• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

EM Norge/Sverige 2016

Started by Kjello, February 26, 2009, 17:48:10 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Kjello

February 26, 2009, 17:48:10 PM Last Edit: July 09, 2009, 20:32:53 PM by mbersve

Huff

Quote from: Kjello on February 26, 2009, 17:48:10 PM� Bergen er andre vertsby, med stadionkapasitet på 40 000 tilskuere


Neppe. Høres ut som nok et luftslott fra NFF. En stadion med kapasitet på 50 000 kan dessuten kun bli utsolgt i ett potensielt scenario etter EM; Brann i cupfinalen. Når skal mongoene i NFF forstå at Oslofolk ikke interesserer seg for foppal, selv ikke når VIF vinner serien gidder de å bry seg.

Videre er 40.000 for stor permanent kapasitet for Bergen, 30.000 kan funke, men ikke 40. HÃ¥per i sÃ¥ fall det er snakk om en ny stadion med en permanent kapasitet pÃ¥ c.30.000, men dette er jo NFF. Skulle ikke forundre meg om de ikke hadde konsultert seg med verken Brann eller andre her i byn før de slengte ut disse tallene. Makan til inkompetent forbannet pakk av skal en faen meg lete langt etter. Forøvrig ender det sikkert opp med at Brann ikke fÃ¥r profflisens hvis de ikke selv finansierer og bygger et anlegg med en kapasitet pÃ¥ 40.000, mens staten finansierer arenaen i Oslo.  Lyn eller ViF kjøper Ullevaal for lommerusk.

storB

Quote from: Huff on February 26, 2009, 18:04:24 PM
Quote from: Kjello on February 26, 2009, 17:48:10 PM� Bergen er andre vertsby, med stadionkapasitet på 40 000 tilskuere


Neppe. Høres ut som nok et luftslott fra NFF. En stadion med kapasitet på 50 000 kan dessuten kun bli utsolgt i ett potensielt scenario etter EM; Brann i cupfinalen. Når skal mongoene i NFF forstå at Oslofolk ikke interesserer seg for foppal, selv ikke når VIF vinner serien gidder de å bry seg.

Videre er 40.000 for stor permanent kapasitet for Bergen, 30.000 kan funke, men ikke 40. HÃ¥per i sÃ¥ fall det er snakk om en ny stadion med en permanent kapasitet pÃ¥ c.30.000, men dette er jo NFF. Skulle ikke forundre meg om de ikke hadde konsultert seg med verken Brann eller andre her i byn før de slengte ut disse tallene. Makan til inkompetent forbannet pakk av skal en faen meg lete langt etter. Forøvrig ender det sikkert opp med at Brann ikke fÃ¥r profflisens hvis de ikke selv finansierer og bygger et anlegg med en kapasitet pÃ¥ 40.000, mens staten finansierer arenaen i Oslo.  Lyn eller ViF kjøper Ullevaal for lommerusk.


Makan!! Alt du sier her er jo useriøs synsing!! Ett nytt stadion til 50 000 har jo ingenting med klubbfotballen i Oslo å gjøre! Både Lyn og Vif pakket har vell mest sannsynlig fått eget stadion innen da. Denne "superstadion2 er vell tiltenkt en wemley rolle, altså cupfinaler, landskamper men ikke minst konserter.

Videre så maser du om det er belegg for 40 000 i Bergen? Hvis du har fulgt med på debatten er ikke dette tiltenkt en varig løsning, men at takene på kortsiden ble løftet vekk og provisoriske lift tribuner økte kapasiteten til ca 40 000. Brann stadion og bergen by tjener selvfølgelig peng på dette, leie, turisme, overnatting etc.
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

Huff

Quote from: storB on February 26, 2009, 18:43:54 PM

Makan!! Alt du sier her er jo useriøs synsing!! Ett nytt stadion til 50 000 har jo ingenting med klubbfotballen i Oslo å gjøre! Både Lyn og Vif pakket har vell mest sannsynlig fått eget stadion innen da. Denne "superstadion2 er vell tiltenkt en wemley rolle, altså cupfinaler, landskamper men ikke minst konserter.

