2/4-1-2-1-2, trenger vi heller ingen flere midtbanespillere, men gjerne helst to spisser (gustav blir ene spissen, men vi skulle hatt inn to ekstra likevel, dog mulig at Finne/Phong kunne utgjort fjerdespissen). Det jeg hører om svensken betyr uansett at venstrekanten trolig vil likne mer på høyrekanten neste sesong, en wingback på venstre betyr et langt bredere Brannangrep, der vi ikke er like forbannet avhengige av en skikkelig wing. En slik type bør en fremdeles jakte, men vi er ikke så forbannet avhengige av dette som om vi hadde hentet en ''venstre-forsvarsspiller'' type uten fart og teknikk. Verken Våge Nilsen eller P.Flo er vel raske.


http://fotball.rbnett.no/eliteserien/article205461.ece

Fra en artikkel i sommer.

Før sesongstart var både Rosenborg og Vålerenga på banen. I sommer har det vært dørgende stille. Skulle Borges forsvinne i august forutsettes det en pris som gjør at FFK kan kjøpe både en ny midtbanespiller og en ny angriper. Men er det aktuelt for Borges å gå til en annen norsk klubb i utgangspunktet?

- Ja, det er interessant. Jeg går til den klubben som gir meg best forutsetninger til å vokse som spiller og som menneske. Det kan være i Norge og det kan være i utlandet. Men spørsmålet er hvilke steg man bør ta for å bli etablert på et høyst mulig nivå. Det er der utfordringen ligger, sier Borges.

Vi kan mene hva vil om Rune Skarsfjord. Men at han er flink til å utvikle "halvferdige" spillere er det ikke tvil om. Både PVM, Austin og ikke minst Ojo, har vokst veldig under Skarsfjord. Burde blitt brukt som eksempler om man evnt skal overbevise Borges at dette er et sted man kan utvikle seg.

Ellers syns jeg det har vært veldig stille rundt stopper jakten vår. Kanskje det er et tegn på at noe skjer? 
Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

Jose Arrogantio

Har ikke denne Flo blitt brukt som stopper? Har ikke fulgt særlig med på Sogndal.

roaldinho

Quote from: Jose Arrogantio on December 06, 2011, 23:04:29 PM
Har ikke denne Flo blitt brukt som stopper? Har ikke fulgt særlig med på Sogndal.


Stemmer det. Han er blitt brukt på venstre av 3 midtstoppere og klart seg ganske bra. Er ikke lett å overgå Hovland og dermed faller litt i skyggen. Absolutt en som kan bekle midtstopperplassen i Brann.
Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

Xminator

Når man nå har gått for en ren venstreback, så tyder det på at man har siktet ut en ren stopper også. Flo var potet, så jeg tviler på at det er ham de ønsker nå.

Hatleking

Flo er på alle måtar hovudsakleg ein venstreback. Det er først i år han har spelt stoppar. No må de hugse på at dei spelar med tre stopparar, så dei har eit litt spesielt system. Sjølv om Flo er god defensivt, er han ikkje ein typisk stoppartype.

Xminator

Det er da ingenting i veien for at spillere skal kunne spille i nye posisjoner. Vi bygget jo selv ett seriegull på akkurat det...

Huff

Intet i veien for det nei, men Flo er vel en god venstreback og en helt grei stopper. Skal Brann nå hente en stopper synes jeg ikke vi skal gå for spillere i ''helt grei'' kategorien. Vi trenger en stopper som er god, å hente en som er marginalt bedre en  Grorud ser jeg ikke poenget med, stopperen skal være såpass god at han helt ubestridt stiger rett inn i ellveren og tar Groruds plass uten diskusjon.

Det jeg frykter er at Nordkvelles ankomst gjør at Skars har bestemt seg for å benke Mjelde, og at Skars deretter har tenkt at Grorud er den klart beste kapteinen, dette gjør at en ikke vil hente inn en bedre stopper enn tønsberggutten.

Lasaron

Jeg vil prøve å løfte frem Grorud litt, selv om jeg også har vært kritisk til ham.

