• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Bård Finne

Started by Lasaron, September 05, 2012, 15:35:37 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Klaus_Brann

Ja. Han kan bli toppscorer i CL for alt jeg bryr meg. Ingen er større enn klubben. Selv ikke snørrunger som har vokst opp i klubben, for så å pisse på den.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

ostraume

Quote from: krakra on March 09, 2014, 23:59:01 PM
Jeg syns Finne generelt sett er en klart bedre spiller enn Pusic ja, men når han ikke ville forlenge var det greit å prioritere nummer to når nummer to var i form og scoret mål.


Dette er jo lovende, tror det er grei konsensus om den. Så blir spørsmålet om hvor lenge man ikke skal prestere før man blir vraket. Du har tidligere snakket om 4-6 kamper som et minimum før en forsvinner ut av laget. Pusic fikk nok noe mer enn det, men det tragiske med situasjonen Finne var jo at Finne var på vei til å spille seg inn på laget som 18-åring, fordi han presterte godt når han fikk sjansen på våren. Så ble det nei til Brann og ja til Køln og svikerstempelet er et faktum.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Quote from: ostraume on March 10, 2014, 10:39:28 AM
Quote from: krakra on March 09, 2014, 23:59:01 PM
Jeg syns Finne generelt sett er en klart bedre spiller enn Pusic ja, men når han ikke ville forlenge var det greit å prioritere nummer to når nummer to var i form og scoret mål.


Dette er jo lovende, tror det er grei konsensus om den. Så blir spørsmålet om hvor lenge man ikke skal prestere før man blir vraket. Du har tidligere snakket om 4-6 kamper som et minimum før en forsvinner ut av laget. Pusic fikk nok noe mer enn det, men det tragiske med situasjonen Finne var jo at Finne var på vei til å spille seg inn på laget som 18-åring, fordi han presterte godt når han fikk sjansen på våren. Så ble det nei til Brann og ja til Køln og svikerstempelet er et faktum.
Var han på vei til å spille seg inn på laget? Fikk han på noe tidspunkt mer enn et par kamper fra start? Fikk han ikke halvparten av spilletiden som Pusic fikk på våren, selv om han var mye bedre?

Pusic burde ikke vært førstevalget fra starten av. Han var en middels spiller som presterte dårlig i oppkjøringen og Finne var det største talentene vi hadde hatt i Brann så lenge jeg kan huske. Finne burde vært satset på fra dag en, så kunne Pusic heller fått plassen hvis han hadde gjort seg fortjent til det. Istedenfor ble Pusic satset på, og gitt en urimelig stor tillitt til tross for manglende prestasjoner, mens Finne var bedre uten å få betalt for det. Er det virkelig så vanskelig å forstå at han ikke ville knytte seg til Brann med Skarsfjord over en lengre periode under slike forhold?

krakra

March 10, 2014, 14:14:12 PM #1203 Last Edit: March 10, 2014, 14:19:25 PM by krakra
Quote from: Klaus_Brann on March 10, 2014, 02:37:06 AM
Ja. Han kan bli toppscorer i CL for alt jeg bryr meg. Ingen er større enn klubben. Selv ikke snørrunger som har vokst opp i klubben, for så å pisse på den.

ostraume

Quote from: krakra
Var han på vei til å spille seg inn på laget?


14.04    4    LSK    (b)    2-0    23    0    0    0    0    0    
26.04    6    Odd    (h)    2-0    4    0    0    0    0    0    
05.05    7    SIL    (b)    3-1    22    0    0    0    0    0    
09.05    8    Start (h)    2-0    33    0    0    5    0    0    
12.05    9    SIF    (b)    2-0    18    0    0    0    0    0    
16.05    10    AaFK (h)    2-0    62    1    0    6    0    0    
20.05    11    TIL    (b)    2-0    10    0    0    0    0    0    
26.05    12    Sarp0 (h) 3-1    70    1    0    5    0    0    
29.06    14 Sandnes (h)6-1    75    3    1    8    0    0    
08.07    15    HBK    (b)    1-1    90    0    0    4    0    0    
13.07    16    Start (b)    3-3    52    0    0    4    0    0    