Videre så maser du om det er belegg for 40 000 i Bergen? Hvis du har fulgt med på debatten er ikke dette tiltenkt en varig løsning, men at takene på kortsiden ble løftet vekk og provisoriske lift tribuner økte kapasiteten til ca 40 000. Brann stadion og bergen by tjener selvfølgelig peng på dette, leie, turisme, overnatting etc.


Nei. Mulig du har et poeng med kapasiteten på Brann stadion, men såvidt jeg har registrert har det her vært snakk om en midlertidig økning av kapasiteten til 30.000. Dette er i hvertfall det som har vært diskutert tidligere. Det er stor forskjell på en økning fra 22-24.000 til 30.000 og en økning til 40.000. hvorvidt dette lar seg gjøre rent praktisk er her et legitimt spørsmål.

Når det gjelder dette med klubbfotballen i Oslo tok jeg dette opp mtp Ullevaal, jeg antar da at denne stadionen skal brukes til noe. Videre står jeg 100 prosent fast på at det er totalt useriøst og tro at en klarer å fylle en stadion på 50 000 i en by der tilskuertall over 15 000 er en sjeldenhet. Det siste var mer et generelt stikk til NFF, og kan sikkert karakteriseres som useriøst. Mtp Branns forhistorie med NFF synes jeg dette er fullstendig på plass, og at NFF er inkompetente er jeg ikke den eneste som synes, ei heller blant etablerte personligheter i fotballnorge. Videre går jeg ut fra at den nye storstadionen i Oslo, som det overhodet ikke er behov for skal finansieres av staten, mens vi (i beste fall) får noe provisiorisk piss som skal rives etter EM. Jeg er jævlig lei av at absolutt alle større kulturinstallasjoner finansieres av staten som ''nasjonale anlegg'' i Oslo, mens vi i resten av landet må finansiere slike ting gjennom kommunale midler.

storB

Quote from: Huff on February 26, 2009, 19:00:39 PM

Nei. Mulig du har et poeng med kapasiteten på Brann stadion, men såvidt jeg har registrert har det her vært snakk om en midlertidig økning av kapasiteten til 30.000. Dette er i hvertfall det som har vært diskutert tidligere. Det er stor forskjell på en økning fra 22-24.000 til 30.000 og en økning til 40.000. hvorvidt dette lar seg gjøre rent praktisk er her et legitimt spørsmål.

Når det gjelder dette med klubbfotballen i Oslo tok jeg dette opp mtp Ullevaal, jeg antar da at denne stadionen skal brukes til noe. Videre står jeg 100 prosent fast på at det er totalt useriøst og tro at en klarer å fylle en stadion på 50 000 i en by der tilskuertall over 15 000 er en sjeldenhet. Det siste var mer et generelt stikk til NFF, og kan sikkert karakteriseres som useriøst. Mtp Branns forhistorie med NFF synes jeg dette er fullstendig på plass, og at NFF er inkompetente er jeg ikke den eneste som synes, ei heller blant etablerte personligheter i fotballnorge. Videre går jeg ut fra at den nye storstadionen i Oslo, som det overhodet ikke er behov for skal finansieres av staten, mens vi (i beste fall) får noe provisiorisk piss som skal rives etter EM. Jeg er jævlig lei av at absolutt alle større kulturinstallasjoner finansieres av staten som ''nasjonale anlegg'' i Oslo, mens vi i resten av landet må finansiere slike ting gjennom kommunale midler.
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

krøvel vellevold

Quote from: storB on February 26, 2009, 19:46:34 PM


Til fredsrennet i 1945 og OL i 1952. Tror ikke vi skal sette det som bevis på idrettsinteressen i Oslo pr 2009... Det blir jo som om vi skal trekke frem kampen mellom prestene og legene på 30-tallet, eller at det var 35000 på skøyteløp på et vann i Fana i sin tid.
Legg ned hele klubben!

storB

Quote from: krøvel vellevold on February 26, 2009, 23:08:00 PM
Quote from: storB on February 26, 2009, 19:46:34 PM


Til fredsrennet i 1945 og OL i 1952. Tror ikke vi skal sette det som bevis på idrettsinteressen i Oslo pr 2009... Det blir jo som om vi skal trekke frem kampen mellom prestene og legene på 30-tallet, eller at det var 35000 på skøyteløp på et vann i Fana i sin tid.