Grorud har et ok toppnivå.

Dette var hans første år i eliteserien, og han startet sesongen med skadeproblemer. Neste år er han 29 år. Det er absolutt realistisk at toppnivået hans neste år blir noe bedre enn i år.

Så har han for ofte vært involvert i baklengs grunnet direkte dårlige prestasjoner. Klarer han å øke toppnivået litt, og samtidig ligge stabilt oppunder toppnivået så tror jeg ikke det blir så verst. Og det jeg nå har malt frem er ikke direkte urealistisk.
Tren på langskudd

ostraume

Nå forsvinner Yaw og trolig også Kalvenes, vi sitter altså igjen med 2 stoppere. Det er soleklart for lite og der vår neste forsterkning må komme. Skarsfjord vil selvsagt ha en så god stopper som mulig så om det hentes en på lavere nivå enn Grorud så handler det om økonomi og ikke vilje. Jeg tror en klassestopper er topp-pri nå.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Det ville vært meningsløst å kvitte seg med Yaw dersom det ikke er for å hente inn en bedre stopper enn Grorud.

Xminator

Quote from: krakra on December 07, 2011, 10:59:18 AM
Det ville vært meningsløst å kvitte seg med Yaw dersom det ikke er for å hente inn en bedre stopper enn Grorud.


Helt enig. Det bør hentes en klassestopper (istedenfor Kalvenes), og så går reserveplassen til en junior (Yaw-erstatteren)

Huff

Quote from: Xminator on December 07, 2011, 11:01:25 AM
Quote from: krakra on December 07, 2011, 10:59:18 AM
Det ville vært meningsløst å kvitte seg med Yaw dersom det ikke er for å hente inn en bedre stopper enn Grorud.


Helt enig. Det bør hentes en klassestopper (istedenfor Kalvenes), og så går reserveplassen til en junior (Yaw-erstatteren)


Quoted for truth som de sier i Armenia, vi trenger en virkelig god makker til Zsolt, og Grønner kan ta fjerdestopperplassen. Hvem denne nye stopperen skal være aner jeg ikke. Helst Hovland, men han blir nok for dyr, kan jo alltids håpe på at en eller annen HB-mann er vill Hovland fan, men lite trolig er en slik signering uansett. Flere har og nevnt denne Oddspilleren; Semb-Berge, og mitt inntrykk av Odd er at dette er en sober og nøktern klubb som selger spillere til markedspris, uansett hva den ekle hovedtreneren deres sier om saken. Nå har jeg ikke sett stopperen nok til å vurdere om han er god nok, men ut fra det lille jeg har sett er han god. Han er vel og fast på u-21 etterhvert, og alt en leser er positivt. Nå er jo Odd en klubb som gjorde det bra i fjor, og dette er jo en lokal unngutt så det kan være vanskelig å få han bort fra klubben.

Ellers tenker jeg vi bør se utenlands, sikkert noen bra stoppere i Sverige, og en har jo tidligere hatt suksess med finske stoppere i TL, kanskje en kan finne en ny Piroja på baltikum...som en bonus blir RBH satt inn for skattesnusk om fem år :D

Hatleking

Semb Berge er nok eit bra alternativ, men han er ikkje den raske stopparen. Kanskje er det ikkje naudsynt? Angåane Hagen, ein annan bra Odd-spelar, har han blitt teke ut på Thailand-turen no. Eg er usikker på om Odd då prisar han høgare, men han er ein eg gjerne hadde sett inn.

krakra

Han er jo på ingen måte temposvak. Med Sæv - Zsolt - Semb - Erdin får vi to(visstnok) veldig raske sidebacker, samt to veldig dyktige og kloke stoppere. Stopperduoen har ikke all verdens med fart, med store evner til å lese spillet og god duellkraft som kan kompensere. Problemet til Grorud er at han for ofte gjør sjebnesvagre feil. Det tror jeg vil ville sluppet med Semb Berge og Zsolt. De ville blitt avslørt litt på farten mot for raske spisser, men likevel tror jeg det ville hevet forsvaret betraktelig når begge stopperne har god spillerforståelse.