Her har vi spilletiden hans på våren. Jeg ser en helt klar positiv tendens. Gjør du? Jeg synes ikke dette er så verst for en så ung og uferdig spiller. Det siste er du ikke enig i, og det er jo helt greit, men debatten handler ikke om han burde hatt noen minutter mer eller ikke.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

March 10, 2014, 15:00:27 PM #1205 Last Edit: March 10, 2014, 15:03:48 PM by krakra
Det er en viss utvikling ja, men jeg vil ikke kalle der "nær å spille seg inn på laget". Han fikk ikke fornyet tillitt fra start i de to kampene han startet selv om han scoret og spilte bra. Han fikk starte etter at han scoret hattrick mot Sandnes(en kamp han fikk komme innpå tidlig for Pusic ble skadet forresten), men i neste kamp var han vraket igjen.

I utgangspunktet burde han ikke trengt å spille seg inn på laget i det hele tatt. Han burde blitt satset på fra starten av, og Pusic burde vært den som behøvde å spille seg inn på laget, men det får så være. Det viktigste poenget er at han ikke ble satset på selv når han over tid beviste at han var bedre enn konkurrenten. Langt bedre. Hva hadde da skjedd når konkurrenten etterhvert begynte å prestere? Da hadde det jo blitt umuig. Skulle han signert kontrakt og satset på at Pusic enten ble langtidsskadet eller fortsatte å være helt ubrukelig ut året?

Selv ikke da han var i storform og konkurrenten, som han på generell basis var bedre enn, var i elendig form ble han satset på. Ville du blitt under slike forhold? Der kravene til å danke ut en spisskonkurrent som ikke scoret mål var nærmest umenneskelige? Legg til at du har en elendig trener som halve spillergruppen ikke tålte trynet på, spilte for et lag som kjempet om middelhavsplasseringer og at det var en elendig stemning i hele spillergruppen.

ostraume

Quote from: krakra on March 10, 2014, 15:00:27 PM
Det er en viss utvikling ja, men jeg vil ikke kalle der "nær å spille seg inn på laget".


Det vil jeg, så får vi være enige i det. Fint at du ser utviklingen i alle fall.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Men det var jo en utvikling som krevde at han var suveren toppscorer og konkurrenten ikke scorte. Hadde han ikke noen grunn til å forlate fordi han fikk litt mer spilletid av å score på bestilling mens konkurrenten stort sett bare ble dårligere, selv om han fortsatt lå milevis bak når det gjaldt spilletid? Tror du oppriktig og ærlig at Skars hadde prioritert Finne foran Pusic hvis Finne hadde forlenget da Pusic begynte å putte?

Klaus_Brann


Quote from: krakra on March 10, 2014, 14:14:12 PM
Quote from: Klaus_Brann on March 10, 2014, 02:37:06 AM
Ja. Han kan bli toppscorer i CL for alt jeg bryr meg. Ingen er større enn klubben. Selv ikke snørrunger som har vokst opp i klubben, for så å pisse på den.


Nei. Du mener at han var klart bedre, det gjør ikke jeg. Karrieren hans kunne endt som de fleste andre i bergensfotballen, på et 1. eller 2. divlag hvis han ikke hadde nytt godt av millionene Brann bruker på talentarbeidet, så selvsagt skal de ikke stikke når de knapt har fått dun på overleppen. Han fikk tidvis for lite spilletid, men ikke i nærheten av så lite at det var grunn til å stikke.

Ja, i motsetning til Finne hadde jeg hatt litt lojalitetsfølelse, og det kan godt hende at han hadde fått spilt mer også hvis han hadde klart og tydelig gått ut og sagt fra at jeg vil være her og kjempe meg til spilletid fra første mulighet. Nølingen hans førte ingenting godt med seg.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

March 10, 2014, 19:18:12 PM #1209 Last Edit: March 10, 2014, 19:20:50 PM by krakra
Er du uenig i at Finne var klart bedre enn Pusic i vårsesongen?

Så fordi han har nytt godt av talentarbeidet så skal han som 18 åring ofre sin videre karriere for å vise lojalitet?