Konteksten min var at dette er ett faktum som underbygget påstanden min, og uansett er dette ett imponerende tall uansett hvordan det vries og vendes på..Relevansen utenfor kontekst derimot..
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

benny

Blir det EM i Norge skal Bergen være med, sÃ¥ enkelt er det. Noe annet vil være et stort nederlag for fotballbyen Bergen. Brann som har trukket tredje mest tilskuere de siste tredve Ã¥rene i norden uten suksess skal selvsagt være med pÃ¥ dette. I 2007 kunne vi solgt ut 30.000 magfoldige ganger uten problemer. BergensomrÃ¥det vil om 20 Ã¥r ha ca. en halv million innbyggere, hvorstort stadion  vi trenger er udiskutabelt i 30.000-klassen.

monzilla

Vel, nå er bergenske politikere kjent for å stagnere alt som heter byutvikling.

Det jeg spør meg selv om er om Brann med vilje har trenert byggingen av tribune sør med hjørnene i påvente om å se om det blir en søknad fra Norge?

KEA

Quote from: Huff on February 26, 2009, 19:00:39 PM
Videre går jeg ut fra at den nye storstadionen i Oslo, som det overhodet ikke er behov for skal finansieres av staten, mens vi (i beste fall) får noe provisiorisk piss som skal rives etter EM. Jeg er jævlig lei av at absolutt alle større kulturinstallasjoner finansieres av staten som ''nasjonale anlegg'' i Oslo, mens vi i resten av landet må finansiere slike ting gjennom kommunale midler.

krøvel vellevold

Quote from: KEA on February 28, 2009, 14:54:14 PM
Quote from: Huff on February 26, 2009, 19:00:39 PM
Videre går jeg ut fra at den nye storstadionen i Oslo, som det overhodet ikke er behov for skal finansieres av staten, mens vi (i beste fall) får noe provisiorisk piss som skal rives etter EM. Jeg er jævlig lei av at absolutt alle større kulturinstallasjoner finansieres av staten som ''nasjonale anlegg'' i Oslo, mens vi i resten av landet må finansiere slike ting gjennom kommunale midler.


Du skal ikke se bort i fra at vi ender opp med dette:

Arrangørby nr.1: Oslo - selvfølgelig.
Arrangørby nr.2: Trondheim - "RBK med Norges største publikum og RBK med alt de har gitt til norsk fotball, må selvsagt få noe tilbake!"
Arrangørby nr.3: Stavanger - er sikkert 100 ganger mer på hugget enn Bergen for å få dette arrangementet.
Arrangørby nr. 4: Bodø - eksotisk med en liten by i vakre Nord-Norge.
Legg ned hele klubben!

Spelaren

Quote from: benny on February 27, 2009, 19:26:40 PM
I 2007 kunne vi solgt ut 30.000 magfoldige ganger uten problemer.


I 2007 var det vel strengt tatt kun siste kamp mot Viking det var veldig vanskelig å få billetter til?
GÃ¥ av.

krøvel vellevold

Quote from: Spelaren on February 28, 2009, 15:38:27 PM
Quote from: benny on February 27, 2009, 19:26:40 PM
I 2007 kunne vi solgt ut 30.000 magfoldige ganger uten problemer.


I 2007 var det vel strengt tatt kun siste kamp mot Viking det var veldig vanskelig å få billetter til?


Nja. 16.mai og kampen mot RBK var vel også vanskelig, og dessuten ble vel kampen mot Lyn fort utsolgt. Men ellers var det ikke vanskelig, selv om flere ble utsolgt til slutt.
Legg ned hele klubben!

KEA

Quote from: krøvel vellevold on February 28, 2009, 15:14:57 PM
Quote from: KEA on February 28, 2009, 14:54:14 PM
Quote from: Huff on February 26, 2009, 19:00:39 PM
Videre går jeg ut fra at den nye storstadionen i Oslo, som det overhodet ikke er behov for skal finansieres av staten, mens vi (i beste fall) får noe provisiorisk piss som skal rives etter EM. Jeg er jævlig lei av at absolutt alle større kulturinstallasjoner finansieres av staten som ''nasjonale anlegg'' i Oslo, mens vi i resten av landet må finansiere slike ting gjennom kommunale midler.