Dog håper jeg Brann fortsetter å lete i Sverige.


posemedsnopi

Quote from: Jose Arrogantio on December 07, 2011, 12:02:27 PM
http://fotball.aftenposten.no/eliteserien/article216571.ece

Tenker vi må se til utlandet for stopper.


Brann tyner utenlandskvoten. NFF har satt grensen på 9 stk, Brann har 8...
Tror Brann signerer Kalvenes, og satser videre på Grorud og Korken.

Bør vi kunne forvente at Grønner tar steget i år?

Huff

Quote from: posemedsnopi on December 07, 2011, 12:10:03 PM
Quote from: Jose Arrogantio on December 07, 2011, 12:02:27 PM
http://fotball.aftenposten.no/eliteserien/article216571.ece

Tenker vi må se til utlandet for stopper.


Brann tyner utenlandskvoten. NFF har satt grensen på 9 stk, Brann har 8...
Tror Brann signerer Kalvenes, og satser videre på Grorud og Korken.

Bør vi kunne forvente at Grønner tar steget i år?


Tror Bentley av en eller annen utviklingsgrunn regnes som norsk, han er vel forbundsutviklet, eller klubbutviklet i Norge. Så vi har vel plass til to utlendinger til. Er vel samme regelverket som tilsier at en nordmann på eksempelvis 24 som har spilt i Danmark siden han var 16 regnes som en utlending.

Grønner bør få plassen som fjerdestopperen, går ut fra han er meget god taktisk for alderen, men han har vel en del å gå på fysisk, som fjerdestopper vil han dog ikke akkurat få en nøkkelrolle i stallen så denne skal han nok klare greit. Regner med vi fort snakker 1-4 kamper fra start, er kollektivet rundt spilleren bra nok vil dette gå brillefint.

Chrisstah

Er det ikke hvis du har spilt 3 år i landet før du er 21 så blir du regnet som forbundsutviklet og hvis du har 3 år for samme klubb før du er 21 så blir du regnet som klubbutviklet?
Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

dudo

Quote from: Huff on December 07, 2011, 12:22:16 PM
Quote from: posemedsnopi on December 07, 2011, 12:10:03 PM
Quote from: Jose Arrogantio on December 07, 2011, 12:02:27 PM
http://fotball.aftenposten.no/eliteserien/article216571.ece

Tenker vi må se til utlandet for stopper.


Brann tyner utenlandskvoten. NFF har satt grensen på 9 stk, Brann har 8...
Tror Brann signerer Kalvenes, og satser videre på Grorud og Korken.

Bør vi kunne forvente at Grønner tar steget i år?


Tror Bentley av en eller annen utviklingsgrunn regnes som norsk, han er vel forbundsutviklet, eller klubbutviklet i Norge. Så vi har vel plass til to utlendinger til. Er vel samme regelverket som tilsier at en nordmann på eksempelvis 24 som har spilt i Danmark siden han var 16 regnes som en utlending.

Grønner bør få plassen som fjerdestopperen, går ut fra han er meget god taktisk for alderen, men han har vel en del å gå på fysisk, som fjerdestopper vil han dog ikke akkurat få en nøkkelrolle i stallen så denne skal han nok klare greit. Regner med vi fort snakker 1-4 kamper fra start, er kollektivet rundt spilleren bra nok vil dette gå brillefint.


Er ikke Ojo også forbundsutviklet da? Han fylte 22 etter å har fullført tre sesonger for NIL.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Chrisstah

Verken Bentley eller Ojo blir regnet som utlendinger om det fortsatt er denne forbundsutvikling regelen som gjelder.
Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

Jose Arrogantio

Er vel Piotr, Sævarsson, Korcsmar, Guastavino og Austin vi har som ikke er norskutviklet. Så vi har plass til fire utlendinger til om vi ikke finner noen i det norske markedet.

