• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Oppfordring - noen må ta ansvar!

Started by Xminator, March 16, 2009, 20:56:17 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

TCAC

Quote from: Xminator on March 23, 2009, 20:27:36 PM
QuoteHva mener du ellers er den skjulte agendaen for å utvide driften? 

Stormannsgalskap, manglende dømmekraft og feil fokus.


Javel, kan du være mer konkret? Hvilke investeringer er det som ikke har vært lønnsomme i administrasjonen rundt SK Brann? Hva konkret har skylda for at vi ikke har penger til spillerkjøp som vi ville hatt om det ikke var for dårlig bruk av ressurser? Det må være mulig å sette fingeren på hva man kritiserer når kritikken er såpass krass.

Xminator

Har du ligget i dvale sammen med brannledelsen de siste par årene? Det er argumentert, opplistet og fastslått over flere sider og flere tråder allerede. Om du ikke gidder å sette deg inn i problemstillingen så gidder ikke jeg å forklare den for deg heller.

TCAC

Du kan godt være så arrogant og bruke så mange hersketeknikker du vil, det får deg egentlig ikke til å fremstå noe bedre enn om du kommer med fakta og argumenter.

Av økonomisk avgjørende (og utenomsportslige) saker jeg kan huske de siste månedene er ansettelser innen media- og markeds-avdelingen, framlegg av årsbudsjettet og en skikkelig salgsvurderingsblemme av produkter i Brannbutikken. Jeg regner med det er innholdet i budsjettet du har studert og reagerer på. Jeg har lest noe av kritikken mot tallene i budsjettet i økonomitråden for en tid tilbake, og så vidt jeg husker ble skylden for de fleste inntektstapene lagt på en dårlig sportslig sesong, for mange ensbetydende med salget av Helstad. Dette henger sammen med både villigheten til å ta økonomisk risikoer og ærlig personellbehandling, og man kan rett og slett ikke si at salget av målgarantisten vår var en utelukkende feilaktig avgjørelse.

Kostnadsøkningene henger vel stort sett sammen med større lønnsutgifter. Her blir en større administrasjon selvfølgelig til syndebukker som ineffektive pengesluk. Det er her jeg savner konkret informasjon om hvilke av dagens stillinger du mener ikke trengs samtidig som Brann skal kunne fortsette drift og utvikling på samme nivå som i dag, og hvorfor. Til tross for at jeg har fulgt rimelig godt med har jeg ikke snublet over den listen her på forumet ennå. Hadde vært fint om du kunne vinke meg i riktig retning, jeg er nemlig veldig interessert i hva planen for å løse dette er...

Spelaren

http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=7084

Uten at eg veit om det var andre som forsvant ut før disse kom inn, men har denne nye gjengen imponert i nevneverdig grad?
Gå av.

Heispassasjer

March 23, 2009, 23:21:55 PM #154 Last Edit: March 23, 2009, 23:24:09 PM by Heispassasjer
Og jeg fant ut av hva "key account manager" som jeg spurte om i "det medisinske apparatet" tråden er.

http://www.brann.no/index.php?mapping=240

Brann har 4 slike:



Og selv med 4 Key account managere klarer ikke Brann å skaffe bl.a. kapital til å skaffe superspissen vi ble lovet siden i fjor sommer.
Har de gjort jobben? Kan ikke ha gjort mye når en av byens rikeste og mest gavmilde gir penger til Tromsø isteden.....

Markmus

Kan ikke tenke meg Brann har behov for 4 KAMmer. Tror heller Brann misbruker betegnelsen.
Ka du ve?

TCAC

Quote from: Heispassasjer on March 23, 2009, 23:21:55 PMOg selv med 4 Key account managere klarer ikke Brann å skaffe bl.a. kapital til å skaffe superspissen vi ble lovet siden i fjor sommer.
Har de gjort jobben? Kan ikke ha gjort mye når en av byens rikeste og mest gavmilde gir penger til Tromsø isteden.....