Du skal ikke se bort i fra at vi ender opp med dette:

Arrangørby nr.1: Oslo - selvfølgelig.
Arrangørby nr.2: Trondheim - "RBK med Norges største publikum og RBK med alt de har gitt til norsk fotball, må selvsagt få noe tilbake!"
Arrangørby nr.3: Stavanger - er sikkert 100 ganger mer på hugget enn Bergen for å få dette arrangementet.
Arrangørby nr. 4: Bodø - eksotisk med en liten by i vakre Nord-Norge.


Huff - kan tullingene i NFF virkelig være så dumme? Det skulle faenmeg ikke forundre meg om du har rett. Men Bodø? Hvorfor ikke heller Jan Mayen, med Norges eneste vulkan. Det vil VIRKELIG være eksotisk!

Markmus

Quote from: krøvel vellevold on February 28, 2009, 15:14:57 PM
Quote from: KEA on February 28, 2009, 14:54:14 PM
Quote from: Huff on February 26, 2009, 19:00:39 PM
Videre går jeg ut fra at den nye storstadionen i Oslo, som det overhodet ikke er behov for skal finansieres av staten, mens vi (i beste fall) får noe provisiorisk piss som skal rives etter EM. Jeg er jævlig lei av at absolutt alle større kulturinstallasjoner finansieres av staten som ''nasjonale anlegg'' i Oslo, mens vi i resten av landet må finansiere slike ting gjennom kommunale midler.


Du skal ikke se bort i fra at vi ender opp med dette:

Arrangørby nr.1: Oslo - selvfølgelig.
Arrangørby nr.2: Trondheim - "RBK med Norges største publikum og RBK med alt de har gitt til norsk fotball, må selvsagt få noe tilbake!"
Arrangørby nr.3: Stavanger - er sikkert 100 ganger mer på hugget enn Bergen for å få dette arrangementet.
Arrangørby nr. 4: Bodø - eksotisk med en liten by i vakre Nord-Norge.
Ka du ve?


Markmus

Quote from: KEA on February 28, 2009, 18:28:07 PM
Quote from: Markmus on February 28, 2009, 18:15:05 PM

En slik folkefest et EM vil være, vil aldri bli sentralisert i så stor grad. I så tilfelle vil uttrykket "politisk selvmord" aldri bli mer gjeldende ;)
Ka du ve?

krøvel vellevold

Quote from: Markmus on February 28, 2009, 18:15:05 PM
Her er det eneste realistiske alternativet til en søknad:
2 stadioner i Oslo-området
1 stadion i Trondheim
1 stadion i Bergen
1 stadion i Stavanger




Norge skal bare ha fire stadioner, så da kan det likegodt bli to i Oslo + Trondheim og Stavanger. Og ikke undervurdér distrikspolitikken i Norge. Her i Norge satses det kun på ytterpunktene: Hovedstaden eller den ytterste nøgne ø. Det som er imellom (som f.eks. Bergen) får ikke en dritt. Slik funker det i hvert fall når det kommer til samferdsel. Enten går pengene til Oslo, eller så bygger man broer til øyer med fire fastboende. Og slik er det med Bodøs kandidatur også. De satser fort på Bodø, siden det er eksotisk med midnattsol under EM. Kommer sikkert snart en gluping og foreslår at de skal arrangere EM-kamp rundt midnatt for å uderstreke poenget med midnattsolen. Og så føler man vel at man skylder Nord-Norge dette etter at Tromsø-OL gikk i vasken. Tromsø ble vel først og fremst også valgt som norsk OL-kandidat fordi det var så eksotisk. Jeg tror uansett at Bergen er rangert bak Trondheim og Stavanger. Trondheim fordi de huser "hele Norges RBK som fortjener en takk for all den glede de har gitt oss, og siden de tross alt er Norges fotballhovedstad med 30000 på alle seriekampene". Stavanger fordi de som regel er mye mer på hugget der nede. I Bergen tror vi at vi er en opplagt kandidat i kraft av å være den nest største byen, at vi er den fineste byen, at vi var Nordens største by for 500 år siden, osv. Det var jo slik Stavanger stakk av med oljen på 70-tallet. Bergens var ikke på hugget - det var Stavanger. For olje var jo ikke viktig for oss som tross alt hadde tørrfiskhandelen på 1300-tallet å skryte av. Med Bergens tiltaksløse og tafatte politikere tipper jeg derfor Bergen er rangert sist av storbyene.
Legg ned hele klubben!

