• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Mulig omkamp Brann-LSK

Started by Per Hilmar, September 16, 2003, 07:03:15 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Per Hilmar

TV2 meldte akkurat i morgen-nyhetene at Brann vurderer å klage til NFF og søke omkamp.

Det som ble opplyst er at de ikke fikk bytte inn en siste spiller fem minutter før slutt på 1-2. Dette da de hadde byttet inn 3 stykker (inkludert Håkon Opdal). Regelen er derimot 3 + keeper.


Stoffi

Skandalekamp! De bør få medhold!
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

KennethS

nåja, skal vi synke på Molde sitt nivå? husker vi var veldig harnisk når Molde fikk omkamp mot Brann, personlig syntes eg ikkje at lsk skal straffes fordet andre gjør feil. Alle vet jo følesen når Molde fikk omkamp.
tå på Brann

Sotraanda

Når dommeren gjør noe som bare skader Brann, og er så inkompetent at han ikke kan reglene, da finns det ingen annen utvei en omkamp!

Dessuten var situasjonen i Molde en helt annen enn denne!
ater, heter, hater NFF!

Limaf

Quote from: "KennethS"nåja, skal vi synke på Molde sitt nivå? husker vi var veldig harnisk når Molde fikk omkamp mot Brann, personlig syntes eg ikkje at lsk skal straffes fordet andre gjør feil. Alle vet jo følesen når Molde fikk omkamp.


Synes ikke det er snakk om å synke ned på et nivå, men å følge et nivå som NFF har satt. Regler er regler som skal overholdes og når det får eller kan få konsekvenser for om Brann (eller andre) får medaljer eller rykker ned er det viktig å få satt presens.
",)

KennethS

limaf: det denne saken kommer til og vise e at Nff ikkje kommer til og følge sine egne regler. Vi sitter nok her om 1 uke eller 2 og lurer på koffor molde fikk omkamp og ikkje brann når det som skjedde med brann var mye værre. Gidder ikkje tenke på omkamp engang, skuffelsen over nff blir bare større. men tar eg feil blir det en ekstra hjemmekamp iår og ingenting e bedre en det.
tå på Brann

Marve

Quote from: "KennethS"nåja, skal vi synke på Molde sitt nivå? husker vi var veldig harnisk når Molde fikk omkamp mot Brann, personlig syntes eg ikkje at lsk skal straffes fordet andre gjør feil. Alle vet jo følesen når Molde fikk omkamp.
et er eeen - null. Og tooo - null. Og treee - null. Til BRANN!

GamleErik

En umulig løsning, men likefulllt muligens den beste løsningen for alle involverte parter:

1. La LSK beholde de tre poengene.
2. Gi Brann et poeng i oppreisning for den hårreisende dommerfeilen.

Resultatet blir da (slik jeg ser det):

1. Minst mulig skade for Lillestrøm som slipper å ta en ekstra tur til Bergen for å ta poengene på nytt og risikere flere skader og kort.

2. Supporterne slipper å ta turen til Brann Stadion igjen for å betale penger for å se Lillestrøm spille gampefotball.

3. Brann får 1 poeng mer enn det som er overveldende sannsynlig basert på statistikken de siste 10 årene på stadion. Ulempen er jo selvfølgelig at Brann går glipp av i overkant av 1 million kroner i billettinntekter på en omkamp, men økonomien ser jo for øyeblikket ut til å ha tatt en positiv vending.

----------------------------------------------------------------------------------

Kanskje man da også kunne tvunget Lillestrøm til å stille opp til en moralsk duell i forbindelse med en testimonialkamp for Geddi? (Selv om jeg vet at det er mange som er veldig negative til testimonials i Norge)
ttaler seg kun som privatperson og har ingenting å gjøre med Brann Bataljonen Bergen sitt offisielle syn på ulike saker.

bjørn

Ja men e det tvil??
Soleklart at Brann skal få omkamp!!!
 klyster a day keeps the doctor away.....

Per Hilmar

Erik, du skriver at LSK skal få beholde sine 3 poeng mens Brann skal få ett......

......da forsvinner jo poenget med en 6-poengs-kamp sett at Brann hadde utlignet.......