Lister

True, folk må slutte å tenke nasjonalitet når de ser på den kvoten. Formålet for kvoten er ikke å begrense antall ikke-etnisk-norske spillere. Det handler om spillerutvikling og hvor spilleren er utviklet.
Guinness - Makes you drunk

krakra

Svensken er også utenlandsk, så vi har tre å gå på.

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on December 07, 2011, 12:55:22 PM
Svensken er også utenlandsk, så vi har tre å gå på.


Ja sant, glemte ham. Hvis vi ser etter 4 spillere til kan altså tre være utlendinger. Men vil foretrekke at vi handler i Norge så langt som mulig, så vi har litt spillerom i stallen om vi må hente inn nødløsninger i sommer.

Huff

For meg blir det norske markedet for gode stoppere innen økonomisk rekkevidde såpass smalt at vi her trolig bør gå for en utlending. Samme gjelder en eventuell ekstra DM. På spissplass og høyrekanten har jeg mer tro på at det er mulig å finne noe innenfor Norges grenser, så er jeg enig med Jose i at det bør være rom for en utenlandsk forsterkning ett eller annet sted i sommervinduet.

Uansett. Walstad sa at vi skulle hente fire til fem spillere, nå ha vi hentet en, så tre til fire spillere gjenstår. Inntrykket mitt fra denne ''nettpraten som pågår nå er riktignok at noen av disse kan komme fra egen stall, men en bør ikke ta opp mer en to ekstra juniorspillere i år slik jeg ser det, og vi må minimum ha inn to etablerte (stopper og backupspiss).

dudo

Etter gårsdagens backkjøp går jeg ut i fra at vi kan skyte en hvit pil etter ny høyrekant, samtidig som Nordkvelle-kjøpet gir litt mer mening. Vi kommer til å spille med to svært offensive backer, og fire i utgangspunktet smale offensive spillere, noe som fint gir plass til både Diego, Nordkvelle og Haugen/Mjelde. Bentley og Larsen er gode alternativer om vi skal ha "dobbel bredde" i vingspillet.

Om jeg har rett kan jeg ikke fatte og begripe at ikke Petter er aktuell for retur. Han hadde vært enorm i en DM-rolle her.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Uten en ny høyrekant funker ikke 4-2-3-1. Da ville jeg gått over til en 4-1-2-1-2:

            Piotr
Sæv - ny stopper - Zsolt - Demir
                  Austin
              Soko - Kvelle
                     Haugen
                 Ojo - Guastavino

Austin får dekke rommene backene etterlater seg, Soko får en mer tilbaketrukken rolle, mens Nordkvelle kan gå på mer offensive løp. Haugen får en playmakerolle foran midtbaneduoen, mens Guastavino og Ojo han dyrke det samspillet vi har sett prov på i år.

dudo

Rene kanter er i ferd med å bli avleggs, så der er jeg helt uenig med deg. Vi må selvsagt ha bredde i spillet, men det er det oftere og oftere backene som tar seg av i moderne fotball, om man ikke disponerer ekstreme kantspillertyper. Får vi utviklet relasjonene offensivt er det ingenting i veien med å gå til sesongstart med de offensive spillerne vi har i dag, pluss backup for Ojo.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

dudo

Formasjonen slik jeg ser den for meg blir da noe som dette i forsvar.

                       Piotr

Sævarsson - Grorud - Korcsmar - Demir

              Soko    -        Austin
Kvelle             Diego              Haugen

                        Ojo

... og mer som dette i angrep

                                Piotr

                    Korcsmar - Grorud

                      Austin   -  Soko

Sævarson - Nordkvelle - Haugen - Demir

                         Diego - Ojo
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Hatleking

Eg synst fortsatt at me skal få inn ein skikkeleg høgrekant. Det offensive har vore av variabel kvalitet dette året - delvis grunna få alternativ. Med breiddehaldarar høgt i bana, har me fleire strengar å spele på. I tillegg må me hugse at Ojo er komplett fysisk, og er veldig sterk på innlegg òg. Dette synst eg me skal utnytte. Etter mitt syn blir spelet trangare og gjerne meir planlaust dersom alle skal trekkje inn i bana.