monzilla


storB

Quote from: krøvel vellevold on February 28, 2009, 19:56:01 PM
I Bergen tror vi at vi er en opplagt kandidat i kraft av å være den nest største byen, at vi er den fineste byen, at vi var Nordens største by for 500 år siden, osv. Med Bergens tiltaksløse og tafatte politikere tipper jeg derfor Bergen er rangert sist av storbyene.
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

CFD

February 28, 2009, 23:26:02 PM #20 Last Edit: February 28, 2009, 23:35:39 PM by CFD
Hvorfor er det snakk om Stavanger? Stavanger har allerede skralt med hotellkapasitet og mÃ¥ bygge MYE for Ã¥ tilfredstille kravene. Det er veldig vanskelig Ã¥ fÃ¥ hotellplass i Bergen om sommeren og det mÃ¥ bygges utrolig. Hotelskip kan brukes


Det er et par hovedkrav som stilles:

beliggenheten
infrastrukturen
reisevei for utenlandske fans
hotellkapasitet
serveringskapasitet
mulighet for etterbruk

Jeg skulle likt å sett 20.000 biler kjøre i konvoi over Hardangervidda til en kamp :) Bergen har et stort problem med infrastruktur. Det er fullt kaos idag når man skal hjem fra Stadion (heldigvis bor jeg kun 15min gårtur unna) og hvordan blir dette hvis det er snakk om dobbelt så mange personer hvor 80% ikke har peiling på hvor de skal? Er nok redd at selv om det står busser som skal ta folk tilbake til byen så blir det mye venting. Her må resten av veien sperres av for alt utenom busser og taxi for å ikke oppnå et nytt Fornebu.


Men mye handler om Hotelkapasitet.Jeg vil bli overasket om man ikke bruker såkalte "hotelskip" som i praksis er cruiseskip som ligger fortøyd til en havn. Bodø har en grei havnekapsitet med plass til flere tusen hotelrom ombord i skip. Dette har vært brukt under tidligere store mesterskap (OL) med stor suksess og ingår garantert i planene i Bodø og stavanger.

Det med hotelskip er ikke optimalt ,men vi kan jo se på Hurtigruteskip som nå ligger som Hotelskip i Persiske gulfen. Den første Queen Mary ligger også som Hotelskip i statene, samt mange andre cruiseskip ligger som hotelskip rundtom i verden. Vi snakker her lugarkapasitet på flere tusen personer pr skip. Det vil selvsagt koste penger ,men det er en god mulighet for å øke kapasiteten midlertidig. Jeg tror uansett ikke at man kan løse hele situasjonen med skip ,men man kan nok ha endel titusener innlosjert i skip. Inntjeningen blir også meget god.

En annen ting som man må ta i betrakning er hvor disse skal få strømmen fra. Skal man ha 7-8skip liggende i havn vil dette spy ut store mengder Eksos og gjøre byen særdeles utrivelig. Det er bare å se på hvor tung luften i bergen kan være midt i sommersesongen. Hele byen er belagt med eksos. Her må det leveres strøm fra land , noe som igjen krever ekstra utstyr.

Reiselivsbransen pleier normalt å falle hver gang det er mesterskap. I Sognefjorden opplevde vi nærmere 20% nedgang iforhold til tidligere år i 2008, mens 2009 blir enda dårligere,men det pga finanskrisen. Det var primært nederlendere som sviktet , og vi vet jo alle hvor de ferierte i sommer :) Så man skal heller ikke se bortifra at det finnes noen skip man kan charte inn på et tidscerteparti for en rimelig penge.