Vel, nå vet jeg ikke om det i størst grad er mulige investorer som først og fremst er "kundene" de jobber opp mot, men regner absolutt med at det er en del av jobben. Hvordan man i dag skal kunne øke inntekter fra sponsorer og bidrag fra investorer med et fall i sportslige prestasjoner, fall i interesse og et privatmarked som ut ifra forventnigene vil ligge med sånn halvveis brukket rygg får du nesten fortelle meg. Det er nok alltid sunt å stille spørsmål, men en evaluering av deres arbeidsoppgaver har nok ingen utenfor kontorene på stadion nok kunnskap til å gjøre. Hvorvidt man trenger 4 K A Managere eller om det hadde holdt med 3 tror jeg få av oss kan svare på. At de ansatte en ny så sent som i Desember tyder vel på hva gutta på Stadion mener vi har behov for.

Når det gjelder Trond Mohn har han tydeligvis en stor bit av hjertet i Tromsø, det viste han da han i praksis ødela en spillerovergang til Brann til deres fordel. Det er det lite noen kan gjøre noe med. Om jeg (mot formodning) vokser opp som miliardær og kjøper en superspiss til Brann er det ingen vits for supporterne hjemme i Bærum å klandre Stabæks markedsrepresentanter. Det er rett og slett ikke deres skyld at jeg holder med Brann.

Heispassasjer

Ja godt mulig, det er jo uansett bare en tittel. Men har vært og snust litt rundt om (syndet) på andre klubbers hjemmesider, noe jeg ikke har gjort før, og det slår meg at Brann må skjerpe seg alvorlig på Brann.no. For VIF og RBK, som vi skal konkurrere med har mye mer oversiktlige sider føler jeg. På branndotten er det ikke samme standard og her er store rom for forbedring... Viss du trykker på A-laget for eksempel får du opp lagbildet fra 2008 selv om det er nå tatt lagbilde fra 2009.

Unødvendig.

Xminator

QuoteAt de ansatte en ny så sent som i Desember tyder vel på hva gutta på Stadion mener vi har behov for.


Feil, det sier noe om hva administrasjonen mener de har behov for. Byråktrati avler byråkrati, administrasjon avler administrasjon. Man klaget i årsrapporten over hvor mye lønningene til spillerene har økt, men man nevner ikke med ett ord at lønningene til administrasjon har økt mye mer. Man har mangedoblet budsjettene, sportslig satsning har ikke fått følge med. Da er det noe galt med prioriteringene.

- Man kan si mye om feilsigneringer fra POL/Mjelde, men de hadde også en del gode. Svært gode og riktige.
- Etter at POL forsvant er det tydelig at pengene sitter betydelig lenger inne. Med Mjelde ute enda lenger inne. Maktbalansen på Stadion har endret seg med tapet av to tungvektere på sportslig side. Steinar Nilsen er kanskje en sportslig tungvekter, men han er også nykommer og "ikke en av oss". Det siste har alltid vert en betydelig del av livet i Stadiongangene.

Jeg stiller igjen spørsmålet ved om organisasjonen har vokst over hodet på Dahl og om det kanskje er på tide å trekke seg mens ryktet fortsatt er intakt?
RBH mangler åpenbart både kontaktnettet til å finne røverkjøpene som Scharner og Olofinjana - eller for den del Winters og Miller, han mangler medietekket som er 100% avgjørende i en toppjobb i Brann og har åpenbart ingen interesse av å tvinge frem mer midler til sportslig satsning. For det er det dette handler om - prioriteringer.

TCAC

Quote from: Xminator on March 24, 2009, 07:36:26 AM
QuoteAt de ansatte en ny så sent som i Desember tyder vel på hva gutta på Stadion mener vi har behov for.


Feil, det sier noe om hva administrasjonen mener de har behov for. Byråktrati avler byråkrati, administrasjon avler administrasjon. Man klaget i årsrapporten over hvor mye lønningene til spillerene har økt, men man nevner ikke med ett ord at lønningene til administrasjon har økt mye mer. Man har mangedoblet budsjettene, sportslig satsning har ikke fått følge med. Da er det noe galt med prioriteringene.