dudo

Å ha en i bakhånd er greit nok, men da har vi som nevnt Bentley og Larsen, og Kalve etter dem igjen. Til nød kan man trekke Birkir opp og sette Hassan på bakken. Kjernen i poenget mitt er uansett at jeg ikke tror vi kommer til å hente et nytt førstevalg på høyreving, og da kan vi like gjerne la være å bruke penger på den plassen, da andrevalgene våre er gode nok. Stopper, backup på topp og backup på DM er det vi trenger nå, i den rekkefølgen.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Huff

Quote from: Hatleking on December 07, 2011, 16:22:15 PM
Eg synst fortsatt at me skal få inn ein skikkeleg høgrekant. Det offensive har vore av variabel kvalitet dette året - delvis grunna få alternativ. Med breiddehaldarar høgt i bana, har me fleire strengar å spele på. I tillegg må me hugse at Ojo er komplett fysisk, og er veldig sterk på innlegg òg. Dette synst eg me skal utnytte. Etter mitt syn blir spelet trangare og gjerne meir planlaust dersom alle skal trekkje inn i bana.


Dudos poeng er vel at ikke alle skal trekke inn i banen, backene skal være våre winger. Kråken er vel inne på noe av det samme, litt enig med begge, men denne 4-1-2-4-1-2-formasjonen til Kråken ser fristende ut.

At det en nå ser etter er en ny stopper og en spissbackup blir mer og mer sansynlig, ny Dm kommer neppe, så m.m vi går for en spiss/kant tror jeg vi kan glemme ny høyrekant:
BA skriver følgende i dag etter en prat med Walstad

''Brann ønsker fortsatt å forsterke seg på spissplass og forsvaret før 2012-sesongen.''

Svensken kostet 2,5 mill. Er overrasket over at Sogndal krevde langt mer for P.E. Flo.

http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article5836867.ece

dudo

Quote from: Hatleking on December 07, 2011, 16:22:15 PM
Etter mitt syn blir spelet trangare og gjerne meir planlaust dersom alle skal trekkje inn i bana.


Derav punktet med relasjoner. Disse er grunnleggende nødvendig i systemet vi har i dag.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Hatleking

Quote from: dudo on December 07, 2011, 16:32:02 PM


Både Bentley og Larsen er vel venstrekantar? Kalve er særs ung, og me har eigentleg ingen høgrekant i troppen. Sævarsson KAN sikkert nyttast, men han har so å seie alltid spelt back. Me treng farta hans der. Men no er me i to forskjellige utgangspunkt - der du vel ikkje har lyst på ein formasjon som innbér utoverkantar.

Hatleking

Quote from: dudo on December 07, 2011, 16:33:50 PM
Quote from: Hatleking on December 07, 2011, 16:22:15 PM
Etter mitt syn blir spelet trangare og gjerne meir planlaust dersom alle skal trekkje inn i bana.


Derav punktet med relasjoner. Disse er grunnleggende nødvendig i systemet vi har i dag.


Mtp Skarsfjord sine taktiske evner, kan eg tenkje meg at me får større suksess med utoverkantar då det kanskje er enklare å gjennomføre - men kanskje det berre er eg som trur det ;)

dudo

Nå snakker jeg mest om hva jeg TROR kommer til å bli realiteten. Ikke nødvendigvis min ønskedrøm. Larsen kan helt klart benyttes på høyrekanten de gangene vi trenger det.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

gladiporno

Quote from: Hatleking on December 07, 2011, 16:35:03 PM

Både Bentley og Larsen er vel venstrekantar?


Larsen er høyrebeint og har spilt mye høyrekant tidligere. At han har spilt mye venstrekant skyldes ønsket om at han kunne skjære inn og avslutter oftere. Egentlig er ikke kantrollen hans yndlingsposisjon, det er rollen bak spisse(e). Hasund-rollen kaller jeg det, eller OM som en del her sier.

Go Up