Transportmuligheter

Henrik

Det er greit å merke seg at PriceWaterhouseCoopers er klart mest positiv til alternativ to altså: Grorud 50000, Lillestrøm 40000, Trondheim 30000 og Bergen 30000

kabelmann

Hvor kritisk er egentlig denne sengeplassproblematikken? Altså, man har en god del hotellsenger tilgjengelig per i dag. I tillegg starter nå arkitektkonkurranser på to nye hoteller, og de er neppe de siste som bygges før et ev. EM. Deretter har du dorms og muligheter for midlertidige dorms. Disse muliggjør masseinnkvartering. I tillegg har du camping, bobiler og teltmuligheter. Til slutt har du selvsagt disse hotellskipene som også kan taes i bruk.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Yes!wehavenobananas

Overnatting er nok det minste problemet.

kabelmann

Jepp, det hadde kommet langt ned på min bekymringsliste.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krøvel vellevold

Jeg tror vi kan konkludere med at Norge/Sverige ikke vinner frem uansett. Infrastrukturen er for dårlig. Og for Norge/Sverige-søknaden vil det helt klart være lurest å droppe Vestlandet og satse fullt på de byene som ligger nærmest de svenske arrangørbyene. Det kan være Oslo, Lillestrøm, Trondheim og Fredrikstad. Det blir for langt til Bergen, og transporten over fjellet (elendig veinett, overbelastet tognett) er for dårlig. Ingen må innbille seg at det står noen ny bergensbane klar til 2016. Den vil ikke engang være påbegynt innen den tid, så logistikkproblemene vil helt klart være der. EM er et enormt sirkus, og det er ikke bare de 40000 tilskuerne som skal over fjellet. Potensialet er at sikkert 100 000 mennesker vil reise til Bergen i forbindelse med kamp. 100 000 mennesker til Bergen? Hvordan skal de få plass over fjellet? 25 000 mennesker i 10 000 biler, 50 000 mennesker i 50 tog og 25 000 mennesker i 125 fly? Det vil bli et kjempekaos!
Legg ned hele klubben!

dudo

NÃ¥ er maks antall reiser (dagsbehov) inn og ut av Bergen beregnet til henholdsvis 20500 og 21500. Men klart, dagen nett er ikke dimensjonert for noe slikt.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Henrik

En by på vestlandet skal nok gå fint, og da fortrinnsvis Bergen. To kan derimot bli bortimot umulig å få til både logstikkmessig, og når man skal selge konseptet til pampene i UEFA...

CFD

Det er omtrent ikke noe transportnettverk som er bygget ut for denne utfordringen selv idag. Det mangler plass for ca 10.000 personer mellom Oslo og Lillestrøm pr dag. For å oppnå denne kapasiteten kan man selvsagt øke frekvensen på gardermobanen eller lokaltoget mellom Oslo og Lillestrøm ,men jeg vet ikke om dette er nok.

Jeg skulle likt å se personer som skal fra Stavanger til Bergen.. Utlendinger som må stå å vente på fergene på Mortavika og Sandvikvåg. For det første hadde det ikke vært noe morsomt å vært turist og jeg synes synd på han Fergebiletøren som hadde vært nødt til å stue alle bilene og ikke minst selge biletter.

Jeg finner ikke den PWC rapporten igjen. Noen som vet hvor jeg kan finne den?

dudo

Quote from: CFD on March 01, 2009, 00:51:10 AMUtlendinger som må stå å vente på fergene på Mortavika og Sandvikvåg.


Det er vel strengt tatt ikke et helt uvanlig syn.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

CFD

Tja.. I normal skala er dette selvsagt normalt ,men det kommer til å bli sprengt når man skal ha mange titusener ekstra på en dag. Siden Trondheim også skal være med på leken er man også nødt til å bevare fergesambandene i Sognefjorden (Lavik-Oppedal/manheller-Fodnes) og helst øke disse også. Så alt begrenses av noen små ferjer som allerede idag går ganske fulle..

Jeg har selv jobbet som Fergebilettør for en stund siden og det er håpløst å prøve å selge biletter til utlendinger. Det tar forferdelig lang tid å forklare på Engelsk hvordan dette kommer til å forgå og vinke dem inn på riktig plass. Har riktignok ikke vært på gassferjene, men har vært oppe i sognefjorden

Det er liten tvil om at transportalternativene må utvides for at spesiellt Stavanger skal inkluderes. Jeg håper uansett at Sverige/Norge får EM uansett i hvilket alternativ som blir valgt.

dudo

Total kapasitet mellom Bergen og Stavanger er 3750, transportgapet er beregnet til 1250. Det er langt fra uoverkommelig, for å si det forsiktig.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

CFD

Hvis dette er tilfelle så må jeg si at jeg er arrestert. Har kamerater som jobber nede på de fergene og de sier at de opererer med rundt 85% av full kapasitet på RORO, altså biler. Passasjerkapasiteten er ikke sprengt ,men det er det er plassen på dekk som avgjør. Dette er uansett tall jeg har fått fra en som jobbet der nede tidligere og kan desverre ikke verifiseres. Må si at jeg er overasket over at man snakker om 5000 personer pr dag. Det er jo null problem å få opp et par ekspressbåter som kan gå ruta. (200-280pax pr tur)

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Kai-Olai

Lurer på hvordan Nymark Velforening vil stille seg til en dundrende EM-fest i hagen..