BrannTil1div

Jeg er flau pÃ¥ vegne av Brann og omgivelsene rundt klubben. SÃ¥ Brann-LSK pÃ¥ Tv igÃ¥r, en kamp som fullt fortjent endte med LSK seier. LSK leder 2-1 da de ble nektet Ã¥ gjennomføre spillerbytte. Mens Brann spilte med 10-spillere gikk LSK opp til 3-1. Brann var aldri noen stor trussel fremover pÃ¥ banen, og om de hadde hatt 11 utespillere de siste minuttene sÃ¥ hadde resultat aldri blitt noen bedre enn 1-2. De skapte knapt noe fremover utenom mÃ¥let som burde vært annulert pga dÃ¥rlig sportsÃ¥nd fra P.F.Olsen. SÃ¥ nÃ¥r Brann slikker sine sÃ¥r sÃ¥ bestemmer de seg for Ã¥ legge inn en protest, for Ã¥ fÃ¥ til en omkamp! Makan til rÃ¥tten holdning.  Med sÃ¥ mange elendige dommeravgjørelser som det er i løpet av en sesong sÃ¥ burde Brann vite bedre enn dette, og fotballforbundet bør la denne protesten havne der all kritikk mot dommerne som alltid havner, i søppelbøtta! Hilsen enga-fan(som for første gang holder med bønda)

Ã?ge

Hvilke kamp du så?
Brann ble itillegg snytt for minst 2straffer. Olofinjana ble flere ganger ulovlig taktlet uten å få frispark. 2-2målet skulle aldri vært annulert.
lsk spillte også videre når brann spillere lå nede, så der fikk de bare smake sin egen medisin på det målet

llll

Eh?? Han er VIF-supporter, du er Brann-supporter... Lurer på hvem det er som så kampen med mest nøytrale øyne?

Strilen

Quote from: "BrannTil1div"Hilsen enga-fan(som for første gang holder med bønda)


Jada, vi vet jo at du holder med bønda, men hvorfor si det 2 ganger?

Bergen Sin Gutt

Quote from: "llll"Eh?? Han er VIF-supporter, du er Brann-supporter... Lurer på hvem det er som så kampen med mest nøytrale øyne?


Ser du selv på hvilket punkt uttalelsen din ikke henger på greip!? :P

grei

Man må jo bare innrømme at tonen er en ganske annen enn den var ved Molde-hendelsen for noen år tilbake...lukter jo litt fisk...eller store mengder patriotisme.

Angående PFOs scoring skjedde det visstnok noe der i forkant med en skadet spiller LSK-spiller, vet ikke om PFO var klar over dette, i tilfelle er det nok derfor han sa i ettertid at annulleringen av hans andre mål var greit (noe som ikke støttes av TV-bildene).

At vi spilte en bedriten kamp skal jeg være enig i, det var fordi vi lot LSK trekke ned og balllen opp i lufta og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å holde ballen på bakken og spille på det vi kan. Vi spiller de jo ut teknisk hvis vi vil. Særlig de siste 10 minuttene(tilfeldig, selvfølgelig...) var det håpløs poling mot hodespillere vi ikke har

Ã?ge

Men i forkant av 3-1 målet lå Olofinjana nede.

Bergen Sin Gutt

Quote from: "grei"Man må jo bare innrømme at tonen er en ganske annen enn den var ved Molde-hendelsen for noen år tilbake...lukter jo litt fisk...eller store mengder patriotisme.


Hendelsen vedrørende kampen mot Molde var vel en av de første i sitt slag, og vi måtte godta avgjørelsen. Mener du at vi i dette tilfellet skal gå vekk fra standaren som NFF selv har lagt opp til å overse den sinnsyke feilen som ble begått i kampen? Hvorfor skal vi jenke oss så jævlig da, akkurat nå?

Jeg ser overhodet ikke problemet, selv om man forbannet NFF da vi måtte spille omkamp mot Molde.

Per Hilmar

Jeg mener hovedpoenget er noe som ikke fokuseres på.
Dette var ikke et problem i kun 8 minutter. Mjelde fikk denne beskjeden like etter pause - så Brann hadde i nesten 45 minutter en spiller mindre å disponere......