Jeg må si jeg stusser litt på hvor du får dette fra. Greit nok at effektiviteten i en fotballklubb sikkert også har avtagende skalaavkastning i takt med at administrasjonen vokser, men jeg er helt sikker på at hver administrative medarbeider i Brann har arbeidsoppgaver som går på å gjøre SKB mer lønnsom og profesjonell, noe den sportslige avdelingen selvfølgelig vil ha nytte av. Det er som sagt utviklingen av det sportslige produktet som er det endelige målet enhver Brann-ansatt skal jobbe mot. Man ansetter ikke mennesker fordi det er kult med større administrasjon, men fordi et større antall oppgaver klubben ønsker å få utført krever at noen gjør dem. Personlig har jeg egentlig ingenting imot at det tenkes langsiktig og økonomisk trygt i Brann for tiden, å kjøpe seg til umiddelbar "suksess" har godt på bekostning av mye annet i tidligere perioder.

Christian

Spørsmålet er om Brann nå har lagt seg i feil ende av skalaen. Altså at de blir for forsiktig og blir hengende etter teten. En ny, lang periode med Rosenborg-dominans vil neppe være spesielt heldig. Det vil trolig føre til at interessen for norsk fotball daler og slik også interessen rundt Brann. Mistenker at Rosenborgs fall har vært en av faktorene som har bidratt til løftet vi har sett de siste årene.

Et annet moment er at Brann kan han vært litt kjappe med å ruste opp administrasjonen og ikke tatt høyde for finansuro og nedgangstider. Det kan jo kritiseres opp og i mente, men mange langt mer "kvalifiserte" aktører har brent seg på dette, så at akkurat Brann skulle forutse det er å kreve mykje.

esp123

RBK gambler noe vanvittig, men de er de eneste i Norge som har råd til det.

Allikevel må de nesten prestere i år hvis de ikke skal gå på en kjempesmell. De kan ikke gå flere år på rad med flere titalls millioner i underskudd. De har itillegg budsjettert med flere millioner i spillersalg.

Brann tenker langsiktig, først nå med gressteppe, og etter hvert også med stadionutbygging. Dette er faktorer som gjør spillerkjøp vanskelig, men ting som stadionutbyggingen vil vi ikke se nytten av før om flere år.

Det spørsmålet vi må stille oss er; vil vi ha kjapp suksess med gamle og overbetalte "stjerner", som blir vanskelig å gjenskape, eller vil vi bygge om et lag som greier å gjenskape denne suksessen.




Lurkin

Tingen er jo at vi hadde vår sjanse til å ri på bølgen etter 2007, men (som Engen) greide vi ikke det og dermed er vi tilbake der vi var. Stein på stein-teorien til Mjelde var bra, viste deg seg, bare synd at det ikke fortsatte når vi hadde bygd grunnmuren. Det er ikke trenerene sin feil. Se bare på Rosenborg, en midtbane med Annan-Tettey-Skjelbred-Sapara-Olsen er dømt til å ta gull, forøvrig er alle fem sterke videresalgsobjekter. De hadde baller til å si nei til Sapara, vi hadde ikke baller til å si nei til Helstad (eller Soma, Kvisvik...).

Noe må skje ved roten, og det er de som sitter i kontorstoler.
Berømte Brann fra Bergen

Spelaren

Branns langsiktige tenking med nytt gras med landets beste undervarme og drenering, samt tribuneutbygging som på sikt gir oss 21-22000 sitteplasser er avhengig av at det sportslige henger med. Havner Brann på eit snitt på drøye 15000 i år, samt at laget havner rundt midten tenker eg planene legges på is, og fortsetter me på ferden i Middelhavet gravlegges planene...
Gå av.

TCAC

At vi kanskje har bitt over for mye når det gjelder utbygging og utvikling for framtida er selvfølgelig ikke umulig. Brann er tross alt en fotballklubb, vi skal ha et stort minimum av kortsiktig fokus. Men det gir definitivt intet grunnlag for å kritisere administrasjonens skalaøkning, som Xminator gjør. Det var bare det jeg reagerte på her.