Er det de som skal frarøve Norge/Sverige EM i 2016?

Fanahallen

Quote from: Kai-Olai on March 01, 2009, 02:29:20 AM
Lurer på hvordan Nymark Velforening vil stille seg til en dundrende EM-fest i hagen..

Er det de som skal frarøve Norge/Sverige EM i 2016?



De sender bare inn noen småjævler under byggeperioden som kan starte noen annlegsmaskiner osv. Slikt skjer da titt og ofte har jeg hørt.


kabelmann

Quote from: Xminator on March 01, 2009, 07:57:47 AM


Jepp, og dette burde vært påbegynt for lenge siden. Men så lenge det er snakk om Vestlandet så ender det vel opp med en masse snakk, planlegging opp og i mente, mere snakk, anbudsinnhenting, ville protester fra en eller annen part - før det til slutt renner ut i sanden fordi et eller annet østlandsprosjkt må prioriteres.

Her er forresten et par artikler ang. Hordfast og Rogfast. Med de tidsrammene som er nevnt her så skal man uansett slite med å få ferdig noe som helst til et ev. EM i 2016.

Begynn med å få på plass Hardangerbroen og Ulrikstunnellen. Bare der sparer man fort en time på strekningen Bergen - Oslo.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

monzilla

Quote from: kabelmann on February 28, 2009, 23:58:34 PM
Hvor kritisk er egentlig denne sengeplassproblematikken? Altså, man har en god del hotellsenger tilgjengelig per i dag. I tillegg starter nå arkitektkonkurranser på to nye hoteller, og de er neppe de siste som bygges før et ev. EM. Deretter har du dorms og muligheter for midlertidige dorms. Disse muliggjør masseinnkvartering. I tillegg har du camping, bobiler og teltmuligheter. Til slutt har du selvsagt disse hotellskipene som også kan taes i bruk.


Det er så enkelt som om at hvis de bygger en stadion til 40 000 mennesker, så må man regne med at det er dobbelt så mange tilreisende i forbindelse med den kampen. Det er 80 000 mennesker som må ha en seng å sove i. Uansett om vi kutter tallene med 1/4, så er det alike vel 20 000 mennesker som må sove et sted. Hvor?

krøvel vellevold

Quote from: monzilla on March 01, 2009, 13:31:15 PM
Quote from: kabelmann on February 28, 2009, 23:58:34 PM
Hvor kritisk er egentlig denne sengeplassproblematikken? Altså, man har en god del hotellsenger tilgjengelig per i dag. I tillegg starter nå arkitektkonkurranser på to nye hoteller, og de er neppe de siste som bygges før et ev. EM. Deretter har du dorms og muligheter for midlertidige dorms. Disse muliggjør masseinnkvartering. I tillegg har du camping, bobiler og teltmuligheter. Til slutt har du selvsagt disse hotellskipene som også kan taes i bruk.


Det er så enkelt som om at hvis de bygger en stadion til 40 000 mennesker, så må man regne med at det er dobbelt så mange tilreisende i forbindelse med den kampen. Det er 80 000 mennesker som må ha en seng å sove i. Uansett om vi kutter tallene med 1/4, så er det alike vel 20 000 mennesker som må sove et sted. Hvor?