BrannFa(e)n

I molde fikk molde omkamp pga roy helge olsen signaliserte att byttingen til brann var ferdig, så molde kunne kaste inn, men brann var ikke ferdig, brann skulle bytte 2 bytter, og når brann var ferdig med å bytte hadde hr. olsen for lengst dømt straffespark til molde. denne situasjonen omgjorde han pga han så at brann ikke var ferdig med å bytte. og molde måtte ta kastet på nytt..

Det var det som skulle til for at molde fikk omkamp.

så vill brann ha omkamp pga de ikke fikk bytte når de har flere bytter igjen. altialt synes jeg at det er mer klart at Brann får omkamp når en dommer nekter ett lag som har flere bytter igjen å bytte, enn å gi omkamp til et lag som ikke fikk straffen sin... synspunkter? noen?
rannfasiten

BrannFa(e)n

Quote from: "Per Hilmar"Jeg mener hovedpoenget er noe som ikke fokuseres på.
Dette var ikke et problem i kun 8 minutter. Mjelde fikk denne beskjeden like etter pause - så Brann hadde i nesten 45 minutter en spiller mindre å disponere......
rannfasiten

Ricky

Spørsmålet er vel egentlig hva det er som har skjedd? Har Brann blitt NEKTET å sette innpå en spiller, eller har de bare rådført seg med fjerdedommeren som har sagt at de ikke kan sette innpå en fjerde spiller? Brann kan vel sette innpå spillere som de vil; om de visste at de kunne bytte en gang til, så kunne de vel bare gjøre det - med mindre en av dommerne nektet dem å gjøre dette?
Om de bare har rådført seg med fjerdedommeren, så frykter jeg at resultatet blir stående, og at evt denne dommeren får en eller annen reaksjon fra forbundet.

eru

Quote from: "BrannFa(e)n"I molde fikk molde omkamp pga roy helge olsen signaliserte att byttingen til brann var ferdig, så molde kunne kaste inn, men brann var ikke ferdig, brann skulle bytte 2 bytter, og når brann var ferdig med å bytte hadde hr. olsen for lengst dømt straffespark til molde. denne situasjonen omgjorde han pga han så at brann ikke var ferdig med å bytte. og molde måtte ta kastet på nytt..

Det var det som skulle til for at molde fikk omkamp.

så vill brann ha omkamp pga de ikke fikk bytte når de har flere bytter igjen. altialt synes jeg at det er mer klart at Brann får omkamp når en dommer nekter ett lag som har flere bytter igjen å bytte, enn å gi omkamp til et lag som ikke fikk straffen sin... synspunkter? noen?


For å starte med Molde-kampen:

Dommeren satte spilelt i gang etteer at ett bytte var fullført, det har han lov til.  SÃ¥ dømte han straffespark, det har han lov til.  SÃ¥ ble han oppmerksom pÃ¥ at Brann egentlig ville bytte en spiller til, det fÃ¥r han bekreftet av linjemannen, Roy Helge olsen trekker da spillet tilbake til innkastet som Molde haddet, det har han IKKE lov til!  dømt er dømt, og straffesparket burde vært gjennomført.  brann  ledet pÃ¥ dette tidspunkt 1-0.  Det hadde selvfølgelig innvirkning p kampen.

Etter kampen kommer følgende kommentarer fra Brann:

"Vi hadde aldri protestert"
"skandale om det blir omkanp"
"moralsk forkastelig"

osv.

SÃ¥ mÃ¥ brann spille 12 minutter med 10 mann, fordi fjerdedommeren fucker opp. Synd for rbann, men det blir sÃ¥ utrolig latterlig Ã¥ protestere.  dobbeltmoralen lever i aller høyeste grad iallefall.  Selv om jeg har LSk som mitt hatlag nummer to(bak molde) sÃ¥ hÃ¥per jeg at Brann gÃ¥r pÃ¥ ett stortap i en evt. omkamp og at de rykker ned som følge av dÃ¥rligere mÃ¥lforskjell grunnet dette.  Skam dere, pÃ¥ vegne av klubben deres.