Tror du det er realistisk at Finne hadde blitt prioritert over Pusic hvis han hadde signert en lengre kontrakt? Ville du satset DIN karriere på det?

Nixon

Merkelig hvordan andre talenter satset SIN karriere på det...
Rød makt på Hansa

Jose Arrogantio

Mens Finne satset SIN karriere på at han ville få spille i utlandet. Ser ikke hvordan det er et mye sikrere kort å dra til en bedre klubb i utlandet med en trener og klubbkultur han ikke kjenner enn å bli i en klubb han fikk gradvis mer spilletid i.

Nixon

Mitt hovedankepunkt mot Finne er at han hele tiden har vært motvillig til å satse på Brann. Jeg ser definitivt at Skarsfjord var en fartsdump på veien. Men Finne gav det aldri en skikkelig sjanse.

Slik som Haugen gjorde da han snudde i flytrappen og spilte seg inn på laget.
Rød makt på Hansa

krakra

March 10, 2014, 19:54:33 PM #1213 Last Edit: March 10, 2014, 19:59:36 PM by krakra
Quote from: Nixon on March 10, 2014, 19:24:37 PM
Merkelig hvordan andre talenter satset SIN karriere på det...
Birkelund gjorde ikke det, Vindheim var på vei vekk. Det er ikke sånn at Finne var den eneste som ikke ville forplikte seg under Skars, men dere har jo funnet forklaringen. At alle disse er egoistiske svikere. Så da vet vi jo det.
Finne kan ikke sammenlignes med de andre. Han er et talent på en hylle over dem. Med unntak av Hansson. Han "gamblet" på at han ville få spille i en større klubb, i en større liga med en ukjent trener og ny fotballkultur og allerede fem runder ut i vårsesongen får han like mye tillitt som han fikk under Skars i Brann. Forteller ikke det noe om at han kanskje hadde gode grunner til å ikke ville forplikte seg til Brann? At det kanskje ikke var så urealistisk å mene at han var for god for benken til en middelhavsfarer i TL.
For jeg skjønner ikke den holdningen at det skal være galt for en 18 åring å mene at man er for god for benken i TL, så lenge det faktisk stemmer. Tror du Dæhli hadde gått til Molde uten garantier om spilletid?

Med tanke på at Haugen herjet i Adeccoligaen som 17-åring så kan en jo si at karrieren hans ikke akkurat skjøt fart under Skarsfjord. Det gjelder jo også de fleste andre talentene. Untatt Gjesdal. Og kanskje Barmen. De fleste hadde en skuffende utvikling etter at de kom opp i a-stallen. Merkelig nok virker utviklingen å ha skutt fart hos flere av dem etter at Skarsfjord forsvant.

En kan si at Finne var utålmodig. Samtidig kan en tape mye på dårlige utviklingsår i den alderen han er i nå.

krakra

Det som vil være illojalt er hvis Skaanes eller Grønner får fast plass i år, storspiller og gjør seg interessant for så å nekte å forlenge kontrakten med Brann og etterhvert går som bosman. Det er ikke illojalt hvis Larsen skulle havne på benken igjen, nekter å forlenge og stikker gratis.

Klaus_Brann

Quote from: krakra on March 10, 2014, 19:18:12 PM
Er du uenig i at Finne var klart bedre enn Pusic i vårsesongen?

Så fordi han har nytt godt av talentarbeidet så skal han som 18 åring ofre sin videre karriere for å vise lojalitet?

Tror du det er realistisk at Finne hadde blitt prioritert over Pusic hvis han hadde signert en lengre kontrakt? Ville du satset DIN karriere på det?


Ja, han var ikke klart bedre etter min mening.

Det handler ikke om å ofre sin videre karriere. Det var ikke 1. Dra til utlandet og bli proff. 2. Slit benken resten av karrieren i Brann.

Ja, det tror jeg han fort kunne. Ikke nødvendigvis i 2013, men videre utover i mye større grad.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Corran

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Ricky

Quote from: Nixon on March 10, 2014, 19:33:41 PM
Slik som Haugen gjorde da han snudde i flytrappen og spilte seg inn på laget.
evig mye enklere å binde seg til en usikker fremtid i Brann når alternativet er å prøve lykken i Sandefjord eller Ull/Kisa.

