Oppsummering av våren 2022

2022 har så langt vært en stor suksess for både Brann og supporterne. Men hva har egentlig Bataljonen gjort den første halvdelen av året? Her er en oppsummering av de viktigste aktivitetene.

Styret i Bataljonen satte i vinter opp fem utviklingsmål for året. Under følger litt om status på målene.

 

  1. Samle troppene og utvikle fellesskapet blant Brann-supportere

Før sesongstart arrangerte Brann og Bataljonen kickoff på Verftet med rundt 700 deltakere. Før første hjemmekamp mot Åsane stod Bataljonen for Ove Thue-marsjen fra Solheimsviken til Stadion, noe som var blant supporterklubbens største arrangement i nyere tid. Omtrent 1500 Brann-supportere deltok i marsjen og gjorde sesongstarten virkelig minneverdig.

Styret har også prioritert å starte opp med tribunemøte for å drøfte felles utvikling av tribunekulturen. Første tribunemøte ble arrangert 2.mai, med rundt 40 deltakere. I tillegg har vi prioritert å få bygge en fast stand og møteplass i hjørnet mellom Frydenbø- og SPV-tribunen. Vi håper at dette skal bli en viktig møteplass for Brann-supportere på kampdag i tillegg til stadionpuben og at dette skal bidra til at enda flere blir kjent med medsupportere.

1500 Brann-supportere i Ove Thue-marsjen 9.april 2022 (Foto: Eirik Ullebø Kopren)
  1. Utvikle tribunelivet- og kulturen

Bataljonens sanggruppe har bidratt veldig godt med å gi ny energi til tribunelivet. Spesielt har Rykker opp-sangen blitt en hit overalt hvor Brann spiller. Vi har også jobbet med forbedring av forsangerplattformen på Store Stå og forbedring av plassering av forsangere. Spesielt var 16.mai en stor suksess, med en god organisering av tribunelivet som gav det beste trykket på en 16.mai-kamp på mange år.

Bataljonen har også tatt initiativ til å utforme et felles tribunemanifest sammen med de andre grupperingene rundt klubben. Vi har ønsket å gi klarere forventninger til de som står på supportertribunen, samtidig som vi ønsker å få enda flere med til å skape stemningen.

Vi er svært fornøyd med innsatsen på tribunene både hjemme og borte så langt i sesongen. Men vi skal bli enda flere og enda bedre fremover.

 

  1. Utvikle tifoarbeidet og lage visuelle show som skaper stolthet blant alle Brann-supportere

Tifogruppen har jobbet jevnt og trutt gjennom hele vinteren for å lage bannere og tifoer til sesongen. Spesielt imponerende var Ove Thue-hyllesten i første hjemmekamp mot Åsane, men også 16.mai, kvinnekampen mot VIF og flere bortekamper har det blitt levert gode show. Vi er likevel avhengig av flere hoder og hender som kan bidra i organiseringen av tifoarbeidet, og må prioritere dette fremover.

Vi har fortsatt på arbeidet fra i fjor med å få med flere personer til å ta bilder og videoer for å dokumentere tifoene og tribunelivet. En spesiell tommel opp til Daniel Instebø, som har laget enormt mange kule videoer fra tribunene det siste halvåret. Dette er viktig for å skape interesse for og rekruttering til tribunekulturen.

 

  1. Rekruttere flere ungdommer inn i det aktive supportermiljøet

Både i fjor høst og nå i vår har det vært en eventyrlig tilstrømming av ungdommer til supportertribunen. Utfordringen videre er å bidra til at flere får et miljø og blir en fast del av supporterkulturen rundt Brann. Vi har derfor blant annet hatt to åpne tifodugnader, og har støttet den nye plattformen SK Brann Youth økonomisk til innkjøp av effekter. Initiativer som SK Brann Youth er slikt som får kulturen til å leve – det er viktig for Bataljonen å støtte oppunder.

Også nye supportereffekter er viktig for å få flere til å være en del av miljøet. I vår har vi produsert «Obos med Brann er større enn eliteserien»- og «Kokende idioter»-trøyer, og nye bøttehatter er på vei. Vi har innført ungdomspriser på bussturene for resten av sesongen for å få flere unge med på tur, mye takket være en anonym gave til turbudsjettet på 25 000,-

I tillegg er også tidligere nevnte tiltak som videoproduksjon og den nye møteplassen i hjørnet av Frydenbø viktige prioriteringer for å inkludere ungdommene i verdens beste fellesskap.

 

  1. Etablere supporterkultur rundt Branns kvinnelag

Branns kvinnelag har blitt vår nye store stolthet! For Bataljonen har det vært et satsingsområde å få til en ny supporterkultur rundt klubbens nye lag, og vi har fått med noen fantastiske pådrivere på tribunen som organiserer sang og flagg på kampene. I tillegg har Bataljonen prøvd å satse på å mobilisere rundt kvinnelaget gjennom sosiale medier på samme måte som rundt herrelaget. Det ble spesielt lagt ned en stor innsats frem mot rekordkampen mot VIF 5.juni, og vi er så klart utrolig stolte av oppmøtet og tribunekoket på kampen.

Utfordringen videre blir å holde oppe trykket rundt kvinnelaget og sikre at det blir en stabil og bærekraftig kultur på Stemmemyren. Enn så lenge har starten av Brann Kvinner vært en fantastisk reise med et herlig kok.

Annet

Tidlig på våren ble medlemsbladet Den 12. Mann relansert som blogg og podkast på www.d12m.no. Ta en kikk innom og les et herlig utsnitt artikler og lytt til podkast (bare en publisert så langt)

Bataljonen var kanal for å dele videoer på sosiale medier fra det nydelige initiativet partoutkort.no, som hadde som mål å selge flest mulig…partoutkort til Brann Stadion. Resultatet var formidabelt, med flere solgte kort enn i fjor, selv en divisjon under. Spesielt gledelig er det at den største veksten var blant de kokende idiotene på Frydenbø-tribunen.

Medlemsutviklingen i Bataljonen er også positiv. I 2021 var vi 1312 medlemmer, mens vi i slutten av juni er 1617 medlemmer. Klarer vi å bli 2000 medlemmer i løpet av året?

Den positive utviklingen i sosiale medier fra i fjor har fortsatt med uforminsket styrke. Spesielt når Bataljonen mange på Facebook: Så langt i 2022 har vi nådd nesten 370 000 på Facebook, mot 210 000 i hele fjor og 50 000 i 2020 (koronaår). Også i nyhetsmediene har det vært flere saker om Brann-supportere enn i hele fjor: 111 treff i Google Nyheter, mot 97 i hele fjor.

Vi vil takke og berømme våre gode venner i Brann Bataljonen Øst og Diaspora Bergensis. De to supporterklubbene i Oslo har bidratt til både tifoer, turer, samlingsplasser og sang på våre østlandskamper. På tribunene har vi tatt helt utrolig store steg på østlandet. Vi ser at mye større deler av publikum synger og er aktive sammenlignet med tidligere. Dette er mest av alt takket oppstarten av Diaspora Bergensis og et fornyet trøkk i BBØ. Om du ikke følger våre supporterklubber i øst på sosiale medier, bør du gjøre det i dag!

Til sist vil vi bare oppfordre alle til å bli med oss og koke på Store Stå og å reise land og strand rundt for å farge landet rødt resten av sesongen. Vi er overalt og skal vi skal fortsatt jobbe på for å bli Norges nummer 1!