Forøvrig er ikke NFF nødt til Ã¥ dømme omkamp her  "....feil fra arrangør skal resultatet annullers og kampen omberammes, eller resultatet opprettholdes"

Ricky

Hadde LSK ledet 2-0, så hadde nok sikkert resultatet blitt opprettholdt. Men kampen lå og vippet på 2-1, med et sammenhengende Brann-press de siste 25 minuttene før Hanstveit måtte ut.

Erik

Jeg fikk i kveld vite at 4-dommer var pÃ¥ kampen Odd-vif eller vif-odd... Da byttet et av laget 3 utespillere + keeper... Hvorfor ikke pÃ¥ stadion?? SKANDALE!!!!  :evil:

Yngve

Greit nok at me sa det og det etter molde kampen. Men til deko LSK, RBK, VIF og andre moro lag: seier de no at de ALDRI ville protestert i liknande tilfeller? der de ligger under 2-1, har nettopp fÃ¥tt eit mÃ¥l (feilaktigt) annulert, de presser pÃ¥ som berre det, det er 12 min igjen og er ein spelar mindre pga 4de dommar ikkje gjer jobben sin? Kan de ærlig og rederlig sei ja, og det er den gjengse oppfatninga i supporter miljøa? slik ein kan fÃ¥ inntrykk av i dag.. eller seier de berre dette for det er fint Ã¥ drite ut Brann?  :roll:

Miriam


eru

Quote from: "Yngve"Greit nok at me sa det og det etter molde kampen. Men til deko LSK, RBK, VIF og andre moro lag: seier de no at de ALDRI ville protestert i liknande tilfeller? der de ligger under 2-1, har nettopp fÃ¥tt eit mÃ¥l (feilaktigt) annulert, de presser pÃ¥ som berre det, det er 12 min igjen og er ein spelar mindre pga 4de dommar ikkje gjer jobben sin? Kan de ærlig og rederlig sei ja, og det er den gjengse oppfatninga i supporter miljøa? slik ein kan fÃ¥ inntrykk av i dag.. eller seier de berre dette for det er fint Ã¥ drite ut Brann?  :roll:


Joda, det er surt Ã¥ tape en kamp pÃ¥ grunn av en dÃ¥rlig dommer, det er veldig surt faktisk.  Og ja, jeg hadde faktisk sympati med brann for det som skjedde, helt til klagen kom.  i stort sett hver runde skjer de noe som kan medføre protest i de 3 øverste divisjonene(stort sett feil navn pÃ¥ dommerkortet), men det er sjelden noen faktisk protesterer, til tross for at de kunne trengt poengene.

Derfor blir det ekstra mye bråk når noen faktisk velger å protestere.

Det er latterlig av fjerdedommeren, men det er enda verre av Brann.  Selv ville jeg aldri støttet mitt lag pÃ¥ en slik protest, da skulle det være noe ekstremt graverende.  Og det har ikke skjedd her, man kan ikke unnskylde protesten med at dommeren gjorde flere tabber i løpet av kampen.  Dommere gjør feil, sÃ¥nn er livet

Pi_Meson

Quote from: "Erik"Jeg fikk i kveld vite at 4-dommer var pÃ¥ kampen Odd-vif eller vif-odd... Da byttet et av laget 3 utespillere + keeper... Hvorfor ikke pÃ¥ stadion?? SKANDALE!!!!  :evil:

Fordi tilfellet i Vålerenga-Odd var slik også Sandmoen mener at regelen skal tolkes: Odd hadde brukt sine tre bytter, da de fikk målvakt Erik Holtan skadet. Den mye omtalte regelen gir anledning til å bytte målvakt ved et fjerde innbytte. På Brann stadion var situasjonen annerledes i og med at målvakten allerede var byttet ut, og det var snakk om å bruke det fjerde innbyttet til å bytte en utespiller. Jeg tror idéen som motiverte at regelen ble innført var i tråd med Sandmoens tolkning. Imidlertid er ikke regelen formulert på en måte som klar tilsier at det er slik den skal tolkes:
Quote§ 2-7 (Antall innbyttere)

a) Lag som deltar i 0., 1. og 2. divisjon menn og 0. og 1. divisjon kvinner og NM for menn og kvinner: 3 innbyttere. I tillegg kan målmannen som deltar fra kampstart byttes med reserve-målmannen ved kampstart.