Xminator

Jobber du i administrasjonen?
- Brann har økt budsjettene
- Brann har økt administrasjonsutgiftene
- Brann sitter ikke igjen med mer penger til sportslig

Kan du da forklare hvorfor man søker høyere inntekter når de åpenbart krever tilsvarende høye administrasjonskostnader? Da er administrasjonen der for administrasjonens del.

Nå tror jeg ikke det er slik. Kostnaden til administrasjon har økt fordi man har nedprioritert sportslig satsning. Man hadde fått inn de samme pengene, eller ihvertfall i noenlunde samme nabolag, og hatt igjen mer penger til sportslig satsning. Her sitter Dahl på hovedansvaret. RBH har åpenbart ikke den tyngden POL/Mjelde hadde internt i organisasjonen for å få igjennom omprioriteringer.

Det er åpenbart behov for en omorganisering. RBH's stilling er etter min mening overflødig. Nilsen/Skarsfjord hadde fint klart den mer sportslig orienterte delen av jobben, andre i systemet hadde fint klart å ta seg av de mer praktiske tingene (som å hente bil til Austin og kjøre Jaiteh til flyplassen...).

Det er definitivt grunnlag for å kritisere fetekuren til administrasjonen etter gullet i 2007.


dudo

Angående sportssjef-stillingen kan nok den helt klart revideres, eventuelt definéres klarere. Slik jeg oppfatter den skal sportssjefen sørge for kontinuitet og kvalitet i spillerstallen (slik at man ikke risikerer alt for mye om man i verste fall skulle ansette Nordlie eller Redknapp), samtidig som han også skal sørge for at det gror i yngre rekker. Han skal også sørge for at sportslig avdeling ikke blir avspist med peanutter - selv om dette riktignok blir i egenskap av person, og ikke stilling.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Onside !!!

Er faen så lei dette møkka av langsiktig tenking og ikke minst lei av det passive greiene til Brann om dagen! På tide med nytt "angrep" på styret spør du meg. Holder ikke med å si "vi skal ikke være gode før i 2015" i Bergen, det skal ikke aksepteres i Brann og Bergen.
Styret, trenere og spillere bør gå samme og se hva visjonene til Brann er, ta en titt på historien til Brann.

Brann har i dag tapt det viktigste de har, nemlig byen. Det er ikke lengre status å gå på stadion, de fleste driter fint i Brann. Lidenskap og engasjemant, finnes de ordene i gangene på stadion lengre?

krøvel vellevold

July 12, 2012, 15:11:26 PM #169 Last Edit: July 12, 2012, 15:13:00 PM by krøvel vellevold
Quote from: Onside !!! on July 12, 2012, 15:02:23 PM
Er faen så lei dette møkka av langsiktig tenking og ikke minst lei av det passive greiene til Brann om dagen! På tide med nytt "angrep" på styret spør du meg. Holder ikke med å si "vi skal ikke være gode før i 2015" i Bergen, det skal ikke aksepteres i Brann og Bergen.
Styret, trenere og spillere bør gå samme og se hva visjonene til Brann er, ta en titt på historien til Brann.

Brann har i dag tapt det viktigste de har, nemlig byen. Det er ikke lengre status å gå på stadion, de fleste driter fint i Brann. Lidenskap og engasjemant, finnes de ordene i gangene på stadion lengre?


Jeg er enig i at det er for defensivt det man holder på med nå. Kjedelig fotball, dårlige resultater og feige ambisjoner. De dreper entusiasmen og engasjementet. Men det der "2015-greiene" handler visstnok om at vi skal være et STABILT topplag i 2015. Med andre ord; vi bør ha lagt i toppen både i 2013, 2014 og 2015.

Utelukkende langsiktig tenkning er bare tull. Man tar en sesong av gangen, og i den skal man prestere best mulig. Folk går ikke på Stadion for å se et lag som KANSKJE kan bli bra om noen år. Det gidder ikke folk. Hva er forresten vitsen med å bygge opp et lag for fremtiden, når du kan ta deg faen på at flere av spillerne ikke vil ta nivået - og flere andre vil forsvinne til utlandet når de endelig er gode nok.
Legg ned hele klubben!

Go Up