Tror du Haugen ville snudd i flytrappen om han hadde tilbud fra Tyskland, Nederland etc..?

dudo

Helt på linje med både Corran og Ricky her.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Yngve

Støttar dei siste tre fullt ut, her.

Klaus_Brann

Hadde alle talentene hatt en sånn holdning, hadde talentarbeidet vært ubrukelig.
Ja, alt blir mye bedre med Norling, men det vil alltid være noen med stort ego som føler de ikke får nok spilletid, gjerne både under Norling og etter. Lojalitet mot klubben som har gitt deg sjansen burde vært et minimum.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Heldigvis er det mange på tribunene som ga god beskjed om at det Finne gjorde ikke var greit.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Huff

http://www.bt.no/100Sport/fotball/tyskland/Uventet-nar-en-startplass-426316_1.snd#.Uyi5pIWbrCc

Finne nær førsteellver i den beste klubben på nivå 2 i Tyskland. Faen så irriterende at Skars kostet oss denne spilleren.


Klaus_Brann

Faen så irriterende at han var en egosentrisk unge.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

ostraume

Litt gøy med denne Finne-"debatten". Full repeat på alle (og jeg sier ikke jeg er et hakk bedre enn resten).
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Nixon

Uansett hvor vi står i skyldspørsmålet: Det vel slik at vi alle ville hatt han i klubben nå og ikke i Tyskland.
Rød makt på Hansa

ostraume

Jojo, klart det. Hadde vært en nyttig mann i Norling sin 4-4-2.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Yngve

Her er forøvrig målet han putta. Litt fleire folk på treningskamp i Tyskland enn i Noreg...

https://www.youtube.com/watch?v=jrscPrrpAgU

Klaus_Brann

Litt større lag og...
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Nixon

Rød makt på Hansa

Klaus_Brann

Var overrasket over at ikke krakra satt klar!
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Yngve


Spelaren

http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/Derfor-mener-Brann-at-Finnes-suksess-er-godt-nytt-428923_1.snd#.Uz0qTEAmvLI

"Brann fikk bare utdanningskompensasjon fra Köln da Bård Finne forlot dem ved kontraktsslutt ved nyttår. Likevel tror Roald Bruun-Hanssen at Finnes suksess i Köln kan skape mange og store positive effekter for Brann.

- Vi skulle gjerne sett at han ble lenger hos oss. Men når han først dro, er det utelukkende positivt for oss at han gjør det bra. Det er det flere årsaker til, sier Branns daglige leder, Roald Bruun-Hanssen."
Gå av.

krakra

Utelukkende positivt er det absolutt ikke siden det senker muligheten for at han kommer tilbake med det første. Får bare håpe at Koln rykker opp, satser knallhardt og at Finne blir "ofret".

Men sannsynelig er det ikke. De virker å sette mer pris på ham der enn vi gjorde her.

Klaus_Brann

Ja, han har tross alt ikke sveket dem.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

dudo

Nei, de satser jo på ham.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Torvanger

Sterkt av Finne, går på mange måter den samme veien som Thoresen og Riise, tidlig ut i Europa. Det er typer som Finne som når langt.

Klaus_Brann

Quote from: dudo on April 03, 2014, 17:00:28 PM
Nei, de satser jo på ham.


Ja, hvis ikke hadde det vært litt merkelig å hente han.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

ostraume

Quote from: dudo on April 03, 2014, 17:00:28 PM
Nei, de satser jo på ham.


Hva var grunnen til at han som 17-åring kun skrev 1-årskontrakt igjen? Burde gjerne vært noen flere år på den signaturen...
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Jose Arrogantio

Quote from: ostraume on April 03, 2014, 22:01:58 PM
Quote from: dudo on April 03, 2014, 17:00:28 PM
Nei, de satser jo på ham.


Hva var grunnen til at han som 17-åring kun skrev 1-årskontrakt igjen? Burde gjerne vært noen flere år på den signaturen...