Regelen kan uten tvil tolkes slik Brann tolker den, og den har også blitt praktisert i tråd med en slik tolkning tidligere (Sogndal-Brann i år). Det er imidlertid et stort sprang derfra til å forsvare omkamp som en rettferdig løsning på problemet. Jeg har vanskelig for å se at det som skjedde på mandag har utsatt Brann for noen større urett enn det Lillestrøm utsettes for hvis man vedtar at resultatet skal annuleres, og at kampen skal spilles på nytt.

eru

Raymond Kvisvik år 2000:
NFF er ett mafiaforbund

Raymond Kvisvik 2003:
Saken er i de beste hender hos NFF

Ricky

QuoteJeg tror idéen som motiverte at regelen ble innført var i tråd med Sandmoens tolkning.


Helt feil.   http://fotball.no/t2.asp?p=749&x=1&a=36822
Dette ble som kjent også presisert av NFF i sommer. Det skal ikke være mulig at både en elitedommer og en FIFA-dommer på sidelinjen ikke kan reglene om innbytte av spillere. Når det først skjer, så er det NFF som bør ta støyten og kampen spilles på nytt.
LSK blir kun skadelidende dersom regelboken følges og NFF berammer omkamp. Brann blir skadelidende dersom regelboken IKKE følges, og det mener jeg er vesentlig verre å forsvare. Selv en nøytral tilskuer må vel se dette?

Xminator

Til og med Langeland er enig i protest og omkamp. Det burde jo si litt om hvor ekstremt "nei-sierene" opptrer akkurat nå...

Det var jo ikke bare etter Hanstveits skade Brann ble skadelidende. Mjelde spurte jo allerede da han byttet ut Ivar Rønningen. Og i følge Rønningen selv flere ganger utover i omgangen. Hanstveits skade synligjør jo saken veldig bra da...

Angående varsling av protest. Sogndal ble for et par år siden fratatt poeng etter å ha brukt en ikke spilleberettiget spiller. Motstanderen varslet ikke protest, men leverte protest dagen etter. Så her har jo nff satt standarden allerede.

Er det ikke også merkelig at dommeren ikke fører anmerkning på dette? Det ble diskutert under kampen, og det ble diskutert i dommergarderoben etter kampen. Har ikke dommeren mulighet for å legge inn sin egen "protest"? Har ikke dommeren plikt å melde om en administrativ feil som de selv er klar over?

eru

Quote from: "Xminator"Til og med Langeland er enig i protest og omkamp. Det burde jo si litt om hvor ekstremt "nei-sierene" opptrer akkurat nå...



Angående varsling av protest. Sogndal ble for et par år siden fratatt poeng etter å ha brukt en ikke spilleberettiget spiller. Motstanderen varslet ikke protest, men leverte protest dagen etter. Så her har jo nff satt standarden allerede.

Er det ikke også merkelig at dommeren ikke fører anmerkning på dette? Det ble diskutert under kampen, og det ble diskutert i dommergarderoben etter kampen. Har ikke dommeren mulighet for å legge inn sin egen "protest"? Har ikke dommeren plikt å melde om en administrativ feil som de selv er klar over?


Når det gjelder sogndals kamp så gjaldt det som du sier bruk av ikke spilleberettiget spiller, og det er en helt annen sak.

Regelen om at dommeren skal varsles mens han er på stadionområdet gjelder kun ved regelbrudd fra arrangøren(NFF)'s side.

protesten er ugyldig, og norges fremste ekspert på idrettsrett(selv om han er ei klyse og en agentigle) er enig med meg

Sotraanda

Er for all del enig med ommkamp, men er det ikke en mulighet å fullføre de siste minuttene, eter at Hanstveit gikk ut??

Tror eg ville ønsket meg det hadde det vert LSK det hadde gått utover, og vi hadde 2-1 ledelsen...
ater, heter, hater NFF!

paperboy

Omkamp - enkelt og greit


ERU : ikkje bland deg!
du har ikkje peiling!
Har du en fotball, så har du alt!

KennethS

Eru: vil jo kalle det brudd fra NFF sin side når dommeren som de har ansatt ikkje kan reglene da! vil ikkje si at det e lsk eller Brann sin feil.
tå på Brann

Go Up