Blå Kors.
Legg ned hele klubben!

kabelmann

Ifølge SSB var det i 2004 11553 sengeplasser i Hordaland. Det er neppe blitt færre siden den gang. Folk er ikke fremmed for å være litt kreativ om de trenger et sted å sove. Ikke alle trenger 4-stjerners hotell.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

dudo

Hvor stor kapasitet er det på Haakonsvern? Ellers håper jeg selv på EM her av den enkle grunn at jeg kan leie ut leiligheten min for en absurd sum. Ja, også blir det sikkert noen kjekke kamper her òg.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krøvel vellevold

Quote from: kabelmann on March 01, 2009, 14:38:47 PM
Ifølge SSB var det i 2004 11553 sengeplasser i Hordaland. Det er neppe blitt færre siden den gang. Folk er ikke fremmed for å være litt kreativ om de trenger et sted å sove. Ikke alle trenger 4-stjerners hotell.


I HORDALAND! Altså inkludert Voss, Sveio, Stord, osv. Hvor skal uansett de 70000 andre sove? Ikke alle trenger 4-stjerners hotell, men sikkert flere enn 11000!

EM er for stort og krever for mye logistikk til at det kan funke med EM i Norge/Sverige. Tror Sverige hadde stått sterkere hvis de allierte seg med Danmark i stedet.
Legg ned hele klubben!

dudo

Det er i Bergen det største problemet med overnatting ligger, her mangler vi 52 000 eller 21 000 overnattingsplasser, avhengig av hvilket scenario man går for. Logistikken virker faktisk mer overkommelig i mine øyne.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Yes!wehavenobananas

Lei inn 2 cruiseskip som ligger til kai nede i Vågen så er overnattingsproblemet løst. Sørg for at England spiller kampene sine i Bergen og sett opp noen ekstra ferger fra Newcastle. Mye kan egentlig gjøres, men jeg ser i utgangspunktet på hele greien som en smule utopisk. Det kan bare ikke gjennomføres her i Bergen.

Hadde vi derimot fått det til ville det vært ekstremt bra for byen mtp. alle tiltakene som ville blitt gjennomført før et eventuelt EM.

krøvel vellevold

Quote from: Yes!wehavenobananas on March 01, 2009, 16:15:58 PM
Lei inn 2 cruiseskip som ligger til kai nede i Vågen så er overnattingsproblemet løst. Sørg for at England spiller kampene sine i Bergen og sett opp noen ekstra ferger fra Newcastle. Mye kan egentlig gjøres, men jeg ser i utgangspunktet på hele greien som en smule utopisk. Det kan bare ikke gjennomføres her i Bergen.

Hadde vi derimot fått det til ville det vært ekstremt bra for byen mtp. alle tiltakene som ville blitt gjennomført før et eventuelt EM.
2 cruiseskip? Det kan vel ikke dreie seg om mer enn 5000 senger...
Legg ned hele klubben!

Yngve

Ein har jo nokon campingplassar som sjølvsagt vert brukt, og i tillegg vert det laga til fleire midlertidige løysningar med overnattingskapasitet som t.d. cruiseskip, nye midelrtidige campingplassar o.l. Samstundes vil det verte bygd fleire hotell i mellomtida, så det er langt i frå umogleg.

Me får verkjeleg håpa at om EM kjem til Noreg, så vert Bergen ein av arrangørbyane. Det forventar eg.

Eit EM vil og utløysa ein del pengar til byen. Infrastrukturen vil naturlegvis verta oppgradert i samband med eit EM.

thesevs

Bergen hadde jo ikke sett ut i perioden EM hadde vært avholdt. Dritings supportere døgnet rundt, bråk i gatene, enormt midlertidig befolkningspress, kollektivtransporten sprenges, lange køer på offentlige urinaler og ikke minst køer i kebabsjappene. Og tenk Fløibanen... jeeez
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

evis

Det er sikkert mange studenter som hadde vært happy for å leie ut hybelen sin dyrt i de ukene det evt hadde vært aktuelt.

Kjello

Quote from: krøvel vellevold on February 28, 2009, 15:14:57 PM
Arrangørby nr. 4: Bodø - eksotisk med en liten by i vakre Nord-Norge.

I NFFs rapport om transport finner man denne setningen. "For eksempel vil
reiseavstand og transporttilbud mellom Bodø og de andre vertsbyene i Norge gi så
store utfordringer at vi ikke vil anbefale Bodø som vertsby."
Bodø kan dermed sansynligvis bare glemme et EM.
Dessuten har Bergen vært langt ivrigere enn Stavanger når det gjelder EM. Viking takke de to første gangene nei til NFF.

Go Up