Han hadde ikke tro på at Skarsfjord ville satse på ham.

Lasaron

Noe han fikk rett i når vi ser på våren 2013.
Tren på langskudd

ostraume

Men da var han jo Bosman.  Det er noe med høne og egg her.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Corran

Han ville ikke skrive ny kontrakt med Skars og så kom RBH inn i bildet og rodde i land en 1 års kontrakt men for seint da forholdet mellom Finne og Skars var ganske så kaldt
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Quote from: ostraume on April 04, 2014, 07:41:56 AM
Men da var han jo Bosman.  Det er noe med høne og egg her.


Zsolt var fast på våren selv om han var bosman. Hvorfor? Fordi han var den beste stopperen.

Finne var bosman, som Zsolt. Han viste seg å være bedre enn Pusic, men ble prioritert bak.
Tren på langskudd

ostraume

Ikke sammenlignbart. Zsolt var klart best, Finne kjempet en jevn kamp mot Pusic.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Lasaron

Quote from: ostraume on April 04, 2014, 09:40:23 AM
Ikke sammenlignbart. Zsolt var klart best, Finne kjempet en jevn kamp mot Pusic.


Uenig. Kontraktssituasjonen var lik, og Finne viste seg som mye mer målfarlig. Det er harde fakta.
Tren på langskudd

ostraume

Mer målfarlig ja. Men fortsatt en jevn kamp om plassen med Pusic.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Quote from: ostraume on April 04, 2014, 09:40:23 AM
Ikke sammenlignbart. Zsolt var klart best, Finne kjempet en jevn kamp mot Pusic.
Skarsfjord hadde en rekke ganger uttalt at han ikke brydde seg om kontraktsstatus og ville satse på de som var best. Noe han gjentok i forbindelse med Zsolt. Først i Finne-saken snudde han helt og uttalte at det ville få betydning. Selv om Finne var langt bedre enn Pusic på våren, selv om Finne sammen med Askar var vår mestscorende spiller fra og med sommeren 2012 til sommeren 2013(inkludert Pusics mål for FFK) så ble Finne sterkt nedprioritert og aldri satset på.

Det var ovetydelig at forholdet mellom Skarsfjord og Finne var iskaldt, og at dette dette er en sterkt medvirkende årsak til at Finne nå scorer mål for Koln og ikke Brann. Jeg tror ikke vi vil se den samme konflikten mellom Norling og noen av våre største talenter i fremtiden, selv om de skulle havne på benken. Han virker å ha sosiale ferdigheter som Skarsfjord rett og slett manglet.

Og Zsolt var ikke noe klarere bedre enn sine konkurrenter enn det Finne var på vårsesongen iallefall.

krakra

Quote from: ostraume on April 04, 2014, 11:56:31 AM
Mer målfarlig ja. Men fortsatt en jevn kamp om plassen med Pusic.
For hva? Hva bidro Pusic med så veide opp for at Finne var suverent mer målfarlig enn ham, spesielt på våren?

Det ferdighetsmessig var det ingen jevn kamp, og tillittsmessig var det ingen jevn kamp. Desverre gikk disse tingene på tvers av hverandre.

ostraume

Quote from: krakra on April 04, 2014, 11:57:14 AM
Quote from: ostraume on April 04, 2014, 09:40:23 AM
Ikke sammenlignbart. Zsolt var klart best, Finne kjempet en jevn kamp mot Pusic.

Det var ovetydelig at forholdet mellom Skarsfjord og Finne var iskaldt, og at dette dette er en sterkt medvirkende årsak til at Finne nå scorer mål for Koln og ikke Brann. Jeg tror ikke vi vil se den samme konflikten mellom Norling og noen av våre største talenter i fremtiden, selv om de skulle havne på benken. Han virker å ha sosiale ferdigheter som Skarsfjord rett og slett manglet.

Og Zsolt var ikke noe klarere bedre enn sine konkurrenter enn det Finne var på vårsesongen iallefall.


Helt enig i det første, ikke i det andre. Og som vi har diskutert før; Finne sin spilletid var økende utover våren i takt med Pusic sin svake form. 
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Go Up